Ministru kabineta noteikumi Nr. 239
Rīgā 2023. gada 9. maijā (prot. Nr. 25 38. §)
23-TA-602
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Kontrole un noteikumu izpilde"
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu no Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda saistītajā darbības veidā "Kontrole un noteikumu izpilde" (turpmāk – pasākums) saskaņā ar:
1.2.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060);
1.3.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 11. decembra Regulu (ES) Nr. 1380/2013 par kopējo zivsaimniecības politiku un ar ko groza Padomes Regulas (EK) Nr. 1954/2003 un (EK) Nr. 1224/2009 un atceļ Padomes Regulas (EK) Nr. 2371/2002 un (EK) Nr. 639/2004 un Padomes Lēmumu 2004/585/EK (turpmāk – regula Nr. 1380/2013);
1.4.
Padomes 2009. gada 20. novembra Regulu (EK) Nr. 1224/2009, ar ko izveido Kopienas kontroles sistēmu, lai nodrošinātu atbilstību kopējās zivsaimniecības politikas noteikumiem, un groza Regulas (EK) Nr. 847/96, (EK) Nr. 2371/2002, (EK) Nr. 811/2004, (EK) Nr. 768/2005, (EK) Nr. 2115/2005, (EK) Nr. 2166/2005, (EK) Nr. 388/2006, (EK) Nr. 509/2007, (EK) Nr. 676/2007, (EK) Nr. 1098/2007, (EK) Nr. 1300/2008 un (EK) Nr. 1342/2008, un atceļ Regulas (EEK) Nr. 2847/93, (EK) Nr. 1627/94 un (EK) Nr. 1966/2006 (turpmāk – regula Nr. 1224/2009);
1.5.
Padomes 2008. gada 29. septembra Regulu (EK) Nr. 1005/2008, ar ko izveido Kopienas sistēmu, lai aizkavētu, novērstu un izskaustu nelegālu, nereģistrētu un neregulētu zveju, un ar ko groza Regulas (EEK) Nr. 2847/93, (EK) Nr. 1936/2001 un (EK) Nr. 601/2004, un ar ko atceļ Regulas (EK) Nr. 1093/94 un (EK) Nr. 1447/1999 (turpmāk – regula Nr. 1005/2008);
2.
Pasākuma mērķis atbilstoši regulas 2021/1139 14. panta 1. punkta "d" apakšpunktam ir veicināt efektīvu zvejas īstenošanu un kontroli, tostarp nelegālas, nereģistrētas un neregulētas zvejas apkarošanu.
3.
Atbalstam piesakās, projektu iesniegumus vērtē un atlasa, lēmumu par projekta apstiprināšanu pieņem, projektu īsteno, publisko finansējumu pieprasa un izmaksā, projektu uzrauga un finanšu korekcijas piemēro atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai, ciktāl šie noteikumi nenosaka citādi.
II.Atbalsta saņemšanas nosacījumi
4.
Atbalsta pretendents (turpmāk – pretendents) ir:
4.1.
valsts pārvaldes iestāde, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir iesaistīta zvejas, zivju izkraušanas, tirdzniecības, transporta, uzglabāšanas vai ražošanas kontrolē vai nelegālas, nereģistrētas un neregulētas zvejas apkarošanā;
4.2.
valsts informācijas sistēmas "Latvijas Zivsaimniecības integrētā kontroles un informācijas sistēma" turētāja – Zemkopības ministrija.
5.
Pasākumā tiek atbalstīta Eiropas Savienības zvejas kontroles sistēmas attīstīšana un īstenošana, kā paredzēts regulas Nr. 1380/2013 36. pantā un sīkāk noteikts regulā Nr. 1224/2009 un regulā Nr. 1005/2008, tostarp zvejas kontroles kapacitātes nodrošināšana un stiprināšana, aprīkojuma, apmācību un starpvalstu sadarbības kontroles procesu nodrošināšana, informācijas tehnoloģiju un digitalizācijas attīstīšana, ietverot arī tālāku digitalizētās zvejas produktu izsekojamības sistēmas attīstību zvejas produktu ražošanas, pārstrādes un piegādes posmos un attālās elektroniskās uzraudzības sistēmas (piemēram, videonovērošanas sistēmu (CCTV) un zvejas rīku sensoru) izmantošanu, tostarp piekrastes zvejā, kā arī citas Eiropas Savienības tieši piemērojamos normatīvajos aktos noteiktās darbības, tostarp uzlabojot dzinēju jaudu pārbaudes un to monitoringu.
6.
Pretendents projekta iesniegumā norāda pēc projekta īstenošanas sasniedzamo regulas 2021/1139 1. pielikumā minēto rezultāta rādītāju "CR 19 – darbības pārvaldības spēju uzlabošanai".
7.
Projekts atbilst šādiem projektu atlases kritērijiem:
7.1.
projekta mērķis atbilst pasākuma mērķim;
7.2.
projektā īstenojamā darbība atbilst Latvijas Nacionālajai jūras zvejas kontroles programmai 2021.–2027. gadam.
8.
Ja projektā paredzēta būves ierīkošana, pārbūve, novietošana, atjaunošana vai stacionāru pamatlīdzekļu uzstādīšana, nekustamais īpašums, kurā iecerēts īstenot projektu:
8.1.
ir pretendenta īpašumā vai nomā, un to apliecina ieraksts zemesgrāmatā vai zemesgrāmatā reģistrēts ilgtermiņa nomas līgums, vai apbūves tiesības vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas;
8.2.
ir pretendenta valdījumā, ja pretendents projektu īsteno uz valsts vai pašvaldības īpašumā esošas zemes.
III.Attiecināmās un neattiecināmās izmaksas
9.
Publiskā atbalsta apmērs ir 100 procentu no attiecināmajām izmaksām.
10.
Pasākuma īstenošanai plāno šādus attiecināmo izmaksu veidus, kas atbilst šo noteikumu 5. punktam:
10.1.
tiešās attiecināmās izmaksas, kuras ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu, nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai (šai saistībai jābūt skaidri saprotamai un pierādāmai) un kuras ietver:
10.1.1.
tiešās attiecināmās personāla izmaksas – projekta īstenošanas personāla un projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas. Atlīdzība par darbu tiek noteikta samērīgi, ņemot vērā tā apjomu un specifiku un vidējo atalgojumu attiecīgajā institūcijā līdzīgos amatos nodarbinātajiem;
10.1.2.
šo noteikumu 15. punktā minētās attiecināmās izmaksas;
10.2.
netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet nodrošina atbalstu un atbilstošus apstākļus projekta īstenošanai un tā rezultātu sasniegšanai.
11.
Šo noteikumu 10.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā saskaņā ar regulas 2021/1060 54. panta "b" apakšpunktu no šo noteikumu 10.1.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla atlīdzības izmaksām, kas paredzētas darba līgumā vai ar pakalpojuma sniedzējiem noslēgtajos līgumos.
12.
Izmaksas, kas ietvertas netiešajās izmaksās, nevar attiecināt uz tiešajām izmaksām.
13.
Šo noteikumu 10.1.1. apakšpunktā minētās izmaksas projekta īstenošanas personālam un projekta vadības personālam, kas pilda vēl citus pienākumus, kuri nav saistīti ar projektu, sedz proporcionāli laikam, kurā tiek pildīti ar projektu saistītie pienākumi. Šādā gadījumā projekta vadības un īstenošanas personāla darba laiku uzskaita sadalījumā pa pildītajām funkcijām, ievērojot nosacījumu, ka izmaksas uzskatāmas par tiešajām attiecināmajām izmaksām, ja darbinieks projektā ir nodarbināts vismaz 50 procentus no normālā darbalaika.
14.
Ja projektā tiek saņemta atlīdzība saskaņā ar darba līgumu, darbalaika uzskaites tabelēs norāda, cik stundu veltīts darbam projektā, atsevišķi norādot noslodzi, un cik stundu veltīts darbam, kas nav saistīts ar projektu. Darbalaiku nosaka saskaņā ar darba tiesiskās attiecības reglamentējošiem normatīvajiem aktiem, un pamatdarbā pildāmie pienākumi nedublējas ar projektā pildāmajiem pienākumiem.
15.
Pasākumā ir noteiktas šādas attiecināmās izmaksas:
15.1.
izmaksas, kas saistītas ar tehnoloģiju, tostarp datoru aparatūras, programmatūras, datubāzu un tīmekļvietņu, izstrādi, attīstīšanu, iegādi, uzstādīšanu un ekspluatāciju;
15.2.
izmaksas, kas saistītas ar aprīkojuma un citu pamatlīdzekļu iegādi, uzstādīšanu un ekspluatāciju;
15.3.
komunikācijas pasākumu, tostarp semināru rīkošanas un plašsaziņas līdzekļu izmantošanas, izmaksas;
15.4.
izmaksas, kas saistītas ar dalību sanāksmēs, semināros, konferencēs un apmācībās:
15.4.1.
organizatora noteiktā reģistrācijas un dalības maksa;
15.4.2.
komandējuma (darba brauciena) izmaksas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi:
15.4.2.1.
dienas nauda;
15.4.2.2.
izdevumi par viesnīcu, ja pasākums ilgst vairāk par vienu dienu un dalībniekiem nav iespējas tajā pašā dienā atgriezties savā dzīvesvietā;
15.4.2.3.
transporta izmaksas līdz pasākuma norises vietai un atpakaļ (transporta noma, sabiedriskā transporta izmaksas, maksa par degvielu, ceļa nodoklis);
15.4.2.4.
ceļojumu apdrošināšanas izmaksas;
15.5.
būves pārbūves, ierīkošanas, novietošanas un atjaunošanas izmaksas, kā arī būvmateriālu izmaksas, kas saistītas ar šo noteikumu 2. punktā minēto pasākuma mērķi.
16.
Publisko finansējumu par šo noteikumu 15.1. un 15.2. apakšpunktā minētajām izmaksām saņem tikai pēc attiecīgās tehnoloģijas, aprīkojuma vai cita pamatlīdzekļa nodošanas lietošanā un apliecinošu dokumentu iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā.
17.
Pasākumā ir noteiktas šādas neattiecināmās izmaksas:
17.1.
procentu maksājumi, maksa par naudas pārskaitījumiem, valūtas maiņas komisijas maksājumi un valūtas kursa svārstību dēļ radušies zaudējumi;
17.2.
naudas sodi, līgumsodi un tiesas prāvu izmaksas;
17.3.
tādu apakšlīgumu slēgšanas izmaksas, kuri mākslīgi un nepamatoti palielina projekta izmaksas un kuros samaksa ir noteikta procentos no kopējām projekta izmaksām;
17.4.
izmaksas, kas saistītas ar jebkuru piegādi, pakalpojumu vai darbu, par kuru nav īstenota atbilstoša iepirkuma procedūra saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu;
18.
Izmaksas, kas pēc Lauku atbalsta dienesta novērtējuma pārsniedz vidējās izmaksas, un nepabeigto darbu izmaksas uzskata par neattiecināmajām izmaksām.
19.
Projekta uzraudzības periods projekta īstenošanas laikā iegādātajiem pamatlīdzekļiem un īstenotajiem būvniecības darbiem ir pieci gadi. Visā projekta uzraudzības periodā tiek nodrošināta pamatlīdzekļu uzturēšana un lietošana atbilstoši projekta mērķim.
IV.Pieteikšanās atbalsta saņemšanai un finansējuma pieprasīšanas papildu nosacījumi
20.
Lai pieteiktos atbalstam, pretendents saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā Lauku atbalsta dienesta elektroniskajā pieteikšanās sistēmā iesniedz šādus dokumentus:
20.1.
projekta iesniegumu, kurā norāda šādu informāciju par projektu:
20.1.1.
projekta mērķi;
20.1.2.
projektā plānotās darbības;
20.1.3.
projektā plānoto darbību atbilstību Latvijas Nacionālajai jūras zvejas kontroles programmai 2021.–2027. gadam;
20.1.4.
projekta aprakstu un sagaidāmos rezultātus;
20.1.5.
projekta īstenošanas riska faktorus un to novēršanas iespējas;
20.1.6.
projekta īstenošanas laiku;
20.1.7.
projekta finansējumu;
20.1.8.
projekta iesnieguma kopējās un attiecināmās izmaksas;
20.1.9.
informāciju saskaņā ar regulu 2022/79;
20.2.
atbalsta pretendenta deklarāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai;
20.3.
attiecīgās iestādes lēmumu par piedalīšanos projektā un visām saistībām, kas attiecas uz projekta īstenošanu, norādot projekta kopējās izmaksas un finansēšanas avotus;
20.4.
saskaņojumu ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju par to, ka projektā īstenojamās darbības atbilst Latvijas Nacionālajai jūras zvejas kontroles programmai 2021.–2027. gadam, – šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minētais pretendents;
20.5.
iepirkuma procedūru apliecinošus dokumentus.
21.
Lai pieteiktos atbalstam, pretendents nodrošina, ka par būves atjaunošanas, ierīkošanas, novietošanas un pārbūves projektu atbilstoši plānotajai būvniecības iecerei un būvju grupai Būvniecības informācijas sistēmā ir pieejama sagatavotā tehniskā dokumentācija saistībā ar būvniecības procesu, un informē par to Lauku atbalsta dienestu.
22.
Pretendējot uz finansējumu būves atjaunošanai, ierīkošanai, novietošanai un pārbūvei, kā arī būvmateriālu iegādei atbilstoši būvniecības iecerei, pretendents, iesniedzot projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc tam, kad stājies spēkā Lauku atbalsta dienesta lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, informē Lauku atbalsta dienestu par Būvniecības informācijas sistēmā uzsāktās būvniecības lietas numuru un sagatavoto tehnisko dokumentāciju par būvniecības procesu. Iepirkuma dokumenti, kas saistīti ar būvniecības izmaksām, ir sagatavoti kopā ar projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc tam, kad stājies spēkā Lauku atbalsta dienesta lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc iepirkuma procedūras pabeigšanas. Informāciju par papildinātu būvatļauju ar būvvaldes atzīmi par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi pretendents Lauku atbalsta dienestā iesniedz kopā ar projekta iesniegumu vai deviņu mēnešu laikā pēc tam, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu.
23.
Pretendents Lauku atbalsta dienestā kopā ar maksājuma pieprasījumu, izņemot par šo noteikumu 10.2. apakšpunktā minētajām netiešajām attiecināmajām izmaksām, iesniedz:
23.1.
attiecināmos izdevumus apliecinošu maksājumu un darījumu dokumentu kopijas;
23.2.
ar pakalpojumu sniedzējiem noslēgto līgumu kopijas. Līgumos norāda sniedzamo pakalpojumu – veicamo uzdevumu, laikposmu un līguma summu;
23.3.
darbu nodošanas un pieņemšanas akta kopiju;
23.4.
darbalaika uzskaites tabulu, ja projektā iekļautas personāla izmaksas;
23.5.
par dalību sanāksmēs, semināros, konferencēs un apmācībās:
23.5.1.
darba kārtību;
23.5.2.
sabiedriskā transporta, tostarp lidmašīnas, biļeti;
23.5.3.
viesnīcas (naktsmītnes) rēķinu, ja par attiecīgo darbu izpildi nav noslēgts līgums ar trešajām personām;
23.6.
par īstenotajiem komunikācijas pasākumiem, tostarp semināriem:
23.6.1.
darba kārtību;
23.6.2.
dalībnieku sarakstu;
23.7.
citus dokumentus, kas apliecina projektā īstenotās darbības;
23.8.
iepirkuma procedūru apliecinošus dokumentus.
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Zemkopības ministrs D. Šmits