Noteikumu projekts

23-TA-1368
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru" 3.1.1.4. pasākuma "Rīgas pilsētas transporta infrastruktūras attīstība" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam prioritārā virziena “Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra” 3.1.1. specifiska atbalsta mērķa “Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru” 3.1.1.4. pasākuma “Rīgas pilsētas transporta infrastruktūras attīstība” (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Kohēzijas fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākuma mērķis ir Rīgas valstspilsētas transporta infrastruktūras izbūve, pārbūve un atjaunošana, nodrošinot starptautisko savienojamību un iekļaušanos TEN-T tīklā, novēršot infrastruktūras pārrāvumus esošo pilsētas maģistrālo ielu tīklā un uzlabojot transporta infrastruktūras tehniskos parametrus un satiksmes drošību.
3.
Pasākuma mērķa grupa ir transporta infrastruktūras lietotāji.
4.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums ir ne mazāks kā 86 941 177 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms – 13 741 015 euro), tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums 73 900 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms – 11 679 863 euro) un nacionālais finansējums (pašvaldību finansējums) – ne mazāks kā 13 041 177 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 2 061 152 euro).
5.
Maksimālais attiecināmais Kohēzijas  fonda finansējuma apmērs ir līdz 85 procentiem no projektā plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
6.
Pieejamais kopējais attiecināmais finansējums līdz 2025. gada 31. decembrim, lai slēgtu vienošanās par projekta īstenošanu, ir ne mazāks kā 73 200 162 euro, tai skaitā Eiropas Kohēzijas fonda finansējumu 62 220 137 euro un nacionālo finansējumu (pašvaldību finansējums) – ne mazāks kā 10 980 025 euro.
7.
Projekta iesniedzējs projekta īstenošanai, tai skaitā elastības finansējuma priekšfinansēšanai, var piesaistīt papildu publiskos līdzekļus, piemēram, pašvaldības aizņēmumu Valsts kasē.
8.
Pēc 2026. gada 1. janvāra atbildīgā iestāde atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumam par vidusposma pārskatu var ierosināt sadarbības iestādei palielināt projektam pieejamo Kohēzijas fonda finansējumu līdz šo noteikumu 4. punktā minētajam apmēram, nepārsniedzot 5. punktā noteikto maksimālo Kohēzijas fonda finansējuma apmēru.
9.
Pasākumam ietvaros Kohēzijas fonda finansējumu piešķir granta veidā.
10.
Pasākumu īsteno līdz 2029. gada 31. decembrim, sasniedzot šādus rādītājus:
10.1.
nacionālais iznākuma rādītājs –TEN-T tīklā rekonstruēto vai izbūvēto maģistrālo ielu, tiltu, pārvadu un tuneļu garums - 3,5 km;
10.2.
nacionālais rezultāta rādītājs – izveidots viens jauns pilsētas infrastruktūras iztrūkstošais TEN-T tīkla posms.
11.
Šo noteikumu 10. punktā minētie rādītāji ir sasniegti, kad tiek pabeigti projektā paredzētie būvdarbi, kas tiek pamatoti ar iesniegtiem būvdarbu pabeigšanu pamatojošiem dokumentiem saskaņā ar būvniecības jomu reglamentējošajos normatīvajos aktos noteikto kārtību un objekti ir nodoti ekspluatācijā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, un projekts ir pabeigts.
12.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
13.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Satiksmes ministrija.
II.Prasības projekta iesniedzējam
14.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Rīgas valstspilsētas pašvaldība, kas pēc projekta apstiprināšanas ir arī finansējuma saņēmējs.
15.
Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz sadarbības iestādei projekta iesniegumu saskaņā ar projekta iesniegumu atlases nolikuma prasībām. Projekta iesniegumam pievieno veikto izmaksu un ieguvumu analīzi. Projekta iesniegumu sadarbības iestādē iesniedz elektroniski, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
III.Atbalstāmās darbības un izmaksas
16.
Projektā iekļauj atbalstāmās darbības, kas ir vērstas uz Rīgas valstspilsētas transporta infrastruktūras izbūvi, pārbūvi un atjaunošanu, nodrošinot integrētas transporta sistēmas veidošanu, uzlabojot transporta infrastruktūras tehniskos parametrus un satiksmes drošību.
17.
Projektā neiekļauj darbības, kas nav vērstas uz šo noteikumu 2. punktā  noteiktā mērķa sasniegšanu.
18.
Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas projekta tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai:
18.1.
projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas, kas radušās uz darba līguma vai uzņēmuma (pakalpojuma) līguma pamata, tai skaitā tiesību aktos noteiktās piemaksas un nodokļus, ņemot vērā, ka:
18.1.1.
tās nepārsniedz 84 787 euro kalendārajā gadā, ja projekta tiešās attiecināmās izmaksas ir 5 000 000 euro vai lielākas;
18.1.2.
attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze, personāla iesaisti projektā nodrošinot saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu (attiecināms, ja izmaksas radušās uz darba līguma pamata);
18.2.
projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas), tai skaitā izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādes izmaksas un tehniski ekonomiskā pamatojuma izstrāde;
18.3.
izmaksas vides aizsardzības obligāto prasību nodrošināšanai, tostarp ietekmes uz vidi novērtējuma izmaksas, ciktāl to paredz normatīvo aktu prasības;
18.4.
zemes iegādes izmaksas, ja zemes iegāde ir tieši nepieciešama projektā paredzētās būvniecības īstenošanai, ne vairāk kā 10 procenti no attiecināmo izmaksu kopsummas;
18.5.
būvlaukuma ierīkošanas un novākšanas izmaksas;
18.6.
tiltu, satiksmes pārvadu, tuneļu (turpmāk - transportbūves) un ielu būvniecības izmaksas;
18.7.
apbraucamo ielu būvniecība, nojaukšanas un uzturēšanas izmaksas transportbūvju un ielu būvniecības laikā;
18.8.
ar velosipēdu un gājēju ceļiem saistītās izmaksas, lai novērstu infrastruktūras pārrāvumus ar nosacījumu, ka minētajām darbībām nav nepieciešama zemes iegāde un tie nedalāmi saistīti ar projekta īstenošanu;
18.9.
labiekārtošanas izmaksas, tai skaitā autobusu pieturvietas, apgaismojuma līnijas, apzaļumošana, lietusūdens savākšanas un attīrīšanas iekārtu izbūve atbilstoši būvprojekta risinājumam;
18.10.
ceļu satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu uzstādīšanas un atjaunošanas izmaksas, piemēram, ceļa zīmes, luksofori, signālstabiņi, aizsargbarjeras, gājēju barjeras, vertikālie un horizontālie ceļa apzīmējumi;
18.11.
satiksmes vadības aprīkojuma uzstādīšanas un atjaunošanas izmaksas, piemēram, meteoroloģiskās stacijas un satiksmes uzskaites punkti, kas nepieciešami konkrētās transportbūves un ielu posma seguma stāvokļa un slodzes noteikšanai;
18.12.
transportbūvju un ielu kompleksam piegulošo inženiertīklu būvniecības izmaksas. Izmaksas attiecināmas tikai gadījumā, ja tiek nodrošināts sertificēta būvinženiera ekspertīzes atzinums, kurā konstatēts, ka projekta ietvaros veicot plānotos ieguldījumus noteiktās teritorijās, nav iespējams izvairīties no minētās infrastruktūras bojāšanas, pārbūves vai pārcelšanas, un ieguldījumi inženiertīklu  pārbūvē tiek veikti nemainot inženiertīklu tehniskos parametrus un neradot priekšrocības to īpašniekiem;
18.13.
ceļu drošības audita izmaksas;
18.14.
būvprojekta izstrādes un ar to saistīto būvekspertīžu izmaksas;
18.15.
būvuzraudzības un autoruzraudzības izmaksas un attiecīgo būvspeciālistu normatīvajos aktos noteiktās obligātās apdrošināšanas izmaksas;
18.16.
projekta informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu ieviešanā 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošināma komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošana;
18.17.
izdevumi neparedzētu izmaksu segšanai ne vairāk kā 5 procentu apmērā no kopējo tiešo attiecināmo izmaksu summas.
19.
Projekta netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 18.1. apakšpunktā minētajām izmaksām, kas radušās uz darba līguma pamata.
20.
Šo noteikumu 18.2.18.14. un 18.5. apakšpunktā minētās izmaksas kopā nepārsniedz 10 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
21.
Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir attiecināmās izmaksas, ja tos nevar atgūt atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli.
22.
Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta.
23.
Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem.
24.
Pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas no 2022. gada 25.novembra, izņemot šo noteikumu 18.2. un 18.14. apakšpunktā minētās izmaksas, kas ir attiecināmas, ja tās veiktas pēc 2021. gada 1.janvāra.
IV.Projekta īstenošanas nosacījumi
25.
Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
26.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
26.1.
uzkrāj datus par projektā sasniegto šo noteikumu 10. punktā minēto rādītāju;
26.2.
uzkrāj datus par laika ietaupījumu (dienas/gadā) no uzlabotas transporta infrastruktūras;
26.3.
uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītāju – objektu skaits, kuros Kohēzijas fonda ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas pieejamība – un citiem horizontālo principu rādītājiem (ja attiecināms) un ievēro principus:
26.3.1.
vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana;
26.3.2.
klimatdrošināšana;
26.3.3.
nenodarīt būtisku kaitējumu;
26.4.
sniedz sadarbības iestādei informāciju par šo noteikumu 26.3. apakšpunktā minētajiem horizontālo principu rādītājiem vienlaikus ar informāciju par šo noteikumu 10. punktā ​​​​​​​minēto rādītāju vērtību sasniegšanu;
26.5.
nodrošina, lai pasākuma ietvaros plānotais atbalsts un attiecināmās izmaksas nepārklātos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
26.6.
nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc projekta pabeigšanas;
26.7.
nodrošina projekta īstenošanas rezultātā radīto vērtību uzturēšanu ar savlaicīgu uzturēšanas un periodiskās nodilušo konstrukciju atjaunošanas plānošanu un finansējuma piešķiršanu šiem darbiem turpmākos 20 gadus pēc projekta īstenošanas;
26.8.
nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā, transporta infrastruktūra un zeme, kas nepieciešama projekta īstenošanai, ir finansējuma saņēmēja īpašumā, vai arī, būvniecības iecere ir saskaņota ar projekta īstenošanai nepieciešamo zemes īpašumu īpašniekiem, atbilstoši būvniecības jomas normatīvo aktu nosacījumiem;
26.9.
ne retāk kā vienu reizi ceturksnī savā tīmekļvietnē ievieto aktuālo informāciju par projekta īstenošanu un aktualizē to, tiklīdz pieejama aktuālāka informācija;
26.10.
nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 47. un 50.pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
26.11.
izstrādā Iekšējās kontroles sistēmu, ietverot tajā informāciju par interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas risku un dubultā finansējuma novēršanas mehānismu.
27.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos, kā arī vides pieejamības un izmantojamības nodrošināšana (zaļais publiskais iepirkums), kur tā ir attiecināma un atbilstoša ieguldījumu specifikai, lai īstenotu sociāli atbildīgu iepirkumu.
28.
Sadarbības iestāde, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu un izvērtējot plānotā avansa apmēru, tā pamatojumu un spēju to izlietot sešu mēnešu laikā (piemēram, projekta iesniedzējam ir pabeigts būvdarbu iepirkums vai noslēgts būvdarbu līgums), var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu līdz 50 procentiem no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas, ievērojot, ievērojot, ka avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma. 
29.
Projekta īstenošanas vieta ir Rīgas valstspilsēta.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds