Ministru kabineta noteikumi Nr. 749
Rīgā 2025. gada 9. decembrī (prot. Nr. 51 77. §)
25-TA-70
Kārtība, kādā organizē un īsteno strukturētu elektronisko rēķinu apriti un kādā strukturētu elektronisko rēķinu datus iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam
Izdoti saskaņā ar Grāmatvedības likuma 11. panta piecpadsmito daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā organizē un īsteno strukturētu elektronisko rēķinu (turpmāk – e-rēķins) apriti un kādā strukturētu e-rēķinu datus iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam.
2.
Noteikumos lietotie termini:
2.1.
piegādes kanāls – e-rēķinu piegādes kanāls, kas nodrošina e-rēķina nosūtīšanu un saņemšanu;
2.2.
pakalpojumu sniedzējs jeb operators – uzņēmums, kas nodrošina pakalpojumus, kas saistīti ar e-rēķinu darbībām, un e-rēķinu iesniegšanu Valsts ieņēmumu dienestam;
2.3.
e-rēķina ziņojums – oficiālās elektroniskās adreses ziņojums, kas pielikumā satur e-rēķina datni XML (Eiropas Savienības noteiktā strukturētā datu forma Extensible Markup Language (turpmāk – XML)).
3.
Noteikumus piemēro Grāmatvedības likuma 3. pantā minētie subjekti (turpmāk – uzņēmumi).
II.Kārtība, kādā organizē un īsteno e-rēķinu apriti
4.
Uzņēmumi izmanto vienu vai vairākus šādus piegādes kanālus e-rēķinu apritei ar saimnieciskā darījuma dalībniekiem:
4.1.
oficiālo elektronisko adresi, ja ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts;
4.2.
pakalpojumu sniedzēja jeb operatora piegādes kanālu;
4.3.
citu piegādes kanālu (starpsistēmu integrāciju, elektroniskā pasta adresi, citu elektroniskās piegādes kanālu).
5.
Uzņēmumi vienojas par savstarpēji izmantojamo piegādes kanālu vai kanāliem e-rēķinu apritei.
6.
Lai nodrošinātu iespēju decentralizēti un strukturēti saņemt e-rēķinus, Valsts ieņēmumu dienests izveido, uztur un attīsta e-rēķinu iesniegšanas risinājumu.
7.
Valsts ieņēmumu dienests, izmantojot šo noteikumu 6. punktā minēto risinājumu, saņem un glabā e-rēķinus (bez pielikumiem), kas iesniegti atbilstoši Grāmatvedības likuma 1. panta pirmās daļas 9. punktam. XML struktūra atbilst UBL 2.1 un Pan-European Public Procurement On-Line (PEPPOL) BIS Billing 3.0 specifikācijai (Core Invoice Usage Specification (CIUS)).
8.
Valsts ieņēmumu dienests glabā iesniegtos e-rēķinus tādā apjomā, kādā tie ir iesniegti Valsts ieņēmumu dienestam, izmantojot šo noteikumu 10. punktā minētos piegādes kanālus.
9.
Lai nodrošinātu šo noteikumu 4. punktā minēto e-rēķinu apriti un šo noteikumu 11. punktā minēto e-rēķina ziņojuma un ziņojuma informācijas iesniegšanu, izmantojot Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmu, Valsts ieņēmumu dienests sniedz Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmas pārzinim strukturētu un aktuālu Fizisko personu reģistram atbilstošu informāciju par Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu maksātāju reģistrā reģistrētām fiziskām personām, kuras veic saimniecisko darbību:
9.1.
vārdu (vārdus);
9.2.
uzvārdu;
9.3.
personas kodu;
9.4.
nodokļu maksātāja reģistrācijas kodu;
9.5.
saimnieciskās darbības sākuma datumu;
9.6.
saimnieciskās darbības beigu datumu.
III.Kārtība, kādā e-rēķinu datus iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam
10.
Uzņēmums, kurš noformē e-rēķinus, to iesniegšanai Valsts ieņēmumu dienestam atbilstoši šo noteikumu 6. punktā minētajam e-rēķinu iesniegšanas risinājumam izmanto vienu vai vairākus šādus piegādes kanālus:
10.1.
oficiālo elektronisko adresi;
10.2.
pakalpojumu sniedzēja jeb operatora kanālu, kas ir integrēts ar Valsts ieņēmumu dienesta sistēmas lietojumprogrammu saskarni (API);
10.3.
Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas lietojumprogrammu saskarni (API) vai datnes augšupielādes funkcionalitāti.
11.
Ja e-rēķinu apritei izmanto oficiālo elektronisko adresi, Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēma nodrošina automātisku e-rēķina ziņojuma un ziņojuma informācijas iesniegšanu Valsts ieņēmumu dienestam. Lai e-rēķina ziņojumu un ziņojuma informāciju automātiski iesniegtu Valsts ieņēmumu dienestā, uzņēmums un pakalpojumu sniedzējs jeb operators izmanto aktuālu programmatūras versiju integrācijai ar Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmu.
12.
Ja uzņēmums savstarpējai e-rēķinu aprites nodrošināšanai izvēlas lietot šo noteikumu 4.2. apakšpunktā minēto piegādes kanālu, Valsts ieņēmumu dienests saņem e-rēķina ziņojumu un ziņojuma informāciju, izmantojot šo noteikumu 10.2. apakšpunktā minēto piegādes kanālu, izņemot šo noteikumu 11. punktā minēto gadījumu.
13.
Ja uzņēmums e-rēķinu apritei izmanto šo noteikumu 4.3. apakšpunktā minēto piegādes kanālu, uzņēmums e-rēķinu Valsts ieņēmumu dienestam iesniedz, izmantojot šo noteikumu 10.3. apakšpunktā minēto piegādes kanālu.
14.
E-rēķinu Valsts ieņēmumu dienestam iesniedz vienu reizi ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc tā nosūtīšanas dienas.
15.
Ja uzņēmums vai pakalpojumu sniedzējs jeb operators informācijas sistēmu darbības traucējumu dēļ e-rēķinu Valsts ieņēmumu dienestam nevar iesniegt šo noteikumu 14. punktā minētajā termiņā, uzņēmums vai pakalpojumu sniedzējs jeb operators:
15.1.
ne vēlāk kā nākamajā darbdienā pēc šo noteikumu 14. punktā minētā termiņa iestāšanās par to paziņo Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā, norādot neiesniegšanas iemeslu;
15.2.
triju darbdienu laikā pēc informācijas sistēmas darbības traucējumu novēršanas e-rēķinu iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam.
16.
Ja e-rēķina iesniegšanai Valsts ieņēmumu dienestam izmanto šo noteikumu 10.2. vai 10.3. apakšpunktā minēto piegādes kanālu un šo noteikumu 6. punktā minētā risinājuma darbības traucējumu dēļ e-rēķinu nevar iesniegt Valsts ieņēmumu dienestam šo noteikumu 14. punktā minētajā termiņā, e-rēķinu Valsts ieņēmumu dienestam iesniedz ne vēlāk kā nākamajā darbdienā pēc šo noteikumu 6. punktā minētā risinājuma darbības traucējumu novēršanas. Valsts ieņēmumu dienests paziņo par šo noteikumu 6. punktā minētā risinājuma darbības traucējumiem un to novēršanu.
17.
Ja e-rēķins nav iesniegts šo noteikumu 14. punktā minētajā termiņā citu iemeslu, nevis sistēmas darbības traucējumu dēļ, uzņēmums vai pakalpojumu sniedzējs jeb operators:
17.1.
par to paziņo Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā, norādot e-rēķinu neiesniegšanas iemeslu un periodu, par kādu e-rēķini nav iesniegti Valsts ieņēmumu dienestam;
17.2.
ne vēlāk kā 30 kalendāra dienu laikā no e-rēķinu neiesniegšanas iemesla konstatācijas iesniedz e-rēķinus Valsts ieņēmumu dienestam.
IV.Noslēguma jautājumi
18.
Ja e-rēķinu iesniegšanai Valsts ieņēmumu dienestam uzņēmumi, kas nav budžeta iestādes un kas savā starpā apmainās ar e-rēķiniem, izvēlas šo noteikumu 10.2. un 10.3. apakšpunktā minēto piegādes kanālu, var brīvprātīgi iesniegt e-rēķinus Valsts ieņēmumu dienestam atbilstoši šo noteikumu 6. punktā minētajam e-rēķinu iesniegšanas risinājumam, sākot ar 2026. gada 1. janvāri.
19.
Ja e-rēķinu apritei izvēlas šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minēto piegādes kanālu, Valsts ieņēmumu dienests saņem e-rēķina ziņojumu un ziņojuma informāciju atbilstoši šo noteikumu 11. punktam, sākot ar 2026. gada 1. janvāri.
Ministru prezidente E. Siliņa
Finanšu ministrs A. Ašeradens
