Noteikumu projekts

23-TA-2955
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Zivju dzīvotņu kvalitātes uzlabošana"
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu ar Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu saistītā darbības veidā "Zivju dzīvotņu kvalitātes uzlabošana" (turpmāk – pasākums) saskaņā ar:
1.1.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regulu (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004 (turpmāk – regula 2021/1139);
1.2.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060);
1.3.
Komisijas 2022. gada 19. janvāra Īstenošanas regulu (ES) 2022/79, ar ko nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1139 piemērošanas noteikumus attiecībā uz darbības līmeņa īstenošanas datu reģistrēšanu, nosūtīšanu un izklāstu (turpmāk – regula 2022/79);
1.4.
Komisijas 2022.gada 29.jūnija Deleģētā regulu (ES) 2022/2181, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1139 par Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu papildina attiecībā uz atbalsta pieteikumu (turpmāk – regula 2022/2181).
2.
Pasākuma mērķis atbilst 2021/1139 14. panta 1. punkta "f" apakšpunktā ietvertajam konkrētajam mērķim un 25. panta 1. punktā noteiktajam.
3.
Atbalstam piesakās, projektu iesniegumu vērtē un atlasa, lēmumu par projekta apstiprināšanu pieņem, projektu īsteno, publisko finansējumu pieprasa un izmaksā, projektu uzrauga un finanšu korekcijas piemēro atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai, ciktāl tie nav pretrunā ar šiem noteikumiem.
II.Atbalsta saņemšanas nosacījumi
4.
Atbalsta pretendents (turpmāk – pretendents) ir:
4.1.
pašvaldības;
4.2.
valsts pārvaldes iestādes;
4.3.
zinātniskie institūti;
4.4.
biedrības;
4.5.
zivju migrācijas šķēršļa īpašnieks vai lietotājs;
4.6.
Latvijas plānošanas reģioni.
5.
Pasākumā atbalsta darbības Daugavas, Gaujas, Lielupes un Ventas upju baseinu apgabalu apsaimniekošanas un plūdu riska pārvaldības plānos 2022.–2027. gadam identificētajos prioritārajos zivju migrācijas šķēršļos.
6.
Pasākuma īstenošanas vieta ir Latvijas teritorija.
7.
Nekustamais īpašums, kurā paredzēts īstenot projektu:
7.1.
ir pretendenta īpašumā vai lietošanā. Īpašumtiesības apliecina ieraksts zemesgrāmatā vai, ja nekustamais īpašums nav pretendenta īpašumā, par to zemesgrāmatā ir reģistrēts ilgtermiņa nomas līgums vai zemesgrāmatā ierakstītas apbūves tiesības vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas, ja paredzēta jaunas būves būvniecība, būves ierīkošana, pārbūve, novietošana vai atjaunošana vai stacionāro pamatlīdzekļu uzstādīšana;
7.2.
ir pretendenta valdījumā vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas, ja projektu īsteno uz valsts vai pašvaldības īpašumā esošas zemes;
7.3.
ir valsts vai pašvaldības īpašumā vai valdījumā, tad pretendentam ir patapinājuma līgums, kas noslēgts vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas.
8.
Ja šo noteikumu 7. punktā minētais nekustamais īpašums vai tā daļa nav pretendenta īpašumā, lietošanā, valdījumā, vai valsts vai pašvaldības īpašumā vai valdījumā, tad par to ir panākts saskaņojums ar nekustamā īpašuma īpašnieku par projekta īstenošanu vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas.
9.
Ja, sarindojot projektu iesniegumus atbilstoši šo noteikumu pielikumā minētajiem projektu atlases kritērijiem, to punktu skaits ir vienāds, priekšroka saņemt publisko finansējumu ir pretendentam par projektu zivju migrācijas šķērslī, kuram augstāks šķēršļa individuālais rangs no zivju resursu viedokļa atbilstoši Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta "BIOR" (turpmāk – institūts BIOR) tīmekļa vietnē pieejamajai informācijai.
10.
Pretendents projekta iesniegumā norāda līdz ar projekta īstenošanu sasniedzamo regulas 2021/1139 1. pielikumā minēto rezultātu rādītāju CR 10 – darbību skaits.
11.
Šajos noteikumos attiecināmajām izmaksām piešķirto atbalstu var apvienot ar citu atbalstu, nepārsniedzot regulas 2021/1139  41. pantā noteikto atbalsta intensitāti.
12.
Pretendents projektu sāk īstenot sešu mēnešu laikā pēc dienas, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu. Ja projektā paredzēta jauna būvniecība, pārbūve, ierīkošana, novietošana vai atjaunošana, pretendents projektu sāk īstenot deviņu mēnešu laikā pēc tam, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu.
13.
Šo noteikumu 12. punktā  minēto prasību uzskata par izpildītu, ja pretendents ir izpildījis vienu no šādiem nosacījumiem:
13.1.
ir informējis Lauku atbalsta dienestu par uzsāktās būvniecības lietas numuru Būvniecības informācijas sistēmā un tajā ievietota noformēta papildināta būvatļauja ar būvvaldes atzīmi par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi;
13.2.
ir iegādājies vismaz vienu no projektā paredzētajiem pamatlīdzekļiem, kura vērtība ir vismaz 10 procenti no paredzētās pamatlīdzekļu iegādes summas;
13.3.
ir samaksājis avansu vismaz 10 procentu apmērā no paredzētās kopējās pamatlīdzekļu iegādes summas.
14.
Publiskā atbalsta apmērs ir 100 procentu no attiecināmajām izmaksām.
III.Attiecināmās un neattiecināmās izmaksas
15.
Pasākumā ir noteiktas šādas attiecināmās izmaksas šo noteikumu 5. punktā minētajos identificētajos prioritārajos zivju migrācijas šķēršļos:
15.1.
atbilstoši institūta BIOR tīmekļa vietnē publicētajā zivju migrācijas šķēršļu datubāzē norādītajiem risinājumiem:
15.1.1.
šķēršļa nojaukšana un upes atjaunošana;
15.1.2.
šķēršļa daļēja nojaukšana;
15.1.3.
transportbūves pārbūve, lai nodrošinātu zivju migrāciju;
15.1.4.
aizvaru izņemšana un mākslīgās straujteces izveide;
15.1.5.
novadbūves pazemināšana un mākslīgās straujteces izveide;
15.1.6.
dabiskā zivju ceļa izveide;
15.1.7.
tehniskā zivju ceļa izveide;
15.2.
izmaksas par šo noteikumu 18.2. apakšpunktā un 26. punktā minēto institūta BIOR atzinumu;
15.3.
ar projekta sagatavošanu vai īstenošanu saistītās izmaksas (tajā skaitā būvprojektēšanas, ekspertīzes, būvuzraudzības un autoruzraudzības pakalpojumi, juridiskie pakalpojumi, tehniski ekonomiskie pamatojumi, sabiedrības informēšanas izmaksas), kas nepārsniedz septiņus procentus no šo noteikumu 15. punktā minētajām attiecināmajām izmaksām.
16.
Pasākumā ir noteiktas šādas neattiecināmās izmaksas:
16.1.
procentu maksājumi, maksa par naudas pārskaitījumiem, valūtas maiņas komisijas maksājumi un valūtas kursa svārstību dēļ radušies zaudējumi;
16.2.
naudas sodi, līgumsodi un tiesas prāvu izmaksas;
16.3.
izmaksas par tādu apakšlīgumu slēgšanu, kuri mākslīgi un nepamatoti palielina projekta izmaksas un kuros samaksa ir noteikta procentos no kopējām projekta izmaksām;
16.4.
izmaksas, kas saistītas ar jebkuru piegādi, pakalpojumu vai darbu, par kuru nav īstenota atbilstoša iepirkuma procedūra saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu;
16.5.
esošo būvju uzturēšanas izmaksas;
16.6.
apkārtējās teritorijas labiekārtošanas izmaksas, izņemot izmaksas par teritorijas sakopšanu, ko tiešā veidā ietekmējusi 15.1. apakšpunktā minētā risinājuma īstenošana;
16.7.
tehniskās apkopes, rezerves daļu un ekspluatācijas izdevumi;
16.8.
atlīdzība personālam;
16.9.
nodokļi un nodevas, izņemot pievienotās vērtības nodokli atbilstoši regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta "i" un "ii" apakšpunktam;
16.10.
izmaksas par vispārējas nozīmes transportlīdzekļiem;
16.11.
izmaksas, kas radušās pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, izņemot šo noteikumu 15.3. apakšpunktā minētās izmaksas;
16.12.
zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu iegādes izmaksas;
16.13.
citas izmaksas vai darbības, kas nav attiecināmas saskaņā ar regulas 2021/1139 13. pantu.
17.
Izmaksas, kas pēc Lauku atbalsta dienesta novērtējuma pārsniedz vidējās izmaksas, un nepabeigto darbu izmaksas uzskata par neattiecināmajām izmaksām.
IV.Pieteikšanās kārtība un iesniedzamie dokumenti
18.
Lai pieteiktos atbalstam, pretendents saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai Lauku atbalsta dienesta elektroniskajā pieteikšanās sistēmā iesniedz šādus dokumentus:
18.1.
projekta iesniegumu, kurā norāda:
18.1.1.
informāciju par pretendentu projekta iesnieguma iesniegšanas mēneša pirmajā datumā:
18.1.1.1.
darbības aprakstu;
18.1.1.2.
raksturojošos rādītājus;
18.1.1.3.
ražošanas ēkām un būvēm, tehniku un iekārtām, kurām ir saistība ar projektu;
18.1.1.4.
saņemto publisko finansējumu;
18.1.2.
informāciju par projektu:
18.1.2.1.
projekta mērķi;
18.1.2.2.
projekta aprakstu, papildu norādot izvēlēto risinājumu atbilstoši šo noteikumu 15.1. apakšpunktam;
18.1.2.3.
projekta īstenošanas vietu;
18.1.2.4.
rezultātu rādītāju saskaņā ar šo noteikumu 10. punktu;
18.1.2.5.
projekta kopējās un attiecināmās izmaksas;
18.1.2.6.
neattiecināmās izmaksas;
18.1.2.7.
aprakstu par projekta ietekmi uz apkārtējo vidi;
18.1.2.8.
projekta laikā plānotos iegādājamos pamatlīdzekļus;
18.1.2.9.
projekta atlases kritēriju punktu skaitu;
18.1.2.10.
projekta finansējumu;
18.1.2.11.
projekta īstenošanu ietekmējošiem iespējamajiem riska faktoriem (pašnovērtējums), tai skaitā saistībā ar sabiedrības viedoklis, ja attiecas;
18.1.3.
informāciju saskaņā ar regulu 2022/79;
18.2.
vienlaikus ar šo noteikumu 21. punktā minēto informāciju par Būvniecības informācijas sistēmā uzsāktās būvniecības lietas numuru un sagatavoto tehnisko dokumentāciju par būvniecības procesu – institūta BIOR atzinumu par plānoto darbību atbilstību izvēlētajam risinājumam atbilstoši šo noteikumu 15.1. apakšpunktam;
18.3.
pretendenta deklarāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai;
18.4.
kopā ar projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par projekta iesnieguma apstiprināšanu – kredītiestādes, krājaizdevumu sabiedrības lēmumu par kredīta piešķiršanu, ja projekta īstenošanai tiks ņemts kredīts, vai dokumentus, kas pierāda naudas līdzekļu pieejamību, ja projekta īstenošanā pretendents plāno ieguldīt privātos naudas līdzekļus, izņemot kredītu;
18.5.
iepirkuma procedūru apliecinošus dokumentus;
18.6.
zemesgrāmatā reģistrēta ilgtermiņa nomas līguma kopiju vai informāciju par zemesgrāmatā ierakstītām apbūves tiesībām vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas par nekustamo īpašumu, kurā, īstenojot projektu, paredzēts uzstādīt stacionāros pamatlīdzekļus, ja īpašums tiek nomāts;
18.7.
ja nekustamo īpašumu, kurā paredzēts īstenot projektu, pretendents nomā – nomas līgumu. Ja projektu neīsteno nekustamā īpašuma īpašnieks un nav iespējams noslēgt par attiecīgo īpašumu nomas līgumu, pretendents nomas līguma vietā iesniedz saskaņojumu vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas ar nekustamā īpašuma īpašnieku par projektā plānoto darbu veikšanu.
19.
Papildus šo noteikumu 18. punktā minētajiem dokumentiem iesniedz:
19.1.
šo noteikumu 4.1., 4.2. un 4.3. apakšpunktā minētais pretendents – institūcijas lēmumu par piedalīšanos projektā un visām saistībām, kas attiecas uz projekta īstenošanu, norādot projekta kopējās izmaksas un finansēšanas avotus;
19.2.
šo noteikumu 4.4. apakšpunktā minētais pretendents – biedrības valdes apstiprinātu lēmumu par projekta īstenošanu un visām saistībām, kas attiecas uz projekta īstenošanu, norādot projekta kopējās izmaksas, finansēšanas avotus un biedrības biedru sarakstu;
19.3.
šo noteikumu 4.6. apakšpunktā minētais pretendents – plānošanas reģiona lēmumu par projekta īstenošanu un visām saistībām, kas attiecas uz projekta īstenošanu, norādot projekta kopējās izmaksas, finansēšanas avotus.
20.
Lai pieteiktos atbalstam, pretendents ir izpildījis šādus nosacījumus un informējis par to izpildi Lauku atbalsta dienestu:
20.1.
par jaunas būves būvniecības, būves atjaunošanas, būves ierīkošanas, būves nojaukšanas un pārbūves projektiem atbilstoši plānotajai būvniecības iecerei un būvju grupai Būvniecības informācijas sistēmā ir pieejama informācija par sagatavoto tehnisko dokumentāciju saistībā ar būvniecības procesu;
20.2.
īstenojot projektu, saistībā ar normatīvajiem aktiem par ietekmes uz vidi novērtējumu saņemti Valsts vides dienesta tehniskie noteikumi vai iegūts atzinums, ka projektā paredzētajām darbībām nav nepieciešami tehniskie noteikumi, vai saņemts Valsts vides dienesta lēmums, ka projektā paredzētajām darbībām nav nepieciešams ietekmes uz vidi novērtējums vai, ja projektam ir veikts ietekmes uz vidi sākotnējais izvērtējums, ka projektam nav ietekmes uz Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (Natura 2000), vai saņemts Valsts vides dienesta atzinums par noslēguma ziņojumu, ja veikts ietekmes uz vidi novērtējums. Būvniecības gadījumā informāciju par minēto dokumentu iegūšanu var sniegt sešu mēnešu laikā pēc lēmuma spēkā stāšanās par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai kopā ar tehnisko projektu.
21.
Pretendējot uz finansējumu jaunai būvniecībai, būves atjaunošanai, būves ierīkošanai, būves nojaukšanai un būves pārbūvei, būvmateriālu vai stacionāro iekārtu un to aprīkojuma iegādei atbilstoši būvniecības iecerei, pretendents, iesniedzot projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc tam, kad stājies spēkā Lauku atbalsta dienesta lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, informē Lauku atbalsta dienestu par Būvniecības informācijas sistēmā uzsāktās būvniecības lietas numuru un sagatavoto tehnisko dokumentāciju par būvniecības procesu. Iepirkuma dokumenti, kas saistīti ar būvniecības izmaksām, ir sagatavoti kopā ar projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc tam, kad stājies spēkā Lauku atbalsta dienesta lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc iepirkuma procedūras pabeigšanas. Informāciju par papildinātu būvatļauju ar būvvaldes atzīmi par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi pretendents Lauku atbalsta dienestā iesniedz kopā ar projekta iesniegumu vai deviņu mēnešu laikā pēc tam, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu.
22.
Ja šo noteikumu 18.4. apakšpunktā minētie dokumenti nav iesniegti kopā ar projekta iesniegumu, Lauku atbalsta dienests, pieņemot lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, tajā iekļauj nosacījumu noteiktā termiņā iesniegt apliecinājumu par projekta īstenošanai pieejamiem finanšu resursiem. Ja minētie dokumenti noteiktajā termiņā netiek iesniegti, lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu zaudē spēku.
23.
Pasākumā atbalstu uz konkrētu laikposmu nepiešķir pretendentam, kam ir pārkāpumi saskaņā ar regulas 2021/1139 11. pantu un regulu 2022/2181.
24.
Kopā ar pēdējā maksājuma pieprasījumu pretendents iesniedz pārskatu par projekta īstenošanas rezultātiem, kā arī informāciju par šo noteikumu 10. punktā minēto rezultātu rādītāju.
25.
Projekta uzraudzības periods projekta īstenošanas laikā iegādātajiem pamatlīdzekļiem un īstenotajiem būvniecības darbiem ir pieci gadi, un visā uzraudzības periodā tiek nodrošināta to uzturēšana un lietošana atbilstoši projekta mērķim.
V.Publiskā finansējuma pieprasīšanas papildu nosacījums
26.
Atbalsta saņēmējs pēc projekta īstenošanas iesniedz Lauku atbalsta dienestā detalizētu informāciju par projekta īstenošanu un institūta BIOR atzinumu par projektā veikto darbu atbilstību projektā plānotajām darbībām šo noteikumu 15.1. apakšpunktā minētā risinājuma nodrošināšanai. Ja pretendents neiesniedz minēto atzinumu, Lauku atbalsta dienests tam neizmaksā publisko finansējumu.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
Pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-2955 Dt]
noteikumiem Nr.
[23-TA-2955 Nr]
Projektu atlases kritēriji

Nr. p. k.

Kritērijs Kritērija apraksts Punktu skaits kritērijā Maksimāli iespējamais punktu skaits
1. Šķēršļa atrašanās uz prioritārajiem zivju ūdeņiem, kas noteikti normatīvajos aktos par virszemes un pazemes ūdeņu kvalitāti Šķērslis atrodas lašveidīgajos ūdeņos vai robežojas ar lašveidīgajiem ūdeņiem 10 10
Šķērslis atrodas karpveidīgajos ūdeņos, robežojas ar karpveidīgajiem ūdeņiem vai arī upe kā tāda (bet ne šķēršļa tiešā tuvumā) ir noteikta par lašveidīgajiem ūdeņiem 5
Šķēršļa tuvumā ūdeņiem nav nekāda statusa, bet upe kā tāda kaut kur citur ir karpveidīgie ūdeņi 3
2. Šķēršļa atrašanās upē, kuru nedrīkst aizsprostot saskaņā ar normatīvajiem aktiem par upēm (upju posmiem), uz kurām zivju resursu aizsardzības nolūkā aizliegts būvēt un atjaunot hidroelektrostaciju aizsprostus un veidot jebkādus mehāniskus šķēršļus Šķērslis atrodas posmā, kas norādīts minētajos normatīvajos aktos  10 10
Upe, uz kura atrodas šķērslis, ir norādīta minētajos normatīvajos aktos, bet ne posmā, kas norādīts minētajos normatīvajos aktos, kurā ir šķērslis 5
3. Projektā plānotie risinājumi Šķēršļa nojaukšana un upes atjaunošana, šķēršļa daļēja nojaukšana vai transportbūves pārbūve, lai nodrošinātu zivju migrāciju 40 40
Aizvaru izņemšana un mākslīgās straujteces izveide, vai novadbūves pazemināšana un mākslīgās straujteces izveide 30
Dabiskā zivju ceļa izveide 17
Tehniskā zivju ceļa izveide 1
4. Šķērslis atrodas Natura2000 teritorijā 15 15
5.

Projektā iekļauti vismaz divi šķēršļi, kas atrodas attiecīgajā upē

15 15
Kopā 90

Minimālais punktu skaits, lai pretendētu uz atbalstu, ir 20 punktu