Noteikumu projekts

24-TA-593
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.4.1. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot digitālo savienojamību” 1.4.1.1. pasākuma “Platjoslas infrastruktūras attīstība (pēdējā jūdze)” īstenošanas noteikumi
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.4.1. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot digitālo savienojamību” 1.4.1.1. pasākumu “Platjoslas infrastruktūras attīstība (pēdējā jūdze)” (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi un mērķa grupu;
1.3.
pasākumam pieejamo un plānoto finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam (turpmāk – projekta iesniedzējs) un projekta sadarbības partnerim;
1.5.
atbalstāmās darbības, attiecināmās izmaksas un to nosacījumus;
1.6.
komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus.
2.
Termini "vairumtirdzniecības līmeņa piekļuve" un "maksimumstundas apstākļi" šajos noteikumos lietoti Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr. 651/2014), izpratnē.
3.
Pasākuma mērķis ir nodrošināt vienlīdzīgu un kvalitatīvu elektronisko sakaru pakalpojumu pieejamību galalietotājiem Latvijas teritorijā.
4.
Pasākums tiek īstenots Latvijas teritorijā vietās, kurās nav esoša vai attiecīgajā laikposmā izvēršanai ticami plānota tīkla, kas maksimumstundas apstākļos nodrošinātu vismaz 100 Mb/s lejupielādes ātrumu (robežvērtības ātrums) atbilstoši regulas Nr. 651/2014 52. panta 3. punkta "a" apakšpunktam, izņemot teritorijas, kas atbilst regulas Nr. 651/2014 52. panta 4. punkta nosacījumiem, ko pārbauda saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 52. panta 5. punktu.
5.
Pasākuma mērķa grupa ir elektronisko sakaru pakalpojumu galalietotāji, kas atrodas šo noteikumu 4. punktā minētajās teritorijās – mājsaimniecības (mājokļi) un uzņēmumi, kas ir sociālekonomiskie virzītājspēki saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 2. panta 139. b punktu.
6.
Pasākuma ietvaros Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu piešķir granta veidā.
7.
Pasākumu īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā atbilstoši regulas Nr. 651/2014 52. panta 7.punkta “a” apakšpunktam.
8.
Pasākuma ietvaros visi īstenotie projekti ir stratēģiskas nozīmes projekti saskaņā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam un tiesību aktiem par Eiropas Savienības fondu ieviešanu 2021.-2027. gada plānošanas periodā.
9.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Satiksmes ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
10.
Satiksmes ministrija kā vadošā valsts pārvaldes iestāde sakaru nozarē (turpmāk – nozares ministrija):
10.1.
nodrošina kartografēšanu un sabiedrisko apspriešanu, lūdzot elektronisko sakaru komersantiem iesniegt pamatotu informāciju par to tīkliem, kuri atrodas vai kurus ticami plānots ierīkot mērķa teritorijā projekta īstenošanas laikā, un darot to publiski pieejamu reģionālā un Satiksmes ministrijas tīmekļvietnē atbilstoši regulas Nr. 651/2014 52. panta 5. punktam;
10.2.
izveido šo noteikumu 4. punktā minētajās teritorijās esošo 5. punktā minēto galalietotāju objektu (adrešu) sarakstu, kuru pievieno projektu atklātas atlases nolikumam.
II.Pasākumam pieejamais finansējums
11.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 8 700 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 1 372 211 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 7 395 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 1 166 379 euro) un privātais finansējums – ne mazāks par 1 305 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 205 832 euro). Maksimālā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma intensitāte ir 85% no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma, nepārsniedzot izmaksu un ieguvumu analīzē aprēķināto finansējuma deficīta procentuālo apmēru, un privātais līdzfinansējums nav mazāks par 15% no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma. Potenciālo neto ienākumu no projekta aprēķina saskaņā ar projekta diskontēto neto ienākumu aprēķināšanas metodi,
12.
Pieejamais attiecināmais finansējums līdz 2025. gada 31. decembrim, lai slēgtu līgumus par projektu īstenošanu, ir ne mazāks kā 7 327 789 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 6 228 621 euro un privātais līdzfinansējums – ne mazāks kā 1 099 168 euro.
13.
Projektu iesniegumu atlases pirmā kārta tiek izsludināta par šo noteikumu 12. punktā minēto pieejamo attiecināmo finansējumu, kur katram plānošanas reģionam atbilstošajam projektam (Latgales, Vidzemes, Rīgas, Zemgales un Kurzemes) ir pieejams kopējais finansējums ne mazāks kā 1 465 557,8 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 1 245 724,2 euro un privātais līdzfinansējums – ne mazāks kā 219 833,6 euro.
14.
Pēc 2026. gada 1. janvāra atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumam par vidusposma pārskatu atbildīgā iestāde var ierosināt sadarbības iestādei palielināt pasākumam pieejamo Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu līdz šo noteikumu 11. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram. Ja pasākumam pieejamais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums tiek palielināts, sadarbības iestāde izsludina projektu atlases otro kārtu par pieejamo finansējumu, tostarp (ja attiecināms) par neizmantoto pirmās atlases kārtas finansējumu. Projektu atlases otrajā kārtā apstiprina vienu projektu par visu Latvijas teritoriju.
III.Pasākumā sasniedzamie rādītāji
15.
Pasākuma ietvaros līdz 2029.gada 31.decembrim ir sasniedzami šādi rādītāji:
15.1.
iznākuma rādītājs: 3880 papildu mājokļi ar piekļuvi ļoti augstas veiktspējas platjoslas tīklam (mājsaimniecību skaits);
15.2.
iznākuma rādītājs: 1000 papildu uzņēmumi ar piekļuvi ļoti augstas veiktspējas platjoslas tīklam (uzņēmumu skaits);
15.3.
rezultāta rādītājs: 1940 mājokļi, kas abonē platjoslas pieslēgumu ļoti augstas veiktspējas tīklam (mājsaimniecību skaits);
15.4.
rezultāta rādītājs: 500 uzņēmumi, kas abonē platjoslas pieslēgumu ļoti augstas veiktspējas tīklam (uzņēmumu skaits).
16.
Pasākuma ietvaros projektu atlases pirmajā kārtā līdz 2029.gada 31.decembrim ir sasniedzami šādi rādītāji:
16.1.
iznākuma rādītājs: 3270 papildu mājokļi ar piekļuvi ļoti augstas veiktspējas platjoslas tīklam (mājsaimniecību skaits);
16.2.
iznākuma rādītājs: 840 papildu uzņēmumi ar piekļuvi ļoti augstas veiktspējas platjoslas tīklam (uzņēmumu skaits);
16.3.
rezultāta rādītājs: 1635 mājokļi, kas abonē platjoslas pieslēgumu ļoti augstas veiktspējas tīklam (mājsaimniecību skaits);
16.4.
rezultāta rādītājs: 420 uzņēmumi, kas abonē platjoslas pieslēgumu ļoti augstas veiktspējas tīklam (uzņēmumu skaits).
17.
Projektu atlases pirmajā kārtā šo noteikumu 16. punktā minētie rādītāji sasniedzami sadalījumā pa plānošanas reģioniem: vienādās daļās Latgales, Vidzemes, Rīgas, Zemgales un Kurzemes plānošanas reģionā.
18.
Projektu iesniegumu atlases otrajā kārtā sasniedzamos rādītājus nosaka visai Latvijas teritorijai kopumā proporcionāli pieejamajam finansējumam, plānojot šo noteikumu 15. punktā noteikto rādītāju sasniegšanu.
19.
Šo noteikumu 17. punktā un 18. punktā ​​​​​​​ minēto rādītāju sasniegšanu finansējuma saņēmējs apraksta progresa ziņojumā, kuru tas iesniedz sadarbības iestādei, un kura saturs un sniegšanas kārtība ir noteikta līgumā par projekta īstenošanu. Progresa ziņojumā iekļauj vismaz šādas sadaļas:
19.1.
sasniegtās rādītāju vērtības;
19.2.
investīciju kartējums - galalietotāju, kuriem projektā nodrošināta piekļuve ļoti augstas veiktspējas platjoslas tīklam, atrašanās vieta, projektā izveidotās infrastruktūras veids un atrašanās vieta;
19.3.
apliecinājums, ka finansējuma saņēmēja rīcībā ir rādītāju sasniegšanas dokumentārie pierādījumi, tostarp nodošanas – pieņemšanas akti, lejuplādes ātruma mērījumu akti, līgumi par elektronisko sakaru pakalpojumu abonēšanu u.c., un tie tiks uzrādīti pēc pieprasījuma sadarbības iestādei vai auditējošai iestādei visā projekta īstenošanas un pēcuzraudzības periodā.
IV.Prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim
20.
Projekta iesniedzējs ir elektronisko sakaru komersants:
20.1.
kuram ir tiesības sniegt elektronisko sakaru pakalpojumus un nodrošināt elektronisko sakaru tīklu Latvijā;
20.2.
kurš iepriekšējo trīs gadu laikā un kārtējā gadā līdz projekta iesniegšanas termiņa beigām ir nodrošinājis elektronisko sakaru tīkla izveidi vismaz 300 objektos (adresēs).
21.
Projekta iesniedzējs var piesaistīt sadarbības partneri, noslēdzot sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Sadarbības līgums nosaka savstarpējo atbildību, funkcijas, finansēšanas mehānismu (ja attiecināms), apņemšanos sasniegt projektam noteiktos rādītājus, pārskatu sniegšanas kārtību un pienākumus projekta sekmīgai īstenošanai.
22.
Atbilstību šo noteikumu 20. punktā noteiktajām prasībām projekta iesniedzējs apliecina, iesniedzot sadarbības iestādē šo noteikumu pielikumā noteikto informāciju. Sadarbības partnerim ir pienākums ievērot šo noteikumu 36.6. apakšpunktu .
23.
Projekta sadarbības partneris ir elektronisko sakaru komersants, kuram ir tiesības sniegt elektronisko sakaru pakalpojumus un nodrošināt elektronisko sakaru tīklu Latvijā.
24.
Projekta iesniedzējs uzsāk projektā paredzēto darbību īstenošanu pēc projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē, atbilstoši regulas Nr. 651/2024 6. panta 2. punktam un Nr. 651/2014  2. panta 23. punktam.
25.
Projektu atlases pirmajā kārtā projekta iesniedzējs iesniedz projekta iesniegumu par katru plānošanas reģiona teritoriju atsevišķi, ievērojot šo noteikumu 13. punktā minēto pieejamo attiecināmo finansējumu un nosakot ne mazākus rādītājus kā šo noteikumu 17. punktā ​​​​​​​.
26.
Projekta atlases pirmajā kārtā projekta iesniedzējam ir tiesības iesniegt vienu vai vairākus iesniegumus, un ne vairāk kā vienu par katru plānošanas reģionu.
27.
Projektu atlases otrajā kārtā projekta iesniedzējs iesniedz vienu projekta iesniegumu par visu Latvijas teritoriju, nosakot ne mazākus rādītājus kā noteikts atlases nolikumā saskaņā ar šo noteikumu 18. punktu .
28.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu. Ja sadarbības iestāde apstiprina projekta iesniegumu, projekta iesniedzējs ir finansējuma saņēmējs.
V.Atbalstāmās darbības un izmaksas
29.
Pasākuma ietvaros atbalstāmā darbība ir tehnoloģiski neitrālu pieslēgumu ierīkošana, kas atbalsta ilgtspējīgu nākamās paaudzes fiksēto un fiksēto bezvadu tīklu sakaru savienojamību elektronisko sakaru pakalpojumu pieejamības nodrošināšanai šo noteikumu 5. punktā minētajiem galalietotājiem ar lejupielādes ātrumu vismaz 300 Mb/s maksimumstundas apstākļos saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 52. panta 3. punkta “a” apakšpunktu, 5. punkta “a” apakšpunktu un 6. punkta “a” apakšpunktu.
30.
Pasākuma ietvaros plāno šādas tiešās attiecināmās izmaksas, kas sekmē šo noteikumu 3. punktā minētā mērķa un šo noteikumu 15. punktā ​​​​​​​ minēto rādītāju sasniegšanu:
30.1.
projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, tostarp izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādes izmaksas (izņemot izmaksas par projekta iesnieguma informācijas sagatavošanu un aizpildīšanu Kohēzijas politikas vadības un informācijas sistēmā);
30.2.
ļoti augstas veiktspējas tīkla pasīvās infrastruktūras (piemēram, kabeļu kanalizācijas cauruļu, kanālu, stabu, mastu, tumšās optiskās šķiedras kabeļu, sadales skapju, lūku) materiālu iegādes un būvniecības izmaksas;
30.3.
ļoti augstas veiktspējas tīkla aktīvās infrastruktūras (piemēram, maršrutētāju un komutatoru, radio bāzes staciju, vadības un pārvaldības serveru) materiālu iegādes un ierīkošanas izmaksas;
30.4.
ļoti augstas veiktspējas tīkla projektēšanas izmaksas;
30.5.
ļoti augstas veiktspējas tīkla autoruzraudzības izmaksas;
30.6.
ļoti augstas veiktspējas tīkla ekspertīžu un izpētes izmaksas;
30.7.
elektroapgādes sadales sistēmas operatora pieslēguma izveides izmaksas ļoti augstas veiktspējas tīklam;
30.8.
ļoti augstas veiktspējas tīkla būvdarbu uzraudzības izmaksas;
30.9.
ļoti augstas veiktspējas tīkla testēšanas un mērījumu veikšanas izmaksas un pieņemšanai ekspluatācijā nepieciešamās dokumentācijas izstrādes izmaksas;
30.10.
ļoti augstas veiktspējas tīkla darbības un piekļuves kontroles iekārtu iegādes un uzstādīšanas izmaksas.
30.11.
finansējuma saņēmēja vai projekta partnera projekta īstenošanas personāla izmaksas šo noteikumu 30.2. ., 30.3. , 30.4. , 30.5. ​​​​​​​, 30.6. ​​​​​​​, 30.7. ​​​​​​​, 30.8. ​​​​​​​, 30.9. ​​​​​​​ un 30.10. apakšpunktā ​​​​​​​ minēto darbu veikšanai, izņemot materiālu un iekārtu iegādes izmaksas, ja darbus veicis finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris ar savu darbaspēku un ir izpildīti visi uzskaitītie nosacījumi:
 
30.11.1.
darbu veicējs - finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris, ir reģistrēts būvniecības informācijas sistēmā kā uzņēmums attiecīgajā jomā;
30.11.2.
darbus veic uzņēmuma vai sadarbības partnera darbinieki - speciālisti, kas sertificēti attiecīgajā jomā;
30.11.3.
attiecīgo darbu veikšanai netiek piesaistīti apakšuzņēmēji.
31.
Projekta izmaksas vairāk nekā 70 % apmērā attiecas uz ieguldījumiem šo noteikumu 30.2. apakšpunktā , ievērojot regulas Nr. 651/2014 52. panta 6. punktu.
32.
Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, uzskatāmi par attiecināmajām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta “c” apakšpunktu, ja pievienotās vērtības nodoklis nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
33.
Šo noteikumu 30.1. apakšpunktā, 30.4. apakšpunktā,​​​ 30.5. apakšpunktā un 30.9. apakšpunktā minētās izmaksas kopā nepārsniedz 10 procentus no kopējām attiecināmajām izmaksām.
34.
Pasākuma īstenošanā radušās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām finansēšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, ja tās atbilst šo noteikumu 30. punktā ietvertajām izmaksu pozīcijām un ir radušās ne agrāk kā dienā, kad projekta iesniegums ir iesniegts sadarbības iestādē. Projekta iesniegumā neiekļauj un finansējumu nepiešķir pabeigtām darbībām.
35.
Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem.
VI.Pasākuma projektu īstenošanas un uzraudzības nosacījumi
36.
Finansējuma saņēmējs:
36.1.
nodrošina projekta rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc projekta pabeigšanas;
36.2.
uztur projekta īstenošanā radītās vērtības un nodrošina nepieciešamos līdzekļus to uzturēšanai piecus gadus pēc projekta pabeigšanas;
36.3.
uzkrāj datus un pamatojošo dokumentāciju par projekta ietekmi uz šo noteikumu 17. punktā un 18. punktā ​​​​​​​ minētajiem rādītājiem un veic rādītāju uzskaiti un ziņošanu atbilstoši šo noteikumu 19. punktam, nodrošinot vienotu metodoloģiju rādītāju uzskaitei projektā;
36.4.
nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus atbilstoši nosacījumiem saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060 47. pantu un 50. pantu, un kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā, ņemot vērā stratēģiskas nozīmes projektam noteiktās prasības, kas noteiktas vadošās iestādes izstrādāto Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīniju 3. nodaļā “Atveseļošanas fonda prasības”, tostarp:
 
36.4.1.
izstrādā stratēģiski svarīga projekta komunikācijas plānu, kas paredz nodrošināt vismaz vienu plašāka mēroga publicitātes pasākumu mediju intereses un sabiedrības uzmanības piesaistīšanai;
36.4.2.
iesniedz stratēģiski svarīga projekta komunikācijas plānu informācijai Satiksmes ministrijai;
36.4.3.
visās stratēģiski svarīga projekta komunikācijas aktivitātēs nodrošina sadarbību ar Satiksmes ministriju;
36.5.
nodrošina, ka projektā plānotie darbi netiek finansēti vai līdzfinansēti, kā arī tos nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, tostarp no programmām platjoslas jeb ļoti augstas veiktspējas tīklu ”pēdējās jūdzes” infrastruktūras attīstībai, kas tiek finansētas Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīciju ietvaros;
36.6.
izstrādā iekšējās kontroles sistēmu, ietverot tajā informāciju par interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas risku un dubultā finansējuma novēršanas mehānismu, kā arī nodrošina, ka finansējuma saņēmēja darbinieki, kuri saistīti ar projekta īstenošanu, paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta un iepirkumus regulējošo normatīvo aktu prasībām;
36.7.
nodrošina īpašuma, lietojuma vai apbūves tiesību iegūšanu uz nekustamo īpašumu, kurā plānots veikt ieguldījumus, projekta īstenošanas laikā. Tās nostiprina valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā, izņemot gadījumu, ja nacionālais normatīvais regulējums nosaka citu kārtību;
36.8.
nodrošina atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par finansējuma izlietojumu projektā, ievērojot regulas Nr. 651/2014 52. panta 11. punkta nosacījumus;
36.9.
nodrošina vairumtirdzniecības piekļuvi atbilstoši regulas Nr. 651/2014 52. panta 8.punktam, kā arī vismaz reizi trijos gados iesniedz nozares ministrijai vairumtirdzniecības līmeņa piekļuves tarifa priekšlikumu un tarifa aprēķināšanas metodiku, ievērojot regulas Nr. 651/2014 52. panta 9. punkta ”c” apakšpunkta nosacījumus, kā arī tiesību aktus par tarifu aprēķināšanas un izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodiku elektronisko sakaru nozarē (ja attiecināms);
36.10.
izpilda šo noteikumu 52. punktā minētās Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejas saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 52. panta 8. un 9. punktu pieņemtos lēmumus.
37.
Projekta iesniedzējs un sadarbības partneris (ja tāds ir paredzēts) nodrošina, lai projekta attiecināmās izmaksas netiktu kumulētas un segtas no citiem publiskajiem līdzekļiem.
38.
Pēc tam, kad noslēgts līgums par projekta īstenošanu, sadarbības iestāde, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, atbilstoši normatīvajam aktam par valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda projektu īstenošanai un maksājumu veikšanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā var piešķirt finansējuma saņēmējam avansa maksājumus. Maksimālais avansa apjoms nevar pārsniegt 30 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma. Avansu var izmaksāt vairākos maksājumos. Sadarbības iestāde, veicot avansa un starpposma maksājumus, ievēro nosacījumu, ka to kopsumma nedrīkst pārsniegt 90 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma.
39.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem.
40.
Finansējuma saņēmējs nodrošina principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" ievērošanu un projekta atbilstību Eiropas Savienības un nacionālajiem normatīvajiem aktiem vides jomā, tostarp:
40.1.
atbilstību zaļā publiskā iepirkuma principiem, veicot iepirkumu saskaņā ar šo noteikumu 39. punktu , zaļā publiskā iepirkuma obligāto prasību ievērošanu un to piemērošanas kārtību;
40.2.
 ilgtspējīgus un atjaunojamos energoresursus izmantojošus risinājumus vai ar tiem saistītas tehnoloģijas būvniecības procesā.
41.
Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar noslēgto līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
42.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.
43.
Projekta rezultātā veiktie ieguldījumi ir finansējuma saņēmēja vai partnera (ja attiecināms) īpašums.
VII.Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
44.
Pasākuma ietvaros īstenotajiem projektiem piešķir komercdarbības atbalstu saskaņā ar regulas 651/2014 52. pantu, ievērojot šādus nosacījumus:
44.1.
projekta ietvaros izbūvētais tīkls ir ļoti augstas veiktspējas tīkls un atbilst šādiem nosacījumiem:
44.1.1.
nodrošina fiksēto un fiksēto bezvadu tīklu sakaru savienojamību galalietotājiem atbilstoši regulas Nr. 651/2014 52. panta 3. punkta “a” apakšpunktam;
44.1.2.
ir izbūvēts teritorijās un objektos (adrešu līmenī), kas noteikti kartografēšanā  saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 52. panta 5. punktu, ievērojot 4.punktu;
44.1.3.
nodrošina lejupielādes ātrumu vismaz 300 Mb/s maksimumstundas apstākļos atbilstoši regulas Nr. 651/2014 52. panta 6. punkta “a” apakšpunktam.
44.2.
attiecināmas ir izmaksas, kas minētas šo noteikumu 30.punktā un ir regulas Nr. 651/2014 52. panta 2.punktam atbilstošas ar fiksēto piekļuves tīklu (pēdējā jūdze) un ar tiem vienlaikus nepieciešamo atvilces maršrutēšanas tīklu (vidējā jūdze) saistītas izmaksas;
44.3.
finansējuma saņēmējs un partneris (ja attiecināms) nodrošina atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par finansējuma izlietojumu projektā, nodalot tā ietvaros veiktās darbības no citas saimnieciskās darbības atbilstoši regulas 651/2014 52. panta 11. punktam;
44.4.
finansējuma saņēmējs nodrošina vismaz tādu vairumtirdzniecības līmeņa piekļuvi, kas definēta regulas Nr. 651/2014 2.panta 139.punktā un noteikta regulas Nr. 651/2014 52. panta 8. punktā, tas ir, aktīvo vairumtirdzniecības līmeņa piekļuvi piešķir vismaz uz 10 gadiem no tīkla darbības sākuma, un vairumtirdzniecības līmeņa piekļuvi platjoslas tīklam, kurā nav aktīvo komponentu (piemēram, kabeļu kanalizācijai, balstiem, mastiem, torņiem, tumšai optiskai šķiedrai, skapjiem, kabeļiem), piešķir uz attiecīgo elementu kalpošanas laiku:
44.4.1.
visam tīklam, tostarp tādām tīkla daļām, kurās ir izmantota esošā infrastruktūra, piemēro vienādus piekļuves nosacījumus;
44.4.2.
piekļuves nodrošināšanas pienākumi paliek spēkā neatkarīgi no izmaiņām tīkla īpašumtiesībās, pārvaldībā vai ekspluatācijā;
44.4.3.
tīkls nodrošina piekļuvi vismaz trim piekļuves prasītājiem un dara pieejamus piekļuves prasītājiem vismaz 50 % no jaudas;
44.4.4.
piekļuvi piešķir arī tām tīkla daļām, kurām nav piešķirts valsts finansējums vai kuras var nebūt izvērsis finansējuma saņēmējs, piemēram, piešķirot piekļuvi aktīvam aprīkojumam pat tad, ja ir finansēta tikai platjoslas infrastruktūra.
44.5.
finansējuma saņēmējs atbilstoši regulas 651/2014 52. panta 9. punkta “c” apakšpunktam nodrošina vairumtirdzniecības līmeņa piekļuves tarifa projekta un tā aprēķināšanas metodikas projekta iesniegšanu nozares ministrijai vismaz reizi trijos gados;
44.6.
atklātā projektu atlasē atbilstoši regulas Nr. 651/2014 52. panta 7.punkta “a” apakšpunktam atbalstu piešķir atlases nolikumā noteiktā konkurenci veicinošā procedūrā, tostarp ietverot projekta atlases kritērijus saistībā ar saimnieciski izdevīgākā piedāvājuma noteikšanu.
44.7.
finansējuma saņēmējs un partneris (ja attiecināms) pēc projekta pabeigšanas nodrošina galalietotājiem regulas 651/2014 2.panta 139.a punktam atbilstošu  ikmēneša abonēšanas cenu par platjoslas pieslēgumu ļoti augstas veiktspējas tīklam, kā arī kopā ar projekta iesniegumu iesniedz sadarbības iestādē apliecinājumu, ka minētā ikmēneša abonēšanas cena nepārsniedz finansējuma saņēmēja parasto piemēroto maksu par platjoslas pieslēgumu, t. i., tā neietver nekādas papildu vai neparedzētas izmaksas salīdzinājumā ar standarta komercpraksi.
45.
Pasākuma ietvaros īstenotajos projektos atbalsta instruments ir grants, maksimālā atbalsta summa individuālam projektam ir noteikta šo noteikumu 13. punktā un 14. punktā ​​​​​​​ un kopējais pieļaujamais atbalsta apmērs ir noteikts 7 395 000 euro šo noteikumu 29. punktā ​​​​​​​ minētajām darbībām un šo noteikumu 30. punktā ​​​​​​​minētajām attiecināmajām izmaksām, ievērojot, ka maksimālā atbalsta intensitāte ir 85% no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma, nepārsniedzot izmaksu un ieguvumu analīzē aprēķināto finansējuma deficīta procentuālo apmēru.
46.
Uz projekta iesnieguma iesniegšanas dienu un atbalsta piešķiršanas brīdi tiek vērtēts, vai finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nav grūtībās nonācis uzņēmums, kas definēts regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā.
47.
Lai izpildītu regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā minēto stimulējošās ietekmes prasību, darbus projektā atbilstoši regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktam uzsāk īstenot pēc projekta iesnieguma iesniegšanas atbalsta sniedzējam, ja projekta iesniegums atbilst regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punkta prasībām par pieteikumā iekļaujamo informāciju. Ja projekta īstenošana ir uzsākta pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, projekta iesniegumu noraida.
48.
Komercdarbības atbalsta sniedzēja pasākuma ietvaros ir sadarbības iestāde.
49.
Atbalsts netiek sniegts finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim (ja attiecināms), uz kuru attiecas neizpildīts līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Eiropas Komisijas lēmumu, ar ko atbalsts tiek atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar kopējo tirgu.
50.
Par atbalsta piešķiršanas brīdi uzskata dienu, kad pieņemts atbalsta sniedzēja lēmums par projekta apstiprināšanu vai atzinums par nosacījumu izpildi atbilstoši regulas Nr. 651/2014 2.panta 28.punktam.
51.
Informāciju par regulas Nr. 651/2014 52. panta ietvaros izsniegto atbalstu publicē atbilstoši regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. un 4. punktā noteiktajām publicitātes pasākumu prasībām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto valsts atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības.
52.
Pasākuma investīcijas rezultātā izveidotās infrastruktūras uzraudzību nodrošina  nozares ministrijas saskaņā ar tiesību aktiem ļoti augstas veiktspējas tīklu infrastruktūras attīstības un atbalsta jomā izveidota Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komiteja, kura, ievērojot regulas Nr. 651/2014 52. panta 8. un 9. punktu, veic sekojošus pienākumus:
52.1.
vismaz reizi trīs gados apstiprina vairumtirdzniecības līmeņa piekļuves cenu un tās aprēķināšanas metodiku pasākuma īstenošanas rezultātā izveidotajai infrastruktūrai;
52.2.
apstiprina vairumtirdzniecības līmeņa piekļuves nosacījumus pasākuma īstenošanas rezultātā izveidotajai infrastruktūrai.
53.
Ja ir pārkāpti regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, atbalsta saņēmējam un sadarbības partnerim ir pienākums atbalsta sniedzējam atmaksāt projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
Pielikums
Ministru kabineta
[24-TA-593 Dt]
noteikumiem Nr.
[24-TA-593 Nr]
Projekta iesniedzēja pieredzes apraksts