Noteikumu projekts

22-TA-1353
Ministru kabineta noteikumi “Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021.–2027. gada plānošanas perioda darbības programmas 1.2. prioritārā virziena "Atbalsts uzņēmējdarbībai" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi”
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu un Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma 7. panta trešo daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
 
1.1.
kārtību, kādā īsteno darbības programmas 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām” 1.2.3.1. pasākumu “Atbalsts inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai” (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālā attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5.
projekta īstenošanas nosacījumus;
1.6.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.7.
ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītos nosacījumus;
1.8.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1.
pētniecības organizācija – subjekts, kas atbilst Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr. 651/2014), 2. panta 83. punktā noteiktajai definīcijai;
2.2.
jauns produkts – komersanta līmenī pilnīgi jaunas vai būtiski uzlabotas preces vai pakalpojumi, kurus komersants plāno ieviest tirgū. Būtiski uzlabojumi ir, piemēram, jaunu funkciju pievienošana, funkcionālo īpašību un lietojuma uzlabošana, tai skaitā kvalitātes paaugstināšana, finansiālā pieejamība, lietojamības, ērtuma uzlabošana, ekonomiskāka izmantošana, izturības palielināšana, produkta dzīves ilguma pagarināšana. Nav nepieciešami visu produkta funkciju vai darbības specifikāciju būtiski uzlabojumi. Būtisks uzlabojums var pastāvēt vienlaikus ar preces vai pakalpojuma citas īpašības pasliktinājumu vai pilnīgu izslēgšanu;
2.3.
jauna tehnoloģija – izmaiņas tehnoloģijā, iekārtās un programmatūrā, kas uzlabo ražošanas vai pakalpojumu sniegšanas procesu vai metodes, kas ir jaunas vai uzlabotas komersanta līmenī;
2.4.
komercializācijas stratēģija – konkrēta produkta vai tehnoloģijas apraksts, kurā tiek atainoti secīgi soļi produkta vai tehnoloģijas attīstīšanai no koncepcijas līdz ieviešanai tirgū, kā arī izvēle starp tehnoloģiju tiesību atsavināšanu vai lietošanas tiesību piešķiršanu, vai jauna komersanta veidošanu uz zinātniskās izstrādnes bāzes un ieteikts, kāda informācija jāsagatavo, kā iegūt potenciālo licenciātu vai investīciju fondu uzmanību un piedāvāt tiem izstrādni vai tehnoloģiju. Ar tehnoloģiju tiesībām saprot zinātību atbilstoši Eiropas Komisijas 2014. gada 21. marta Regulas Nr. 316/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 101. panta 3. punkta piemērošanu tehnoloģiju nodošanas nolīgumu kategorijām 1. panta 1. punkta "i" apakšpunktā noteiktajai definīcijai un citas intelektuālā īpašuma tiesības atbilstoši minētās regulas 1. panta "b" apakšpunktā noteiktajai definīcijai;
2.5.
komercializācijas piedāvājums – konkrēta izstrādātā produkta vai tehnoloģijas apraksts (satur informāciju par šīs tehnoloģijas noieta tirgu un tirgus apmēru, produkta vai tehnoloģijas aizsardzību, rūpnieciskā īpašuma aizsardzības statusu, produkta vai tehnoloģijas priekšrocībām starp citiem konkurējošiem produktiem vai tehnoloģijām, mārketinga stratēģiju), kura mērķis ir sniegt pietiekamu informāciju potenciālajam licenciātam vai investoram, lai tas varētu pieņemt pozitīvu lēmumu par tehnoloģiju tiesību vai lietošanas tiesību iegādi vai investīcijām piedāvātajā produktā vai tehnoloģijā;
2.6.
efektīva sadarbība – sadarbība, kas atbilst regulas Nr. 651/2014 2. panta 90. punktā noteiktajai definīcijai;
2.7.
tehniski ekonomiskā priekšizpēte – priekšizpēte atbilstoši regulas Nr. 651/2014 2. panta 87. punktā noteiktajai definīcijai;
2.8.
rūpnieciskie pētījumi – pētījumi vai izpētes darbs, kas atbilst regulas Nr. 651/2014 2. panta 85. punktā noteiktajai definīcijai;
2.9.
eksperimentālā izstrāde – izstrāde, kas atbilst regulas Nr. 651/2014 2. panta 86. punktā noteiktajai definīcijai;
2.10.
produkta rūpnieciskā dizaina izstrāde – produkta estētiskā un funkcionālā risinājuma izstrāde, vienlaikus uzlabojot vai radot inženiertehnisko, lietošanas, ergonomikas un zīmola attīstības risinājumu. Produkta rūpnieciskais dizains ir būtiski uzlabots salīdzinājumā ar esošo vai citiem tirgū esošajiem produktu dizainiem un rada konkurētspējas priekšrocības;
2.11.
rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšana – rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšana ietver darbības, kas saistītas ar rūpnieciskā īpašuma objekta reģistrācijas procedūru, izņemot darbības, kas saistītas ar licencēšanu, tiesību nodošanu citām personām un strīdu izskatīšanu. Rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšana paredzēta šādiem rūpnieciskā īpašuma objektiem: izgudrojuma patents, dizainparaugs un pusvadītāju izstrādājumu topogrāfija, kā arī papildu aizsardzības sertifikāts zālēm un augu aizsardzības līdzekļiem.
3.
Šo noteikumu izpratnē par jaunu produktu vai tehnoloģiju neuzskata:
3.1.
kādas procesa daļas izmantošanas pārtraukšanu;
 
3.2.
kapitāla aizvietošanu (izmantotajiem moduļiem identisku moduļu iegāde, paplašinājumi, kas nerada specifikācijas uzlabojumus, iekārtu un programmatūras atjauninājumi);
 
3.3.
komponentu cenu maiņas dēļ radušās izmaiņas (produkta cenas vai ražošanas procesa produktivitātes izmaiņas nav produktu inovācija, piemēram, datoru ražošanā, samazinoties mikroshēmas cenai, tā paša datora modeļa pārdošanas cenu samazinājums);
 
3.4.
produktu pielāgojumus konkrētām vajadzībām (piemēram, pēc pasūtījuma izstrādāts risinājums konkrētam pasūtītājam);
 
3.5.
ikdienas, sezonas un cikliskas izmaiņas un uzlabojumus (piemēram, apģērbu ražošanas jomā jaunas sezonas kolekcijas izveide nav uzskatāma par inovāciju);
3.6.
citu ražotāju preču vai procesu tālākpārdošanu;
3.7.
estētiskas izmaiņas, garšas un smaržas izmaiņas un citus uzlabojumus mārketinga nolūkā, kas nemaina funkcijas, lietojumu vai tehniskās īpašības;
3.8.
organizatorisko procesu uzlabošanu komersanta darbībā.
4.
Pasākuma mērķis ir paaugstināt inovatīvo komersantu īpatsvaru ekonomikā, sekmēt  uzņēmējdarbību ar augstu pievienoto vērtību vidēji augsto un augsto tehnoloģiju jomā, veicināt eksporta pieaugumu, vienlaikus sniedzot ieguldījumu Latvijas Viedās specializācijas stratēģijas mērķu sasniegšanā.
5.
Pasākuma mērķa grupa ir:
5.1.
Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra komercreģistrā reģistrēts komersants, kas atbilst sīkā (mikro), mazā un vidējā komersanta statusam saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 2. panta 2. punktu;
5.2.
potenciālais uzņēmējdarbības uzsācējs, pašnodarbināta persona, fiziska persona (biznesa idejas autors, biznesa līderis, mācību uzņēmuma dibinātājs, jaunuzņēmuma dibinātājs).
6.
Pasākums ietver:
6.1.
atbalsta pasākumus inovācijas motivācijas aktivitātēm;
6.2.
atbalsta pasākumus jaunu produktu izstrādei un komercializācijai;
6.3.
atbalsta pasākumus biznesa inkubācijas aktivitātēm;
6.4.
atbalsta pasākumus eksporta veicināšanas aktivitātēm.
7.
Pasākuma ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 101 250 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālā attīstības fonda finansējums 86 062 500 euro un valsts budžeta finansējums – 15 187 500 euro.
8.
Pasākuma ietvaros sasniedzami šādi iznākuma uzraudzības rādītāji:
8.1.
līdz 2024. gada 31. decembrim:
8.1.1.
komersantu skaits, kas saņem grantus – 47;
8.1.2.
komersantu skaits, kas saņem nefinansiālu atbalstu – 63;
8.1.3.
personu skaits, kas saņem nefinansiālu atbalstu – 1500;
8.1.4.
atbalstīto jaunizveidoto uzņēmumu skaits – 48;
8.1.5.
inkubācijas radītā kapacitāte – 48;
8.2.
līdz 2029. gada 31. decembrim:
8.2.1.
komersantu skaits, kas saņem grantus – 475;
8.2.2.
komersantu skaits, kas saņem nefinansiālu atbalstu – 422;
8.2.3.
personu skaits, kas saņem nefinansiālu atbalstu – 10000;
8.2.4.
atbalstīto jaunizveidoto uzņēmumu skaits – 192;
8.2.5.
inkubācijas radītā kapacitāte – 384.
9.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā. Projektu iesniegumu iesniegšanu izsludina vienu reizi par visu pasākumam pieejamo finansējumu.
10.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Ekonomikas ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde). Radošo industriju inkubatora veidošanā atbildīgā iestāde sadarbojas ar Kultūras ministriju.
II.Prasības projekta iesniedzējam un projekta vērtēšanai
11.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir valsts tiešās pārvaldes iestāde, kuras darbības mērķis ir sekmēt Latvijas uzņēmumu konkurētspēju un eksportspēju starptautiskajos tirgos, veicināt zināšanu ietilpīgu preču un pakalpojumu attīstību un eksportu, veicināt ārvalstu investīciju apjoma pieaugumu, īstenot tūrisma attīstības valsts politiku un valsts politiku inovāciju jomā un veicināt Latvijas pozitīvu starptautisko atpazīstamību.
12.
Projekta iesniedzējs var iesniegt projekta iesniegumu tikai par šo noteikumu III, IV, V, VI un VII nodaļā minētajām atbalstāmajām darbībām.
13.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumam un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
14.
Projekta iesniedzējs projekta iesniegumam pievieno projekta īstenošanas stratēģijas. Stratēģijās ietver informāciju par projekta īstenošanas plānu, mērķiem, sasniedzamajiem rezultātiem, projekta vadības un īstenošanas personālu, to darba uzdevumiem un funkcijām, lai nodrošinātu pasākuma mērķu sasniegšanu.
15.
Projekta iesnieguma vērtēšanas komisijā iekļauj arī pārstāvi no Kultūras ministrijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Latvijas Pašvaldību savienības, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras un Latvijas Darba devēju konfederācijas.
III.Finansējuma saņēmēja darbības nodrošināšana
16.
Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējam, kas nodrošina projekta īstenošanu attiecināmas šādas darbības:
16.1.
projekta vadības un administrēšanas nodrošināšana;
16.2.
projekta īstenošanas nodrošināšana;
16.3.
iepirkumu organizēšana projekta īstenošanas nodrošināšanai;
16.4.
Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību darbības nodrošināšana;
16.5.
izglītojošu un apmācību programmu īstenošana, kas vērstas uz uzņēmējdarbības un inovāciju attīstību;
16.6.
uzņēmējdarbības un eksporta veicināšanas pasākumu organizēšana (stendi starptautiskās izstādēs, semināri, tai skaitā mācību semināri, individuālas konsultācijas, konferences, preses konferences, tirdzniecības misijas, Latvijas augstu valsts amatpersonu vizītes, starptautiskas mārketinga kampaņas, prezentācijas, degustācijas, iepircēju, aģentu, vairumtirgotāju, nozaru speciālistu un žurnālistu vizītes Latvijā un tirgus pētījumu iegāde un izstrāde, eksporta datu platformu izstrāde un iegāde) un finansējuma saņēmēja dalība šajos pasākumos klātienē un tiešsaistē);
16.7.
godalgu un naudas balvas piešķiršana;
16.8.
atbalsta nodrošināšana mērķa grupai šo noteikumu 6. punktā minētajiem pasākumiem;
16.9.
informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšana;
16.10.
mārketinga materiālu iegāde un izstrāde;
16.11.
sadarbības nodrošināšana ar organizācijām un institūcijām, kas nepieciešama pasākuma mērķa sasniegšanai;
16.12.
tirgus pētījumu, aptauju organizēšana, iegāde vai izstrāde;
16.13.
uzņēmumu datu bāzu iegāde, datu monitorings un analīze, pētījumi;
16.14.
IT sistēmu, programmu un rīku izstrāde un uzlabošana.
17.
Šo noteikumu 16.1. un 16.2. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai attiecināmas šādas izmaksas:
17.1.
projekta vadības un administrēšanas izmaksas;
17.2.
projekta īstenošanas izmaksas;
17.3.
darba braucienu un komandējumu izmaksas attiecināmas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem un darbinieku darba braucieniem saistītie izdevumi;
17.4.
organizatoru noteiktā dalības maksa par piedalīšanos pasākumā, kas nepieciešama  projekta mērķu sasniegšanai;
17.5.
apdrošināšanas (piemēram, veselības) izmaksas uz projekta īstenošanas laiku, kuru nepieciešamību nosaka normatīvie akti;
17.6.
datorprogrammas un to licences izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem budžeta izmaksu klasifikācijas jomā;
17.7.
darba vietu aprīkojuma izmaksas;
17.8.
sakaru un informācijas sistēmu pakalpojumu izmaksas;
17.9.
ārpakalpojuma izmaksas projekta vadībā un īstenošanā iesaistītā personāla kvalifikācijas celšanai un sadarbības tīklu veidošanai;
17.10.
ārējo ekspertu piesaistes  izmaksas.
18.
Šo noteikumu 16. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas neparedzētās izmaksas 15% apmērā no attiecināmajām tiešajām personāla izmaksām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 54. panta b) apakšpunktu.
19.
Šo noteikumu 16.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas šādas izmaksas:
19.1.
sakaru un informācijas sistēmu pakalpojumu izmaksas;
19.2.
telpu nomas, uzturēšanas un komunālo pakalpojumu izmaksas;
19.3.
atlīdzības izmaksas, piemaksa par diplomātisko rangu un normatīvajos aktos par diplomātisko un konsulāro dienestu noteiktie pabalsti un kompensācijas (izņemot prēmiju un naudas balvu);
19.4.
valsts sociālās apdrošināšanas izmaksas;
19.5.
kancelejas preču izmaksas, tai skaitā informācijas nesēji un reprezentācijas materiāli;
19.6.
komandējuma izmaksas, tai skaitā transporta, naktsmītnes un dienas naudas izmaksas;
19.7.
mārketinga aktivitāšu izmaksas, mārketinga plāna izstrādes, publikāciju un mārketinga materiālu izgatavošanas izmaksas (tai skaitā sagatavošanas, tulkošanas, maketēšanas izmaksas), maksa par materiālu izplatīšanu un izvietošanu dažādos informācijas nesējos (brošūras, bukleti, plakāti, interneta un drukātie mediji, zibatmiņas, CD, DVD u. c.), semināru un konferenču organizatoriskās un dalības izmaksas, prezentāciju izdevumi, samaksa konsultantiem;
19.8.
izstādes (izņemot izstādes, kurās tiek organizēti nacionālie stendi) organizatora noteiktās izmaksas (dalības maksa, ekspozīcijas laukuma, stenda nomas, tehniskā aprīkojuma, interneta, elektrības, stenda uzkopšanas izmaksas un izmaksas, kas saistītas ar informācijas ievietošanu izstādes katalogā);
19.9.
stenda dizaina izstrādes, stenda izgatavošanas, nomas, uzstādīšanas un stenda darbības nodrošināšanas izmaksas izstādes (izņemot izstādes, kurās tiek organizēti nacionālie stendi) laikā;
19.10.
stenda, tehniskā aprīkojuma, mārketinga materiālu, prezentācijas un degustācijas materiālu transportēšanas izmaksas līdz izstādes (izņemot izstādes, kurās tiek organizēti nacionālie stendi) norises vietai un atpakaļ no tās, iekraušanas, izkraušanas un uzglabāšanas izmaksas;
19.11.
žurnālistu vizīšu organizēšanas izmaksas Latvijā (tai skaitā tikšanās telpu nomas, tulkošanas, gidu, transporta, viesnīcas (naktsmītnes), ēdināšanas, uzņēmumu apmeklējumu izmaksas);
19.12.
nepieciešamo ārpakalpojumu izmaksas uzņēmējdarbības veicināšanas pasākumiem.
20.
Šo noteikumu 16.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas ārpakalpojumu izmaksas mācību procesa nodrošināšanai, tai skaitā komunikācijas izmaksas dalībnieku piesaistei
21.
Šo noteikumu 16.6. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas šādas izmaksas:
21.1.
konsultācijas;
21.2.
izstādes organizatora noteiktās izmaksas (dalības maksa, reģistrācijas maksa, ekspozīcijas laukuma, stenda nomas, tehniskā aprīkojuma, interneta, elektrības, ūdens, kanalizācijas, stenda uzkopšanas izmaksas un izmaksas, kas saistītas ar informācijas ievietošanu izstādes katalogā un dalībnieku karšu iegādi);
21.3.
stenda dizaina izstrādes, stenda izgatavošanas, nomas, uzstādīšanas un stenda darbības nodrošināšanas izmaksas izstādes laikā;
21.4.
stenda, tehniskā aprīkojuma, mārketinga materiālu, prezentācijas un degustācijas materiālu transportēšanas izmaksas līdz izstādes norises vietai un atpakaļ no tās, iekraušanas, izkraušanas un uzglabāšanas izmaksas;
21.5.
stenda apdrošināšanas izmaksas transportēšanas un ekspozīcijas laikā;
21.6.
darba semināru, prezentāciju, degustāciju, konferenču, preses konferenču un citu ar projekta mērķa sasniegšanu saistītu pasākumu organizēšanas izmaksas (tai skaitā telpu noma, tulkošanas pakalpojumi, tehniskā aprīkojuma, mārketinga materiālu, prezentācijas un degustācijas materiālu transportēšanas, iekraušanas, izkraušanas un uzglabāšanas izmaksas, produktu iegāde, dalībnieku piesaiste, konsultantu, ēdināšanas, transporta pakalpojumu nodrošināšanas un reprezentācijas izmaksas);
21.7.
mārketinga un reklāmas materiālu iegādes izmaksas (tai skaitā dizaina izstrādes, satura izstrādes, izgatavošanas, tulkošanas, uzglabāšanas (ārpakalpojuma veidā) un izplatīšanas izmaksas) un mārketinga aktivitātes apmeklētāju piesaistei;
21.8.
piesaistītā personāla pakalpojumu izmaksas (radošā un tehniskā personāla, piemēram, moderatora, scenārista, maketētāja, video operatora, žurnālista, lektora, profesora, mentora, eksperta atlīdzība, ceļošanas un uzturēšanās izmaksas, honorārs;
21.9.
publicitātes izmaksas ārvalstu plašsaziņas līdzekļos, tai skaitā teksta sagatavošanas, tulkošanas un maketa sagatavošanas izmaksas;
21.10.
reprezentācijas izdevumi pasākumos (tai skaitā darba semināros, prezentācijās, konferencēs, preses konferencēs, darījuma tikšanās), nepārsniedzot vienu procentu no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;
21.11.
stenda organizēšanas pakalpojuma izmaksas;
21.12.
tulkošanas pakalpojumu izmaksas;
21.13.
biznesa inkubatoru tīkla uzturēšanas izmaksas;
21.14.
telpu nomas, uzturēšanas, apsaimniekošanas un komunālo pakalpojumu un tehniskā aprīkojuma izmaksas;
21.15.
ēdināšanas, transporta pakalpojumu un reprezentācijas izmaksas;
21.16.
nepieciešamo ārpakalpojumu izmaksas saistībā ar uzņēmējdarbības un eksporta veicināšanas pasākumiem;
21.17.
komandējuma izmaksas finansējuma saņēmēja pārstāvjiem, kas piedalās starptautisko izstāžu (izņemot izstādes, kurās tiek organizēti nacionālie stendi), semināru, konferenču, preses konferenču, tirdzniecības misiju, Latvijas augstu valsts amatpersonu vizīšu, prezentāciju, degustāciju sagatavošanā un to norisē, tai skaitā transporta, viesnīcas (naktsmītnes) un dienas naudas izmaksas;
21.18.
inkubācijas dalībnieku atbalstam maksa par pakalpojumiem uzņēmējdarbības uzsākšanai un attīstībai (tai skaitā telpu un darba vietas nomas un komunālo pakalpojumu izmaksas), aprīkojuma un iekārtu iegādes izmaksas, izejmateriālu un izejvielu iegādes izmaksas līdzfinansētu pakalpojumu veidā.
22.
Šo noteikumu 16.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas šādas izmaksas:
22.1.
naudas balvu izmaksas;
22.2.
citu balvu izmaksas (piem., dalība pasākumā).
23.
Šo noteikumu 16.9. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas šādas izmaksas:
23.1.
interneta tīmekļvietņu izstrādes un uzturēšanas izmaksas projekta īstenošanas laikā;
23.2.
maksa par informācijas satura izplatīšanu un izvietošanu dažādos informācijas līdzekļos, sociālajos tīklos, TV, radio, drukātos un digitālos medijos, maksas reklāma (piem., FB boost, tiešraides vieta un tml.);
23.3.
informācijas  un publicitātes materiālu izstrādes un izvietošanas izmaksas (tulkošana, maketēšana, druka, titrēšana, filmēšana, stenda un reklāmas laukuma izmaksas, skatuves vietas nomas maksa citu organizāciju pasākumos, digitālie, informatīvie materiāli (piemēram, brošūras, info lapas, diplomi, stendi, bukleti, zibatmiņas).
24.
Šo noteikumu 16.10. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas šādas izmaksas:
24.1.
tulkošanas pakalpojumu izmaksas;
24.2.
reklāmas un mārketinga kampaņas koncepcijas izstrādes izmaksas;
24.3.
mārketinga un reklāmas materiālu, videomateriālu, interaktīvo risinājumu, piemēram, mobilo lietotņu, iegādes izmaksas (tai skaitā dizaina izstrādes, satura izstrādes, izgatavošanas, tulkošanas, maketēšanas, uzglabāšanas (ārpakalpojuma veidā) izmaksas, maksa par izplatīšanu un izvietošanu dažādos informācijas nesējos (brošūras, bukleti, plakāti, interneta un drukātie mediji, zibatmiņas, CD, DVD u. c.)) un mārketinga aktivitātes apmeklētāju piesaistei, ciktāl tas nepieciešams projekta mērķa sasniegšanai;
24.4.
publicitātes izmaksas ārvalstu plašsaziņas līdzekļos, tai skaitā teksta sagatavošanas un maketa sagatavošanas izmaksas;
24.5.
interneta tīmekļvietņu (web lapu) izstrāde svešvalodās;
24.6.
mārketinga materiālu, prezentācijas un degustācijas materiālu transportēšanas, iekraušanas, izkraušanas un uzglabāšanas izmaksas, produktu iegādes izmaksas;
24.7.
esošo un potenciālo Latvijas komersantu ražotās produkcijas vai pakalpojumu uzpircēju, aģentu, vairumtirgotāju, nozaru speciālistu (ārvalstu kompāniju) un ekonomikas žurnālistu iepazīšanās vizīšu organizēšanas izmaksas Latvijā (tai skaitā tikšanās telpu nomas, tulkošanas, gidu, transporta, viesnīcas (naktsmītnes), ēdināšanas, reprezentācijas un uzņēmumu apmeklējuma izmaksas);
24.8.
pasākumu organizēšanas pakalpojuma izmaksas.
25.
Šo noteikumu 16.11. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai ir attiecināma organizāciju noteiktā dalības maksa, tai skaitā līdzdalības maksa dažādu starptautisku pētījumu izstrādē.
26.
Šo noteikumu 16.12. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai ir attiecināmas tirgus pētījumu iegādes izmaksas.
27.
Šo noteikumu 16.13. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības nodrošināšanai ir attiecināmas pieejas tiesību iegādes izmaksas ārējām datubāzēm, datu monitoringa un datu analīzes rīku iegādes un izmantošanas izmaksas.
28.
Šo noteikumu 16.14. apakšpunktā minētās darbības nodrošināšanai attiecināmas IT sistēmu, programmu un rīku izstrādes un uzturēšanas izmaksas.
29.
Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām, ja pievienotās vērtības nodokli nevar atgūt atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
IV.Inovācijas motivācijas atbalsta nodrošināšana
30.
Aktivitātes ietvaros attiecināmas šādas darbības:
30.1.
atbalsta pasākumu nodrošināšana mērķa grupai;
30.2.
inovācijas un uzņēmējdarbības veicināšanas pasākumu organizēšana;
30.3.
izglītojošu un apmācību  programmu īstenošana, kas vērstas uz uzņēmējdarbības un inovāciju attīstību;
30.4.
godalgu un naudas balvu piešķiršana;
30.5.
informācijas, publicitātes un mārketinga pasākumi.
31.
Šo noteikumu 30. punktā minētais atbalsts mērķa grupai pieejams, saņemot finansējuma saņēmēja nodrošinātus pakalpojumus vai piedaloties finansējuma saņēmēja organizētos pasākumos.
32.
Finansējuma saņēmējs izstrādā kārtību (metodiku), kādā identificē un nosaka pasākuma mērķa grupas, kas kvalificējas kā saimnieciskās darbības veicējs un kā komercdarbības atbalsta saņēmējs, tai skaitā, kā tiks identificētas saimnieciskās aktivitātes, kas tiek kvalificētas kā komercdarbības atbalsts, un saimnieciskās aktivitātes, kas netiek kvalificētas kā komercdarbības atbalsts, tādējādi nosakot, kuram mērķa grupas subjektam tiks piemērots komercdarbības atbalsts.
V.Atbalsta pasākumu nodrošināšana jaunu produktu izstrādei un komercializācijai
33.
Aktivitātes ietvaros attiecināmas šādas darbības:
33.1.
tehniski ekonomiskā priekšizpēte;
33.2.
rūpnieciskie pētījumi;
33.3.
eksperimentālā izstrāde;
33.4.
produkta rūpnieciskā dizaina izstrāde;
33.5.
rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšana;
33.6.
jauna produkta vai tehnoloģijas sertificēšanas un testēšanas pakalpojumi;
33.7.
augsti kvalificētu darbinieku piesaiste konkrētu pētniecisku aktivitāšu, tehnoloģisku problēmu risināšanai vai jaunu vai būtiski uzlabotu produktu vai tehnoloģiju izstrādei;
33.8.
dizainera pakalpojums jauna produkta un procesa inovāciju ieviešanai uzņēmumā, kas ietver klienta (lietotāja) pieredzes un esošās situācijas izpēti un apzināšanu un problēmu identificēšanu, risinājumu radīšanu, to prototipēšanu, prototipu testēšanu, kā arī risinājumu ieviešanu un uzlabošanu, balstoties uz klienta (lietotāja) sniegto atgriezenisko saiti;
33.9.
komecializācijas stratēģijas izstrāde;
33.10.
komercializācijas piedāvājuma izstrāde;
33.11.
dalība starptautiskajās izstādēs, kontaktbiržās, konferencēs (semināros) ārvalstīs, individuālās vizītes (ja individuālo vizīti paredz komercializācijas stratēģija) izstrādāto tehnoloģiju un intelektuālā īpašuma komercializācijas nolūkos;
33.12.
ekspertu piesaiste komercializācijas piedāvājuma virzīšanai tirgū, kā arī produkta vai tehnoloģijas pielāgošanai un virzīšanai tirgū.
34.
Šo noteikumu 33.1., 33.2., 33.3., 33.4., 33.5., 33.6. un 33.8.  apakšpunktā minēto darbību īstenošanai finansējuma saņēmējs komersantam izsniedz vaučeru. Inovāciju vaučerā tiek norādīts tā numurs, derīguma termiņš, summa, vaučera izmantošanas mērķis un komersants, kam tas izsniegts. Finansējuma saņēmējs izstrādā kārtību, kādā komersantam tiek izsniegts vaučers un kārtību, kādā tiek nodrošināta vaučera aprite un tā izmantošanas uzraudzība.
35.
Šo noteikumu 33.1., 33.3., 33.4., 33.5., 33.6., 33.8., 33.9., 33.10., 33.11. un 33.12.  apakšpunktā minētās darbības pētniecības komercializācijas projekta ietvaros var īstenot efektīvā sadarbībā ar pētniecības organizācijām.
36.
Šo noteikumu 33. punktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas atbilstoši apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai.
37.
Atbalsts komersantam (izņemot komersantu, kuram atbalstu piešķir saskaņā ar normatīvajiem aktiem jaunuzņēmumu darbības atbalsta jomā) šo noteikumu 33.7. apakšpunktā minētajai darbībai ir attiecināms, ievērojot šādas prasības:
37.1.
komersants var piesaistīt ne vairāk kā trīs augstas kvalifikācijas darbiniekus, kuri atbilst vismaz vienai no šādām pazīmēm:
37.1.1.
darbiniekam ir atbilstoša augstākā izglītība – vismaz maģistra grāds vai tam pielīdzināma (tai skaitā ārvalstīs iegūta) izglītība dabaszinātnēs, matemātikā, informācijas tehnoloģijās, inženierzinātnēs un tehnoloģijās, ražošanā un pārstrādē, kā arī dizainā atbilstoši normatīvajiem aktiem par Latvijas izglītības klasifikāciju;
37.1.2.
darbiniekam ir vismaz triju gadu profesionālā pieredze specialitātē vai jomā, kurā attiecīgo darbinieku plāno nodarbināt;
37.2.
piesaistītais darbinieks nav cita komersanta valdes loceklis, kā arī netiek nodarbināts pie cita komersanta ne uz darba līguma, ne uzņēmuma līguma pamata;
37.3.
piesaistītajam darbiniekam tiek nodrošināta darba alga, kas ir lielāka nekā vidējā darba alga valstī salīdzinājumā ar iepriekšējo pārskata gadu;
37.4.
piesaistītais darbinieks nav tiešās valsts pārvaldes iestādes vai pašvaldības iestādes darbinieks;
37.5.
piesaistītais darbinieks nav valsts civildienesta ierēdnis;
37.6.
piesaistītais darbinieks pēdējos trīs gadus nav strādājis pie komersanta un tā saistīto personu grupā.
38.
Atbalsts komersantam, kuram atbalstu piešķir saskaņā ar normatīvajiem aktiem jaunuzņēmumu darbības atbalsta jomā, šo noteikumu 33.7. apakšpunktā minētajai darbībai ir attiecināms, ievērojot šādas prasības:
38.1.
komersants var piesaistīt augstas kvalifikācijas darbiniekus, kuri atbilst vismaz vienai no šādām pazīmēm:
38.1.1.
darbiniekam ir atbilstoša augstākā izglītība – vismaz maģistra grāds vai tam pielīdzināma (tai skaitā ārvalstīs iegūta) izglītība dabaszinātnēs, matemātikā, informācijas tehnoloģijās, inženierzinātnēs un tehnoloģijās, ražošanā un pārstrādē, kā arī dizainā atbilstoši normatīvajiem aktiem par Latvijas izglītības klasifikāciju;
38.1.2.
darbiniekam ir vismaz triju gadu profesionālā pieredze specialitātē vai jomā, kurā attiecīgo darbinieku plāno nodarbināt;
38.2.
piesaistītajam darbiniekam tiek nodrošināta darba alga, kas ir lielāka nekā vidējā darba alga valstī salīdzinājumā ar iepriekšējo pārskata gadu;
38.3.
komersants vai cits komersants par piesaistīto darbinieku  atbalsta periodā vienlaicīgi nesaņem Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likumā minēto atbalstu.
39.
Šo noteikumu 33.1., 33.2., 33.3., 33.4. un 33.8. apakšpunktā minēto darbību izmaksas ir attiecināmas, ja tās nodrošina pētniecības organizācija, kura atbilst vienam no šādiem nosacījumiem:
39.1.
pētniecības organizācija ir Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrēta augstskola, kas ir atvasināta publiska persona, šīs augstskolas aģentūra vai augstskolas struktūrvienība, kā arī zinātniskais institūts, kas ir atvasināta publiska persona;
39.2.
pētniecības organizācija ir reģistrēta citā Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) valstī vai Šveices Konfederācijā;
39.3.
pētniecības organizācija ir reģistrēta Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā, un tai saskaņā ar Izglītības un zinātnes ministrijas veikto Latvijas zinātnes starptautisko izvērtējumu ir piešķirts vērtējums 4 vai 5.
40.
Šo noteikumu 33.5. apakšpunktā minētās darbības izmaksas komersantiem ir attiecināmas, ja tās nodrošina Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) valstī vai Šveices Konfederācijā:
40.1.
reģistrētas institūcijas, kuru kompetencē ietilpst šo noteikumu 2.11. apakšpunktā uzskaitīto rūpnieciskā īpašuma tiesību objektu reģistrācija;
40.2.
reģistrēti un profesionālo patentpilnvarnieku sarakstā iekļauti patentpilnvarnieki.
41.
Šo noteikumu 33.6. apakšpunktā minētās darbības izmaksas komersantiem ir attiecināmas, ja tās nodrošina Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) valstī vai Šveices Konfederācijā reģistrētas nacionālo akreditācijas biroju akreditētās:
41.1.
produktu sertificēšanas institūcijas;
41.2.
testēšanas un kalibrēšanas laboratorijas.
42.
Šo noteikumu 33.1., 33.4. un 33.8. apakšpunktā minēto darbību izmaksas komersantiem ir attiecināmas, ja tās nodrošina Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) valstī vai Šveices Konfederācijā reģistrēts komersants, kas atbilst finansējuma saņēmēja noteiktajiem kritērijiem.
43.
Atbalstāmo darbību maksimālais īstenošanas termiņš:
43.1.
šo noteikumu 33.1., 33.2., 33.3., 33.4., 33.5., 33.6. un 33.8. apakšpunktā minētajām darbībām inovāciju vaučera projekta ietvaros ir 12 mēneši no dienas, kad komersants ir noslēdzis līgumu ar pakalpojumu sniedzēju;
 
43.2.
šo noteikumu 33.7. apakšpunktā minētajai darbībai inovāciju vaučera projekta ietvaros ir 12 mēneši no dienas, kad stājies spēkā lēmums par atbalsta piešķiršanu;
 
43.3.
jaunuzņēmumiem šo noteikumu 33.7. apakšpunktā minētajai darbībai tiek noteikts saskaņā ar normatīvajiem aktiem jaunuzņēmumu darbības atbalsta jomā;
43.4.
šo noteikumu 33.1., 33.3., 33.4., 33.5., 33.6., 33.8., 33.9., 33.10., 33.11. un 33.12. apakšpunktā minētajām darbībām pētniecības komercializācijas projekta ietvaros ir 24 mēneši no dienas, kad stājies spēkā lēmums par atbalsta piešķiršanu.
 
44.
Atbalsta apjoms vienam inovāciju vaučera projekta pieteikumam:
44.1.
nepārsniedz 5 000 euro šo noteikumu 33.1., 33.2., 33.3. un 33.4.   apakšpunktā minēto darbību īstenošanai. Atbalsts tiek piešķirts kā vienreizējs atbalsta pasākums;
44.2.
nepārsniedz 25 000 euro šo noteikumu 33.1., 33.2,. 33.3., 33.4,. 33.5., 33.6. un 33.7.  apakšpunktā minēto darbību īstenošanai;
44.3.
nepārsniedz 5 000 euro šo noteikumu 33.8. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai.
45.
Jaunuzņēmumiem šo noteikumu 33.7. apakšpunktā minētajai darbībai atbalsta apjoms noteikts saskaņā ar normatīvajiem aktiem jaunuzņēmumu darbības atbalsta jomā.
46.
Atbalsta apjoms vienam pētniecības komercializācijas projektam šo noteikumu 33.1., 33.3., 33.4., 33.5., 33.6., 33.8., 33.9., 33.10., 33.11. un 33.12. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai nepārsniedz 200 000 euro.
47.
Katru nākamo atbalsta pieteikumu komersants var iesniegt, ja ir īstenots iepriekšējais apstiprinātais atbalsta pieteikums, pieņemts lēmums par iepriekšējā atbalsta pieteikuma noraidīšanu vai sniegts atzinums par to, ka lēmumā par atbalsta pieteikuma apstiprināšanu ar nosacījumu ietvertie nosacījumi nav izpildīti.
48.
Lēmumu par atbalsta finansējuma piešķiršanu finansējuma saņēmējs pieņem saskaņā ar finansējuma saņēmēja izstrādātu atbalsta piešķiršanas kārtību.
49.
Jaunuzņēmumam šo noteikumu 33.7. apakšpunktā minētās darbības ietvaros atbalsta pieteikumu vērtē un lēmumu par atbalsta piešķiršanu pieņem saskaņā ar normatīvajiem aktiem jaunuzņēmumu darbības jomā.
50.
Komersants kopā ar pieteikumu atbalsta saņemšanai iesniedz apliecinājumu, ka tas projekta īstenošanas laikā un trīs gadus pēc tā,  atbilstoši Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā noteiktajam, gada pārskatā un konsolidētajā gada pārskatā iekļaus detalizētu informāciju par pētniecības un attīstības izdevumiem, kā arī Centrālajā statistikas pārvaldei sniegs informāciju par pētniecības un attīstības izdevumiem un inovāciju aktivitātēm, atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes noteiktajām pārskatu formām un tās noteiktajos termiņos.
VI.Biznesa inkubācijas atbalsta nodrošināšana
51.
Aktivitātes ietvaros attiecināmas šādas darbības:
51.1.
pirmsinkubācijas atbalsta nodrošināšana;
51.2.
inkubācijas atbalsta nodrošināšana;
51.3.
uzņēmējdarbības un eksporta veicināšanas pasākumu organizēšana;
51.4.
sadarbības veicināšanas pasākumi ar organizācijām, kas sekmē mērķa sasniegšanu un inkubācijas atbalsta sniegšanu;
51.5.
dalība projektos, kas sekmē mērķa sasniegšanu un inkubācijas atbalsta sniegšanu.
52.
Šo noteikumu 51.1., 51.3., 51.4. un 51.5. apakšpunktā minētais atbalsts mērķa grupai pieejams, saņemot finansējuma saņēmēja nodrošinātus pakalpojumus vai piedaloties finansējuma saņēmēja organizētos pasākumos.
53.
Šo noteikumu 51.2. apakšpunktā un 55. punktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas atbilstoši apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai.
54.
Atbalsta apjoms 51.2. apakšpunktā minētās darbības ietvaros nepārsniedz:
54.1.
10 000 euro pakalpojumiem uzņēmējdarbības attīstībai;
54.2.
20 000 euro prototipēšanas un tehnoloģiju izstrādei;
54.3.
10 000 euro ražošanas aprīkojuma un iekārtu iegādei;
54.4.
5 000 euro izejmateriālu un izejvielu iegādei;
54.5.
10 000 euro valstī noteiktās vienas minimālās mēnešalgas un saistīto nodokļu un nodevu izmaksām vienam darbiniekam vienu reizi viena kalendārā gada laikā.
55.
Komersantam pieejams atbalsts līdzfinansējuma veidā telpu nomas segšanai nepārsniedzot divu gadu periodu.
56.
Maksimālais biznesa inkubatoru kopējā atbalsta periods vienam komersantam nepārsniedz četrus gadus no brīža, kad stājies spēkā lēmums par atbalsta piešķiršanu; pirmsinkubācijas periodam nepārsniedzot vienu gadu un inkubācijas atbalsta periodam trīs gadus.
57.
Finansējuma saņēmējs izstrādā kārtību par gala labuma guvēju atlasi, atbalsta piešķiršanu un tā uzskaiti. Lēmums par atbalsta piešķiršanu tiek pieņemts saskaņā ar minēto finansējuma saņēmēja kārtību.
VII.Eksporta atbalsta nodrošināšana
58.
Aktivitātes ietvaros attiecināmas šādas darbības:
58.1.
dalība starptautiskajās izstādēs, konferencēs, kontaktbiržās ārvalstīs klātienē;
 
58.2.
dalība starptautiskajās ārvalstu digitālajās izstādēs, konferencēs, kontaktbiržās;
58.3.
dalība starptautiskajās digitālajās nozaru platformās;
58.4.
produktu vai pakalpojumu pielāgošana ārvalstu tirgiem – tulkošanas pakalpojumi, etiķetes un citu mārketinga tekstu pielāgošana, iepakojuma dizaina izstrāde/pielāgošana;
58.5.
preču zīmes un dizainparauga izstrāde un reģistrēšana;
58.6.
publicitāte ārvalstu specializētajos nozaru drukātajos un digitālajos medijos, kā arī visa veida reklāmas satura sagatavošana;
58.7.
reklāmas kampaņas par produkta palaišanu eksporta tirgū izstrāde un vadība;
58.8.
mārketinga materiālu izstrāde;
58.9.
dalība starptautisko nozaru asociācijās;
58.10.
tirgus pētījumu mērķa tirgos izstrāde un iegāde;
58.11.
ārvalstu atbilstošās nozares eksperta piesaiste eksporta tirgos;
58.12.
ražotņu un produktu atbilstības novērtēšana;
58.13.
dalība finansējuma saņēmēja organizētajās starptautiskajās tirdzniecības misijās un Latvijas augstu valsts amatpersonu vizītēs ārvalstīs klātienē un tiešsaistē.
59.
Šo noteikumu 58. punktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros komersantam radušās izmaksas ir attiecināmas atbilstoši apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai.
 
60.
Atbalsta apjoms par šo noteikumu 58. punktā minētajām darbībām vienam komersantam viena kalendārā gada laikā nepārsniedz 15 000 euro.
 
61.
Atbalsts par šo noteikumu 58. punktā minētajām darbībām ir pieejams par jau notikušām darbībām, ja darbību apliecinošie dokumenti ir iesniegti finansējuma saņēmējam ne vēlāk kā triju mēnešu laikā pēc tam, kad ir notikusi atbilstošā darbība.
62.
Finansējuma saņēmējs izstrādā kārtību par gala labuma guvēju atlasi, atbalsta piešķiršanu un tā uzskaiti. Lēmums par atbalsta piešķiršanu tiek pieņemts saskaņā ar minēto finansējuma saņēmēja kārtību.
 
VIII.Projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi
63.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanu plāno saskaņā ar vienošanos, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
 
64.
Šajos noteikumos minētās izmaksas ir attiecināmas sākot ar 2023. gada 1. janvāri.
65.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs ievēro Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk – Likums) 18. pantā minētās tiesības un pienākumus.
 
66.
Uz finansējuma piešķiršanu nevar pretendēt, ja uz finansējuma saņēmēju vai atbalsta saņēmēju ir attiecināms kāds no Likuma 22. pantā minētajiem projekta iesniedzēja izslēgšanas noteikumiem.
67.
Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību un inovatīva risinājuma integrēšana preču un pakalpojuma iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums un inovāciju publiskais iepirkums). Iepirkumus finansējuma saņēmējs veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā.
68.
Finansējuma saņēmējam ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtā līguma par atbalsta sniegšanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
68.1.
komersants nepilda vienošanos par atbalsta saņemšanu, tai skaitā netiek ievēroti noteiktie termiņi, vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt specifiskā atbalsta mērķa, tā iznākuma vai rezultatīvo rādītāju sasniegšanu;
68.2.
komersants apzināti ir sniedzis finansējuma saņēmējam nepatiesu informāciju;
68.3.
citos gadījumos, ko paredz vienošanās par atbalsta saņemšanu.
IX.Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi, ja komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013
69.
Atbalstu komersantiem šo noteikumu 16.5. un 16.6. apakšpunktā un 30., 33., 51. un 58. punktā minētajām darbībām sniedz saskaņā ar Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1407/2013) un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem. Sniegtais atbalsts tiek piešķirts ar finansējuma saņēmēja lēmumu un ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu komersantam. Lēmuma pieņemšanas diena ir uzskatāma par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi.
70.
Maksimālā atbalsta intensitāte, ja komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013:
70.1.
šo noteikumu 33.1., 33.2., 33.3. un 33.4. apakšpunktā minētajām darbībām, ievērojot šo noteikumu 44.1. apakšpunktā minētos nosacījumus ir 100 % no ārpakalpojuma izmaksām;
70.2.
šo noteikumu 33. punktā, izņemot 33.7. apakšpunktā, minētajām darbībām komersantam ir 85 % no ārpakalpojumu izmaksām;
70.3.
šo noteikumu 33.7. apakšpunktā minētajai darbībai ir 45%;
70.4.
šo noteikumu 20. un 21. punktā minētajām izmaksām maksimāli pieļaujamā finansējuma intensitāte ir 100 % no ārpakalpojuma izmaksām;
 
70.5.
šo noteikumu 54.2. apakšpunktā minētajām darbībām un pakalpojumiem ir 70 %;
70.6.
šo noteikumu54.4. apakšpunktā minētajiem materiāliem ir 30 %;
70.7.
 šo noteikumu 54.1., 54.3. un 54.5. apakšpunktā minētajam pakalpojumam ir 50 %;
70.8.
šo noteikumu 55. punktā minētajam pakalpojumam ir 100 % no ārpakalpojuma izmaksām;
70.9.
šo noteikumu 58. punktā minētajām darbībām ir 50 %.
71.
Šo noteikumu 70. punktā noteiktā atbalsta intensitāte tiek piemērota izmaksām bez pievienotās vērtības nodokļa.
72.
Finansējuma saņēmējs atbalsta saņēmējam pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai atbalsta apmērs kopā ar attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. De minimis atbalsta apmērs tiek vērtēts viena vienota uzņēmuma līmenī.
73.
Viens vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punktā noteiktajam.
74.
Atbalsta saņēmējs, ievērojot Komisijas regulas Nr. 1407/2013 5. panta 1. un 2. punktu, de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, izņemot šo noteikumu 30. punktā norādītajām darbībām, līdz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja šīs kumulācijas rezultātā netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta valsts atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā.
75.
Finansējuma saņēmējs lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 var pieņemt līdz šīs regulas darbības beigām.
76.
Finansējuma saņēmējs un atbalsta saņēmējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 6. panta 4. punktā noteiktajam.
77.
Finansējuma saņēmējs nepiešķir atbalsta saņēmējam de minimis atbalstu, ja de minimis atbalsts ir saistīts ar kādu no Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punktā un Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu (turpmāk – regula Nr. 2021/1058) 7. panta 1. punktā noteiktajām nozarēm un darbībām.
78.
Ja atbalsta saņēmējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās neatbalstāmajās nozarēs un veic neatbalstāmās darbības vai citas darbības, kas ietilpst Komisijas regulas Nr. 1407/2013 darbības jomā, de minimis atbalsta saņēmējs nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 2. punktu.
79.
Finansējuma saņēmējs pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai atbalsta saņēmējam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 1000 euro, un tam nav piešķirts samaksas termiņa pagarinājums vai nav noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu, vai nav noslēgts vienošanās līgums.
80.
Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 1407/2013, komercdarbības atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
X.Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi, ja komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar regulu Nr. 651/2014
81.
Atbalstu komersantiem šo noteikumu 33.1., 33.2. un 33.3. apakšpunktā minētajām darbībām sniedz saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 25. pantu, atbalstu šo noteikumu 33.5. apakšpunktā minētajām darbībām – saskaņā ar regulas 651/2014  28. pantu, bet šo noteikumu 58.1. un 58.2. apakšpunktā minētajai darbībai – saskaņā ar regulas Nr. 651/2014  19. pantu. Sniegtais atbalsts tiek piešķirts ar finansējuma saņēmēja lēmumu un ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu komersantam. Lēmuma pieņemšanas diena ir uzskatāma par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi.
82.
Maksimālā atbalsta intensitāte atbilstoši regulas Nr. 651/2014  19. panta 3. punktam šo noteikumu 58.1. un 58.2. apakšpunktā minētajām darbībām sīkajiem (mikro), mazajiem un vidējiem komersantiem ir 50 %.
83.
Maksimālā atbalsta intensitāte atbilstoši regulas Nr. 651/2014  25. panta 5. punkta "b", "c" un "d" apakšpunktam, 6. punkta "a" apakšpunktam un 7. punktam:
83.1.
šo noteikumu 33.1. un 33.2.  apakšpunktā minētajām darbībām sīkajiem (mikro) un mazajiem komersantiem ir 70 %, vidējiem komersantiem – 60 %;
 
83.2.
šo noteikumu 33.3. apakšpunktā minētajai darbībai sīkajiem (mikro) un mazajiem komersantiem ir 45 %, vidējiem komersantiem – 35 %.
84.
Maksimālā atbalsta intensitāte atbilstoši regulas Nr. 651/2014  28. panta 3. punktam šo noteikumu 33.5. apakšpunktā minētajām darbībām sīkajiem (mikro), mazajiem un vidējiem komersantiem ir 50 %.
85.
Šo noteikumu 82., 83. un 84. punktā noteiktā atbalsta intensitāte tiek piemērota izmaksām bez pievienotās vērtības nodokļa.
86.
Finansējumu šo noteikumu 33.1. apakšpunktā minētajām darbībām sniedz atbilstoši regulas Nr. 651/2014  25. panta 3. un 4. punktā noteiktajām attiecināmajām izmaksām.
87.
Finansējumu šo noteikumu 33.2. un 33.3. apakšpunktā minētajām darbībām sniedz atbilstoši regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punktā noteiktajām attiecināmajām izmaksām.
88.
Finansējumu šo noteikumu 33.5. apakšpunktā minētajām darbībām sniedz atbilstoši regulas Nr. 651/2014 28. panta 2. punkta "a" apakšpunktā noteiktajām attiecināmajām izmaksām
89.
Finansējumu šo noteikumu 58.2. un 58.2. apakšpunktā minētajām darbībām sniedz atbilstoši regulas Nr. 651/2014 19. panta 2. punktā noteiktajām attiecināmajām izmaksām.
90.
Atbalstu, kas sniegts citā atbalsta programmā vai individuālajā projektā, vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām var apvienot, nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikta šo noteikumu 82., 83. un 84. punktā. Visas attiecināmās izmaksas, kas pārsniedz Komisijas noteikto maksimāli pieļaujamo intensitāti, atbalsta saņēmējs sedz no līdzekļiem, kas nav saistīti ar jebkādu valsts atbalstu, tai skaitā de minimis atbalstu.
91.
Šo noteikumu 33.1., 33.2., 33.3., 33.5., 58.1. un 58.2. apakšpunktā minētās darbības ir atbalstāmas no brīža, kad atbalsta saņēmējs ir iesniedzis finansējuma saņēmējam iesniegumu par projekta īstenošanu, ievērojot regulas Nr. 651/2014  6. panta 2. punktā minētos nosacījumus par stimulējošo ietekmi. Darbu uzsākšana atbilst regulas Nr. 651/2014  2. panta 23. punktā minētajai definīcijai.
92.
Ja pēc komercdarbības atbalsta piešķiršanas finansējuma saņēmējs konstatē, ka netika ievērotas šo noteikumu 91. punktā minētās prasības par stimulējošo ietekmi, projekta īstenošanai piešķirtais publiskais finansējums uzskatāms par nepamatoti piešķirtu. Šādā gadījumā atbalsta saņēmējs pilnībā atmaksā finansējuma saņēmējam saņemto publisko finansējumu.
93.
Finansējuma saņēmējs lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulu Nr. 651/2014  var pieņemt līdz šīs regulas darbības beigām.
94.
Finansējuma saņēmējs un atbalsta saņēmējs nodrošina projekta dokumentācijas uzglabāšanu atbilstoši regulas Nr. 651/2014  12. panta 1. punktā noteiktajam.
95.
Finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas publicēšanas un pieejamības nosacījumu izpildi atbilstoši regulas Nr. 651/2014  9. panta 1. un 4. punktā noteiktajam.
96.
Atbalsta saņēmējam atbalstu nepiešķir, ja tas atbilst kādai no regulas Nr. 2021/1058 7. panta 1. punktā,  regulas Nr. 651/2014  1. panta 3. punkta "c", "d" vai "e" apakšpunktā minētajām nozarēm, ja iestājas kāds no regulas Nr. 651/2014  1. panta 5. punktā minētajiem nosacījumiem vai, ja uz komersantu attiecas neizpildīts līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Eiropas Komisijas lēmumu atbilstoši regulas Nr. 651/2014  1. panta 4. punkta "a" apakšpunktam.
97.
Finansējuma saņēmējs pirms atbalsta piešķiršanas, kas sniegts saskaņā ar regulu Nr. 651/2014, pārbauda, vai atbalsta saņēmējam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas pārsniedz 1000 euro, un tam nav piešķirts samaksas termiņa pagarinājums vai nav noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu, vai nav noslēgts vienošanās līgums.
98.
Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no regulas Nr. 651/2014, komercdarbības atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
99.
Ja potenciālais gala labuma guvējs plāno komercdarbības atbalsta kumulāciju atbilstoši šo noteikumu 74. vai 90. punktam, potenciālais gala labuma guvējs atbalsta sniedzējam iesniedz visu informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu, piemēroto intensitāti un plānoto vai piešķirto atbalsta summu. Atbalsta sniedzējs pirms lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu izskata minētos dokumentus un pārliecinās par kumulācijas normu korektu izpildi.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds