Noteikumu projekts

23-TA-611
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā” 1.1.1.3. pasākuma “Praktiskas ievirzes pētījumi” īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā” (turpmāk – atbalsta mērķis) 1.1.1.3. pasākumu “Praktiskās ievirzes pētījumi” (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību;
2.
 Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1.
ar saimniecisku darbību nesaistīts projekts – projekts, kas atbilst šādiem kritērijiem:
2.1.1.
projektu īsteno zinātniskā institūcija, kas atbilst šo noteikumu 2.9. apakšpunktā minētajai pētniecības organizācijas definīcijai;
2.1.2.
projektā īstenojamās darbības atbilst šo noteikumu 18. punktā  minētajiem nosacījumiem;
2.2.
ar saimniecisku darbību saistīts projekts – projekts, kas atbilst vienam vai abiem šiem kritērijiem:
2.2.1.
projektu īsteno tāda zinātniskā institūcija vai saimnieciskās darbības veicējs, kas neatbilst pētniecības organizācijas definīcijai;
2.2.2.
projekta ietvaros īsteno darbības, kurām ir saimniecisks raksturs;
2.3.
darba sākums – saistības, kas atbilst Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), 2. panta 23. punktā noteiktajai definīcijai;
2.4.
darbība, kurai nav saimnieciska rakstura, – pētniecības organizācijas pamatdarbība, kura neietilpst Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā noteiktajā darbības jomā un kuras izpausmes veidi ir šādi:
2.4.1.
izglītības pasākumi, lai panāktu personāla skaita un kvalifikācijas pieaugumu;
2.4.2.
neatkarīga pētniecība un izstrāde, lai iegūtu vairāk zināšanu un labāku izpratni, tostarp kopīga pētniecība un izstrāde, pētniecības organizācijai iesaistoties efektīvā sadarbībā;
2.4.3.
pētniecības rezultātu izplatīšana bez ekskluzivitātes un diskriminēšanas, tai skaitā izmantojot mācīšanu, brīvas piekļuves datubāzes, atklātas publikācijas vai atklātā pirmkoda programmatūru;
2.4.4.
zināšanu un tehnoloģiju pārneses darbības, ja:
2.4.4.1.
zināšanu un tehnoloģiju pārneses darbības veic pētniecības organizācijas nodaļa vai pētniecības organizācijas meitas uzņēmums, pētniecības organizācija kopīgi ar citām pētniecības organizācijām vai pētniecības organizācija ar trešajām pusēm, atklātā konkursā slēdzot līgumus par noteiktiem pakalpojumiem;
2.4.4.2.
visa peļņa no šādas darbības tiek atkal ieguldīta pētniecības organizācijas pamatdarbībās;
2.5.
efektīva sadarbība – sadarbība, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 90. punktā noteiktajai definīcijai;
2.6.
intelektuālais īpašums – sistematizēts noteiktas informācijas kopums (zināšanas), ko vienlaikus var izmantot neierobežota skaita materiālo objektu izveidei dažādās pasaules vietās;
2.7.
intelektuālā īpašuma tiesības – tiesības, kas atbilst Eiropas Komisijas 2014. gada 21. marta Regulas Nr. 316/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 101. panta 3. punkta piemērošanu tehnoloģiju nodošanas nolīgumu kategorijām (turpmāk – Komisijas regula Nr. 316/2014) 1. panta "h" apakšpunktā noteiktajai definīcijai;
2.8.
līgumpētījums – saimnieciskās darbības veicēja (līgumpētījuma pasūtītāja) interesēs veikta pētniecība, ko līgumpētījuma pasūtītāja uzdevumā īsteno zinātniskā institūcija, kura noteikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem un kuras darbība reģistrēta Latvijā vai ārvalstīs. Līgumpētījumu raksturo šādi kritēriji:
2.8.1.
līgumpētījuma pasūtītājam pieder projekta rezultāti un uz līgumpētījuma pasūtītāju attiecas neizdošanās risks;
2.8.2.
tehnoloģiju tiesības, kas izriet no zinātniskās institūcijas projekta ietvaros veiktās darbības, pilnībā piešķir līgumpētījuma pasūtītājam, kurš gūst visas ekonomiskās priekšrocības no šīm tiesībām, paturot tās pilnībā savā rīcībā;
2.8.3.
līgumpētījuma pasūtītājs nosaka šā pakalpojuma noteikumus un nosacījumus, kas attiecināmi uz projekta rezultātu publicitāti un komercializāciju;
2.8.4.
zinātniskā institūcija līgumpētījumam saņemto finansējumu izmanto tikai attiecīgā līgumpētījuma veikšanai;
2.8.5.
viena projekta ietvaros līgumpētījuma pasūtītājs var apvienot vairākus līgumpētījumus dažādām zinātniskajām institūcijām, ja tas nepieciešams projekta rezultātu sasniegšanai;
2.9.
pētniecības organizācija – subjekts, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punktā noteiktajai definīcijai.
2.10.
saimnieciskās darbības veicējs – juridiska persona, kas neatkarīgi no tās juridiskā statusa vai saimnieciskās darbības veida ir iesaistīta saimnieciskajā darbībā:
2.10.1.
komersants;
2.10.2.
biedrība vai nodibinājums;
2.10.3.
komersants vai zemnieku saimniecība – primārās lauksaimniecības ražotājs, kas atbilst Komisijas regulas Nr.  651/2014 2. panta 9. punkta vai Eiropas Komisijas 2014. gada 25. jūnija Regulas Nr. 702/2014 ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu 2. panta 3., 4. un 5. punkta nosacījumiem;
2.10.4.
lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība, kurai saskaņā ar lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību darbību regulējošajiem normatīvajiem aktiem piešķirts atbilstības statuss;
2.10.5.
zinātniskā institūcija, kas īsteno šo noteikumu 19. punktā minēto ar saimniecisko darbību saistīto projektu;
2.11.
tehnoloģiju tiesības – zinātība un citas tiesības vai to kombinācija, tostarp minēto tiesību pieteikumi vai reģistrācijas pieteikumi, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 316/2014 1. panta "b" apakšpunktā noteiktajai definīcijai;
2.12.
zinātniskais darbinieks – zinātniskais personāls, zinātnes apkalpojošais personāls un zinātnes tehniskais personāls, kas klātienē vai attālināti nodarbināts projektā;
2.13.
zinātniskais personāls – atbilstoši zinātnisko darbību reglamentējošiem normatīvajiem aktiem ievēlētie vadošie pētnieki, pētnieki un zinātniskie asistenti, kā arī saimnieciskās darbības veicēja institūcijā strādājošās personas, kas veic vadošā pētnieka, pētnieka un zinātniskā asistenta pienākumus.
3.
Publisko finansējumu ar saimniecisku darbību saistītu projektu īstenošanai piešķir saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. un 28. pantu.
4.
Pasākuma mērķis ir atbalstīt pētniecību, kas virza Latvijas viedās specializācijas stratēģijas specializācijas jomu attīstību un tautsaimniecības transformāciju par labu produktiem ar augstu pievienoto vērtību un veicina integrāciju globālajās vērtību ķēdēs, kā arī risina sabiedrības izaicinājumus globālo izaicinājumu kontekstā.
5.
Pasākuma ietvaros tiek atbalstīti pētniecības projekti, kas sniedz ieguldījumu Latvijas viedās specializācijas stratēģijas noteikto tautsaimniecības transformācijas virzienu un izaugsmes prioritāšu īstenošanā un specializācijas jomu attīstībā:
5.1.
zināšanu ietilpīga bioekonomika;
5.2.
biomedicīna, medicīnas tehnoloģijas, farmācija;
5.3.
fotonika un viedie materiāli, tehnoloģijas un inženiersistēmas;
5.4.
viedā enerģētika un mobilitāte;
5.5.
informācijas un komunikācijas tehnoloģijas.
6.
Pasākuma mērķa grupa ir:
6.1.
zinātniskās institūcijas;
6.2.
Latvijas Republikas Komercreģistrā reģistrēti saimnieciskās darbības veicēji;
6.3.
zinātnē un pētniecībā nodarbinātie darbinieki.
7.
Pasākumu ietvaros ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji par finansējumu, kas norādīts šo noteikumu 11. punktā :
7.1.
Iznākumu rādītāji līdz 2024.gada 31.decembrim:
7.1.1.
Pētniecības organizācijas, kas piedalās kopīgos pētniecības projektos - 10;
7.1.2.
Uzņēmumi, kas sadarbojas ar pētniecības organizācijām - 10;
7.2.
Iznākumu rādītāji līdz 2029.gada 31.decembrim:
7.2.1.
Pētniecības organizācijas, kas piedalās kopīgos pētniecības projektos - 20;
7.2.2.
Uzņēmumi, kas sadarbojas ar pētniecības organizācijām - 19;
7.3.
rezultāta rādītājs līdz 2029. gada 31. decembrim - publisko atbalstu papildinošās privātās investīcijas - 11 859 840 euro;
8.
Pasākumu ietvaros finansējuma saņēmējam ir jāuzkrāj šādi RIS3 rādītāji:
8.1.
pētniecības un attīstības izdevumu apjoms:
8.1.1.
publiskais finansējums pa RIS3 jomām, euro;
8.1.2.
privātais finansējums pa RIS3 jomām, euro;
8.1.3.
fundamentālajiem pētījumiem, euro;
8.1.4.
rūpnieciskiem (lietišķiem) pētījumiem, euro;
8.1.5.
eksperimentālās izstrādes pētījumiem, euro;
8.1.6.
darba spēka izmaksām, euro;
8.1.7.
kapitālizdevumiem (iekārtas, intelektuālā īpašuma tiesības, datoru programmatūra), euro;
8.1.8.
ārējiem izdevumiem pētniecības darbiem, kas pasūtīti citās iestādēs, uzņēmumos, organizācijās, euro;
8.2.
jaunradītās tehnoloģijas;
8.3.
jaunradītie produkti;
8.4.
iesaistītais personāls:
8.4.1.
zinātniskais personāls - skaits;
8.4.2.
zinātniskais personāls - pilnas slodzes ekvivalents;
8.4.3.
zinātnes tehniskais personāls - skaits;
8.4.4.
zinātnes tehniskais personāls - pilnas slodzes ekvivalents.
9.
Pasākumu īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā.
10.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
11.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums ir 41 760 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms - 6 586 609 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 35 496 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms - 5 598 618 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 6 264 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms - 987 991 euro). Maksimālais attiecināmais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
12.
Pasākuma īstenošanai pieejamo kopējo finansējumu plāno ne vairāk kā 35 173 391 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu – 29 897 382 euro, valsts budžeta līdzfinansējumu – 5 276 009 euro apmērā.
13.
Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 11. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram.
14.
Pirmajā projektu iesniegumu atlases kārtā plānotais kopējais attiecināmais publiskais finansējums ir ne vairāk kā 20 000 000 euro, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ne vairāk kā 18 020 000 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums ne vairāk kā 1 980 000 euro apmērā, tai skaitā:
14.1.
ar saimniecisku darbību nesaistītiem projektiem:
14.1.1.
pasākumu ietvaros pieejamā kopējā attiecināmā publiskā finansējuma apmērs ir ne vairāk kā 13 200 000 euro, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ne vairāk kā 11 220 000 euro un valsts budžeta finansējums ne vairāk kā 1 980 000 euro;
14.1.2.
maksimālā publiskā finansējuma intensitāte ir 91,4 procenti, ko veido:
14.1.2.1.
valsts budžeta atbalsta intensitāte - 13,7 procenti;
14.1.2.2.
Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsta intensitāte - 77,7 procenti;
14.2.
ar saimniecisku darbību saistītiem projektiem pieejamā kopējā attiecināmā publiskā finansējuma apmērs ir ne mazāk kā 6 800 000 euro, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums.
15.
Otrajā projektu iesniegumu atlases kārtā plānotais kopējais attiecināmais publiskais finansējums ir ne vairāk kā 21 760 000 euro, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ne vairāk kā 17 476 000 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums ne vairāk kā 4 284 000 euro apmērā, tai skaitā:
15.1.
ar saimniecisku darbību nesaistītiem projektiem:
15.1.1.
pasākumu ietvaros pieejamā kopējā attiecināmā publiskā finansējuma apmērs ir ne vairāk kā 14 361 600 euro, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ne vairāk kā 10 077 600 euro un valsts budžeta finansējums ne vairāk kā 4 284 000 euro;
15.1.2.
maksimālā publiskā finansējuma intensitāte ir 91,4 procenti, ko veido:
15.1.2.1.
valsts budžeta atbalsta intensitāte - 27,3 procenti;
15.1.2.2.
Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsta intensitāte - 64,1 procenti;
15.2.
ar saimniecisku darbību saistītiem projektiem pieejamā kopējā attiecināmā publiskā finansējuma apmērs ir ne mazāk kā 7 398 400 euro, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums.
16.
Pirmajā un otrajā iesniegumu atlases kārtā viena projekta maksimālais publiskā finansējuma apmērs ir 600 000 euro, minimālais finansējuma apmērs ir 30 000 euro.
II.Prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim
17.
Projekta iesnieguma iesniedzējs var būt:
17.1.
zinātniskā institūcija, kas var iesniegt:
17.1.1.
šo noteikumu 2.1. apakšpunktā minēto ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu, ja zinātniskā institūcija atbilst pētniecības organizācijas definīcijai;
17.1.2.
šo noteikumu 19. punktā minēto ar saimniecisko darbību saistītu projektu.
17.2.
Latvijas Republikas Komercreģistrā reģistrēts sīkais (mikro), mazais, vidējais vai lielais komersants, kas var iesniegt šo noteikumu 19. punktā minēto ar saimniecisko darbību saistītu projektu.
18.
Pasākuma ietvaros var īstenot šādus ar saimniecisko darbību nesaistītus projektus, kas ietver pētniecību un pētniecības rezultātu nodošanu zināšanu un tehnoloģiju pārneses veidā:
18.1.
pētniecības organizācijas individuāli īstenots projekts, kura ietvaros veic neatkarīgu pētniecību, lai gūtu vairāk zināšanu un labāku izpratni. Intelektuālā īpašuma tiesības, kas izriet no pētniecības organizācijas projekta ietvaros veiktās darbības, pilnībā piešķir pētniecības organizācijai, kas gūst visas ekonomiskās priekšrocības no šīm tiesībām;
18.2.
vismaz divu neatkarīgu pušu sadarbības projekts, ja pētniecības organizācija iesaistās efektīvā sadarbībā un projekts atbilst šādiem kritērijiem:
18.2.1.
tiesības uz rezultātiem, tai skaitā intelektuālā īpašuma tiesības un saistītās piekļuves tiesības, kas izriet no projekta ietvaros veiktās darbības, dažādām sadarbības projekta pusēm piešķir tieši proporcionāli ieguldījumam projekta īstenošanā, tai skaitā materiālo un nemateriālo aktīvu, finansējuma, natūrā un cilvēkresursos veiktajam ieguldījumam (turpmāk – ieguldījums), kā arī atbilstoši risku un atbildības sadalījumam;
18.2.2.
ja sadarbības projekta puses ir saimnieciskās darbības veicējs un pētniecības organizācija, nodrošina šo noteikumu 20.5. apakšpunkta nosacījumu izpildi;
18.2.3.
sadarbības projekta noteikumus attiecībā uz ieguldījumu, risku un rezultātu sadali, rezultātu izplatīšanu, piekļuvi intelektuālā īpašuma tiesībām un noteikumiem par šo tiesību piešķiršanu, atsavināšanu vai pirmpirkuma tiesību piešķiršanu ietver šo noteikumu 27.3. apakšpunktā minētajā sadarbības līgumā, kuru noslēdz pirms projekta īstenošanas uzsākšanas.
19.
Pasākuma ietvaros var īstenot šādus ar saimniecisku darbību saistītus projektus:
19.1.
zinātniskās institūcijas vai komersanta individuāli īstenots projekts, kura ietvaros projekta iesniedzējs gūst intelektuālā īpašuma tiesības un ekonomiskās priekšrocības, kas izriet no projekta ietvaros veiktās darbības;
19.2.
saimnieciskās darbības veicēja – līgumpētījuma pasūtītāja – interesēs īstenots projekts vai projekta daļa, kuras ietvaros līgumpētījuma pasūtītājs gūst intelektuālā īpašuma tiesības un ekonomiskās priekšrocības, kas izriet no šādām projekta vai projekta daļas ietvaros veiktām darbībām:
19.2.1.
no līgumpētījuma, ko īsteno zinātniskā institūcija, kas noteikta atbilstoši šo noteikumu 2.8. apakšpunktam;
19.2.2.
no pētniecības, ko projekta vai projekta daļas ietvaros īsteno līgumpētījuma pasūtītājs;
19.3.
vismaz divu pušu sadarbības projekts, lai sasniegtu kopīgu mērķi.
20.
Sadarbības projekta ietvaros šo noteikumu 18.2. un 19.3. apakšpunktā minētajā gadījumā nodrošina šādu nosacījumu izpildi:
20.1.
sadarbības partneris ir reģistrēts attiecīgajā reģistrā Latvijā vai ārvalstīs, un tas var būt:
20.1.1.
zinātniskā institūcija;
20.1.2.
šo noteikumu 2.10.1.2.10.2. , 2.10.3. vai 2.10.4. apakšpunktā minētais saimnieciskās darbības veicējs.
20.2.
projektu iesniedz projekta iesniedzējs, kas ir atbildīgs par projekta īstenošanu un projektā plānoto rezultātu sasniegšanu;
20.3.
vismaz divi partneri piedalās sadarbības projekta izstrādē, dod ieguldījumu tā īstenošanā un dalās projekta riskā un rezultātos. Sadarbības partneris projekta īstenošanā var iesaistīties ar tā valdījumā vai īpašumā esošu mantu, intelektuālo īpašumu, finansējumu vai cilvēkresursiem. Veicot šādus ieguldījumus, finansējuma saņēmējam ar sadarbības partneri nedrīkst rasties tādas tiesiskās attiecības, kas atbilst publiska iepirkuma līguma pazīmēm atbilstoši normatīvajiem aktiem par publisko iepirkumu vai iepirkumu sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju vajadzībām;
20.4.
sadarbības projekta ietvaros katrs sadarbības partneris gūst intelektuālā īpašuma tiesības un ekonomiskās priekšrocības, kas izriet no konkrētā sadarbības partnera projekta daļas ietvaros veiktās darbības;
20.5.
ja sadarbības projektu īsteno sadarbības partneri – saimnieciskās darbības veicējs un pētniecības organizācija – ir izpildīts viens no šādiem nosacījumiem:
20.5.1.
izpētes rezultāti, kas nerada intelektuālā īpašuma tiesības, var tikt plaši izplatīti, un jebkādas intelektuālā īpašuma tiesības attiecībā uz pētniecības rezultātiem, kas izriet no pētniecības organizācijas darbības, tiek pilnībā piešķirtas pētniecības organizācijai;
20.5.2.
pētniecības organizācija saņem no saimnieciskās darbības veicēja tādu atlīdzību (kompensāciju), kas ir līdzvērtīga tirgus cenai par intelektuālā īpašuma tiesībām, kuras izriet no darbības, ko šī pētniecības organizācija veica projektā, un kuras nodotas sadarbības partnerim (saimnieciskās darbības veicējam). Ja intelektuālā īpašuma tiesības uz pētniecības organizācijas projekta daļā radīto intelektuālo īpašumu atsavina vai sadarbības partnerim (saimnieciskās darbības veicējam) piešķir izņēmuma, izmantošanas vai lietošanas tiesības, intelektuālā īpašuma tirgus cenu samazina par mantisko, intelektuālā īpašuma vai cilvēkresursu ieguldījuma vērtību, kuru, pamatojoties uz faktiskajām izmaksām (izņemot peļņas daļu), sadarbības partneris (saimnieciskās darbības veicējs) ir ieguldījis pētniecības organizācijas projekta daļas īstenošanā, radot attiecīgās intelektuālā īpašuma tiesības; 
20.6.
katra sadarbības partnera projekta daļas izmaksas veido vismaz 20 procentus no projekta kopējām izmaksām, ņemot vērā šo noteikumu 33.3. apakšpunkta nosacījumus.
21.
Projekta dzīves cikla laikā sagaidāms viens vai vairāki šādi projekta rezultāti:
21.1.
oriģināli zinātniskie raksti, kas publicēti Web of Science vai SCOPUS (A vai B) datubāzēs iekļautos žurnālos vai konferenču rakstu krājumos;
21.2.
tehnoloģiju tiesības – patenti;
21.3.
 tehnoloģiju tiesības – citi nemateriālie aktīvi;
21.4.
intelektuālā īpašuma licences vai nodošanas līgumi;
21.5.
jauna produkta vai jaunas tehnoloģijas, tai skaitā metodes, prototips;
21.6.
jaunas nekomercializējamas ārstniecības un diagnostikas metodes;
21.7.
virs kvalitātes sliekšņa novērtēti programmas "Apvārsnis Eiropa" projektu pieteikumi;
21.8.
citi pētījuma specifikai atbilstoši projekta rezultāti (tai skaitā dati), kas papildina šo noteikumu 21.1., 21.2., 21.3., 21.4., 21.5. vai 21.6. apakšpunktā minētos rezultātus.
22.
Finansējuma saņēmējs projekta iesniegumā pamato sagaidāmo pētniecības rezultātu ilgtspēju projekta dzīves cikla laikā, tai skaitā projekta īstenošanas laikā un vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma saņemšanas atbilstoši vienam vai vairākiem šādiem ieguldījumiem inovācijas sistēmas kapacitātes palielināšanā:
22.1.
projekta ietvaros radīto zināšanu un tehnoloģiju pārnese, tai skaitā šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minētie zinātniskie raksti, reģistrētās tehnoloģiju tiesības, tehnoloģiju tiesību komercializācija;
22.2.
projekta ietvaros izstrādātā prototipa pilnveide, lai to ieviestu ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā.
23.
Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz sadarbības iestādē projekta iesniegumu atbilstoši projekta iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām.
24.
Pirmajā projektu iesniegumu atlases kārtās projekta iesniegumu iesniedz, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu (turpmāk - vadības sistēma). Projekta iesniegumam pievieno šādus pielikumus:
24.1.
katra projekta īstenošanā iesaistītā vadošā pētnieka vai personas, kas veic vadošā pētnieka pienākumus saimnieciskās darbības veicēja institūcijā, dzīves gaitas apraksts (Curriculum vitae);
24.2.
projekta iesnieguma un tā pielikumu tulkojumi angļu valodā atbilstoši atlases nolikumā noteiktajam;
24.3.
šo noteikumu 18. punktā minētajā gadījumā:
24.3.1.
pētniecības organizācijas apgrozījuma pārskats par trim pēdējiem noslēgtajiem pārskata gadiem (1. pielikums);
24.3.2.
pētniecības organizācijas finanšu vadības un grāmatvedības politikas apraksts vai rakstisks apliecinājums, ka minētā dokumenta kopijas pasākuma ietvaros ir iesniegtas sadarbības iestādē (ar norādi uz konkrēta dokumenta datumu un numuru);
24.4.
šo noteikumu 19. punktā  minētajā gadījumā:
24.4.1.
ar saimniecisku darbību saistīta projekta vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes aprēķins (2. pielikums);
24.4.2.
deklarācija par projekta iesniedzēja un sadarbības partnera atbilstību sīkā (mikro), mazā vai vidējā saimnieciskās darbības veicēja kategorijai, kas sagatavota saskaņā ar normatīvajiem aktiem par mazo, sīko (mikro) vai vidējo komercsabiedrību deklarēšanas kārtību;
24.5.
šo noteikumu 19.2.1. apakšpunktā minētajā gadījumā – šo noteikumu 26. punktā minētā līguma par līgumpētījuma izpildi apliecināta kopija;
24.6.
šo noteikumu 20. punktā minētajā gadījumā – šo noteikumu 27.3. apakšpunktā minētais līgums.
25.
Lai pamatotu projekta sociālekonomisko ietekmi, projekta iesniegumam var pievienot tādas Latvijā reģistrētas biedrības atzinumu par pētījuma nozīmību tautsaimniecības nozares vai saimnieciskās darbības veicēja attīstībai, kura:
25.1.
pārstāv saimnieciskās darbības veicējus no nozares, kurā var tikt izmantoti projekta ietvaros plānotā pētījuma rezultāti;
25.2.
apvieno nozares saimnieciskās darbības veicējus, kuru kopējais apgrozījums pēdējā noslēgtajā pārskata gadā ir vismaz 150 000 000 euro;
25.3.
ir reģistrēta Uzņēmumu reģistra Biedrību un nodibinājumu reģistrā vismaz piecus gadus.
26.
Šo noteikumu 19.2.1. apakšpunktā minētajā gadījumā līgumpētījuma pasūtītājs un līgumpētījuma izpildītājs slēdz līgumu par līgumpētījuma izpildi, kurā ietver:
26.1.
šo noteikumu 2.8. un 19.2. apakšpunktā minētos kritērijus un nosacījumus;
26.2.
projekta finanšu plūsmas nodrošināšanas kārtību atbilstoši šo noteikumu 55. punkta nosacījumiem;
26.3.
kārtību, kādā groza vai lauž līgumu;
26.4.
sankcijas, ja netiek izpildītas līgumā minētās saistības, un citus nosacījumus;
26.5.
nosacījumus, ka pētniecības organizācija sniedz savu pakalpojumu – līgumpētījumu – par tirgus cenu. Ja tirgus cena nav nosakāma, pētniecības organizācija sniedz savu pakalpojumu atbilstoši Eiropas Komisijas paziņojuma "Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes" (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 28. oktobris, Nr.C 414/1) 26. punkta "b" apakšpunktā noteiktajam.
27.
Sadarbības projektam:
27.1.
finansējumu piešķir atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas Nr.2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Parlamenta un Padomes Regula Nr.2021/1060) 108.pantam.
27.2.
labuma guvējs var daļēji atsavināt vai piešķirt izmantošanas vai lietošanas tiesības uz konkrētā labuma guvēja projekta daļas ietvaros radīto intelektuālo īpašumu citam sadarbības partnerim, nodrošinot, ka nosacījumi citiem sadarbības partneriem nav labvēlīgāki kā trešajām personām;
27.3.
līgumā iekļauj informāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, un papildus iekļauj vismaz šādu informāciju:
27.3.1.
sadarbības mērķus un principus;
27.3.2.
kritērijus, kas pamato sadarbības efektivitāti atbilstoši šo noteikumu 2.5. apakšpunkta nosacījumiem;
27.3.3.
plānoto kopējo sadarbības projekta finansējumu, katra sadarbības partnera projekta daļas finansējumu un katra sadarbības partnera ieguldījumu sadalījumā pa ieguldījumu veidiem;
27.3.4.
projekta finanšu plūsmas nodrošināšanas kārtību. Šo noteikumu 19. punktā minētajā gadījumā finansējuma saņēmējs pēc maksājuma pieprasījuma apstiprināšanas un atbilstošo projekta izdevumu segšanai paredzētā finansējuma saņemšanas sadarbības partnerim atmaksā tā projekta daļai atbilstošos izdevumus, kurus nosaka, katrai izdevumu pozīcijai piemērojot sadarbības partnera projekta daļai atbilstošo vidējo svērto publiskā finansējuma intensitāti, kas aprēķināta atbilstoši šo noteikumu 37., 44., 45. punkta49.2. apakšpunkta un 2. pielikuma nosacījumiem;
27.3.5.
tiesību uz projekta rezultātiem (tai skaitā intelektuālā īpašuma tiesību) sadalījumu proporcionāli katra sadarbības partnera ieguldījumam projekta īstenošanā;
27.3.6.
projekta rezultātu izmantošanas, ieviešanas, publicitātes un komercializācijas nosacījumus, tai skaitā zināšanu un tehnoloģiju pārneses nosacījumus, eksperimentālo objektu izmantošanas un ieviešanas nosacījumus (ja attiecināms);
27.3.7.
sankcijas, ja netiek izpildītas sadarbības līgumā minētās saistības.
28.
Projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim noteiktas šādas prasības:
28.1.
ja tas ir ar saimniecisku darbību saistīts projekts, tas nav grūtībās nonācis saimnieciskās darbības veicējs atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā noteiktajai definīcijai;
28.2.
tā nodokļu parādu, valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu un citu valsts noteikto obligāto maksājumu parādu apmērs nepārsniedz 150 euro;
28.3.
tas sadarbības iestādei, atbildīgajai iestādei vai citai kompetentai institūcijai nav sniedzis nepatiesu informāciju saistībā ar Eiropas Savienības struktūrfondu līdzfinansēto projektu īstenošanu;
28.4.
 tas nav saņēmis un neplāno saņemt finansējumu no valsts vai Eiropas Savienības līdzekļiem vai citiem finanšu resursiem par tām pašām attiecināmajām izmaksām vai pētniecības rezultātiem;
28.5.
ja tas ir ar saimniecisku darbību saistīts projekts, uz to neattiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums, kas minēts Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "a" apakšpunktā;
28.6.
zinātniskā institūcija atbilstoši zinātnisko darbību reglamentējošiem normatīvajiem aktiem atbildīgajā iestādē (Zinātnisko institūciju reģistrā) ir iesniegusi publiskos pārskatus par zinātnisko darbību par pēdējiem trim noslēgtajiem pārskata gadiem. Ja zinātniskā institūcija ir dibināta mazāk nekā pirms trim gadiem, ir iesniegti publiskie pārskati par noslēgtajiem pārskata gadiem atbilstoši tās reģistrācijai reģistrā;
28.7.
ja kāda no nozarēm, kurā darbojas labuma guvējs, nav atbalstāma un labuma guvējs pretendē uz projekta īstenošanu atbalstāmajā nozarē, labuma guvējs projekta ietvaros skaidri nodala darbības atbalstāmajās nozarēs un ar to īstenošanu saistītās finanšu plūsmas no citu nozaru darbībām un finanšu plūsmām projekta īstenošanas laikā un trīs gadus pēc projekta īstenošanas, ja labuma guvējs atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā saimnieciskās darbības veicēja definīcijai, bet piecus gadus pēc projekta īstenošanas, ja tas atbilst lielā saimnieciskās darbības veicēja definīcijai vai ja labuma guvējs īsteno ar saimniecisko darbību nesaistītu projektu;
28.8.
ja labuma guvējs veic gan saimnieciskas darbības, gan darbības, kam nav saimnieciska rakstura, tas nodala darbību veidus un to izmaksas, finansējumu un ieņēmumus tā, lai efektīvi novērstu saimnieciskās darbības šķērssubsidēšanu;
28.9.
ja projektu izpildē plānots iesaistīt personas, kuras šobrīd vai 10 iepriekšējo gadu periodā pirms projektu pieteikumu iesniegšanas termiņa ir bijušas nodarbinātas akadēmiskā vai zinātniskā darbā, vai saņēmušas finansējumu zinātniskai vai akadēmiskai darbībai tādā valstī, pret kuru Eiropas Savienība ir noteikusi sankcijas, kas ir spēkā projektu pieteikumu iesniegšanas termiņā, tad jāsaņem kompetentās Valsts drošības iestādes atzinums par konkrēto personu un jāveic visaptveroša riska izvērtēšana pirms konkrētās personas iesaistes projekta izpildē.
III.Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
29.
Projektā atbalstāmas šādas darbības:
29.1.
tehniski ekonomiskā priekšizpēte, ja īsteno šo noteikumu 29.2. apakšpunktā minēto pētniecību;
29.2.
pētniecība, kas ietver vismaz vienu no šādām pētniecības kategorijām:
29.2.1.
fundamentālie pētījumi šo noteikumu 18. punktā minētajos gadījumos, ja projekta ietvaros tiek īstenoti rūpnieciskie pētījumi. Kopējais publiskais finansējums fundamentālajiem pētījumiem nepārsniedz 20 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;
29.2.2.
rūpnieciskie pētījumi;
29.2.3.
eksperimentālā izstrāde, ja projekta ietvaros tiek īstenoti rūpnieciskie pētījumi. Kopējais publiskais finansējums eksperimentālajai izstrādei nepārsniedz 20 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;
29.3.
no šo noteikumu 29.2. apakšpunktā veiktās darbības izrietošo tehnoloģiju tiesību (nemateriālo aktīvu) iegūšana, apstiprināšana un aizstāvēšana (turpmāk – tehnoloģiju tiesību aizsardzība);
29.4.
projekta ietvaros radīto zināšanu izplatīšana mācību, publikāciju vai zināšanu un tehnoloģiju pārneses veidā, tai skaitā sabiedrības iesaiste projekta norisēs un informēšana par projekta rezultātiem, kas nav saistīti ar intelektuālā īpašuma tiesībām. Minēto darbību izmaksas attiecībā uz projektiem, kas ir saistīti ar saimniecisko darbību, ir attiecināmas, ievērojot šo noteikumu 42.  un 47. punkta nosacījumus.
30.
Projekta ietvaros plāno šādus izmaksu veidus:
30.1.
tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
30.2.
netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus atbalstāmo darbību īstenošanai un rezultātu sasniegšanai. Īstenojot ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu, netiešās attiecināmās izmaksas ir:
30.2.1.
šo noteikumu 31. punktā minētās izmaksas;
30.2.2.
šo noteikumu 29.4. apakšpunktā un 57. punktā minēto darbību īstenošanas izmaksas;
30.3.
neattiecināmās izmaksas.
31.
Ar saimniecisku darbību nesaistītam projektam šo noteikumu 30.1. un 30.2. apakšpunktā minētās attiecināmās izmaksas, izņemot 41.1. apakšpunktā minētās izmaksas, plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot vienoto likmi 40 procentu apmērā no šo noteikumu 41.1. apakšpunktā minētām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām, saskaņā ar Parlamenta un Padomes Regulas Nr.2021/1060 56.panta 1.punktu.
IV.Vispārīgie finansēšanas nosacījumi
32.
Šo noteikumu 19. punktā minētajos gadījumos projekta iesniedzējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) neatkarīgi no tā juridiskā statusa (publisko vai privāto tiesību subjekts) vai saimnieciskās darbības veida (peļņu gūstoša vai bezpeļņas institūcija) publiskā finansējuma saņemšanai kvalificējams kā saimnieciskās darbības veicējs atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 24. punktā un 1. pielikumā noteiktajai definīcijai.
33.
Nacionālā finansējuma apmēra noteikšana:
33.1.
šo noteikumu 18. punktā minētajā gadījumā projekta īstenošanai nepieciešamo nacionālo finansējumu 8,6 procentu apmērā no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām nodrošina no projekta iesniedzēja vai sadarbības partnera (ja attiecināms) rīcībā esošiem līdzekļiem:
33.1.1.
no labuma guvēja rīcībā esošā privātā finansējuma no savas saimnieciskās darbības, kredītresursu līdzekļiem, citiem finanšu resursiem vai finansējuma, ko piešķir saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā paredzami valsts budžeta līdzekļi valsts zinātniskās institūcijas pamatdarbību īstenošanai;
33.1.2.
no ieguldījumiem natūrā, kuru vērtību ir iespējams neatkarīgi auditēt un novērtēt atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai par ieguldījumiem natūrā projektu līdzfinansēšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā un šo noteikumu 34. punktā minētajiem nosacījumiem. Kopējais ieguldījums natūrā nepārsniedz piecus procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām. Procentuālā ierobežojuma atbilstību pārbauda un absolūtos skaitļos nosaka sadarbības iestāde, apstiprinot projekta iesniegumu;
33.2.
šo noteikumu 19. punktā minētajos gadījumos projekta īstenošanai nepieciešamo nacionālo līdzfinansējumu nodrošina no projekta iesniedzēja un sadarbības partnera (ja attiecināms) privātā finansējuma (projekta iesniedzēja un sadarbības partnera (ja attiecināms) rīcībā esošie līdzekļi, kredītresursi vai citi finanšu resursi, par kuriem nav saņemts nekāds publisks atbalsts, tai skaitā finansējums, par kuru nav saņemts nekāds valsts vai pašvaldības galvojums, vai valsts vai pašvaldības kredīts uz atvieglotiem nosacījumiem). Nacionālā finansējuma apmēru nosaka, ņemot vērā publiskā finansējuma apmēru, kas noteikts, ievērojot šo noteikumu 37.44. un 45. punkta49.2. apakšpunkta un 2. pielikuma nosacījumus;
33.3.
ja sadarbības partneris ir ārvalsts zinātniskā institūcija, kas nav reģistrēta Latvijas zinātnisko institūciju reģistrā, vai nav Latvijas Komercreģistrā reģistrēta juridiska persona, sadarbības partnera projekta daļas īstenošanai nepieciešamo finansējumu nodrošina no sadarbības partnera rīcībā esošajiem līdzekļiem.
34.
Ja īsteno šo noteikumu 18. punktā minēto projektu, ieguldījumus natūrā, par kuriem nav saņemts publisks atbalsts un kuru vērtību ir iespējams neatkarīgi auditēt un novērtēt atbilstoši šādiem nosacījumiem, var veidot:
34.1.
pamatlīdzekļi – tehnoloģiskās iekārtas (iekārtas, mēraparatūra, regulēšanas ierīces, laboratoriju un medicīnas iekārtas) un transportlīdzekļi, kuru kopējo lietošanas vērtību aprēķina, ņemot vērā katra projekta iesnieguma ietvaros izmantotā pamatlīdzekļa minimālo vērtību (vidējās vienas darba dienas lietošanas izmaksas visā pamatlīdzekļa lietderīgās lietošanas periodā) un laiku, kādā pamatlīdzekli plānots izmantot projekta iesniegumā paredzēto darbību veikšanai. Kopējo pamatlīdzekļu lietošanas vērtību nosaka, izmantojot šādu formulu:
, kur
P – kopējā pamatlīdzekļu lietošanas vērtība, euro;
Vi – i-tā pamatlīdzekļa sākotnējā vērtība (iegādes izmaksas vai ražošanas pašizmaksa), euro;
i – pamatlīdzekļa variante (i = 1, 2, .., n; n – pamatlīdzekļu skaits);
ti – laiks, kādā pamatlīdzekli plānots izmantot projektā paredzēto darbību veikšanai, darbdienās;
tki – kopējais pamatlīdzekļa lietderīgās lietošanas laiks, darbdienās;
34.2.
piešķirtie materiāli (fizikālie, bioloģiskie, ķīmiskie un citi materiāli, izmēģinājuma dzīvnieki, reaktīvi, ķimikālijas, laboratorijas trauki, medikamenti pētniecībai, zemes platības, elektronikas komponentes un moduļi), kuru vērtību aprēķina proporcionāli projekta iesnieguma ietvaros patērētajam materiālu daudzumam un materiālu tirgus cenai;
34.3.
 projekta iesnieguma ietvaros ar pētniecību saistīts profesionāla rakstura darbs:
34.3.1.
kuru veic zinātniskais personāls vai zinātnes tehniskais personāls;
34.3.2.
ja tas netiek veikts laikā, kad atbilstoši noslēgtajam līgumam persona veic ar projektu nesaistītus uzdevumus, un par to projekta ietvaros netiek saņemta atlīdzība;
34.3.3.
kura vērtību nosaka, ņemot vērā pētniecībai patērēto laiku un šo noteikumu 41.1.6. apakšpunktā noteiktās atalgojuma un darba algas aprēķina principus.
35.
Šo noteikumu 19. punktā minētajos gadījumos:
35.1.
atbalstu sniedz pārredzamu atbalsta kategoriju veidā (dotācija);
35.2.
finansējuma saņemšanai projekta iesniedzējs projekta iesniegumā pamato projekta kopējā publiskā finansējuma stimulējošo ietekmi atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā noteiktajiem stimulējošas ietekmes kritērijiem;
35.3.
atbalstu piešķir ar dienu, kad noslēgts līgums vai vienošanās par projekta īstenošanu.
36.
Publiskā finansējuma apmēra un vidējās svērtās publiskā finansējuma atbalsta intensitātes noteikšana šo noteikumu 19. punktā minētajos gadījumos:
36.1.
atbalstāmajai darbībai pieļaujamais publiskā finansējuma apmērs:
36.1.1.
katrai šo noteikumu 29.1. un 29.2. apakšpunktā minētajai pētniecības kategorijai pieļaujamo publiskā finansējuma apmēru nosaka atsevišķi atbilstoši šo noteikumu 43. punkta un 44. punkta nosacījumiem;
36.1.2.
šo noteikumu 29.3. apakšpunktā minētajai tehnoloģiju tiesību aizsardzības darbībai pieļaujamo publiskā finansējuma apmēru nosaka atbilstoši šo noteikumu 48. punkta nosacījumiem;
36.2.
projekta un labuma guvēja projekta daļas publiskā finansējuma apmēru nosaka, ņemot vērā projekta kopējās attiecināmās izmaksas un katram labuma guvējam pieļaujamo vidējo svērto publiskā finansējuma intensitāti, kas aprēķināta atbilstoši šo noteikumu 36., 43.44., un 48. punkta un 2. pielikuma nosacījumiem.
V.Finansēšanas nosacījumi pētniecībai
37.
Pasākuma ietvaros īstenojot ar saimniecisku darbību nesaistītus projektus finansē tāda jauna produkta vai tehnoloģijas prototipa vai cita eksperimentālā objekta izstrādi, kurš tiks izmantots turpmākos pētījumos, bet nebūs tieši izmantojams ienākumu gūšanai, to pārdodot vai izmantojot ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā. Ienākumus, kas gūti no prototipu vai citu eksperimentālo objektu komerciālas izmantošanas, atskaita no attiecināmajām projekta izmaksām.
38.
Izstrādāto produktu, procesu vai pakalpojumu eksperimentālu ražošanu vai testēšanu ražošanas apstākļos finansē tikai tad, ja tas nepieciešams pētniecības rezultātu apstiprināšanai un pārbaudei un tos tieši vai pārveidojot neizmantos ienākumu gūšanai, pārdodot vai izmantojot ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā.
39.
Pasākuma ietvaros finansē jauna produkta vai tehnoloģijas izstrādes darbības pakalpojumu nozarē, ja tās atbilst vismaz vienam no šādiem nosacījumiem:
39.1.
 jaunu produktu vai tehnoloģiju izstrādā sadarbībā ar pētniecības organizāciju;
39.2.
doktori vai doktorantūras studenti nodarbināti kā personāls;
39.3.
pētījumu rezultātus publicē zinātniskos žurnālos vai izplata zinātniskās konferencēs.
40.
Pasākuma ietvaros finansē šādas jauna produkta vai tehnoloģijas izstrādes darbības informācijas tehnoloģiju jomā:
40.1.
pētniecība, lai izstrādātu jaunas teorētiskās datorzinātnes teorēmas un algoritmus;
40.2.
informācijas tehnoloģiju izstrāde operētājsistēmu, programmēšanas valodu, datu vadības, komunikāciju programmatūras un programmatūras izstrādes rīku līmenī;
40.3.
interneta tehnoloģijas (interneta iespējas pārsūtīt informāciju un datus ar dažādu serveru un sistēmu starpniecību) izstrāde;
40.4.
programmatūras projektēšanas, izstrādes, izvēršanas vai uzturēšanas metožu pētniecība;
40.5.
programmatūras izstrāde, kas uzlabo informācijas ieguvi un pārraidi no datu glabāšanas sistēmām, informācijas glabāšanu, kā arī izmantošanas un attēlošanas vispārīgās metodes;
40.6.
eksperimentālas izstrādnes, lai iegūtu trūkstošās tehnoloģiskās zināšanas, kas nepieciešamas programmatūru vai sistēmu izstrādei;
40.7.
programmatūras rīku vai tehnoloģiju pētniecība un attīstība specializētās datorzinātnes jomās (attēlu apstrāde, ģeogrāfisko datu attēlojums, teksta atpazīšana, mākslīgais intelekts un citas jomas).
41.
 Ar saimniecisku darbību nesaistītam projektam ir attiecināmas šādas ar pētniecību tieši saistītas izmaksas:
41.1.
atlīdzība zinātniskajiem darbiniekiem, ciktāl tie ir nodarbināti projektā, ja izpildīti šādi nosacījumi:
41.1.1.
zinātniskais darbinieks ir nodarbināts klātienē vai attālināti, ja darba specifika to pieļauj un iespējams pilnvērtīgi veikt darba pienākumus, pie darba devēja, kas attiecīgajā reģistrā reģistrēts Latvijā, un atlīdzību projekta ietvaros saņem atbilstoši darba vai uzņēmuma līgumam;
41.1.2.
projektā nodarbinātās personas slodze visā projekta īstenošanas periodā ir vismaz 30 procenti no normālā darba laika;
41.1.3.
ja projekta īstenošanā iesaistītais zinātniskais darbinieks veic arī citus uzdevumus, kas nav saistīti ar projekta īstenošanu, bet par kuru izpildi viņš saņem atlīdzību saskaņā ar pamatdarba līgumu, citu darba līgumu vai uzņēmuma līgumu, zinātniskais darbinieks pēc finansējuma saņēmēja pieprasījuma veic kopējā darba laika un paveiktā darba uzskaiti atbilstoši šo noteikumu 59. punktam un šo noteikumu 3. pielikumam. Labuma guvējs nodrošina, ka projekta īstenošanā iesaistītā zinātniskā darbinieka kopējais darba laiks atbilst darba tiesiskās attiecības reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem un darbs projektā netiek veikts laikā, kad atbilstoši noslēgtajam līgumam persona veic ar projektu nesaistītus uzdevumus;
41.1.4.
darba līguma vai uzņēmuma līguma ietvaros noteiktie uzdevumi nedublējas ar projektā veicamajiem pienākumiem;
41.1.5.
projekta īstenošanā iesaistītais zinātniskais darbinieks vienlaikus var iesaistīties arī citās Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam aktivitātēs, ja veicamie uzdevumi vairāku pasākumu ietvaros nepārklājas un vienlaikus netiek saņemta atlīdzība vairāku pasākumu ietvaros, kā arī tiek ievērotas Darba likuma normas attiecībā uz nodarbinātības ierobežojumiem;
41.1.6.
projektā iesaistītā zinātniskā darbinieka atalgojumu aprēķina atbilstoši katra labuma guvēja atalgojuma politikai un atlīdzības likmēm;
41.2.
pētniecībā iesaistītā zinātniskā darbinieka komandējumu un darba braucienu izmaksas, kas saistītas ar projekta ietvaros īstenojamo pētniecību, tai skaitā ar sasniegto rezultātu publiskošanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, ja zinātniskais darbinieks ir nodarbināts Latvijas Republikā. Minētās izmaksas attiecas arī uz tādu projekta zinātnisko vadītāju, kura atlīdzība tiek finansēta no finansējuma saņēmēja paša līdzekļiem kā projekta neattiecināmās izmaksas;
41.3.
pētniecības infrastruktūras izmaksas, ciktāl to izmanto pētniecībā, tai skaitā:
41.3.1.
materiālie aktīvi:
41.3.1.1.
jaunu tehnoloģisko iekārtu iegādes vai izveidošanas izmaksas (tai skaitā uzstādīšanas, montāžas un citas kapitalizējamās izmaksas), ja pamatlīdzekļu izmantošanas laiks saskaņā ar grāmatvedības uzskaiti reglamentējošiem normatīvajiem aktiem projekta ietvaros aptver visu šo pamatlīdzekļu lietderīgās lietošanas laiku;
41.3.1.2.
amortizācijas izmaksas (attiecināms uz projekta ietvaros iegādātajiem un rīcībā esošiem pamatlīdzekļiem, kurus izmanto pētniecībai). Ja pamatlīdzekļu izmantošanas laiks projekta ietvaros neaptver visu šo pamatlīdzekļu lietderīgās lietošanas laiku, par attiecināmajām izmaksām uzskatāmas tikai tās nolietojuma izmaksas, kas atbilst projekta īstenošanas termiņam. Minētās izmaksas aprēķina proporcionāli pamatlīdzekļu izmantošanas laikam un intensitātei saskaņā ar grāmatvedības uzskaiti reglamentējošiem normatīvajiem aktiem, bet nepārsniedzot 20 procentus gadā no pamatlīdzekļa iegādes vērtības. Ja pamatlīdzekļu sākotnējā iegāde tika līdzfinansēta no publiskiem līdzekļiem, pamatlīdzekļu amortizācijas izmaksas ir attiecināmas tikai privātā finansējuma daļai;
41.3.1.3.
nomas maksa, ja noma veikta uz tāda līguma pamata, ar kuru iznomātājs par vienu vai vairākiem nomas maksājumiem nodod nomniekam tiesības lietot aktīvu noteiktu laikposmu, nepārsniedzot projekta īstenošanas termiņu un nenododot visus aktīva īpašuma tiesībām raksturīgos riskus un atlīdzību. Pasākuma ietvaros nav pieļaujams nomas līgums starp viena projekta sadarbības partneriem;
41.3.1.4.
projekta īstenošanai nepieciešamā inventāra, instrumentu un materiālu (tai skaitā fizikālie, bioloģiskie, ķīmiskie un citi materiāli, izmēģinājuma dzīvnieki un augi, reaktīvi, ķimikālijas, laboratorijas trauki, medikamenti, aukstuma aģenti, siltumnesēji, elektronikas komponentes un moduļi, nesējgāzes, eļļas, enerģētiskie materiāli un elektroenerģija, ciktāl to izmanto pētniecībai) iegādes un piegādes izmaksas saskaņā ar iepirkuma procedūru reglamentējošiem normatīvajiem aktiem. Preču un pakalpojumu iegāde tiks nodrošināta saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru;
41.3.2.
nemateriālie aktīvi – no ārējiem avotiem iegādātu tehnisko zināšanu, patentu, šo noteikumu 2.11. apakšpunktā minētā vai citu intelektuālā īpašuma tiesību licenču iegādes izmaksas, ja darījums ir veikts konkurences apstākļos un nav bijis slepenu norunu. Ja laiks, kas nepieciešams nemateriālo aktīvu izmantošanai pētniecības projektā, pārsniedz nemateriālo aktīvu darbības laiku, par attiecināmajām izmaksām uzskatāmas tikai tās amortizācijas izmaksas, kuras aprēķinātas atbilstoši normatīvajiem aktiem par nolietojuma normām un lietošanas nosacījumiem un saskaņā ar labu grāmatvedības praksi;
41.4.
ārpakalpojumu izmaksas, ja ārpakalpojumu iepirkumu veic atbilstoši iepirkuma procedūru reglamentējošiem normatīvajiem aktiem, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, un kopējās ārpakalpojumu izmaksas nepārsniedz 25 procentus no kopējām projekta attiecināmajām izmaksām:
41.4.1.
pētniecības ārpakalpojuma izmaksas;
41.4.2.
pētniecības nodrošināšanas izmaksas (inspicēšanas, testēšanas, sertifikācijas un citas izmaksas, lai nodrošinātu tādus pētījumu datus, kas salīdzināmi ar citās valstīs veiktajiem pētījumiem);
41.5.
šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minēto zinātnisko rakstu publicēšanas izmaksas.
42.
Uz projektu, kas saistīts ar saimniecisku darbību, attiecināmas ir Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "a", "b", "d" un "e" apakšpunktā noteiktās pētniecības izmaksas.
43.
Pieļaujamā publiskā finansējuma intensitāte pētniecībai šo noteikumu 19. punktā minētajos gadījumos ir šāda:
43.1.
tehniski ekonomiskās priekšizpētes veikšanai:
43.1.1.
70 procenti projekta iesniedzējam un labuma guvējam, kas atbilst sīkā (mikro) vai mazā saimnieciskās darbības veicēja definīcijai;
43.1.2.
60 procenti projekta iesniedzējam un labuma guvējam, kas atbilst vidējā saimnieciskās darbības veicēja definīcijai;
43.1.3.
50 procenti projekta iesniedzējam un labuma guvējam, kas atbilst lielā saimnieciskās darbības veicēja definīcijai;
43.2.
rūpniecisko pētījumu veikšanai:
43.2.1.
70 procenti projekta iesniedzējam un labuma guvējam, kas atbilst sīkā (mikro) vai mazā saimnieciskās darbības veicēja definīcijai;
43.2.2.
60 procenti projekta iesniedzējam un labuma guvējam, kas atbilst vidējā saimnieciskās darbības veicēja definīcijai;
43.2.3.
50 procenti projekta iesniedzējam un labuma guvējam, kas atbilst lielā saimnieciskās darbības veicēja definīcijai;
43.3.
eksperimentālās izstrādes veikšanai:
43.3.1.
45 procenti projekta iesniedzējam un labuma guvējam, kas atbilst sīkā (mikro) vai mazā saimnieciskās darbības veicēja definīcijai;
43.3.2.
35 procenti projekta iesniedzējam un labuma guvējam, kas atbilst vidējā saimnieciskās darbības veicēja definīcijai;
43.3.3.
25 procenti projekta iesniedzējam un labuma guvējam, kas atbilst lielā saimnieciskās darbības veicēja definīcijai.
44.
Šo noteikumu 43.2. un 43.3. apakšpunktā minēto publiskā finansējuma intensitāti var palielināt par 15 procentiem, nepārsniedzot 80 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja ir izpildīts vismaz viens no Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 6. punkta "b" apakšpunkta nosacījumiem.
45.
Nepamatoti piešķirtais publiskais finansējums ir atskaitāms no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām un atmaksājams valsts budžetā. Par nepamatotu finansējumu tiek uzskatīts finansējums, kas saņemts šādos gadījumos:
45.1.
ar saimniecisku darbību saistītam projektam:
45.1.1.
ja projekta īstenošana ir uzsākta pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, ievērojot šo noteikumu 2.3. apakšpunktu;
45.1.2.
ja nav ievēroti šo noteikumu 36., 42., 43., 44. punkta un 49.2. apakšpunkta nosacījumi;
45.2.
Ja šo noteikumu 18. punktā minētais projekts neatbilst šo noteikumu 2.1. un 2.4. apakšpunkta nosacījumiem, labuma guvējam ir pienākums sadarbības iestādei atmaksāt visu projekta ietvaros saņemto publisko finansējumu. Atbalstu saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu atmaksā kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no valsts atbalsta.
VI.Finansēšanas nosacījumi tehnoloģiju tiesību aizsardzībai
46.
Projekta ietvaros var saņemt finansējumu šo noteikumu 29.3. apakšpunktā minēto tehnoloģiju tiesību aizsardzībai. Finansējumu tehnoloģiju tiesību aizsardzībai var saņemt labuma guvējs, kas:
46.1.
atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā saimnieciskās darbības veicēja definīcijai, ja tas īsteno ar saimniecisku darbību saistītu projektu;
46.2.
īsteno ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu.
47.
Tehnoloģiju tiesību aizsardzībai ir attiecināmas Komisijas regulas Nr. 651/2014 28. panta 2. punkta "a" apakšpunktā minētās izmaksas.
48.
Publiskā finansējuma atbalsta intensitāte tehnoloģiju tiesību aizsardzībai ir šāda:
48.1.
91,4 procenti šo noteikumu 18. punktā minētajos gadījumos;
48.2.
50 procenti šo noteikumu 19. punktā minētajos gadījumos;
VII.Nosacījumi tehnoloģiju tiesību komercializācijai
49.
Ja projekts ir ar saimniecisku darbību nesaistīts, pētniecības organizācija gūst ekonomiskās priekšrocības no tās īpašumā esošajām tehnoloģiju tiesībām, kas izriet no pētniecības organizācijas projekta ietvaros veiktās darbības, tai skaitā tai ir tiesības:
49.1.
veikt tehnoloģiju tiesību komercializāciju, slēdzot līgumu ar sadarbības partneri, pētniecības organizācijas meitas uzņēmumu, jaunuzņēmumu vai trešo pusi par minēto tehnoloģiju tiesību izmantošanu vai atsavināšanu (intelektuālā īpašuma licences vai nodošanas līgums);
49.2.
sadarbības partnerim – saimnieciskās darbības veicējam – piešķirt pirmpirkuma tiesības attiecībā uz tehnoloģiju tiesībām, ja pētniecības organizācija veic šo noteikumu 49.1. apakšpunktā minēto tehnoloģiju tiesību komercializāciju atbilstoši šo noteikumu 20.5.2. apakšpunkta un 48. punkta ​​​​​​​ nosacījumiem;
49.3.
dibināt jaunuzņēmumu – kapitālsabiedrību – ar augstas izaugsmes potenciālu, lai pētniecības organizācijas projekta ietvaros radītās zināšanas un iegūtās prasmes pārvērstu tirgū piedāvājamos komercproduktos, izstrādājot, attīstot vai ražojot inovatīvus produktus vai tehnoloģijas.
50.
Ja projekts ir ar saimniecisku darbību nesaistīts, labuma guvējs – pētniecības organizācija – projekta īstenošanas periodā un piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas nodrošina šādu nosacījumu izpildi:
50.1.
zināšanu un tehnoloģiju pārnesi veic atbilstoši šo noteikumu 2.4.3. vai 2.4.4. apakšpunkta nosacījumiem;
50.2.
veicot tehnoloģiju tiesību komercializāciju, pētniecības organizācija ievēro normatīvos aktus, kas regulē tehnoloģisko tiesību komercializācijas nosacījumus.
51.
Ja labuma guvējs – pētniecības organizācija – ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta dzīves cikla laikā dibina šo noteikumu 49.3. apakšpunktā minēto jaunuzņēmumu, tā nodrošina šādu nosacījumu izpildi:
51.1.
pētniecības organizācija par jaunuzņēmumam nodotajām ekonomiskajām priekšrocībām saņem atlīdzību atbilstoši šo noteikumu 50.2. apakšpunkta nosacījumiem un visu peļņu no tehnoloģiju tiesību komercializācijas atkal iegulda pētniecības organizācijas pamatdarbībās;
51.2.
jaunuzņēmuma dibināšanai nepieciešamos finanšu resursus nodrošina no tādiem dibinātāju rīcībā esošiem līdzekļiem, kredītresursiem vai citiem finanšu resursiem, par kuriem nav saņemts nekāds publisks atbalsts, tai skaitā finansējums, par kuru nav saņemts nekāds valsts vai pašvaldības galvojums, vai valsts vai pašvaldības kredīts uz atvieglotiem nosacījumiem;
51.3.
pētniecības organizācijas tīmekļvietnē publisko jaunuzņēmuma intelektuālā īpašuma pārvaldības politikas aprakstu, kurā pamato, ka jaunuzņēmuma dibināšanas procesā veiktajai zināšanu un tehnoloģiju pārnesei nav saimnieciska rakstura, ievērojot šo noteikumu 2.1. un 2.4.4. apakšpunktā un 50. punkta nosacījumus.
VIII.Projekta atlases un īstenošanas vispārīgie nosacījumi
52.
Sadarbības iestāde projektu iesniegumu atlasē starptautisko zinātnisko ekspertīzi nodrošina sadarbībā ar Latvijas Zinātnes padomi.
53.
Šo noteikumu 29. punktā minētās darbības ir atbalstāmas, ja tās uzsāktas, ievērojot šādus nosacījumus:
53.1.
šo noteikumu 29.1. apakšpunktā minētā darbība veikta:
53.1.1.
sākot ar konkrētās atklātās projektu iesniegumu atlases kārtas izsludināšanas dienu, ja īsteno ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu;
53.1.2.
pēc projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē, ja īsteno ar saimniecisku darbību saistītu projektu;
53.2.
šo noteikumu 29.2., 29.3. un 29.4. apakšpunktā minētās darbības veiktas sākot ar konkrētās atklātās projektu iesniegumu atlases kārtā pēc projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē.
54.
Projekta ietvaros nav atbalstāmas darbības, kas noteiktas Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunktā.
55.
Finansējuma saņēmējs saņem finansējumu, ja nodrošina šādu nosacījumu izpildi:
55.1.
maksājumu (tai skaitā avansa maksājumu) saņemšanai un maksājumu veikšanai finansējuma saņēmējs Valsts kasē vai kredītiestādē atver atsevišķu kontu, kurā veic un saņem visus ar projekta īstenošanu saistītos maksājumus;
55.2.
labuma guvējs nodrošina projekta īstenošanas finanšu plūsmas skaidru nodalīšanu no citām finansējuma saņēmēja un labuma guvēja darbības finanšu plūsmām projekta īstenošanas laikā un trīs gadus pēc projekta īstenošanas, ja labuma guvējs atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā saimnieciskās darbības veicēja definīcijai, vai piecus gadus pēc projekta īstenošanas, ja finansējuma saņēmējs un labuma guvējs atbilst lielā saimnieciskās darbības veicēja definīcijai vai pētniecības organizācijas definīcijai;
55.3.
īstenojot projektu, ir nodrošināta atsevišķa ar projekta īstenošanu saistīto saimniecisko darījumu ieņēmumu un izdevumu grāmatvedības uzskaite, kā arī darbību un ar to īstenošanu saistīto finanšu plūsmu nodalīšana atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā finanšu pārskatos atspoguļojams valsts, pašvaldību, ārvalstu, Eiropas Savienības, citu starptautisko organizāciju un institūciju finansiālais atbalsts (finanšu palīdzība), ziedojumi un dāvinājumi naudā vai natūrā;
55.4.
projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
56.
Pasākuma ietvaros finansē tikai tādas attiecināmās izmaksas, kuras ir tieši saistītas ar projekta ietvaros veiktajām darbībām, ir samērīgas, pamatotas un atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. jūlija Regulai Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012.
57.
Ja ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta īstenošanas rezultātā tiek gūti ieņēmumi no projekta ietvaros iegūto zināšanu un tehnoloģiju pārneses un projekts atbilst  Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 61. panta 7. punkta "b" apakšpunkta un 65. panta 8. punkta nosacījumiem, labuma guvējs veic finanšu analīzi atbilstoši šo noteikumu 4. pielikumam, lai noteiktu finansējuma deficīta apjomu, kas attiecināms finansēšanai no publiskiem līdzekļiem.
58.
Ja šo noteikumu 18.  vai 19. punktā minētā projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējam tiek izmaksāts avanss, to var izmaksāt pa daļām. Avansa maksājums nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā publiskā finansējuma kopsummas. Pēc tam kad noslēgts līgums par projekta īstenošanu, sadarbības iestāde, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, nodrošina finansējuma saņēmējam avansa maksājumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības fondu īstenošanai un maksājumu veikšanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
59.
Lai nodrošinātu šo noteikumu 36.43. un 44. punktā, 41.1. un 48.2. apakšpunktā noteikto nosacījumu izpildi un novērstu dubultā finansējuma risku, labuma guvēji nodrošina projektā iesaistīto zinātnisko darbinieku kopējā darba laika un paveiktā darba uzskaiti atbilstoši šo noteikumu 3. pielikumam vai resursu vadības sistēmai finanšu, personāla un pamatdarbības procesu uzskaitei labuma guvēja institūcijā, ievērojot šādus darba laika uzskaites nosacījumus:
59.1.
darba laika uzskaiti veic par katru uz darba līguma vai uzņēmuma līguma pamata projekta ietvaros nodarbināto zinātnisko darbinieku atbilstoši nodarbinātā zinātniskā darbinieka faktiski nostrādātajam darba laikam;
59.2.
darba laika uzskaitē ietver informāciju par visiem projektā iesaistītā zinātniskā darbinieka veicamajiem uzdevumiem, tai skaitā par uzdevumiem labuma guvēja institūcijā;
59.3.
katrai ar pētniecību saistītajai darbībai norāda tieši saistīto pētniecības kategoriju.
60.
Labuma guvējs nodrošina, ka atbalstāmo darbību īstenošanu un iepirkumu veikšanu uzsāk pirmajā ceturksnī pēc tam, kad noslēgts līgums vai vienošanās par projekta īstenošanu. Maksājumu veikšanu atbalstāmo darbību un attiecināmo izdevumu ietvaros uzsāk pirmajā pusgadā pēc tam, kad noslēgts līgums vai vienošanās par projekta īstenošanu.
61.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus, kas noteikti Parlamenta un Padomes Regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantā un normatīvajos aktos par kārtību, kādā Eiropas Savienības fonda ieviešanā 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošināmas komunikācijas un vizuālās identitātes prasības.
62.
Finansējuma saņēmējs savā tīmekļvietnē ne retāk kā reizi trijos mēnešos ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu.
63.
Šo noteikumu 19. punktā minētajos gadījumos finansējuma saņēmējs:
63.1.
sadarbības iestādē iesniedz starpposma maksājuma pieprasījumu, kas sagatavots, katrai izdevumu pozīcijai piemērojot projektam atbilstošo vidējo svērto publiskā finansējuma intensitāti;
63.2.
sadarbības iestādē iesniedzot noslēguma maksājuma pieprasījumu:
63.2.1.
pārrēķina projektam un katram labuma guvējam (ja attiecināms) pieļaujamo vidējo svērto publiskā finansējuma intensitāti un pieļaujamā publiskā finansējuma apmēru (turpmāk – pārrēķins) atbilstoši šo noteikumu 36.43.44. punkta48.2. apakšpunkta un 2. pielikuma nosacījumiem, ņemot vērā faktisko projekta izdevumu sadalījumu pa katra labuma guvēja (ja attiecināms) projekta daļas ietvaros atbalstāmajām darbībām un pētniecības kategorijām;
63.2.2.
sadarbības iestādē saskaņošanai iesniedz šo noteikumu 63.2.1. apakšpunktā minēto pārrēķinu un projekta grozījumu iesniegumu, kas paredz publiskā finansējuma korekciju, kuru pamato pārrēķins, ja projekta īstenošanas laikā veiktas tādas izmaksu sadalījuma izmaiņas pa šo noteikumu 29. punktā minētajām darbībām un šo noteikumu 43. un 47. punktā minētajām attiecināmajām izmaksām, kas saskaņā ar pārrēķinu samazina projektam pieļaujamo publiskā finansējuma intensitāti.
64.
Pēc šo noteikumu 63.2. apakšpunktā minētā noslēguma maksājuma pieprasījuma saņemšanas sadarbības iestāde pārbauda pārrēķinā izmantotos datus un rezultātu, ievērojot šo noteikumu 36.43. punkta48.2. apakšpunkta un 2. pielikuma nosacījumus. Finansējuma saņēmējam sniedz informāciju par pārbaudes rezultātiem.
65.
Ja projekta īstenošanas laikā rodas neattiecināmie izdevumi, sadārdzinās izmaksas vai šo noteikumu 63.2.1. apakšpunktā minētā pārrēķina rezultātā tiek pārsniegts sākotnēji piešķirtais publiskā finansējuma apmērs, finansējuma saņēmējs to sedz no savā rīcībā esošajiem līdzekļiem. Labuma guvējs nodrošina, ka ar saimniecisku darbību saistītiem projektiem netiek pārsniegts projekta kopējais piešķirtais finansējuma apmērs un tiek ievērota šo noteikumu 43. punktā un 48.2. apakšpunktā minētā atbalsta intensitāte.
66.
Projektu īstenošanas uzraudzībai Izglītības un zinātnes ministrija vai tās deleģēta iestāde kopīgi ar sadarbības iestādi nodrošina projektu vidusposma un gala rezultātu zinātniskās kvalitātes izvērtējumu. Vidusposma zinātniskās kvalitātes izvērtējumu neveic projektiem, kuru darbību īstenošanas termiņš nepārsniedz 12 mēnešus. Darbību īstenošanas termiņu nosaka, ievērojot šo noteikumu 53. punktā minētos atbalstāmo darbību uzsākšanas nosacījumus. Projektu vidusposma un gala rezultātu zinātniskās kvalitātes izvērtējumu veic, ievērojot šādus nosacījumus:
66.1.
izvērtējumus veic zinātnisko ekspertu datubāzē iekļautie eksperti, kurus atbilst šo noteikumu 52. punktā minētajiem Sadarbības iestāde nodrošina sadarbībā ar Latvijas Zinātnes padomi.
66.2.
Sadarbības iestāde izstrādā un ar Izglītības un zinātnes ministriju saskaņo izvērtējumu standartformas, vidusposma izvērtējumā ietverot prasību ekspertam izvērtēt, kā projekta izpildes progress saskan ar plānoto, un, ja nepieciešams, sniegt ierosinājumus darba plāna koriģēšanai, bet gala rezultātu izvērtējumā – izvērtēt un pamatot, cik lielā mērā pētniecības pieteikumu plānotie rezultāti ir sasniegti (novērtējumu izsakot arī procentos);
66.3.
Sadarbības iestāde un finansējuma saņēmējs iepazīstas ar vidusposma rezultātu izvērtējuma secinājumiem un ieteikumiem un, ja nepieciešams, vienojas par grozījumiem projekta darba plānā. Ja vidusposma rezultātu izvērtējums ir negatīvs, sadarbības iestāde sasauc starpinstitūciju sanāksmi ar Izglītības un zinātnes ministriju, atbildīgo iestādi un finansējuma saņēmēju. Starpinstitūciju sanāksmes dalībnieki iepazīstas ar šo noteikumu 66.1. apakšpunktā minēto zinātnisko ekspertu atzinumiem un vienojas par grozījumiem projekta darba plānā vai nepieciešamību lauzt līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu;
66.4.
gala rezultātu zinātniskās kvalitātes izvērtējumu sadarbības iestāde izmanto lēmuma pieņemšanā par projekta mērķa un plānoto rezultātu sasniegšanu. Pamatojoties uz gala izvērtējumu par projektā plānoto rezultātu sasniegšanas līmeni, sadarbības iestāde pieņem lēmumu par finanšu korekcijas piemērošanu atbilstoši  saskaņā ar vadošās iestādes izstrādātajām vadlīnijām par finanšu korekciju piemērošanu. Par minēto lēmumu sadarbības iestāde informē atbildīgo iestādi.
67.
Sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no līguma par projekta īstenošanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
67.1.
finansējuma saņēmējs nepilda līgumu par projekta īstenošanu, tai skaitā projekta īstenošana nenotiek atbilstoši projektā noteiktajiem termiņiem vai ir iestājušies citi apstākļi, kas ietekmē vai var ietekmēt šo noteikumu 4. punktā minētā specifiskā atbalsta mērķa un šo noteikumu 7. punktā minēto uzraudzības rādītāju sasniegšanu;
67.2.
citos gadījumos, kas noteikti līgumā par projekta īstenošanu.
68.
Labuma guvējs kapitalizē pētniecības izmaksas un veido nemateriālos aktīvus visos gadījumos, kad to pieļauj 38. Starptautiskais grāmatvedības standarts "Nemateriālie aktīvi", kurš apstiprināts ar Eiropas Komisijas 2008. gada 3. novembra Regulu Nr. 1126/2008, ar ko pieņem vairākus starptautiskos grāmatvedības standartus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu Nr. 1606/2002.
69.
Projektu īsteno 36 mēnešu laikā no projekta uzsākšanas datuma, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
70.
Finansējuma saņēmējs savā tīmekļvietnē publicē informāciju atbilstoši Parlamenta un Padomes regulas Nr. 2021/1060 50. pantam.
71.
Ja šo noteikumu 14.2. un 15.2. apakšpunktā minētais publiskais finansējums ar saimniecisku darbību saistītu projektu īstenošanai vairāk nekā par 20 procentiem pārsniedz valsts atbalsta apmēru, par kuru sniegta kopsavilkuma informācija atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 11. pantā noteiktajam, Izglītības un zinātnes ministrija 20 darbdienu laikā pēc minētā publiskā finansējuma palielinājuma nosūta Eiropas Komisijai kopsavilkuma informāciju Komisijas regulas Nr. 651/2014 II pielikumā noteiktajā standartizētajā formā.
72.
Atbalsta sniedzējs un finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas glabāšanu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 12. panta 1. punktam.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
1.
pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-611 Dt]
noteikumiem Nr.
[23-TA-611 Nr]
Zinātniskās institūcijas < nosaukums> apgrozījuma pārskats par 20__. gadu
2.
pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-611 Dt]
noteikumiem Nr.
[23-TA-611 Nr]
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā” 1.1.1.3. pasākuma “Praktiskas ievirzes pētījumi” ar saimniecisku darbību saistīta projekta vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes aprēķināšana
3.
pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-611 Dt]
noteikumiem Nr.
[23-TA-611 Nr]
Projekta īstenošanā iesaistītā zinātniskā darbinieka kopējā darba laika un paveiktā darba uzskaites veidlapa
4.
pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-611 Dt]
noteikumiem Nr.
[23-TA-611 Nr]
Finanšu analīze, lai noteiktu finansējuma deficīta apjomu, kas attiecināms finansēšanai no publiskiem līdzekļiem.