25-TA-698
Kārtība, kādā Valsts probācijas dienests apstrādā informāciju par bijušajiem un esošajiem probācijas klientiem pētījumu veikšanai
Izdoti saskaņā ar Valsts probācijas dienesta likuma 18.2 panta trešo daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā Valsts probācijas dienests (turpmāk – dienests) efektivitātes nodrošināšanai, kā arī dienestam vai sabiedrības drošībai būtisku jautājumu risināšanai apstrādā informāciju par bijušajiem un esošajiem probācijas klientiem (turpmāk – datu subjekts) pētījumu veikšanai.
2.
Pētījumus veic dienesta nodarbinātie pētnieki vai pētnieciskā darba veicēji ārpus dienesta (turpmāk – pētījuma izstrādātājs).
3.
Pētījumu īsteno saskaņā ar dienestā apstiprinātu pētījuma pieteikumu (plānu), kurā norāda šādu informāciju par pētījumu:
3.1.
mērķi;
3.2.
metodoloģiju, tai skaitā informāciju par plānoto pētījuma izlasi un plānotajām informācijas ieguves metodēm un procedūrām;
3.3.
norises posmus un pētījuma norises posmu izpildes termiņus;
3.4.
tā veikšanai nepieciešamo informāciju un tās apjomu;
3.5.
tā veikšanai nepieciešamās personas datu kategorijas un veidus, ja pētījuma īstenošanā paredzēts apstrādāt personas datus.
4.
Ja pētījumu ierosina pētījuma izstrādātājs – fiziska vai juridiska persona, tad papildus 3. punktā noteiktajai informācijai pētījuma izstrādātājs pētījuma pieteikumā norāda:
4.1.
informāciju, kas pamato pētījuma nepieciešamību, tai skaitā ieguvumus no pētījuma dienesta darbības efektivitātes nodrošināšanai vai pilnveidošanai, vai sabiedrības drošībai būtisku jautājumu risināšanai;
4.2.
pētījuma īstenošanā iesaistītās personas un viņu lomu pētījuma izstrādē, tai skaitā norādot personas, kuras veiks personas datu apstrādi pētījumā, ja šāda informācijas apstrāde pētījumā tiks veikta;
4.3.
valsts pētījumu programmas nosaukumu, projekta nosaukumu un reģistrācijas numuru, ja pētījums tiek īstenots valsts pētījumu programmas ietvaros;
4.4.
informāciju par pētījumu ētikas komisijas nosaukumu, tās atļauju veikt pētījumu un atļaujas numuru, ja pētījuma priekšlikums ir skatīts pētījumu ētikas komisijā.
5.
Pētījuma norisi un sadarbību ar pētījuma izstrādātāju organizē, saskaņā ar noslēgto līgumu starp dienestu un pētījuma izstrādātāju.
6.
Pētījuma īstenošanai nepieciešamo informāciju, kas tiek apstrādāta citu institūciju informācijas sistēmās, pieprasa dienests.
7.
Ja pētījuma mērķi var sasniegt, izmantojot anonimizētus informāciju, dienests informāciju anonimizē nekavējoties pēc tās pārbaudes un savienošanas, neatgriezeniski dzēšot personas datus un informāciju, kas ļauj identificēt kriminālprocesu vai tiesas nolēmumu, vai prokurora lēmumu, kā arī Valsts probācijas dienesta informācijas sistēmas datu subjekta identifikatorus (lietas numurs, lietas sekcijas numurs).
8.
Ja pētījuma īstenošanā izmantota Ieslodzījuma vietu pārvaldes sniegtā informācija, dienests iepazīstina Ieslodzījuma vietu pārvaldi ar pētījuma rezultātiem ne vēlāk kā 10 darbdienas pirms to publicēšanas.
II.Informācijas ieguve
9.
Dienests iegūst pētījuma mērķa sasniegšanai nepieciešamo informāciju no Valsts probācijas dienesta informācijas sistēmas vai pieprasot informāciju no citu institūciju informācijas sistēmām atbilstoši šajos noteikumos noteiktajai kārtībai.
10.
Informācijas apmaiņa – pieprasījuma nosūtīšana un informācijas saņemšana – starp iestāžu informācijas sistēmām tiek veikta automatizētā veidā vai drošā elektroniskā veidā, ja informācijas apmaiņu nav iespējams veikt automatizētā veidā.
11.
Lai iegūtu pētījuma mērķa sasniegšanai nepieciešamo informāciju no Sodu reģistra vai Ieslodzījuma vietu pārvaldes, dienests nosūta pieprasījumu Iekšlietu ministrijas Informācijas centram (turpmāk – Informācijas centrs) vai Ieslodzījuma vietu pārvaldei.
12.
Šo noteikumu 11. punktā minētajā pieprasījumā dienests norāda šādu informāciju par datu subjektu:
12.1.
personas kods vai identifikācijas kods, kā arī iepriekšējais personas kods vai identifikācijas kods, ja tas ir mainīts;
12.2.
kriminālprocesa numurs vai tiesas nolēmuma numurs, vai prokurora lēmuma numurs;
12.3.
apraksts par informāciju, kas nepieciešama par datu subjektu (informācijas vienības vai kategorijas nosaukums un tās apraksts), kuru dienests vēlas saņemt no iestādes, ja nav iespējama automatizēta informācijas apmaiņa starp iestāžu informācijas sistēmām.
13.
Informācijas centrs pēc dienesta pieprasījuma saņemšanas atbilstoši sistēmu integrācijas tehniskā risinājuma metodoloģijai automatizēti sniedz dienesta informācijas sistēmā šādu informāciju par tiem kriminālprocesiem, kuros datu subjektam ir bijušas vai ir tiesības uz aizstāvību:
13.1.
kriminālprocesa numurs;
13.2.
kriminālprocesa uzsākšanas datums;
13.3.
noziedzīga nodarījuma izdarīšanas datums;
13.4.
aizturēšanas datums;
13.5.
datums, kad datu subjekts atzīts par aizdomās turēto;
13.6.
datums, kad datu subjekts saukts pie kriminālatbildības;
13.7.
saistītie kriminālprocesi (apvienotie vai izdalītie);
13.8.
kriminālprocesa apvienošanas vai izdalīšanas datums;
13.9.
apvienotā vai izdalītā kriminālprocesa numurs;
13.10.
noziedzīga nodarījuma juridiskā kvalifikācija;
13.11.
iestāde, kas uzsākusi kriminālprocesu;
13.12.
piemērotais sods un tā apmērs;
13.13.
soda izpildes veids;
13.14.
sodā ieskaitītie drošības līdzekļi, aizturēšanā un iepriekšējā apcietinājumā pavadītais laiks;
13.15.
datums, kad pieņemts lēmums par neizciestās soda daļas izpildīšanu, un neizciestā soda daļas apmēru;
13.16.
datums, kad datu subjekts atbrīvots no ieslodzījuma vietas;
13.17.
pamatojums atbrīvošanai no ieslodzījuma vietas;
13.18.
soda aizstāšana;
13.19.
datums, kad pieņemts tiesas spriedums vai prokurora priekšraksts par sodu;
13.20.
datums, kad stājies spēkā tiesas spriedums vai prokurora priekšraksts par sodu;
13.21.
kriminālprocesa izbeigšanas datums;
13.22.
kriminālprocesa izbeigšanas pamats;
13.23.
piemērotais audzinoša rakstura piespiedu līdzeklis.
14.
Ieslodzījuma vietu pārvalde pēc dienesta pieprasījuma saņemšanas sniedz informāciju par tiem tiesas nolēmumiem, kuros datu subjektam ir piemērots apcietinājums vai brīvības atņemšanas sods, konkrēta pētījuma veikšanai nepieciešamajā apjomā atbilstoši šo noteikumu 3. punktā noteiktajam:
14.1.
automatizētā veidā dienesta informācijas sistēmā, ja atbilstoši iestāžu sistēmu integrācijas tehniskajam risinājumam ir iespējama automatizēta pētījumam nepieciešamās informācijas nodošana dienestam;
14.2.
drošā elektroniskā veidā nosūtot dienestam, ja nav iespējama automatizēta pētījumam nepieciešamās informācijas nodošana dienestam, savstarpēji vienojoties par nepieciešamo datu apjomu, pieejamību un datu iesniegšanas termiņiem, izvērtējot Ieslodzījuma vietu pārvaldes resursus.
15.
Ieslodzījuma vietu pārvalde par šo noteikumu 14. punktā minētajiem tiesas nolēmumiem, identificējot datu subjektu pēc personas koda vai identifikācijas koda, sniedz dienestam šādu pieejamo informāciju:
15.1.
datums, kad datu subjekts ievietots ieslodzījuma vietā;
15.2.
ieslodzītā statuss – apcietinātais vai notiesātais – , kad datu subjekts ievietots ieslodzījuma vietā;
15.3.
datu subjekta virzība soda izpildes progresīvajā sistēmā (lēmuma par datu subjekta pārvietošanu soda progresīvās izpildes ietvaros datums, lēmuma par soda izciešanas režīma mīkstināšanu vai pastiprināšanu datums);
15.4.
datums, kad datu subjekts atbrīvots no ieslodzījuma vietas;
15.5.
ieslodzījuma veids, datu subjektu atbrīvojot no ieslodzījuma vietas;
15.6.
pamatojums datu subjekta atbrīvošanai no ieslodzījuma vietas.
16.
Ieslodzījuma vietu pārvalde par resocializācijas līdzekļiem un pasākumiem, identificējot datu subjektu pēc personas koda vai identifikācijas koda, konkrēta pētījuma veikšanai nepieciešamajā apjomā un atbilstoši šo noteikumu 14. punktā noteiktajam sniedz dienestam šādu pieejamo informāciju:
16.1.
datu subjekta riska un vajadzību novērtējums;
16.2.
datu subjekta resocializācijas plāns:
16.2.1.
datu subjektam plānotie resocializācijas līdzekļi un pasākumi soda izpildes laikā;
16.2.2.
datu subjektam piemērotie resocializācijas līdzekļi un īstenotie resocializācijas pasākumi, to apjoms;
16.3.
datu subjekta dalība sociālās uzvedības korekcijas, sociālās rehabilitācijas, motivācijas programmās, to apjoms un rezultāti;
16.4.
datu subjekta dalība atkarības mazināšanas programmā;
16.5.
datu subjekta iesaiste atkarības mazināšanas pasākumos;
16.6.
datu subjekta iesaiste izglītības programmās un pasākumos, to apjoms un rezultāti;
16.7.
datu subjekta nodarbinātība ieslodzījuma vietā;
16.8.
datu subjektam sniegtās psiholoģiskās aprūpes (konsultācijas) apjoms;
16.9.
sociālā darbinieka sniegto pakalpojumu apjoms;
16.10.
datu subjekta piedalīšanās brīvā laika pasākumos;
16.11.
datu subjektam piemērotie pamudinājumi;
16.12.
datu subjektam piemērotie disciplinārsodi;
16.13.
alkohola, narkotisko, toksisko vai psihotropo vielu lietošanas gadījumi brīvības atņemšanas iestādē.
17.
Saņemot šo noteikumu 13., 15. vai 16. punktā minēto informāciju dienesta informācijas sistēmā, pirms to nodošanas dienesta nodarbinātajam pētījuma veikšanai:
17.1.
dienesta informācijas sistēma apvieno dienesta informācijas sistēmas informāciju ar informāciju, kas iegūta no Informācijas centra un Ieslodzījuma vietu pārvaldes vienotā pētījumam nepieciešamās informācijas kopā;
17.2.
informāciju, kas attiecas uz vienu un to pašu datu subjektu, apvieno, izmantojot datu subjektu personas datus un kriminālprocesu vai tiesas nolēmuma identificējošu informāciju;
18.
Informāciju, to kvalitātes pārbaudei un tālākai analīzei, nodod dienesta nodarbinātajiem pēc šo noteikumu 17. punktā minēto automatizētās informācijas apstrādes darbību veikšanas.
19.
Lai izstrādātu pētījumu par datu subjektu no jauna izdarītiem noziedzīgo nodarījumu (recidīva) rādītājiem, dienests pieprasa šo noteikumu 13. punktā norādīto informāciju, nosūtot pieprasījumu šādos termiņos:
19.1.
vienu gadu pēc tam, kad datu subjektam ir uzsākta audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa piemērošana vai soda izpilde dienestā, vai uzsākts izlīguma process;
19.2.
vienu gadu pēc tam, kad datu subjektam ir pabeigta audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa piemērošana vai soda izpilde dienestā, vai pabeigts izlīguma process;
19.3.
trīs gadus pēc tam, kad datu subjektam ir uzsākta audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa piemērošana vai soda izpilde dienestā, vai uzsākts izlīguma process;
19.4.
trīs gadus pēc tam, kad datu subjektam ir pabeigta audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa piemērošana vai soda izpilde dienestā, vai pabeigts izlīguma process;
19.5.
piecus gadus pēc tam, kad datu subjektam ir uzsākta audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa piemērošana vai soda izpilde dienestā, vai uzsākts izlīguma process;
19.6.
piecus gadus pēc tam, kad datu subjektam ir pabeigta audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa piemērošana vai soda izpilde dienestā, vai pabeigts izlīguma process.
20.
Šo noteikumu 19. punktā noteiktā informācijas apmaiņa (pieprasījuma nosūtīšanu un informācijas saņemšana) starp dienesta informācijas sistēmu un Sodu reģistru, tiek īstenota automatizētā veidā un no Sodu reģistra saņemtā informācija pirms tālākas apstrādes un pētījumu izstrādes tiek anonimizēta. Dienesta nodarbinātajiem un pētījumu izstrādātājiem tiek nodota anonimizēta informācija.
III.Iegūtās informācijas apstrāde un glabāšana
21.
Informāciju, kas satur datu subjekta personas datus vai kriminālprocesu vai tiesas nolēmumu identificējošu informāciju, apstrādā dienesta nodarbinātais pētnieks.
22.
Dienesta nodarbinātie pētnieki, veic šādas informācijas apstrādes darbības:
22.1.
iegūst informāciju no dienesta informācijas sistēmas manuāli, ja automatizēta informācijas ieguve nav iespējama (apstrādes darbības ietver personas datu apstrādi);
22.2.
pārbauda esošās informācijas kvalitāti, precizē informāciju un papildina informācijas kopu ar pētījuma mērķu sasniegšanai papildus nepieciešamām informācijas vienībām (apstrādes darbības ietver personas datu apstrādi);
22.3.
neatgriezeniski dzēš datu subjektu identificējošo informāciju – personas datus un dienesta informācijas sistēmas datu subjekta identifikatorus, ja šīs informācijas neatgriezeniska dzēšana nav iepriekš veikta automatizētā veidā;
22.4.
neatgriezeniski dzēš informāciju, kas ļauj identificēt konkrētu kriminālprocesu, tiesas nolēmumu vai prokurora lēmumu, ja šīs informācijas neatgriezeniska dzēšana nav iepriekš veikta automatizētā veidā;
22.5.
veic informācijas analīzi (informācijas apstrādes darbības neietver personu datu apstrādi);
22.6.
sagatavo pētījuma ziņojumu un rekomendācijas (informācijas apstrādes darbības neietver personu datu apstrādi);
22.7.
sagatavo prezentācijas par pētījumu, veic pētījumu rezultātu un rekomendāciju izplatīšanu (informācijas apstrādes darbības neietver personu datu apstrādi).
23.
Papildus šo noteikumu 10. – 22. punktā noteiktajām informācijas ieguves un apstrādes darbībām dienests, izmantojot dienesta informācijas sistēmu, veic automatizētas informācijas apstrādes darbības:
23.1.
dienesta informācijas sistēma elektroniskā veidā veic informācijas kvalitātes pārbaudi, veicot informācijas apmaiņu starp citu institūciju informācijas sistēmām, ja ir veikta dienesta un attiecīgo institūciju informācijas sistēmu integrācija;
23.2.
dienesta informācijas sistēma veic pētījuma informācijas papildināšanu ar informāciju no citu institūciju informācijas sistēmām elektroniskā veidā, ja ir veikta dienesta un institūcijas informācijas sistēmu integrācija.
24.
Ja pētījuma izstrādes ietvaros ir veiktas šo noteikumu 23. punktā minētās automatizētās informācijas apstrādes darbības, tad pirms informācijas nodošanas dienesta nodarbinātajiem un pētījumu izstrādātājiem, dienesta informācijas sistēma anonimizē informāciju, neatgriezeniski dzēšot personas datus un datu subjektam piešķirtos identifikatorus informācijas sistēmās.
25.
Lai nodrošinātu drošību informācijas apstrādē un novērstu neatļautu piekļuvi informācijai, to sagrozīšanu vai izplatīšanu, nejaušu vai neatļautu iznīcināšanu, dienests:
25.1.
nodrošina informācijas konfidencialitāti (informācijas nodošanu tikai tām personām, kuras ir pilnvarotas to saņemt un lietot), nosakot vai saskaņojot (ja personas dati tiek nodoti pētījuma izstrādātājam) pilnvarotās personas, kas ir tiesīgas apstrādāt personas datus saturošu informāciju;
25.2.
nosaka pilnvarotās personas (dienesta nodarbinātos), kuriem ir piekļuves tiesības dienesta informācijas sistēmai, un informācijai, kas ļauj identificēt kriminālprocesu vai tiesas nolēmumu, vai prokurora lēmumu, kā arī informācijai, kas satur dienesta informācijas sistēmas datu subjekta identifikatorus (klienta lietas numurs, klienta lietas sekcijas numurs);
25.3.
veic piekļuves tiesību pārbaudi un kontrolē piekļuvi informācijai, kas satur personas datus, dienesta informācijas sistēmas datu subjekta identifikatorus, kriminālprocesu vai tiesas nolēmumu, vai prokurora lēmumu identifikatorus;
25.4.
nodrošina informācijas apstrādi un aizsardzību saskaņā ar dienesta noteikto kārtību;
25.5.
uzrauga informācijas apstrādes un datu aizsardzības prasību ievērošanu pētījumos, kurus izstrādā pētījuma izstrādātājs.
26.
Pētījuma izstrādei nepieciešamos personas datus un informāciju, kas ļauj identificēt kriminālprocesu vai tiesas nolēmumu, vai prokurora lēmumu, kā arī dienesta informācijas sistēmas datu subjekta identifikatorus apstrādā tik ilgi, cik nepieciešams pētījuma veikšanai, bet ne ilgāk kā līdz pētījuma pabeigšanai vai pārtraukšanai.
27.
Anonimizētu informāciju dienests glabā pastāvīgi vai nosaka informācijas glabāšanas termiņu, ņemot vērā tās noderību turpmākajiem pētījumiem.
IV.Informācijas nodošana pētījuma izstrādātājam, un tās apstrāde
28.
Ja pētījumu izstrādā pētījuma izstrādātājs, dienests veic pētījumu izstrādes uzraudzību un dienestam ir tiesības pieprasīt informāciju par pētījuma izstrādi, tai skaitā informācijas apstrādi un aizsardzību.
29.
Pētījuma izstrādātājs informācijas apstrādi veic saskaņā ar dienesta un pētījuma izstrādātāju noslēgto līgumu.
30.
Dienests nodod informāciju pētījuma izstrādātājam, ja:
30.1.
pētījuma izstrādātājs ir iesniedzis pētījuma pieteikumu (pētījuma pieteikums vai iepirkuma piedāvājums) dienestam un dienests pētījuma pieteikumu ir apstiprinājis;
30.2.
ir noslēgts līgums starp dienestu un pētījuma izstrādātāju par pētījuma izstrādi, tai skaitā pētījuma izstrādātājs ir parakstījis apliecinājumu par ierobežotas pieejamības informācijas neizpaušanu, ja pētījuma izstrāde paredz personas datu vai ierobežotas pieejamības informācijas apstrādi.
31.
Lai nodrošinātu drošību informācijas apstrādē un novērstu neatļautu piekļuvi datiem, kas satur personu identificējošu informāciju, to sagrozīšanu vai izplatīšanu, nejaušu vai neatļautu iznīcināšanu, pētījuma izstrādātājs:
31.1.
nosaka pilnvarotās personas (pētniekus), kas ir tiesīgas apstrādāt personas datu saturošu informāciju, kas iegūta no dienesta un saskaņo pilnvarotās personas ar dienestu;
31.2.
nodrošina informācijas konfidencialitāti (informācijas nodošanu tikai tām personām, kuras ir pilnvarotas to saņemt un lietot);
31.3.
nodrošina, ka ierīces, kas tiek izmantotas informācijas apstrādē, ir aizsargātas ar parolēm vai piekļuve ierīcē glabātai informācijai ir iespējama pēc daudzfaktoru autentifikācijas izmantošanas;
31.4.
nodrošina, ka pētījuma izstrādātāju iekārtām, kas ikdienā tiek izmantotas, lai izstrādātu pētījumus, ir pretvīrusu funkcionalitāte un tā tiek regulāri atjaunināta;
31.5.
izmanto tīkla drošības instrumentus, lai aizsargātu sistēmu no ārējās piekļuves mēģinājumiem.
32.
Pētījuma izstrādei nepieciešamo informāciju, kas ļauj identificēt datu subjektu, pētījuma izstrādātājs apstrādā tik ilgi, cik nepieciešams pētījuma veikšanai, bet ne ilgāk kā līdz pētījuma pabeigšanai vai pārtraukšanai.
33.
Anonimizētu informāciju un informāciju, ko pētījuma izstrādātājs ir radījis pētījuma izstrādes laikā, pētījuma izstrādātājs glabā līdz pētījuma izstrādes beigām vai termiņam, kas noteikts līgumā starp dienestu un pētījuma izstrādātāju.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
