Noteikumu projekts

23-TA-994
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.2. pasākuma "Inovācijas laboratorija digitalizācijas priekšrocību izmantošanai" īstenošanas noteikumi
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam politikas mērķa "Konkurentspējīgāka un viedāka Eiropa, veicinot inovatīvas un viedas ekonomiskās pārmaiņas un reģionālo IKT savienojamību" prioritārā virziena "Digitalizācija" 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.2. pasākumu "Inovācijas laboratorija digitalizācijas priekšrocību izmantošanai" (turpmāk – pasākums) ierobežotas atlases veidā;
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Valsts kanceleja (turpmāk – atbildīgā iestāde).
3.
Pasākumam pieejamais kopējais finansējums ir 1 305 000 euro (tai skaitā elastības finansējums – 205 832 euro), ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 1 109 250 euro (tai skaitā elastības finansējums – 174 956 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 195 750 euro (tai skaitā elastības finansējums – 30 876 euro).
4.
Maksimālais attiecināmais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no šo noteikumu 3. punktā minētā kopējā finansējuma.
5.
Atbildīgā iestāde no 2026. gada 1. janvāra pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt palielināt saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu pieejamo finansējumu līdz šo noteikumu 3. punktā minētajam kopējam finansējuma apmēram.
6.
Pasākuma mērķis ir valsts pārvaldes inovācijas ekosistēmas un vienota eksperimentēšanas ietvara attīstīšana, nodrošinot, ka jaunveidojamās valsts pārvaldes un pašvaldību koplietošanas platformas, kā arī citi šī specifiskā atbalsta mērķa ietvaros izveidotie vai pilnveidotie risinājumi tiek attīstīti, izmantojot inovatīvas tehnoloģijas un pieejas, tai skaitā inovācijas laboratoriju pakalpojumus, fokusējoties uz uzņēmumu attīstības vajadzībām un galveno uzmanību veltot pakalpojuma lietotājam.
7.
Pasākuma mērķa grupa ir tiešās valsts pārvaldes un pašvaldību iestādes, publiskā sektora iestādes, kas uzlabo esošos vai attīsta jaunus digitālos pakalpojumus.
8.
Pasākumu īsteno līdz 2029. gada 31. decembrim, sasniedzot šādu iznākuma rādītāju – publiskā sektora iestāžu skaits, kuras tiek atbalstītas digitālo pakalpojumu un produktu procesu izstrādei, – 20.
9.
Šo noteikumu 8. punktā minētais iznākuma rādītājs ir sasniegts, ja vismaz 20 publiskā sektora pakalpojumi un produkti ir izgājuši pilnveides dizaina domāšanas sprintu.
10.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā vienā projektu iesniegumu atlases kārtā par visu pasākumam pieejamo finansējumu.
II.Prasības projekta iesniedzējam
11.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Valsts kanceleja, sniedzot atbalstu digitālo pakalpojumu pilnveides dizaina domāšanas sprintu organizēšanā un standartizētās metodikas ieviešanā.
12.
Ja sadarbības iestāde apstiprina projekta iesniegumu un noslēdz vienošanos par projekta īstenošanu, projekta iesniedzējs ir arī finansējuma saņēmējs.
13.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas 2021.–2027. gadam elektronisko vidi.
14.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros iesniedz vienu projekta iesniegumu.
15.
Finansējuma saņēmējs:
15.1.
uzkrāj datus par projekta ietekmi uz šo noteikumu 8. punktā minēto iznākuma rādītāju;
15.2.
nodrošina horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" vispārīgas un specifiskas darbības, kas veicina vienlīdzību, iekļaušanu, diskriminācijas novēršanu un pamattiesību ievērošanu, kā arī rādītāju uzkrāšanu un ziņošanu.
III.Atbalstāmās darbības un izmaksas
16.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
16.1.
laboratorijas darbības nodrošināšana:
16.1.1.
publisko pakalpojumu dizaina izstrāde inovācijas laboratorijas ietvaros;
16.1.2.
laboratorijas darbības attīstīšana;
16.1.3.
starpsektoru inovāciju prototipu izstrāde;
16.1.4.
ekspertu piesaiste;
16.1.5.
digitālo dizaineru piesaiste;
16.2.
projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana;
16.3.
informācijas un publicitātes pasākumi par projekta īstenošanu.
17.
Projektā neiekļauj darbības, kas nav vērstas uz šo noteikumu 6. punktā minētā mērķa sasniegšanu.
18.
Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas:
18.1.
tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
18.2.
netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet veicina un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai.
19.
Šo noteikumu 18.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
19.1.
tiešās attiecināmās personāla izmaksas:
19.1.1.
finansējuma saņēmēja projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam, ja nepieciešams, projekta īstenošanā piesaistot jaunus darbiniekus un iesaistot esošo personālu;
19.1.2.
projekta īstenošanas personāla, tai skaitā ekspertu, speciālistu, konsultantu (tostarp ārvalstu), atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) atbilstoši normatīvajiem aktiem sabiedriskajā sektorā nodarbināto atlīdzības jomā šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
19.2.
projekta vadības un īstenošanas personāla ārvalstu un iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumu saistītie izdevumi, ja tās ir pamatotas un saistītas ar projekta īstenošanu. Iekšzemes komandējumu izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";
19.3.
jaunradītu projekta vadības un īstenošanas personāla darba vietu aprīkojuma, biroja mēbeļu, tehnikas, datorprogrammu un licenču iegādes vai īres izmaksas ne vairāk kā 3 000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā vismaz 30 procentu apmērā no normālā darba laika uz darba līguma pamata. Ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, jaunradītas darba vietas aprīkojuma iegādes vai īres izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam;
19.4.
ar mācību, semināru, pieredzes apmaiņas un citu laboratorijas darbības pasākumu organizēšanu un īstenošanu saistītās izmaksas, tai skaitā:
19.4.1.
lektoru, ekspertu, konsultantu, moderatoru atlīdzība (ieskaitot honorārus, ceļošanas izdevumus);
19.4.2.
tulkošana;
19.4.3.
telpu īres maksa (ja projekta aktivitāšu īstenošanai nepieciešams īrēt telpas ārpus finansējuma saņēmēja juridiskās un faktiskās uzturēšanās adreses);
19.4.4.
ēdināšanas izmaksas;
19.5.
ekspertu pakalpojumi šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minēto darbību plānošanai un īstenošanai;
19.6.
transporta izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļu noma, transporta pakalpojumu pirkšana, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu), kas ir daļa no iekšzemes komandējumu vai darba braucienu izmaksām. Degvielas izmaksas vieglajam transportlīdzeklim un reģionālā un vietējā sabiedriskā transporta izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";
19.7.
projekta informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu ieviešanā 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošināma komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošana, šo noteikumu 16.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
19.8.
veselības apdrošināšanas izmaksas finansējuma saņēmēja projektu vadības un īstenošanas personālam, ja veselības apdrošināšana paredzēta finansējuma saņēmēja iestādē. Ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts normālo darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā, ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei. Ja projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzībai piemēro daļlaika attiecināmības principu, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši daļlaika noslodzei. Veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas tikai uz laikposmu, kad projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā.
20.
Plānojot šo noteikumu 19.1. apakšpunktā minētās izmaksas, kas radušās, pamatojoties uz darba līgumu vai rīkojumu par pretendenta iecelšanu ierēdņa amatā, finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekta vadības un īstenošanas personāls tiek piesaistīts uz normālu darba laiku vai nepilnu darba laiku, vai daļlaiku ne mazāk kā 30 procentu apmērā no normālā darba laika. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika attiecināmības principu, finansējuma saņēmējs veic personāla darba laika uzskaiti par nostrādāto laiku un veiktajām funkcijām.
21.
Šo noteikumu 18.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 19.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām.
22.
Šo noteikumu 16.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības attiecināmās izmaksas projekta vadības personālam tiek noteiktas kā fiksēta summa 34 422 euro kalendāra gadā, pieskaitot 0,64 % no šo noteikumu 19. punktā minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām (neieskaitot šo noteikumu 19.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās personāla izmaksas) un summu reizinot ar projekta ilgumu gados.
23.
Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir attiecināmās izmaksas, ja tos nevar atgūt atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli.
24.
Izmaksas ir attiecināmas no projekta iesnieguma iesniegšanas brīža. Projekta iesniegumā neiekļauj un finansējumu nepiešķir pabeigtām darbībām.
IV.Projekta īstenošanas nosacījumi
25.
Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
26.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
27.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, lai pasākuma ietvaros plānotais atbalsts nepārklātos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem.
28.
Īstenojot projektu, nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
29.
Finansējuma saņēmējs savā tīmekļvietnē ievieto aktuālo informāciju par projekta īstenošanu.
30.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums).
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds