24-TA-1734
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Sadarbība pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšanai un piedāvājuma nodrošināšanai" atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā 2023.–2027. gada plānošanas periodam
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Sadarbība pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšanai un piedāvājuma nodrošināšanai" (turpmāk – intervence) atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā.
2.
Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1.
sadarbības partneri – neatkarīgas līgumslēdzējas puses, kas savā starpā noslēgušas sadarbības līgumu par projekta īstenošanu un nodrošina efektīvu sadarbību;
2.2.
produktīvās investīcijas – ar projekta mērķi tieši saistīti ieguldījumi materiālajos aktīvos (piemēram, tehnikā, iekārtās un to aprīkojumā), kas pēc projekta īstenošanas var tikt izmantoti saimnieciskajā darbībā un kas tieši nodrošina peļņas gūšanu vai produktu ražošanas procesus;
2.3.
lauksaimnieks – juridiska vai fiziska persona, kas ražojusi lauksaimniecības produktus un guvusi ieņēmumus no lauksaimniecības produktu pārdošanas pēdējā noslēgtajā gadā vismaz 4000 euro apmērā;
2.4.
lauksaimniecības produkts – Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā minētie lauksaimniecības produkti (izņemot zvejniecības un akvakultūras produkti);
2.5.
kooperatīvā sabiedrība – lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība, kas darbojas lauksaimniecības nozarē;
2.6.
vadošais partneris – sadarbības grupas partneris, kas ir tiesīgs pārstāvēt sadarbības partnerus, iesniegt projekta iesniegumu Lauku atbalsta dienestā (turpmāk – dienests), saņemt atbalstu, kā arī vada projekta īstenošanu un nodrošina priekšapmaksas tālāku novirzīšanu sadarbības partneriem atbilstoši to īstenotajām darbībām;
2.7.
konsultants – konsultāciju pakalpojumu sniedzējs, kas pilda valsts kopējās lauksaimniecības politikas tīkla sekretariāta funkcijas un visā Latvijas teritorijā sniedz konsultāciju pakalpojumus lauku attīstības un lauksaimniecības nozarē, kā arī īsteno darbības vietējās izcelsmes pārtikas produktu ražotāju un pārstrādātāju atpazīstamībai un popularizēšanai;
2.8.
īsā pārtikas piegādes ķēde – produkcijas realizācija pārtikas piegādes ķēdē, kurā ir iesaistīts ne vairāk kā viens starpnieks starp lauksaimnieku un gala patērētāju, un vietējā tirgū ar īsu piegādes attālumu;
2.9.
mazie ekonomikas dalībnieki – saimnieciskās darbības veicēji, kas atbilst Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulas (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembris, Nr. L 327) (turpmāk – regula 2022/2472), I pielikumā noteiktajai mikrouzņēmuma vai mazā uzņēmuma definīcijai;
2.10.
vietējā rīcības grupa – biedrība vai nodibinājums, kam piešķirts atbalsts vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību sabiedrības virzītas vietējo attīstības stratēģiju 2023.–2027. gadam sagatavošanai un īstenošanai.
3.
Finansējumu intervencei piešķir saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115).
4.
Intervences mērķis ir sekmēt vietējās produkcijas ilgtspējīgu patēriņu, attīstot pārtikas īso piegādes ķēžu darbību un piedāvājumu pārtikas produktu piegādes un sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu nodrošināšanai, izmantojot vietējās teritorijas dotās iespējas un potenciālu, kā arī sadarbību starp produktu ražotājiem, lai kopīgi virzītu vietējo produktu piedāvājumu tirgū un sekmētu to atpazīstamību.
5.
Intervencē tiek īstenotas šādas aktivitātes:
5.1.
pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšana;
5.2.
produktu virzība tirgū.
6.
Pieteikšanās atbalstam, projektu iesniegumu un pārskatu vērtēšana, lēmuma pieņemšana, pārskata sniegšana un publiskā finansējuma saņemšana notiek saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai, ciktāl tie nav pretrunā ar šiem noteikumiem.
7.
Projekta īstenošanas termiņš ir divi līdz pieci gadi no dienas, kad pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 30. jūnijam. Lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar šiem noteikumiem pieņem līdz 2027. gada 31. decembrim.
8.
Sadarbības partneri sniedz ieguldījumu sadarbības projekta īstenošanā un kopīgi sasniedz izvirzītos rezultātus un dalās projekta riskā.
9.
Intervencē sniegtais atbalsts par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nepārklājas ar atbalstu no citām līdzīgām intervencēm.
10.
Saistītās personas intervencē vērtē saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
II.Atbalsta saņemšanas nosacījumi aktivitātē "Pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšana"
11.
Aktivitātes "Pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšana" mērķis ir attīstīt īsās pārtikas piegādes ķēdes, tā veicinot vietējās produkcijas ilgtspējīgu patēriņu un kopīgu piedāvājumu veidošanu vietējā tirgū.
12.
Aktivitātē kopīgu darbību īstenošanas nolūkā atbalsta:
12.1.
ieguldījumus kopīgai izmantošanai paredzētā tikai vietējas izcelsmes pārtikas produktu uzglabāšanas infrastruktūrā;
12.2.
ieguldījumus pamatlīdzekļu iegādē lauksaimniecības produktu pirmapstrādei, pārstrādei un iepakošanai;
12.3.
ieguldījumus loģistikā un produkcijas izplatīšanā;
12.4.
produktu atpazīstamības pasākumu īstenošanu.
13.
Atbalsta pretendents ir sadarbības grupa, kurā efektīvi sadarbojas lauksaimnieki, lauksaimniecības produktu pārstrādātāji, kooperatīvā sabiedrība, konsultanti, vietējā rīcības grupa vai citas ieinteresētās personas. Dalībnieku izvēle ir pamatota ar projekta darbībām un mērķiem.
14.
Atbalsta pretendents atbilst šādiem atbalsta saņemšanas nosacījumiem:
14.1.
tas veido jaunu sadarbības grupu vai darbojas esošā sadarbības grupā, kura dibināta starp šo noteikumu 13. punktā minētajām personām un kurā vismaz pieci sadarbības partneri ir lauksaimnieki vai kooperatīvās sabiedrības. Sadarbības grupas dalībnieki nav saistītās personas šo noteikumu 10. punkta izpratnē;
14.2.
sadarbības grupā iesaistītie lauksaimnieki un lauksaimniecības produktu pārstrādātāji ir sīkie (mikro), mazie un vidējie komersanti, kas atbilst regulas 2022/2472 I pielikumā noteiktajiem kritērijiem;
14.3.
starp sadarbības partneriem ir noslēgts sadarbības līgums uz projekta īstenošanas un uzraudzības laiku;
14.4.
sadarbības grupas projekts ir saistīts ar pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības izveidi.
15.
Projekts un tajā atbalstāmās darbības ir saistītas ar lauksaimniecības produktu uzglabāšanu, pirmapstrādi vai pārstrādi un realizāciju.
16.
Ja atbalsta saņēmējs projekta īstenošanas vai uzraudzības laikā kļūst par kapitāldaļu turētāju komercsabiedrībā vai par kooperatīvo sabiedrību, kas pārņem projekta saistības, nevienam no sadarbības grupas dalībniekiem attiecīgajā komercsabiedrībā vai kooperatīvajā sabiedrībā visu projekta īstenošanas vai uzraudzības laiku nav izšķiroša ietekme.
17.
Intervencē ir šādas attiecināmās izmaksas:
17.1.
projekta tiešās izmaksas:
17.1.1.
jaunas būvniecības vai esošu būvju pārbūves izmaksas, pamatojoties uz līgumiem ar trešajām personām, ja tā attiecas uz kopīgai lietošanai paredzētas uzglabāšanas vietas izveidi;
17.1.2.
būvmateriālu iegādes izmaksas, ievērojot būvniecības normatīvos aktus, ja tā attiecas uz kopīgai lietošanai paredzētas uzglabāšanas vietas izveidi;
17.1.3.
jaunu pamatlīdzekļu un programmnodrošinājuma iegādes izmaksas, tajā skaitā par specializēto transportlīdzekli pārtikas pārvadāšanai un lauksaimniecības produktu pirmapstrādes un pakošanas iekārtām;
17.1.4.
ēku, tehnikas, iekārtu un to aprīkojuma nomas maksa projekta īstenošanas laikā, nepārsniedzot projekta īstenošanas termiņu, ciktāl tos izmanto projekta mērķu sasniegšanai. Kopējā nomas maksa projekta īstenošanas laikā nepārsniedz 30 procentu no tehnikas, iekārtu vai to aprīkojuma tirgus vērtības, un tās apmērs ir atkarīgs no nomas perioda projektā. Intervencē nav pieļaujams nomas līgums starp viena projekta sadarbības partneriem;
17.1.5.
trešo personu sniegto ārējo pakalpojumu izmaksas, ja attiecīgie pakalpojumi tiek izmantoti tikai projekta mērķu sasniegšanai, tajā skaitā ārējo pakalpojumu izmaksas, kas saistītas ar informācijas tehnoloģijas pakalpojumiem tikai esošo datubāzu būtiskai uzlabošanai;
17.1.6.
projekta un produktu atpazīstamības veidošanas izmaksas, kas saistītas ar projekta mērķi, piemēram, noieta tirgus un atpazīstamību veicinošu pasākumu organizēšana, vienota atpazīstamības zīmes izveide produktu popularizēšanai un atpazīstamībai, dalība izstādēs, semināros un konferencēs un to organizēšanas izmaksas Latvijā. Ja pasākumu nodrošināšanai tiek izmantoti pakalpojumi (slēgti līgumi par pakalpojumu sniegšanu), to izmaksas uzskatāmas par trešo personu sniegto ārējo pakalpojumu izmaksām, ko sedz saskaņā ar šo noteikumu 17.1.5. apakšpunkta nosacījumiem;
17.1.7.
projekta īstenošanas un vadības personāla atlīdzības izmaksas, kuras saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 55. panta 1. punktu projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot izmaksu vienoto likmi 10 procentu apmērā no šo noteikumu 17.1.1., 17.1.2., 17.1.3., 17.1.4., 17.1.5. un 17.1.6. apakšpunktā minētajām projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām;
17.1.8.
projekta iesnieguma sagatavošanas izmaksas un vispārējās izmaksas, tajā skaitā arhitektu, inženieru un konsultantu honorāri, ekspertīzes, būvuzraudzības un autoruzraudzības pakalpojumu, juridisko pakalpojumu un tehniski ekonomisko pamatojumu izmaksas, kā arī ar projekta sagatavošanu vai īstenošanu tieši saistītās izmaksas par nomas līguma reģistrāciju zemesgrāmatā, piemērojot Zemkopības ministrijas apstiprināto vienotās likmes finansējuma aprēķina metodiku, kas sagatavota atbilstoši regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "d" apakšpunktā noteiktajam;
17.2.
netiešās attiecināmās izmaksas, kas paredzētas projekta vadības administratīvajām izmaksām projekta mērķa sasniegšanai, vienotas likmes veidā – septiņi procenti no tiešām attiecināmajām izmaksām atbilstoši regulas 2021/1060 54. panta "a" apakšpunktā noteiktajam, aprēķinā neietverot šo noteikumu 17.1.7. un 17.1.8. apakšpunktā minētās izmaksas.
18.
Ja iegādājas šo noteikumu 17.1.3. apakšpunktā minēto specializēto transportlīdzekli, ko paredzēts izmantot produktu piegādei no pārtikas produktu izcelsmes (audzēšanas vai ražošanas) vietas, tas atbilst vismaz "Euro 5" vai "Euro V" atgāzu emisijas standartam saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 20. jūnija Regulas (EK) Nr. 715/2007 par tipa apstiprinājumu mehāniskiem transportlīdzekļiem attiecībā uz emisijām no vieglajiem pasažieru un komerciālajiem transportlīdzekļiem (Euro 5 un Euro 6) un par piekļuvi transportlīdzekļa remonta un tehniskās apkopes informācijai I pielikuma 1. tabulā noteiktajām "Euro 5" emisijas robežvērtībām vai normatīvajos aktos par mopēdu, mehānisko transportlīdzekļu, to piekabju un sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu noteiktajām "Euro V" emisijas robežvērtībām.
19.
Īstenojot projektu, atbalsta saņēmējs ir izveidojis īso pārtikas piegādes ķēdi, nodrošinot sadarbības grupā iesaistīto partneru saražoto produktu uzglabāšanu un kopīgu realizāciju vismaz vienā tirdzniecības vietā, vai noslēdzis ilgtermiņa līgumu par produkcijas piegādi, piemēram, lauksaimniecības produktu piegādi ēdināšanas nodrošināšanai izglītības, sociālās aprūpes vai ārstniecības iestādē.
III.Atbalsta saņemšanas nosacījumi aktivitātē "Produktu virzība tirgū"
20.
Aktivitātes "Produktu virzība tirgū" mērķis ir veicināt vietējo pārtikas produktu piedāvājumu virzību tirgū un šo produktu atpazīstamību.
21.
Aktivitātē kopīgu darbību īstenošanas nolūkā atbalsta:
21.1.
produktu, tostarp Eiropas Savienības vai dalībvalsts atzītas pārtikas kvalitātes shēmu produktu, atpazīstamības pasākumu īstenošanu;
21.2.
mazos ekonomikas dalībniekus lauksaimniecības, lauksaimniecības produktu pārstrādes nozarēs, kā arī lauku tūrismā kopīgai produktu virzībai un attīstīšanai tirgū saistībā ar vietējo pārtikas produktu kulināro tūrismu.
22.
Atbalsta pretendents ir sadarbības grupa, kurā efektīvi sadarbojas lauksaimnieki, lauksaimniecības produktu pārstrādātāji, kooperatīvā sabiedrība, lauku tūrisma pakalpojuma sniedzēji, konsultanti, vietējā rīcības grupa vai citas ieinteresētās personas. Dalībnieku izvēle ir pamatota ar projekta darbībām un mērķiem.
23.
Atbalsta pretendents atbilst šādiem atbalsta saņemšanas nosacījumiem:
23.1.
tas veido jaunu sadarbības grupu vai darbojas esošā sadarbības grupā, kas dibināta starp vismaz piecām šo noteikumu 22. punktā minētajām personām. Sadarbības grupas dalībnieki nav saistītās personas šo noteikumu 10. punkta izpratnē;
23.2.
starp sadarbības partneriem ir noslēgts sadarbības līgums uz projekta īstenošanas un uzraudzības laiku;
23.3.
sadarbības grupas projekts ir saistīts ar šo noteikumu 21. punktā minētajām darbībām;
23.4.
sadarbības grupai ir iekšējā lēmumu pieņemšanas kārtība, kas nodrošina lēmumu pieņemšanas caurskatāmību un novērš interešu konfliktu.
24.
Lauku tūrisma pakalpojuma sniedzēji, konsultanti vai vietējā rīcības grupa var iesaistīties projekta īstenošanā kā sadarbības partneris, lai organizētu un veicinātu sadarbību, bet tiešā labuma guvēji no projekta īstenošanas ir šo noteikumu 2.9. apakšpunktā minētās personas.
25.
Atbalstu aktivitātē "Produktu virzība tirgū" saņem kā fiksētas summas maksājumu, kas noteikts ar budžeta projekta aprēķina metodi "Produkta virzība tirgū", izmantojot Zemkopības ministrijas apstiprināto metodiku fiksētas summas maksājuma piemērošanai atbilstoši regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "c" apakšpunktā un 2. punkta "b" apakšpunktā noteiktajam.
26.
Intervencē ir šādas attiecināmās izmaksas:
26.1.
projekta tiešās izmaksas:
26.1.1.
kopīgai lietošanai paredzētas mazapjoma būves (līdz 25 kvadrātmetriem) un pārbūves izmaksas, ievērojot būvniecības normatīvos aktus, ja tās attiecas produktu atpazīstamības veicināšanu;
26.1.2.
tehnikas, iekārtu un to aprīkojuma nomas maksa projekta īstenošanas laikā, nepārsniedzot projekta īstenošanas termiņu, ciktāl tos izmanto projekta mērķu sasniegšanai. Kopējā nomas maksa projekta īstenošanas laikā nepārsniedz 30 procentu no tehnikas, iekārtu vai to aprīkojuma tirgus vērtības, un tās apmērs ir atkarīgs no nomas perioda projektā. Intervencē nav pieļaujams nomas līgums starp viena projekta sadarbības partneriem;
26.1.3.
trešo personu sniegto ārējo pakalpojumu izmaksas, ja attiecīgie pakalpojumi tiek izmantoti tikai projekta mērķu sasniegšanai, tajā skaitā ārējo pakalpojumu izmaksas, kas saistītas ar informācijas tehnoloģijas pakalpojumiem tikai esošo datubāzu būtiskai uzlabošanai;
26.1.4.
produktu atpazīstamības veidošanas izmaksas, kas saistītas ar projekta mērķi, piemēram, noieta tirgus un atpazīstamību veicinošu pasākumu organizēšana, vienota atpazīstamības zīmes izveide produktu popularizēšanai un atpazīstamībai, dalība izstādēs, semināros un konferencēs un to organizēšanas izmaksas Latvijā. Ja publicitātes pasākumu nodrošināšanai tiek izmantoti pakalpojumi (slēgti līgumi par pakalpojumu sniegšanu), to izmaksas uzskatāmas par trešo personu sniegto ārējo pakalpojumu izmaksām, ko sedz saskaņā ar šo noteikumu 26.1.3. apakšpunkta nosacījumiem;
26.1.5.
būvniecības izmaksas atsevišķu labiekārtojuma elementu, stacionāru reklāmas vai informācijas stendu uzstādīšanai;
26.1.6.
projekta vadībā neiesaistīto sadarbības partneru darba braucienu un komandējuma izmaksas Latvijā, ja tie saistīti ar sadarbības grupas projektā paredzēto produktu piedāvājumu izpēti vai īstenošanu, atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem un darbinieku darba braucieniem saistītie izdevumi. Iekšzemes komandējumu izmaksas attiecināmas atbilstoši Finanšu ministrijas izstrādātajām metodikām "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai" un "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" īstenošanai";
26.1.7.
kopīgai lietošanai ilgtermiņā paredzētu, ar sadarbību saistītu pamatlīdzekļu iegādes, kā arī reklāmas un informācijas objektu izgatavošanas un izvietošanas izmaksas;
26.1.8.
projekta īstenošanas un vadības personāla atlīdzības izmaksas, ko saskaņā ar regulas 2021/1060 55. panta 1. punktu projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot izmaksu vienoto likmi 10 procentu apmērā no šo noteikumu 26.1.1., 26.1.2., 26.1.3., 26.1.4., 26.1.5., 26.1.6. un 26.1.7. apakšpunktā minētajām projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām;
26.1.9.
projekta iesnieguma sagatavošanas izmaksas un vispārējās izmaksas, tajā skaitā arhitektu, inženieru un konsultantu honorāri, ekspertīzes, būvuzraudzības un autoruzraudzības pakalpojumu, juridisko pakalpojumu un tehniski ekonomisko pamatojumu izmaksas, kā arī ar projekta sagatavošanu vai īstenošanu tieši saistītās izmaksas par nomas līguma reģistrāciju zemesgrāmatā, piemērojot Zemkopības ministrijas apstiprināto vienotās likmes aprēķina metodiku, kas sagatavota atbilstoši regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "d" apakšpunktā noteiktajam;
26.2.
netiešās attiecināmās izmaksas, kas paredzētas projekta vadības administratīvajām izmaksām projekta mērķa sasniegšanai, vienotas likmes veidā – septiņi procenti no tiešām attiecināmajām izmaksām atbilstoši regulas 2021/1060 54. panta "a" apakšpunktā noteiktajam, aprēķinā neietverot šo noteikumu 26.1.8. un 26.1.9. apakšpunktā minētās izmaksas.
IV.Valsts atbalsta nosacījumu piemērošana aktivitātē "Produktu virzība tirgū"
27.
Atbalstu aktivitātē "Produktu virzība tirgū" piešķir saskaņā ar regulu 2022/2472.
28.
Šajā nodaļā paredzēto atbalstu piešķir, ievērojot regulas 2022/2472 6. panta 2. punkta nosacījumus.
30.
Regulas 2022/2472 55. panta 5. punkta "c" apakšpunktā minētās attiecināmās izmaksas noteiktas šo noteikumu 26.1.1. apakšpunktā.
31.
Saskaņā ar regulas 2022/2472 59. panta 12. punkta "f" apakšpunktu attiecināmas ir šo noteikumu 26.1.2., 26.1.3., 26.1.4., 26.1.5., 26.1.6., 26.1.7., 26.1.8. un 26.1.9. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas un 26.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas.
32.
Dienests:
32.1.
pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt atbalstu. Dienesta lēmuma pieņemšanas diena uzskatāma par atbalsta piešķiršanas dienu;
32.2.
publicē informāciju par piešķirto atbalstu atbilstoši regulai 2022/2472, ievērojot tās 9. panta 1. punkta "c" apakšpunktā un 3. punktā noteikto;
32.3.
datus par piešķirto atbalstu glabā 10 gadus no dienas, kad ir piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar šiem noteikumiem;
32.4.
atbalstu piešķir līdz regulas 2022/2472 64. pantā noteiktā piemērošanas termiņa beigām;
32.5.
atbalstu nepiešķir:
32.5.1.
ja uz atbalsta pretendentu attiecas regulas 2022/2472 1. panta 4. punkta "a" apakšpunktā noteiktais Eiropas Komisijas atgūšanas rīkojums;
32.5.2.
atbalsta pretendentam, kas atbilst regulas 2022/2472 2. panta 59. punktā noteiktajam. To, vai saimnieciskās darbības veicējam pēc kreditora pieprasījuma nav piemērota maksātnespējas procedūra, pārbauda, pamatojoties uz atbalsta pretendenta iesniegto apliecinājumu.
33.
Piešķirto atbalstu nevar apvienot ar citā atbalsta programmā piešķirto finansējumu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām.
34.
Atbalsta saņēmējs informācijas pieejamību par piešķirto atbalstu saskaņā ar regulu 2022/2472 nodrošina vismaz 10 gadus no atbalsta saņemšanas dienas.
35.
Ja ir pārkāptas regulas 2022/2472 prasības, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt saņemto nelikumīgo atbalstu. To atmaksā kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
V.Kopīgie atbalsta saņemšanas nosacījumi
36.
Šo noteikumu 14.3. un 23.2. apakšpunktā minētajā sadarbības līgumā paredz:
36.1.
sadarbības partneru funkciju sadali projekta īstenošanā, sadarbības partneru pienākumus un atbildību, kā arī nosaka sadarbības grupas vadošo partneri un produktīvo investīciju īpašnieku;
36.2.
vadošā partnera tiesības pārstāvēt sadarbības grupu, iesniegt projekta iesniegumu dienestā, saņemt priekšapmaksu, kā arī vadīt projekta īstenošanu un nodrošināt priekšapmaksas tālāku novirzīšanu sadarbības partneriem atkarībā no to īstenotajām darbībām;
36.3.
plānoto kopējo finansējumu, sadarbības partnera projekta daļas finansējumu un sadarbības partnera ieguldījumu sadalījumā pa ieguldījumu veidiem (finansiālais, materiālais vai cilvēkresursu ieguldījums), partneri, kurš koordinē projektu, kā arī norēķinu kārtību starp sadarbības partneriem un saistības, kas izriet no projekta īstenošanas;
36.4.
iekšējo lēmumu pieņemšanas kārtību, kas nodrošina lēmumu pieņemšanas caurskatāmību un novērš interešu konfliktu;
36.5.
līguma laušanas nosacījumus;
36.6.
nosacījumus un kārtību, kādā sadarbības partneris tiek aizvietots ar citu līdzvērtīgu partneri vai izstājas no sadarbības grupas.
37.
Intervencē ir šādas neattiecināmās izmaksas:
37.1.
izmaksas primārās lauksaimniecības produkcijas ražošanai, tajā skaitā lauksaimniecībā izmantojamās tehnikas iegādes izmaksas;
37.2.
izmaksas, kas saistītas ar mārketinga pasākumiem konkrēta ražotāja produktu atpazīstamības veidošanai;
37.3.
procentu maksājumi, maksa par naudas pārskaitījumiem, valūtas maiņas komisijas maksājumi un valūtas kursa svārstību dēļ radušies zaudējumi;
37.4.
naudas sodi, līgumsodi, nokavējuma procenti un tiesas prāvu izmaksas;
37.5.
tādu apakšlīgumu slēgšanas izmaksas, kuri mākslīgi un nepamatoti palielina projekta izmaksas un kuros samaksa ir noteikta procentos no kopējām projekta izmaksām;
37.6.
izmaksas, kas saistītas ar jebkuru piegādi, pakalpojumu vai darbu, par kuru nav īstenota atbilstoša iepirkuma procedūra saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu;
37.7.
tehniskās apkopes, rezerves daļu un ekspluatācijas izdevumi;
37.8.
nodokļi un nodevas, izņemot pievienotās vērtības nodoklis tiem pretendentiem, kas to neatgūst no valsts budžeta;
37.9.
izmaksas, kas saistītas ar sadarbības partnera ikdienas saimnieciskās darbības nodrošināšanu;
37.10.
izdevumi, kas saistīti ar jebkuru darbību īstenošanu ārvalstīs;
37.11.
citas izmaksas, kas nav attiecināmas saskaņā ar regulas 2021/2115 73. pantu.
VI.Publiskā finansējuma veids un apmērs
38.
Aktivitātē "Pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšana" viena sadarbības projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa nepārsniedz 500 000 euro. Ja projektā nav paredzēta būvniecība vai pārbūve, viena projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa nepārsniedz 200 000 euro. Ja projektā ir paredzēta atpazīstamības veidošana, kopējā attiecināmo šādu izmaksu summa nepārsniedz 45 000 euro.
39.
Aktivitātē "Produktu virzība tirgū" viena sadarbības projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa nepārsniedz 100 000 euro.
40.
Plānošanas periodā viena sadarbības grupa var iesniegt vairākus projektus par jaunām aktivitātēm vai darbībām.
41.
Atbalsta intensitāte ir 65 procenti no attiecināmajām izmaksām, bet aktivizēšanas un atpazīstamības veidošanas pasākumiem – 80 procentu no attiecināmajām izmaksām, un 100 procentu personāla atlīdzības un netiešajām attiecināmajām izmaksām.
42.
Publisko finansējumu nepiešķir par darbībām, kuras atbalsta pretendents ir sācis īstenot pirms projekta iesnieguma iesniegšanas dienestā, izņemot izdevumiem, kas saistīti ar projekta iesnieguma sagatavošanu, un vispārējām izmaksām.
VII.Pieteikšanās kārtība un iesniedzamie dokumenti
43.
Lai pieteiktos atbalsta saņemšanai, atbalsta pretendents saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai dienesta elektroniskajā pieteikšanās sistēmā iesniedz šādus dokumentus:
43.1.
projekta iesniegumu, kurā norāda:
43.1.1.
informāciju par sadarbības grupu;
43.1.2.
informāciju par projektu – projekta mērķi un projekta aprakstu, projekta īstenošanas vietu un paredzēto turpmāko darbību aprakstu pēc projekta īstenošanas;
43.1.3.
ar projektu saistīto finanšu informāciju;
43.2.
šo noteikumu 14.3. un 23.2. apakšpunktā minētā sadarbības līguma kopiju;
43.3.
katra sadarbības partnera parakstītu atbalsta pretendenta deklarāciju saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai;
43.4.
kopā ar projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par projekta iesnieguma apstiprināšanu – kredītiestādes, līzinga sabiedrības vai krājaizdevu sabiedrības lēmumu par kredīta piešķiršanu, ja projekta īstenošanai tiks ņemts kredīts, vai dokumentus, kas pierāda naudas līdzekļu pieejamību, ja projekta īstenošanā atbalsta pretendents plāno ieguldīt privātos (izņemot kredītu) naudas līdzekļus, – par projektiem, kuru kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 300 000 euro;
43.5.
kopā ar projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par projekta iesnieguma apstiprināšanu – zemesgrāmatā reģistrēta ilgtermiņa nomas līguma kopiju vai informāciju par zemesgrāmatā ierakstītām apbūves tiesībām vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas par nekustamo īpašumu, kurā, īstenojot projektu, paredzēts būvēt jaunas vai pārbūvēt esošās būves vai uzstādīt stacionāros pamatlīdzekļus;
43.6.
ja paredzēta atsevišķu labiekārtojuma elementu ierīkošana vai tādu pamatlīdzekļu iegāde, kuri nav stacionāri novietojami (ja vien projektā plānotās darbības neīsteno noteiktā telpā), atbalsta pretendents nomas līguma vietā iesniedz saskaņojumu ar nekustamā īpašuma īpašnieku par atsevišķu labiekārtojuma elementu ierīkošanu vai pamatlīdzekļu novietošanu vai uzglabāšanu vismaz septiņu gadu periodā no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas;
43.7.
kopā ar projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par projekta iesnieguma apstiprināšanu, ja projektā plānota jauna būvniecība, pārbūve vai būvmateriālu iegāde, – informāciju par būvniecības lietu, kas atbilstoši būvniecības jomu regulējošajiem normatīvajiem aktiem reģistrēta Būvniecības informācijas sistēmā;
43.8.
iepirkuma procedūru apliecinošus dokumentus saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai, tostarp iesniegtos piedāvājumus konkrētai iegādei.
44.
Ja nekustamo īpašumu, kurā paredzēts īstenot projektu, pretendents nenomā vai nepatapina vai par to neiesniedz dienestā saskaņojumu ar nekustamā īpašuma īpašnieku atbilstoši šo noteikumu 43.6. un 43.5. apakšpunktam, attiecīgajam nekustamajam īpašumam jābūt sadarbības grupas dalībnieka īpašumā, vai tam ir noteikta domājamā daļa, un to apliecina ieraksts zemesgrāmatā, vai arī zemesgrāmatā ir ierakstītas nekustamā īpašuma apbūves tiesības.
VIII.Atbalsta saņemšanas un vērtēšanas nosacījumi
45.
Dienests projektu iesniegumus sarindo atbilstoši vērtējumam pēc Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam uzraudzības komitejas intervencei apstiprinātajiem un publiskotajiem projektu atlases kritērijiem.
46.
Projektu var ieviest pa posmiem, no kuriem viens ilgst vismaz sešus mēnešus, nosakot katrā posmā īstenojamos darbus un sasniedzamos rezultātus.
47.
Lai saņemtu priekšapmaksu, sadarbības grupas vadošais partneris iesniedz dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā priekšapmaksas pieprasījumu. Priekšapmaksa nepārsniedz 10 procentu no kopējās attiecināmo izmaksu summas vai 50 procentu no attiecināmo izmaksu summas konkrētajam posmam, ievērojot šo noteikumu 46. punktā minētās prasības.
48.
Atbalsta saņēmējs starpposma maksājumu par projekta posmu īstenošanu var saņemt ne biežāk kā vienu reizi pusgadā. Lai saņemtu starpposma maksājumu, vadošais partneris iesniedz dienestā maksājuma pieprasījumu kopā ar izdevumus apliecinošiem dokumentiem un pārskatu par projekta posmā īstenotajām darbībām.
49.
Atbalsta saņēmējs vienu reizi kalendāra gadā, sākot ar nākamo gadu pēc projekta apstiprināšanas, dienestā iesniedz pārskatu par projektā īstenotajām darbībām. Pārskats nav jāiesniedz, ja atbalsta saņēmējs saņem šo noteikumu 48. punktā minēto starpposmu maksājumu.
50.
Pēdējo maksājumu atbalsta saņēmējs saņem pēc projekta iesniegumā paredzēto ieguldījumu īstenošanas un maksājuma pieprasījuma iesniegšanas dienestā.
51.
Vadošais partneris un sadarbības partneri visus ar projekta īstenošanu saistītos darījumus atspoguļo atsevišķā grāmatvedības uzskaites sistēmā vai ievieš atbilstošu grāmatvedības kodu. Vadošais partneris un sadarbības partneri informāciju par darījumiem iespēju robežās reģistrē elektroniski un dara to pieejamu pēc kompetento dienestu pieprasījuma.
IX.Projekta īstenošanas nosacījumi
52.
Dienests vērtē plānoto ieguldījumu atbilstību sasniedzamajiem mērķiem, kā arī sasniedzamo mērķu samērīgumu ar kopējo attiecināmo izmaksu apmēru.
53.
Ja kāds no sadarbības partneriem pārtrauc savu darbību sadarbības grupā, to aizvieto ar citu līdzvērtīgu partneri, kas pārņem aizstājamā sadarbības partnera saistības un pienākumus. Produktīvas investīcijas īpašnieks, kas jau ir iegādājies produktīvās investīcijas un vēlas izstāties no darba grupas, atmaksā izmaksāto finansējumu par produktīvo investīciju, ja neviens no partneriem nepārņem saistības par produktīvo investīciju. Partneru skaits sadarbības grupā nav samazināms, bet sadarbības grupai var pievienoties jauni partneri.
54.
Ja projekta īstenošanas laikā atbalsta saņēmējs izdara izmaiņas sadarbības grupas sastāvā vai projektā, nemainot tā īstenošanas mērķi, tas jebkuras izmaiņas iepriekš saskaņo ar dienestu.
X.Projekta uzraudzība
55.
Projektu uzraudzības periods ir trīs gadi pēc pēdējā maksājuma saņemšanas attiecībā uz projekta laikā iegūtajiem pamatlīdzekļiem vai ar būvniecību saistītiem ieguldījumiem. Uzraudzības periodā turpinās projekta laikā uzsāktā kopīgā sadarbība un sasniegto rezultātu īstenošana saistībā ar aktivitāti "Pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšana".
56.
Aktivitātē "Pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšana" pieci lauksaimnieki vai kooperatīvi, kas veido sadarbības grupu, visu projekta uzraudzības laiku turpina darbību sadarbības grupā. Pārējie sadarbības grupas partneri uzraudzības laikā var neturpināt dalību sadarbības grupā.
57.
Produktīvā investīcija ir atbalsta saņēmēja īpašumā un tiek izmantota sadarbības grupas kopīgai darbībai visu projekta uzraudzības laiku.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds