Noteikumu projekts

25-TA-2249
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.1. pasākuma "Atteikšanās no kūdras izmantošanas enerģētikā" ceturtās un piektās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma  19. panta 6. un 13. punktu 
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka: 
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.1. pasākumu "Atteikšanās no kūdras izmantošanas enerģētikā" (turpmāk – pasākums) ceturto projektu iesniegumu atlases kārtu (turpmāk – ceturtā atlases kārta) un piekto projektu iesniegumu atlases kārtu (turpmāk –piektā atlases kārta) (turpmāk kopā - ceturtā un piektā atlases kārta);
1.2.
pasākuma ceturtās un piektās atlases kārtas mērķi;
1.3.
pasākuma ceturtajai un piektajai atlases kārtai plānoto un pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Taisnīgas pārkārtošanās fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam (turpmāk – projekta iesniedzējs), finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus, kā arī komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus; 
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākuma ceturtās un piektās atlases kārtas mērķis ir mazināt vēsturiski radīto kaitējumu dabas resursiem vēsturiskajās kūdras ieguves vietās, revitalizējot purvu, mežu, ūdenstilpju ekosistēmas un to funkcionalitāti, kā arī stiprinot to spēju piesaistīt oglekļa dioksīdu. Kā arī piektās atlases kārtas papildu mērķis ir veikt vēsturisko kūdras ieguves vietu revitalizāciju, ierīkojot ilggadīgos un paludikultūru stādījumus, tādējādi samazinātu siltumnīcefekta gāzu emisijas un veicinot šo teritoriju izmantošanu un ekonomisko aktivitāti reģionos.
3.
Pasākuma ceturtās un piektās atlases kārtas mērķteritorijas un īstenošanas vietas ir Kūdras ilgtspējīgas izmantošanas pamatnostādņu 2020.–2030. gadam 3. pielikumā “Vēsturiskās kūdras ieguves vietas” (turpmāk – pamatnostādņu 3. pielikums) minētās teritorijas, kas atrodas Kurzemes, Latgales, Vidzemes un Zemgales statistiskajā reģionā saskaņā ar 2022. gada 25. novembrī spēkā esošo Statistiski teritoriālo vienību nomenklatūras 3. līmeņa (NUTS 3. līmenis) klasifikāciju.
4.
Pasākuma ceturtās un piektās atlases kārtas mērķa grupa ir pašvaldības, privāto tiesību juridiskas personas (turpmāk – juridiska persona) un fiziskas personas, kuru īpašumā, valdījumā vai turējumā ir šo noteikumu 3. punktā minētās teritorijas, kurās paredzēts īstenot revitalizācijas pasākumus.
5.
Pasākuma ceturto un piekto atlases kārtu īsteno līdz 2029. gada 31. decembrim, sasniedzot šādus uzraudzības rādītājus:
5.1.
iznākuma rādītājs – atbalstītā sanētās zemes platība. Iznākuma rādītāja vērtība tiek sasniegta, ja tiek veikti ieguldījumi pamatnostādņu 3. pielikumā minētajās teritorijās vismaz 5100 hektāru platībā (ceturtajā atlases kārtā  – 150 hektāri, piektajā atlases kārtā – 4 950 hektāri);
5.2.
rezultāta rādītājs – aplēstās siltumnīcefekta gāzu emisijas. Rezultāta rādītāja vērtība tiek sasniegta un aprēķināta no projektos iekļautajām teritorijām, sasniedzot siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājumu vismaz – -30 000 (ietaupījumu vismaz 80 000) oglekļa dioksīda ekvivalenta tonnu gadā (ceturtajā atlases kārtā – -5 000, piektajā atlases kārtā – -35 000 oglekļa dioksīda ekvivalenta tonnu gadā).
6.
Šo noteikumu 5.1. apakšpunkta iznākuma rādītāja vērtību nosaka atbilstoši pieņemšanas-nodošanas aktam par projekta darbību veikšanu vai nozares eksperta/-u  vai valsts iestāžu atzinumam, aktam vai apliecinājumam un tajā norādītajai uz projektu attiecināmajai platībai un īstenotajam revitalizācijas darbību veidam.
7.
Šo noteikumu 5.2. apakšpunktā minēto rezultāta rādītāja vērtību sasniegšanu apliecina finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris (ja attiecināms), veicot emisiju aprēķinu atbilstoši metodiskajiem norādījumiem par aplēstajām siltumnīcefekta gāzu emisijām vai revitalizācijas stratēģijās norādītajam aprēķinam.
8.
Pasākuma ceturtās un piektās atlases kārtas projektos plāno abus šo noteikumu 5. punktā minētos rādītājus.
9.
Pasākuma ceturto atlases kārtu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā, bet pasākuma piekto atlases kārtu – atklātas projektu iesniegumu atlases veidā.
10.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
11.
Pasākuma ceturtās atlases kārtas īstenošanai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējuma apmērs ir vismaz 2 361 656 euro, tai skaitā Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējums – 2 007 407 euro, nacionālais līdzfinansējums, ko veido pašvaldības budžeta vai arī pašvaldības finansējums, par kuru nav saņemts komercdarbības atbalsts, vai privātais, ja kā sadarbības partneris tiek piesaistīta privātpersona, atbilstoši šo noteikumu 17.1. apakšpunktam, līdzfinansējums – vismaz 354 249 euro.
12.
Pasākuma piektās atlases kārtas īstenošanai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējuma apmērs ir vismaz 16 616 085 euro, tai skaitā Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējums – 14 123 672 euro,  līdzfinansējums, ko veido privātais vai, ja kā sadarbības partneris tiek piesaistīta pašvaldība, atbilstoši šo noteikumu 17.2. apakšpunktam, arī pašvaldības budžeta vai pašvaldības līdzfinansējums, par kuru nav saņemts komercdarbības atbalsts, vismaz  2 492 413 euro.
13.
Pasākuma ceturtajā un piektajā atlases kārtā atbalsts tiek sniegts granta veidā.
14.
Pasākuma ceturtās un piektās kārtā viena projekta īstenošanai maksimālais pieejamais Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējums ir 800 000 euro, bet īstenojot šo noteikumu 24. punktā un VI nodaļā minētos revitalizācijas veidus, atbalsta summa viena projekta attiecināmās izmaksas nepārsniedz 600 000 euro.
15.
Maksimālais attiecināmais Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma, vienlaikus ievērojot šo noteikumu 36. un 73. punkta nosacījumus. Nacionālais līdzfinansējums, ko veido pašvaldības budžeta vai pašvaldības līdzfinansējums, par kuru nav saņemts komercdarbības atbalsts, vai privātais līdzfinansējums ir vismaz 15 procenti no attiecināmajām izmaksām.
II.Prasības projekta iesniedzējam
16.
Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas kļūst par finansējuma saņēmēju, ir:
16.1.
pasākuma ceturtajā atlases kārtā - pašvaldības, kuru īpašumā vai valdījumā atrodas šo noteikumu 3. punktā minētās teritorijas un kuras minētas pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros Vidzemes plānošanas reģiona ar sadarbībā partneriem Kurzemes, Zemgales un Latgales plānošanas reģioniem atbildīgajai iestādei iesniegtajā nodevumā par pašvaldību īpašumā esošo kūdras ieguves vietu izvērtējumu kā degradētām teritorijām, kurās iespējams īstenot revitalizāciju;
16.2.
pasākuma piektajā atlases kārtā - juridiska persona vai fiziskā persona, kuras īpašumā, valdījumā vai turējumā atrodas šo noteikumu 3. punktā minētās teritorijas.
17.
Projekta iesniedzējs pasākuma ceturtās un piektās atlases kārtas ietvaros var piesaistīt vienu vai vairākus sadarbības partnerus, slēdzot rakstisku sadarbības līgumu vai vienošanos par pušu pienākumiem, tiesībām un atbildību projekta mērķa un rādītāju sasniegšanā un šo noteikumu 18. punktā minēto prasību nodrošināšanā atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā:
17.1.
pasākuma ceturtajā atlases kārtā fiziska persona vai juridiska persona, kuras īpašumā, turējumā vai valdījumā atrodas šo noteikumu 3. punktā minētā teritorija, kurai saskaņā ar šo noteikumu 18.5. apakšpunktu izstrādāta revitalizācijas stratēģija vai saņemti kompetentu ekspertu atzinumi;
17.2.
pasākuma piektajā atlases kārtā pašvaldību vai citu juridisku, vai fizisku personu, kuras īpašumā, valdījumā vai turējumā atrodas šo noteikumu 3. punktā minētā teritorija, kurai saskaņā ar šo noteikumu 18.5. apakšpunktu izstrādāta revitalizācijas stratēģija vai saņemti kompetentu ekspertu atzinumi.
18.
Projekta iesniedzējs kopā ar sadarbības partneri (ja attiecināms):
18.1.
plāno projektā sasniedzamos uzraudzības rādītājus un Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējumu atbilstoši šo notikumu 5. punktā noteiktajiem rādītājiem un šo noteikumu 11. un 12. punktā pieejamajam finansējumam;
18.2.
iesaistās projekta īstenošanā ar saviem resursiem, tai skaitā ar tā īpašumā, valdījumā vai turējumā esošo nekustamo īpašumu;
18.3.
nodrošina projekta ievaros revitalizēto teritoriju uzturēšanu visā projekta dzīves ciklā, kas iekļauj projekta īstenošanas laiku un pēcuzraudzības periodu un ir vismaz 15 gadi;
18.4.
nodrošina revitalizējamo teritoriju ekosistēmu pakalpojumu un sociālekonomisko novērtējumu veikšanu;
18.5.
lai izvērtētu šo noteikumu 23. ​​​​​ un 24. punktā paredzēto atbalstāmo revitalizācijas veidu un principa “piesārņotājs maksā” piemērošanu, ņem vērā pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros veiktās inventarizācijas ietvaros izstrādāto attiecīgās teritorijas revitalizācijas stratēģiju, kurā noteikti atbalstāmie risinājumi un darbības. Ja šāda revitalizācijas stratēģija nav izstrādāta, projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim (ja attiecināms) jāsaņem kompetentu speciālistu (sugu un biotopu, purvu, hidroloģijas un citu ar kūdras ieguves vietu rekultivāciju saistītu jomu ekspertu) atzinumi. Atzinumos jābūt pamatotam atbilstošam revitalizācijas veidam un īstenojamām darbībām, ņemot vērā teritorijas ietekmējošos faktorus un plānoto revitalizācijas darbību lietderību un jāsniedz informācija, lai pamatotu principa “piesārņotājs maksā” nepiemērošanu.
19.
Pasākuma ceturtajā atlases kārtā pašvaldībai kā projekta iesniedzējam projektā, kurā netiek sniegts komercdarbības atbalsts, ja ir plānoti ieņēmumi, tie ik gadu projekta dzīves ciklā nepārsniedz 50 procentus no infrastruktūras un atjaunoto teritoriju uzturēšanas izdevumiem.
20.
Pasākuma ceturtajā un piektajā atlases kārtā projekta iesniedzējs var iesniegt vairākus projekta iesniegumus un vienā projekta iesniegumā var iekļaut darbības vienā vai vairākās šo noteikumu 3. punktā minētajās teritorijās.
21.
Projekta iesniedzējs sadarbībā ar sadarbības partneri (ja attiecināms) saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nolikuma prasībām elektroniski sagatavo projekta iesniegumu un iesniedz sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
III.Atbalstāmās darbības
22.
Projekta iesniegumā paredzētās darbības atbilst Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālajā plānā noteiktajiem mērķiem un uzdevumiem.
23.
Pasākuma ceturtās un piektās atlases kārtas ietvaros atbalstāma ir šādu darbību veikšana šo noteikumu 3. punkta minētajās teritorijās saskaņā ar šo noteikumu 18.5. apakšpunktā minētajām revitalizācijas stratēģijām vai atzinumiem:
23.1.
renaturalizācija;
23.2.
meža ieaudzēšana un agrotehniskā kopšana;
23.3.
meža ieaudzēšanai nepieciešamās meliorācijas sistēmas atjaunošana vai rekonstrukcija;
23.4.
ūdenstilpju izveide;
23.5.
citas ar projekta īstenošanu saistītās atbalstāmās darbības, kas tiek segtas saskaņā ar atbildīgās iestādes apstiprināto un vadošās iestādes saskaņoto vienas vienības izmaksu likmju aprēķina un piemērošanas metodiku (turpmāk – metodika) vienkāršoto izmaksu metodikai.
24.
Piektajā atlases kārtā papildus šo noteikumu 23. punktā minētajām atbalstāmajām darbībām ir atbalstāma:
24.1.
ilggadīgo stādījumu un to audzēšanai nepieciešamās infrastruktūras izveide;
24.2.
komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšana;
24.3.
darbības horizontālo principu “Nenodarīt būtisku kaitējumu” un “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” nodrošināšanai.
25.
Pasākuma ceturtās un piektās atlases kārtas ietvaros nav atbalstāma revitalizācijas stratēģijas izstrāde.
IV.Atbalsta saņemšanas nosacījumi un komercdarbības regulējums, īstenojot renaturalizāciju un ūdenstilpju izveidi
26.
Pasākuma ceturtās un piektās atlases kārtas ietvaros ir atbalstāma renaturalizācija un ūdenstilpju izveide atbilstoši šo noteikumu 3. punktā noteiktajām teritorijām un 18.5. apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem par revitalizācijas stratēģijām vai atzinumiem, kuros iekļauti norādījumi darbību īstenošanai.  
27.
Pasākuma ceturtajā un piektajā atlases kārtā, īstenojot renaturalizāciju un ūdenstilpju izveidi, attiecināmās izmaksas nosaka un izmaksā saskaņā ar atbildīgās iestādes apstiprināto un vadošās iestādes saskaņoto metodiku, piemērojot vienkāršoto izmaksu iespējas par vienas vienības izmaksu likmēm atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 53. panta 1. punkta "b", “d” un “e” apakšpunktam.
28.
Ja projekta iesniedzējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) ir norādījis, ka projekta īstenošanas teritorijā paredzēts atjaunot purvu vai ūdenstilpju ekosistēmu un projekta dzīves cikla laikā netiks īstenota saimnieciskā darbība un projekta ietvaros ir sniedzis atbilstošu apliecinājumu, tad netiek piemērots komercdarbības atbalsta kontroles regulējums.
29.
Minimālā platība, par kuru finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim (ja attiecināms) tiek aprēķināts atbalsts, kā arī minimālā platība, kurā var īstenot renaturalizāciju un ūdenstilpju izveidi vai arī tikai vienu no minētajām darbībām ir 0,5 hektāri.
30.
Pasākuma ceturtās un piektās kārtas ietvaros, īstenojot renaturalizāciju, finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim (ja attiecināms), lai saņemtu izmaksu par renaturalizēto teritoriju, sadarbības iestādē iesniedz dabas (sugu un biotopu) eksperta atzinums par īstenoto renaturalizācijas darbību atbilstību ekosistēmas turpmākai attīstībai un kvalitātes nodrošināšanai, atzinumā jānorāda informācija par renaturalizācijas platību un vai atjaunota augstā vai zemā purvu ekosistēma.
31.
Pasākuma ceturtās un piektās atlases kārtas ietvaros, īstenojot ūdenstilpju izveidi, finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim (ja attiecināms), lai saņemtu  izmaksu par izveidoto ūdenstilpi, sadarbības iestādē jāiesniedz hidroloģijas vai hidrotehnisko būvju eksperta atzinums par ūdenstilpes izveidi un tās atbilstību projekta mērķim, atzinumā jāiekļauj informācija par ūdenstilpes platību un to raksturojošajiem parametriem (dziļumu, u.c. raksturlielumiem), kas apliecina, ka ir izveidota ūdenstilpe, papildus Būvniecības informācijas sistēmā ir jābūt veiktai atzīmei par būves pieņemšanu ekspluatācijā vai būvdarbu pabeigšanu.
32.
Izveidojot ūdenstilpes, tajās ietver bridējputnu un niedrāju putnu dzīvotnes elementus, piemēram, lēzenus krastus un seklūdens joslas ūdenstilpē.
33.
Projekta izmaksas, īstenojot šo noteikumu 27. punktā noteikto revitalizāciju un ūdenstilpju izveidi, ir attiecināmas no 2026. gada 1. janvāra, taču projekts kopumā nedrīkst būt pabeigts pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē, kas tostarp ir atbilstoši regulas Nr. 651/2024 6. panta 5. punkta "n" apakšpunktam, kurš nosaka stimulējošās ietekmes izņēmumu.
34.
Komercdarbības atbalstu ceturtās un piektās atlases kārtas ietvaros īstenojot šo noteikumu 27. punktā minētās revitalizācijas darbības, izņemot šo noteikumu 28. punktā minēto gadījumu, kad atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, piešķir saskaņā ar regulas 651/2014 45. panta 2. punkta “c” un “d” apakšpunktu, ja ir ievēroti visi turpmāk minētie regulas 651/2014 nosacījumi:
34.1.
1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunkta nosacījumi par gadījumiem, kādos nepiemēro regulu Nr. 651/2014;
34.2.
1. panta 3. punkta nosacījumi par nozarēm, kurām nepiemēro regulu Nr. 651/2014 un kurām tiek nodrošināta izmaksu nošķiršana, lai darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no atbalsta, kas piešķirts saskaņā ar regulu Nr. 651/2014;
34.3.
1. panta 4. punkta "a" apakšpunkta nosacījumi, ka atbalsts netiek sniegts komersantam uzņēmumu grupas līmenī, ja uz kādu no komersantiem attiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Komisijas lēmumu, ar ko atbalsts tiek atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar kopējo tirgu;
34.4.
1. panta 4. punkta "c" apakšpunkta nosacījumi, ka atbalsts netiek piešķirts grūtībās nonākušam komersantam, kuram uzņēmumu grupas līmenī konstatējama  vismaz viena regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā minētā situācija;
34.5.
1. panta 5. punkta nosacījumi par pasākumiem, kuriem nepiemēro regulu Nr. 651/2014;
34.6.
45. panta 3. punkta nosacījumi par atbalsta nepiešķiršanu darbībām, kas paredzētas, lai novērstu dabas katastrofu, piemēram, zemes nogruvumu, plūdu, viesuļvētru, orkānu un dabiskas izcelsmes ugunsgrēku, radītos zaudējumus;
34.7.
45. panta 4. punkta nosacījumi par atbalsta nepiešķiršanu remediācijai vai sanācijai pēc elektrostaciju slēgšanas un kalnrūpniecības vai ieguves darbību izbeigšanas;
34.8.
45. panta 5. punkta nosacījumi par atbalsta nepiešķiršanu kompensācijas pasākumu īstenošanai, lai nodrošinātu Natura 2000 tīkla kopējās vienotības aizsardzību;
34.9.
45. panta 5. punkta nosacījumi par principa "piesārņotājs maksā" ievērošanu.
35.
Komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdis ir diena, kad tiek pieņemts sadarbības iestādes lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai izdots atzinums par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi, ja iepriekš ir bijis pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu.
36.
Ja šo noteikumu 27. punktā minēto revitalizācijas veidu īstenošanai tiek piešķirts komercdarbības atbalsts, saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 45. panta 9. punkta "b" apakšpunktu un 10. punktu, tad atbalsta intensitāte ir šāda:
36.1.
mazajiem uzņēmumiem – 85 procenti;
36.2.
vidējiem uzņēmumiem – 80 procenti;
36.3.
lielajiem uzņēmumiem – 70 procenti.
37.
Mazais un vidējais uzņēmums šo noteikumu izpratnē atbilst regulas Nr. 651/2014 I pielikumam, lielais komersants šo noteikumu izpratnē ir komersants, kas neatbilst regulas Nr. 651/2014 I pielikumā noteiktajiem kritērijiem.
38.
Lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulu Nr. 651/2014 pieņem līdz 2027. gada 30. jūnijam.
39.
Šo noteikumu 34.3. ​​​​​​ un 34.4. apakšpunktā  iekļautos nosacījumus pārbauda uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi sadarbības iestādē un komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi.
V.Atbalsta saņemšanas nosacījumi un komercdarbības regulējums, īstenojot meža ieaudzēšanu, meža meliorācijas sistēmas izveidi, atjaunošanu vai pārbūvi un ieaudzētā meža agrotehnisko kopšanu
40.
Pasākuma ceturtās un piektās atlases kārtas ietvaros ir atbalstāma meža ieaudzēšana atbilstoši normatīvajiem aktiem par meža ieaudzēšanu un ieaudzētā meža agrotehniskā kopšana, kā arī meža ieaudzēšanai nepieciešamās meža meliorācijas sistēmas izveide, atjaunošanai vai pārbūve, šo noteikumu 3. punktā noteiktajās teritorijās un saskaņā ar šo noteikumu 18.5. apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem revitalizācijas stratēģijai vai atzinumiem, kuros iekļauti norādījumi darbību īstenošanai.
41.
Atbalstu meža ieaudzēšanai, ieaudzētā meža labvēlīgas augšanas nodrošināšanai nepieciešamās meliorācijas sistēmas izveidei, pārbūvei vai atjaunošanai, kā arī pasākuma piektās atlases kārtas ietvaros ieaudzētā meža agrotehniskajai kopšanai pasākuma ceturtajā un piektajā atlases kārtā attiecināmās izmaksas nosaka un izmaksā saskaņā metodiku, piemērojot vienkāršoto izmaksu piemērošanas iespējas ar vienas vienības izmaksu likmēm atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 53. panta 1. punkta "b", “d” un “e” apakšpunktam.
42.
Ja pasākuma ceturtajā atlases kārtā meža ieaudzēšana un meliorācijas sistēmas izveide, pārbūve vai atjaunošana tiek īstenota ar mērķi izveidot un nodrošināt Eiropas Savienības nozīmes mitros meža biotopus un šajā teritorijā nav plānots gūt ieņēmumus, projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim (ja attiecināms) sniedzot apliecinājumu, tā nav uzskatāma par saimniecisko darbību šo noteikumu izpratnē. Citos gadījumos pasākuma ceturtās un piektās atlases kārtas ietvaros meža ieaudzēšana un ieaudzētā meža agrotehniskā kopšana kvalificējas kā komercdarbības atbalsts saimnieciskās darbības veicējiem un tas tiek sniegts saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis (turpmāk – regula nr. 2023/2831) un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
43.
Minimālā platība, par kuru projekta iesniedzējam aprēķināmas izmaksas īstenojot meža ieaudzēšanu un ieaudzētā meža agrotehnisko kopšanu, kā arī pasākuma ietvaros ieaudzējamā meža platība, nav mazāka par 0,5 hektāriem, kas atbilst Meža likumam un normatīvajiem aktiem par meža inventarizāciju un Meža valsts reģistra informācijas apriti, bet īstenojot meliorācijas sistēmas izveidi, pārbūvi vai atjaunošanu, tās garums nav mazāks par 100 metriem.
44.
Īstenojot meža ieaudzēšanu, jāievēro sekojoši nosacījumi:
44.1.
neveido monoaudzes, bet primāri veido mistraudzes, izņemot kūdrājos, kur to mazās auglības dēļ ieaudzējamas tikai priežu mežaudzes. Mistraudžu un priežu mežaudžu veidošanai izmanto koku sugas, kas atbilstoši normatīvajiem aktiem par meža ieaudzēšanu un ir izmantojamas meža ieaudzēšanai. Mistraudze šo noteikumu izpratnē ir mežaudze, kurā citu koku sugu piemistrojuma īpatsvars (koku skaits) ir vismaz 25 procenti. Piemistrojumiem grupās maksimālā vienlaidu platība nepārsniedz 0,2 hektārus;
44.2.
saglabā savrup augošus kokus, koku grupas, rindas un alejas;
44.3.
nodrošina, ka īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, mikroliegumos projekta darbības tiek īstenotas saskaņā ar īpaši aizsargājamu dabas teritoriju dabas aizsardzības plāniem vai, ja nav spēkā esošu dabas, sugu vai biotopu aizsardzības plānu, saskaņā ar sugu un biotopu eksperta atzinumu par darbību atbilstošu ietekmi uz biotopiem un sugu dzīvotnēm; 
44.4.
nodrošina, ka Eiropas Savienības biotopos vai Eiropas Savienības nozīmes sugu dzīvotnēs, kas reģistrētas Dabas aizsardzības pārvaldes uzturētajā dabas datu portālā "Ozols", meža ieaudzēšanu veic saskaņā ar dabas (sugu un biotopu) eksperta atzinumu par darbību ietekmi;
44.5.
stādāmais materiāls ir atbilstošs normatīvajiem aktiem par meža reproduktīvo materiālu;
44.6.
nodrošina, ka tiek ievēroti aizsargjoslu likumā ietvertie ierobežojumi, kas var tikt attiecināti uz īstenošanas teritoriju.
45.
Atbalstu meža ieaudzēšanai nepiešķir:
45.1.
projektu iesniedzējam un sadarbības partnerim (ja attiecināms), kurš ir administratīvi sodīts saskaņā ar Meža likuma 51. pantu ceturto, sesto, astoto, desmito, vienpadsmito, divpadsmito, četrpadsmito, 15. vai 16. daļu un sodāmība nav dzēsta;
45.2.
par Ziemassvētku eglīšu stādījumiem;
45.3.
par koku audzēšanu īscirtmeta atvasājos, ātraudzīgo koku audzēšana enerģijas ražošanai, kā arī tādu sugu audzēšana, kas nav vietējās sugas;
45.4.
par tāda meža ieaudzēšanu, kurā koku skaits vienā hektārā ir mazāks par minimālo skaitu, lai atzītu mežaudzi par ieaudzētu atbilstoši normatīvajiem aktiem par meža ieaudzēšanu;
45.5.
par meža ieaudzēšanu platībā ar slēgtām meliorācijas sistēmām, izņemot gadījumu, kad atbilstoši Meliorācijas likuma 4. pantam šai darbībai ir izdoti tehniskie noteikumi;
45.6.
par meža ieaudzēšanu ilggadīgo zālāju platībās, tostarp tādās, kas atzītas par bioloģiski vērtīgiem zālājiem vai putnu dzīvotnēm zālājos, kuras atkarīgas no lauksaimnieciskās darbības.
46.
Atbalstu ieaudzētās mežaudzes agrotehniskajai kopšanai, lai novērstu lakstaugu, puskrūmu, nevēlamu krūmu un koku atvašu konkurenci ap mērķsugas kokiem, piešķir ievērojot šādus nosacījumus:
46.1.
atbalstu piešķir vienu reizi kalendārajā gadā līdz 2029. gada 31. decembrim;
46.2.
atbalstu piešķir par tām mežaudzēm, kas ierīkotas īstenojot meža ieaudzēšanu pasākuma ceturtās un piektās kārtas ietvaros.
47.
Atbalstu meliorācijas sistēmu izveidei, pārbūvei vai atjaunošanai nepiešķir:
47.1.
īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, Natura 2000 teritorijās vai Eiropas Savienības nozīmes zālāju biotopos un mikroliegumos, ja vien meliorācijas sistēmu pārbūvi vai atjaunošanu nepieļauj īpaši aizsargājamās dabas teritorijas aizsardzības un izmantošanas noteikumi vai dabas aizsardzības plāns, vai sugu un biotopu aizsardzību regulējošie normatīvie akti un bioloģiski vērtīgā zālāja apsaimniekošanas vajadzības. Šādā gadījumā meliorācijas sistēmu pārbūvi vai atjaunošanu saskaņo ar Dabas aizsardzības pārvaldi;
47.2.
dabiskās ūdenstecēs un ūdenstecēs;
47.3.
par drenu un drenu kolektoru iegādi un uzstādīšanu.
48.
Atbalstu meliorācijas sistēmas izveidei, pārbūvei vai atjaunošanai pasākuma ceturtajā un piektajā atlases kārtā piešķir tikai tādas meliorācijas sistēmas izveidē, atjaunošanā vai pārbūvē, kura atrodas  projekta iesniedzēja īpašumā, valdījumā vai turējumā esošā īpašumā vai nekustamajā īpašumā, uz kuru finansējuma saņēmējam ir apbūves tiesība.
49.
Īstenojot meliorācijas sistēmu izveidi, pārbūvi vai atjaunošanu normatīvajos aktos par riska ūdensobjektiem noteiktajos riska ūdensobjektu sateces baseinos, atbalstu par meliorācijas sistēmu pārbūvi un atjaunošanu piešķir par videi saudzīgu meliorācijas sistēmu izveidi.
50.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris (ja attiecināms), lai saņemtu izmaksu par meža ieaudzēšanu, saskaņā ar metodiku, sagatavo un izmantojot Meža valsts reģistra ģeogrāfiskās informācijas sistēmu, Valsts meža dienestā iesniedz:
50.1.
stādāmā materiāla izcelsmi un piegādi apliecinošu dokumentu kopiju;
50.2.
ieaudzētā meža platības skici. Vienā skicē iekļauj vienas darbības īstenošanas teritorijas grafisko attēlu ar piesaisti stigai, trasei, robežzīmei, grāvim, izcirtuma malai mērogā 1 : 5000, 1 : 10 000 vai 1 : 2000. Piesaisti nenorāda, ja vismaz vienai no platību ārējām robežām (virsotnēm) ir norādītas koordinātas LKS-92 koordinātu sistēmā;
50.3.
pašvaldības saskaņojumu, ja plānošanas dokumentos meža ieaudzēšanas nav tieši norādīta atbilstoši šo noteikumu 78.10. apakšpunktam ;
50.4.
saskaņojums ar Dabas aizsardzības pārvaldi, ja mežs ieaudzēts īpaši aizsargājamā dabas teritorijā;
50.5.
sertificēta dabas (sugu un biotopu) eksperta atzinums, ja mežs ieaudzēts mikroliegumā;
50.6.
saskaņojumi ar institūcijām, kas noteikti Aizsargjoslu likumā, ja meža ieaudzēšana pasākuma ceturtās un piektās atlases kārtas ietvaros īstenota aizsargjoslās.
51.
Valsts meža dienests mēneša laikā pēc šo noteikumu 50. punktā noteiktās informācijas saņemšanas:
51.1.
pārbauda ieaudzētās, atjaunotās (nomainītās), agrotehniski koptās vai retinātās mežaudzes;
51.2.
platību nosaka ar precizitāti +/– 2,5 x P/10000, kur P ir poligona perimetrs metros. Ja pārskatā norādītā platība atšķiras no pārbaudē noteiktās platības, pārsniedzot pieļaujamo kļūdu līdz divām zīmēm aiz komata, atbalsta aprēķinam izmanto pārbaudē uzmērīto platību;
51.3.
pieņem lēmumu par mežaudzes atbilstību ieaudzētam mežam un to paziņo projekta iesniedzējam, sadarbības partnerim (ja attiecināms) un sadarbības iestādei, izmantojot Meža valsts reģistru un oficiālās elektroniskās adreses kontu.
52.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) nodrošina projekta īstenošanas teritorijai piekļuvi Valsts meža dienestam un Valsts meža dienests pārbaudes laikā projekta īstenošanas platībai nodrošina skaidri redzamas iezīmētas ārējās robežas dabā un īstenotās darbības ir identificējamas.
53.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) lai saņemtu izmaksu saskaņā ar metodiku par ieaudzētā meža agrotehnisko kopšanu, sagatavo apliecinājumu un pieņemšanas-nodošanas aktu, kurā saskaņā ar metodiku ietverta informācija par zemes vienības kadastra numuru vai apzīmējumu, par meža kvartālu un nogabalu, un īstenotās agrotehniskās kopšanas platību.
54.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris (ja attiecināms), lai saņemtu izmaksu par meliorācijas sistēmu izveidi, pārbūvi vai atjaunošanu, iesniedz sadarbības iestādei pieņemšanas-nodošanas aktu, kurā norādīta darbību īstenošanas vieta un informācija par izveidotās, atjaunotās vai pārbūvētās meliorācijas sistēmu garumu.
55.
Pasākuma ceturtās un piektās atlases kārtas ietvaros darbībām meža ieaudzēšanai, meža meliorācijas sistēmu izveidei, atjaunošanai vai pārbūvei un ieaudzētā meža agrotehniskajai kopšanai, kas īstenotas saskaņā ar metodiku, ja tiek piemērots komercdarbības atbalsts, piemērojams de minimis atbalsts saskaņā ar regulu Nr. 2023/2831, ja ievēroti arī visi turpmāk minētie regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi:
55.1.
de minimis atbalstu piešķir, ievērojot regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" un "d" apakšpunktā minētos nozaru ierobežojumus un regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta "e" un "f" apakšpunktā minētos darbības ierobežojumus. Ja finansējuma saņēmējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās nozarēs vai veic citas darbības nozarēs, kas neietilpst Komisijas regulas Nr. 2023/2831 darbības jomā, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar komisijas regulas Nr. ​2023/2831 1. panta 2. punktu, lai darbības nozarēs, kuras ir izslēgtas no šīs regulas darbības jomas, negūtu labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šo regulu;
55.2.
pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai finansējuma saņēmējam kā komersantam jau piešķirtais un plānotais de minimis atbalsts viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto robežlielumu 300 000 euro apmērā no iepriekšējos trijos gados no plānotā atbalsta piešķiršanas dienas. Izvērtējot finanšu atbalsta apmēru, jāvērtē piešķirtais de minimis atbalsts viena vienota uzņēmuma līmenī. Viens vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punktā norādītajiem kritērijiem;
55.3.
de minimis atbalsta gadījumā projekta iesniegumam pievieno de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavotas veidlapas izdruku vai norāda sistēmā izveidotās un apstiprinātās atbalsta pretendenta veidlapas identifikācijas numuru, ievērojot normatīvos aktus par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem;
55.4.
de minimis atbalsta piešķiršanas brīdis ir diena, kad tiek pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai sniegts atzinums par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi, ja iepriekš pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu;
55.5.
de minimis atbalstu, ko piešķir atbilstoši šiem noteikumiem, par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu un de minimis atbalstu;
55.6.
de minimis atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
56.
Lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulu Nr. 2023/2831 var pieņemt līdz šīs regulas darbības beigām.
57.
Darbību izmaksas ir attiecināmas no 2026. gada 1. janvāra, taču projekts kopumā nedrīkst būt pabeigts pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē.
VI.Atbalsta saņemšanas nosacījumi, attiecināmās izmaksas un komercdarbības regulējums ilggadīgo stādījumu un paludikultūru izveidē
58.
Pasākuma piektajā atlases kārtā ir atbalstāmas darbības degradētu vēsturisko kūdras ieguves vietu revitalizācijā, īstenojot ilggadīgo stādījumu izveidi, kas ir atbilstošas šo noteikumu 24. punktā uzskaitītajām atbalstāmajām darbībām un saskaņotas ar šo noteikumu 3. un 18.5. apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem. Par attiecināmām izmaksām uzskatāmas tikai tādas, kas ir tieši saistītas ar ilggadīgo stādījumu izveidi.
59.
Pasākuma piektās atlases kārtas ietvaros īstenojot ilggadīgo stādījumu izveidi plāno tiešās attiecināmās izmaksas.
60.
Pasākuma piektās atlases kārtas tiešās attiecināmās ilggadīgo stādījumu izveides izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
60.1.
projekta iesnieguma un projekta īstenošanu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas), kas tieši saistītas ar projektā plānotajām darbībām, nepārsniedzot 10 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām:
60.1.1.
hidroģeoloģiskā vai melioratīvā modeļa izstrādes un hidroloģisko vai hidraulisko aprēķinu izmaksas;
60.1.2.
hidrologa atzinums par jaunizveidojamās apūdeņošanas sistēmas ietekmi uz pazemes un virszemes ūdensobjektiem (ja attiecināms);
60.1.3.
būvniecības ieceres dokumentācijas, būvprojekta sagatavošanas un ar to saistītās normatīvajos aktos paredzētās būvekspertīzes izmaksas atbilstoši būvniecības jomu regulējošiem normatīvajiem aktiem (ja attiecināms);
60.1.4.
autoruzraudzības un būvdarbu būvuzraudzības izmaksas atbilstoši būvniecības jomu regulējošiem normatīvajiem aktiem;
60.1.5.
revitalizācijas saskaņošanas izmaksas;
60.1.6.
atjaunoto teritoriju apsaimniekošanas plānu izstrādes izmaksas;
60.1.7.
ietekmes sākotnējā izvērtējuma un ietekmes uz vidi novērtējuma, kā arī tehnisko noteikumu sagatavošanas izmaksas;
60.2.
teritorijas sagatavošana ilggadīgo stādījumu ierīkošanai, tostarp:
60.2.1.
attīrīšana no nevēlamās zemsedzes un uzkrātajiem materiāliem, kas attiecināmi uz revitalizācijas veiksmīgu īstenošanu (celmu, siekstu izvešana, attīrīšana no nevēlamās zemsedzes, paaugas likvidācija un izvākšana, būvju nojaukšana, vēsturiskās būvtehnikas un citu materiālu utilizācija);
60.2.2.
virsmas apstrādes izmaksas atkarībā no īstenojamā revitalizācijas veida (līdzināšana, frēzēšana, dziļirdināšana, aparšana un citas līdzīgas tehniskas darbības);
60.2.3.
projekta īstenošanai un turpmākai apsaimniekošanai nepieciešamās piekļuves infrastruktūras (piemēram, pievedceļu, tehnoloģisko ceļu, brauktuvju un ar to saistītās infrastruktūras) izbūves, atjaunošanas un nojaukšanas izmaksas, kā arī tādu infrastruktūras labiekārtojuma elementu iegādes un izvietošanas izmaksas, kas nepieciešami piekļuves infrastruktūras pieņemšanai ekspluatācijā, nepārsniedzot astoņus procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;
60.3.
hidrotehnisko un melioratīvo pasākumu izmaksas atbilstoša hidroloģiskā stāvokļa nodrošināšanai, tostarp:
60.3.1.
esošās meliorācijas sistēmu (tai skaitā ūdensnoteku, novadgrāvju un grāvju) atjaunošanas, pārbūves, nojaukšanas vai demontāžas izmaksas;
60.3.2.
caurteku atjaunošanas, izveidošanas un demontāžas izmaksas;
60.3.3.
hidrotehnisko būvju (dambju un aizsprostu) nojaukšanas un demontāžas izmaksas;
60.3.4.
apūdeņošanas sistēmas izveide, kas ietver ūdenskrātuvju izveidi, dziļurbumu un spiču ierīkošanu, hidrotehnisko būvju (dambju un aizsprostu) būvniecības vai nojaukšanas izmaksas, lai nodrošinātu apūdeņošanas sistēmas izveidošanu un nodrošinātu stādījumiem atbilstošu mitruma līmeni sausās sezonās;
60.3.5.
izmaksas ūdens resursu efektīvai izmantošanai – ziemas un pavasara ūdens uzkrāšanai, ūdens atkārtotai izmantošanai, ūdens patēriņa mērīšanas sistēmas iegādei un uzstādīšanai;
60.3.6.
videi saudzīgu meliorācijas sistēmu elementu (piemēram, akmeņu krāvumu, sedimentācijas baseinu, divpakāpju grāvju, meandru un citu risinājumu) ierīkošanas izmaksas,  tostarp arī mākslīgā mitrāja izveides izmaksas, lai no jaunizveidotajiem stādījumiem notekošo ūdeni attīrītu vai nodrošinātu tam stādījumiem atbilstošu pH līmeni;
60.4.
izmaksas par tehnikas un iekārtu iegādi virszemes pretsalnas aizsardzībai (pretsalnas laistīšana, gaisa maisīšanas torņi, miglas ģeneratori) un laistīšanai, pilienu laistīšanai ar precīzu mēslojuma un augu aizsardzības līdzekļu lietojumu, arī krusas aizsargtīkliem un lietus aizsargpārklājiem (mobilajiem jumtiem);
60.5.
ilggadīgo stādu piemēram, krūmmelleņu, parastās niedres un augu pavairojamā materiāla, piemēram lielogu dzērveņu stīgu, izmaksas, kā arī purva videi raksturīgo augu donormateriāla ievākšanas izmaksas donorteritorijās un to reintrodukcijas (izkliedēšanas) un transportēšanas izmaksas, kas radušās uz pakalpojuma līguma pamata;
60.6.
stādījumu ierīkošanas izmaksas, kas radušās pamatojoties uz līgumiem ar trešajām personām, kas ir atbildīgas par stādījumu ierīkošanas darbu izpildi;
60.7.
barības vielu iegādes un izkliedes izmaksas, tostarp analīžu izmaksas augsnes, ūdens kvalitātes un biogēno elementu novērtēšanai;
60.8.
stādījumu balstu sistēmu, žogu un žogu balstu iegādes izmaksas, kā arī izmaksas, kas saistītas ar to uzstādīšanu, pamatojoties uz līgumiem ar trešajām personām, kas ir atbildīgas par darbu izpildi;
60.9.
stādījumu kopšana, kā mulčēšana (zāģskaidas, frēzkūdra), stādījumu ķemmēšana un stīgu apgriešana, krūmu veidošana, nezāļu ierobežošana;
60.10.
kaitēkļu aizsardzības izmaksas, tostarp arī dabisko līdzekļu pret kaitēkļiem izmantošanas izmaksas un slimību un kaitēkļu bojāto zaru utilizācija un izvākšana no stādījumiem;
60.11.
mēslošanas plāna izstrāde pamatojoties uz agroķīmisko pakalpojumu sniedzēju datiem, kas balstīti uz augšņu vai augu lapu audu analīžu rezultātiem, kuri nav vecāki par vienu gadu;
60.12.
ar projekta darbībām tieši saistīto komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksas, nepārsniedzot vienu procentu no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām.
61.
Projektā var paredzēt līdzekļus neparedzētiem izdevumiem, kas nepārsniedz četrus procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām. Neparedzētie izdevumi ir izdevumi tādu papildu darbu vai pakalpojumu veikšanai, kas kļuvuši nepieciešami, lai varētu izpildīt civiltiesisko līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu un izmantot ar projekta īstenošanu saistīto attiecināmo izmaksu segšanai. Neparedzēto izmaksu izmantošanu pirms izmaksu veikšanas finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) saskaņo ar sadarbības iestādi.
62.
Izmaksu attiecināmība īstenojot ilggadīgo stādījumu izveidi ir šāda:
62.1.
ilggadīgo stādījumu izveidi īsteno mikrouzņēmumi, maziem un vidējie uzņēmumi un attiecināmas ir šo noteikumu 60. un 61.61. punktā minētās izmaksas saskaņā ar regulas Nr. 2022/2472 14. pantu;
62.2.
šo noteikumu 60.12. apakšpunktā minētās izmaksas 100 procentu apmērā finansē no Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējuma;
62.3.
izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem īstenojot ilggadīgo stādījumu izveidi nav iekļaujamas projektā kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta par finansējuma saņēmēja līdzekļiem, par kuriem nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts. Ārpus projekta nedrīkst paredzēt izmaksas par darbībām, kas tiešā veidā nodrošina projekta mērķa sasniegšanu, izņemot šo noteikumu 78.3.78.3. apakšpunktā minētās izmaksas.
63.
Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas, kas tiešā veidā saistītas ar projektu, saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060, 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja tās nav atgūstamas nodokļu politiku reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
64.
Minimālā platība, par kuru projekta iesniedzējam piešķirams atbalsts ilggadīgo stādījumu izveidē nav mazāka par 0,5 hektāriem.
65.
Stādīšanai izmanto pārbaudītu standarta vai sertificētu pavairojamo materiālu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par augļu koku un ogulāju pavairošanas materiāla atbilstības kritēriju un aprites noteikumiem.
66.
Īstenojot meliorācijas sistēmu izveidi, pārbūvi vai atjaunošanu normatīvajos aktos par riska ūdensobjektiem noteiktajos riska ūdensobjektu sateces baseinos, atbalstu par meliorācijas sistēmu pārbūvi un atjaunošanu piešķir par videi saudzīgu meliorācijas sistēmu izveidi.
67.
Lauksaimniecībā izmantojamai zemei, kas atrodas īpaši jutīgajā teritorijā, mēslošanas plānu izstrādā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ūdens un augsnes aizsardzību no lauksaimnieciskās darbības izraisīta piesārņojuma ar nitrātiem.
68.
Ilggadīgo stādījumu ierīkošanu apliecina:
68.1.
paludikultūru (niedru un sfagnu) gadījumā – pieņemšanas–nodošanas akts, kurā norādīta ierīkotā platība, izmantotais primārās lauksaimniecības stādījuma veids un stādījumu ierīkošanas laiks, kā arī iesniedzama ģeotelpiskā karte, kas skaidri norāda paludikultūru izvietojumu;
68.2.
ilggadīgo ogulāju, piemēram, lielogu dzērveņu un krūmmelleņu, gadījumā – Lauku atbalsta dienesta uzturētās lauku bloka kartes apliecinājums, kurā reģistrēti jau izveidotie stādījumi.
69.
Komercdarbības atbalstu pasākuma piektajā atlases kārtā īstenojot ilggadīgo stādījumu izveidi piešķir saskaņā ar Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulas (ES)  2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (turpmāk - regula Nr. 2022/2472) 14. panta 3.punkta “e” un “f” apakšpunktu, ja ir ievēroti visi turpmāk minētie regulas Nr. 2022/2472 nosacījumi:
69.1.
atbalstu piemēro mikrouzņēmumiem, maziem un vidējiem uzņēmumiem atbilstoši regulas nr. 2022/2472 2. panta 52. punktam, kuri nodarbojas ar primāro lauksaimniecisko ražošanu atbilstoši regulas Nr. 2022/2472 1. panta 1. punkta 2. apakšpunkta “i” punktam;
69.2.
1. panta 3. punkta “c” un “d” apakšpunkta nosacījumi par gadījumiem kādos nepiemēro regulu Nr. 2022/2472;
69.3.
1. panta 4. punkta “a” apakšpunkta nosacījumi, ka atbalsts netiek sniegts komersantam uzņēmumu grupas līmenī, ja uz kādu no komersantiem attiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Komisijas lēmumu, ar ko atbalsts ir atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar iekšējo tirgu;
69.4.
1. panta 5. punktu nosacījumiem, ka atbalsts netiek piešķirts grūtībās nonākušam komersantam, kuram atbilstoši regulas Nr. 2022/2472 2. panta 59. punktā minētajam - uzņēmumu grupas līmenī konstatējama vismaz viena regulas Nr. 651/2014 2. panta 8.punktā minētā situācija, kuri nodarbojas ar primāro lauksaimniecisko ražošanu;
69.5.
1.panta 6. un 7. punkta nosacījumi par pasākumiem, kuriem nepiemēro regulu Nr. 2022/2472;
69.6.
14. panta 5. punkta nosacījumiem, par atbalsta piešķiršanu tikai tādam projektam, kuram ir veikts ietekmes uz vidi novērtējums vai ietekmes uz Natura 2000 teritoriju novērtējums saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ietekmes uz vidi novērtējumu pirms projekta apstiprināšanas un civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas (ja attiecināms);
69.7.
14. panta 6.punkta 4. apakšpunkta “iv” punktā ietvertie nosacījumi, ka ja tiek izveidota apūdeņošanas sistēmā, kura ietekmē pazemes vai virszemes ūdensobjektus, kuriem upju baseinu apgabalu apsaimniekošanas plānā ar ūdens daudzumu saistītu iemeslu dēļ stāvoklis noteikts sliktāks par labu, jāpanāk faktisks ūdens patēriņa samazinājums, kas palīdz sasniegt un uzturēt labu ūdensobjektu stāvokli. Ūdens patēriņa samazinājuma nosacījums nav attiecināms, ja saņemts hidrologa atzinums, ka apūdeņošanas sistēma neietekmē pazemes vai virszemes ūdensobjektus;
69.8.
14. panta 7. punkta nosacījumi par izmaksām, kas nav attiecināmas;
69.9.
14.panta 9. punkta nosacījumi par atbalsta nepiešķiršanu viengadīgo augu iegādi un stādīšanu, nosusināšanas darbiem, dzīvnieku iegādi un instalāciju ierīkošanu, kabeļu ievilkšanu datu tīklu vajadzībām ārpus privātīpašuma;
69.10.
14. panta 10. punkta nosacījums par 2013. gada 17.decembra Eiropas parlamenta un padomes regulu (ES) Nr. 1308/2013  Eiropas parlamenta un padomes regula (ES) Nr. 1308/2013 ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju un atceļ Padomes Regulas (EEK) Nr. 922/72, (EEK) Nr. 234/79, (EK) Nr. 1037/2001 un (EK) Nr. 1234/2007 noteikto aizliegumu vai ierobežojumu ievērošanu, kā arī atbalsta sniegšanu augkopības sektoram.
70.
Ja projekta darbības, izņemot šo noteikumu 60.1.3. apakšpunktā minēto būvprojekta izstrādi, ir uzsāktas un izmaksas radušās pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē, projekta iesniegums tiek noraidīts.
71.
Ar projekta izmaksām saistītos līgumus slēdz un ar ieguldījumiem saistītus darbus uzsāk pēc projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē, tai skaitā ievērojot arī regulas Nr. 2022/2472 2. panta 53. punktā minēto nosacījumu par projekta darbu vai darbību sākumu un regulas Nr. 2022/2472 6. panta 2. punktā minēto stimulējošās ietekmes prasību. Līgumi, kas var būt noslēgti pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē, ir saistīti ar šo noteikumu 60.1.3. apakšpunktā minētajām būvprojekta izstrādes izmaksām.
72.
Komercdarbības atbalsta piešķiršanas diena atbilstoši regulas Nr. 2022/2472 2. panta 21. punktā minētajam ir diena, kad tiek pieņemts sadarbības iestādes lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai izdots atzinums par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi, ja iepriekš ir bijis pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu.
73.
Maksimālā Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējuma intensitāte šo noteikumu 60. un 61. punktā minēto izmaksu segšanai, ievērojot regulas Nr. 2022/2472 14. panta 11. un 12. punktu, ir 80 procenti, izņemot īstenojot šo noteikumu 60.3.4. apakšpunktā minēto apūdeņošanas sistēmas izveidi, kurai atbalsta intensitāte ir 65 procenti.
74.
Šo noteikumu 69.3. un 69.4. apakšpunktā iekļautos nosacījumus pārbauda uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi sadarbības iestādē un uz komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi.
75.
Lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulu Nr. 2022/2472 pieņem līdz 2030. gada 30. jūnijam.
VII.Pasākuma un projekta īstenošanas un uzraudzības nosacījumi
76.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) projektu īsteno saskaņā ar civiltiesisko līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
77.
Projekta ietvaros iepirkumus veic saskaņā ar publiskos iepirkumus regulējošo normatīvo aktu prasībām (ja attiecināms), īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru, organizējot cenu aptaujas, izvēloties ekonomiski izdevīgāko piedāvājumu un pamatojot izvēli atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
78.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) pasākuma ceturtajā un piektajā atlases kārtā:
78.1.
nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantam un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.- 2027. gada plānošanas periodā; 
78.2.
pasākuma ceturtajā atlases kārtā savā tīmekļvietnē ne retāk kā vienu reizi sešos mēnešos ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu;
78.3.
sedz projekta izmaksu pieaugumu no saviem līdzekļiem. Finansējuma saņēmēju un sadarbības partneru (ja attiecināms), kuri īsteno darbības atbilstoši komercdarbības atbalsta regulējumam,  projekta izmaksu pieaugumu, kuru finansēšana būtu kvalificējama kā komercdarbības atbalsts, finansē no līdzekļiem, kas ir brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta;
78.4.
nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos un to, ka projektā plānotie darbi netiek finansēti vai līdzfinansēti, kā arī tos nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
78.5.
nodrošina atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par finansējuma izlietojumu projektā, nodalot tā ietvaros veiktās darbības no saimnieciskās darbības, kā arī nodalot projekta ietvaros veiktās darbības, par kurām tiek saņemts komercdarbības atbalsts, no darbībām uz kurām netiek piemērots komercdarbības atbalsta kontroles regulējums;
78.6.
nodrošina projekta civiltiesiskajā līgumā vai vienošanās par projekta īstenošanu un projekta iesniegumā noteikto uzraudzības rādītāju sasniegšanu;
78.7.
nodrošina, ka nekustamais īpašums vai tā daļa, kurā tiek īstenotas projektā paredzētās darbības, visa projekta dzīves cikla laikā ir finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera (ja attiecināms) īpašumā, valdījumā vai turējumā vai arī atrodas nekustamajā īpašumā, uz kuru finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim (ja attiecināms) ir spēkā esošas apbūves tiesības;
78.8.
nodrošina projekta rezultātu ilgtspēju, uzturēšanu un apsaimniekošanu visā projekta dzīves ciklā saskaņā ar revitalizācijas plāniem un ekspertu norādījumiem par teritoriju apsaimniekošanas darbībām pēc projekta noslēgšanas, tostarp nodrošina, ka netiek uzsākta kūdras ieguve;
78.9.
nodrošina, ka piešķirtais komercdarbības atbalsts netiek apvienots ar finansējumu no citas atbalsta programmas, kuras finansējums tiek piešķirts no vietējiem, reģionālajiem, valsts vai Eiropas Savienības finanšu līdzekļiem par tām pašām attiecināmajām izmaksām. 
78.10.
revitalizāciju īsteno atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentos noteiktajām prasībām vai saskaņo ar pašvaldību, kuras teritorijā atrodas nekustamais īpašums, kurā tiks īstenotas projekta darbības, ja teritorijas attīstības plānošanas dokumentos nav tieši norādīts atbilstošs nekustamā īpašuma lietošanas mērķa veids; 
78.11.
nodrošina zemes lietojuma veida vai nekustamā īpašuma lietošanas mērķa maiņas ierosināšanu atbilstoši normatīvajiem aktiem par nekustamā īpašuma lietošanas mērķu noteikšanu un lietojuma veida maiņu (ja attiecināms);
78.12.
nodrošina, ka revitalizācija tiek īstenota atbilstoši ietekmes uz vidi novērtējuma vai sākotnējā ietekmes uz vidi novērtējuma procedūrām (ja attiecināms);
78.13.
nodrošina, ka īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, mikroliegumos un projekta darbības tiek īstenotas saskaņā ar īpaši aizsargājamu dabas teritoriju dabas aizsardzības plāniem vai, ja nav spēkā esošu dabas, sugu vai biotopu aizsardzības plānu, saskaņā ar dabas (sugu un biotopu) eksperta atzinumu par darbību atbilstošu ietekmi uz biotopiem un sugu dzīvotnēm un hidrologa atzinumu par plānotā ūdens līmeņa režīma izmaiņām un to ietekmi uz apkārtējām teritorijām (ja attiecināms);
78.14.
nodrošina, ka revitalizācijas darbību īstenošana negatīvi neietekmēs apkārt esošo teritoriju meliorācijas sistēmu funkcionalitāti;
78.15.
nosaka pienākumu būvdarbu veicējiem un pakalpojumu sniedzējiem ievērot horizontālā principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" prasību projekta ietvaros, ievērojot koku ciršanas aizliegumu putnu ligzdošanas periodā (ja attiecināms);
78.16.
pasākuma ceturtajā un piektajā atlases kārtā, ja projekta iesniedzējs vai sadarbības partneris (ja attiecināms) ir juridiska persona, nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 61. pantu un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu.
79.
Šo noteikumu 23. punktā minēto atbalstāmo darbību attiecināmās izmaksas nosaka saskaņā ar metodiku, piemērojot vienas vienības izmaksu likmes un metodikā noteiktos aprēķinus un nosacījumus to noteikšanai. Metodiku atbildīgā iestāde ievieto savā tīmekļvietnē pēc tās apstiprināšanas, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pirms ceturtās un piektās kārtas atlases izsludināšanas.
80.
Pasākuma piektajā atlases kārtā īstenojot darbības, kam netiek piemērota metodika, pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir uzskatāmi par attiecināmām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja vien tie nav atgūstami saskaņā ar nacionālajiem tiesību aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā.
81.
Pasākuma ceturtajā atlases kārtā finansējuma saņēmējs nodrošina šo noteikumu 19. punktu minēto ieņēmumu uzskaiti gada griezumā un sadarbības iestādē iesniedz atbilstošu informāciju pēc sadarbības iestādes pieprasījuma, ja projekta dzīves cikla laikā no projektā izveidotās infrastruktūras izmantošanas tiek gūti ieņēmumi. Ja ieņēmumi pārsniedz šo noteikumu 19. punktā minēto apmēru, finansējuma saņēmējs nekavējoties informē par to sadarbības iestādi;
82.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) nodrošina, ka ar komercdarbības un de minimis atbalstu saistīto projekta dokumentāciju glabā 10 gadus no dienas, kad saskaņā ar šiem noteikumiem piešķirts komercdarbības atbalsts.
83.
Sadarbības iestāde informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu, par de minimis un minēto atbalstu apliecinošos dokumentus glabā 10 gadus no dienas, kad saskaņā ar šiem noteikumiem piešķirts pēdējais atbalsts.
84.
Sadarbības iestāde nodrošina komercdarbības atbalsta pārredzamības prasību izpildi atbilstoši regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. un 4. punktam, regulas Nr. 2022/2472 9. panta 1. punktam un normatīvajam aktam par kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības.
85.
Ja tiek pārkāpti regulas Nr.  651/2014, regulas Nr. 2023/2831 vai regulas Nr. 2022/2472 nosacījumi, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
86.
Pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas sadarbības iestāde, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera (ja attiecināms) rakstisku avansa pieprasījumu, atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtību Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā, nodrošina finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim (ja attiecināms) avansa maksājumus, kurus var izmaksāt vairākos maksājumos, ievērojot, ka avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 70 procentus no projektam piešķirtā Taisnīgas pārkārtošanās fonda un valsts budžeta finansējuma kopsummas.
87.
Avansa maksājuma izlietošanas laiks finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim (ja attiecināms) nepārsniedz sešus mēnešus.
88.
Sadarbības iestādei saskaņā ar civiltiesisko līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu ir tiesības projekta īstenošanas un pēcuzraudzības laikā pārbaudīt civiltiesiskajā līgumā vai vienošanās par projekta īstenošanu noteikto nosacījumu izpildi, veicot pārbaudi projekta īstenošanas vietā atbilstoši Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
89.
Sadarbības iestādei, revīzijas iestādei, Eiropas Komisijai vai Eiropas Komisijas ekspertiem ir tiesības pieprasīt finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim (ja attiecināms) visus projekta izmaksas pamatojošos dokumentus un veikt pārbaudes projekta īstenošanas vietā, tai skaitā pirms projekta iesnieguma  apstiprināšanas.
90.
Ja ar saimniecisku darbību nesaistīts projekts vai tā daļa projekta dzīves cikla laikā kļūst par projektu, kas saistīts ar saimniecisku darbību, kurai sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) no finansējuma, par kuru nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts, atmaksā sadarbības iestādei visu nelikumīgi saņemto komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds