Ministru kabineta noteikumi Nr. 26
Rīgā 2024. gada 9. janvārī (prot. Nr. 1 62. §)
22-TA-967
Kritēriji un kārtība, kādā tiek piešķirts un anulēts valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statuss
Izdoti saskaņā ar Izglītības likuma 14. panta 24.1 punktu
1.
Noteikumi nosaka kritērijus un kārtību, kādā interešu izglītības iestādei (turpmāk – iestāde) piešķir un anulē valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu.
2.
Katrā Kurzemes, Latgales, Vidzemes un Zemgales plānošanas reģiona teritorijā darbojas ne vairāk kā divas, bet Rīgas plānošanas reģionā – ne vairāk kā trīs valsts nozīmes interešu izglītības iestādes.
3.
Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – ministrija) piešķir iestādei valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu un izdara attiecīgu ierakstu Valsts izglītības informācijas sistēmā, ja iestāde vienlaikus atbilst šādiem kritērijiem:
3.1.
nodrošina pirmsskolas izglītības, pamatizglītības un vidējās izglītības pakāpes izglītojamiem (turpmāk – izglītojamie) interešu izglītības programmu piedāvājumu, tai skaitā zinātnes, tehnoloģiju, vides, inženierzinātņu un matemātikas (turpmāk – STEM) jomās, kas atbilst valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijās un valsts izglītības standartā ietvertajam mācību un audzināšanas saturam un izglītojamo sasniedzamajiem rezultātiem, kā arī sniedz izglītojamiem plašāku izglītības pieredzi;
3.2.
īsteno daudzveidīgas, dažādu grūtības pakāpju un dažāda īstenošanas ilguma interešu izglītības programmas, kā arī ne mazāk kā triju interešu izglītības programmu STEM jomā īstenošanas ilgums ir mācību gads;
3.3.
organizē vismaz četrus dažādus interešu izglītības pasākumus (piemēram, sacensības, konkursus, izstādes, darbnīcas, nometnes), tai skaitā izglītojamo motivācijas un intereses veicināšanai par STEM jomām;
3.4.
izglīto ne mazāk kā 1400 izglītojamos interešu izglītības programmās un ne mazāk kā 600 izglītojamos pasākumos un aktivitātēs laikposmā no iepriekšējā gada 1. jūnija līdz kārtējā gada 31. maijam, kā arī nodrošina Valsts izglītības informācijas sistēmā šādu informāciju:
3.4.1.
interešu izglītības programmas izglītības joma un apakšjoma, interešu izglītības programmas kods, stundu skaits nedēļā, interešu izglītības grupā ieskaitītie izglītojamie;
3.4.2.
izglītojamo skaits, kas iesaistīti pasākumos un aktivitātēs, norādot konkrētu aktivitāti, datumu, kad izglītojamie tajā piedalījušies, un informāciju par izglītības iestādi, klasi, kursu vai grupu;
3.5.
nodrošina izbraukuma vai neklātienes interešu izglītības nodarbības un aktivitātes STEM jomā izglītības iestādēm, kuras nepiedāvā STEM jomas interešu izglītības programmas vai kurās ir ierobežots šādu programmu piedāvājums;
3.6.
veic interešu izglītības, tai skaitā STEM jomā, metodiskā atbalsta funkcijas:
3.6.1.
sniedz izglītības iestādēm, interešu izglītības pakalpojuma sniedzējiem un pedagogiem metodisko atbalstu interešu izglītības programmu īstenošanā, tai skaitā izstrādā ne mazāk kā trīs metodiskos materiālus un nodrošina to pieejamību izglītojamiem un pedagogiem;
3.6.2.
organizē interešu izglītības pedagogu profesionālās kompetences pilnveidi un pieredzes apmaiņu;
3.6.3.
nodrošina tīklošanās iespējas par aktualitātēm un labās prakses piemēru popularizēšanu;
3.7.
interešu izglītības programmu un aktivitāšu īstenošanā pēc izvēles sadarbojas ar:
3.7.1.
jaunatnes organizācijām, nozares asociācijām vai citām nevalstiskajām organizācijām;
3.7.2.
vides organizācijām;
3.7.3.
uzņēmumiem, tai skaitā STEM jomā;
3.7.4.
valsts un pašvaldību institūcijām;
3.7.5.
augstākās izglītības iestādēm;
3.7.6.
plašsaziņas līdzekļiem;
3.8.
nodrošina interešu izglītības programmu un aktivitāšu īstenošanas prasībām atbilstošu materiāltehnisko resursu bāzi un infrastruktūru, kā arī nepieciešamos pedagoģiskos resursus.
4.
Ja iestāde pretendē uz valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu, tās dibinātājs līdz kārtējā gada 1. jūnijam iesniedz ministrijā iesniegumu un dokumentus, kas apliecina iestādes atbilstību šo noteikumu 3. punktā minētajiem kritērijiem laikposmā no iepriekšējā gada 1. jūnija līdz kārtējā gada 31. maijam.
5.
Ministrija:
5.2.
līdz kārtējā gada 1. jūlijam pieņem lēmumu par valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusa piešķiršanu iestādei no kārtējā gada 1. septembra vai, ja netiek izpildīts kāds no šo noteikumu 3. punktā minētajiem kritērijiem, sniedz pamatotu atteikumu un par to nekavējoties rakstveidā informē izglītības iestādes dibinātāju.
6.
Valsts nozīmes interešu izglītības iestāde katru gadu līdz 1. jūnijam iesniedz ministrijā valsts nozīmes interešu izglītības iestādes izstrādātu un ar tās dibinātāju saskaņotu informatīvu pārskatu un dokumentus, kas apliecina valsts nozīmes interešu izglītības iestādes atbilstību šo noteikumu 3. punktā minētajiem kritērijiem laikposmā no iepriekšējā gada 1. jūnija līdz kārtējā gada 31. maijam. Ministrija laikposmā no kārtējā gada 1. jūnija līdz 20. jūnijam izvērtē šajā punktā minētos dokumentus un, ja netiek izpildīts kāds no šo noteikumu 3. punktā minētajiem kritērijiem, par to rakstveidā informē valsts nozīmes interešu izglītības iestādi un tās dibinātāju.
7.
Ja valsts nozīmes interešu izglītības iestāde divus gadus pēc kārtas nenodrošina kāda šo noteikumu 3. punktā minētā kritērija izpildi, ministrija ar kārtējā gada 1. septembri tai anulē valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu.
8.
Šo noteikumu 3. punkta ievaddaļā un 3.4.2. apakšpunktā minēto informāciju Valsts izglītības informācijas sistēmā ievada līdz ar attiecīgās sistēmas funkcionalitātes nodrošināšanu, bet ne vēlāk kā līdz 2024. gada 1. jūnijam.
Ministru prezidente E. Siliņa
Izglītības un zinātnes ministre A. Čakša