Noteikumu projekts

24-TA-672
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Izmantot digitalizācijas priekšrocības uzņēmējdarbības attīstībai” 1.2.2.1. pasākuma “Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā” īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Izmantot digitalizācijas priekšrocības uzņēmējdarbības attīstībai” 1.2.2.1. pasākumu “Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā” (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus;
1.7.
izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1.
gala labuma guvējs – sīkais (mikro), mazais, vidējais komersants (tai skaitā juridiskas personas ārvalstu filiāle, zemnieku saimniecība, kooperatīvā sabiedrība), kas atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā saimnieciskās darbības subjekta statusam saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 2. panta 2. punktu un mazas vidējas kapitalizācijas sabiedrības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. jūnija Regulas (ES) Nr. 2015/1017 par Eiropas Stratēģisko investīciju fondu, Eiropas Investīciju konsultāciju centru un Eiropas Investīciju projektu portālu, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1291/2013 un (ES) Nr. 1316/2013 – Eiropas Stratēģisko investīciju fonds (turpmāk – regula 2015/1017), 2. panta 6. punktu, kā arī vidējas kapitalizācijas sabiedrības saskaņā ar regulas 2015/1017 2. panta 7. punktu;
2.2.
viens vienots uzņēmums – uzņēmums, kas atbilst Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) 2. panta 2. punktam;
2.3.
digitālās intensitātes novērtējums – novērtējums, kas nosaka ar 12 dažādu digitālo tehnoloģiju pieejamību un izmantošanu komersanta līmenī (pieejams internets vismaz 50% nodarbināto cilvēku, vēršanās pie informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk - IKT) speciālistiem, ātra platjosla, pieejams mobilais internets vismaz 20% nodarbināto cilvēku, pieejama tīmekļa vietne, vietne ar sarežģītām funkcijām, sociālie mediji, noteikta maksa par reklamēšanu internetā, vidēja un augsta mākoņdatošanas pakalpojumu iegāde, e-rēķinu nosūtīšana, kas piemēroti automatizētai apstrādei, e-komercijas tīmekļa pārdošana, kas veido vismaz 1% no kopējā apgrozījuma un interneta tirdzniecība starp patērētājiem, kas pārsniedz 10% no kopējā tīmekļa pārdošanas apjoma. Augsta un augstāka digitālā intensitāte attiecas uz uzņēmumiem, kas izmanto vismaz septiņas no šīm 12 digitālajām tehnoloģijām.
3.
Pasākuma mērķis ir nodrošināt finansējuma pieejamību procesu digitalizācijai komercdarbībā, kā arī veicināt produktivitātes paaugstināšanu ar mērķtiecīgu resursu ieguldīšanu augstākas pievienotās vērtības radīšanai komersantu komercdarbības procesos.
4.
Pasākuma mērķa grupa ir gala labuma guvēji atbilstoši 2.1. apakšpunktam.
5.
Pasākums tiek īstenots Latvijas Republikas teritorijā.
6.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 27 613 228 euro (tostarp elastības finansējums 4 355 304 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 23 471 243 euro (tostarp elastības finansējums 3 702 009 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 4 141 985 euro (tostarp elastības finansējums 653 295 euro).
7.
Maksimālais attiecināmais ERAF finansējuma apmērs nepārsniedz 85 % no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
8.
Projekta iesniegumā pasākuma īstenošanai kopējo pasākumam pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 23 257 924 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 19 769 234 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu – 3 488 690 euro apmērā.
9.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Ekonomikas ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
10.
Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu līdz šo noteikumu 6. punktā minētajam plānotajam kopējam attiecināmajam finansējuma apmēram.
11.
Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzami šādi rādītāji:
11.1.
iznākuma rādītāji:
11.1.1.
ar grantiem atbalstīti komersanti  - 1750;
11.1.2.
nefinansiālu atbalstu saņēmušie komersanti - 300;
11.2.
rezultāta rādītājs - uzņēmumi, kas panākuši augstu digitālo intensitāti – 140.
12.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā. Projektu iesniegumu iesniegšanu izsludina vienu reizi par visu pasākumam pieejamo finansējumu.
II.Prasības projekta iesniedzējam
13.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, kura pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs.
14.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumam un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu (turpmāk – vadības informācijas sistēma).
15.
Projekta iesniedzējs šo noteikumu 20. punktā minētās atbalstāmās darbības īsteno saskaņā ar projekta īstenošanas stratēģiju, kurā norādīta detalizēta informācija par projekta īstenošanas plānu, mērķiem, uzņēmējdarbības digitalizācijas problēmām Latvijā un to risinājumiem, finansējuma saņēmēja darba uzdevumi un funkcijas, kā arī sasniedzamie rādītāji, lai nodrošinātu šo noteikumu 3. punktā minētā mērķa sasniegšanu. Projekta īstenošanas stratēģijā iekļauj arī gala labuma guvēju atlases procedūru. Projekta iesniedzējs minēto stratēģiju saskaņo ar atbildīgo iestādi un, kad saņemts saskaņojums, pievieno stratēģiju projekta iesniegumam.
16.
Projekta iesniedzējs kopā ar projekta iesniegumu iesniedz tā izstrādātu procedūru, kādā tiks nodrošināta komercdarbības atbalsta sniegšana gala labuma guvējiem.
17.
Projekta iesniedzējs projekta iesniegumam pievieno apliecinājumu, ka tam ir izveidota iekšējās kontroles sistēma korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai atbilstoši šo noteikumu 40.10. apakšpunktam.
18.
Projekta iesniedzējs izstrādā izmaksu un ieguvumu analīzi un iesniedz to kā projekta iesnieguma pielikumu.
III.Atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumi
19.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra sniedz atbalstu gala labuma guvējam granta veidā.
20.
Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējam, kas nodrošina projekta īstenošanu, ir atbalstāmas šādas darbības:
20.1.
projekta vadības nodrošināšana, tai skaitā iepirkumu organizēšana;
20.2.
projekta īstenošanas nodrošināšana;
20.3.
komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu nodrošināšana, ievērojot nediskriminācijas principus;
20.4.
uzņēmumu datubāzu iegāde, datu monitorings un analīze;
20.5.
IT sistēmu, programmu un rīku izstrādes pakalpojumi, datu un informācijas uzkrāšana.
21.
Šo noteikumu 20.1. un 20.2. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai attiecināmas šādas izmaksas:
21.1.
projekta vadības personāla izmaksas;
21.2.
projekta īstenošanas personāla izmaksas;
21.3.
nepieciešamo ārpakalpojumu (piemēram, juridiskie pakalpojumi, mārketinga materiālu izgatavošana, mārketinga aktivitātes un citi ārpakalpojumi) izmaksas un piegāžu izmaksas.
22.
Šo noteikumu 21.1. un  21.2. apakšpunktā minētajām personāla izmaksām tiek piemērota vienotā likme 20 procentu apmērā no pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot personāla izmaksas, atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 55. panta 1. punktam.
23.
Pasākuma ietvaros ir attiecināmas netiešās projekta īstenošanas izmaksas šo noteikumu 20.1. un 20.2. apakšpunktā minēto darbību veikšanai. Netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējs plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 21.1. un 21.2. apakšpunktā norādītājām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 54. panta b) punktu.
24.
Šo noteikumu 20.3. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas šādas izmaksas:
24.1.
tīmekļvietņu izstrādes un uzturēšanas izmaksas projekta īstenošanas laikā;
24.2.
maksa par informācijas izplatīšanu un izvietošanu dažādos informācijas līdzekļos, sociālajos tīklos, TV, radio, drukātos un digitālos medijos, maksas reklāma;
24.3.
informācijas un publicitātes materiālu izstrādes un izvietošanas izmaksas (tulkošana, maketēšana, druka, titrēšana, filmēšana, stenda un reklāmas laukuma izmaksas, skatuves vietas nomas maksa citu organizāciju pasākumos, digitālie, informatīvie materiāli (piemēram, brošūras, diplomi, stendi, bukleti, zibatmiņas)).
25.
Šo noteikumu 20.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības nodrošināšanai ir attiecināmas pieejas tiesību iegādes izmaksas ārējām datubāzēm, datu monitoringa un datu analīzes rīku iegādes un izmantošanas izmaksas.
26.
Šo noteikumu 20.5. apakšpunktā minētās darbības nodrošināšanai attiecināmas IT sistēmu, programmu un rīku izstrādes un uzturēšanas izmaksas pasākuma mērķiem tā īstenošanas laikā un atbilstoši šo noteikumu 37. punktam. 
27.
Pasākuma ietvaros gala labuma guvējs var veikt ieguldījumus šādu komercdarbības procesu uzlabošanā:
27.1.
administratīvie procesi – finanses un grāmatvedība, administrācija, dokumentu vadība, projektu vadība, kopdarbība, sistēmu savietojamība;
27.2.
personāla vadības procesi – cilvēku resursu vadība, darba laika uzskaite, darba deleģēšana, personāla iesaiste, novērtēšana un motivācija;
27.3.
pārdošanas procesi – klientu piesaiste un darījumu vadības automatizācija, pārdošana un darījumu atsekošana, e-komercija, digitālais mārketings, digitālie risinājumi mazumtirdzniecībai, klientu attiecību pārvaldība (Customer relationship management – CRM);
27.4.
resursu pārvaldības procesi – resursu vadība (Enterprise resource planning – ERP, noliktavu pārvaldības sistēmas), energoresursu pārvaldība, efektīvāka izmantošana;
27.5.
datu pārvaldības procesi – datu drošība, datu glabāšana, komunikācijas infrastruktūra;
27.6.
transports un loģistikas procesi – lietu internets, viedie mobilitātes risinājumi, uztveres sistēmas, satiksmes monitorings;
27.7.
ražošanas un kvalitātes kontroles procesi –  ražošanas un biznesa procesu vadības un automatizācijas, kvalitātes kontroles sistēmas, datu sinhronizācija, datu analītika;
27.8.
operatīvās vadības procesi – biznesa vadība, biznesa analītika, lielo datu analītika, risinājumi vadības lēmumu pieņemšanai, datu automatizācija, sinhronizācija;
27.9.
stratēģiskā vadība – digitalizācijas (procesu un produktu) un inovāciju attīstības stratēģija;
27.10.
citu ar informācijas un komunikācijas tehnoloģiju produktiem, tehnoloģijām, drošību vai procesiem saistītu uzlabojumu veikšana;
27.11.
jaunu digitālu risinājumu izstrāde - digitālu procesu prototipēšana.
28.
Pasākuma ietvaros gala labuma guvējam ir attiecināmas šādas izmaksu pozīcijas:
28.1.
gatavo risinājumu, aparatūras, sensoru, iekārtu, programmatūras un informācijas tehnoloģiju infrastruktūras iegādes, uzstādīšanas un pielāgošanas izmaksas un ar tām saistīto konsultāciju izmaksas un ar tām saistīto konsultāciju izmaksas;
28.2.
digitālās intensitātes novērtējuma aktivitāšu izmaksas: 
28.2.1.
sākotnējā un otrreizējā digitālā brieduma testa veikšanas izmaksas;
28.2.2.
digitālās ceļa kartes un atzinuma izstrādes izmaksas.
29.
Šo noteikumu 28.1. apakšpunktā minētās konsultāciju izmaksas nav pastāvīga vai periodiska darbība, tās nav saistītas ar gala labuma guvēja parastajām darbības izmaksām, piemēram, kārtējiem nodokļu konsultāciju pakalpojumiem, regulāriem juridiskajiem pakalpojumiem vai reklāmas pakalpojumiem. Granta daļa, ko gala labuma guvējs var izmantot šo noteikumu 28.1. apakšpunktā minēto konsultāciju izmaksu segšanai, proporcionāli nevar pārsniegt granta daļu, kas paredzēta pārējām šo noteikumu 28.1. apakšpunktā minēto attiecināmo izmaksu segšanai.
30.
Šo noteikumu 28. punktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas atbilstoši atbildīgās iestādes izstrādātajām vienkāršoto izmaksu metodikām, kas saskaņotas ar vadošo iestādi.
31.
Gala labuma guvējs, kurš nav pievienotās vērtības nodokļa maksātājs, var attiecināt pievienotās vērtības nodokļa izmaksas.
32.
Neatbalstāmās darbības un izmaksas gala labuma guvējiem ir:
32.1.
standarta biroja tehnikas un datortehnikas iegāde, kas ir nepieciešama pamata iekšējo funkciju nodrošināšanai un procesu kopumam, kuru gala labuma guvējs veic neatkarīgi no darbības jomas;
32.2.
esošas programmatūras un informācijas sistēmu atbalsts, izņemot drošības testus;
32.3.
esošo programmu papildināšana ar jaunu funkcionalitāti lietotājiem;
32.4.
lietotāja dokumentācijas sagatavošana;
32.5.
jau veikti ieguldījumi iekšējās funkcijās un procesos;
32.6.
nekustamā īpašuma iegāde;
32.7.
esošās programmatūras pielāgošana, izņemot drošības pilnveidojumu īstenošanu un jaunu programmatūru sinhronizēšanu atbalsta programmas mērķu īstenošanai komercdarbībā;
32.8.
darbības, kas jau ir pabeigtas brīdī, kad tiek noslēgts Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras līgums ar gala labuma guvēju un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras vienošanās ar sadarbības iestādi.
33.
Ja projekta īstenošanas laikā rodas izmaksas, kas neatbilst šiem noteikumiem vai pārsniedz pieejamo attiecināmo finansējumu, gala labuma guvējs apņemas tās segt no paša rīcībā esošajiem līdzekļiem, kas nav saistīti ar publisku atbalstu.
34.
Gala labuma guvējs atbalstāmās darbības var uzsākt tikai pēc atbalsta pieteikuma iesniegšanas Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā. Ja atbalsta pieteikums netiek apstiprināts, gala labuma guvējs visas projekta izmaksas sedz no saviem līdzekļiem.
IV.Projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi
35.
Gala labuma guvējs atbalstam piesakās, iesniedzot pieteikumu strukturētā formā valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv.
36.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanu plāno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, kas noslēgta starp finansējuma saņēmēju un sadarbības iestādi – Centrālo finanšu un līgumu aģentūru, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
37.
Šajos noteikumos minētās izmaksas finansējuma saņēmējam ir attiecināmas no šo noteikumu spēkā stāšanās brīža. Šajos noteikumos minētās izmaksas gala labuma guvējiem ir attiecināmas no dienas, kad Finansējuma saņēmējs pieņēmis lēmumu par atbalsta piešķiršanu gala labuma guvējam.
38.
Publiskos iepirkumus finansējuma saņēmējs veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību un inovatīva risinājuma integrēšana preču un pakalpojuma iepirkumos.
39.
Līgumos, kurus finansējuma saņēmējs slēdz ar piegādātājiem un pakalpojuma sniedzējiem, avansa maksājumus var paredzēt līdz 100 % no attiecīgā līguma summas atbilstoši finansējuma saņēmēja izstrādātajiem avansa apjoma noteikšanas kritērijiem.
40.
Finansējuma saņēmēja pienākumi:
40.1.
nodrošināt atbalsta programmas īstenošanu, atbalsta piešķiršanu un uzraudzību, tai skaitā par gala labuma guvējiem piešķirtā finansējuma izlietojumu, saskaņā ar šo noteikumu nosacījumiem;
40.2.
izstrādāt gala labuma guvēju iesniegto pieteikumu vērtēšanas kritērijus un kārtību, kādā gala labuma guvējam tiek izsniegts grants, tiek nodrošināta granta izmantošanas uzraudzība, un mēneša laikā pēc atbalsta programmas stāšanās spēkā saskaņot to ar atbildīgo iestādi;
40.3.
nodrošināt gala labuma guvēju iesniegto pieteikumu izvērtēšanu un komercdarbības atbalsta piešķiršanu atbilstoši vērtēšanas kritērijiem, komercdarbības atbalsta piešķiršanas prasībām un šo noteikumu nosacījumiem;
40.4.
informāciju par atbalsta pieteikumu iesniegšanu publicēt valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv;
40.5.
nodrošināt komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvo aktu par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
40.6.
piemērot vadošās iestādes un atbildīgās iestādes sagatavotās Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vienkāršoto izmaksu metodikas, kas programmas ietvaros ir attiecināmas ar to spēkā stāšanās brīdi;
40.7.
nodrošināt principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" ievērošanu finansējuma sniegšanā, lai gala labuma guvēja pieteikumā iekļautajai atbalstāmajam atbalsta mērķim nav ietekmes uz visiem vides mērķiem, vērtējot gan tiešās, gan primārās netiešās sekas visā aprites ciklā, vai paredzamā ietekme ir nebūtiska;
40.8.
nodrošināt interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Regula Nr. 2018/1046), 61. panta prasībām un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā;
40.9.
finansējuma saņēmēja darbiniekiem, kas iesaistīti gala labuma guvēju pieteikumu vērtēšanas procesā, parakstīt šo noteikumu pielikumu esošo objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesības apliecinājumu, ka nepiedalīsies gala labuma guvēju pieteikumu izvērtēšanā interešu konflikta situācijā. Apliecinājumu paraksta pirms gala labuma guvēju pieteikumu izskatīšanas un vērtēšanas. Apliecinājumu finansējuma saņēmējs glabā atbilstoši Regulas Nr. 2018/1046 132. pantam un šo noteikumu 61. punktam;
40.10.
līdz projekta iesnieguma iesniegšanai izstrādāt iekšējās kontroles sistēmu korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā atbilstoši normatīvo aktu prasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanas iekšējās kontroles sistēmu jomā, kas ietver arī:
40.10.1.
pasākumus interešu konflikta riska kontrolei atbalsta piešķiršanas procedūrā un publiskajos iepirkumos (preventīvus pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska kontrolei, tai skaitā paziņošanas procedūru, labošanas pasākumus) un informāciju par interešu konflikta novēršanu saskaņā ar Regulas Nr. 2018/1046 61. pantu;
40.10.2.
krāpšanas un korupcijas risku novēršanas mehānismus;
40.10.3.
iekšējās informācijas aprites un komunikācijas pasākumus par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas riska novēršanu;
40.10.4.
ētikas kodeksu;
40.10.5.
kārtību, kā darbiniekiem jārīkojas, ja tie vēlas ziņot par iespējamiem pārkāpumiem (tai skaitā iespējamām koruptīvām darbībām), ietverot pasākumus, lai nodrošinātu ziņotāja anonimitāti un aizsardzību;
40.10.6.
pasākumus aizliegto vienošanos riska kontrolei;
40.10.7.
mehānismu dubultā finansējuma novēršanai ar citiem finansēšanas avotiem, tai skaitā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam, Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmu "Izaugsme un nodarbinātība" un citiem ārvalstu finanšu instrumentiem;
40.10.8.
trauksmes celšanas sistēmu;
40.10.9.
procedūru disciplināratbildības piemērošanai;
40.10.10.
ziņošanas mehānismu kompetentajām iestādēm par potenciāliem administratīviem vai kriminālpārkāpumiem;
40.11.
vismaz divas reizes gadā kopā ar maksājuma pieprasījumu vadības informācijas sistēmā par katru gala labuma guvēju vai pēc atbildīgās iestādes pieprasījuma 10 darbdienu laikā iesniegt atbildīgajai iestādei šādu informāciju:
40.11.1.
atbalstu saņēmušo gala labuma guvēju reģistrācijas numurs;
40.11.2.
atbalstu saņēmušo komersantu samaksāto nodokļu apmēru;
40.11.3.
atbalstu saņēmušo komersantu līdzfinansējuma avotu un apmēru;
40.11.4.
atbalstu saņēmušo komersantu eksporta apjoms;
40.11.5.
katrā no Viedās specializācijas stratēģijas (turpmāk - RIS3) jomām sadalījumā pa gala labuma guvēju veidiem šādus RIS3 rādītājus:
40.11.5.1.
ārējie izdevumi pētniecības darbiem, kas pasūtīti citās iestādēs, uzņēmumos, organizācijās (pētniecības un attīstības izdevumu apmērs (euro));
40.11.5.2.
pētniecības un attīstības izdevumu apmērs – publiskais finansējums (euro);
40.11.5.3.
kapitālizdevumi – iekārtas, intelektuālā īpašuma tiesības, datoru programmatūra (pētniecības un attīstības izdevumu apmērs (euro));
40.11.5.4.
attīstības izdevumu apmērs – privātās investīcijas (euro);
40.11.5.5.
rūpnieciskie (lietišķie) pētījumi (pētniecības un attīstības izdevumu apmērs (euro));
40.11.5.6.
rūpnieciski ekonomiskā priekšizpēte (pētniecības un attīstības izdevumu apmērs (euro));
40.11.5.7.
darbaspēka izmaksas (pētniecības un attīstības izdevumu apmērs (euro));
40.11.5.8.
jaunradītās tehnoloģijas (skaits);
40.11.5.9.
jaunradītie produkti (preces un pakalpojumi, kas nav tehnoloģijas) (skaits);
40.11.5.10.
atbalstīto komersantu skaits;
40.11.5.11.
radītie rūpnieciskā īpašuma objekti – patents un patentu pieteikumi (skaits);
40.11.5.12.
radītie rūpnieciskā īpašuma objekti – reģistrēts dizainparaugs (skaits);
40.11.5.13.
radītie rūpnieciskā īpašuma objekti – pusvadītāja izstrādājums vai tā pieteikums (skaits);
40.11.5.14.
radītie rūpnieciskā īpašuma objekti – preču zīme (ieskaitot kolektīvās zīmes) un sertifikācijas zīme (skaits);
40.11.5.15.
fundamentālie pētījumi (pētniecības un attīstības izdevumu apmērs (euro));
40.12.
izstrādāt rīku www.business.gov.lv pie gala labuma guvēja atbalsta pieteikuma iesniegšanas gala labuma guvēja digitālās intensitātes novērtēšanai.
41.
Gala labuma guvēju pieteikumu izvērtēšanas procesā iesaistītie finansējuma saņēmēja darbinieki paraksta objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesamības apliecinājumu, ka interešu konflikta situācijā nepiedalīsies gala labuma guvēju pieteikumu izvērtēšanā. Apliecinājumu paraksta pirms gala labuma guvēju pieteikumu izskatīšanas un vērtēšanas. Finansējuma saņēmējs apliecinājumu glabā atbilstoši Regulas Nr. 2018/1046 132. pantam un šo noteikumu 61. punktam.
42.
Gala labuma guvējs nevar pretendēt uz finansējuma saņemšanu, ja:
42.1.
finansējuma piešķiršanas brīdī uz to ir attiecināms kāds no Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā noteiktajiem projekta iesniedzēju izslēgšanas nosacījumiem;
42.2.
tas šā pasākuma ietvaros sniedzis nepatiesu informāciju vai tīši maldinājis par Eiropas Savienības fondu un Kohēzijas fonda līdzfinansēto projektu īstenošanu.
43.
Gala labuma guvējs katru nākamo atbalsta pieteikumu var iesniegt, ja ir īstenots iepriekšējais apstiprinātais atbalsta pieteikums, Finansējuma saņēmējs ir pieņēmis lēmumu par iepriekšējā atbalsta pieteikuma noraidīšanu vai sniegts Finansējuma saņēmēja atzinums par to, ka Finansējuma saņēmēja lēmumā par atbalsta pieteikuma apstiprināšanu ar nosacījumu ietvertie nosacījumi nav izpildīti.
44.
Atbalsts netiek sniegts šādām darbībām, nozarēm, iekārtām un komersantiem:
44.1.
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā noteiktajās neatbalstāmajās nozarēs;
44.2.
ieroču un munīcijas tirdzniecībai (Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā 2. redakcija (turpmāk – NACE 2. red.), grupa 47.78 "Citur neklasificēta jaunu preču mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
44.3.
azartspēlēm un derībām (NACE 2. red. 92. nodaļa "Azartspēles un derības");
44.4.
tabakas izstrādājumu ražošanai un tirdzniecībai (NACE 2. red. 12. nodaļa "Tabakas izstrādājumu ražošana", grupa 46.35 "Tabakas izstrādājumu vairumtirdzniecība" un grupa 47.26 "Tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
44.5.
alkohola tirdzniecībai (NACE 2. red. grupa 46.34 "Dzērienu vairumtirdzniecība" un grupa 47.25 "Alkoholisko un citu dzērienu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
44.6.
operācijām ar nekustamo īpašumu (NACE 2. red. L sadaļa "Operācijas ar nekustamo īpašumu", grupa 68.1 "Sava nekustama īpašuma pirkšana un pārdošana" un grupa 68.31 "Starpniecība darbībā ar nekustamo īpašumu");
44.7.
atkritumu apstrādei un izvietošanai, materiālu pārstrādei (NACE 2. red. grupa 38.21 "Atkritumu apstrāde un izvietošana (izņemot bīstamos atkritumus)" un grupa 38.22 "Bīstamo atkritumu apstrāde un izvietošana");
44.8.
darbībām, kas minētas NACE 2. redakcijas K sadaļā "Finanšu un apdrošināšanas darbības", izņemot finanšu tehnoloģiju uzņēmumus jeb tādus uzņēmumus, kas attīsta jaunus biznesa modeļus, iedzīvina inovācijas, veido jaunus finanšu produktus un pakalpojumus, pilnveido pakalpojumu sniegšanas veidus un biznesa modeļus;
44.9.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu 7. panta 1. punktā noteiktajās nozarēs un darbībās:
44.9.1.
darbībām, kas saistītas ar fosilo kurināmo, tostarp tā pakārtotu izmantošanu, izņemot projektus elektroenerģijas vai siltuma ražošanai, kā arī ar saistīto pārvades un sadales infrastruktūru, izmantojot dabasgāzi, atbilstoši Eiropas Komisijas paziņojuma "Tehniskie norādījumi par principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" piemērošanu saskaņā ar Atveseļošanas un noturības mehānisma regulu" (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2021. gada 18. februāris, Nr. C 58/1) III pielikuma nosacījumiem;
44.9.2.
darbībām, kas saistītas ar atkritumu poligoniem, atkritumu sadedzināšanas iekārtām (izņemot darbības, kas paredzētas iekārtām vienīgi nepārstrādājamu bīstamo atkritumu apstrādei, un darbības, kas paredzētas esošām iekārtām, lai palielinātu energoefektivitāti, uztvertu izplūdes gāzes glabāšanai vai izmantošanai vai reģenerētu materiālus no sadedzināšanas iekārtu darbības rezultātā radušamies pelniem, ar nosacījumu, ka šādas darbības saskaņā ar šo investīciju nepalielina iekārtu atkritumu pārstrādes jaudu vai nepagarina iekārtu darbmūžu, par ko pētniecības projekta noslēgumā ir sniegti pierādījumi iekārtu līmenī) un mehāniski bioloģiskās apstrādes iekārtām (izņemot darbības, kas paredzētas esošām iekārtām, lai palielinātu energoefektivitāti vai modernizētu dalīto atkritumu pārstrādes darbības, atkritumus pārveidojot par komposta bioatkritumiem un veicot bioatkritumu anaerobo noārdīšanu, ar nosacījumu, ka šādas darbības nepalielina iekārtu atkritumu pārstrādes jaudu vai nepagarina iekārtu darbmūžu, par ko pētniecības projekta noslēgumā ir sniegti pierādījumi iekārtu līmenī);
44.9.3.
darbībām, kas saistībā ar ilgstošu atkritumu apglabāšanu var radīt kaitējumu videi;
44.9.4.
darbībām, kas kaitē labam ūdensobjektu stāvoklim vai labam to ekoloģiskajam potenciālam, ieskaitot virszemes ūdeņus un gruntsūdeņus, vai labam jūras ūdeņu vides stāvoklim;
44.9.5.
darbībām, kas kaitē aprites ekonomikai, tostarp atkritumu rašanās novēršanai un reciklēšanai, vienā vai vairākos produktu aprites cikla posmos radot būtiskus efektivitātes trūkumus materiālu izmantošanā vai tādu dabas resursu tiešā vai netiešā izmantošanā kā neatjaunojami energoresursi, izejvielas, ūdens un zeme, tostarp produktu ilgizturības, remontējamības, modernizējamības, atkārtotas lietojamības vai reciklējamības ziņā;
44.9.6.
darbības, kas kaitē vides piesārņojuma novēršanai un kontrolei;
44.9.7.
darbības, kas kaitē bioloģiskās daudzveidības un ekosistēmu aizsardzībai un atjaunošanai, ja minētā darbība kaitē ekosistēmu labam stāvoklim un izturētspējai vai dzīvotņu un sugu (tostarp Eiropas Savienības nozīmes dzīvotņu un sugu) aizsardzības statusam;
44.9.8.
darbībām Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas ietvaros, kas panāk tādu prognozēto siltumnīcefekta gāzu emisiju līmeni, kas nav zemāks par attiecīgajām līmeņatzīmēm.
45.
Ja gala labuma guvējs vienlaikus darbojas gan kādā no atbalstāmajām nozarēm, gan kādā no šo noteikumu 44. punktā minētajām neatbalstāmajām nozarēm un darbībām, tas, lai saņemtu atbalstu, nodrošina šo nozaru un darbību vai izmaksu nodalīšanu.
46.
Finansējuma saņēmējam ir tiesības bez maksas pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās, datubāzēs un reģistros tādā apjomā, kāds nepieciešams atbalsta programmas īstenošanai un atbalsta sniegšanai gala labuma guvējiem atbilstoši šiem noteikumiem.
47.
Maksimālā atbalsta summa gala labuma guvējam vienam grantam, ievērojot šo noteikumu 54. punktā minēto atbalsta intensitāti:
47.1.
šo noteikumu 28.1. apakšpunktā noteiktajām izmaksām ir 10 000 euro;
47.2.
šo noteikumu 28.2. apakšpunktā noteiktajām izmaksām ir 1 000 euro.
48.
Šo noteikumu 28. punktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas atbilstoši atbildīgās iestādes izstrādātajām vienkāršoto izmaksu metodikām, kas saskaņotas ar vadošo iestādi.
49.
Atbildīgā iestāde izstrādā digitālās intensitātes padziļināta novērtējuma metodiku.
50.
Gala labuma guvējs preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru. 
V.Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
51.
Finansējumu šo noteikumu gala labuma guvējiem piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
52.
Sniegtais atbalsts tiek piešķirts ar finansējuma saņēmēja lēmumu un ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu gala labuma guvējam. Par atbalsta piešķiršanas brīdi uzskatāms brīdis, kad finansējuma saņēmējs ir pieņēmis lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu gala labuma guvējam.
53.
Potenciālais gala labuma guvējs, piesakoties atbalstam šo noteikumu 35. punktā minētajā kārtībā, norāda de minimis atbalsta uzskaites sistēmā (turpmāk – sistēma) sagatavotās veidlapas identifikācijas numuru. Atbalsta sniedzējs uzskaita atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, ievērojot normatīvajos aktos par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību noteiktās prasības.
54.
Ja komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, maksimālā atbalsta intensitāte gala labuma guvējam no projekta kopējām izmaksām nevar pārsniegt 50%. 
55.
Šo noteikumu 54. punktā noteiktā atbalsta intensitāte tiek piemērota izmaksām bez pievienotās vērtības nodokļa, izņemot gadījumus, kas noteikti šo noteikumu 56. punktā.
56.
Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta c) apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā
57.
Finansējuma saņēmējs pirms de minimis atbalsta piešķiršanas gala labuma guvējam pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trijos gados no atbalsta piešķiršanas dienas saņemto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru.
58.
Komersants, ievērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 5. panta 1. un 3. punktu, de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu līdz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja šīs kumulācijas rezultātā netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta valsts atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā. Šo noteikumu ietvaros saņemto de minimis atbalstu var apvienot ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 %.
59.
Finansējuma saņēmējs lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punktu un 8. pantu.
60.
Finansējuma saņēmējs pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai gala labuma guvējam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos, vai attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 41. pantu. Ja gala labuma guvējs neatbilst minētajam nosacījumam, finansējuma saņēmējs atbalstu nepiešķir.
61.
 Finansējuma saņēmējs un gala labuma guvējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas.
62.
Finansējuma saņēmējs nepiešķir gala labuma guvējam de minimis atbalstu, ja de minimis atbalsts ir saistīts ar kādu no Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā minētajām nozarēm un darbībām.
63.
Ja tiek pārkāptas komercdarbības atbalsta kontroles normas, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 2023/2831, gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
64.
Ja gala labuma guvējs vienlaikus darbojas gan kādā no nozarēm, kas minētas Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta a), b), c) vai d) apakšpunktā, gan vienā vai vairākās citās nozarēs, uz kurām attiecas šīs regulas darbības joma, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu, nodrošinot, ka darbības nozarēs, kuras ir izslēgtas no šīs regulas darbības jomas, negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
Pielikums
Ministru kabineta
[24-TA-672 Dt]
noteikumiem Nr.
[24-TA-672 Nr]
Objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesības apliecinājums

Es, (vārds, uzvārds), apliecinu, ka piekrītu piedalīties Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Izmantot digitalizācijas priekšrocības uzņēmējdarbības attīstībai” 1.2.2.1. pasākuma “Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā” gala labuma guvēja pieteikuma vērtēšanā.

 

Apliecinu, ka neesmu saistīts(-a) ar projekta iesniedzēju likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" izpratnē un Regulas Nr. 2018/10461 61. panta izpratnē un neesmu piedalījies(-usies) vērtējamo gala labuma guvēju pieteikumu sagatavošanā, kā arī nav tādu apstākļu, kuru dēļ es varētu pārkāpt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam vadībā, īstenošanā un uzraudzībā iesaistītajai personai normatīvajos aktos noteiktos ierobežojumus un kuru dēļ ir pamats uzskatīt, ka esmu ieinteresēts(-a) konkrēta gala labuma guvēja pieteikuma apstiprināšanā vai noraidīšanā. Ar parakstu apliecinu interešu konflikta neesību.

 

Nav tādu iemeslu, tai skaitā tādu, kas saistīti ar ģimeni, emocionālām saitēm, politisko vai nacionālo piederību, ekonomiskām interesēm vai jebkādām citām tiešām vai netiešām personīgām interesēm, kas varētu apšaubīt manu neatkarību un objektivitāti lēmuma pieņemšanas procesā.

 

Nekavējoties informēšu gala labuma guvēja pieteikumu komisijas priekšsēdētāju vai priekšsēdētāja vietnieku, ja radīsies apstākļi, kas varētu apšaubīt manu objektivitāti un neatkarību lēmuma pieņemšanas procesā.

 

Izskatot saņemtos gala labuma guvēja pieteikumus, savus pienākumus veikšu atbildīgi un profesionāli, kā arī sniegšu objektīvus atzinumus.

 

Apņemos neizpaust trešajām personām jebkādu informāciju, kas man kļuvusi zināma vai pieejama, vērtējot gala labuma guvēja pieteikumus, kā arī apņemos lietot pieejamo informāciju un dokumentus tikai projektu vērtēšanai un lēmuma pieņemšanai par tiem. Apņemos nepaturēt un nenodot trešajām personām jebkādu rakstisku vai elektronisku informāciju par gala labuma guvēja pieteikumu un tā vērtējumu.

 

Es pilnībā apzinos, ka, neievērojot šajā apliecinājumā minēto, tikšu izslēgts(-a) no vērtēšanas komisijas sastāva un tikšu saukts(-a) pie normatīvajos aktos noteiktās atbildības.

 

Datums                                                Paraksts                               Vārds, uzvārds

 

 

 

1 Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012