14. panta 18.1 punktu
Izglītības programmas kods 0101 11 11
I. Izglītības programmas īstenošanas mērķis un uzdevumi
1. Vispārējās pirmsskolas izglītības programmas (turpmāk – izglītības programma) īstenošanas mērķis ir veicināt bērna vispusīgu attīstību un veselības nostiprināšanu, kā arī nodrošināt sagatavošanos pamatizglītības ieguvei. Uzdevumi īstenojami atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām.
II. Izglītības saturs
2. Izglītības saturs ir noteikts valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijās.
III. Pedagoģiskā procesa organizācijas principi un īstenošanas plāns
3. Izglītības programmu īsteno atbilstoši izglītības iestādes nolikumam.
4. Izglītības programmu bērns apgūst līdz pamatizglītības programmas apguves sākšanai.
5. Izglītības programmu īsteno atbilstoši bērna spējām, interesēm, individuālajai pieredzei un vajadzībām, sekmējot katra bērna individuālos sasniegumus.
6. Organizējot pedagoģisko procesu, izglītības iestāde nodrošina:
6.1. atbalstošu vidi bērna un pedagoga sadarbībai;
6.2. iespēju iepazīt citus bērnus un pieaugušos, izprast kopīgo un atšķirīgo;
6.3. iespēju vērot pozitīvus bērnu un pieaugušo sadarbības paraugus, veidojot izpratni par vērtībām (piemēram, dzīvība (tai skaitā veselība), cilvēka cieņa, brīvība, ģimene, laulība, darbs, daba, kultūra, latviešu valoda un Latvijas valsts) un tikumiem, kas minēti šajos noteikumos un normatīvajā aktā par izglītojamo audzināšanas vadlīnijām un informācijas, mācību līdzekļu, materiālu un mācību un audzināšanas metožu izvērtēšanas kārtību;
6.4. iespēju līdzdarboties izglītības iestādes vides iekārtošanā un saudzēšanā, mācīties pieņemt lēmumus un uzņemties atbildību par konkrētām darbībām.
7. Atbilstoši pirmsskolas izglītības bērnu vecumposmam pirmsskolas izglītības obligātais saturs, kas ietver vērtības un tikumus, caurviju prasmes un zināšanas, izpratni un pamatprasmes dažādās mācību jomās (valodu, sociālā un pilsoniskā, kultūras izpratne un pašizpausme mākslā, dabaszinātnes, matemātika, tehnoloģijas, veselība un fiziskā aktivitāte) ir veselums, ko īsteno rotaļnodarbībā kā integrētu mācību procesu dienas garumā.
8. Obligātā mācību satura īstenošanu plāno un organizē:
8.1. divos posmos. Laikposmā no 1. septembra līdz 31. maijam nodrošina mācību procesu valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijās noteiktā pirmsskolas izglītības obligātā satura īstenošanai un bērnam plānoto sasniedzamo rezultātu apguvei, laikposmā no 1. jūnija līdz 31. augustam nodrošina mācību procesu bērna vispusīgas attīstības un iepriekšējā laikposmā iegūto zināšanu, izpratnes, pamatprasmju un caurviju prasmju, kā arī vērtībās balstītu tikumu un ieradumu nostiprināšanai;
8.2. kā integrētas mācības par bērnam aktuālu tematu (laikposmā, ne īsākā par vienu mēnesi):
8.2.1. formulē tematam atbilstošu, konkrētu un bērnam saprotamu galveno ziņu un izvēlas kompleksus sasniedzamos rezultātus visās mācību jomās, nodrošinot zināšanu, izpratnes, pamatprasmju un caurviju prasmju, kā arī vērtībās balstītu tikumu un ieradumu apguvi;
8.2.2. paredz savstarpēji saskaņotu sasniedzamo rezultātu apguvi pa nedēļām un nedēļas dienām;
8.2.3. katras dienas rotaļnodarbībā paredz aktivitātes bērna rotaļdarbībai atbilstošā vidē konkrētu sasniedzamo rezultātu apguvei;
8.2.4. bērna mācību snieguma pilnveidei atbilstoši viņa vajadzībām vai citu apstākļu ietekmē, ja nepieciešams, maina plānotos sasniedzamos rezultātus un aktivitātes;
8.3. nodrošinot bērnam iespēju katru dienu daļu no mācību satura apgūt ārpus telpām;
8.4. nodrošinot katru dienu regulāras fiziskās aktivitātes un veselību veicinošu ieradumu veidošanu;
8.5. iekļaujot dažādus pasākumus, piemēram, kas saistīti ar valsts svētkiem, gadskārtu ieražām un tradīcijām, lai sasniegtu obligātā mācību satura apguves plānotos rezultātus.
9. Pirmsskolas izglītības grupā, īstenojot arī speciālās pirmsskolas izglītības programmu, iekļauj bērnus ar speciālām vajadzībām, ievērojot normatīvo regulējumu un izstrādājot viņiem individuālu izglītības programmas apguves plānu.
10. Pirmsskolas mācību satura apguvi plāno un īsteno pirmsskolas pedagogs vai pirmsskolas pedagogs regulārā sadarbībā ar citiem speciālistiem, iesaistot vecākus vai bērna likumiskos pārstāvjus bērna mācīšanās atbalstam.
11. Bērnu izglītības programmas apguvei uzņem un atskaita no tās atbilstoši normatīvajam regulējumam.
IV. Mācību vides raksturojums
12. Izglītības iestādes mācību vide gan telpās, gan tās teritorijā ir bērna attīstību un mācības veicinoša.
13. Izglītības iestādes fiziskā vide ir piemērota ikvienam bērnam, tai skaitā bērniem ar funkcionāliem traucējumiem. Vide ir droša, daudzfunkcionāla un ērta (bērni var darboties grupās un individuāli, ir iespēja organizēt mācību centrus vai organizatoriskās zonas, ir izvietotas bērniem saprotamas norādes un nodrošināta viegla piekļuve mācību līdzekļiem, priekšmetiem un vietām, kas veicina obligātā mācību satura apguves plānoto rezultātu sasniegšanu, ir vieta kustībām un atpūtai), estētiska, atbilst higiēnas normām un ir nodrošināta ar aprīkojumu daudzveidīgām kustību aktivitātēm izglītības iestādes teritorijā.
14. Sociāli emocionālā vide garantē drošību, rosina savstarpēju uzticēšanos un cieņu, vēlmi palīdzēt un savstarpēji atbalstīt mācīšanās procesā un personiskajās grūtībās. Atbilstoši bērna vajadzībām tiek veidotas speciālistu grupas, kas atbilstoši kompetencei sniedz pedagoģisko palīdzību un koordinē psiholoģisko un sociālo atbalstu, iesaistot bērna vecākus, pedagogus, speciālistus un citus izglītības iestādes darbiniekus.
V. Bērna mācību sasniegumu vērtēšanas kārtība
15. Izglītības iestāde patstāvīgi izstrādā bērna mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijās noteiktajiem pirmsskolas izglītības vērtēšanas pamatprincipiem.
16. Bērna mācību sasniegumu vērtēšanas kārtībā izglītības iestāde iekļauj informāciju par vecāku vai bērna likumisko pārstāvju informēšanas biežumu, apjomu un veidu, kā arī par sadarbības formām ar vecākiem vai bērna likumiskajiem pārstāvjiem bērna attīstības veicināšanai.
VI. Izglītības programmas īstenošanai nepieciešamā personāla, finanšu un materiālo līdzekļu izvērtējums un pamatojums
17. Izglītības iestādes dibinātājs (turpmāk – dibinātājs) saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka pedagogu profesiju un amatu sarakstu, un Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka prasības pedagogiem nepieciešamajai izglītībai un profesionālajai kvalifikācijai, nodrošina izglītības programmas īstenošanai atbilstošu pedagogu personālu.
18. Ņemot vērā izglītības iestādes grupu darba laiku un grupu skaitu, dibinātājs komplektē izglītības programmas īstenošanai nepieciešamo pedagogu un pedagogu atbalsta personālu.
19. Dibinātājs izveido izglītības programmas īstenošanai nepieciešamās ārstniecības, saimnieciskā un tehniskā personāla amatu vienības.
20. Izglītības programmas apguvi nodrošina no dibinātāja finanšu līdzekļiem.
21. Izglītības programmas īstenošanas izmaksas sedz dibinātājs atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem par pirmsskolas izglītības programmu īstenošanas izmaksu minimumu uz vienu izglītojamo.
22. Piecgadīgo un sešgadīgo bērnu izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai paredzēto valsts finansējumu dibinātājs sadala atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem par valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību izglītības iestādēs vai Ministru kabineta noteikumiem par kārtību, kādā valsts finansē izglītības programmas privātās izglītības iestādēs. Pārējo pedagogu darba samaksa tiek nodrošināta no dibinātāja finanšu līdzekļiem.
23. Pedagogu darba samaksu (tai skaitā apmaksājamo un papildus apmaksājamo darba stundu skaitu vienai amata vienībai nedēļā, kā arī darba samaksas apmēru) nodrošina dibinātājs atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem par pedagogu darba samaksu.
24. Ārstniecības, saimnieciskā un tehniskā personāla darba samaksu veic no dibinātāja finanšu līdzekļiem.
25. Higiēnas prasību ievērošanu un teritorijas, telpu, iekārtu un inventāra uzturēšanu kārtībā nodrošina izglītības programmas īstenotājs atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka higiēnas prasības izglītības iestādēm, kuras īsteno pirmsskolas izglītības programmas.
26. Izglītības programmas īstenošanai nepieciešamo materiāli tehnisko bāzi pašattīstības un radošās darbības veicināšanai nodrošina dibinātājs.
Izglītības programmas kods: 0101 51 11, 0101 52 11, 0101 53 11, 0101 54 11, 0101 55 11, 0101 56 11, 0101 57 11, 0101 58 11, 0101 59 11
I. Izglītības programmas īstenošanas mērķis un uzdevumi
1. Speciālās pirmsskolas izglītības programmas (turpmāk – izglītības programma) īstenošanas mērķis ir veicināt bērna vispusīgu attīstību un veselības nostiprināšanu, kā arī nodrošināt bērna sagatavošanos pamatizglītības ieguvei. Uzdevumi īstenojami atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām.
II. Izglītības saturs
2. Izglītības saturs ir noteikts valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijās.
III. Pedagoģiskā procesa organizācijas principi un īstenošanas plāns
3. Izglītības programmu īsteno atbilstoši izglītības iestādes nolikumam, nodrošinot atbalstošu vidi bērniem ar speciālām vajadzībām.
4. Bērns apgūst izglītības programmu līdz pamatizglītības programmas apguves sākšanai.
5. Izglītības programmu īsteno atbilstoši bērna spējām, attīstības līmenim, veselības stāvoklim, interesēm, individuālajai pieredzei un vajadzībām, sekmējot katra bērna individuālos sasniegumus.
6. Pirmsskolas izglītības grupā iekļauj bērnus ar speciālām vajadzībām, ievērojot normatīvo regulējumu un izstrādājot viņiem individuālu izglītības programmas apguves plānu.
7. Izglītības programmas īstenošanas pamatā ir pedagogu un speciālistu mērķtiecīgs un padziļināts bērna spēju izvērtēšanas, izpētes un korekcijas darbs.
8. Organizējot pedagoģisko procesu, izglītības iestāde nodrošina:
8.1. mācību procesu, kas atbilst bērna spējām, attīstības līmenim un veselības stāvoklim;
8.2. bērnam nepieciešamo pedagoģisko un psiholoģisko atbalstu;
8.3. pamatprasmju un darbības pieredzi, kas bērnam dod iespēju rīkoties gan zināmās, gan jaunās situācijās;
8.4. atbalstošu vidi bērna un pedagoga sadarbībai;
8.5. iespēju iepazīt citus bērnus un pieaugušos, izprast kopīgo un atšķirīgo;
8.6. iespēju vērot pozitīvus bērnu un pieaugušo sadarbības paraugus, veidojot izpratni par vērtībām (piemēram, dzīvība (tai skaitā veselība), cilvēka cieņa, brīvība, ģimene, laulība, darbs, daba, kultūra, latviešu valoda un Latvijas valsts) un tikumiem, kas minēti šajos noteikumos un normatīvajā aktā par izglītojamo audzināšanas vadlīnijām un informācijas, mācību līdzekļu, materiālu un mācību un audzināšanas metožu izvērtēšanas kārtību;
8.7. iespēju līdzdarboties izglītības iestādes vides iekārtošanā un saudzēšanā, mācīties pieņemt lēmumus un uzņemties atbildību par konkrētām darbībām.
9. Atbilstoši pirmsskolas izglītības bērnu vecumposmam pirmsskolas izglītības obligātais saturs, kas ietver vērtības un tikumus, caurviju prasmes un zināšanas, izpratni un pamatprasmes dažādās mācību jomās (valodu, sociālā un pilsoniskā, kultūras izpratne un pašizpausme mākslā, dabaszinātnes, matemātika, tehnoloģijas, veselība un fiziskā aktivitāte) ir veselums, ko īsteno rotaļnodarbībā kā integrētu mācību procesu dienas garumā.
10. Obligātā mācību satura īstenošanu plāno un organizē:
10.1. divos posmos. Laikposmā no 1. septembra līdz 31. maijam nodrošina mācību procesu valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijās noteiktā pirmsskolas izglītības obligātā satura īstenošanai un bērnam plānoto sasniedzamo rezultātu apguvei, laikposmā no 1. jūnija līdz 31. augustam nodrošina mācību procesu bērna vispusīgas attīstības un iepriekšējā laikposmā iegūto zināšanu, izpratnes, pamatprasmju un caurviju prasmju, kā arī vērtībās balstītu tikumu un ieradumu nostiprināšanai;
10.2. kā integrētas mācības par bērnam aktuālu tematu (laikposmam, ne īsākam par vienu mēnesi):
10.2.1. formulē tematam atbilstošu, konkrētu un bērnam saprotamu galveno ziņu un izvēlas kompleksus sasniedzamos rezultātus visās mācību jomās, nodrošinot zināšanu, izpratnes, pamatprasmju un caurviju prasmju, kā arī vērtībās balstītu tikumu un ieradumu apguvi;
10.2.2. paredz savstarpēji saskaņotu sasniedzamo rezultātu apguvi pa nedēļām un nedēļas dienām;
10.2.3. katras dienas rotaļnodarbībā paredz aktivitātes bērna rotaļdarbībai atbilstošā vidē konkrētu sasniedzamo rezultātu apguvei;
10.2.4. bērna mācību snieguma pilnveidei atbilstoši viņa vajadzībām vai citu apstākļu ietekmē, ja nepieciešams, maina plānotos sasniedzamos rezultātus un aktivitātes;
10.3. nodrošinot bērnam iespēju katru dienu daļu no mācību satura apgūt ārpus telpām;
10.4. katru dienu nodrošinot latviešu valodas mācību satura apguvi, regulāras fiziskās aktivitātes un veselību veicinošu ieradumu attīstību;
10.5. iekļaujot dažādus pasākumus, piemēram, kas saistīti ar valsts svētkiem, gadskārtu ieražām un tradīcijām, lai sasniegtu obligātā mācību satura apguves plānotos rezultātus.
11. Pirmsskolas mācību satura apguves plānošanu un īstenošanu nodrošina pirmsskolas pedagogs vai pirmsskolas pedagogs regulārā sadarbībā ar citiem speciālistiem, iesaistot vecākus vai bērna likumiskos pārstāvjus bērna mācīšanās atbalstam.
12. Bērnu izglītības programmas apguvei uzņem un atskaita no tās atbilstoši normatīvajam regulējumam.
IV. Mācību vides raksturojums
13. Izglītības iestādes mācību vide gan telpās, gan tās teritorijā ir bērna attīstību un mācības veicinoša.
14. Izglītības iestādes fiziskā vide ir piemērota ikviena bērna vajadzībām, tai skaitā bērniem ar funkcionāliem traucējumiem. Vide ir droša, daudzfunkcionāla un ērta (bērni var darboties grupās un individuāli, ir iespēja organizēt mācību centrus vai organizatoriskās zonas, ir izvietotas bērniem saprotamas norādes un nodrošināta viegla piekļuve mācību līdzekļiem, priekšmetiem un vietām, kas veicina obligātā mācību satura apguves plānoto rezultātu sasniegšanu, ir vieta kustībām un atpūtai), estētiska, atbilst higiēnas normām un nodrošināta ar aprīkojumu daudzveidīgām kustību aktivitātēm izglītības iestādes teritorijā.
15. Sociāli emocionālā vide garantē drošību, rosina savstarpēju uzticēšanos un cieņu, vēlmi palīdzēt un savstarpēji atbalstīt mācīšanās procesā un personiskās grūtībās. Atbilstoši bērna vajadzībām tiek veidotas speciālistu grupas, kas atbilstoši kompetencei sniedz pedagoģisko palīdzību un koordinē psiholoģisko un sociālo atbalstu, iesaistot bērna vecākus, pedagogus, speciālistus un citus izglītības iestādes darbiniekus.
V. Bērna mācību sasniegumu vērtēšanas kārtība
16. Izglītības iestāde patstāvīgi izstrādā bērna mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijās noteiktajiem pirmsskolas izglītības vērtēšanas pamatprincipiem.
17. Bērna mācību sasniegumu vērtēšanas kārtībā izglītības iestāde iekļauj informāciju par vecāku vai bērna likumisko pārstāvju informēšanas biežumu, apjomu un veidu, kā arī par sadarbības formām ar vecākiem vai bērna likumiskajiem pārstāvjiem bērna attīstības veicināšanai.
VI. Izglītības programmas īstenošanai nepieciešamā personāla, finanšu un materiālo līdzekļu izvērtējums un pamatojums
18. Izglītības iestādes dibinātājs (turpmāk – dibinātājs) saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka pedagogu profesiju un amatu sarakstu, un Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka prasības pedagogiem nepieciešamajai izglītībai un profesionālajai kvalifikācijai, nodrošina izglītības programmas īstenošanai atbilstošu pedagogu personālu.
19. Ņemot vērā izglītības iestādes grupu darba laiku un grupu skaitu, dibinātājs komplektē izglītības programmas īstenošanai nepieciešamo pedagogu un pedagogu atbalsta personālu.
20. Dibinātājs izveido izglītības programmas īstenošanai nepieciešamās ārstniecības, saimnieciskā un tehniskā personāla amatu vienības.
21. Izglītības programmas apguvi nodrošina no dibinātāja finanšu līdzekļiem.
22. Izglītības programmas īstenošanas izmaksas sedz dibinātājs atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem par pirmsskolas izglītības programmu īstenošanas izmaksu minimumu uz vienu izglītojamo.
23. Valsts finansējumu pedagogu darba samaksai dibinātājs sadala atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem par speciālās izglītības iestāžu, internātskolu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtību vai Ministru kabineta noteikumiem par kārtību, kādā valsts finansē izglītības programmas privātās izglītības iestādēs.
24. Pedagogu darba samaksu (tai skaitā apmaksājamo un papildus apmaksājamo darba stundu skaitu vienai amata vienībai nedēļā, kā arī darba samaksas apmēru) nodrošina dibinātājs atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem par pedagogu darba samaksu.
25. Ārstniecības, saimnieciskā un tehniskā personāla darba samaksu veic no dibinātāja finanšu līdzekļiem.
26. Higiēnas prasību ievērošanu un teritorijas, telpu, iekārtu un inventāra uzturēšanu kārtībā nodrošina izglītības programmas īstenotājs atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka higiēnas prasības izglītības iestādēm, kuras īsteno pirmsskolas izglītības programmas.
27. Izglītības programmas īstenošanai nepieciešamo materiāli tehnisko bāzi pašattīstības un radošās darbības veicināšanai nodrošina dibinātājs.