Noteikumu konsolidētā versija

23-TA-1489
Kārtība, kādā pieprasa un saņem Civilās aviācijas aģentūras atļauju būvēt, ierīkot un izvietot gaisa kuģu lidojumu drošumam potenciāli bīstamus objektus un veic gaisa kuģu lidojumiem bīstamu objektu uzskaiti
Izdoti saskaņā ar likuma "Par aviāciju"
41.panta trešo un ceturto daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā:
1.1.
pašvaldība, gaisa kuģu lidojumu drošumam potenciāli bīstama objekta (turpmāk – objekts) īpašnieks vai lietotājs pieprasa un saņem valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" (turpmāk – Civilās aviācijas aģentūra) atļauju būvēt, ierīkot un izvietot objektus (turpmāk – atļauja);
1.2.
veic gaisa kuģu lidojumiem bīstamu objektu uzskaiti.
2.
Objektu uzskaiti saskaņā Komisijas 2017. gada 1. marta Īstenošanas regulas (ES) Nr.2017/373, ar ko nosaka kopīgas prasības gaisa satiksmes pārvaldības/aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējiem un citu gaisa satiksmes pārvaldības tīkla funkciju nodrošinātājiem un to uzraudzībai, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 482/2008, Īstenošanas regulas (ES) Nr. 1034/2011, (ES) Nr. 1035/2011 un (ES) 2016/1377 un groza Regulu (ES) Nr. 677/2011 (turpmāk – Regula Nr. 2017/373) AIS.OR.350. punkta prasībām veic valsts akciju sabiedrība "Latvijas gaisa satiksme" (turpmāk – Latvijas gaisa satiksme).
II.Kārtība, kādā pieprasa un saņem Civilās aviācijas aģentūras atļauju būvēt, ierīkot un izvietot gaisa kuģu lidojumu drošumam potenciāli bīstamus objektus
3.
Lai objekta īpašnieks vai lietotājs saņemtu atļauju, pašvaldība, objekta īpašnieks vai lietotājs iesniedz Civilās aviācijas aģentūrā šādus dokumentus:
3.1.
iesniegumu (1. pielikums);
3.2.
objekta plānotās atrašanās vietas ģeodēziskās uzmērīšanas pārskatu;
3.3.
dokumentu (kopiju), kas apliecina objekta plānotās atrašanās vietas ģeodēzisko uzmērīšanu veikušās personas atbilstību Ģeotelpiskās informācijas likuma 10. panta trešajā daļā noteiktajai kvalifikācijai.
4.
Objekta plānotās atrašanās vietas ģeodēziskās uzmērīšanas pārskatā ietver šādu informāciju:
4.1.
uzmērīšanas nolūku;
4.2.
uzmērīšanas datumu;
4.3.
tās personas vārdu un uzvārdu, kura uzmērījusi objektu, un ģeodēzisko darbu veikšanai izsniegtā sertifikāta numuru vai personas kodu (ja sertifikāts saskaņā ar normatīvajiem aktiem nav nepieciešams);
4.4.
uzmērīšanas metodes aprakstu;
4.5.
uzmērījumos izmantoto ģeodēzisko punktu un atbalsta punktu tīkla aprakstu;
4.6.
kvalitātes kontroles pārskatu (informāciju par ierīču kalibrēšanu, iegūto mērījumu rezultātu pārbaudei lietotajām metodēm, tajā skaitā pierādījumus, ka ir sasniegta konkrētajam objektam nepieciešamā mērījumu precizitāte);
4.7.
uzmērījumu rezultātus (objekta plānotās atrašanās vietas koordinātas un atrašanās vietas augstums virs jūras līmeņa, atbilstoši 1. pielikumā norādītajai koordinātu sistēmai un precizitātei).
5.
Ja objekta būvēšanā, ierīkošanā un izvietošanā nepieciešami ierobežojumi, lai nodrošinātu gaisa kuģu lidojumu drošumu, Civilās aviācijas aģentūra veic aeronavigācijas pētījumu (ar gaisa kuģu lidojumu drošumu saistītu aviācijas darbības apstākļu kompleksu pētīšanu) un nosaka nepieciešamos pasākumus, lai tiktu ievēroti gaisa kuģu lidojumu drošuma standarti.
6.
Civilās aviācijas aģentūra izvērtē šo noteikumu 3. punktā minētos dokumentus, šo noteikumu 5. punktā minētā aeronavigācijas pētījuma rezultātus, novērtē plānotā objekta ietekmi uz gaisa kuģu lidojumu drošumu un pieņem lēmumu par atļaujas izsniegšanu vai atteikumu izsniegt atļauju Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
7.
Civilās aviācijas aģentūra atļauju izsniedz tikai tad, ja plānotais objekts nerada draudus gaisa kuģu lidojumu drošumam. Reizē ar atļauju Civilās aviācijas aģentūra izsniedz tehniskos noteikumus objekta būvēšani, ierīkošanai un izvietošanai un, ja nepieciešams, atļaujā iekļauj arī attiecīgus ierobežojumus.
8.
Atļauja ir derīga četrus gadus no tās izsniegšanas dienas.
III.Kārtība, kādā veic gaisa kuģu lidojumiem bīstamu objektu uzskaiti
9.
Objekta īpašnieks vai lietotājs ne vēlāk kā desmit darbdienas, pirms objekts sasniedzis likuma "Par aviāciju" 41. panta pirmās daļas 3. punktā vai šo noteikumu 7. punktā minētajā atļaujā noteikto augstumu (neatkarīgi no tā, vai objekta būvēšana, ierīkošana vai izvietošana pabeigta), informē par to Civilās aviācijas aģentūru, norādot Civilās aviācijas aģentūras izsniegtās atļaujas numuru un datumu, kā arī objekta sasniegto relatīvo augstumu (metros).
10.
Objekta īpašnieks vai lietotājs 45 dienu laikā pēc objekta būvēšanas, ierīkošanas vai izvietošanas pabeigšanas iesniedz Civilās aviācijas aģentūrā šādus dokumentus:
10.1.
paziņojumu (2. pielikums);
10.2.
objekta atrašanās vietas ģeodēziskās uzmērīšanas pārskatu (pastāvīgiem objektiem);
10.3.
dokumentu (kopiju), kas apliecina objekta atrašanās vietas ģeodēzisko uzmērīšanu veikušās personas atbilstību Ģeotelpiskās informācijas likuma 10. panta trešajā daļā noteiktajai kvalifikācijai.
11.
Objekta atrašanās vietas ģeodēziskās uzmērīšanas pārskatā ietver šādu informāciju:
11.1.
uzmērīšanas nolūku;
11.2.
uzmērīšanas datumu;
11.3.
tās personas vārdu un uzvārdu, kura uzmērījusi objektu, un ģeodēzisko darbu veikšanai izsniegtā sertifikāta numuru vai personas kodu (ja sertifikāts saskaņā ar normatīvajiem aktiem nav nepieciešams);
11.4.
uzmērīšanas metodes aprakstu;
11.5.
uzmērījumos izmantoto ģeodēzisko punktu un atbalsta punktu tīkla aprakstu;
11.6.
kvalitātes kontroles pārskatu (informāciju par ierīču kalibrēšanu, iegūto mērījumu rezultātu pārbaudei lietotajām metodēm, tajā skaitā pierādījumus, ka ir sasniegta konkrētajam objektam nepieciešamā mērījumu precizitāte);
11.7.
uzmērījumu rezultātus (objekta atrašanās vietas koordinātas un atrašanās vietas augstums virs jūras līmeņa, relatīvais augstums un absolūtais augstums atbilstoši šo noteikumu 2. pielikumā pielikumā norādītajai koordinātu sistēmai un precizitātei), ievērojot Regulas Nr.2017/373 III pielikuma 1. papildinājuma nosacījumus aeronavigācijas datu ģenerēšanai.
12.
Pašvaldība, objekta īpašnieks vai lietotājs piecu darbdienu laikā pēc objekta nojaukšanas paziņo to Civilās aviācijas aģentūrai, norādot šādu informāciju:
12.1.
paziņojuma iesniedzējs;
12.2.
objekta adrese (ja tāda ir);
12.3.
objekta veids;
12.4.
objekta atrašanās vietas ģeogrāfiskās koordinātas 1984. gada Pasaules Ģeodēziskajā sistēmā (WGS84) (platums un garums grādos, minūtēs, sekundēs (līdz sekundes desmitdaļai));
12.5.
objekta nojaukšanas datums.
13.
Civilās aviācijas aģentūra piecu darbdienu laikā pēc šo noteikumu 9. un 12. punktā ​​​​​​​ minētās informācijas saņemšanas no pašvaldības, objekta īpašnieka vai lietotāja, atbilstoši normatīvajiem aktiem par aeronavigācijas informācijas sagatavošanas un izplatīšanas kārtību, iesniedz Latvijas gaisa satiksmei informāciju par jaunu objektu vai objekta nojaukšanu NOTAM paziņojuma (paziņojums, kurš tiek izplatīts pa telesakaru līdzekļiem un kurš satur informāciju par jebkuras aeronavigācijas iekārtas, pakalpojuma, procedūras ieviešanu, stāvokli vai izmaiņām tajā, kā arī par apdraudējumu, par kuru ir svarīgi laikus brīdināt ar lidojumu saistīto personālu) publicēšanai un iesniedz Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūrā šo noteikumu 10. ​​​​​​​ un 12. punktā minēto informāciju, kas attiecas uz likuma "Par aviāciju" ​​​​​​​ 41. panta pirmajā daļā minētajiem objektiem, kuru augstums virs to atrašanās vietas reljefa sasniedz 100 metrus un vairāk.
13.1.
informāciju par izsniegto atļauju un pašvaldības, objekta īpašnieka vai lietotāja sniegtās ziņas par plānotā objekta adresi (ja tāda ir), veidu, objekta atrašanās vietas plānotajām ģeogrāfiskajām koordinātām un plānoto objekta relatīvo augstumu;
13.2.
informāciju par šo noteikumu 10. punktā punktā minētā objekta adresi (ja tāda ir), veidu, objekta atrašanās vietas ģeogrāfiskajām koordinātām un objekta augstumu virs jūras līmeņa, relatīvo augstumu un absolūto augstumu, objekta statusu (pabeigts vai nav pabeigts), objekta atrašanās ilgumu norādītajā vietā (pastāvīgs vai īslaicīgs), kā arī informāciju par objekta marķējuma un aizsarggaismu esību;
13.3.
šo noteikumu 12. punktā punktā minēto informāciju.
14.
Informāciju par likuma "Par aviāciju 41. panta pirmajā daļā minētajiem objektiem, kuru augstums virs to atrašanās vietas reljefa sasniedz 100 metrus un vairāk, Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra sagatavo aeronavigācijas datu veidā normatīvajos aktos par aeronavigācijas informācijas sagatavošanu un izplatīšanu noteiktajā kārtībā, pamatojoties uz:
14.1.
šo noteikumu 13. punktā punktā minētajā kārtībā saņemto informāciju;
14.2.
topogrāfiskajā kartēšanā iegūtajiem datiem atbilstoši karšu izgatavošanas ciklam.
15.
Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra aeronavigācijas datus iesniedz Latvijas gaisa satiksmei normatīvajos aktos par aeronavigācijas informācijas sagatavošanu un izplatīšanu noteiktajā kārtībā un apjomā 30 dienu laikā pēc informācijas iegūšanas šo noteikumu 13. punktā minētajā kārtībā vai pēc šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minēto datu ieguves.
16.
Informāciju par tādu objektu ģeogrāfiskajām koordinātām, augstumu, veidu, marķējumu un apgaismojumu, kuri atrodas lidlauka šķēršļu ierobežošanas virsmu horizontālajās robežās, attiecīgā lidlauka ekspluatants sagatavo aeronavigācijas datu veidā un iesniedz Latvijas gaisa satiksmei normatīvajos aktos par aeronavigācijas informācijas sagatavošanu un izplatīšanu noteiktajā kārtībā.
17.
Lidlauka šķēršļu ierobežošanas virsmu horizontālās robežas nosaka atbilstoši 1944. gada 7. decembra Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju 14. pielikumā noteiktajai skrejceļu klasifikācijai piemērojamo šķēršļu ierobežošanas virsmu projekcijai uz zemes (ūdens) virsmas.
18.
Latvijas gaisa satiksme uztur elektronisko objektu datubāzi (turpmāk – datubāze), kurā apkopo un glabā informāciju par objektiem, kas ir šķēršļi. Informāciju par šķēršļiem saskaņā ar Regulas Nr. 2017/373 AIS.TR.350. punktu iesniedz un glabā atbilstoši šādām teritorijām:
18.1.
1. zona – visa Latvijas Republikas teritorija;
18.2.
2. zona – lidlauka apkaime, kas iedalīta šādi:
18.2.1.
2.a zona – taisnstūrveida zona ap skrejceļu, kurā ietverta lidjosla un jebkura šķēršļbrīva josla, ja tāda pastāv;
18.2.2.
2.b zona – zona, kas plešas no 2.a zonas galiem izlidošanas virzienā 10 km garumā un 15 % izvērsumā uz katru pusi;
18.2.3.
2.c zona – zona, kas plešas ārpus 2.a un 2.b zonas attālumā, kurš, mērot no 2.a zonas robežas, nepārsniedz 10 km;
18.2.4.
2d zona – zona ārpus 2.a, 2.b un 2.c zonas, kas plešas ne tālāk kā 45 km no lidlauka atskaites punkta vai līdz pastāvošai lidlauka gaisa satiksmes vadības rajona (TMA) robežai, izvēloties mazāko no šiem attālumiem;
18.3.
3. zona – zona, kas robežojas ar lidlauka kustības zonu un horizontāli plešas no skrejceļa malas līdz 90 m attālumam no skrejceļa ass līnijas un 50 m attālumam no visu citu lidlauka kustības zonas daļu malas;
18.4.
4. zona – zona, kas plešas 900 m pirms skrejceļa sliekšņa un 60 m uz katru pusi no skrejceļa ass līnijas pagarinājuma pieejas virzienā uz II vai III kategorijas precīzas pieejas skrejceļa.
19.
Latvijas gaisa satiksme saņemto informāciju par šķēršļiem ievieto datubāzē un publicē aeronavigācijas informācijas produktos.”
20.
(Svītrots)
IV.Noslēguma jautājums
21.
Atzīt par spēku zaudējušiem:
21.1.
Ministru kabineta 2008. gada 2. janvāra noteikumus Nr. 2 "Kārtība, kādā pieprasa un saņem Civilās aviācijas aģentūras atļauju būvēt, ierīkot un izvietot gaisa kuģu lidojumu drošībai potenciāli bīstamus objektus" (Latvijas Vēstnesis, 2008, 2. nr.);
21.2.
Ministru kabineta 2008. gada 8. aprīļa noteikumus Nr. 250 "Noteikumi par gaisa kuģu lidojumiem bīstamu objektu uzskaiti" (Latvijas Vēstnesis, 2008, 57. nr.).
1.
pielikums
Ministru kabineta
2015.gada 10.marta
noteikumiem Nr.
120
Iesniegums gaisa kuģu lidojumu drošībai potenciāli bīstamu objektu būvēšanai, ierīkošanai un izvietošanai
(paraugs)
2.
pielikums
Ministru kabineta
2015.gada 10.marta
noteikumiem Nr.
120
Paziņojums par gaisa kuģu lidojumu drošībai potenciāli bīstamu objektu būvniecības, ierīkošanas un izvietošanas pabeigšanu
(paraugs)