Rīkojuma projekts

Ministru kabineta rīkojums Nr. 469
Rīgā 2024. gada 14. jūnijā (prot. Nr. 24 55. §)
23-TA-2023
Par valsts galvenā autoceļa A7 Rīga–Bauska–Lietuvas robeža (Grenctāle) posma no Ķekavas apvedceļa līdz Bauskai (Ārcei) pārbūves projekta pirmās kārtas "Bauskas apvedceļš" publiskās un privātās partnerības procedūras uzsākšanu, nekustamo īpašumu atsavināšanu projekta otrajai kārtai "Iecavas apvedceļš" un nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Bauskas apvedceļa un Iecavas apvedceļa infrastruktūrai
1.
Saskaņā ar Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam rīcības virziena "Tehnoloģiskā vide un pakalpojumi" mērķu sasniegšanai noteikto uzdevumu Nr. 312, Transporta attīstības pamatnostādņu 2021.–2027. gadam 2. rīcības virziena "Starptautiskās savienojamības uzlabošana" 2.5.1. apakšpunktā minēto uzdevumu un Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 11. decembra Regulas (ES) Nr. 1315/2013 par Savienības pamatnostādnēm Eiropas transporta tīkla attīstībai un ar ko atceļ Lēmumu Nr. 661/2010/ES, 9. panta 2. punktu un 38. panta 3. punktu, kas nosaka pienākumu izveidot Eiropas transporta visaptverošo tīklu līdz 2050. gada 31. decembrim un pamattīklu – līdz 2030. gada 31. decembrim, uzdot Satiksmes ministrijai īstenot valsts galvenā autoceļa A7 Rīga–Bauska–Lietuvas robeža (Grenctāle) posma no Ķekavas apvedceļa līdz Bauskai (Ārcei) pārbūves projektu (turpmāk – projekts) divās kārtās – projekta 1. kārta "Bauskas apvedceļš" (rīkojumam pievienotajā grafiskajā attēlā šis posms ir apzīmēts kā posms C–D ar savienojumu ar autoceļu A7) (turpmāk – Bauskas apvedceļš) un projekta 2. kārta "Iecavas apvedceļš" (rīkojumam pievienotajā grafiskajā attēlā šis posms ir apzīmēts kā posms A–B–C) (turpmāk – Iecavas apvedceļš).
2.
Pamatojoties uz Publiskās un privātās partnerības likuma 16. panta pirmās daļas 1. punktu, Satiksmes ministrijai uzsākt publiskās un privātās partnerības procedūru projekta 1. kārtas "Bauskas apvedceļš" īstenošanai.
3.
Noteikt, ka publiskā partnera pārstāvis projekta 1. kārtā "Bauskas apvedceļš" ir Satiksmes ministrija. Satiksmes ministrija deleģē savas publiskā partnera pārstāvja tiesības un pienākumus projekta 1. kārtā "Bauskas apvedceļš" valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 7. panta trešajā daļā noteiktajam deleģējumam, tai skaitā uzdevumu veikt projekta 1. kārtas "Bauskas apvedceļš" īstenošanai nepieciešamos publiskos iepirkumus (tostarp partnerības iepirkuma procedūru), veikt nepieciešamo nekustamo īpašumu iegādi valsts īpašumā vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā noteiktā transporta infrastruktūras koridora ietvaros atbilstoši tehnisko risinājumu detalizācijai Bauskas apvedceļam, publiskā partnera vārdā slēgt ar privāto partneri publiskās un privātās partnerības līgumu par projekta 1. kārtas "Bauskas apvedceļš" projektēšanu, būvniecību, finansēšanu un uzturēšanu (turpmāk –  līgums), kā arī īstenot projekta 1. kārtu "Bauskas apvedceļš" saskaņā ar noslēgto līgumu.
4.
Noteikt, ka līguma termiņš ir 23 gadi no tā noslēgšanas dienas, tai skaitā trīs gadi projektēšanas un būvniecības darbiem un 20 gadi – uzturēšanai. Līguma termiņā nav iekļauts termiņš privātā partnera saistību izpildei pēc līguma termiņa beigām (tai skaitā termiņš būvdarbu garantijas saistību un atpakaļnodošanas darbu garantijas saistību izpildei).
5.
Pamatojoties uz Publisko iepirkumu likuma 60. panta ceturtās daļas 2. punktu, atļaut Satiksmes ministrijai slēgt iepirkumu līgumus par konsultāciju nodrošināšanu projekta 1. kārtas "Bauskas apvedceļš" iepirkuma dokumentācijas sagatavošanai un projekta 1. kārtas "Bauskas apvedceļš" īstenošanai uz laiku līdz septiņiem gadiem ar iespēju pagarināt šo termiņu, ņemot vērā projekta 1. kārtas "Bauskas apvedceļš" faktisko īstenošanas gaitu. Garāks iepirkumu līgumu termiņš ir būtiski nepieciešams iepirkumu līgumu izpildes nodrošināšanai ar iepirkumu līgumu priekšmetu tieši saistītu tehnisku un ekonomisku apstākļu dēļ. Šajā punktā minēto iepirkumu procedūru rīkošanu un iepirkumu līgumu slēgšanu Satiksmes ministrija deleģē sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 7. panta trešajā daļā noteiktajam deleģējumam.
6.
Noteikt, ka privātajam partnerim tiek nodota projekta 1. kārtas "Bauskas apvedceļš" īstenošanai nepieciešamā zeme lietojumā kā publiskā partnera resursi līguma darbības laikā.
7.
Jautājumu par papildu finansējumu projekta 1. kārtas "Bauskas apvedceļš" nekustamo īpašumu iegādei un ar nekustamo īpašumu iegādi saistītajiem pakalpojumiem 6 770 000 euro apmērā (2025. gadā 1 354 000 euro, 2026. gadā  3 385 000 euro un 2027. gadā 2 031 000 euro) un partnerības iepirkuma dokumentācijas sagatavošanas un ieviešanas administratīvajām izmaksām 1 700 000 euro apmērā (2025. gadā 500 000 euro, 2026. gadā 500 000 euro, 2027. gadā 500 000 euro, 2028. gadā 50 000 euro, 2029. gadā 50 000 euro, 2030. gadā 50 000 euro un 2031. gadā 50 000 euro) izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.
8.
Ja likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" sagatavošanas procesā papildu finansējums šā rīkojuma 7. punktā minētajam mērķim netiek piešķirts, Satiksmes ministrijai segt izmaksas no valsts budžeta apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" paredzētā finansējuma. 
9.
Satiksmes ministrijai 2024. gadā plānotās projekta 1. kārtas "Bauskas apvedceļš" sagatavošanas izmaksas – nekustamo īpašumu iegādes un ar nekustamo īpašumu iegādi saistīto pakalpojumu izmaksas, partnerības iepirkuma dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, ieviešanas administratīvās izmaksas, tehniskās izpētes un tehnisko konsultāciju pakalpojumu izmaksas – segt no valsts budžeta apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" pieejamā finansējuma.
10.
Satiksmes ministrijai pirms līguma noslēgšanas iesniegt Ministru kabinetā izskatīšanai valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā rīkojuma projektu par ilgtermiņa saistību uzņemšanos bruto pieejamības maksājumu (nepārsniedzot summu reālās cenās (neindeksēts, ar riska uzcenojumu)) intervālā no 13 165 300 līdz 14 536 300 euro (bez pievienotās vērtības nodokļa) katru gadu un pievienotās vērtības nodokļa maksājumu segšanai.
11.
Satiksmes ministrijai līgumā paredzēt:
11.1.
detalizētus risku vadības un kompensēšanas mehānismus tā, ka visā līguma darbības laikā līgums atbilst nacionālajām un Eiropas Savienības ārpusbilances uzskaites prasībām, neradot negatīvu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci un parādu;
11.2.
pakalpojuma (būvdarbu veikšanas un inženierbūves turpmākās uzturēšanas) kvalitātes kontroles mehānismu un iespējamās soda sankcijas, tai skaitā līgumsodus, ja nav izpildīti paredzētie pakalpojuma kvalitātes un kvantitātes standarti;
11.3.
juridisko struktūru, atbilstoši kurai, ja nepieciešams (pirms līguma darbības beigām, ja privātais partneris izbeidz līgumā noteikto pienākumu veikšanu), publiskajam partnerim ir tiesības pārņemt projekta 1. kārtas "Bauskas apvedceļš" ietvaros radītos aktīvus par vērtību, kas nav lielāka par aktīvu konkrētā brīža ekonomisko vērtību;
11.4.
darbības, kas pēc līguma termiņa beigām sniedz publiskajam partnerim iespēju nodrošināt projekta 1. kārtas "Bauskas apvedceļš" ietvaros izveidoto aktīvu izmantošanas nepārtrauktību.
12.
Satiksmes ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju nodrošināt, ka pirms līguma parakstīšanas tiek saņemts Centrālās statistikas pārvaldes vai Eiropas Savienības Statistikas biroja (Eurostat) viedoklis, ka projekta 1. kārtas "Bauskas apvedceļš" aktīvi provizoriski tiek uzskaitīti privātā partnera aktīvu bilancē, neradot nevēlamu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci un parādu.
13.
Jautājumu par finansējumu projekta 2. kārtas "Iecavas apvedceļš" īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu iegādei un ar nekustamo īpašumu iegādi saistīto izmaksu segšanai 19 475 000  euro apmērā (2025. gadā 10 250 000 euro un 2026. gadā 9 225 000 euro) izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.
14.
Ja likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" sagatavošanas procesā papildu finansējums šā rīkojuma 13. punktā minētajam mērķim netiek piešķirts, Satiksmes ministrijai segt izmaksas no valsts budžeta apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" pieejamā finansējuma.
15.
Satiksmes ministrijai 2024. gadā izmaksas, kas paredzētas projekta 2. kārtai "Iecavas apvedceļš" nepieciešamo nekustamo īpašumu iegādei, segt no valsts budžeta apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" pieejamā finansējuma.
16.
Saskaņā ar Teritorijas attīstības plānošanas likuma 7. panta pirmās daļas 11. punktu un 17. panta pirmo un otro daļu, kā arī Latvijas Nacionālo attīstības plānu 2021.–2027. gadam un Transporta attīstības pamatnostādnēm 2021.2027. gadam noteikt nacionālo interešu objekta statusu Bauskas apvedceļa un Iecavas apvedceļa infrastruktūrai atbilstoši šā rīkojuma 18. punktam un pielikumam.
17.
Satiksmes ministrija saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 8. jūlija noteikumu Nr. 392 "Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmas noteikumi" 31.1 punktu divu mēnešu laikā pēc šā rīkojuma spēkā stāšanās nodrošina, ka informācija par Bauskas apvedceļa un Iecavas apvedceļa infrastruktūras funkcionēšanai nepieciešamo teritoriju tiek iekļauta un aktualizēta Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmā tīmekļvietnē www.tapis.gov.lv.
18.
Bauskas apvedceļa un Iecavas apvedceļa infrastruktūrai aizsargjoslu nosaka atbilstoši Aizsargjoslu likumam.
Ministru prezidente E. Siliņa
Satiksmes ministrs K. Briškens
Pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 14. jūnija
rīkojumam Nr.
469
Pielikums