Loading [MathJax]/extensions/tex2jax.js

Noteikumu projekts

Ministru kabineta noteikumi Nr. 760
Rīgā 2022. gada 6. decembrī (prot. Nr. 62 31. §)
22-TA-2791
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 4.1.1.r. reformas "Uz cilvēku centrētas, visaptverošas, integrētas veselības aprūpes sistēmas ilgtspēja un noturība" atskaites punkta "Nodrošināt metodisko vadību onkoloģijas jomā" īstenošanas noteikumi
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) plāna 4. komponentes "Veselība" 4.1. reformu un investīciju virziena "Kvalitatīvu un izmaksu efektīvu integrētu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība un veselības aprūpes sistēmas gatavība pakalpojumu nodrošināšanai epidemioloģiskajās krīzēs" 4.1.1.r. reformas "Uz cilvēku centrētas, visaptverošas, integrētas veselības aprūpes sistēmas ilgtspēja un noturība" atskaites punkta "Nodrošināt metodisko vadību onkoloģijas jomā" (turpmāk – reformas atskaites punkts) īstenošanas un uzraudzības kārtību, tostarp:
1.1.
reformas atskaites punkta mērķi;
1.2.
reformas atskaites punkta ietekmi uz īstenojamo reformu;
1.3.
reformas atskaites punkta finansējumu;
1.4.
prasības reformas atskaites punkta finansējuma saņēmējam;
1.5.
reformas atskaites punkta atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
līguma par projekta īstenošanu vienpusēja uzteikuma nosacījumus.
2.
Reformas atskaites punkta ietvaros atbalstu piešķir, atbildīgās nozares ministrijas funkcijas pilda un līgumu ar finansējuma saņēmēju par projekta īstenošanu slēdz Veselības ministrija (turpmāk – nozares ministrija).
3.
Reformas atskaites punkta projekta īstenotājs un finansējuma saņēmējs ir SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" (turpmāk – finansējuma saņēmējs). 
II.Reformas atskaites punkta mērķis
4.
Reformas atskaites punkta mērķis ir nodrošināt metodisko vadību onkoloģijas jomā, kas iekļauj:
4.1.
Latvijas Vēža centra izveidi un sagatavošanu akreditācijai, veicinot vienotu onkoloģijas ārstēšanas un aprūpes jomas pārvaldību un metodisko vadību, kā arī sadarbības tīkla izveidi starp slimnīcām, kas specializējas onkoloģisko pacientu ārstēšanā un aprūpē;
4.2.
vienotu onkoloģisko pacientu ceļu izveidošanu un ieviešanu konkrētiem audzēju veidiem Latvijā saskaņā ar Eiropas vēža institūtu organizācijas noteiktajiem standartiem;
4.3.
vadlīniju izstrādi onkoloģijas jomas infrastruktūras attīstībai vēža ārstniecības un aprūpes iestādēs.
5.
Reformas atskaites punkta mērķa grupa ir visi Latvijas Republikas iedzīvotāji.
6.
Reformas atskaites punkta ietvaros ir sasniedzams šāds rādītājs – līdz 2026. gada 31. augustam nodrošināta onkoloģijas jomas metodiskā vadība.
7.
Lai nodrošinātu šo noteikumu 6. punktā minētā rādītāja sasniegšanu, ir noteikts šāds uzraudzības rādītājs – līdz 2025. gada 31. augustam izveidots Latvijas onkoloģiskās aprūpes centrs un pieņemtas vadlīnijas onkoloģiskās aprūpes infrastruktūrai.
III.Projekta vērtēšana
8.
Nozares ministrija mēneša laikā pēc šo noteikumu stāšanās spēkā izsūta uzaicinājumu finansējuma saņēmējam iesniegt projektu.
9.
Mēneša laikā pēc nozares ministrijas uzaicinājuma izsūtīšanas finansējuma saņēmējs sagatavo projektu un iesniedz to Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – vadības informācijas sistēma), aizpildot definētās projekta sadaļas. 
10.
Ja finansējuma saņēmējs noteiktajā termiņā nav sagatavojis projektu un iesniedzis to vadības informācijas sistēmā, nozares ministrija var uzaicināt finansējuma saņēmēju iesniegt projektu atkārtoti.
11.
Atbilstoši normatīvajiem aktiem par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību nozares ministrija vadības informācijas sistēmā vērtē projektu un sniedz atzinumu, ņemot vērā  šādus kritērijus:
11.1.
projekts atbilst reformas mērķim – attīstīt uz cilvēku centrētu, visaptverošu, integrētu veselības aprūpes sistēmu un nodrošināt tās ilgtspēju un noturību, veicot investīcijas sistēmiskās izmaiņas un izstrādājot vienotus principus onkoloģijas jomā;
11.2.
projekta darbības atbilst Atveseļošanas fonda plānā noteiktajam mērķim:
11.2.1.
ieviest vienotus onkoloģisko pacientu ceļus Latvijā saskaņā ar starptautiskajām vadlīnijām, izveidojot un sagatavojot akreditācijai Latvijas Vēža centru, kā arī nodrošinot vienotu onkoloģijas ārstēšanas un aprūpes jomas pārvaldību un metodisko vadību un sadarbības tīkla izveidi starp slimnīcām, kas specializējas onkoloģisko pacientu ārstēšanā un aprūpē;
11.2.2.
izstrādāt vadlīnijas onkoloģijas jomas infrastruktūras attīstībai vēža ārstniecības un aprūpes iestādēs, piesaistot Veselības ministriju un citas nozarē iesaistītās kompetentās iestādes;
11.3.
projektā, izmantojot starptautisku ekspertu iesaisti, nodrošinātas šādas darbības:
11.3.1.
onkoloģijas nozares metodiskās vadības ieviešana – nepieciešamo procedūru un pārvaldības modeļa, kā arī izmaiņu un pārkārtojumu īstenošana visā valstī vēža pacientu ārstēšanā un aprūpē, lai nostiprinātu vadošās iestādes statusu onkoloģijas jomā, kā arī izvērtētu vēža centra akreditācijai nepieciešamos nosacījumus;
11.3.2.
nepieciešamo darbību izvērtēšana Latvijas Vēža centra akreditācijai;
11.3.3.
onkoloģijas jomas partnera (kompetenču centra) vadlīniju sagatavošana onkoloģijas jomas infrastruktūras attīstībai, tai skaitā starpinstitucionālas komisijas izveide, lai nodrošinātu infrastruktūras vadlīniju saskaņošanu ar nozares ekspertiem un sociālajiem partneriem;
11.4.
finansējuma saņēmējs neatbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 136. pantā ("Izslēgšanas kritēriji un lēmumi par izslēgšanu") noteiktajiem izslēgšanas kritērijiem; 
11.5.
saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju finansējuma saņēmējam nav nodokļu vai nodevu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru segšanai ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums.
12.
Nozares ministrija izvērtē finansējuma saņēmēja ievadītos projekta datus vadības informācijas sistēmā un šo noteikumu 11. punktā minēto atzinumu par projektu paziņo finansējuma saņēmējam. Projekta vērtējums var būt "atbilst", "neatbilst" vai "novēršami trūkumi". Ja projekta vērtējums ir "atbilst", nozares ministrija mēneša laikā no atzinuma paziņošanas slēdz līgumu ar finansējuma saņēmēju par projekta īstenošanu.
13.
Ja projekta vērtējums saskaņā ar šo noteikumu 12. punktu  ir "novēršami trūkumi", finansējuma saņēmējs atzinumā noteiktajā termiņā precizē projektu vadības informācijas sistēmā un nozares ministrija mēneša laikā pēc precizējumu saņemšanas atkārtoti sniedz vērtējumu. Ja finansējuma saņēmējs nav izpildījis atzinumā ietvertos nosacījumus, nozares ministrija atkārtoti pieņem vērtējumu "novēršami trūkumi" un finansējuma saņēmējs atzinumā noteiktajā termiņā atkārtoti precizē projektu. Ja minētie trūkumi noteiktajā termiņā vai apmērā joprojām nav novērsti, projekts tiek noraidīts.
14.
Ja finansējuma saņēmējs nav precizējis projektu vai nav izpildījis šo noteikumu 11. punktā norādītos kritērijus, projekta vērtējums ir "neatbilst", projekts netiek apstiprināts un līgums par projekta īstenošanu netiek slēgts. Nozares ministrija var uzaicināt finansējuma saņēmēju iesniegt projektu atkārtoti. 
15.
Ja līgums par projekta īstenošanu netiek noslēgts noteiktajā termiņā, finansējuma saņēmējs zaudē tiesības slēgt attiecīgo līgumu un saņemt Atveseļošanas fonda finansējumu.
IV.Finansējums
16.
Reformas atskaites punkta kopējais attiecināmais finansējums ir  574 760  euro, tai skaitā Atveseļošanas fonda finansējums – 500 000 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) segšanai  – ne vairāk kā 74 760 euro.
17.
PVN izmaksas nav attiecināmas finansēšanai no Atveseļošanas fonda, bet šādas izmaksas ir iekļaujamas Atveseļošanas fonda finansētā projekta ietvaros.
18.
Reformas atskaites punkta īstenošanai atbalstu piešķir granta veidā.
V.Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
19.
Reformas atskaites punkta ietvaros atbalstāmās darbības iekļauj metodiskās vadības nodrošināšanu onkoloģijas jomā. Reformas atskaites punkta ietvaros veiktās projekta darbības ir tieši vērstas uz cilvēku centrētas, visaptverošas, integrētas veselības aprūpes sistēmas ilgtspēju un noturību:
19.1.
pasākumi Latvijas Vēža centra izveidei;
19.2.
pasākumi vadlīniju izstrādei vēža ārstniecības institūciju infrastruktūras attīstībai.
20.
Reformas atskaites punkta ietvaros attiecināmas ir izmaksas, kas radušās saistībā ar metodiskās vadības nodrošināšanu onkoloģijas jomā un kvalitātes sistēmas izstrādi un ieviešanu:
20.1.
ekspertu izmaksas;
20.2.
apmācību, semināru izmaksas;
20.3.
pakalpojumu izmaksas saistībā ar vadlīniju izstrādi un Latvijas Vēža centra izveidi.
21.
Ir atbalstāmas reformas atskaites punkta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas (atbilstoši šo noteikumu 19. punktā noteiktām atbalstāmām darbībām un šo noteikumu 20. punktā noteiktām izmaksu pozīcijām), kas radušās uz darba līguma vai uzņēmuma (pakalpojuma) līguma pamata, tai skaitā normatīvajos aktos noteiktās valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības izmaksas, kā arī nodokļu politikas jomā noteiktās piemaksas un nodokļi reformas atskaites punkta un mērķa īstenošanas laikā.
22.
Reformas atskaites punkta īstenošanas izmaksas nepārsniedz šo noteikumu 16. punktā norādītā Atveseļošanas fonda finansējuma un no valsts budžeta finansētā PVN summu.
23.
Projekta izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās no 2021. gada 1. janvāra līdz 2026. gada 30. jūnijam. Projektā neiekļauj darbības, kas ir pabeigtas līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas brīdī.
24.
Finansējuma saņēmējs pirms finansējuma saņemšanas PVN izmaksu segšanai paredzētajā apmērā maksājuma pieprasījumam pievieno apliecinājumu, ka minētās summas nav un netiks atgūtas no valsts budžeta priekšnodokļa veidā.
VI.Projekta īstenošanas nosacījumi
25.
Nozares ministrija un finansējuma saņēmējs noslēdz līgumu par projekta īstenošanu. Līgumā iekļauj vismaz šādus nosacījumus:
25.1.
reformas atskaites punkta īstenošanas uzraudzības kārtība;
25.2.
kārtība, kādā tiek iesniegti maksājuma pieprasījumi un veikti maksājumi;
25.3.
iepirkumu plāna iesniegšanas kārtība, paredzot finansējuma saņēmēja pienākumu, tiklīdz ir zināma informācija par iepirkumu izsludināšanas brīdi, iesniegt iepirkumu plānu vadības informācijas sistēmā par visiem investīcijas ieviešanai plānotajiem iepirkumiem, kuru rīkošanai paredzēts piemērot publisko iepirkumu regulējumu;
25.4.
dokumentu kopums, kas apliecinās reformas atskaites punkta rādītāju sasniegšanu atbilstoši šo noteikumu 6. punktā minētajam rādītājam;
25.5.
datu ievades regularitāte, kas ir nepieciešama, lai uzraudzītu Atveseļošanas fonda projekta ieviešanas progresu un nodrošinātu datu pieejamību un to apstrādi atbilstoši normatīvajiem aktiem par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību;
25.6.
atbildības sadalījums un uzraudzības pasākumi;
25.7.
citi ar reformas atskaites punkta sasniegšanu un uzraudzību saistīti nosacījumi.
26.
Lai attiecinātu PVN izmaksas no valsts budžeta, nozares ministrija pārbauda, vai minētās izmaksas nav un netiks atgūtas no valsts budžeta priekšnodokļa veidā.
27.
Reformas atskaites punkts ir sasniegts, kad Veselības ministrija apstiprina dokumentus, kas nodrošina vienotas metodoloģiskās vadības ieviešanu onkoloģijas jomā, kuri tiks iekļauti Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošanas plāna projektā nākamajam attīstības plānošanas posmam:
27.1.
onkoloģijas ārstēšanas infrastruktūras metodoloģiskos dokumentus (kopijas);
27.2.
plānošanas dokumentu (kopiju), ar kuru ievieš vienotu metodoloģisko vadību onkoloģijas jomā;
27.3.
Veselības ministrijas vai tās padotībā esošās struktūras lēmumu (kopiju), ar kuru apstiprina metodoloģiskos dokumentus.
28.
Nozares ministrija apstiprina šo noteikumu 6. punktā minēto reformas atskaites punkta sasniegšanu un izmaksu pamatotību, ņemot vērā nozares ministrijas piesaistītā neatkarīgā revidenta vai iekšējā auditora ziņojumu par saskaņoto procedūru veikšanu, par projekta darbību un noteikto rādītāju  sasniegšanu, par interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumu  ievērošanu un dubultā finansējuma riska neesību.
29.
Finansējuma saņēmējs saskaņā ar normatīvajiem aktiem par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību maksājumu pieprasījumu datus, izdevumus un sasniegto rādītāju pamatojošo dokumentāciju uzkrāj un ievada vadības informācijas sistēmā divas reizes gadā (līdz kārtējā gada 10. janvārim un līdz 10. jūlijam).
31.
Atbilstoši regulas Nr. 2021/241 22. pantam finansējuma saņēmējs nodrošina, ka visā projekta īstenošanas laikā tiks ievēroti normatīvajos aktos noteiktie interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas un dubultā finansējuma novēršanas nosacījumi, kuriem iestājoties pret finansējuma saņēmēju atbilstoši normatīvajiem aktiem par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību tiks piemērotas attiecīgas korektīvās darbības.
32.
Finansējuma saņēmējs ir atbildīgs par reformas atskaites punkta sasniegšanu pilnā apjomā noteiktajā laikposmā.
33.
Finansējuma saņēmējam ir pienākums nodrošināt, ka normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību minētajām institūcijām, Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīgumā minētajām Latvijas Republikas iestādēm un Eiropas Komisijai ir pieejama ar projekta īstenošanu saistītā dokumentācija līdz 2031. gada beigām.
34.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
34.1.
nodrošina, ka projektā plānotie darbi netiek finansēti vai līdzfinansēti, kā arī tos nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
34.2.
nodrošina projektā plānoto darbu sasaisti, sinerģiju un demarkāciju ar citu atbalsta instrumentu investīcijām dubultā finansējuma riska mazināšanai;
34.3.
sedz projekta sadārdzinājumu no saviem līdzekļiem, ja projekta izmaksas pieaug;
34.4.
nodrošina, ka atbalstāmo darbību īstenošanai nepieciešamo iepirkumu finansējuma saņēmējs veic kā sociāli atbildīgu iepirkumu (ja tas ir iespējams) un atbilstoši Eiropas Savienības un Latvijas Republikas iepirkumu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu iepirkuma procedūru;
34.5.
nodrošina projekta izmaksu, tai skaitā PVN izmaksu, uzskaiti un nodalīšanu. Ja sākotnēji plānotais PVN apjoms ir lielāks nekā faktiski nepieciešamais, nodrošina pārmaksātā PVN atmaksāšanu.
35.
Reformas atskaites punkta ieviešanas teritorija ir Latvijas Republika.
36.
Reformas atskaites punkta ietvaros projektu īsteno saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2026. gada 31. augustam, ievērojot, ka:
36.1.
finansējuma saņēmējs izdevumus var veikt līdz 2026. gada 30. jūnijam;
36.2.
finansējuma saņēmējs noslēguma maksājumu pieprasījumu iesniedz līdz 2026. gada 15. jūlijam;
36.3.
nozares ministrija projekta noslēguma dokumentācijas pārbaudi un noslēguma maksājumu veic līdz 2026. gada 31. augustam.
37.
Nozares ministrijai ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtā līguma par projekta īstenošanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
37.1.
finansējuma saņēmējs nepilda līgumu par projekta īstenošanu, tai skaitā netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt reformas atskaites punkta vai noteikto rādītāju sasniegšanu;
37.2.
finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā apzināti ir sniedzis nepatiesu informāciju;
37.3.
citos gadījumos, kas paredzēti līgumā par projekta īstenošanu.
VII.Nozares ministrijas pienākumi
38.
Nozares ministrija pēc finansējuma saņēmēja pieprasījuma nodrošina finansējuma pieprasīšanu starpposma maksājuma, noslēguma maksājuma un PVN izmaksu segšanai (ja attiecināms) no valsts budžeta atbilstoši gadskārtējā valsts budžeta likumā noteikto apropriācijas izmaiņu veikšanu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem.
39.
Nozares ministrija apstiprina projekta mērķa sasniegšanu, pamatojoties uz šo noteikumu 27. punktā  minēto dokumentu kopumu.
40.
Nozares ministrija projekta ieviešanas laikā pēc nepieciešamības veic attālinātas vai klātienes pārbaudes vai auditu reformas atskaites punkta sasniegšanas uzraudzībai, tai skaitā datu ticamības pārbaudes.
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Veselības ministrs D. Pavļuts
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk