Noteikumi

24-TA-1818
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Mācības"
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka valsts un Eiropas Savienības atbalsta (turpmāk - atbalsts) piešķiršanas kārtību intervencē "Mācības" (turpmāk – intervence).
2.
Atbalstu piešķir saskaņā ar:
2.1.
Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115);
2.2.
Komisijas (ES) 2023. gada 13. decembra Regulu 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam, ja atbalsts attiecināms uz gala labuma guvējiem, kuru darbība nav vērsta uz lauksaimniecības produktu primāro ražošanu, par darbībām pārtikas ražošanas (Līguma par ES darbību I pielikumā neminētu pārtikas produktu (izņemot zivsaimniecības produktus) ražošanas) nozarē un darbībām jebkurā citā nelauksaimniecības nozarē (izņemot mežsaimniecības nozari) (turpmāk – regula 2023/2831);
2.3.
Komisijas (ES) 2022. gada 14. decembra Regulu 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu, ja atbalsts attiecināms uz gala labuma guvējiem, kuru darbība nav vērsta uz lauksaimniecības produktu primāro ražošanu, par darbībām mežsaimniecības nozarē (turpmāk – regula 2022/2472).
3.
Atbalsta mērķis ir nodrošināt profesionālo zināšanu un prasmju pilnveidi, īstenojot mācības par lauksaimniecības, mežsaimniecības un pārtikas ražošanas (izņemot zivsaimniecības produktus) jautājumiem, uzņēmumu izaugsmi, efektivitātes palielināšanu un konkurētspējas uzlabošanu, digitalizāciju un jauno tehnoloģiju izmantošanu, saimniekošanas dažādošanu, vides un klimata pasākumiem, kā arī dabas resursu ilgtspējīgas apsaimniekošanas metožu pielietošanu, atjaunojamiem energoresursiem, antimikrobiālās rezistences un dzīvnieku labturības jautājumiem, darba tiesībām, darba drošības un arodveselības jautājumiem, zinātnes atziņu un jaunas prakses pielietojamību, kā arī citiem jautājumiem, tādējādi sekmējot lauku teritorijas attīstību.
4.
Intervencē tiek atbalstītas teorētiskas un praktiskas mācības, tai skaitā saimniecību, mežu, uzņēmumu apmeklējumi pieredzes gūšanai, grupās. Praktiskās nodarbības aizņem 30 līdz 60 procentus no kopējā mācību kursa. Mācību ilgums ir 16 līdz 160 stundas, tās īstenojamas viena gada laikā, sākot no pirmās mācību norises dienas.
5.
Intervences īstenošanas vieta ir Latvijas teritorija, iespējamas praktiskās nodarbības citās Eiropas valstīs.
6.
Finansējuma saņēmējs ir atbalsta pretendents, kas sniedz pakalpojumu, atbilst šajos noteikumos minētajiem atbalsta saņemšanas nosacījumiem un ir izvēlēts, organizējot publisko iepirkumu atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā veidā.
7.
Šo noteikumu 1. punktā minētās intervences īstenošanai Lauku atbalsta dienests un finansējuma saņēmējs, kas sniedz konkrēto pakalpojumu, apstrādā personas datus – personas vārdu, uzvārdu, personas kodu, dzimumu, tālruņa numuru, e-pasta adresi, deklarētās dzīvesvietas adresi, Lauku atbalsta dienesta klienta numuru, nekustamā īpašuma adresi un nekustamā īpašuma kadastra numuru. Finansējuma saņēmējs nodrošina dokumentu pieejamību 10 gadus, sākot no dienas, kad piešķirts atbalsts, bet Lauku atbalsta dienests – no dienas, kad piešķirts pēdējais atbalsts šajos noteikumos minētajai atbalsta intervencei. Pēc minētā termiņa beigām fiziskas personas datus iznīcina saskaņā ar Arhīvu likumā noteiktajām prasībām.
II.Atbalsta saņemšanas nosacījumi
8.
Gala labuma guvēji, kas piedalās mācībās, ir fiziskas personas, kuru dzīvesvieta ir deklarēta lauku teritorijā vai kuru īpašumā vai valdījumā esošās lauksaimniecības vai meža zemes adrese ir lauku teritorijā, vai juridiskas personas, kuru juridiskā adrese vai Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētās struktūrvienības adrese ir lauku teritorijā. Latvijas lauku teritorija - Latvijas teritorija, izņemot valstspilsētas un pilsētas, kurās ir vairāk nekā 5000 iedzīvotāju. Iedzīvotāju skaitu nosaka saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem par iedzīvotāju skaitu Latvijas administratīvajās teritorijās atbilstoši jaunākajiem valsts statistiskajiem novērojumiem. Norādītā adrese tiek pārbaudīta uz brīdi, kad gala labuma guvējs piesakās dalībai mācībās.
9.
Atbalsta pretendents ir:
9.1.
juridiska persona, kas ir iekļauta Izglītības un zinātnes ministrijas izglītības iestāžu reģistrā ar vismaz vienu licencētu izglītības programmu lauksaimniecības, mežsaimniecības vai pārtikas ražošanas jomā;
9.2.
atbilstības statusu ieguvusi kooperatīvā sabiedrība, kas darbojas lauksaimniecības vai mežsaimniecības, vai pārtikas, dzērienu un amatniecības (mājražošana) nozarē, vai nevalstiskā organizācija.
10.
Atbalsta pretendentam ir:
10.1.
līdzšinējā pieredze pieaugušo tālākizglītības īstenošanā, ko apliecina informācija par noorganizētiem pasākumiem vismaz iepriekšējo trīs gadu laikā;
10.2.
pietiekams personāls ar nepieciešamo kvalifikāciju:
10.2.1.
lektoriem vismaz iepriekšējo trīs gadu laikā ir pieredze nozarē, par kuru tie izglīto;
10.2.2.
lektori ir ar augstāko vai profesionālo vidējo izglītību;
10.2.3.
lektori iepriekšējo trīs gadu laikā, skaitot no projekta iesniegšanas dienas, vismaz reizi gadā paši ir apmācīti (apmeklējuši mācības, kursus, seminārus, lekcijas, konferences) nozarē, par kuru tie izglīto;
10.3.
mācību īstenošanai nepieciešamais materiāli tehniskais nodrošinājums.
11.
Mācības notiek klātienē vai hibrīda formā, kad teorētiskās nodarbībās ir tiešsaistē un praktiskās nodarbības – klātienē.
III.Publiskā finansējuma veids un apmērs
12.
Publiskā finansējuma atbalsta intensitāte ir no 80 procentiem līdz 100 procentiem atkarībā no gala labuma guvēja:
12.1.
100 procenti – ja gala labuma guvējs ir gados jauns (uz juridisko personu attiecināmos kritērijus piemēro fiziskajai personai – uzņēmuma īpašniekam vai personai, kurai pieder ne mazāk kā 51 % kapitāldaļu un Uzņēmumu reģistrā ir reģistrētas atsevišķas paraksta tiesības) – brīdī, kad piesakās mācībām, tas nav vecāks par 40 gadiem;
12.2.
90 procenti, ja gala labuma guvējs ir sīkais, mazais vai vidējais uzņēmums (MVU)  – šo noteikumu ietvaros par sīko uzņēmumu uzskata uzņēmumu, kura kopējais apgrozījums pēdējā noslēgtajā gadā ir līdz 3 999 euro, mazo uzņēmumu uzskata uzņēmumu, kura kopējais apgrozījums pēdējā noslēgtajā gadā ir no 4 000 euro līdz 70 000 euro, par vidējo saimniecību – no 70 000 euro līdz 350 000 euro. Ņem vērā saistītās personas, kas atbilst regulas 2022/2472  I pielikuma 3. panta 3. punktam;
12.3.
80 procenti – pārējiem gala labuma guvējiem, kas nav minēti šo noteikumu 12.1. un 12.2. apakšpunktā.
13.
Intervencē ir noteiktas šādas attiecināmās izmaksas:
13.1.
tiešās attiecināmās izmaksas – izmaksas, kas ir tieši saistītas un ir nepieciešamas pakalpojuma nodrošināšanai:
13.1.1.
lektoru atlīdzība;
13.1.2.
mācību materiālu izmaksas;
13.1.3.
tulkošanas izmaksas;
13.1.4.
publicitātes izmaksas;
13.1.5.
transporta un uzturēšanās izmaksas;
13.1.6.
mācību vajadzībām nepieciešamo telpu, iekārtu, tehnikas un mācību materiālās bāzes izmaksas;
13.1.7.
organizatoriskās izmaksas;
13.2.
netiešās attiecināmās izmaksas – izmaksas, kas nepieciešamas pakalpojuma nodrošināšanai, bet nav tieši saistītas ar pakalpojuma sniegšanu, piemēram, biroja administratīvie izdevumi.
14.
Pievienotās vērtības nodoklis nav attiecināms, izņemot gadījumus, ja tas nav atgūstams no valsts budžeta.
IV.Atbalsta saņemšanas kārtība
15.
Finansējuma saņēmējs nodrošina pieteikšanās iespēju gala labuma guvējiem vismaz divas nedēļas pirms mācībām, norāda informāciju par tām, tai skaitā mācību programmu, Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā (turpmāk – Elektroniskās pieteikšanās sistēma), kā arī nosūta informāciju par mācībām Lauksaimniecības zināšanu un inovācijas sistēmas (AKIS) sekretariātam.
16.
Lai pieteiktos dalībai mācībās, gala labuma guvējs Elektroniskās pieteikšanās sistēmā izvēlas paredzēto mācību norises laiku un vietu, kā arī norāda personas datus atbilstoši šo noteikumu 7.  un 8. punktam un to, vai gala labuma guvēja darbība ir vērsta uz lauksaimniecības produktu primāro ražošanu. Gadījumos, ja gala labuma guvējs ir fiziska persona, kas veic saimniecisko darbību, vai juridiska persona, tas norāda mācību dalībnieka – fiziskas personas datus, kas pārstāv gala labuma guvēju, un viņa saistību ar attiecīgo gala labuma guvēju.
17.
Ja gala labuma guvējs, kura darbība nav vērsta uz lauksaimniecības produktu primāro ražošanu, piesakās  mācībām par pārtikas ražošanas (Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā neminētu pārtikas produktu ražošanas, izņemot zivsaimniecības produktus) jautājumiem un par jautājumiem jebkurā citā nelauksaimniecības nozarē (izņemot mežsaimniecības nozari), tas Elektroniskās pieteikšanās sistēmā iesniedz de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavotās veidlapas izdruku vai norāda de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās un apstiprinātās veidlapas identifikācijas numuru saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
18.
Finansējuma saņēmējs pārbauda gala labuma guvēja norādīto informāciju, kas minēta šo noteikumu 16. un 17. punktā. Ja paredzētas mācības gala labuma guvējam, kura darbība nav vērsta uz lauksaimniecības produktu primāro ražošanu, finansējuma saņēmējs ņem vērā šo noteikumu V nodaļā minētos ar valsts atbalsta saņemšanu saistītos nosacījumus.
19.
Finansējuma saņēmējs pēc mācību norises Elektroniskās pieteikšanās sistēmā aktualizē mācību dalībnieku un gala labuma guvēju sarakstu un pievieno:
19.1.
katras mācību dienas mācību dalībnieku sarakstu ar dalībnieka vārdu, uzvārdu un parakstu, norādot arī mācību norises vietu un laiku, kā arī, ja teorētiskās nodarbības notika tiešsaistē, tad arī ekrānuzņēmumu no tiešsaistes platformas, fiksējot mācību dalībnieku sarakstu, kas apliecina to dalību nodarbībā tiešsaistē;
19.2.
ja mācībās par darbībām pārtikas ražošanas (Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā neminētu pārtikas produktu (izņemot zivsaimniecības produktus) ražošanas) nozarē un darbībām jebkurā citā nelauksaimniecības nozarē (izņemot mežsaimniecības nozari) apmeklējis gala labuma guvējs, kura darbība nav vērsta uz lauksaimniecības produktu primāro ražošanu, – informāciju par de minimis atbalsta piešķiršanu (de minimis atbalsta uzskaites sistēmā  de minimis atbalsta piešķiršanas lēmuma numuru).
20.
Finansējuma saņēmējs reizi ceturksnī Elektroniskās pieteikšanās sistēmā iesniedz maksājuma pieprasījumu un pievieno mācību organizēšanas un īstenošanas darbu nodošanas un pieņemšanas aktu – Elektroniskās pieteikšanās sistēmā izveidotu pārskatu par attiecīgajā ceturksnī pabeigtajām mācībām.
21.
Finansējuma saņēmējs līdz kārtējā gada 15. februārim Elektroniskās pieteikšanās sistēmā iesniedz apliecinājumu par iepriekšējā kalendāra gadā mācību īstenošanā iesaistīto lektoru (izņemot ārvalstu vieslektorus) apmācību nozarē, par kuru tie izglīto.
V.Ar valsts atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
22.
Atbalstu gala labuma guvējiem, kuru darbība nav vērsta uz lauksaimniecības produktu primāro ražošanu, par darbībām mežsaimniecības nozarē piešķir saskaņā ar regulas 2022/2472 47. pantu.
23.
Ja atbalstu piešķir saskaņā ar regulu 2022/2472:
23.1.
atbalstu nepiešķir gala labuma guvējam, uz kuru attiecas regulas 2022/2472 1. panta 4. punkta “a” apakšpunktā noteiktais Eiropas Komisijas atgūšanas rīkojums;
23.2.
piešķirto atbalstu nevar apvienot ar citā atbalsta programmā paredzēto atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām;
23.3.
Lauku atbalsta dienests publicē informāciju par atbalstu, kas piešķirts gala labuma guvējiem saskaņā ar regulas 2022/2472 9. panta 1. punkta "c" apakšpunktu un 3.punktu.
24.
Pieejamību dokumentiem, kas saistīti ar piešķirto atbalstu saskaņā ar regulu 2022/2472, Lauku atbalsta dienests nodrošina 10 gadus, sākot no dienas, kad piešķirts pēdējais atbalsts šajos noteikumos minētajai atbalsta intervencei. Finansējuma saņēmējs un gala labuma guvējs dokumentu pieejamību nodrošina 10 gadus, sākot no dienas, kad piešķirts atbalsts.
25.
Ja pārkāptas regulas 2022/2472 prasības, gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt finansējuma saņēmējam saskaņā ar šiem noteikumiem saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu. Tas atmaksājams kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu. Finansējuma saņēmējs saskaņā ar šiem noteikumiem no gala labuma guvēja atgūto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atmaksā Lauku atbalsta dienestam.
26.
De minimis atbalstu saskaņā ar regulu 2023/2831 piešķir, ievērojot regulas 2023/2831 1.panta 1.punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus. Ja gala labuma guvējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās regulas 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" un "d" apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja gala labuma guvējs nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar regulas 2023/2831  1.panta 2.punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem.
27.
De minimis atbalstu uzskaita, ievērojot prasības normatīvajos aktos par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
28.
Finansējuma saņēmējs, pamatojoties uz gala labuma guvēja uzskaites veidlapā norādīto informāciju de minimis atbalsta piešķiršanai, nosaka piešķiramā de minimis atbalsta apmēru, pieņem lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu un ievada informāciju de minimis atbalsta uzskaites sistēmā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Lēmumā par de minimis atbalsta piešķiršanu norāda, ka atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar regulu 2023/2831De minimis atbalstu uzskata par piešķirtu ar brīdi, kad ir pieņemts šajā punktā minētais lēmums.
29.
Pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar piešķirto de minimis atbalstu iepriekšējos trijos gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Viens vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst regulas 2023/2831 2. panta 2. punktam.
30.
Saskaņā ar šiem noteikumiem piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz regulas 2023/2831  3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā, ad-hoc lēmumā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 procentus. Ja par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts atbalsts vairākās komercdarbības atbalsta programmās, gala labuma guvējs iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (arī plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.
31.
Lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulu 2023/2831 var pieņemt līdz 2031. gada 30. jūnijam.
32.
Finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no pēdējā de minimis atbalsta piešķiršanas dienas saskaņā ar šiem noteikumiem. Gala labuma guvējs datus par de minimis atbalstu glabā 10 gadus no brīža, kad piešķirts atbalsts.
33.
Ja tiek pārkāptas regulas 2023/2831  prasības, gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt finansējuma saņēmējam saskaņā ar šiem noteikumiem saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu. To atmaksā kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, ievērojot Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumus. Finansējuma saņēmējs saskaņā ar šiem noteikumiem no gala labuma guvēja atgūto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atmaksā Lauku atbalsta dienestam. 
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds