Ministru kabineta noteikumi Nr. 65
Rīgā 2024. gada 23. janvārī (prot. Nr. 3 31. §)
23-TA-1763
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.6. pasākuma "Bezemisiju transportlīdzekļu izmantošanas veicināšana pašvaldībās" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos" (turpmāk – specifiskais atbalsta mērķis) 6.1.1.6. pasākumu "Bezemisiju transportlīdzekļu izmantošanas veicināšana pašvaldībās" (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam plānoto un pieejamo kopējo Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējumu;
1.4.
prasības Taisnīgas pārkārtošanās fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam un finansējuma saņēmējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākumu īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā.
3.
Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējumu pasākuma ietvaros piešķir granta veidā.
4.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
5.
Projekta īstenošanas vieta ir Kurzemes, Latgales, Vidzemes un Zemgales statistiskais reģions saskaņā ar 2022. gada 25. novembrī spēkā esošo Statistiski teritoriālo vienību nomenklatūras 3. līmeņa (NUTS 3. līmenis) klasifikāciju.
6.
Pasākuma ietvaros Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējums tiek piešķirts, lai saskaņā ar normatīvajiem aktiem pašvaldību darbības jomā īstenotu pašvaldības autonomās funkcijas – gādāt par iedzīvotāju izglītību, nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus, sniegt iedzīvotājiem daudzveidīgu kultūras piedāvājumu un iespēju piedalīties kultūras dzīvē un gādāt par iedzīvotāju veselību, organizējot veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību – un nodrošinātu no šīm autonomajām funkcijām izrietošo pārvaldes uzdevumu izpildi. Pasākuma ietvaros atbalsts netiek sniegts saimnieciskajai darbībai.
7.
Pasākuma ietvaros pieļaujams, ka projekta ietvaros iegādāto bezemisiju transportlīdzekli šo noteikumu 6. punktā minēto autonomo funkciju īstenošanai un tā darbības nodrošināšanai paredzēto uzlādes infrastruktūru (ja attiecināms) vismaz 80 procentu apjomā no to gada jaudas laika izteiksmē izmanto šo noteikumu 6. punktā minēto pašvaldības autonomo funkciju nodrošināšanai un no šīm autonomajām funkcijām izrietošo pārvaldes uzdevumu izpildei un līdz 20 procentiem no gada jaudas laika izteiksmē – papildinošās saimnieciskās darbības īstenošanai. Finansējuma saņēmējs projekta iesniegumam pievieno apliecinājumu par projekta ietvaros iegādāto bezemisiju transportlīdzekļa un tā darbības nodrošināšanai paredzēto uzlādes infrastruktūras (ja attiecināms) izmantošanas nosacījumu ievērošanu atbilstoši šā punkta nosacījumiem.
8.
Šo noteikumu izpratnē par papildinošo saimniecisko darbību uzskata mobilitātes nodrošināšanu pasākumos, kas ir tieši saistīti un nepieciešami vai nesaraujami saistīti ar šo noteikumu 6. punktā minēto pašvaldību autonomo funkciju īstenošanu un no tām izrietošo pārvaldes uzdevumu izpildi, piemēram:
8.1.
izglītojamo nodrošināšana ar transportu braucienam uz teātri, koncertu, ekskursijā un līdzīgiem pasākumiem vai izglītības personāla nodrošināšana ar transportu braucienam uz apmācību pasākumiem, kas ir tieši saistīti ar izglītības procesu;
8.2.
sociālo pakalpojumu, sociālās palīdzības vai sociālās aprūpes klientu nodrošināšana ar transportu braucienam uz teātri, koncertu, ekskursijā un līdzīgiem pasākumiem vai sociālo pakalpojumu, sociālās palīdzības vai sociālās aprūpes darbinieku nodrošināšana ar transportu braucienam uz apmācību pasākumiem, kas ir tieši saistīti ar sociālo pakalpojumu, sociālās palīdzības vai sociālās aprūpes sniegšanu;
8.3.
amatiermākslas kolektīvu nodrošināšana ar transportu braucieniem priekšnesumu un izrāžu sniegšanai ārpus pašvaldības administratīvās teritorijas un uz citiem līdzīgiem pasākumiem, izņemot skates un citus pamatdarbības ietvaros paredzētos pasākumus, vai pašvaldības kultūras darbinieku nodrošināšana ar transportu braucienam uz apmācību pasākumiem, kas ir tieši saistīti ar pašvaldības kultūras piedāvājuma nodrošināšanu.
II.Pasākuma mērķis
9.
Pasākuma mērķis ir sniegt atbalstu pašvaldībām bezemisiju transportlīdzekļu iegādei, veicinot pāreju uz klimatneitrālu ekonomiku.
10.
Pasākuma mērķa grupa ir pašvaldību izglītības iestāžu izglītojamie, sociālo pakalpojumu, sociālās palīdzības un sociālās aprūpes saņēmēji, pašvaldības kultūras darbinieki, amatiermākslas kolektīvi un veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēji.
11.
Pasākumu īsteno līdz 2029. gada 31. decembrim, sasniedzot šādus rādītājus:
11.1.
programmas iznākuma rādītāju – bezemisiju transportlīdzekļi pašvaldību funkciju īstenošanai un pakalpojumu nodrošināšanai – vismaz 38 bezemisiju transportlīdzekļi, tai skaitā par Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējumu, kas pieejams līdz 2025. gada 31. decembrim, – vismaz 35 bezemisiju transportlīdzekļi;
11.2.
programmas rezultāta rādītāju – jaunā vai modernizētā publiskā transporta lietotāju skaits gadā – vismaz 323 000 lietotāji (turpmāk – pasažieri) gadā, tai skaitā par Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējumu, kas pieejams līdz 2025. gada 31. decembrim, – 301 786 pasažieri gadā.
12.
Šo noteikumu 11.1. apakšpunktā noteiktais iznākuma rādītājs ir sasniegts, kad sadarbības iestādē iesniegts bezemisiju transportlīdzekļa pirkuma līgums, pieņemšanas un nodošanas akts vai cits pirkumu un piegādi apliecinošs dokuments, kā arī uzlādes infrastruktūras izveide, ja attiecināms, tiek pamatota ar dokumentiem par pieņemšanu ekspluatācijā saskaņā ar būvniecības jomu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem.
13.
Šo noteikumu 11.2. apakšpunktā minētā rezultāta rādītāja vērtība ir attiecināma ne vēlāk kā nākamajā kalendāra gadā pēc projekta noslēguma maksājuma veikšanas, nepārsniedzot šo noteikumu 11. punktā minēto termiņu. Finansējuma saņēmējs Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā iesniedz pārskatu par pārvadāto pasažieru skaitu, kuru sadarbības iestāde izskata un apstiprina.
14.
Šo noteikumu 11.1. un 11.2. apakšpunktā noteikto rādītāju vērtību sasniegšanas progresu sadarbības iestāde uzrauga katru gadu. Ja finansējuma saņēmējs projekta ietvaros noteiktās rādītāju vērtības sasniedz, sadarbības iestāde turpmāko rādītāju izpildes kontroli neveic.
III.Pasākumam pieejamais finansējums
15.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 24 916 838 euro (tai skaitā elastības finansējums – 1 636 535 euro), ko veido Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējums – 21 179 311 euro (tai skaitā elastības finansējums – 1 391 054 euro) un nacionālais finansējums (pašvaldību finansējums) – ne mazāk kā 3 737 527 euro (tai skaitā elastības finansējums – 245 481 euro).
16.
Pasākuma finansējuma sadalījums pa projektu iesniegumu atlases kārtām (turpmāk – atlases kārta):
16.1.
pirmās atlases kārtas ietvaros pieejamais finansējums ir 23 280 303 euro, tai skaitā Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējums – 19 788 257 euro un nacionālais finansējums – ne mazāk kā 3 492 046 euro, tai skaitā:
16.1.1.
Kurzemes statistiskā reģiona projektu īstenošanai – Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējums ir 4 412 781 euro un nacionālais finansējums – ne mazāk kā 778 726 euro;
16.1.2.
Zemgales statistiskā reģiona projektu īstenošanai – Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējums ir 4 571 088 euro un nacionālais finansējums – ne mazāk kā 806 663 euro;
16.1.3.
Vidzemes statistiskā reģiona projektu īstenošanai – Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējums ir 4 729 393 euro un nacionālais finansējums – ne mazāk kā 834 599 euro;
16.1.4.
Latgales statistiskā reģiona projektu īstenošanai – Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējums ir 6 074 995 euro un nacionālais finansējums – ne mazāk kā 1 072 058 euro;
16.2.
otrās atlases kārtas ietvaros plānotais elastības finansējums ir ne mazāks kā 1 636 535 euro, tai skaitā Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējums – 1 391 054 euro un nacionālais finansējums – ne mazāk kā 245 481 euro.
17.
Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 15. punktā minētajam kopējam finansējuma apmēram, paredzot elastības finansējuma izmantošanu šo noteikumu 16.2. apakšpunktā minētajai otrajai atlases kārtai.
18.
Neizmantoto pirmās atlases kārtas finansējumu un finansējumu, kas atbrīvojies projektu īstenošanas rezultātā, novirza otrajai atlases kārtai.
19.
Neizmantoto otrās atlases kārtas finansējumu un finansējumu, kas atbrīvojies projektu īstenošanas rezultātā, novirza secīgi nākamajam projekta iesniegumam ar augstāko kvalitātes kritēriju vērtējumu.
20.
Projekta iesnieguma maksimālais Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējuma apmērs ir 85 procenti no projekta iesnieguma attiecināmo izmaksu summas.
21.
Projekta minimālais kopējais attiecināmo izmaksu apmērs nav mazāks par 200 000 euro (ieskaitot), un projektam pieejamais maksimālais Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējums ir 3 000 000 euro.
IV.Prasības projekta iesniedzējam un finansējuma saņēmējam
22.
Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs, pasākuma ietvaros ir:
22.1.
šādas pašvaldības:
22.1.1.
Aizkraukles novada pašvaldība;
22.1.2.
Alūksnes novada pašvaldība;
22.1.3.
Augšdaugavas novada pašvaldība;
22.1.4.
Balvu novada pašvaldība;
22.1.5.
Bauskas novada pašvaldība;
22.1.6.
Cēsu novada pašvaldība;
22.1.7.
Daugavpils valstspilsētas pašvaldība;
22.1.8.
Dienvidkurzemes novada pašvaldība;
22.1.9.
Dobeles novada pašvaldība;
22.1.10.
Gulbenes novada pašvaldība;
22.1.11.
Jelgavas novada pašvaldība;
22.1.12.
Jelgavas valstspilsētas pašvaldība;
22.1.13.
Jēkabpils novada pašvaldība;
22.1.14.
Krāslavas novada pašvaldība;
22.1.15.
Kuldīgas novada pašvaldība;
22.1.16.
Liepājas valstspilsētas pašvaldība;
22.1.17.
Līvānu novada pašvaldība;
22.1.18.
Ludzas novada pašvaldība;
22.1.19.
Madonas novada pašvaldība;
22.1.20.
Preiļu novada pašvaldība;
22.1.21.
Rēzeknes novada pašvaldība;
22.1.22.
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldība;
22.1.23.
Saldus novada pašvaldība;
22.1.24.
Smiltenes novada pašvaldība;
22.1.25.
Talsu novada pašvaldība;
22.1.26.
Valkas novada pašvaldība;
22.1.27.
Valmieras novada pašvaldība;
22.1.28.
Varakļānu novada pašvaldība;
22.1.29.
Ventspils novada pašvaldība;
22.1.30.
Ventspils valstspilsētas pašvaldība;
22.2.
šo noteikumu 22.1. apakšpunktā minētās pašvaldības izveidota iestāde;
22.3.
šo noteikumu 22.1. apakšpunktā minētās pašvaldības kapitālsabiedrība, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi.
23.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
24.
Projekta iesniedzējs projekta iesniegumam papildus pievieno informāciju par:
24.1.
kārtību, kādā pašvaldība organizē transporta pakalpojumus, lai atbilstoši projektā paredzētā bezemisiju transportlīdzekļa plānotajai izmantošanai nodrošinātu:
24.1.1.
izglītojamo nokļūšanu izglītības iestādē vai citā mācību īstenošanas vietā un atpakaļ dzīvesvietā;
24.1.2.
sociālo pakalpojumu, sociālās palīdzības vai sociālās aprūpes klientu vai darbinieku nogādāšanu pakalpojuma sniegšanas vai saņemšanas vietā;
24.1.3.
pašvaldības kultūras darbinieku vai amatiermākslas kolektīvu nokļūšanu kultūras pasākumu (vai to mēģinājumu) norises vietā pašvaldībā, uz skatēm vai citiem pamatdarbības ietvaros paredzētajiem pasākumiem, kas ir tieši saistīti ar pašvaldības kultūras piedāvājuma nodrošināšanu;
24.1.4.
veselības aprūpes pakalpojuma pieejamību, organizējot pacientu nokļūšanu ārstniecības iestādē un atpakaļ dzīvesvietā vai citā veselības aprūpes pakalpojuma sniegšanas vietā, ja esošā sabiedriskā transporta sistēma nav tam piemērota;
24.2.
projekta ietvaros plānoto bezemisiju transportlīdzekli (tehnisko specifikāciju);
24.3.
uzlādes punkta izbūvei nepieciešamās infrastruktūras īpašumtiesībām, kā arī par būvniecības, lietošanas, uzturēšanas un attīstības (tai skaitā modernizēšanas un pārbūves) kārtību (attiecināms, ja paredzēta uzlādes infrastruktūras būvniecība);
24.4.
kārtību, kādā tiek uzraudzīta iegādāto pamatlīdzekļu izmantošana projekta dzīves cikla laikā (bezemisiju transportlīdzekļa un tā darbības nodrošināšanai izveidotās uzlādes infrastruktūras amortizācijas periodā).
25.
Finansējuma saņēmējs projekta ietvaros iegādāto bezemisiju transportlīdzekli reģistrē Latvijas Republikā, tai skaitā ievērojot šādus nosacījumus:
25.1.
bezemisiju transportlīdzekli iegādājas no ražotāja vai tā oficiālā pārstāvja, kas ir komersants un ko ražotājs ir oficiāli pilnvarojis pārstāvēt savas intereses, tai skaitā no komersanta, kas veic transportlīdzekļa pārbūvi, ja projekta ietvaros paredzēts iegādāties šo noteikumu 28.1.2. apakšpunktā minēto bezemisiju transportlīdzekli;
25.2.
bezemisiju transportlīdzeklim ir veikta transportlīdzekļa atbilstības novērtēšana saskaņā ar normatīvajiem aktiem par mehānisko transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu.
26.
Finansējuma saņēmējs ievēro principu "Nenodarīt būtisku kaitējumu", kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza regulu (ES) 2019/2088 18. pantam un normatīvajiem aktiem vides jomā, tai skaitā:
26.1.
projekta iesniegumam ir pievienots apliecinājums, ka pēc transportlīdzekļa ekspluatācijas beigām tas tiks utilizēts atbilstoši normatīvajiem aktiem nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas jomā, paredzot, ka tas tiks nodots apstrādes uzņēmumam, kas nodrošina nolietotu transportlīdzekļu pārstrādi un atkārtoti izmantojamo detaļu un materiālu atguvi un atgriešanu tautsaimniecībā;
26.2.
projekts ir iekļauts pašvaldības attīstības programmā un investīciju plānā, un projekta ietvaros paredzēto darbību īstenošana (bezemisiju transportlīdzekļa iegāde) uzlabos gaisa kvalitāti.
V.Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
27.
Pasākuma ietvaros atbalstu var saņemt M1 kategorijas specializēto bezemisiju transportlīdzekļu iegādei, kas paredzēti arī ratiņkrēslos sēdošu cilvēku un cilvēku ar īpašām vajadzībām pārvadāšanai (turpmāk – M1 kategorijas bezemisiju transportlīdzeklis), kā arī M2 kategorijas un M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļu iegādei.
28.
Projektā iekļauj šādas atbalstāmās darbības, kas ietver investīcijas bezemisiju transportlīdzekļu iegādei un uzlādes infrastruktūras izveidei (ja attiecināms):
28.1.
jaunu M1, M2 un M3 kategorijas mehānisko transportlīdzekļu iegāde, kuri atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Regulas (ES) 208/858 par mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju, kā arī tādiem transportlīdzekļiem paredzētu sistēmu, sastāvdaļu un atsevišķu tehnisku vienību apstiprināšanu un tirgus uzraudzību un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 715/2007 un (EK) Nr. 595/2009 un atceļ Direktīvu 2007/46/EK, 4. panta 1. punkta ''a'' apakšpunktā noteiktajam transportlīdzekļu kategoriju dalījumam un kuri pēc savas konstrukcijas kā vienīgo mehānisko dzinējspēku izmanto enerģiju no transportlīdzeklī glabātās elektroenerģijas vai dzinējspēka glabāšanas iekārtas, un kuru siltumnīcefekta gāzu (turpmāk – SEG) emisijas ir 0 g CO2/km. Minēto transportlīdzekļu nobraukums starp pilnas uzlādes reizēm atbilstoši normatīvajiem aktiem par mopēdu, mehānisko transportlīdzekļu, to piekabju un sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu testa braukšanas ciklam pilsētas apstākļos vai ārpus pilsētas ir vismaz 200 km, un transportlīdzekļu maksimālais ātrums ir vismaz 70 km stundā. Šo noteikumu izpratnē ar jaunu M1, M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekli saprot:
28.1.1.
jaunu rūpnieciski ražotu M1, M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekli, kas nav bijis pastāvīgi reģistrēts un kas pastāvīgā uzskaitē tā galalietotājam Latvijā tiek reģistrēts pirmo reizi, un kura odometra rādījums (nobraukums) pastāvīgās uzskaites reģistrācijas brīdī nepārsniedz 6000 km;
28.1.2.
par M1, M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekli pārbūvētu transportlīdzekli, kas kā bezemisiju transportlīdzeklis nav bijis pastāvīgi reģistrēts un kas pastāvīgā uzskaitē tā galalietotājam Latvijā kā bezemisiju transportlīdzeklis tiek reģistrēts pirmo reizi, vienlaikus ievērojot, ka atbalstāma par bezemisiju transportlīdzekli pārbūvēta ar fosilās izcelsmes degvielu darbināma transportlīdzekļa iegāde, kas nav vecāks par 10 gadiem kopš tā pirmreizējās reģistrācijas brīža;
28.2.
saistītās bezemisiju transportlīdzekļa uzlādes infrastruktūras izveide atbilstoši ieguldījumu veidam – šo noteikumu 28.1. apakšpunktā minēto M1, M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļu darbības nodrošināšanai ar uzlādes punkta izejas jaudu un veidu, kas atbilst projekta iesniegumā un projekta ietvaros plānotā M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļa darbības nodrošināšanai. M1, M2 un M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļu uzlādes punkta tehniskās prasības atbilst normatīvajiem aktiem, kas regulē prasības elektrotransportlīdzekļu uzlādes iekārtām;
28.3.
komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi par projekta īstenošanu;
28.4.
projekta vadības nodrošināšana.
29.
Pasākuma ietvaros nav atbalstāma lietotu bezemisiju transportlīdzekļu iegāde vai tādu transportlīdzekļu iegāde, kas neatbilst šo noteikumu 28.1. apakšpunktā minētajām prasībām.
30.
Ja projekta ietvaros paredzēts iegādāties M1 vai M2 kategorijas bezemisiju transportlīdzekli vai par bezemisiju transportlīdzekli pārbūvētu transportlīdzekli, Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējums par vienu transportlīdzekļa vienību nepārsniedz 300 000 euro.
31.
Ja projekta ietvaros paredzēts iegādāties M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekli, Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējums par vienu transportlīdzekļa vienību nepārsniedz 557 350 euro.
32.
Projektā var plānot uzlādes punktu skaitu, kas nepārsniedz projekta ietvaros iegādāto bezemisiju transportlīdzekļu skaitu.
33.
Projekta ietvaros ir atbalstāmas darbības, kas minētas šo noteikumu 28.2. apakšpunktā, ietverot investīcijas infrastruktūrā, kas ir projekta iesniedzēja īpašumā vai turējumā, un vienlaikus sekmē šo noteikumu 9. punktā minētā mērķa sasniegšanu.
34.
Projektā neiekļauj darbības, kas nav vērstas uz šo noteikumu 9. punktā minētā mērķa sasniegšanu.
35.
Pasākuma ietvaros atbalstāmas šādas izmaksas:
35.1.
tiešās attiecināmās izmaksas;
35.2.
netiešās attiecināmās izmaksas.
36.
Šo noteikumu 35.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas, kas sekmē šo noteikumu 9. punktā minētā mērķa un šo noteikumu 11. punktā noteikto rādītāju sasniegšanu, ietver šādas izmaksu pozīcijas:
36.1.
projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas) un uzraudzības izmaksas, kas kopā nepārsniedz desmit procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām:
36.1.1.
projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, tai skaitā:
36.1.1.1.
būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas, būvprojekta minimālā sastāvā, apliecinājuma kartes vai paskaidrojuma raksta izstrādes izmaksas projektā paredzētajām darbībām;
36.1.1.2.
ekspertīzes un izpētes izmaksas, ja to veikšana ir priekšnosacījums būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas vai būvprojekta minimālā sastāvā izstrādei;
36.1.2.
autoruzraudzības un būvuzraudzības izmaksas;
36.2.
šo noteikumu 28.1. apakšpunktā minētā bezemisiju transportlīdzekļa iegādes izmaksas, tai skaitā:
36.2.1.
transportlīdzekļa monitoringa sistēmas iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
36.2.2.
globālās pozicionēšanas sistēmas iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
36.2.3.
videoreģistratora iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
36.2.4.
automātiskās pasažieru uzskaites sistēmas iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
36.3.
jaunas uzlādes infrastruktūras izveides izmaksas, nepārsniedzot 30 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, tai skaitā:
36.3.1.
stacionārā vai mobilā uzlādes punkta, tai skaitā uzlādes punkta vadības un monitoringa sistēmas, iegādes, piegādes, montāžas un būvdarbu izmaksas;
36.3.2.
stacionāram uzlādes punktam nepieciešamo stāvvietu un piebrauktuvju izbūves izmaksas;
36.3.3.
uzlādes infrastruktūras drošības sistēmu iegādes izmaksas;
36.3.4.
izmaksas, kas saistītas ar būvobjekta (stacionārā uzlādes punkta un ar to saistītās infrastruktūras) nodošanu ekspluatācijā saskaņā ar būvniecības jomu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem;
36.4.
projekta ietvaros iegādātā bezemisiju transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas un brīvprātīgās sauszemes transportlīdzekļu apdrošināšanas izmaksas, kas iegādātas projekta īstenošanas laikā, ievērojot, ka polises derīguma termiņš nepārsniedz šo noteikumu 11. punktā minēto termiņu;
36.5.
ar projekta darbībām tieši saistīto komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumu izmaksas;
36.6.
projekta vadības personāla izmaksas, kuras saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 55. panta 1. punktu plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot vienoto izmaksu likmi trīs procentu apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, bet neieskaitot tiešās personāla izmaksas.
37.
Šo noteikumu 35.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas ir finansējuma saņēmēja projekta vadības personāla administratīvās izmaksas. Tās plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 36.6. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām.
38.
Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir uzskatāmi par attiecināmajām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktu.
39.
Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta.
40.
Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem.
41.
Projekta iesniegumā neiekļauj un finansējumu nepiešķir pabeigtām darbībām, un izmaksas ir attiecināmas no projekta iesnieguma iesniegšanas brīža sadarbības iestādē, izņemot šo noteikumu 36.1.1. apakšpunktā minētās izmaksas, kas ir attiecināmas, ja tās veiktas pēc 2021. gada 1. janvāra.
VI.Pasākuma īstenošanas nosacījumi
42.
Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgto civiltiesisko līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu, nepārsniedzot šādus termiņus:
42.1.
pirmajā atlases kārtā – līdz 2026. gada 31. decembrim;
42.2.
otrajā atlases kārtā – līdz 2028. gada 31. decembrim.
43.
Finansējuma saņēmējs:
43.1.
uzkrāj datus par projektā plānotajiem un sasniegtajiem šo noteikumu 11. punktā minētajiem rādītājiem;
43.2.
ievēro horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" un uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu rādītājiem, tai skaitā:
43.2.1.
objektu skaitu, kuros ar Taisnīgas pārkārtošanās fonda ieguldījumiem ir nodrošināta vides un informācijas pieejamība;
43.2.2.
konsultatīva rakstura pasākumu skaitu par būvētās vides piekļūstamību personām ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem (piemēram, vides piekļūstamības ekspertu konsultācijas būvprojekta izstrādes un pabeigšanas posmā);
43.3.
uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu īstenošanu (ja attiecināms) un ievēro šādus principus:
43.3.1.
klimatdrošināšana;
43.3.2.
nenodarīt būtisku kaitējumu;
43.3.3.
energoefektivitāte pirmajā vietā;
43.4.
sniedz sadarbības iestādei informāciju par:
43.4.1.
šo noteikumu 43.2. apakšpunktā minētajiem horizontālo principu rādītājiem;
43.4.2.
projekta ietvaros iegādāto bezemisiju transportlīdzekļu vienību un uzlādes punktu (ja attiecināms) skaitu un projekta ietekmi uz SEG emisiju samazinājumu, pamatojot, kā bezemisiju transportlīdzekļu izmantošana veicinās SEG emisiju samazināšanu, un norādot SEG emisiju samazinājuma vērtību (ja attiecināms);
43.4.3.
projekta ietvaros aizstāto ar fosilās izcelsmes degvielu darbināmo transportlīdzekļu skaitu, kurus pārtrauc ekspluatēt (ja attiecināms);
43.4.4.
pārvadāto pasažieru skaitu gadā;
43.4.5.
novadu teritoriālo vienību skaitu, kas iekļautas bezemisiju transportlīdzekļa maršrutā (ja attiecināms);
43.5.
nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
43.6.
nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. pantu un publiskos iepirkumus regulējošo normatīvo aktu prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu.
44.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekta ietvaros plānotais atbalsts nepārklājas ar citos projektos piešķirto valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentu atbalstu un novērš dubultā finansējuma situāciju projekta īstenošanā.
45.
Finansējuma saņēmējs ne retāk kā reizi sešos mēnešos savā tīmekļvietnē ievieto aktuālo informāciju par projekta īstenošanu.
46.
Sadarbības iestāde, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, pēc civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu un izvērtējot plānotā avansa apmēru, tā pamatojumu un finansējuma saņēmēja spēju avansu izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros (finansējuma saņēmējam ir pabeigts iepirkums), var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu. Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 80 procentiem no projektam piešķirtā Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējuma, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējuma.
47.
Finansējuma saņēmējs vai centralizēto iepirkumu institūcija nepieciešamos iepirkumus projekta ietvaros veic saskaņā ar publisko iepirkumu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru.
48.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projektā tiek paredzēts zaļais publiskais iepirkums būvdarbu, preču vai pakalpojumu grupās, kurām nacionālajos normatīvajos aktos izstrādāts zaļā publiskā iepirkuma regulējums un tā piemērošanas kārtība. Atbalstāma ir vides piekļūstamības un izmantojamības nodrošināšana, veicot sociāli atbildīgu publisko iepirkumu, kur tas ir attiecināms un atbilstošs ieguldījumu specifikai.
49.
Pasākuma ietvaros ieguldījumus infrastruktūrā var veikt:
49.1.
finansējuma saņēmēja īpašumā;
49.2.
publiskas personas īpašumā, ja īpašuma turējuma tiesības projekta iesniedzējs ir ieguvis uz termiņu, kas nav īsāks par pieciem gadiem no projekta noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējam.
50.
Pirms tiek noslēgts civiltiesiskais līgums vai vienošanās par projekta īstenošanu, finansējuma saņēmēja tiesības veikt ieguldījumus zemes īpašumā tiek nostiprinātas zemesgrāmatā.
51.
Īpašuma tiesības attiecībā uz projekta ietvaros atbalstītajiem infrastruktūras objektiem nemaina, un ieguldījums paliek Latvijas Republikas teritorijā vismaz projekta dzīves cikla laikā pēc projekta noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējam. Īpašuma tiesības nostiprina zemesgrāmatā (izņemot gadījumu, ja pašvaldības īpašums uz normatīvā akta, līguma vai pašvaldības lēmuma pamata ir nodots pašvaldības iestādes – projekta iesniedzēja – pārvaldīšanā vai ja īpašuma tiesības uz īpašuma objektu ir spēkā bez to nostiprināšanas zemesgrāmatā).
52.
Šo noteikumu 36. punktā paredzētās izmaksas ir attiecināmas, ja ar saimniecisko darbību nesaistīta projekta ietvaros iegādāto bezemisiju transportlīdzekli un tā darbības nodrošināšanai izveidoto uzlādes infrastruktūru (ja attiecināms) izmanto šo noteikumu 8. punktā paredzētās papildinošās saimnieciskās darbības veikšanai, kas kopumā nepārsniedz 20 procentus no to gada jaudas laika izteiksmē.
53.
Vienu un to pašu M1, M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļu iegādei un, ja attiecināms, to darbības nodrošināšanai nepieciešamās uzlādes infrastruktūras izveidei paredzētās darbības neiekļauj vairākos šī pasākuma ietvaros iesniegtajos projektos.
54.
Pasākuma ietvaros netiek sniegts atbalsts darbībām, kas tiek finansētas, izmantojot Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna trešās komponentes "Nevienlīdzības mazināšana" 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.6.i. investīcijai "Pašvaldību funkciju īstenošanai un pakalpojumu sniegšanai nepieciešamo bezemisiju transportlīdzekļu iegāde" pieejamo finansējumu.
55.
Ja pašvaldības kapitālsabiedrība, kas pilda pašvaldības deleģētos pārvaldes uzdevumus, nodarbojas ar saimniecisko darbību, tā nodala pašvaldības deleģētos pārvaldes uzdevumus no citiem darbības veidiem atbilstoši normatīvajiem aktiem grāmatvedības jomā.
56.
Ja ar saimniecisko darbību nesaistīts projekts vai projekts, kas saistīts ar tādu saimniecisko darbību, kurai sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts projekta dzīves ciklā (M1, M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļa un tā darbības nodrošināšanai nepieciešamās uzlādes infrastruktūras amortizācijas periodā), kļūst par projektu, kas saistīts ar saimniecisko darbību, kurai sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējs no finansējuma, par kuru nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts, atmaksā sadarbības iestādei visu nelikumīgi saņemto atbalstu kopā ar procentiem saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
57.
Ja tiek konstatēts, ka ir pārsniegts šo noteikumu 7. punktā minētais M1, M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļa un tā darbības nodrošināšanai nepieciešamās uzlādes infrastruktūras izmantošanas ierobežojums 20 procentu apjomā no gada jaudas laika izteiksmē, finansējuma saņēmējam proporcionāli tai gada jaudas daļai laika izteiksmē, par kuru kopumā ir konstatēts pārkāpums, ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem par attiecīgo gadu, kurā pārsniegts šo noteikumu 7. punktā minētais 20 procentu ierobežojums no bezemisiju transportlīdzekļa un tā uzlādes infrastruktūras gada jaudas laika izteiksmē saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
58.
Sadarbības iestāde nodrošina veikto investīciju atbilstības uzraudzību visā projekta dzīves ciklā atbilstoši šo noteikumu 56. un 57. punktam. Atbildīgā iestāde izstrādā metodiskos norādījumus par papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzību.
59.
Finansējuma saņēmējs visā projekta dzīves ciklā ik gadu sagatavo pārskatu par papildinošas saimnieciskās darbības apjomu un nodrošina šajā punktā minēto pārskatu un aprēķinus pamatojošo dokumentu pieejamību papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzībai. Ja finansējuma saņēmējs konstatē, ka ir pārsniegts šo noteikumu 7. punktā minētais 20 procentu ierobežojums no M1, M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļa un tā uzlādes infrastruktūras gada jaudas laika izteiksmē, tas saskaņā ar civiltiesisko līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā iesniedz sadarbības iestādē ziņojumu par konstatēto šo noteikumu 7. punktā minēto nosacījumu pārkāpumu.
60.
Sadarbības iestāde, izvērtējot finansējuma saņēmēja sniegto un sadarbības iestādes rīcībā esošo informāciju un konstatējot pārkāpumus, pieņem lēmumu par Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējuma maksājumu apturēšanu vai atgūšanu no finansējuma saņēmēja saskaņā ar civiltiesisko līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu vai veic finansējuma atgūšanu, ja:
60.1.
konstatē būtiskus pārkāpumus projekta īstenošanas un uzraudzības laikā, tai skaitā ja nav veikta bezemisiju transportlīdzekļa reģistrācija saskaņā ar normatīvajiem aktiem par transportlīdzekļu reģistrāciju vai finansējuma saņēmējs neievēro šo noteikumu 52. punktu;
60.2.
konstatē, ka sadarbības iestādē nav iesniegts bezemisiju transportlīdzekļa pirkuma līgums, pieņemšanas un nodošanas akts vai cits pirkumu un piegādi apliecinošs dokuments, nav nodrošināta projekta mērķa un rādītāju sasniegšana, un projekta īstenošanas rezultātā nav iegādāts M1, M2 vai M3 bezemisiju transportlīdzeklis, kā arī nav izveidota tā darbības nodrošināšanai atbilstoša uzlādes infrastruktūra (ja attiecināms).
61.
Finansējuma saņēmējs glabā projekta dokumentāciju un nodrošina tās pieejamību visā projekta dzīves ciklā (M1, M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļa un tā darbības nodrošināšanai izveidotās uzlādes infrastruktūras (ja attiecināms) amortizācijas periodā).
62.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina:
62.1.
ka projekta ietvaros iegādātais bezemisiju transportlīdzeklis un, ja attiecināms, tā darbības nodrošināšanai paredzētā uzlādes infrastruktūra tiks izmantota atbilstoši šo noteikumu 6. punktam, nodrošinot bezmaksas transporta pakalpojumu šo noteikumu 6. un 8. punktā minēto pašvaldības autonomo funkciju izpildei;
62.2.
sasniegto rezultātu ilgtspēju un uzturēšanu, tai skaitā mērķa uzturēšanai nepieciešamos līdzekļus, visā projekta dzīves ciklā pēc noslēguma maksājuma veikšanas, nodrošinot transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu, brīvprātīgo sauszemes transportlīdzekļu apdrošināšanu un monitoringa sistēmu (tai skaitā bezemisiju transportlīdzekļa uzlādes punkta vadības un monitoringa sistēmas) vai globālās pozicionēšanas sistēmas darbību;
62.3.
finanšu plūsmas (tai skaitā pievienotās vērtības nodokļa izmaksu uzskaiti) uzskatāmu nodalīšanu no citām finansējuma saņēmēja darbības finanšu plūsmām projekta īstenošanas laikā un visā projekta dzīves ciklā.
Ministru prezidente E. Siliņa
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministre I. Bērziņa