4.1.1. kuģis ar vienu klāju, augšējām balasta cisternām un piltuves veida balasta cisternām kravu nodalījumā, kas paredzēts galvenokārt beramkravu pārvadāšanai;
4.1.2. kuģis rūdas pārvadāšanai – jūras kuģis ar vienu klāju, kam ir divas gareniskas starpsienas un dubults dibens visa kravas nodalījuma garumā un kas ir paredzēts rūdas kravu pārvadāšanai tikai vidējās tilpnēs;
4.1.3. kombinētais pārvadātājs, kas ir definēts SOLAS konvencijas II-2. nodaļas 3. noteikuma 14. punktā;".
16. Inspekcija kontrolē, vai ir ievērotas šajos noteikumos noteiktās prasības termināļu operatoriem, kuģu pārstāvjiem un termināļu pārstāvjiem.
17. Inspekcijas inspektori veic šādas beramkravu termināļu pārbaudes:
17.1. sākotnējā pārbaude – pārbaude, lai pirmo reizi novērtētu termināļa atbilstību šo noteikumu 6. un 8. punktā, kā arī IV nodaļā noteiktajām prasībām;
17.2. periodiskā pārbaude – pārbaude, ko veic reizi pusgadā, skaitot no šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minētās pārbaudes datuma, lai pārliecinātos par šo noteikumu 6. un 8. punktā, kā arī IV nodaļā ietverto prasību ieviešanu un uzturēšanu;
17.3. nepieteiktā pārbaude – jebkura pārbaude, kas nav šo noteikumu 17.1. vai 17.2. apakšpunktā minētā pārbaude un ko veic, lai pārliecinātos par šo noteikumu 6. un 8. punktā, kā arī IV nodaļā ietverto prasību nepārtrauktu ievērošanu, tai skaitā pārbaude, kuru veic, pamatojoties uz saņemto ticamo informāciju no citām personām par termināļa neatbilstību noteiktajām prasībām.
18. Šo noteikumu 17. punktā minētās pārbaudes laikā Inspekcijas inspektori pārliecinās par šo noteikumu 7. punktā un IV nodaļā noteikto prasību ievērošanu. Par beramkravu kuģa pārbaudes rezultātiem sastāda beramkravu kuģa pārbaudes aktu (9. pielikums). Par beramkravu termināļa pārbaudes rezultātiem sastāda beramkravu termināļa pārbaudes aktu (11. pielikums).
18.1 Ja šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minētajā pārbaudē nav konstatēti būtiski pārkāpumi, Inspekcija trīs darbdienu laikā izsniedz atļauju. Atļauju izsniedz uz pieciem gadiem, un tā ir derīga ar nosacījumu, ja, veicot šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minēto periodisko pārbaudi, netiek konstatēti būtiski pārkāpumi. Pēc šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minētās periodiskās pārbaudes Inspekcija veic atbilstošu apstiprinājumu izsniegtajā atļaujā. Ja šo noteikumu 17.2. vai 17.3. apakšpunktā minēto pārbaužu laikā ir konstatēti būtiski pārkāpumi, kā arī terminālis nav novērsis iepriekšējā pārbaudē konstatētos nebūtiskos trūkumus noteiktajā termiņā, atļauju anulē.
18.2 Trīs mēnešu laikā pirms atļaujas derīguma termiņa beigām Inspekcija veic šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minēto periodisko pārbaudi, lai pārliecinātos par šo noteikumu 6. un 8. punktā, kā arī IV nodaļā ietverto prasību ieviešanu un uzturēšanu. Ja pārbaudes laikā nav konstatēti būtiski pārkāpumi, Inspekcija izsniedz atļauju. Atļaujas derīguma termiņš nepārsniedz piecus gadus no iepriekš izsniegtās atļaujas derīguma termiņa beigām. Ja pārbaudes laikā konstatē būtiskus pārkāpumus, atļauja netiek izsniegta.
19. Šo noteikumu 17. punktā minētās pārbaudes (izņemot nepieteiktās pārbaudes) saskaņā ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 6. panta otro daļu ir maksas pakalpojums.
20. Inspekcija ik pēc trim gadiem sniedz Satiksmes ministrijai rakstisku ziņojumu par šo noteikumu 17. un 18. punktā minēto pārbaužu rezultātiem. Ziņojumā izvērtē beramkravu kuģu un termināļu sadarbības efektivitāti un informācijas apmaiņas procedūras, kas noteiktas šajos noteikumos. Satiksmes ministrija minēto ziņojumu nosūta Eiropas Komisijai. Ziņojumu par iepriekšējo triju gadu laikposmu nosūta līdz kārtējā gada 30. aprīlim.
21. Neierobežojot kuģa pārstāvja tiesības un pienākumus, kas noteikti SOLAS konvencijas VI nodaļas 7. noteikuma 5. punktā, Inspekcija aizliedz uzsākt vai aptur beramkravu iekraušanu vai izkraušanu, ja šo operāciju veikšana var apdraudēt kuģa vai tā apkalpes drošību. Operācijas var uzsākt vai atsākt pēc attiecīgo trūkumu novēršanas.
22. Ja kuģa pārstāvis un termināļa pārstāvis nespēj vienoties par šo noteikumu IV nodaļā norādīto procedūru piemērošanu un tas var radīt draudus kuģošanas drošībai vai jūras vides aizsardzībai, procedūru piemērošanu saskaņā ar šo noteikumu IV nodaļas prasībām nosaka Inspekcija."
"1. pielikums
Ministru kabineta
2006.gada 14.februāra
noteikumiem Nr. 143
Prasības attiecībā uz beramkravu kuģu tehnisko piemērotību beramkravu iekraušanai un izkraušanai
Beramkravu kuģis, kas piestāj Latvijas Republikas termināļos, lai veiktu beramkravu iekraušanu vai izkraušanu, atbilst šādām prasībām:
1. Ietilpīgas kravas tilpnes ar pietiekami lielām lūku atverēm, kuru konstrukcija ļauj pienācīgi iekraut, izvietot, izlīdzināt un izkraut beramkravu.
2. Kravas tilpņu lūkas ir marķētas ar identifikācijas numuriem, kas atbilst numuriem iekraušanas vai izkraušanas plānā. Šo numuru izvietojums, izmērs un krāsa ir tāda, lai termināļa iekraušanas vai izkraušanas iekārtas operators tos varētu viegli saskatīt un atpazīt.
3. Kravas lūkas, lūku vadības sistēmas un drošības ierīces ir darba kārtībā, un tās izmanto tikai paredzētiem mērķiem.
4. No kuģa klāja redzamo kuģa sānsveres indikatoru, ja tāds ir, pārbauda pirms iekraušanas vai izkraušanas un pārliecinās, ka tas darbojas.
5. Ja uz kuģa ir paredzēts iekraušanas aprēķinu instruments, lai veiktu slodzes aprēķinus iekraušanas vai izkraušanas laikā, tas ir sertificēts un darba kārtībā.
6. Galvenie piedziņas mehānismi un palīgmehānismi ir darba kārtībā.
7. Klāja tauvošanas aprīkojums ir darba kārtībā un labā darba stāvoklī."
"2. pielikums
Ministru kabineta
2006.gada 14.februāra
noteikumiem Nr. 143
Prasības attiecībā uz termināļu piemērotību beramkravu iekraušanai un izkraušanai
1. Terminālis pieņem tikai tādus beramkravu kuģus beramkravu iekraušanai vai izkraušanai, kas var droši pietauvoties pie iekraušanas vai izkraušanas iekārtas, ņemot vērā ūdens dziļumu pie piestātnes, maksimāli pieļaujamos kuģa izmērus, pietauvošanas paņēmienus, fenderus, drošu piekļuvi un visus iespējamos traucējumus iekraušanas vai izkraušanas operāciju veikšanai.
2. Termināļa iekraušanas vai izkraušanas iekārtas ir sertificētas un uzturētas darba kārtībā. Tās apkalpo tikai kvalificēts un atbilstoši sertificēts personāls.
3. Termināļa personāls atbilstoši kompetencei ir apmācīts, kā droši iekraut un izkraut beramkravu kuģus. Apmācības mērķis ir informēt personālu par risku, kas pastāv, iekraujot un izkraujot beramkravas, un par to, kā nepareizi veiktas iekraušanas vai izkraušanas operācijas var kaitēt kuģa drošībai.
4. Termināļa personālu, kas piedalās iekraušanas vai izkraušanas operācijās, nodrošina ar obligāti izmantojamiem individuālajiem aizsarglīdzekļiem, kā arī garantē atpūtu, lai nepieļautu nelaimes gadījumus noguruma dēļ."
"3. pielikums
Ministru kabineta
2006.gada 14.februāra
noteikumiem Nr. 143
Informācija, ko kuģa pārstāvis paziņo terminālim
1. Lai varētu operatīvi izplānot kuģa apkalpošanu ostā saskaņā ar kuģa iekraušanas vai izkraušanas plānu, kuģa pārstāvis terminālim paziņo kuģa plānoto ierašanās laiku (ETA) ostā (ja nepieciešams, informāciju precizē).
2. Kuģa pārstāvis, paziņojot kuģa plānoto ierašanās laiku (ETA), vienlaikus sniedz šādu informāciju:
2.1. kuģa vārdu, izsaukuma signālu, IMO numuru, karogu, pieraksta ostu;
2.2. iekraušanas vai izkraušanas plānu, norādot kravas daudzumu, sadalījumu pa lūkām, iekraušanas vai izkraušanas secību un daudzumu, kas iekraujams vai izkraujams vienā paņēmienā;
2.3. ierašanās iegrimi un aiziešanas paredzamo iegrimi;
2.4. laiku, kas nepieciešams balasta regulēšanai;
2.5. kuģa garumu, platumu un kravas nodalījuma garumu no vistuvāk priekšgalam esošās lūkas priekšgala apmales līdz vistuvāk pakaļgalam esošās lūkas pakaļgala apmalei, caur kurām jāiekrauj vai jāizkrauj krava;
2.6. attālumu starp ūdenslīniju un pirmo lūku, caur kuru paredzēts veikt iekraušanu vai izkraušanu, un attālumu no kuģa malas līdz lūkas atverei;
2.7. kuģa trapa atrašanās vietu;
2.8. virsūdens maksimālo augstumu;
2.9. kuģa kravas iekārtu (ja ir) parametrus un jaudu;
2.10. pietauvošanās tauvu skaitu un tipu;
2.11. īpašas prasības (piemēram, kravas izlīdzināšana vai nepārtraukti ūdens satura mērījumi tajā);
2.12. tādu nepieciešamo remontdarbu detalizētu aprakstu, kas var aizkavēt pietauvošanos, iekraušanas vai izkraušanas uzsākšanu vai aizkavēt kuģa aiziešanu pēc iekraušanas vai izkraušanas;
2.13. citas ziņas par kuģi, ko pieprasa terminālis."
"4. pielikums
Ministru kabineta
2006.gada 14.februāra
noteikumiem Nr. 143
Kuģa pārstāvja pienākumi pirms iekraušanas vai izkraušanas operācijas un tās laikā
Kuģa pārstāvis nodrošina, ka:
1) kravas iekraušanu vai izkraušanu un balasta regulēšanu uzrauga atbildīgais kuģa virsnieks;
2) kravas un balasta ūdeņu izvietojumu pārrauga visā iekraušanas vai izkraušanas gaitā, lai novērstu kuģa konstrukciju pārslodzi;
3) kuģim nav sānsveres vai, ja tehnisku iemeslu dēļ sānsvere ir nepieciešama, tā ir pēc iespējas mazāka;
4) kuģis ir droši pietauvots, ievērojot vietējos laikapstākļus un laika prognozi;
5) uz kuģa uzturas nepieciešamais virsnieku un apkalpes locekļu skaits, lai nodrošinātu tauvu pieregulēšanu, kā arī nepieciešamo rīcību jebkurā situācijā, ņemot vērā apkalpei nepieciešamo atpūtas laiku;
6) termināļa pārstāvis ir informēts par kravas izlīdzināšanas prasībām saskaņā ar procedūrām, kas ir noteiktas IMO 2004. gada 3. decembra rezolūcijā MSC.193(79) "Beramkravu drošas prakses kodekss" (BC kodekss);
7) termināļa pārstāvis ir informēts par prasībām, kā tiek saskaņota kuģa balastēšana un kraušana un jebkura novirze no balastēšanas plāna, kā arī par visiem citiem jautājumiem, kas ietekmē kravas iekraušanu vai izkraušanu;
8) balasta ūdens tiek izvadīts atbilstoši saskaņotajam kraušanas plānam, kā arī lai netiktu nopludināta piestātne vai blakus esošie kuģi (ja balasta ūdens izliešana pilnā apjomā pirms izlīdzināšanas stadijas kraušanas gaitā ir nelietderīga, kuģa pārstāvis vienojas ar termināļa pārstāvi par laiku, kad iekraušana būtu jāpārtrauc, un tās ilgumu);
9) pastāv vienprātība ar termināļa pārstāvi par rīcību lietus gadījumā vai mainoties laikapstākļiem, ja kravas īpašību dēļ šādas izmaiņas varētu radīt briesmas;
10) kuģim atrodoties piestātnē, uz klāja vai kuģa tuvumā netiek veikti karstapstrādes darbi, izņemot gadījumu, ja ir saņemta termināļa pārstāvja atļauja. Minētos darbus veic saskaņā ar karstapstrādes darbu veikšanu regulējošiem normatīvajiem aktiem;
11) iekraušanas vai izkraušanas beigu posmā iekraušanas un izkraušanas operācijas un kuģis tiek pastiprināti uzraudzīti;
12) termināļa pārstāvis tiek nekavējoties brīdināts, ja iekraušanas vai izkraušanas process ir radījis bojājumus, bīstamu situāciju vai pastāv šāda varbūtība;
13) termināļa pārstāvis ir informēts par to, kad sākas kravas izlīdzināšana, lai varētu atbrīvot transportiera iekārtu no kravas;
14) vienas tilpnes izkraušana pie kreisā borta norit vienmērīgi ar tās izkraušanu pie labā borta, lai nepieļautu kuģa konstrukciju vērpi;
15) balasta regulēšanas laikā, pirms ir dota atļauja veikt karstapstrādes darbus tilpņu tuvumā vai virs tām, ir veikti attiecīgi drošības pasākumi, ņemot vērā, ka no tilpnēm var izplūst uzliesmojoši tvaiki."
"5. pielikums
Ministru kabineta
2006.gada 14.februāra
noteikumiem Nr. 143
lnformācija, ko terminālis paziņo kuģa pārstāvim
1. Piestātnes nosaukums, kurā notiks iekraušana vai izkraušana, paredzamais pietauvošanās laiks un iekraušanas vai izkraušanas pabeigšanas laiks.
2. Iekraušanas vai izkraušanas iekārtu parametri, ieskaitot termināļa nominālo iekraušanas vai izkraušanas jaudu un izmantojamo iekraušanas vai izkraušanas iekārtu skaitu, kā arī paredzamo laiku, kas nepieciešams katra iekraušanas vai izkraušanas posma pabeigšanai.
3. Piestātnes vai muliņa īpatnības, kas jāzina kuģa pārstāvim, ieskaitot stacionārus un pārvietojamus šķēršļus, fenderus, polerus un pietauvošanas paņēmienus.
4. Minimālais ūdens dziļums pie piestātnes un kuģu kanālā.
5. Ūdens blīvums pie piestātnes.
6. Maksimālais attālums no ūdens līnijas līdz kravas lūku vākiem vai apmalei atkarībā no tā, kuram izmēram ir nozīme, veicot iekraušanas vai izkraušanas operācijas, un maksimālais virsūdens augstums.
7. Aizborta trapu un piekļuves ceļu izvietojums.
8. Kuģa borts, kuram ir jābūt pie piestātnes.
9. Maksimāli pieļaujamais ātrums, ar kādu drīkst tuvoties muliņam, velkoņu pieejamība, to veids un jauda.
10. Dažādu kravas partiju iekraušanas secība un citi ierobežojumi, ja kuģis nevar uzņemt kravu jebkādā secībā un jebkurā tilpnē.
11. Iekraujamās kravas īpatnības, kuras var radīt briesmas, ja to novieto kopā ar kuģī esošo kravu vai tās atlikumu.
12. Informācija par paredzamajām iekraušanas vai izkraušanas operācijām un izmaiņām esošajā iekraušanas vai izkraušanas plānā.
13. Vai iekraušanas un izkraušanas iekārtas terminālī ir stacionāras un vai to pārvietošana ir ierobežota.
14. Nepieciešamās pietauvošanās tauvas.
15. Brīdinājums par neparastiem pietauvošanas paņēmieniem.
16. Balasta operāciju ierobežojumi.
17. Kuģa maksimāli pieļaujamā iegrime, kādu ir noteikusi ostas pārvalde.
18. Cita informācija par termināli, ko pieprasījis kuģa pārstāvis.
Piezīme. Šī pielikuma 1. un 4. punktā minēto informāciju par paredzamo pietauvošanās un aizbraukšanas laiku un minimālo ūdens dziļumu pie piestātnes sistemātiski precizē un nosūta kuģa pārstāvim pēc kārtējā paziņojuma par gaidāmo ierašanās laiku (ETA) saņemšanas. Atkarībā no apstākļiem informāciju par minimālo ūdens dziļumu kuģu kanālā sniedz terminālis vai ostas pārvalde."
"8. pielikums
Ministru kabineta
2006.gada 14.februāra
noteikumiem Nr. 143
Kuģa/krasta drošības kontroles lapa beramkravu kuģu iekraušanai vai izkraušanai
"
"12. pielikums
Ministru kabineta
2006. gada 14. februāra
noteikumiem Nr. 143
Atļauja beramkravu termināļa darbībai
Latvijas Jūras administrācija
Kuģošanas drošības inspekcija
Apliecinu, ka pēc ________________________________________________ ostas beramkravu termināļa/
(ostas nosaukums)
piestātnes _____________________________________________________ vispārējā stāvokļa pārbaudes
(termināļa/piestātnes nosaukums vai numurs)
konstatēts, ka tā/tās vispārējais stāvoklis un operatīvā darbība atbilst Ministru kabineta 2006. gada 14. februāra noteikumu Nr. 143 ''Beramkravu kuģu drošas kraušanas noteikumi'' prasībām.
Ņemot vērā pārbaudes rezultātus (sk. 20___.gada ____. ___________________________
termināļa pārbaudes aktu Nr. _____________) un pamatojoties uz Ministru kabineta 2006. gada 14. februāra noteikumiem Nr. 143 ''Beramkravu kuģu drošas kraušanas noteikumi'',
______________________________________________________________________
(termināļa/piestātnes nosaukums vai numurs)
atļauts veikt ar beramkravu pārkraušanu saistītu darbību.
Atļauja derīga līdz _____________________________________
(datums)
Atļauja ir derīga ar nosacījumu, ka tā tiek periodiski apstiprināta.
Nākamās apstiprināšanas termiņš __________________________
(datums)
Z.v.
Izdota
(vieta) (datums)
Nr. ___________
Pilnvarotā persona _____________________________________
(amats, paraksts un tā atšifrējums)
Periodiskā apstiprināšana
Atļauja tiek apstiprināta, pamatojoties uz periodisko pārbaudi
Pārbaudes akts Nr. ____________________
Nākamās apskates termiņš: _______________
Vieta ____________ Datums _____________
Zīmogs vai spiedogs
Pilnvarotās personas paraksts, uzvārds
_________________________________________________
Atļauja tiek apstiprināta, pamatojoties uz periodisko pārbaudi
Pārbaudes akts Nr. ____________________
Nākamās apskates termiņš: _______________
Vieta ____________ Datums _____________
Zīmogs vai spiedogs
Pilnvarotās personas paraksts, uzvārds
_________________________________________________
Atļauja tiek apstiprināta, pamatojoties uz periodisko pārbaudi
Pārbaudes akts Nr. ____________________
Nākamās apskates termiņš: _______________
Vieta ____________ Datums _____________
Zīmogs vai spiedogs
Pilnvarotās personas paraksts, uzvārds
_________________________________________________
Atļauja tiek apstiprināta, pamatojoties uz periodisko pārbaudi
Pārbaudes akts Nr. ____________________
Nākamās apskates termiņš: _______________
Vieta ____________ Datums _____________
Zīmogs vai spiedogs
Pilnvarotās personas paraksts, uzvārds
_________________________________________________
Atļauja tiek apstiprināta, pamatojoties uz periodisko pārbaudi
Pārbaudes akts Nr. ____________________
Nākamās apskates termiņš: _______________
Vieta ____________ Datums _____________
Zīmogs vai spiedogs
Pilnvarotās personas paraksts, uzvārds
_________________________________________________
Atļauja tiek apstiprināta, pamatojoties uz periodisko pārbaudi
Pārbaudes akts Nr. ____________________
Nākamās apskates termiņš: _______________
Vieta ____________ Datums _____________
Zīmogs vai spiedogs
Pilnvarotās personas paraksts, uzvārds
_________________________________________________
Atļauja tiek apstiprināta, pamatojoties uz periodisko pārbaudi
Pārbaudes akts Nr. ____________________
Nākamās apskates termiņš: _______________
Vieta ____________ Datums _____________
Zīmogs vai spiedogs
Pilnvarotās personas paraksts, uzvārds
_________________________________________________
Atļauja tiek apstiprināta, pamatojoties uz periodisko pārbaudi
Pārbaudes akts Nr. ____________________
Nākamās apskates termiņš: _______________
Vieta ____________ Datums _____________
Zīmogs vai spiedogs
Pilnvarotās personas paraksts, uzvārds
_________________________________________________
Atļauja tiek apstiprināta, pamatojoties uz periodisko pārbaudi
Pārbaudes akts Nr. ____________________
Nākamās apskates termiņš: _______________
Vieta ____________ Datums _____________
Zīmogs vai spiedogs
Pilnvarotās personas paraksts, uzvārds"