Noteikumu projekts

Ministru kabineta noteikumi Nr. 597
Rīgā 2023. gada 17. oktobrī (prot. Nr. 52 22. §)
22-TA-2235
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.3. pasākuma "Uzņēmuma atbalsts dalībai kapitāla tirgos" īstenošanas noteikumi
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.3. pasākumu "Uzņēmuma atbalsts dalībai kapitāla tirgos" (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
ar atbalstu komercdarbībai saistītos nosacījumus;
1.7.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1.
komersanti – Latvijas Republikas komercreģistrā reģistrētas kapitālsabiedrības, kas atbilst mazā un vidējā komersanta statusam saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), I pielikuma 2. panta 1. punktu, vai mazās vidējas kapitalizācijas sabiedrības, kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. jūnija Regulas (ES) 2015/1017 par Eiropas Stratēģisko investīciju fondu, Eiropas Investīciju konsultāciju centru un Eiropas Investīciju projektu portālu, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1291/2013 un (ES) Nr. 1316/2013 – Eiropas Stratēģisko investīciju fonds, 2. panta 6. punktā noteiktajai definīcijai;
2.2.
tirdzniecības vieta – regulētais vai alternatīvais finanšu instrumentu tirgus, kura organizētājs un ar finanšu instrumentu publisko apgrozību saistīto pakalpojumu sniedzējs ir kapitālsabiedrība, kas darbojas atbilstoši Finanšu instrumentu tirgus likumam un saskaņā ar Latvijas Bankas izsniegtu licenci;
2.3.
finansējuma saņēmējs – komersanti, kas saņem finansējumu pēc projekta iesnieguma iesniegšanas un apstiprināšanas sadarbības iestādē.
3.
Pasākuma mērķis ir veicināt komersantu attīstībai nepieciešamā finansējuma piesaisti kapitāla tirgos, tādējādi paaugstinot komersantu starptautisko konkurētspēju, kā arī sekmējot investīcijas dzīvotspējīgos un inovatīvos uzņēmumos, ļaujot tiem straujāk augt un attīstīties.
4.
Pasākuma mērķa grupa ir komersanti, kuru darbība ir vērsta uz tehnoloģisko attīstību un izaugsmi, kā arī uz investīciju veikšanu pētniecībā, attīstībā un inovācijās.
5.
Pasākumam plānotais kopējais finansējums ir 1 973 896 euro (tostarp elastības finansējums 311 334 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 1 677 811 euro (tostarp elastības finansējums 264 634 euro) un valsts budžeta finansējums 296 085 euro (tostarp elastības finansējums 46 700 euro). Maksimālais ERAF finansējuma apmērs nepārsniedz 85 % no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
6.
Projektu iesniegumos pasākuma īstenošanai pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu plāno ne vairāk kā 1 662 562 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 1 413 177 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu – 249 385 euro apmērā.
7.
Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt palielināt pasākumam pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu līdz šo noteikumu 5. punktā minētajam plānotajam kopējam attiecināmajam finansējumam.
8.
Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzami šādi rādītāji:
8.1.
iznākuma rādītāji:
8.1.1.
atbalstītie uzņēmumi (tai skaitā mikrouzņēmumi, mazi, vidēji un lieli uzņēmumi) – 10 komersanti;
8.1.2.
ar grantiem atbalstītie uzņēmumi – 10 komersanti;
8.2.
rezultāta rādītājs: publisko atbalstu papildinošās privātās investīcijas – 2 000 000 euro vai 1 662 562 euro, ja netiek piešķirts elastības finansējums 15 % apmērā.
9.
Atbildīgās iestādes funkcijas pasākuma ietvaros pilda Ekonomikas ministrija.
10.
Pasākumu īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā:
10.1.
projektu iesniegumu iesniegšanu izsludina vienu reizi par visu šo noteikumu 6. punktā minēto pasākumam pieejamo finansējumu;
10.2.
komersants projekta iesniegumu var iesniegt atlases nolikumā noteiktajā kārtībā līdz šo noteikumu 38. punktā minētajam termiņam, bet ne vēlāk kā līdz 2026. gada 31. decembrim;
10.3.
projekta iesnieguma vērtēšana var tikt uzsākta uzreiz pēc tā saņemšanas, un lēmumi par projektu iesniegumu apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu tiek pieņemti projektu iesniegumu iesniegšanas secībā.
11.
Projekta īstenošanas vieta – Latvijas Republika.
12.
Finansējuma saņēmējs projektu īstenošanu plāno ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim saskaņā ar civiltiesisko līgumu par projekta īstenošanu (turpmāk – civiltiesiskais līgums), kas noslēgts starp finansējuma saņēmēju un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (turpmāk – sadarbības iestāde).
13.
Atbalsts pasākuma ietvaros tiek sniegts granta veidā saskaņā ar Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1407/2013).
14.
Finansējuma saņēmējs nodrošina Viedās specializācijas stratēģijas (RIS3) datu uzkrāšanu un ievadi Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā pa RIS3 jomu veidiem.
II.Prasības projekta iesniedzējam
15.
Projekta iesniedzējs ir komersants atbilstoši šo noteikumu 2.1. apakšpunktā un 4. punktā minētajiem nosacījumiem.
16.
Projekta iesniedzējs kopā ar projekta iesniegumu iesniedz sadarbības iestādē arī informāciju par to, kā tas īsteno aktivitātes inovāciju jomā.
17.
Projekta iesniedzējs nevar pretendēt uz finansējumu, ja tas:
17.1.
atbilst Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā minētajiem projekta iesniedzēju izslēgšanas noteikumiem;
17.2.
atbilst nozarēm vai darbībām, kas noteiktas Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punktā;
17.3.
atbilst darbībām, kas noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu 7. panta 1. punktā;
17.4.
nodarbojas primārajā lauksaimniecības nozarē;
17.5.
pēdējo 24 mēnešu laikā ir veicis kapitāla piesaisti, emitējot parāda vērtspapīrus par kopējo summu, kas pārsniedz 1 000 000 euro;
17.6.
brīdī, kad projekta iesniegums iesniegts sadarbības iestādē, tirdzniecības vietā nav emitējis visas spēkā esošās emisijas prospektā norādītās akcijas vai obligācijas;
17.7.
saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju ir nodokļu vai nodevu parādnieks, tai skaitā ja tam ir valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādi, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos.
18.
Atbalsts netiek piešķirts projekta iesniedzējam, kurš vienlaikus darbojas nozarē vai veic darbības, kas minētas šo noteikumu 17.2. apakšpunktā.
III.Atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumi
19.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas finansējuma saņēmēja darbības:
19.1.
akciju iekļaušana tirdzniecības vietā, ja tiek piesaistīti vismaz 500 000 euro un akciju iekļaušana tirdzniecības vietā notiek no civiltiesiskā līguma noslēgšanas brīža līdz šo noteikumu 12. punktā minētajam termiņam;
19.2.
parāda vērtspapīru iekļaušana tirdzniecības vietā, ja tā notiek no civiltiesiskā līguma noslēgšanas brīža līdz šo noteikumu 12. punktā minētajam termiņam.
20.
Lai nodrošinātu šo noteikumu 19. punktā minēto darbību īstenošanu, vienā projekta iesniegumā ietverot vismaz vienu no šādām apakšaktivitātēm – sākotnējais publiskais piedāvājums, privātā izvietošana, otrreizējais publiskais piedāvājums, turpmākais publiskais piedāvājums vai akciju iekļaušana bez kapitāla piesaistes, bet ar plānu to piesaistīt triju gadu laikā pēc civiltiesiskā līguma noslēgšanas –, attiecināmas ir šādas izmaksas akciju vai parāda vērtspapīru iekļaušanai tirdzniecības vietā:
20.1.
ārējo konsultantu sniegtās konsultācijas pakalpojumu izmaksas šo noteikumu 19. punktā minētajām finansējuma saņēmēja darbībām:
20.1.1.
kapitāla piesaistīšanas, emisijas organizētāja pakalpojumu izmaksas;
20.1.2.
prospekta (vai reģistrācijas dokumenta, parāda vērtspapīru apraksta un kopsavilkuma, ja prospekts sastāv no atsevišķiem dokumentiem), pamatprospekta un galīgo noteikumu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 14. jūnija Regulas (ES) 2017/1129 par prospektu, kurš jāpublicē, publiski piedāvājot vērtspapīrus vai atļaujot to tirdzniecību regulētā tirgū, un ar ko atceļ Direktīvu 2003/71/EK, 6., 7., 8. un 10. pantu, piedāvājuma dokumenta vai uzņēmuma apraksta, vai emisijas noteikumu sagatavošanas, apstiprināšanas un publicēšanas izmaksas;
20.1.3.
padziļinātā izpēte un ar to saistītās izmaksas;
20.2.
tirdzniecības vietas sertificēta konsultanta piesaistes un pakalpojumu izmaksas līdz akciju un parāda vērtspapīru iekļaušanai tirdzniecības vietās;
20.3.
citas juridiskās, finanšu, nodokļu, auditoru un sertificētu konsultantu konsultāciju izmaksas saistībā ar šo noteikumu 19. punktu;
20.4.
obligāto komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu nodrošināšanas izmaksas, kas nepārsniedz 5 % no finansējuma saņēmējam piešķirtā atbalsta apmēra.
21.
Šo noteikumu 20. punktā minētās izmaksas attiecināmas saskaņā ar atbalstu, kas sniegts atbilstoši Komisijas regulai Nr. 1407/2013. Vienā projekta iesniegumā atbalstam var pieteikties vienā no šo noteikumu 19. punktā minētajiem atbalsta veidiem.
22.
Projekta iesniegumā norādītās izmaksas, kas šo noteikumu 20. punktā nav norādītas kā attiecināmās izmaksas, un izmaksas, kas pārsniedz maksimāli pieļaujamo izmaksu apmēru saskaņā ar šo noteikumu 30. punktu, finansējuma saņēmējs sedz no paša rīcībā esošajiem līdzekļiem, kas nav saistīti ar publisko atbalstu.
23.
Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis šo noteikumu 20. punktā minētajām izmaksām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
24.
Šo noteikumu 19. punktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas no brīža, kad projekta iesniegums iesniegts sadarbības iestādē, atbilstoši atbildīgās iestādes izstrādātajām vienkāršoto izmaksu metodikām, kas saskaņotas ar vadošo iestādi.
IV.Projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi
25.
Īstenojot pasākuma darbības, finansējuma saņēmējs nodrošina:
25.1.
komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu, kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
25.2.
aktuālās informācijas ievietošanu savā tīmekļvietnē par projekta īstenošanu – ne retāk kā reizi pusgadā;
25.3.
ar projekta īstenošanu saistītā finansējuma (tai skaitā privātā līdzfinansējuma) uzskaiti;
25.4.
datu uzkrāšanu un uzskaiti projekta rādītāju sasniegšanas progresa noteikšanai.
26.
Iepirkumus, kas nepieciešami projekta īstenošanai, finansējuma saņēmējs veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem, nodrošinot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
27.
Finansējuma saņēmējs pasākuma īstenošanā izmanto atbildīgās iestādes izstrādātās un vadošās iestādes saskaņotās 2021.–2027. gada plānošanas perioda vienkāršoto izmaksu metodikas (no to apstiprināšanas brīža).
28.
Finansējuma saņēmējs kopā ar projekta iesniegumu sniedz apliecinājumu, ka darbības rezultātā tiks ievērots princips "nenodarīt būtisku kaitējumu" un netiks radīts būtisks kaitējums, kas saistīts ar:
28.1.
siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijām;
28.2.
fosilo kurināmo (ieskaitot pakārtoto izmantošanu);
28.3.
plānotajām darbībām saskaņā ar emisijas kvotu tirdzniecības sistēmu plānotajām CO2 ekvivalenta emisijām;
28.4.
pašreizējā klimata un gaidāmā klimata nelabvēlīgās ietekmes palielināšanos uz pašu darbību vai uz cilvēkiem, dabu vai aktīviem;
28.5.
kaitējumu ūdensobjektu labajam stāvoklim vai labajam ekoloģiskajam potenciālam (ieskaitot virszemes ūdeņus un gruntsūdeņus) vai labajam jūras ūdeņu vides stāvoklim;
28.6.
neefektivitāti materiālu izmantošanā vai dabas resursu tiešā vai netiešā izmantošanā;
28.7.
atkritumu rašanos, sadedzināšanu vai apglabāšanu, netiks plānoti ieguldījumi atkritumu apglabāšanas iekārtās poligonos, mehāniskajās bioloģiskās attīrīšanas un atkritumu sadedzināšanas iekārtās, kā arī darbībās, kurās ilgstoša atkritumu apglabāšana var radīt ilgtermiņa kaitējumu videi (piemēram, kodolatkritumi);
28.8.
piesārņotāju emisijām gaisā, ūdenī vai zemē;
28.9.
kaitējumu ekosistēmu labajam stāvoklim un izturētspējai vai dzīvotņu un sugu (tai skaitā Eiropas Savienības nozīmes dzīvotņu un sugu) aizsardzības statusam.
29.
Finansējuma saņēmējs paraksta apliecinājumu par interešu konflikta neesību, kā arī projekta īstenošanas laikā tiek nodrošināta interešu konflikta nepieļaujamība un, ja nepieciešams, tiek novērsti vai laboti identificētie riski vai konstatētais interešu konflikts saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām.
V.Ar atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
30.
Maksimāli pieļaujamā publiskā finansējuma atbalsta intensitāte no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām:
30.1.
akciju emisijas gadījumā nepārsniedz 50 %, bet ne vairāk kā 200 000 euro;
30.2.
parāda vērtspapīru emisijas gadījumā nepārsniedz 50 %, bet ne vairāk kā 120 000 euro.
31.
Par atbalsta piešķiršanas dienu uzskatāma diena, kad sadarbības iestāde pieņēmusi lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai sniegusi atzinumu par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi, ja iepriekš pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu.
32.
Sadarbības iestāde nodrošina informācijas glabāšanu un pieejamību 10 gadus, skaitot no dienas, kad šīs atbalsta programmas ietvaros piešķirts pēdējais atbalsts, bet finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas glabāšanu un pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 6. panta 4. punktam.
33.
Atbalstu, kas sniegts šo noteikumu ietvaros saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013, nevar apvienot ar atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, kas sniegts citā valsts atbalsta programmā vai individuālajā projektā.
VI.Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
34.
Atbalstu, pamatojoties uz Komisijas regulu Nr. 1407/2013, projekta iesniedzējam piešķir, ja ir ievērotas minētās regulas prasības un normatīvie akti par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
35.
Sadarbības iestāde pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai atbalsta apmērs kopā ar attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados komersantam piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru viena vienota uzņēmuma līmenī, un de minimis atbalstu nepiešķir, ja maksimālais de minimis atbalsta apmērs tiktu pārsniegts.
36.
Viens vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punktā noteiktajai definīcijai.
37.
Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 1407/2013, komercdarbības gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
38.
Sadarbības iestāde lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 1407/2013 7. panta 4. punktu un 8. pantu var pieņemt līdz šīs Komisijas regulas darbības beigām.
Ministru prezidente E. Siliņa
Ekonomikas ministrs V. Valainis