Noteikumu konsolidētā versija

22-TA-2199
Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem
Izdoti saskaņā ar Dabas resursu nodokļa likuma
8. panta otrās daļas 1., 2., 3., 4., 5., 7., 8., 9. un 10. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā iepakojuma vai vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu (turpmāk – vienreiz lietojamie trauki) apsaimniekotājs iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas padotībā esošajai iestādei – Valsts vides dienestam (turpmāk – dienests) – dokumentus, kas apliecina izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apsaimniekošanas sistēmas (turpmāk – apsaimniekošanas sistēma) piemērošanu un iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apsaimniekotāja (turpmāk – apsaimniekotājs) līgumpartneru piedalīšanos šādas sistēmas darbībā;
1.2.
kārtību, kādā dabas resursu nodokļa maksātājs (turpmāk – nodokļa maksātājs) iesniedz dienestam dokumentus, kas apliecina nodokļa maksātāja izveidotās apsaimniekošanas sistēmas piemērošanu;
1.3.
prasības apsaimniekošanas sistēmas izveidei un piemērošanai, kā arī prasības nodokļa maksātājam, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu un nemaksā dabas resursu nodokli par iepakojumu vai vienreiz lietojamiem traukiem (turpmāk – nodoklis), un prasības apsaimniekotājam, kura līgumpartneri nemaksā nodokli;
1.4.
kārtību, kādā nodokļa maksātājs, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu un nemaksā nodokli, un apsaimniekotājs, kura līgumpartneri nemaksā nodokli, iesniedz auditētu pārskatu par izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apsaimniekošanu un aprēķināto nodokli;
1.5.
šo noteikumu 1.4. apakšpunktā minētā pārskata formu un tajā iekļaujamo informāciju;
1.6.
kārtību, kādā nodokļa maksātājs, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu un nemaksā nodokli, iesniedz pārskatu par izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apsaimniekošanu un aprēķināto nodokli;
1.7.
šo noteikumu 1.6. apakšpunktā minētā pārskata formu un tajā iekļaujamo informāciju;
1.8.
iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apsaimniekošanas līguma (turpmāk – apsaimniekošanas līgums) būtiskos noteikumus;
1.9.
izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku pārstrādes un reģenerācijas apjomu noteikšanas kārtību apsaimniekošanas sistēmu ietvaros;
1.10.
kārtību, kādā dienests pieņem lēmumu par atbrīvojuma piemērošanu no nodokļa samaksas par iepakojumu vai vienreiz lietojamiem traukiem;
1.11.
kārtību, kādā dienests izskata pārskatu un auditētu pārskatu par izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apsaimniekošanu un aprēķināto nodokli.
2.
Dienests pieņem lēmumu par atbrīvojuma piemērošanu no nodokļa samaksas par iepakojumu vai vienreiz lietojamiem traukiem (turpmāk – atbrīvojums), slēdz apsaimniekošanas līgumu, kā arī administrē un kontrolē atbrīvojuma piemērošanu.
II.Apsaimniekošanas sistēmas izveide un atbrīvojuma piemērošana
3.
Apsaimniekotājs un nodokļa maksātājs, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, apsaimniekošanas sistēmas ietvaros:
3.1.
nodrošina Latvijas Republikas teritorijā savāktā izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku pārstrādi un reģenerāciju ne mazāk kā šo noteikumu 1. pielikumā noteiktajā apjomā;
3.2.
nodrošina mājsaimniecībā radītā izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku pieņemšanu Latvijas Republikas teritorijā visos šķiroto atkritumu savākšanas laukumos, kurus apsaimnieko sadzīves atkritumu apsaimniekotājs, ar kuru pašvaldība atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu ir noslēgusi atkritumu apsaimniekošanas līgumu. Izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku pieņemšanu vai savākšanu papildus var organizēt saimnieciskās darbības veikšanas vietās, izlietotā iepakojuma pieņemšanas vietās atbilstoši normatīvajiem aktiem par iepakojuma pieņemšanu tirdzniecības vietā vai speciāli izveidotā iepakojuma pieņemšanas punktā, kā arī atkritumu savākšanas vietās atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu savākšanas un šķirošanas vietām;
3.3.
organizē vismaz četrus komunikācijas pasākumus kalendāra gadā, lai informētu sabiedrību par atkritumu dalītās vākšanas nepieciešamību un iespējām, kā arī iesaistītu atkritumu dalītās vākšanas aktivitātēs un veicinātu vides apziņas veidošanu sabiedrībā (piemēram, paradumu pētīšana, aptauju veikšana). Informatīvos pasākumus, no kuriem divi ir publikācijas un izglītojošie raksti plašsaziņas līdzekļos un divi saistīti ar sabiedrības līdzdalību (akcijas, semināri, konferences, apmācības, atkritumu apsaimniekošanas infrastruktūras objektu apmeklējumi), organizē visā Latvijas teritorijā vai arī katru citā atkritumu apsaimniekošanas reģionā. Organizēto pasākumu rezultātam ir jābūt izmērāmam un salīdzināmam;
3.4.
10 darbdienu laikā no apsaimniekošanas līguma noslēgšanas ar dienestu vai lēmuma pieņemšanas par grozījumu veikšanu apsaimniekošanas plānā ievieto savā tīmekļvietnē informāciju par šķiroto atkritumu savākšanas laukumiem un izlietotā iepakojuma pieņemšanas punktiem, kuros nodrošina izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku pieņemšanu, un to darba laikiem;
3.4.1
apsaimniekotājs šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētajā termiņā ievieto savā tīmekļvietnē un, ja nepieciešams, precizē informāciju par:
3.4.11.
apsaimniekošanas sistēmas dibinātājiem, biedriem, dalībniekiem vai akcionāriem;
3.4.12.
nodokļa maksātāju skaitu, kas ir noslēguši līgumu par piedalīšanos apsaimniekošanas sistēmā;
3.4.13.
līgumpartneru maksu par piedalīšanos apsaimniekošanas sistēmā, norādot maksu euro par iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku materiāla veida svara vienību;
3.4.14.
komersantu atlases procedūru, kuri sagatavo atkārtotai izmantošanai, reģenerē vai pārstrādā izlietoto iepakojumu vai vienreiz lietojamos traukus;
3.5.
apsaimniekotājs un nodokļa maksātājs, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, nodrošina šķiroto atkritumu savākšanas laukumos tādu izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku materiālu veidu pieņemšanu, par kuriem apsaimniekotāja līgumpartneri vai nodokļa maksātājs, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, ir saņēmis atbrīvojumu.
(Grozīts ar MK 14.07.2020. noteikumiem Nr. 444; 3.2. apakšpunktā noteiktais attiecībā uz izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku pieņemšanu vai savākšanu stājas spēkā 01.01.2021., sk. 40. punktu)
4.
Lai apsaimniekotāja līgumpartnerim un nodokļa maksātājam, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, piemērotu atbrīvojumu no nodokļa samaksas, apsaimniekotājs un nodokļa maksātājs iesniedz dienestā šādus dokumentus:
4.1.
iesniegumu (2. pielikums) par apsaimniekošanas plāna apstiprināšanu un atbrīvojuma piemērošanu. Iesniegumā norāda apsaimniekošanas plāna daļas, kurās sniegtā informācija ir komersanta komercnoslēpums;
4.2.
apsaimniekošanas plānu (3. vai 6. pielikums) pieteiktajam laikposmam, kas nav ilgāks par trim gadiem;
4.3.
finanšu nodrošinājuma dokumentu atbilstoši normatīvajiem aktiem par dabas resursu nodokli un finanšu nodrošinājuma piemērošanu atkritumu apsaimniekošanas darbībām.
(MK 14.07.2020. noteikumu Nr. 444 redakcijā)
5.
(Svītrots ar MK 14.07.2020. noteikumiem Nr. 444)
6.
Apsaimniekotājs un nodokļa maksātājs, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, visus dokumentus iesniedz elektroniski, reģistrējoties dienesta vienotās vides informācijas sistēmā "TULPE" un aizpildot attiecīga parauga iesniegumu. Elektroniskos dokumentus sagatavo atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu.
(MK 14.07.2020. noteikumu Nr. 444 redakcijā; sk. 39. punktu)
7.
Apsaimniekotājs un nodokļa maksātājs apsaimniekošanas plānā iekļauj tikai tos šķiroto atkritumu savākšanas laukumus, kuri:
7.1.
atbilst normatīvajos aktos par atkritumu savākšanas un šķirošanas vietām noteiktajām prasībām;
7.2.
ir tā īpašumā vai valdījumā vai ar kuru īpašniekiem, valdītājiem vai apsaimniekotājiem tas noslēdzis līgumu par iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku pieņemšanu;
7.3.
ir reģistrēti tīmekļvietnē "Šķiro viegli".
(Grozīts ar MK 14.07.2020. noteikumiem Nr. 444)
8.
Dienests mēneša laikā pēc šo noteikumu 4. punktā minētā iesnieguma saņemšanas:
8.1.
pārliecinās par apsaimniekošanas sistēmas atbilstību iesniegtajam apsaimniekošanas plānam;
8.2.
ja nepieciešams, konsultējas ar Iepakojuma apsaimniekošanas padomi (turpmāk – padome). Padome piecu darbdienu laikā pēc dokumentu saņemšanas sniedz dienestam ieteikumu par apsaimniekošanas līguma noslēgšanu un atbrīvojuma piemērošanu;
8.3.
pieņem lēmumu par apsaimniekošanas līguma noslēgšanu un atbrīvojuma piemērošanu.
(Grozīts ar MK 14.07.2020. noteikumiem Nr. 444)
9.
Ja tiek konstatēts, ka saskaņā ar šo noteikumu 4. punktu iesniegtie dokumenti ir nepilnīgi, dienests rakstiski informē par to nodokļa maksātāju, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, vai apsaimniekotāju, kas iesniedzis dokumentus. Ja divu nedēļu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas trūkstošā informācija dienestam netiek iesniegta vai tiek iesniegta nepilnīga informācija, dienests pieņem lēmumu par atteikumu noslēgt apsaimniekošanas līgumu un piemērot atbrīvojumu.
(Grozīts ar MK 14.07.2020. noteikumiem Nr. 444)
10.
Dienests lēmumā par apsaimniekošanas līguma noslēgšanu un atbrīvojuma piemērošanu norāda, uz kādu laikposmu un kuriem izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku materiālu veidiem atbrīvojums piemērojams.
III.Apsaimniekošanas līgums
11.
Dienests sagatavo apsaimniekošanas līgumu un noslēdz to ar apsaimniekotāju vai nodokļa maksātāju atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā slēdz un izbeidz līgumu par nolietotu transportlīdzekļu, preču un izstrādājumu iepakojuma un vienreiz lietojamo trauku vai videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekošanu.
12.
Apsaimniekošanas līgumā norāda:
12.1.
līgumslēdzējus;
12.2.
apsaimniekošanas līguma priekšmetu;
12.3.
apsaimniekošanas līguma darbības termiņu;
12.4.
apsaimniekotāja vai nodokļa maksātāja pienākumus un tiesības;
12.5.
dienesta pienākumus un tiesības;
12.6.
kārtību, kādā apsaimniekotājs vai nodokļa maksātājs iesniedz dienestā pārskatus par apsaimniekošanas sistēmas īstenošanu;
12.7.
kārtību, kādā apsaimniekotājs iesniedz dienestā informāciju par saviem līgumpartneriem un izmaiņām līgumpartneru sarakstā;
12.8.
kārtību, kādā izdara grozījumus apsaimniekošanas līgumā;
12.9.
apsaimniekošanas līguma izbeigšanas kārtību.
13.
Apsaimniekošanas līguma priekšmets ir apsaimniekotāja vai nodokļa maksātāja plānotā apsaimniekošanas sistēmas īstenošana, norādot tās ietvaros apsaimniekojamo izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku materiālu veidus un apjomus.
14.
Apsaimniekošanas līguma neatņemama sastāvdaļa ir apsaimniekošanas plāns, ko apsaimniekotājs vai nodokļa maksātājs, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, ir iesniedzis dienestā.
15.
Atbrīvojums stājas spēkā ar nākamā ceturkšņa pirmā mēneša pirmo datumu pēc attiecīgā apsaimniekošanas līguma noslēgšanas ar dienestu.
16.
Apsaimniekotājs, ja nepieciešams, bet ne biežāk kā reizi ceturksnī līdz katra ceturkšņa otrā mēneša piecpadsmitajam datumam iesniedz dienestā informāciju par izmaiņām līgumpartneru sarakstā (4. pielikums), piesakot jaunus līgumpartnerus atbrīvojuma piemērošanai, norāda noslēgtā līguma datumu, numuru un iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku veidus, par kuriem tiek pieprasīts atbrīvojums no nodokļa samaksas.
17.
Dienests mēneša laikā no šo noteikumu 16. punktā minētā pieteikuma saņemšanas pieņem lēmumu par atbrīvojuma piemērošanu pieteiktajiem līgumpartneriem un veic grozījumus apsaimniekošanas plānā. Jaunajiem apsaimniekošanas sistēmas līgumpartneriem atbrīvojumu piemēro ar nākamā ceturkšņa pirmo datumu pēc minētā lēmuma pieņemšanas.
18.
Nodokļa maksātājs līgumu par izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku viena materiāla veida apsaimniekošanu vienlaikus drīkst slēgt tikai ar vienu apsaimniekotāju. Ja dienests, izvērtējot apsaimniekotāju iesniegto informāciju, konstatē, ka nodokļa maksātājs līgumu par izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku viena materiāla veida apsaimniekošanu ir noslēdzis ar vairākiem apsaimniekotājiem, attiecīgo nodokļa maksātāju rakstiski brīdina par konstatēto pārkāpumu un uzdod 10 darbdienu laikā no brīdinājuma saņemšanas dienas saglabāt līgumattiecības tikai ar vienu apsaimniekotāju. Nodokļa maksātājs par līgumu izbeigšanu ar pārējiem apsaimniekotājiem rakstiski informē dienestu, pievienojot šo apsaimniekotāju parakstītus apliecinājumus vai citus dokumentus par līguma izbeigšanu. Ja 10 darbdienu laikā no brīdinājuma nosūtīšanas dienas dienests nav saņēmis attiecīgo informāciju, tas pieņem lēmumu pārtraukt nodokļa maksātājam atbrīvojuma piemērošanu.
19.
Ja apsaimniekotājs vai nodokļa maksātājs, kas ar apsaimniekotāju noslēdzis līgumu un uz šā līguma pamata ir atbrīvots no nodokļa samaksas, līgumu lauž, atbrīvojuma piemērošanu pārtrauc, sākot ar nākamā ceturkšņa pirmā mēneša pirmo datumu pēc attiecīga lēmuma pieņemšanas. Apsaimniekotājs informē dienestu par attiecīgā līguma laušanu ar nodokļa maksātāju, norādot līguma laušanas datumu.
20.
Apsaimniekotājam un nodokļa maksātājam, kas noslēdzis apsaimniekošanas līgumu ar dienestu, ir pienākums ziņot dienestam par apsaimniekošanas plānā ietverto saistību izpildes izmaiņām.
21.
Pēc šo noteikumu 20. punktā minētās informācijas saņemšanas dienests mēneša laikā pārskata atbrīvojuma piemērošanu un, ja nepieciešams, pieņem lēmumu par grozījumu izdarīšanu apsaimniekošanas līgumā.
21.1
Apsaimniekotājs, kura līgumpartneriem piemēro atbrīvojumu no nodokļa samaksas, ziņo dienestam par līgumpartneri, kas pusgada laikā pēc atbrīvojuma piemērošanas no nodokļa samaksas nav iesniedzis informāciju par tirgū ievietoto iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apjomu. Dienests ir tiesīgs pieņemt lēmumu par nodokļa maksātājam piešķirtā atbrīvojuma piemērošanas pārtraukšanu. Atbrīvojuma piemērošanu no nodokļa samaksas var atjaunot ar nākamā ceturkšņa pirmā mēneša pirmo datumu pēc pilnas informācijas iesniegšanas un dienesta lēmuma pieņemšanas.
(MK 14.07.2020. noteikumu Nr. 444 redakcijā)
22.
Ja apsaimniekotājs vai nodokļa maksātājs apsaimniekošanas sistēmu nepiemēro vai piemēro nepilnā apmērā, vai neizpilda apsaimniekošanas līgumā ietvertās saistības vai prasības attiecībā uz finanšu nodrošinājumu, dienests 10 darbdienu laikā pēc tam, kad konstatēts, ka apsaimniekošanas līgumā ietvertās saistības nav pildītas, sastāda aktu un rakstiski pieprasa no apsaimniekotāja vai nodokļa maksātāja paskaidrojumu par apsaimniekošanas līguma saistību nepildīšanu.
(Grozīts ar MK 14.07.2020. noteikumiem Nr. 444)
23.
Nodokļa maksātājs vai apsaimniekotājs 10 darbdienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas iesniedz dienestā šo noteikumu 22. punktā minēto paskaidrojumu. Ja 10 darbdienu laikā paskaidrojums dienestam netiek iesniegts vai tiek iesniegta nepilnīga informācija, dienests pieņem lēmumu par grozījumu izdarīšanu apsaimniekošanas līgumā un, ja nepieciešams, par nodokļa maksātājam piešķirtā atbrīvojuma piemērošanas pārtraukšanu.
24.
Dienests savā tīmekļvietnē ievieto un regulāri atjauno to apsaimniekotāju un nodokļa maksātāju sarakstu, kuri noslēguši apsaimniekošanas līgumus ar dienestu, norādot apsaimniekošanas līguma noslēgšanas datumu, darbības ilgumu un izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku materiāla veidus.
IV.Pārskata iesniegšana un izskatīšana
25.
Apsaimniekotājs, kura līgumpartneri ir atbrīvoti no nodokļa samaksas, un nodokļa maksātājs, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu un ir atbrīvots no nodokļa samaksas, katru gadu līdz 31. augustam iesniedz dienestam pārskatu par izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apsaimniekošanu un aprēķināto nodokli (turpmāk – pārskats) (5. vai 7. pielikums) par laikposmu no attiecīgā gada 1. janvāra līdz 30. jūnijam. Ja tiek konstatēts, ka saskaņā ar apsaimniekotāja vai nodokļa maksātāja iesniegto pārskatu par attiecīgo laikposmu pārstrāde un reģenerācija nav izpildīta vismaz 40 % apmērā no pusgada laikā pārstrādājamā un reģenerējamā apjoma, dienests veic šo noteikumu 30. un 31. punktā minētās darbības.
(MK 14.07.2020. noteikumu Nr. 444 redakcijā; grozījums punktā attiecībā uz pārskata iesniegšanas termiņu stājas spēkā 01.01.2021., sk. 39. un 41. punktu)
26.
Apsaimniekotājs, kura līgumpartneri ir atbrīvoti no nodokļa samaksas, un nodokļa maksātājs, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu un nemaksā nodokli, katru gadu līdz 30. aprīlim iesniedz dienestam auditētu pārskatu par iepriekšējo gadu atbilstoši šo noteikumu 5. vai 7. pielikumam. Pārskatam pievieno auditora atzinumu par pārskatā minētās informācijas atbilstību prasībām, kas noteiktas normatīvajos aktos par iepakojuma un vienreiz lietojamo trauku uzskaiti un apsaimniekošanu.
(Grozīts ar MK 14.07.2020. noteikumiem Nr. 444; sk. 39. punktu)
27.
Apsaimniekotājs, kura līgumpartneri ir atbrīvoti no nodokļa samaksas, un nodokļa maksātājs, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu un ir atbrīvots no nodokļa samaksas, šo noteikumu 25. un 26. punktā minētajam pārskatam pievieno šo noteikumu 4.3. apakšpunktā minēto finanšu nodrošinājuma dokumentu atbilstoši faktiskajam aprēķinātā nodokļa apmēram, ja aprēķinātā nodokļa summa ir mainījusies vismaz par 10 %.
(MK 14.07.2020. noteikumu Nr. 444 redakcijā)
28.
Apsaimniekotājam un nodokļa maksātājam ir pienākums pēc nodokli administrējošās valsts iestādes un dienesta amatpersonu pieprasījuma uzrādīt dokumentu oriģinālus, kas apstiprina apsaimniekošanas plānā iekļautās informācijas patiesumu, un pārskatā norādīto dokumentu oriģinālus (tai skaitā līgumus, apliecinājumus par komersantu savākto, pieņemto un pārstrādāto vai reģenerēto iepakojuma un vienreiz lietojamo trauku apjomu pa materiālu veidiem konkrētā laikposmā, dokumentus, kas apliecina lietota iepakojuma realizāciju atkārtotai lietošanai).
28.1
Dokuments, kas apliecina izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku savākšanu Latvijas Republikas teritorijā un savāktā izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apjoma sagatavošanu atkārtotai izmantošanai, reģenerāciju un pārstrādi (5. vai 7. pielikuma 4. punkts) un izlietotā koksnes iepakojuma labošanu (7. pielikuma 6.2. apakšpunkts) satur šādu informāciju:
28.11.
dokumenta izsniedzēja nosaukumu, reģistrācijas numuru, kontaktinformāciju;
28.12.
informāciju par dokumentu, kas apliecina tiesības veikt norādīto darbību ar atkritumiem (numurs, termiņš, izsniedzējs);
28.13.
dokumenta saņēmēja (apsaimniekotājs, kas ar dienestu ir noslēdzis apsaimniekošanas līgumu) nosaukumu un reģistrācijas numuru;
28.14.
informāciju par veiktajām darbībām ar atkritumiem – apsaimniekoto atkritumu veidu un klases kodu, pieņemto atkritumu daudzumu, darbības aprakstu un reģenerācijas darbības kodu, darbības vietu (valsts, adrese) un laikposmu, reģenerēto vai pārstrādāto atkritumu daudzumu, informāciju par personu, no kuras tika pieņemti atkritumi un kurai tika nodoti, turpmākās darbības ar atkritumiem, kā arī nosūtīto atkritumu veidu, klases kodu un daudzumu;
28.15.
apstiprinājumu, ka sniegtā informācija ir patiesa un darbība pabeigta un šī darbība konkrētajam atkritumu veidam un noteiktajā apjomā ir attiecināma tikai uz vienu apsaimniekotāju vai nodokļa maksātāju, kas ar dienestu ir noslēdzis apsaimniekošanas līgumu.
(MK 14.07.2020. noteikumu Nr. 444 redakcijā)
29.
Dienests mēneša laikā pēc šo noteikumu 25. vai 26. punktā minēto dokumentu saņemšanas izvērtē to atbilstību šo noteikumu prasībām, kā arī, ja nepieciešams, informē padomi par apsaimniekošanas plāna izpildes gaitu. Padome piecu darbdienu laikā sniedz dienestam savu ieteikumu par grozījumu izdarīšanu apsaimniekošanas līgumā.
30.
Ja tiek konstatēts, ka šo noteikumu 25. vai 26. punktā minētie dokumenti ir nepilnīgi, dienests informē par to apsaimniekotāju vai nodokļa maksātāju, kas iesniedzis dokumentus. Ja 10 darbdienu laikā trūkstošā informācija dienestam netiek iesniegta vai tiek iesniegta nepilnīga informācija, dienests pieņem lēmumu par grozījumu izdarīšanu apsaimniekošanas līgumā un, ja nepieciešams, par nodokļa maksātājam piešķirtā atbrīvojuma piemērošanas pārtraukšanu.
31.
Ja šo noteikumu 26. punktā minētajā auditora atzinumā norādīts, ka apsaimniekošanas plāna izpilde neatbilst normatīvo aktu prasībām vai plāns netiek atbilstoši pildīts, dienests 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu 26. punktā minēto dokumentu saņemšanas izvērtē iesniegto informāciju, rakstiski brīdina apsaimniekotāju vai nodokļa maksātāju par konstatēto pārkāpumu un uzdod mēneša laikā no brīdinājuma nosūtīšanas dienas pārkāpumu novērst.
32.
Apsaimniekotājs vai nodokļa maksātājs informē dienestu par pārkāpuma novēršanu vai, ja norādītajā termiņā pārkāpumu nevarēja novērst, par pārkāpuma novēršanas pasākumiem un to izpildes grafiku, vai par objektīviem iemesliem, kāpēc pārkāpumu nav iespējams novērst.
33.
Ja pēc brīdinājumā norādītā termiņa beigām dienests attiecīgo informāciju nav saņēmis vai iesniegtā informācija nav objektīva, tas rakstiski informē padomi un pieņem lēmumu pārtraukt atbrīvojuma piemērošanu nodokļa maksātājam, kas noslēdzis apsaimniekošanas līgumu, vai nodokļa maksātājiem, kas noslēguši līgumus ar konkrēto apsaimniekotāju.
34.
Izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku pārstrādes un reģenerācijas apjomu nosaka, attiecīgajā kalendāra gadā pārstrādāto un reģenerēto izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku daudzumu attiecinot pret realizēto vai savas saimnieciskās darbības nodrošināšanai izmantoto izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku daudzumu. Mērķrādītāji tiek uzskatīti par izpildītiem, ja:
34.1.
tiek nodrošināta pārstrāde un reģenerācija ne mazākā apjomā, kā minēts šo noteikumu 1. pielikumā, un dzērienu vienreiz lietojama plastmasu saturoša vai kompozīta iepakojuma ar tilpumu līdz trim litriem (dzērienu iepakojums, tā korķīši un vāciņi) dalīta savākšana ne mazākā apjomā, kā minēts šo noteikumu 1. pielikuma 4. tabulā;
34.2.
no kopējā Latvijas Republikas teritorijā savāktā izlietotā iepakojuma apjoma no mājsaimniecībām savāktais izlietotā iepakojuma apjoms ir vismaz:
34.2.1.
25 % 2021. gadā;
34.2.2.
35 % 2022. gadā;
34.2.3.
40 % 2023. gadā;
34.3.
izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku pārstrādātajā vai reģenerētajā apjomā ieskaita to apjomu, kas ir pārstrādāts vai reģenerēts saskaņā ar normatīvajiem aktiem iepakojuma un atkritumu apsaimniekošanas jomā;
34.4.
izlietotā iepakojuma pārstrādes mērķu izpildi aprēķina normatīvajos aktos par iepakojuma apsaimniekošanu noteiktajā kārtībā.
34.1
Dienests katru gadu pēc pārskatu izvērtēšanas ievieto savā tīmekļvietnē informāciju par to apsaimniekotāju un nodokļa maksātāju izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku pārstrādes un reģenerācijas apjomiem (īpatsvars % no radītā apjoma), kas paši izveido un piemēro apsaimniekošanas sistēmu.
(MK 14.07.2020. noteikumu Nr. 444 redakcijā)
35.
Izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apjomus, kuri ir savākti līdz pusgada vai kalendāra gada beigām, bet kurus pārstrādā vai reģenerē attiecīgi nākamā pusgada vai kalendāra gada pirmo triju mēnešu laikā, apsaimniekotājs un nodokļa maksātājs var pieskaitīt iepriekšējā pusgadā vai kalendāra gadā pārstrādātajiem vai reģenerētajiem izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apjomiem.
V.Noslēguma jautājumi
36.
Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2009. gada 3. novembra noteikumus Nr. 1293 "Kārtība, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem" (Latvijas Vēstnesis, 2009, 183. nr.; 2013, 98., 164. nr.; 2016, 251. nr.).
37.
Apsaimniekošanas līgums, kas ar dienestu ir noslēgts līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, ir spēkā līdz tā termiņa beigām, ciktāl tas nav pretrunā ar šiem noteikumiem.
38.
Šo noteikumu 3.1. apakšpunkts un 34. punkts stājas spēkā 2018. gada 1. janvārī.
39.
Līdz e-pakalpojuma "Dabas resursu nodokļa objekta apsaimniekošana" darbības uzsākšanai šo noteikumu 6. punktā minētajā dienesta vienotās vides informācijas sistēmā "TULPE" visus dokumentus sagatavo atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu un nosūta uz dienesta oficiālo e-pasta adresi. Līdz minētā pakalpojuma ieviešanai šo noteikumu 25. un 26. punktā minēto pārskatu dienestā iesniedz Microsoft Excel vai citā skaitļu programmas formātā.
(MK 14.07.2020. noteikumu Nr. 444 redakcijā)
40.
Šo noteikumu 3.2. apakšpunktā noteiktais attiecībā uz izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku pieņemšanu vai savākšanu stājas spēkā 2021. gada 1. janvārī. Līdz 2020. gada 31. decembrim apsaimniekotājs un nodokļa maksātājs, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, apsaimniekošanas sistēmas ietvaros nodrošina Latvijas mājsaimniecībās radītā izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku pieņemšanu Latvijas Republikas teritorijā ne mazāk kā 50 šķiroto atkritumu savākšanas laukumos apdzīvotās vietās – ar nosacījumu, ka katrā sadzīves atkritumu apsaimniekošanas reģionā atrodas ne mazāk kā trīs šķiroto atkritumu savākšanas laukumi un katrs no šiem šķiroto atkritumu savākšanas laukumiem atrodas attiecīgā reģiona dažādās apdzīvotās vietās.
(MK 14.07.2020. noteikumu Nr. 444 redakcijā)
41.
Grozījums šo noteikumu 25. punktā attiecībā uz pārskata iesniegšanas termiņu stājas spēkā 2021. gada 1. janvārī.
(MK 14.07.2020. noteikumu Nr. 444 redakcijā)
42.
Šo noteikumu 34.2. apakšpunkts stājas spēkā 2021. gada 1. janvārī.
(MK 14.07.2020. noteikumu Nr. 444 redakcijā)
43.
Šo noteikumu 34.4. apakšpunkts stājas spēkā 2023. gada 1. janvārī.
(MK 14.07.2020. noteikumu Nr. 444 redakcijā)
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1)
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Direktīvas 2018/851/ES, ar ko groza Direktīvu 2008/98 par atkritumiem;
2)
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Direktīvas 2018/852/ES, ar ko groza Direktīvu 94/62/EK par iepakojumu un izlietoto iepakojumu;
3)
Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 29. aprīļa Direktīvas 2015/720/ES, ar ko groza Direktīvu 94/62/EK attiecībā uz vieglās plastmasas iepirkumu maisiņu patēriņa samazināšanu;
4)
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija Direktīvas 2019/904/ES par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu.
1.
pielikums
Ministru kabineta
2017. gada 16. augusta
noteikumiem Nr.
480
Izlietotā iepakojuma un vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu materiāla veidu pārstrādes un reģenerācijas apjomi (īpatsvars, %) un termiņi

1. Izlietotā iepakojuma un vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu (turpmāk – izlietotais iepakojums) materiāla veidu pārstrādes un reģenerācijas apjomi (īpatsvars, %) līdz 2022. gada 31. decembrim

 

Nr.
p. k.

Izlietotā iepakojuma materiāla veids1

No 2020. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 31. decembrim

No 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. decembrim

reģenerēts (tai skaitā pārstrādāts)

pārstrādāts

reģenerēts (tai skaitā pārstrādāts)

pārstrādāts

1.

Stikls

70

65

72

67

2.

Plastmasa

46

28

50

35

3.

Papīrs, kartons

85

65

85

68

4.

Metāls

55

55

59

59

5.

Koksne

34

20

34

22

Kopā visiem materiāliem

65

60

67

62

Piezīme.
1 Izlietotā iepakojuma no kompozītmateriāliem (laminātiem) reģenerācijas vai pārstrādes procentuālo apjomu (īpatsvaru) nosaka pēc tā materiāla, kas svara ziņā ir pārākumā.

 

2. Izlietotā iepakojuma materiāla veidu pārstrādes apjomi (īpatsvars, %) no 2023. gada 1. janvāra

 

Nr.
p. k.

Izlietotā iepakojuma materiāla veids2

No 2023. gada 1. janvāra līdz 31. decembrim

No 2024. gada 1. janvāra līdz 31. decembrim

No 2025. gada 1. janvāra līdz 31. decembrim

No 2026. gada 1. janvāra līdz 31. decembrim

No 2027. gada 1. janvāra līdz 31. decembrim

No 2028. gada 1. janvāra līdz 31. decembrim

No 2029. gada 1. janvāra līdz 31. decembrim

No 2030. gada 1. janvāra

1.

Stikls

68

69

70

71

72

73

74

75

2.

Plastmasa

50

51

52

53

53

54

54

55

3.

Papīrs un kartons

70

73

75

77

79

81

83

85

4.

Melnais metāls

63

67

70

72

74

76

78

80

5.

Alumīnijs

40

45

50

52

54

56

58

60

6.

Koksne

23

24

25

26

27

28

29

30

Kopā visiem materiāliem

63

64

65

66

67

68

69

70

Piezīme.
2 Izlietotā iepakojuma no kompozītmateriāliem un cita no vairākiem materiāliem sastāvoša iepakojuma apjomu (īpatsvaru) aprēķina par katru iepakojumā ietverto materiālu. No minētās prasības var atkāpties, ja konkrētā materiāla apjoms iepakojuma vienībā nepārsniedz 5 % no iepakojuma vienības kopējās masas.

 

3. Izlietotā iepakojuma materiāla veidu reģenerācijas3 apjomi (īpatsvars, %) no 2023. gada 1. janvāra

 

Nr.
p. k.

Izlietotā iepakojuma materiāla veids4

No 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. decembrim

No 2024. gada 1. janvāra līdz 2025. gada 31. decembrim

No 2026. gada 1. janvāra līdz 2028. gada 31. decembrim

No 2029. gada 1. janvāra

1.

Stikls

5

7

8

10

2.

Plastmasa

20

20

20

20

3.

Papīrs un kartons

10

8

7

5

4.

Koksne

10

12

14

15

Kopā visiem materiāliem

5

7

8

10

Piezīmes.
3 Neietver pārstrādi un koksnes iepakojuma labošanu. Var aizstāt ar pārstrādes apjomu, ja pārstrādes apjoms ir pārsniegts (šā pielikuma 2. tabula).
4 Iepakojuma no kompozītmateriāliem un cita no vairākiem materiāliem sastāvoša iepakojuma apjomu (īpatsvaru) aprēķina par katru iepakojumā ietverto materiālu. No minētās prasības var atkāpties, ja konkrētā materiāla apjoms iepakojuma vienībā nepārsniedz 5 % no iepakojuma vienības kopējās masas.

 

4. Izlietotā dzērienu iepakojuma dalītas savākšanas5 apjomi (īpatsvars, %)

 

Izlietotā iepakojuma materiāla veids No 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 31. decembrim No 2025. gada 1. janvāra līdz 2025. gada 31. decembrim No 2026. gada 1. janvāra līdz 2026. gada 31. decembrim No 2027. gada 1. janvāra līdz 2027. gada 31. decembrim No 2028. gada 1. janvāra līdz 2028. gada 31. decembrim No 2029. gada 1. janvāra

Dzērienu vienreiz lietojams plastmasu saturošs vai kompozīta iepakojums ar tilpumu līdz trim litriem (dzērienu iepakojums, tā korķīši un vāciņi)

30 67 70 73 75 84

Piezīme.

5 Nodošanai pārstrādei vai reģenerācijai.

2.
pielikums
Ministru kabineta
2017. gada 16. augusta
noteikumiem Nr.
480
Iesniegums par apsaimniekošanas plāna apstiprināšanu un atbrīvojumu no dabas resursu nodokļa samaksas
(Pielikums grozīts ar MK 14.07.2020. noteikumiem Nr. 444)
3.
pielikums
Ministru kabineta
2017. gada 16. augusta
noteikumiem Nr.
480
Apsaimniekošanas plāns līdz 2022. gada 31. decembrim
(Pielikums grozīts ar MK 14.07.2020. noteikumiem Nr. 444)
4.
pielikums
Ministru kabineta
2017. gada 16. augusta
noteikumiem Nr.
480
Iesniegums par izmaiņām līgumpartneru sarakstā un atbrīvojumu no dabas resursu nodokļa samaksas
(Pielikums MK 14.07.2020. noteikumu Nr. 444 redakcijā)
5.
pielikums
Ministru kabineta
2017. gada 16. augusta
noteikumiem Nr.
480
Pārskats līdz 2022. gada 31. decembrim
(Pielikums grozīts ar MK 14.07.2020. noteikumiem Nr. 444)
6.
pielikums
Ministru kabineta
2017. gada 16. augusta
noteikumiem Nr.
480
Apsaimniekošanas plāns laikposmam no 2023. gada 1. janvāra
7.
pielikums
Ministru kabineta
2017. gada 16. augusta
noteikumiem Nr.
480
Pārskats par laikposmu no 2023. gada 1. janvāra