Noteikumu projekts

23-TA-1407
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.- 2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.8. pasākuma "Sabiedrības saliedēšana, veicinot jauniebraucēju iekļaušanos vietējā sabiedrībā un sekmējot starpkultūru komunikāciju" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. punktu un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam politikas mērķa "Sociālāka un iekļaujošāka Eiropa, īstenojot Eiropas sociālo tiesību pīlāru" prioritārā virziena "Nodarbinātība un sociālā iekļaušana" 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.8. pasākumu "Sabiedrības saliedēšana, veicinot jauniebraucēju iekļaušanos vietējā sabiedrībā un sekmējot starpkultūru komunikāciju" (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākuma plānoto un pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF+) projekta iesniedzējam (turpmāk – projekta iesniedzējs);
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākumu īsteno ierobežotas projekta iesnieguma atlases veidā.
3.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Kultūras ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde) un sadarbības iestādes funkcijas veic Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – sadarbības iestāde).
4.
Projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
5.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.
II.Pasākuma mērķis
6.
Pasākuma mērķis ir stiprināt mērķa grupas pamattiesību īstenošanu, iesaisti sabiedrības sociālajos procesos un piekļuvi pakalpojumiem, nodrošinot pielāgotu un individuālu sociālekonomiskās iekļaušanās mentora un sociālā darbinieka pakalpojumu patvēruma meklētājiem un starptautiskās aizsardzības saņēmējiem ilgtspējīgas nacionāla līmeņa koordinējošas institūcijas "Vienas pieturas aģentūra” darbības ietvaros.
7.
Pasākuma mērķa grupa ir patvēruma meklētāji un personas ar bēgļa vai alternatīvo statusu.
8.
Pasākuma ietvaros ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
8.1.
līdz 2024. gada 31. decembrim:
8.1.1.
iznākuma rādītājs: nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmušas atbalstu – 1;
8.1.2.
rezultāta rādītājs: Patvēruma meklētāji un starptautiskās aizsardzības saņēmēji, kuriem veicināta sociālekonomiskā iekļaušana – 95;
8.2.
līdz 2029. gada 31. decembrim:
8.2.1.
iznākuma rādītājs: nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmušas atbalstu – 1;
8.2.2.
rezultāta rādītājs: Patvēruma meklētāji un starptautiskās aizsardzības saņēmēji, kuriem veicināta sociālekonomiskā iekļaušana – 1 140.
III.Pasākumam pieejamais finansējums
9.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 2 610 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms – 411 793 euro), tai skaitā ESF+ finansējums – 2 218 500 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms – 350 024 euro) un nacionālais finansējums (valsts budžeta līdzfinansējums) – ne mazāk kā 391 500 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms – 61 769 euro).
10.
Projektu iesniegumos pasākuma īstenošanai kopējo pasākuma pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 2 198 207 euro apmērā, tai skaitā ESF+ finansējumu – 1 868 476 euro apmērā un nacionālo finansējumu – 329 731 euro apmērā.
11.
Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 9. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram.
12.
Maksimālais attiecināmais ESF+ finansējuma apmērs ir 85 procenti no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
13.
Projekta izmaksas ir attiecināmas no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas.
14.
Pasākuma atbalsts tiek sniegts granta veidā.
IV.Prasības projekta iesniedzējam
15.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir atvasināta publisko tiesību juridiskā persona Sabiedrības integrācijas fonds, kas veicina sabiedrības integrāciju atbilstoši Sabiedrības integrācijas fonda likumam. Projekta iesniedzējs pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas sadarbības iestādē un vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas ir arī finansējuma saņēmējs.
16.
Finansējuma saņēmēja sadarbības partneri ir Nodrošinājuma valsts aģentūra un Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde.
17.
Finansējuma saņēmējs ar sadarbības partneriem slēdz sadarbības līgumu, kurā iekļauj informāciju atbilstoši normatīvajam aktam par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.-2027. gada plānošanas periodā.
18.
Projekta iesniedzējs saskaņā ar projekta iesnieguma atlases nolikumu sagatavo projekta iesniegumu un iesniedz to sadarbības iestādē Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā.
19.
Projekta iesniedzējs un finansējuma saņēmējs nodrošina, ka tiek novērsta iespējamā investīciju pārklāšanās, savstarpēji papildinošu investīciju gadījumā novēršot dubultā finansējuma risku, vai vienas un tās pašas vai līdzīgas atbalstāmās darbības nav plānots finansēt no vairākiem finanšu avotiem.
20.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 24. jūnija Regulas 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regulas Nr. 2021/1060) 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.-2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
21.
Finansējuma saņēmējs:
21.1.
uzkrāj datus par projekta ietekmi uz šo noteikumu 8.1.2. apakšpunktā minēto rezultāta rādītāju;
21.2.
ievēro horizontālo principu ”Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” un uzkrāj datus par projekta ietekmi uz rādītājiem:
21.2.1.
atbalstu saņēmušās sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautās personas, skaits;
21.2.2.
personu, kuras ir piedalījušās mācību programmās, kurās ir integrēti jautājumi par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās un citiem piederības un pamattiesību jautājumiem, skaits;  
21.2.3.
konsultatīva rakstura pasākumu par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās un citiem piederības un pamattiesību jautājumiem, skaits;
21.3.
ievēro principu “Nenodarīt būtisku kaitējumu”;
21.4.
sniedz sadarbības iestādei informāciju par šo noteikumu 21.2. apakšpunktā minētajiem horizontālo principu rādītājiem;
21.5.
projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar publisko iepirkumu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru;
21.6.
plāno ESF+ projekta īstenošanai nepieciešamos finanšu līdzekļus, finansē projekta īstenošanu un maksājumus valsts budžeta iestādei veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.- 2027. gadam projektu īstenošanai un maksājumu veikšanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
21.7.
ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu savā tīmekļvietnē ne retāk kā reizi sešos mēnešos.
V.Atbalstāmās darbības un izmaksas
22.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
22.1.
sociālā mentora un sociālā darbinieka pakalpojuma nodrošināšana šo noteikumu 7. punktā minētajai mērķa grupai;
22.2.
informācijas un publicitātes pasākumi par projekta īstenošanu;
22.3.
projekta vadība un projekta īstenošanas nodrošināšana.
23.
Pasākuma ietvaros plāno šādas attiecināmās izmaksas:
23.1.
tiešās attiecināmās izmaksas;
23.2.
netiešās attiecināmās izmaksas.
24.
Šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
24.1.
finansējuma saņēmēja projekta vadības personāla izmaksas atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam, izņemot virsstundas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;
24.2.
sociālā darbinieka un sociālā mentora personāla izmaksas atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam, izņemot virsstundas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;
24.3.
telpu nomas izmaksas šo noteikumu 22. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
24.4.
projekta īstenošanas personāla darba vietas aprīkojuma iegādes, īres, atjaunošanas, uzturēšanas un remonta izmaksas jaunu darba vietu radīšanai vai esošo darba vietu atjaunošanai šo noteikumu 22.1. apakšpunktā minētās darbības nodrošināšanai, nepārsniedzot 3 000 euro apmēru vienas darba vietas radīšanai vai atjaunošanai visā projekta īstenošanas laikā (ja projekta vadības un projekta īstenošanas personāls ir nodarbināts pilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā; ja projekta vadības un projekta īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, darba vietas aprīkojuma iegādes izmaksas ir attiecināmas proporcionāli atlīdzības procentuālajam sadalījumam šo noteikumu 22.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai);
24.5.
iekšzemes komandējumu, mācību, darba  braucienu izmaksas plānotā projekta vadības un īstenošanas personālam šo noteikumu 22. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi;
24.6.
pasākuma mācību, semināru, konferenču organizēšanas un ar to saistīto materiālu nodrošināšanas izmaksas;
24.7.
transporta izmaksas, tai skaitā nomas, piemērojot vadošās iestādes izstrādāto vienas vienības izmaksu metodiku;
24.8.
informatīvo un publicitātes pasākumu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.- 2027. gadam plānošanas periodā nodrošināma komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošanu šo noteikumu 22. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
24.9.
pievienotās vērtības nodokļa izmaksas šo noteikumu 22. punktā minētajām atbalstāmajām darbībām ir attiecināmas, ja tās nav atgūstamas atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
25.
Veselības apdrošināšanas izmaksas šo noteikumu 24.1. un 24.2. apakšpunktā ​​​​​​​ minētajam personālam plāno, ja veselības apdrošināšana paredzēta finansējuma saņēmēja iestādē. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika attiecināmības principu, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši daļlaika noslodzei. Veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas tikai uz periodu, kad personāls ir nodarbināts projektā.
26.
Šo noteikumu 23.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējam projektā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 24.1. ​​​​​​​ un 24.2. apakšpunktā ​​​​​​​ minētajām tiešajām personāla izmaksām.
27.
Ja projekta vadības un projekta īstenošanas personālu piesaista uz darba tiesisko attiecību pamata vai civildienesta attiecību pamata un paredz tam atlīdzības izmaksas, finansējuma saņēmējs nodrošina, lai tiktu veikta projekta vadības un projekta īstenošanas personāla darbalaika uzskaite atbilstoši veiktajām funkcijām un nostrādātajam laikam. Ja projekta vadības un projekta īstenošanas personāls institūcijā veic pienākumus, kas ir saistīti ne tikai ar projektu, bet arī ar konkrētās institūcijas pamatdarbību vai citu finanšu instrumentu administrēšanu, daļu no atlīdzības izmaksām var segt no projekta tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām proporcionāli laikam, kurā tiek veikti ar projektu saistītie pienākumi. Šādā gadījumā nepieciešama projekta vadības un projekta īstenošanas personāla darbalaika uzskaite, ievērojot, ka izmaksas projektā ir attiecināmas kā tiešās attiecināmās izmaksas, ja darbinieks projektā nodarbināts vismaz 30 procentus no kopējās noslodzes.
VI.Pasākuma un projekta īstenošanas nosacījumi
28.
Pasākuma projekta īstenošana tiek uzraudzīta Sabiedrības integrācijas fonda kā nacionālās koordinējošās iestādes personu, kurām nepieciešama starptautiskā aizsardzība, sociālekonomiskās iekļaušanas jomā, darba grupas ietvaros.  
29.
Šo noteikumu 28. punktā minētās darba grupas ietvaros konsultē finansējuma saņēmēju pasākuma īstenošanas procesā, analizē pasākuma ieviešanas progresu un sniedz ieteikumus pasākuma ieviešanas pilnveidei.
30.
Sociālā darbinieka pakalpojumu īsteno šādā kārtībā:
30.1.
pēc patvēruma meklētāja ierašanās Latvijā vai līdz brīdim, kad stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams galīgais lēmums par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt, patvēruma meklētājam piesaista sociālo darbinieku, kurš izstrādā individuālu sociālekonomiskās iekļaušanas plānu un koordinē tā izpildi. Sociālā gadījuma vadīšanā sociālais darbinieks sadarbojas ar iekļaušanas plānā noteiktajām institūcijām;
30.2.
pēc bēgļa vai alternatīvā statusa iegūšanas personai nodrošina sociālā darbinieka pakalpojumu līdz brīdim, kad tiek izpildīts individuālais sociālekonomiskās iekļaušanas plāns, vai uz laiku, kas nepārsniedz 12 mēnešus pēc statusa iegūšanas dienas;
30.3.
sociālā darbinieka pakalpojuma sniegšanas laiks var tikt pagarināts līdz 24 mēnešiem, ja šādu nepieciešamību nosaka sociālā darbinieka atzinums;
30.4.
sociālā darbinieka pakalpojuma ietvaros tiek noteikts vadošais sadarbības koordinators, kurš nodrošina sociālo darbinieku un sociālo mentoru virsvadību un sadarbības koordinēšanu (tai skaitā informācijas apmaiņu) ar iekļaušanas plānā noteiktajām institūcijām.
31.
Sociālā mentora pakalpojumu īsteno šādā kārtībā:
31.1.
pēc patvēruma meklētāja ierašanās Latvijā vai līdz brīdim, kad stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams galīgais lēmums par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt, patvēruma meklētājam piesaista sociālo mentoru, kurš nodrošina praktisku atbalstu šo noteikumu 30.1. apakšpunktā minētā sociālekonomiskās iekļaušanas plāna izpildē, veidojot personas izpratni par dzīvi Latvijā un tās sabiedrībā, palīdzot reālās dzīves situācijās apgūt ikdienai nepieciešamās prasmes, rosinot attīstīt jaunas iemaņas, kā arī sniedzot atbalstu ikdienas situāciju risināšanā;
31.2.
pēc bēgļa vai alternatīvā statusa iegūšanas šo noteikumu 7. punktā minētajai mērķa grupas personai sociālā mentora pakalpojumu nodrošina uz laiku, kas nepārsniedz 12 mēnešus pēc šā statusa iegūšanas dienas;
31.3.
sociālā mentora pakalpojuma sniegšanas laiks var tikt pagarināts līdz 24 mēnešiem, ja šādu nepieciešamību nosaka sociālā mentora atzinums;
31.4.
sadarbības iestāde lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu pieņem divu mēnešu laikā pēc projekta iesnieguma iesniegšanas beigu datuma.
32.
Projekta iesnieguma vērtēšanā piedalās viens atbildīgās iestādes pārstāvis, viens Labklājības ministrijas pārstāvis un sadarbības iestādes pārstāvji, novērotāju statusā piedalās Finanšu ministrijas kā vadošās iestādes pārstāvis.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds