Noteikumu projekts

23-TA-1270
Noteikumi par Valsts civilās aviācijas drošības programmu
Izdoti saskaņā ar likuma
"Par aviāciju" 57.panta pirmo daļu
1.
Noteikumi nosaka Valsts civilās aviācijas drošības programmu, kurā paredzēti civilās aviācijas drošības uzturēšanas pasākumi (turpmāk – aviācijas drošības pasākumi) saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 11.marta Regulu (EK) Nr.300/2008 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības jomā un, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 2320/2002.
2.
Valsts civilās aviācijas drošības programmā ietverti aviācijas drošības pasākumi saskaņā ar Komisijas 2015. gada 5. novembra Īstenošanas Regulu (ES) Nr.2015/1998 ar ko nosaka sīki izstrādātus pasākumus kopīgu pamatstandartu īstenošanai aviācijas drošības jomā (turpmāk – Regula Nr. 2015/1998), Komisijas 2009. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr.1254/2009 , ar ko nosaka kritērijus, lai ļautu dalībvalstīm atkāpties no kopējiem pamatstandartiem civilās aviācijas drošības jomā un pieņemt alternatīvus drošības pasākumus (turpmāk – Regula Nr. 1254/2009), Komisijas 2017. gada 1. marta Īstenošanas Regulu (ES) Nr.2017/373 ar ko nosaka kopīgas prasības gaisa satiksmes pārvaldības/aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējiem un citu gaisa satiksmes pārvaldības tīkla funkciju nodrošinātājiem un to uzraudzībai,  Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 4. jūlija Regulu (ES) 2018/1139 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas jomā un ar ko izveido Eiropas Savienības Aviācijas drošības aģentūru un, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr.2111/2005, (EK) Nr. 1008/2008, (ES) Nr. 996/2010, (ES) Nr. 376/2014 un Direktīvas 2014/30/ES un 2014/53/ES un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 552/2004 un (EK) Nr. 216/2008 un Padomes Regulu (EEK) Nr. 3922/91, un  Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 3. aprīļa Regulu (ES) Nr.376/2014 par ziņošanu, analīzi un turpmākajiem pasākumiem attiecībā uz atgadījumiem civilajā aviācijā (turpmāk- Regula Nr.376/2014).
3.
Par Valsts civilās aviācijas drošības programmas īstenošanu Latvijas Republikā atbildīgā institūcija ir valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra" (turpmāk – Civilās aviācijas aģentūra).
4.
Civilās aviācijas aģentūrai ir šādi pienākumi:
4.1.
nodrošināt, lai lidostām, civilās aviācijas lidlaukiem, Latvijas Republikā reģistrēto gaisa kuģu ekspluatantiem un tiesību subjektiem būtu piekļuve informācijai par tām uz viņiem attiecināmajām prasībām, kas noteiktas Komisijas 2015. gada 16. novembra Īstenošanas Lēmumā C (2015) 8005, ar ko nosaka sīki izstrādātus pasākumus tādu kopīgu pamatstandartu īstenošanai aviācijas drošības jomā, kuros ir Regulas (EK) Nr.300/2008 18. panta "a" punktā minētā informācija (turpmāk – Īstenošanas lēmums C(2015) 8005);
4.2.
izstrādāt aviācijas drošības pasākumu kopumu saskaņā ar nacionālajām un Eiropas Savienības tiesību normām, ņemot vērā civilās aviācijas praksē izmantojamo aviācijas drošības procedūru un tehnoloģiju attīstību, un nodrošināt šo pasākumu īstenošanu;
4.3.
izstrādāt un īstenot valsts civilās aviācijas drošības kvalitātes kontroles programmu;
4.4.
izstrādāt kārtību, kādā apmāca, sertificē un apstiprina aviācijas drošības vadītājus, kvalitātes uzraudzības vadītājus, aviācijas drošības instruktorus;
4.5.
apstiprināt lidostu, Latvijas Republikā reģistrēto gaisa kuģu ekspluatantu un citu tiesību subjektu  izstrādātās programmas civilās aviācijas drošības jomā (turpmāk – aviācijas drošības programmas);
4.6.
apstiprināt aviācijas drošības programmu civilās aviācijas lidlaukiem, kuriem šo noteikumu 4.28. apakšpunktā noteiktajā kārtībā ir piemērots Regulas Nr. 1254/2009 1.pants;
4.7.
apstiprināt lidostu, Latvijas Republikā reģistrēto gaisa kuģu ekspluatantu un tiesību subjektu izstrādātās civilās aviācijas drošības mācību programmas;
4.8.
noteikt kvalifikācijas prasības personālam, kas ir atbildīgs par aviācijas drošības pasākumu ieviešanu un izpildi lidostu, gaisa kuģu ekspluatantu un tiesību subjektu darbībā;
4.9.
Veikt personu, kas pilda Regulas Nr.2015/1998 pielikuma 11.2.3.1. – 11.2.3.5. punktā minētos pienākumus, atestāciju vai apstiprināšanu;
4.10.
izvērtēt lidostu un citu tiesību subjektu, kas veic drošības kontroles, plānojuma, celtniecības un infrastruktūras attīstības projektu piemērotību efektīvai aviācijas drošības pasākumu kompleksa ieviešanai un uzturēšanai;
4.11.
izvērtēt lidostu, civilās aviācijas lidlauku, Latvijas Republikā reģistrēto gaisa kuģu ekspluatantu un tiesību subjektu aviācijas drošības pasākumu īstenošanai paredzēto iekārtu un sistēmu uzstādīšanas projektu atbilstību Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 12. sadaļā un Īstenošanas Lēmumā C(2015) 8005 noteiktajiem drošības iekārtu veiktspējas parametriem, un to piemērotību paredzētajam drošības pārbaužu veidam un apjomam;
4.12.
atbilstoši drošības riska situācijai izsludināt papildu aviācijas drošības pasākumus atsevišķiem vai visiem lidojumiem, ja saņemta informācija par iespējamiem draudiem civilajai aviācijai;
4.13.
sadarbojoties ar ārvalstu civilās aviācijas kompetentajām iestādēm, izvērtēt iespējamo drošības risku Latvijas Republikā reģistrēto gaisa kuģu ekspluatanta lidojumiem uz ārvalstu teritoriju;
4.14.
saņemot informāciju par paaugstinātu apdraudējumu civilās aviācijas drošībai trešo valstu teritorijā, vai arī teritoriju pārlidojumiem, kurās konstatēti militāru un cita veida bruņotu konfliktu riski, noteikt gaisa kuģu ekspluatantam pienākumu veikt nepieciešamos papildu aviācijas drošības pasākumus vai izdot rekomendāciju gaisa kuģa ekspluatantam apdraudējuma pastāvēšanas laikā pārtraukt lidojumus uz (vai pāri) konkrētai teritorijai vai veikt lidojumus noteiktā gaisa satiksmes maršrutā;
4.15.
operatīvi informēt lidostas, gaisa kuģu ekspluatantus, aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējus un tiesību subjektus par izmaiņām aviācijas drošības pasākumu jomā;
4.16.
regulāri izvērtēt lidostu, civilās aviācijas lidlauku, gaisa kuģu ekspluatantu, aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēju un tiesību subjektu veicamo aviācijas drošības pasākumu atbilstību Valsts civilās aviācijas drošības programmai;
4.17.
izvērtēt to Latvijas Republikā reģistrēto gaisa kuģu ekspluatantu, kuri veic vai plāno veikt lidojumus uz trešo valstu lidostām, ieviesto preventīvo aviācijas drošības pasākumu atbilstību Eiropas Savienības un starptautisko tiesību aktu prasībām;
4.18.
noteikt gadījumus, kad atbilstoši Eiropas Savienības tiesību aktu prasībām iespējams piemērot atkāpes aviācijas drošības pasākumu īstenošanā, ņemot vērā drošības riska novērtējumu;
4.19.
saskaņot trešajās valstīs reģistrēto gaisa kuģu ekspluatantu aviācijas drošības programmas pirms tiem izsniedz atļauju veikt regulārus gaisa pārvadājumus no Latvijas Republikas lidostām;
4.20.
īstenot informācijas apmaiņu ar ārvalstu aviācijas drošības kompetentajām institūcijām par Latvijas Republikas un attiecīgās ārvalsts nacionālajā aviācijas drošības programmā, apmācību programmā un kvalitātes kontroles programmā iekļautajām prasībām;
4.21.
sadarboties ar citām Latvijas Republikas attiecīgajām kompetentajām iestādēm, lai nodrošinātu koordinētu aviācijas drošības pārraudzības režīmu;
4.22.
izvērtēt ārvalstu aviācijas drošības kompetento institūciju pieprasījumus par papildu aviācijas drošības pasākumu ieviešanu ārvalstī reģistrētā gaisa kuģu ekspluatanta lidojumiem no Latvijas Republikas lidostām un noteikt piemērojamos aviācijas drošības pasākumus, ņemot vērā ārvalstu un Latvijas Republikas kompetento institūciju veikto riska novērtējumu;
4.23.
izvērtēt gaisa kuģu ekspluatantu atbilstību Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 6.8 nodaļas prasībām attiecībā uz kravas un pasta aizsardzību, ko ieved Eiropas Savienībā no trešajām valstīm, un piešķirt apzīmējumu “gaisa kravas vai pasta pārvadātājs, kas veic pārvadājumus uz Eiropas Savienību no trešās valsts lidostas” (ACC3).
4.24.
Apstiprināt šādus tiesību subjektus:
4.24.1.
oficiālos kravu aģentus;
4.24.2.
zināmos nosūtītājus;
4.24.3.
lidojuma laikā patērējamo krājumu pilnvarotos piegādātājus.
4.25.
uzraudzīt, kā lidostas ekspluatanti, gaisa kuģu ekspluatanti, aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēji un tiesību subjekti veic darbinieku iepriekšējās darbības pārbaudi;
4.26.
uzraudzīt, kā lidostas ekspluatanti, gaisa kuģu ekspluatanti un aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēji un tiesību subjekti nodrošina civilās aviācijas drošībai nepieciešamo informācijas un sakaru tehnoloģiju sistēmu un datu aizsardzību pret nesankcionētu iejaukšanos;
4.27.
īstenot drošības ārkārtas situāciju procedūras attiecībā uz kravas un pasta sūtījumiem, ko ar gaisa transportu ieved no trešās valsts, ja Latvijas Republikas muitas iestāde ir informējusi Civilās aviācijas aģentūru, ka sūtījums var radīt nopietnus draudus civilās aviācijas drošībai;
4.28.
veikt un pastāvīgi aktualizēt riska novērtējumu lidostām Regulas Nr.2015/1998 ielikuma 1.5.2 punkta izpildei, un tiesību subjektiem Īstenošanas lēmumā C(2015) 8005 noteiktajās jomās;
4.29.
sniegt tiesību subjektiem informāciju, kas nepieciešama to darbību ietekmējošo drošības risku vērtēšanai atbilstoši Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 1.0.6. punkta nosacījumiem;
4.30.
veikt civilās aviācijas lidlauku riska novērtējumu atbilstoši Regulas Nr. 1254/2009 1. panta prasībām un noteikt civilās aviācijas lidlaukam atbilstoši tā darbības veidam un apjomam, piemērojamos alternatīvos drošības pasākumus;
4.31.
izstrādāt un uzturēt aviācijas drošības atgadījumu/incidentu ziņošanas, analīzes un korektīvo darbību sistēmu atbilstoši Regulas Nr. 376/2014 13. panta prasībām;
4.32.
pastāvīgi analizēt aktuālo informāciju, veikt apdraudējuma, ievainojamības un risku novērtēšanu un noteikt papildus aviācijas drošības pasākumus pieļaujamā riska līmeņa saglabāšanai;
4.33.
ieviest un uzturēt informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmas drošības pārvaldību atbilstoši šo noteikumu 21. punktā minētajām prasībām.
5.
Lidostai ir šādi pienākumi:
5.1.
izstrādāt, pastāvīgi aktualizēt un iesniegt apstiprināšanai Civilās aviācijas aģentūrā lidostas aviācijas drošības programmu atbilstoši nacionālajiem, Eiropas Savienības un starptautiskajiem tiesību aktiem civilās aviācijas drošības jomā, nodrošinot tajā paredzēto pasākumu īstenošanu;
5.2.
norīkot par lidostas aviācijas drošības vadītāju personu, kas sertificēta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par personāla sertificēšanu, kas īsteno Valsts civilās aviācijas drošības programmā noteiktos pasākumus;
5.3.
izveidot pastāvīgu lidostas aviācijas drošības komisiju un saskaņot tās nolikumu ar Civilās aviācijas aģentūru;
5.4.
pēc saskaņošanas ar Valsts drošības dienesta un Valsts policijas atbildīgajām struktūrvienībām nodrošināt resursus un tehniskos līdzekļus ārkārtas situāciju novēršanai lidostā;
5.5.
noteikt un saskaņot ar Civilās aviācijas aģentūru lidostas atklātās teritorijas robežas un lidostas kontrolējamās teritorijas (tajā skaitā ierobežotas iekļuves drošības zonas, kritiskās daļas un norobežotās lidostu zonas) robežas, nodrošinot iekļuves kontroli ierobežotas iekļuves drošības zonās un to kritiskās daļās;
5.6.
veikt iepriekšējās darbības pārbaudi visām personām, kas tiek pieņemtas darbā un kurām nepieciešams saņemt lidostas identitātes karti. Pēc saņemta apliecinājuma par sekmīgi veiktu pastiprināto iepriekšējās darbības pārbaudi un drošības izpratnes mācībām izsniegt  lidostas identitātes kartes, kas personām dod tiesības iekļūt lidostas ierobežotas iekļuves drošības zonā;
5.7.
pēc tiesību subjekta, kas pilda valsts funkcijas vai veic komercdarbību lidostas ierobežotas iekļuves drošības zonā, pieprasījuma un pēc saņemta apliecinājuma par sekmīgi veiktu pastiprināto iepriekšējās darbības pārbaudi un drošības izpratnes mācībām, izsniegt lidostas identitātes kartes, kas personām dod tiesības iekļūt lidostas ierobežotas iekļuves drošības zonā;
5.8.
pastāvīgi aktualizēt un iesniegt Civilās aviācijas aģentūrā to tiesību subjektu un komersantu, kas veic saimniecisko darbību lidostas ierobežotas iekļuves drošības zonā, sarakstu un, kuri ir tiesīgi pieprasīt lidostas identitātes karti;
5.9.
informēt tiesību subjektus, kas pilda valsts funkcijas vai veic  komercdarbību lidostas ierobežotas iekļuves drošības zonā, par prasībām attiecībā uz iepriekšējās darbības pārbaudes veikšanu un lidostas identitātes karšu saņemšanas kārtību;
5.10.
nodrošināt iekļuves kontroli ierobežotas iekļuves drošības zonās un to kritiskajās daļās;
5.11.
atbilstoši Regulas Nr.2015/1998 pielikuma 1.3. un 1.4. apakšpunktam nodrošināt to personu drošības pārbaudi, kas nav pasažieri, un transportlīdzekļu pārbaudi pirms iekļūšanas lidostas ierobežotās iekļuves drošības zonas kritiskajā daļā, un transportlīdzekļu izlases veida pārbaudi pirms iekļūšanas ierobežotas iekļuves drošības zonā;
5.12.
izstrādāt un saskaņot ar Civilās aviācijas aģentūru kārtību, kādā darbiniekam darba pienākumu pildīšanai lidostas ierobežotās iekļuves drošības zonā un drošības zonas kritiskajā daļā atļauts ienest, lietot un uzglabāt Regulas Nr. 2015/1998 1.6. sadaļā noteiktos aizliegtos priekšmetus un  vielas un veikt šīs kārtības izpildes uzraudzību;
5.13.
atbilstoši Civilās aviācijas aģentūras veiktajam riska novērtējumam nodrošināt lidostas atklātās teritorijas un kontrolējamās teritorijas, tajā skaitā ierobežotas iekļuves drošības zonas un tās kritiskās daļas novērošanu, patrulēšanu un citus kontroles pasākumus;
5.14.
ieviest un uzturēt informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmas drošības pārvaldību atbilstoši šo noteikumu 21. punktā minētajām prasībām;
5.15.
nodrošināt izlidojošo pasažieru, transfēra un tranzīta pasažieru drošības pārbaudi, to rokas bagāžas un reģistrētās bagāžas drošības pārbaudi, kā arī reģistrētās pārbaudītās bagāžas aizsardzību;
5.16.
pēc Valsts robežsardzes vai Valsts policijas pieprasījuma īpaši uzraugāmajiem pasažieriem un tos pavadošajām amatpersonām veikt drošības pārbaudi atsevišķi no šo noteikumu 5.15. apakšpunktā minētajām pārbaudēm;
5.17.
izstrādāt un nodrošināt reģistrētās bagāžas drošības pārbaudes procedūru, kas piemērojama, ja tehnisku iemeslu dēļ nedarbojas kāda no reģistrētās bagāžas drošības pārbaudes iekārtām;
5.18.
nodrošināt aviācijas drošības pasākumu īstenošanā iesaistītā lidostas personāla sākotnējo un kvalifikācijas uzturēšanas apmācību saskaņā ar Civilās aviācijas aģentūras apstiprinātām civilās aviācijas drošības mācību programmām;
5.19.
izstrādāt un nodrošināt piemērotas drošības pārbaudes procedūras personām ar invaliditāti, personām ar funkcionēšanas ierobežojumiem, personām ar ierobežotām kustību un pārvietošanās spējām, kā arī šo personu ārstēšanai un funkcionēšanai nepieciešamajiem izstrādājumiem, ierīcēm (piemēram, imobilizācijas līdzekļi, pārvietošanās palīglīdzekļi, autonomie elpošanas aparāti un citi medicīniski palīglīdzekļi) un suņiem – pavadoņiem;
5.20.
nodrošināt šo noteikumu 5.19. apakšpunktā minētajās drošības pārbaudēs iesaistītā lidostas personāla apmācību atbilstoši Eiropas Parlamenta un padomes 2006.  gada 5. jūlija Regulas Nr.1107/2006 par invalīdu un personu ar ierobežotām pārvietošanās spējām tiesībām, ceļojot ar gaisa transportu, 11. pantam;
5.21.
apstiprināt lidostas krājumu zināmos piegādātājus un nodrošināt uzraudzību par to, kā apstiprinātie zināmie piegādātāji ievēro drošības prasības;
5.22.
apstiprināt lidostas krājumu zināmo piegādātāju aviācijas drošības programmas;
5.23.
nodrošināt, ka lidostas krājumiem, kurus ieved lidostas ierobežotās iekļuves drošības zonas kritiskajā daļā, tiek piemēroti drošības pasākumi;
5.24.
veikt nepieciešamos papildu drošības pasākumus, ja saskaņā ar šo noteikumu 4.1. un 4.12. apakšpunktu ir saņemta informācija par paaugstinātu apdraudējumu civilās aviācijas darbībai;
5.25.
izstrādāt lidostas iekšējās rīcības plānu civilās aviācijas darbības apdraudējumu gadījumiem un regulāri organizēt apdraudējumu novēršanā iesaistītā personāla praktiskās apmācības;
5.26.
izstrādāt un saskaņot ar Civilās aviācijas aģentūru papildu drošības kontroles  pasākumus, ko lidosta var sniegt ārvalstu gaisa kuģu ekspluatantam, ja no gaisa kuģu ekspluatanta saņemta informācija par paaugstinātu apdraudējumu tā gaisa kuģiem;
5.27.
saskaņot ar Valsts policiju, Valsts robežsardzi, Valsts ieņēmumu dienestu un Pārtikas un veterināro dienestu lidostas infrastruktūras attīstības projektu nodaļas, kuras attiecas uz šo dienestu funkciju izpildi;
5.28.
ziņot Civilās aviācijas aģentūrai par aviācijas drošības noteikumu pārkāpumiem un incidentiem, kā arī veikt šo atgadījumu analīzi atbilstoši Regulas Nr. 376/2014 4. panta prasībām saskaņā ar Civilās aviācijas aģentūras apstiprināto procedūru.
6.
Civilās aviācijas lidlauka īpašniekam un/vai ekspluatantam ir šādi pienākumi:
6.1.
Piemērot aviācijas drošības pasākumus šo noteikumu 4.30. apakšpunktā noteiktā apjomā, kas balstīts Civilās aviācijas aģentūras veiktajā  riska novērtējumā;
6.2.
izstrādāt un pastāvīgi aktualizēt civilās aviācijas lidlauka aviācijas drošības programmu atbilstoši nacionālajiem un Eiropas Savienības, kā arī starptautiskajiem tiesību aktiem civilās aviācijas drošības jomā, nodrošinot tajā paredzēto pasākumu īstenošanu, pamatojoties uz Civilās aviācijas aģentūras veikto riska novērtējumu;
6.3.
norīkot par civilās aviācijas lidlauka aviācijas drošības vadītāju personu, kas sertificēta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par personāla sertificēšanu, kas īsteno Valsts civilās aviācijas drošības programmā noteiktos pasākumus;
6.4.
ieviest un uzturēt informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmas drošības pārvaldību atbilstoši šo noteikumu 21. punktā minētajām prasībām;
6.5.
ziņot Civilās aviācijas aģentūrai par aviācijas drošības noteikumu pārkāpumiem un incidentiem, kā arī veikt šo atgadījumu analīzi, atbilstoši Regulas Nr.376/2014 4. panta prasībām, saskaņā ar Civilās aviācijas aģentūras apstiprināto procedūru.
7.
Gaisa kuģu ekspluatantam ir šādi pienākumi:
7.1.
norīkot par gaisa kuģu ekspluatanta aviācijas drošības vadītāju personu, kas sertificēta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par personāla sertificēšanu, kas īsteno Valsts civilās aviācijas drošības programmā noteiktos pasākumus;
7.2.
izstrādāt un iesniegt apstiprināšanai gaisa kuģu ekspluatanta aviācijas drošības programmu un pastāvīgi aktualizēt to atbilstoši nacionālajiem, Eiropas Savienības un starptautiskajiem tiesību aktiem civilās aviācijas drošības jomā, nodrošinot tajā paredzēto pasākumu īstenošanu;
7.3.
nodrošināt aviācijas drošības prasību izpildi, pieņemot pārvadāšanai kravu un pastu;
7.4.
nodrošināt kravas un pasta aizsardzību, ko ieved Eiropas Savienībā no trešajām valstīm atbilstoši Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 6.8. nodaļas prasībām;
7.5.
informēt pasažierus, kravu un pasta nosūtītājus par pārvadāšanai aizliegtajiem priekšmetiem un civilajā aviācijā piemērojamajām drošības prasībām, un nodrošināt to ievērošanu;
7.6.
izstrādāt gaisa kuģu drošības pārmeklēšanas procedūras un nodrošināt to izpildi;
7.7.
izstrādāt kārtību, kādā atļauts piekļūt stāvvietā novietotam gaisa kuģim un nodrošināt tās ievērošanu;
7.8.
nodrošināt, lai lidojumu laikā patērējamiem krājumiem un gaisa kuģa ekspluatanta materiāliem, kas nepieciešami lidojuma veikšanai, pirms iekraušanas gaisa kuģī tiktu piemēroti drošības kontroles pasākumi;
7.9.
izstrādāt un iekļaut gaisa kuģu ekspluatanta aviācijas drošības programmā drošības pasākumus, kādi tiek piemēroti pārvadājamiem īpaši uzraugāmiem pasažieriem Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 4.3. nodaļas izpratnē;
7.10.
paziņot Valsts robežsardzei par gaisa kuģī esošajiem īpaši uzraugāmajiem pasažieriem pirms attiecīgā gaisa kuģa nosēšanās Latvijas Republikas lidostā;
7.11.
izvērtēt piemērojamo aviācijas drošības pasākumu atbilstību starptautiskajiem tiesību aktiem trešo valstu lidostās, no kurām gaisa kuģa ekspluatants veic pasažieru, kravu un pasta gaisa pārvadājumus, un nodrošināt to pildīšanu attiecībā uz gaisa kuģa ekspluatanta veicamajiem pārvadājumiem;
7.12.
veikt aviācijas drošības riska novērtējumu pirms plānotu regulāru lidojumu uzsākšanas uz galamērķiem trešajās valstīs, un novērtējuma rezultātus iesniegt Civilās aviācijas aģentūrā;
7.13.
veikt riska novērtējumu pirms katra lidojuma, kuru plānots veikt uz  augsta riska citu valstu lidostām;
7.14.
veikt iepriekšējās darbības pārbaudi visām personām, kas tiek pieņemtas darbā un, kurām nepieciešams saņemt apkalpes locekļa identitātes karti , organizēt drošības izpratnes mācības, un pēc saņemta apliecinājuma par sekmīgi veiktu pastiprināto iepriekšējās darbības pārbaudi, izsniegt apkalpes locekļa identitātes kartes;
7.15.
veikt iepriekšējās darbības pārbaudi visām personām, kas tiek pieņemtas darbā un, kurām nepieciešams saņemt lidostas identitātes karti, organizēt Regulas Nr.2015/1998 pielikuma 11.2.7. punktā noteiktās civilās aviācijas drošības izpratnes mācības un nodrošināt, ka šīm personām tiek veikta pastiprinātā iepriekšējās darbības pārbaude;
7.16.
nodrošināt aviācijas drošības pasākumu īstenošanā iesaistītā gaisa kuģa ekspluatanta un tā nolīgto apakšuzņēmēju personāla sākotnējo un kvalifikācijas uzturēšanas apmācību saskaņā ar Civilās aviācijas aģentūras apstiprinātām civilās aviācijas drošības mācību programmām;
7.17.
ieviest un uzturēt informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmas drošības pārvaldību atbilstoši šo noteikumu21. punktā minētajām prasībām;
7.18.
veikt uzraudzību Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 6.8.2. apakšpunktā noteiktajā apjomā pār trešo valstu oficiālajiem kravu aģentiem, kam ir veikts Eiropas Savienības aviācijas drošības novērtējums (RA3), tajās lidostās, no kurām gaisa kuģu ekspluatants pieņem pārvadāšanai uz Eiropas Savienības lidostām kravas, un uzraudzības rezultātus iesniegt Civilās aviācijas aģentūrā;
7.19.
ziņot Civilās aviācijas aģentūrai par aviācijas drošības noteikumu pārkāpumiem un incidentiem, kā arī veikt šo atgadījumu analīzi atbilstoši Regulas Nr. 376/2014 4. panta prasībām, saskaņā ar Civilās aviācijas aģentūras apstiprināto procedūru.
8.
Tiesību subjektam, kas apstiprināts oficiālā kravu aģenta statusā, ir šādi pienākumi:
8.1.
izstrādāt, pastāvīgi aktualizēt un iesniegt apstiprināšanai Civilās aviācijas aģentūrā oficiālā kravu aģenta aviācijas drošības programmu atbilstoši nacionālajiem un Eiropas Savienības tiesību aktiem civilās aviācijas drošības jomā, nodrošinot tajā paredzēto pasākumu īstenošanu;
8.2.
norīkot par oficiālā kravu aģenta aviācijas drošības vadītāju personu, kas sertificēta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par aviācijas drošības personāla sertificēšanu, kas īsteno Valsts civilās aviācijas drošības programmā noteiktos pasākumus;
8.3.
nodot gaisa kuģu ekspluatantam kravu vai pastu, kam ir piemēroti drošības pasākumi un nodrošināta aizsardzība pret nesankcionētu piekļūšanu;
8.4.
veikt standarta iepriekšējās darbības pārbaudi un nodrošināt pastiprinātās iepriekšējās darbības pārbaudes veikšanu visām personām, kas tiek pieņemas darbā atbilstoši nacionālajiem un Eiropas Savienības tiesību aktiem civilās aviācijas drošības jomā;
8.5.
organizēt Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.2.3.9. punktā noteiktās mācības un/vai šīs regulas pielikuma 11.2.7. punktā noteiktās drošības izpratnes mācības visām personām, kas tiek pieņemtas darbā ar piekļuves tiesībām identificējamai gaisa kravai vai pastam;
8.6.
nodrošināt aviācijas drošības pasākumu īstenošanā iesaistītā oficiālā kravu aģenta personāla sākotnējo un kvalifikācijas uzturēšanas apmācību saskaņā ar Civilās aviācijas aģentūras apstiprinātām civilās aviācijas drošības mācību programmām;
8.7.
ieviest un uzturēt informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmas drošības pārvaldību atbilstoši šo noteikumu 21. punktā minētajām prasībām, ja šajās sistēmās tiek apstrādāta un nosūtīta gaisa kuģu ekspluatantiem vai citiem oficiālajiem kravu aģentiem informācija, kas saistīta ar kravu drošības statusa noteikšanu vai apstiprināšanu;
8.8.
ziņot Civilās aviācijas aģentūrai par oficiālā kravu aģenta konstatētajiem aviācijas drošības noteikumu pārkāpumiem un incidentiem, kā arī veikt šo atgadījumu izmeklēšanu un analīzi saskaņā ar Civilās aviācijas aģentūras apstiprināto procedūru.
9.
Tiesību subjektam, kas apstiprināts zināmā nosūtītāja statusā, ir šādi pienākumi:
9.1.
izstrādāt, pastāvīgi aktualizēt un iesniegt apstiprināšanai Civilās aviācijas aģentūrā zināmā nosūtītāja aviācijas drošības programmu atbilstoši nacionālajiem un Eiropas Savienības tiesību aktiem civilās aviācijas drošības jomā, nodrošinot tajā paredzēto pasākumu īstenošanu;
9.2.
nominēt par zināmā nosūtītāja aviācijas drošības vadītāju personu, kura sertificēta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par personāla sertificēšanu, kas īsteno Valsts civilās aviācijas drošības programmā noteiktos pasākumus;
9.3.
veikt standarta iepriekšējās darbības pārbaudi un nodrošināt pastiprinātās iepriekšējās darbības pārbaudes veikšanu visām personām, kas tiek pieņemas darbā atbilstoši nacionālajiem un  Eiropas Savienības tiesību aktiem civilās aviācijas drošības jomā;  
9.4.
organizēt Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.2.3.9. punktā noteiktās mācības un/vai šīs regulas pielikuma 11.2.7. punktā noteiktās drošības izpratnes mācības visām personām,  kurām ir piekļuves tiesības identificējamai gaisa kravai;
9.5.
nodrošināt aviācijas drošības pasākumu īstenošanā iesaistītā zināmā nosūtītāja personāla sākotnējo un kvalifikācijas uzturēšanas apmācību saskaņā ar Civilās aviācijas aģentūras apstiprinātām civilās aviācijas drošības mācību programmām;
9.6.
nodot oficiālajam kravu aģentam kravu, kurai ir piemēroti drošības pasākumi un nodrošināta aizsardzība pret nesankcionētu piekļūšanu;
9.7.
ieviest un uzturēt informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmas drošības pārvaldību atbilstoši šo noteikumu 21. punktā minētajām prasībām, ja šajās sistēmās tiek apstrādāta un nosūtīta gaisa kuģu ekspluatantiem vai citiem oficiālajiem kravu aģentiem informācija kas saistīta ar kravu drošības statusa noteikšanu vai apstiprināšanu;
9.8.
ziņot Civilās aviācijas aģentūrai par zināmā nosūtītāja konstatētajiem aviācijas drošības noteikumu pārkāpumiem un incidentiem, kā arī veikt šo atgadījumu izmeklēšanu un analīzi saskaņā ar Civilās aviācijas aģentūras apstiprināto procedūru.
10.
Tiesību subjektam, kas ir apstiprināts lidojuma laikā patērējamo krājumu pilnvarotā piegādātāja statusā ir šādi pienākumi:
10.1.
izstrādāt, pastāvīgi aktualizēt un iesniegt apstiprināšanai Civilās aviācijas aģentūrā lidojuma laikā patērējamo krājumu pilnvarotā piegādātāja aviācijas drošības programmu atbilstoši nacionālajiem, Eiropas Savienības un starptautiskajiem tiesību aktiem civilās aviācijas drošības jomā, nodrošinot tajā paredzēto pasākumu īstenošanu;
10.2.
nominēt par lidojuma laikā patērējamo krājumu pilnvarotā piegādātāja aviācijas drošības vadītāju personu, kura sertificēta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par personāla sertificēšanu, kas īsteno Valsts civilās aviācijas drošības programmā noteiktos pasākumus;
10.3.
veikt standarta iepriekšējās darbības pārbaudi un nodrošināt pastiprinātās iepriekšējās darbības pārbaudes veikšanu visām personām, kas tiek pieņemtas darbā atbilstoši nacionālajiem un  Eiropas Savienības tiesību aktiem;
10.4.
organizēt Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.2.3.9. punktā noteiktās mācības un/vai šīs regulas pielikuma 11.2.7. punktā noteiktās aviācijas drošības izpratnes mācības visām personām, kurām ir piekļuves tiesības lidojuma laikā patērējamiem krājumiem;
10.5.
nodrošināt aviācijas drošības pasākumu īstenošanā iesaistītā lidojumu laikā patērējamo krājumu pilnvarotā piegādātāja personāla sākotnējo un kvalifikācijas uzturēšanas apmācību saskaņā ar Civilās aviācijas aģentūras apstiprinātām civilās aviācijas drošības mācību programmām;
10.6.
apstiprināt lidojuma laikā patērējamo krājumu zināmos piegādātājus un nodrošināt uzraudzību par to, kā apstiprinātie lidojuma laikā patērējamo krājumu zināmie piegādātāji ievēro drošības prasības;
10.7.
apstiprināt to lidojuma laikā patērējamo krājumu zināmo piegādātāju aviācijas drošības programmas, kuri piegādā savas preces pilnvarotajam piegādātājam;
10.8.
ieviest un uzturēt informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmas drošības pārvaldību atbilstoši šo noteikumu 21. punktā minētajām prasībām, ja šajās sistēmās tiek apstrādāta un nosūtīta gaisa kuģu ekspluatantiem informācija saistībā ar krājumu drošības statusa noteikšanu vai apstiprināšanu;
10.9.
ziņot Civilās aviācijas aģentūrai par aviācijas drošības noteikumu pārkāpumiem un incidentiem, kā arī veikt šo atgadījumu izmeklēšanu un analīzi saskaņā ar Civilās aviācijas aģentūras apstiprināto procedūru.
11.
Tiesību subjektam, kas apstiprināts lidojuma laikā patērējamo krājumu zināmā piegādātāja un lidostas krājumu zināmā piegādātāja statusā ir šādi pienākumi:
11.1.
izstrādāt un pastāvīgi aktualizēt lidojuma laikā patērējamo krājumu zināmā piegādātāja un lidostas krājumu zināmā piegādātāja aviācijas drošības programmu;
11.2.
norīkot par drošību atbildīgo  personu, kas koordinē un uzrauga šajos noteikumos noteikto pasākumu īstenošanu;
11.3.
organizēt Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.2.3.9. punktā noteiktās mācības un/vai šīs regulas pielikuma 11.2.7. punktā noteiktās drošības izpratnes mācības visām personām, kurām ir piekļuves tiesības lidojuma laikā patērējamiem krājumiem un lidostas krājumiem;
11.4.
ziņot lidostai vai lidojumu laikā patērējamo krājumu pilnvarotajam piegādātājam par aviācijas drošības noteikumu pārkāpumiem un incidentiem, kā arī veikt šo atgadījumu izmeklēšanu un analīzi saskaņā ar Civilās aviācijas aģentūras apstiprināto procedūru.
12.
Tiesību subjektam, kas lidostā veic komercdarbību, ir šādi pienākumi:
12.1.
piemērot drošības pasākumus, nepieļaujot aizliegtu priekšmetu nokļūšanu gaisa kuģī un lidostas ierobežotas piekļuves drošības zonās, kā arī nesankcionētu piekļūšanu savām telpām;
12.2.
atbilstoši kompetencei veikt lidostas aviācijas drošības programmā noteiktos pasākumus;
12.3.
veikt standarta iepriekšējās darbības pārbaudi un nodrošināt pastiprinātās iepriekšējās darbības pārbaudes veikšanu visām personām, kas tiek pieņemas darbā atbilstoši nacionālajiem un Eiropas Savienības tiesību aktiem;
12.4.
ziņot lidostai par aviācijas drošības noteikumu pārkāpumiem vai incidentiem saskaņā ar lidostas apstiprināto procedūru.
13.
Aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējiem ir šādi pienākumi:
13.1.
izstrādāt aviācijas drošības programmu atbilstoši Regulas Nr. 2017/373 III pielikuma ATM/ANS.OR.D.010. punkta prasībām drošības pārvaldības sistēmai, iesniegt to saskaņošanai Civilās aviācijas aģentūrā un nodrošināt programmā paredzēto pasākumu īstenošanu;
13.2.
norīkot par drošību atbildīgo  personu, kas koordinē un uzrauga noteikumos noteikto pasākumu īstenošanu;
13.3.
sadarboties ar lidostām, gaisa kuģu ekspluatantiem un citām institūcijām, lai reaģētu uz nelikumīgu iejaukšanos civilās aviācijas darbībā;
13.4.
ziņot aviācijas stacionārā elektrosakaru tīkla adrešu sarakstā minētajām ārvalstu institūcijām par nelikumīgu gaisa kuģu sagrābšanu vai citiem draudiem civilajai aviācijai;
13.5.
sniegt nepieciešamo palīdzību lidojumu drošības garantēšanai, ja Latvijas Republikas gaisa satiksmes vadības zonu šķērso gaisa kuģis, kas apdraud vai var apdraudēt civilās aviācijas drošību;
13.6.
sniegt nepieciešamo informāciju par tāda gaisa kuģa lidojumu, kas apdraud vai var apdraudēt civilās aviācijas drošību, to valstu gaisa satiksmes vadības dienestiem, kuri var kļūt atbildīgi par lidojuma vadīšanu turpmākā šā gaisa kuģa lidojumā;
13.7.
ieviest un uzturēt informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmas drošības pārvaldību atbilstoši šo noteikumu 21. punktā minētajām prasībām;
13.8.
ziņot Civilās aviācijas aģentūrai par aviācijas drošības noteikumu pārkāpumiem un incidentiem, kā arī veikt šo atgadījumu izmeklēšanu un analīzi atbilstoši Regulas Nr. 376/2014 4.panta prasībām saskaņā ar Civilās aviācijas aģentūras apstiprināto procedūru.
14.
Valsts drošības dienestam ir šādi pienākumi:
14.1.
atbilstoši kompetencei vākt, pārbaudīt un novērtēt informāciju par draudiem civilās aviācijas drošībai;
14.2.
informēt attiecīgās civilās aviācijas institūcijas un tiesību subjektus par paaugstinātu apdraudējumu civilās aviācijas darbībai un nepieciešamību ieviest papildu aviācijas drošības pasākumus;
14.3.
vadīt speciālos pasākumus atbilstoši rīcības plānam civilās aviācijas gaisa kuģu un objektu apdraudējuma novēršanai;
14.4.
veikt informācijas apmaiņu ar citu iesaistīto valstu kompetentajām institūcijām par draudiem civilajai aviācijai vai notikušu nelikumīgu iejaukšanos tās darbībā;
14.5.
savas kompetences ietvaros īstenot pasākumus, lai novērstu nelikumīgu iejaukšanos civilās aviācijas darbībā vai tās draudus, kā arī novērstu tās sekas;
14.6.
koordinēt pretterorisma preventīvo pasākumu ieviešanu civilās aviācijas drošības jomā paaugstināta vai augsta terorisma draudu līmeņa izsludināšanas gadījumā.
14.7.
veikt pastiprināto iepriekšējās darbības pārbaudi likuma "Par aviāciju" 57.1 pantā noteiktajām personām.
15.
Valsts policijai ir šādi pienākumi:
15.1.
vadīt speciālos pasākumus, ja tiek atklātas spridzināšanas ierīces vai ir sprādziena draudi;
15.2.
piedalīties pasākumos, lai novērstu nelikumīgu iejaukšanos civilās aviācijas darbībā vai tās draudus;
15.3.
izskatīt ārvalstu gaisa kuģu ekspluatantu reģistrācijas valstu pieprasījumus atļaujas saņemšanai par bruņotas gaisa kuģa apkalpes vai citu drošības dienestu bruņotu personu klātbūtni gaisa kuģī, veicot lidojumus uz Latvijas Republiku vai no tās;
15.4.
ne vēlāk kā 24 stundas pirms gaisa kuģa plānotā lidojuma informēt gaisa kuģa ekspluatantu par īpaši uzraugāmajiem pasažieriem, iesniedzot Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 4.3.2. apakšpunktā norādīto informāciju.
16.
Valsts robežsardzei ir šādi pienākumi robežšķērsošanas vietā, kas izveidota lidostā vai civilās aviācijas lidlaukā:
16.1.
pavadīt līdz gaisa kuģim personas, kuras tiek izraidītas no Latvijas Republikas piespiedu kārtā;
16.2.
sadarboties ar lidostas vai civilās aviācijas lidlauka struktūrvienībām un citām iesaistītajām institūcijām atbilstoši rīcības plānam civilās aviācijas gaisa kuģu un objektu apdraudējuma novēršanai;
16.3.
informēt gaisa kuģa ekspluatantu par īpaši uzraugāmajiem pasažieriem, iesniedzot Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 4.3.2. apakšpunktā norādīto informāciju šādos termiņos:
16.3.1.
par ārzemnieku, attiecībā uz kuru lidostas vai civilās aviācijas lidlauka robežšķērsošanas vietā pieņemts lēmums atteikt ieceļošanu Latvijas Republikā, – nekavējoties pēc lēmuma pieņemšanas;
16.3.2.
par citiem īpaši uzraugāmajiem pasažieriem – ne vēlāk kā 24 stundas pirms gaisa kuģa plānotā lidojuma;
16.4.
izvērtēt lidostu vai civilās aviācijas lidlauku infrastruktūras attīstības projektu atbilstību robežšķērsošanas pasākumu īstenošanai.
17.
Muitas pārvaldei ir šādi pienākumi:
17.1.
sadarboties ar lidostas Aviācijas drošības dienestu, lai atklātu bīstamus vai aizliegtus priekšmetus pasažieru bagāžā, kā arī kravu un pasta sūtījumos;
17.2.
kontrolēt ieroču izvešanas atļaujas pirms ieroču pieņemšanas pārvadāšanai ar gaisa transportu;
17.3.
sadarboties ar lidostas struktūrvienībām un citām iesaistītajām institūcijām atbilstoši rīcības plānam civilās aviācijas gaisa kuģu un objektu apdraudējuma novēršanai;
17.4.
izvērtēt lidostu vai civilās aviācijas lidlauku infrastruktūras attīstības projektu piemērotību efektīvai muitas kontroles pasākumu īstenošanai.
18.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests atbilstoši kompetencei veic uzdevumus, kas noteikti tā rīcības plānā civilās aviācijas gaisa kuģu un objektu apdraudējuma novēršanai.
19.
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests atbilstoši kompetencei veic uzdevumus, kas noteikti tā rīcības plānā civilās aviācijas gaisa kuģu un objektu apdraudējuma novēršanai.
20.
Pārtikas un veterinārais dienests izvērtē lidostu infrastruktūras attīstības projektu piemērotību Pārtikas un veterinārā dienesta veterinārās, fitosanitārās, pārtikas nekaitīguma, nepārtikas preču drošuma, kvalitātes un klasifikācijas kontroles pasākumu efektīvai īstenošanai.
21.
Informācijas un komunikāciju tehnoloģiju sistēmas (turpmāk – sistēmas) drošības pārvaldībai lidosta, gaisa kuģu ekspluatants,  aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējs un Valsts civilās aviācijas drošības programmā noteiktie tiesību subjekti nodrošina civilās aviācijas darbībai nepieciešamās informācijas un sakaru tehnoloģiju sistēmu un datu aizsardzību pret nesankcionētu iejaukšanos šādā kārtībā:
21.1.
ievieš Latvijas standartu LVS ISO/IEC 27001:2013 "Informācijas tehnoloģija. Drošības paņēmieni. Informācijas drošības pārvaldības sistēmas", vai arī nodrošina sistēmas drošības pārvaldības atbilstību Latvijas standartā LVS ISO/IEC 27001:2013 "Informācijas tehnoloģija. Drošības paņēmieni. Informācijas drošības pārvaldības sistēmas" norādītajiem kritērijiem un vērtēšanas metodēm;
21.2.
norīko atbildīgo personu, kuras pienākumos ir nodrošināt sistēmas pastāvīgu aizsardzību pret nesankcionētu iejaukšanos, kā arī iestādes nepārtrauktai un drošai darbībai nepieciešamo datu un informācijas aizsardzību. Minētās personas kvalifikācija atbilst vismaz informācijas sistēmas drošības speciālista profesijas standartā noteiktajiem kritērijiem.
21.3.
veic standarta iepriekšējās darbības pārbaudi un nodrošināt pastiprinātās iepriekšējās darbības pārbaudes veikšanu visām personām visām personām, kas tiek pieņemtas darbā un kurām ir administratora tiesības vai atļauja bez uzraudzības un neierobežoti piekļūt civilās aviācijas kritisko informāciju un komunikācijas tehnoloģiju sistēmām un datiem, organizēt drošības izpratnes mācības;
21.4.
identificē sistēmu un datu kritiskās daļas, kas varētu apdraudēt civilās aviācijas drošību un noteikt nepieciešamos un atbilstošos pasākumus, procedūras, resursus un instrumentus to aizsardzībai.
21.5.
veic pastāvīgu riska novērtējumu attiecībā uz kiberuzbrukuma draudiem un aizsargāt sistēmas un datus no nelikumīgas iejaukšanās;
21.6.
ievieš procedūras tiesību subjekta darbības atjaunošanai pēc notikuša kiberuzbrukuma;
21.7.
ziņo Civilās aviācijas aģentūrai par kiberuzbrukumiem un incidentiem, kā arī veikt šo atgadījumu izmeklēšanu un analīzi, saskaņā ar Civilās aviācijas aģentūras izstrādāto procedūru.
22.
Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2010.gada 27.aprīļa noteikumus Nr.397 „Noteikumi par Valsts civilās aviācijas drošības programmu” (Latvijas Vēstnesis, 2010, 69. nr.; 2012, 45. nr.; 2013, 173. nr.; 2017, 103. nr.; 2019, 42. nr.).
23.
Šo noteikumu 4.9. apakšpunkts stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī.
24.
Šo noteikumu 4.31., 5.28., 6.5., 7.19., 8.8., 9.8., 10.9., 11.4., 12.4. un 13.8. apakšpunkts stājas spēkā 2023. gada 1. septembrī.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds