Noteikumu konsolidētā versija

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-572
Kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu pasākumam "Ražotāju grupu un organizāciju izveide"
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku
attīstības likuma
5.panta ceturto daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu (turpmāk – atbalsts) pasākumam "Ražotāju grupu un organizāciju izveide" (turpmāk – pasākums), pamatojoties uz izstrādātu biznesa plānu.
2.
Projektu iesniegumu pieņemšanu izsludina, projektu iesniegumus vērtē un atlasa, lēmumu pieņem un paziņo, kā arī atbalstu pieprasa un sankcijas piemēro saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gada plānošanas periodā un pārejas periodā 2021. un 2022. gadā.
(Grozīts ar MK 29.09.2015. noteikumiem Nr. 556; MK 24.08.2021. noteikumiem Nr. 579)
3.
Atbalstu piešķir:
3.1.
lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām – saskaņā ar Padomes 2013. gada 17. decembra Regulu (EK) Nr. 1305/2013 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1698/2005 (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 20. decembris, Nr. L347) (turpmāk – regula Nr.  1305/2013);
3.2.
mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām – saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352) (turpmāk – regula Nr. 1407/2013);
3.3.
saskaņā ar šo noteikumu VI1 nodaļu atbilstīgajām lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām – pamatojoties uz regulu Nr. 1407/2013;
3.4.
saskaņā ar šo noteikumu VI2 nodaļu lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām – pamatojoties uz regulu Nr. 1407/2013;
3.5.
saskaņā ar šo noteikumu VI3 nodaļu mazajām un vidējām lauksaimniecības un mežsaimniecības kooperatīvajām sabiedrībām – pamatojoties uz regulu Nr. 1407/2013.
(Grozīts ar MK 29.09.2015. noteikumiem Nr. 556; MK 24.04.2018. noteikumiem Nr. 241; MK 24.08.2021. noteikumiem Nr. 579)
4.
Pasākuma mērķis ir veicināt lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību veidošanos un efektīvu darbību centralizētas pirmapstrādes un tirgus izpētes nodrošināšanā, produkcijas realizācijā, kā arī jaunu noieta tirgu apgūšanā.
5.
Atbalsta pretendents ir lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība, mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība, augļu un dārzeņu ražotāju grupa vai organizācija, kā arī tāda kooperatīvā sabiedrība, kuras biedri ir tikai citas sabiedrības (turpmāk – kooperatīvu apvienība) un kura ir ieguvusi atbilstības statusu atbilstoši normatīvajiem aktiem par lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību atbilstības izvērtēšanu (turpmāk – atbalsta pretendents), izņemot:
5.1.
atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības, kuras ir atzītas un kurām ir piešķirts atbalsts saskaņā ar normatīvajiem aktiem par augļu un dārzeņu ražotāju grupu un organizāciju atzīšanu;
5.2.
atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības, augļu un dārzeņu ražotāju grupas vai organizācijas, kurām ir piešķirts atbalsts 2004.–2006. gada un 2007.–2013. gada plānošanas perioda pasākumā "Ražotāju grupas" un 2014.–2020. gada plānošanas perioda pasākumā "Ražotāju grupu un organizāciju izveide";
5.3.
konvencionālās piena un graudu atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības, augļu un dārzeņu ražotāju grupas vai organizācijas;
5.4.
atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības, augļu un dārzeņu ražotāju grupas vai organizācijas, kas atbilstības statusu pirmo reizi ieguvušas pirms 2019. gada, kā arī tādas atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības, kuras pēc 2019. gada reorganizētas vai dibinātas no jauna.
5.1
Šo noteikumu 3.3. apakšpunktā minēto atbalstu piešķir atbilstoši šo noteikumu VI1 nodaļas nosacījumiem.
(MK 29.09.2015. noteikumu Nr. 556 redakcijā)
5.2
Lauku atbalsta dienests lēmumu par šo noteikumu 3.2. un 3.5. apakšpunktā minētā atbalsta piešķiršanu pieņem līdz 2023. gada 30. jūnijam, bet lēmumu par šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētā atbalsta piešķiršanu – līdz 2027. gada 31. decembrim.
5.3
Lauku atbalsta dienests veic šo noteikumu 3.2., 3.3., 3.4. un 3.5. apakšpunktā minētā atbalsta uzskaiti, ievērojot normatīvos aktus par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem, kā arī norāda ziņas par kārtējo gadu un diviem iepriekšējiem kalendāra gadiem. Lauku atbalsta dienests datus par de minimis atbalsta shēmu uzglabā 10 fiskālos gadus, sākot no dienas, kurā saskaņā ar šo shēmu piešķirts pēdējais individuālais atbalsts.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā, kas grozīta ar MK 24.08.2021. noteikumiem Nr. 579)
5.4
Lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības, tostarp atbilstīgās lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības, informāciju par saņemto de minimis atbalstu glabā 10 fiskālos gadus, sākot no dienas, kurā piešķirts pēdējais šo noteikumu 3.2., 3.3., 3.4. un 3.5. apakšpunktā minētais atbalsts.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā, kas grozīta ar MK 24.08.2021. noteikumiem Nr. 579)
5.5
Datums, kad pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulu Nr. 1407/2013, ir de minimis atbalsta piešķiršanas datums.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
5.6
Ja tiek konstatēts, ka ir pārkāptas regulas Nr. 1407/2013 prasības, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam visu projektā saņemto komercdarbības atbalstu atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma V nodaļas nosacījumiem.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
6.
Atbalsta pasākuma īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija. Atbalsta pretendents ir tiesīgs vienlaikus saņemt tikai vienu no šo noteikumu 3. punktā minētajiem atbalsta maksājumiem.
(Grozīts ar MK 24.08.2021. noteikumiem Nr. 579)
II.Atbalsta saņemšanas nosacījumi
7.
Atbalsta pretendents atbilst šādiem nosacījumiem:
7.1.
ir reģistrēts Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā ne agrāk kā 2012. gada 1. janvārī;
7.2.
atbilstības statusu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kooperatīvo sabiedrību atbilstību pirmo reizi ir ieguvis pēc 2019. gada 1. janvāra;
7.3.
atbilst mazo un vidējo uzņēmumu definīcijai, kas noteikta Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2013. gada 17. decembra Regulas Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006, 2. pantā;
7.4.
ir izstrādājis biznesa plānu vismaz viena mērķa īstenošanai atbilstoši šo noteikumu 9. punktā minētajām atbalstāmajām aktivitātēm un atbalsta iesniegumā ir apliecinājis, ka, īstenojot biznesa plānu, apņemas sasniegt biznesa plānā noteiktos mērķus un sasniedzamos rādītājus;
7.5.
šo noteikumu 7.4. apakšpunktā minētais biznesa plāns ir apstiprināts Lauku atbalsta dienestā.
(Grozīts ar MK 29.09.2015. noteikumiem Nr. 556; MK 24.08.2021. noteikumiem Nr. 579)
8.
Atbilstīgā mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība saskaņā ar regulu Nr. 1407/2013 nevar pretendēt uz atbalstu, ja:
8.1.
tai ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process vai ar tiesas spriedumu tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, vai ar tiesas lēmumu tiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, tai ir uzsākta bankrota procedūra, piemērota sanācija vai mierizlīgums vai tās saimnieciskā darbība ir izbeigta vai tā atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tai pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru;
8.2.
tās saimnieciskā darbība ir saistīta ar nozarēm un darbībām, kas minētas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punktā, bet, ja pretendents darbojas arī nozarēs, kas minētas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punkta "a", "b" vai "c" apakšpunktā, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu no tām darbībām, kurām piešķirts de minimis atbalsts saskaņā ar regulu Nr. 1407/2013.
(Grozīts ar MK 29.09.2015. noteikumiem Nr. 556)
9.
Pasākumā atbalsta aktivitātes, kuru mērķis ir:
9.1.
ražošanas procesa un saražotās produkcijas pielāgošana tirgus prasībām;
9.2.
preču sagatavošana pārdošanai, kā arī pārdošanas centralizācijas un piegādes nodrošināšana;
9.3.
vienotu prasību izstrāde attiecībā uz ražošanas informāciju, īpaši attiecībā uz ražas novākšanu un pieejamību;
9.4.
uzņēmējdarbības un tirgvedības prasmju attīstīšana un inovatīvu procesu organizēšana un veicināšana.
10.
Īstenojot biznesa plānu:
10.1.
atbilstīgā kooperatīvā sabiedrība mežsaimniecības nozarē izpilda visus biznesa plānā noteiktos mērķus un minētā plāna īstenošanas pēdējā gadā ir sasniegusi šādus rādītājus:
10.1.1.
katru gadu vismaz par četriem procentiem gadā un par 20 procentiem visā saistību periodā ir palielinājusi kopējo ar sabiedrības starpniecību pārdotās produkcijas neto apgrozījumu salīdzinājumā ar pēdējo noslēgto gadu pirms biznesa plāna iesniegšanas;
10.1.2.
katru gadu vismaz par astoņiem procentiem gadā un visā saistību periodā par 40 procentiem ir palielinājusi sabiedrības biedru skaitu salīdzinājumā ar pēdējo noslēgto gadu pirms biznesa plāna iesniegšanas;
10.2.
atbilstīgā kooperatīvā sabiedrība lauksaimniecības nozarē, kas uzsākusi biznesa plāna īstenošanu 2021. gadā, izpilda biznesa plānā noteiktos mērķus un sasniedz šādus rādītājus:
10.2.1.
2024. gadā kopumā vismaz par 10 procentiem palielina kopējo ar sabiedrības starpniecību pārdotās produkcijas neto apgrozījumu vai apjomu salīdzinājumā ar 2020. gadā ar sabiedrības starpniecību pārdotās produkcijas neto apgrozījumu vai apjomu;
10.2.2.
ne vēlāk kā 2024. gadā vismaz par 10 procentiem, bet ne mazāk kā par vienu biedru palielina to biedru skaitu, ar kuriem sabiedrībai ir apgrozījums, salīdzinājumā ar to biedru skaitu, ar kuriem sabiedrībai bija apgrozījums 2020. gadā;
10.2.3.
palielina biedru realizētās produkcijas apjomu vai apmēru, nodrošinot, ka ne vēlāk kā 2024. gadā vismaz pieci kooperatīvu apvienības biedri vismaz 60 procentus savas konkrētās produkcijas realizē ar kooperatīvu apvienības starpniecību.
10.3.
atbilstīgā kooperatīvā sabiedrība lauksaimniecības nozarē, kas uzsākusi biznesa plāna īstenošanu 2022. gadā, izpilda biznesa plānā noteiktos mērķus un sasniedz šādus rādītājus:
10.3.1.
2026. gadā kopumā vismaz par 10 procentiem palielina kopējo ar sabiedrības starpniecību pārdotās produkcijas neto apgrozījumu vai apjomu salīdzinājumā ar 2021. gadā ar sabiedrības starpniecību pārdotās produkcijas neto apgrozījumu vai apjomu;
10.3.2.
ne vēlāk kā 2026. gadā vismaz par 10 procentiem, bet ne mazāk kā par vienu biedru palielina to biedru skaitu, ar kuriem sabiedrībai ir apgrozījums, salīdzinājumā ar to biedru skaitu, ar kuriem sabiedrībai bija apgrozījums 2021. gadā;
10.3.3.
palielina biedru realizētās produkcijas apjomu vai apmēru, nodrošinot, ka ne vēlāk kā 2026. gadā vismaz pieci kooperatīvu apvienības biedri vismaz 60 procentus savas konkrētās produkcijas realizē ar kooperatīvu apvienības starpniecību.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
11.
Atbalsta pretendents arī nākamos piecus gadus pēc biznesa plāna īstenošanas iegūst atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības statusu.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
12.
Ja atbalsta pretendents ir mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība, tā, organizējot reklāmas pasākumus saskaņā ar šo noteikumu 4. punktā minētajiem pasākuma mērķiem – tirgus izpētes nodrošināšana, produkcijas realizācija, jaunu noieta tirgu apgūšana –, ievēro šādus nosacījumus:
12.1.
reklāmas kampaņa pēc būtības ir vispārēja un sniedz labumu visiem attiecīgā veida produktu ražotājiem;
12.2.
reklāmā netiek minēta produktu izcelsmes valsts;
12.3.
reklāmu var īstenot ražotāju grupas vai citas organizācijas neatkarīgi no to lieluma.
13.
Priekšroka atbalsta saņemšanai ir atbalsta pretendentam, kas saņēmis lielāku punktu skaitu šo noteikumu 1. pielikumā minētajos biznesa plānu atlases kritērijos.
III.Atbalsta apmērs un intensitāte
14.
Atbalstu atbilstīgām kooperatīvajām sabiedrībām lauksaimniecības nozarē aprēķina, pamatojoties uz regulas Nr. 1305/2013 27. panta 3. punktu:
14.1.
pirmajā gadā atbalsta apmērs ir 10 procentu no iepriekšējā gadā biedru saražotās un ar sabiedrības starpniecību pārdotās lauksaimniecības produkcijas gada apjoma vērtības;
14.2.
otrajā gadā atbalsta apmērs ir astoņi procenti, trešajā gadā – seši procenti, ceturtajā gadā – četri procenti un piektajā gadā – divi procenti no iepriekšējā gadā biedru saražotās un ar sabiedrības starpniecību pārdotās lauksaimniecības produkcijas gada apjoma vērtības.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā, kas grozīta ar MK 24.08.2021. noteikumiem Nr. 579)
15.
Atbalstu atbilstīgajām kooperatīvajām sabiedrībām mežsaimniecības nozarē aprēķina, pamatojoties uz regulas Nr. 1305/2013 27. panta 3. punktu:
15.1.
pirmajā gadā atbalsta apmērs ir 10 procentu no sabiedrības biedru pārdotās mežsaimniecības produkcijas vidējās vērtības pēdējos piecos gados pirms grupas vai organizācijas pirmreizējā atbilstības statusa iegūšanas atbilstoši normatīvajam aktam, kas nosaka lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību atbilstības izvērtēšanu (izņemot lielāko un mazāko vērtību);
15.2.
otrajā gadā atbalsta apmērs ir astoņi procenti, trešajā gadā – seši procenti, ceturtajā gadā – četri procenti un piektajā gadā – divi procenti no sabiedrības pārdotās mežsaimniecības produkcijas gada apjoma vērtības.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
16.
Atbilstīgām kooperatīvajām sabiedrībām lauksaimniecības nozarē izmaksājamais maksimālais atbalsta apmērs vienā gadā nepārsniedz 100 000 euro un visā programmēšanas periodā – 500 000 euro.
17.
Atbilstīgām kooperatīvajām sabiedrībām mežsaimniecības nozarē izmaksājamais maksimālais atbalsta apmērs vienā gadā nepārsniedz 100 000 euro, ievērojot, ka atbalsta apmērs, kas piešķirts atbilstoši šiem noteikumiem, vienam vienotam uzņēmumam kopā attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados nepārsniedz regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteiktos ierobežojumus. Viens vienots uzņēmums atbilst regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punktā noteiktajai viena vienota uzņēmuma definīcijai.
18.
Atbalsta apmēru samazina proporcionāli to biedru skaitam, kuriem 2004.–2006. un 2007.–2013. gada pasākumā "Ražotāju grupas" un 2014.–2020. gada programmēšanas periodā pasākumā "Ražotāju grupu un organizāciju izveide" ir piešķirts atbalsts attiecīgajā nozarē kā citas sabiedrības biedriem, kā arī atbilstoši to biedru skaitam, no kuriem sabiedrība realizācijai iepērk konvencionālo pienu un graudus. Atbalsta samazinājumu nepiemēro kooperatīvu apvienībām.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
19.
Atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 procentu no šo noteikumu V nodaļā minētajām attiecināmajām izmaksām.
19.1
(Svītrots ar MK 24.08.2021. noteikumiem Nr. 579)
20.
Ievērojot regulas Nr. 1407/2013 5. panta 1. un 2. punktu, šo noteikumu 17. punktā minēto de minimis atbalstu drīkst kumulēt gan ar citu de minimis atbalstu līdz regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā vai citās de minimis atbalsta regulās noteiktajiem attiecīgajiem robežlielumiem, gan ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja ar šo kumulāciju netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kas noteikta citā valsts atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā.
(MK 29.09.2015. noteikumu Nr. 556 redakcijā)
IV.Atbalsta piešķiršanas kārtība
21.
Atbalstu izmaksā kā vienotas likmes atbalstu, kas sadalīts gada maksājumos, ne ilgāk kā piecus gadus pēc dienas, kad atbalsta pretendents ir atzīts Lauku atbalsta dienestā, pamatojoties uz tā biznesa plānu.
22.
Atbalstu izmaksā:
22.1.
atbilstīgai kooperatīvajai sabiedrībai mežsaimniecības nozarē – reizi gadā, pamatojoties gan uz faktiskajām attiecināmajām izmaksām, kas atbalsta pretendentam bijušas atbilstoši Lauku atbalsta dienestā apstiprinātajam biznesa plānam, gan uz atbalsta pretendenta kārtējā gadā iesniegto maksājuma pieprasījumu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gada plānošanas periodā un gada pārskatu par plānoto sasniedzamo rādītāju izpildi un mērķu sasniegšanu saskaņā ar šo noteikumu 2. pielikumu;
22.2.
atbilstīgai kooperatīvajai sabiedrībai lauksaimniecības nozarē, kas uzsākusi biznesa plāna īstenošanu 2021. gadā, – pamatojoties uz:
22.2.1.
faktiskajām attiecināmajām izmaksām, kas atbalsta pretendentam bijušas, īstenojot Lauku atbalsta dienestā apstiprināto biznesa plānu;
22.2.2.
atbalsta pretendenta iesniegto maksājuma pieprasījumu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gada plānošanas periodā;
22.2.3.
pārskatu par biznesa plāna izpildi un sasniedzamajiem rādītājiem saskaņā ar šo noteikumu 2.1 pielikumu.
22.3.
atbilstīgai kooperatīvajai sabiedrībai lauksaimniecības nozarē, kas uzsākusi biznesa plāna īstenošanu 2022. gadā, –  reizi gadā, pamatojoties uz:
22.3.1.
faktiskajām attiecināmajām izmaksām Lauku atbalsta dienestā apstiprinātā biznesa plāna īstenošanā;
22.3.2.
atbalsta pretendenta kārtējā gadā iesniegto maksājuma pieprasījumu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gada plānošanas periodā;
22.3.3.
 gada pārskatu par plānoto  rādītāju izpildi un mērķu sasniegšanu saskaņā ar šo noteikumu 2.2 pielikumu.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
23.
Biznesa plāna īstenošanas laikā atbalsta pretendentam ir tiesības Lauku atbalsta dienesta lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu noteiktajā termiņā četras reizes pieprasīt priekšapmaksu 90 procentu apmērā no kārtējā gadā plānotās atbalsta maksājuma summas, iesniedzot Lauku atbalsta dienestā priekšapmaksas pieprasījumu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gada plānošanas periodā.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
24.
Pēc priekšapmaksas pieprasījuma saņemšanas atbalstu piešķir šādā kārtībā:
24.1.
atbilstīgai kooperatīvajai sabiedrībai mežsaimniecības nozarē:
24.1.1.
Lauku atbalsta dienests 30 kalendāra dienu laikā pēc šo noteikumu 23. punktā minēto dokumentu saņemšanas pārbauda to atbilstību un pārskaita maksājumu uz atbalsta pretendenta atvērto norēķinu kontu Valsts kasē;
24.1.2.
atbalsta pretendents preču piegādātājam, darbu izpildītājam vai pakalpojumu sniedzējam samaksā pilnā apmērā no Valsts kasē atvērtā norēķinu konta;
24.1.3.
pēc biznesa plāna daļas īstenošanas atbalsta pretendents saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gada plānošanas periodā, pamatojoties uz izdevumus apliecinošajiem dokumentiem, iesniedz Lauku atbalsta dienestā maksājuma pieprasījumu par tā faktiskajām attiecināmajām izmaksām, kas ietvertas Lauku atbalsta dienesta apstiprinātajā biznesa plānā, un pārskatu par plānoto sasniedzamo rādītāju izpildi un mērķu sasniegšanu saskaņā ar šo noteikumu 2. pielikumu;
24.1.4.
Lauku atbalsta dienests izskata maksājuma pieprasījumu un pārskatu par plānoto sasniedzamo rādītāju izpildi un mērķu sasniegšanu un, ja tajā ietvertie izdevumi ir atbilstoši un sasniegtie rādītāji ir atzīstami par atbilstošiem plānotajiem mērķiem, sagatavo maksājuma uzdevumu par faktisko attiecināmo izdevumu atmaksu un iesniedz to Valsts kasē pārskaitīšanai valsts budžeta ieņēmumos;
24.2.
atbilstīgai kooperatīvajai sabiedrībai lauksaimniecības nozarē, kas uzsākusi biznesa plāna īstenošanu 2021. gadā:
24.2.1.
Lauku atbalsta dienests 30 kalendāra dienu laikā pēc šo noteikumu 23. punktā minētā priekšapmaksas pieprasījuma saņemšanas pārbauda tā atbilstību un pārskaita maksājumu uz atbalsta pretendenta atvērto norēķinu kontu kredītiestādē;
24.2.2.
pēc katras biznesa plāna daļas īstenošanas atbalsta pretendents, ievērojot Lauku atbalsta dienesta lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu noteikto termiņu, iesniedz Lauku atbalsta dienestā pārskatu par biznesa plāna izpildi un sasniedzamajiem rādītājiem saskaņā ar šo noteikumu 2.1 pielikumu;
24.2.3.
pēc biznesa plāna daļas īstenošanas atbalsta pretendents saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gada plānošanas periodā, pamatojoties uz izdevumus apliecinošajiem dokumentiem un ievērojot Lauku atbalsta dienesta lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu noteikto termiņu, bet ne vēlāk kā pēc priekšpēdējās biznesa plāna daļas īstenošanas iesniedz Lauku atbalsta dienestā maksājuma pieprasījumu par tām faktiskajām attiecināmajām izmaksām, kas ietvertas Lauku atbalsta dienesta apstiprinātajā biznesa plānā.
24.3.
atbilstīgai kooperatīvajai sabiedrībai lauksaimniecības nozarē, kas uzsākusi biznesa plāna īstenošanu 2022. gadā: 
24.3.1.
Lauku atbalsta dienests 30 kalendāra dienu laikā pēc šo noteikumu 23. punktā minētā priekšapmaksas pieprasījuma saņemšanas pārbauda tā atbilstību un pārskaita maksājumu uz atbalsta pretendenta atvērto norēķinu kontu kredītiestādē;
24.3.2.
pēc katras biznesa plāna daļas īstenošanas atbalsta pretendents, ievērojot Lauku atbalsta dienesta lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu noteikto termiņu, iesniedz Lauku atbalsta dienestā pārskatu par biznesa plāna izpildi un sasniedzamajiem rādītājiem saskaņā ar šo noteikumu 2.2 pielikumu;
24.3.3.
pēc biznesa plāna daļas īstenošanas atbalsta pretendents saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gada plānošanas periodā, pamatojoties uz izdevumus apliecinošajiem dokumentiem un ievērojot Lauku atbalsta dienesta lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu noteikto termiņu, iesniedz Lauku atbalsta dienestā maksājuma pieprasījumu par tām faktiskajām attiecināmajām izmaksām, kas ietvertas Lauku atbalsta dienesta apstiprinātajā biznesa plānā.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
25.
Lauku atbalsta dienests:
25.1.
atbilstīgai kooperatīvajai sabiedrībai mežsaimniecības nozarē:
25.1.1.
nākamo maksājumu vai šo noteikumu 23. punktā minēto priekšapmaksu pārskaita, ja, izvērtējot atbalsta pretendenta iesniegto maksājuma pieprasījumu un pārskatu, tajā ietvertie izdevumi ir attiecināmi un pamatoti ar attaisnojošiem dokumentiem un sasniegtie rādītāji atbilst plānotajiem mērķiem;
25.1.2.
biznesa plāna īstenošanas pēdējā gadā paredzēto atbalstu izmaksā tikai pēc biznesa plāna īstenošanas pārbaudes, kā arī noteikto mērķu un sasniedzamo rādītāju sasniegšanas atbilstoši plānotajam;
25.2.
atbilstīgai kooperatīvajai sabiedrībai lauksaimniecības nozarē, kas uzsākusi biznesa plāna īstenošanu 2021. gadā:
25.2.1.
nākamo maksājumu pārskaita, ja, izvērtējot atbalsta pretendenta iesniegto maksājuma pieprasījumu un pārskatu, tajā ietvertie izdevumi ir attiecināmi un pamatoti ar attaisnojošiem dokumentiem;
25.2.2.
biznesa plāna īstenošanas pēdējā gadā paredzēto atbalstu izmaksā tikai pēc biznesa plāna īstenošanas pārbaudes, kā arī plānoto mērķu un rādītāju sasniegšanas.
25.3.
atbilstīgai kooperatīvajai sabiedrībai lauksaimniecības nozarē, kas uzsākusi biznesa plāna īstenošanu 2022. gadā:
25.3.1.
nākamo maksājumu vai šo noteikumu 23. punktā minēto priekšapmaksu pārskaita, ja, izvērtējot atbalsta pretendenta iesniegto maksājuma pieprasījumu un pārskatu, tajā ietvertie izdevumi ir attiecināmi un pamatoti ar attaisnojošiem dokumentiem un sasniegtie rādītāji atbilst plānotajam;
25.3.2.
biznesa plāna īstenošanas pēdējā gadā paredzēto atbalstu izmaksā tikai pēc biznesa plāna īstenošanas pārbaudes, kā arī plānoto mērķu un rādītāju sasniegšanas.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
26.
Ja Lauku atbalsta dienests konstatē, ka:
26.1.
atbalsta pretendenta iepriekšējā perioda izdevumi nav attiecināmi vai atbilstoši, Lauku atbalsta dienests atbalsta summu proporcionāli samazina saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gada plānošanas periodā;
26.2.
atbalsta pretendents nav sasniedzis noteiktos mērķus un sasniedzamos rādītājus, Lauku atbalsta dienests pieņem lēmumu par atbalsta atmaksu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gada plānošanas periodā.
(Grozīts ar MK 29.09.2015. noteikumiem Nr. 556)
27.
Ja atbalsta pretendents kādā no biznesa plāna īstenošanas gadiem neiegūst atbilstības statusu vai pārtrauc biznesa plāna īstenošanu, Lauku atbalsta dienests pieņemt lēmumu par tā izslēgšanu uz trim gadiem no valsts un Eiropas Savienības atbalsta pretendentu loka un saņemtā atbalsta atmaksu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gada plānošanas periodā.
(Grozīts ar MK 29.09.2015. noteikumiem Nr. 556)
28.
(Svītrots ar MK 24.08.2021. noteikumiem Nr. 579)
V.Attiecināmās izmaksas
29.
Attiecināmās izmaksas ir vispārējās izmaksas (tai skaitā biroja telpu īre, jauna biroja aprīkojuma, datortehnikas un programmatūras iegāde, biroja juridiskās un biroja administratīvā personāla izmaksas kopā ar darbaspēka nodokļiem, biroja administratīvās izmaksas (kancelejas preču, sakaru un degvielas izmaksas), jaunu iekārtu, jaunas tehnikas, aprīkojuma iegāde un uzstādīšana, loģistikas transporta iegāde, sertifikācijas procesa izmaksas produkcijas kvalitātes sertifikāta iegūšanai), kas ir pamatotas un tieši saistītas ar biznesa plāna īstenošanu šajos noteikumos minēto mērķu sasniegšanai.
(Grozīts ar MK 24.08.2021. noteikumiem Nr. 579)
30.
Attiecināmās izmaksas nosaka atbilstoši tirgus cenai. Darba samaksa personālam nedrīkst pārsniegt 1500 euro mēnesī (tai skaitā darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas), autotransporta nomas izmaksas operatīvā līzinga gadījumā nedrīkst pārsniegt 350 euro mēnesī, pārējos gadījumos (tai skaitā finanšu līzinga gadījumā) – 150 euro mēnesī. Attiecināmajās izmaksās neiekļauj pievienotās vērtības nodokli, ja vien tas nav atgūstams saskaņā ar pievienotās vērtības nodokli reglamentējošiem tiesību aktiem. Jaunā iekārta vai tehnika, kas iegādāta, izmantojot finanšu līzingu, nonāk atbalsta saņēmēja īpašumā.
31.
Biznesa plānā paredzēto pakalpojumu, biroja aprīkojuma, informācijas tehnoloģiju, programmnodrošinājuma, iekārtu, tehnikas, aprīkojuma iegādei un citām vispārējām izmaksām ievēro normatīvo aktu prasības par iepirkuma procedūras piemērošanu. Izvēlēto piedāvājumu apliecina, salīdzinot vismaz divus derīgus piedāvājumus konkrētai iegādei vai izmaksām neatkarīgi no iepirkuma procedūras veida.
32.
Atbalsta pretendents biznesa plāna īstenošanas laikā nodrošina:
32.1.
pamatojuma dokumentus, kas apliecina, ka izmaksas ir faktiski bijušas un ir tieši attiecināmas uz biznesa plānā paredzēto darbību īstenošanu;
32.2.
attiecināmo izdevumu atbilstību sabiedrības gada pārskatā norādītajiem datiem.
33.
Ja, īstenojot biznesa plānu, ir iegādāta jauna iekārta, tehnika, aprīkojums, loģistikas transportlīdzeklis vai veikta cita veida investīcija, atbalsta pretendents savā saimnieciskajā darbībā šo investīciju izmanto ne mazāk kā piecus gadus pēc tā iegādes dienas. Ja atbalsta pretendents minēto nosacījumu neizpilda, Lauku atbalsta dienests pieņem lēmumu par atbalsta atmaksu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gada plānošanas periodā.
(Grozīts ar MK 29.09.2015. noteikumiem Nr. 556)
33.1
Šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minēto atbalstu nevar apvienot ar citu publisku atbalstu, kas saņemts no citām vietējām, reģionālām, valsts vai Eiropas Savienības programmām par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
VI.Pieteikšanās kārtība un iesniedzamie dokumenti
34.
Lai pieteiktos atbalstam, atbalsta pretendents personīgi (izņemot gadījumu, ja projekta iesniegumu iesniedz elektroniski saskaņā ar normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu) iesniedz Lauku atbalsta dienestā šādus dokumentus:
34.1.
iesniegumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar šo noteikumu 3. pielikumu;
34.2.
vienkāršotu biznesa plānu saskaņā ar šo noteikumu 4. pielikumu. Plānā ietver:
34.2.1.
problēmas risinājuma aprakstu un plānoto aktivitāšu aprakstu;
34.2.2.
biznesa plāna sasniedzamos rādītājus;
34.2.3.
biznesa plāna budžeta kopsavilkumu, tostarp indikatīvu naudas plūsmas pārskatu pa gadiem projekta iesnieguma iesniegšanas gadā, turpmākajos gados līdz projekta īstenošanas beigām un gadā pēc projekta īstenošanas;
34.2.4.
aprakstu par biznesa plāna sasniedzamo rādītāju ilgtspējas nodrošināšanu vismaz piecus gadus pēc biznesa plāna pabeigšanas;
34.3.
mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības – informāciju par sabiedrības biedru pārdoto produkciju pēdējos piecos gados saskaņā ar šo noteikumu 5. pielikuma 1. tabulu;
34.4.
atbalsta pretendenta deklarāciju saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gada plānošanas periodā;
34.5.
atbalsta pretendenta deklarāciju par atbilstību mazā un vidējā uzņēmuma definīcijai;
34.6.
atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības biedru sarakstu (5. pielikuma 2. tabula);
34.7.
atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības biedru tās kopsapulces protokola izrakstu, kurā sabiedrība pieņēmusi lēmumu par pieteikšanos valsts un Eiropas Savienības atbalstam un apstiprinājusi konkrētu sabiedrības aktivitāšu īstenošanu, un kopsapulces dalībnieku reģistra kopiju;
34.8.
uzskaites veidlapu par atbilstīgās mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības saņemto de minimis atbalstu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
(Grozīts ar MK 29.09.2015. noteikumiem Nr. 556; MK 24.04.2018. noteikumiem Nr. 241)
35.
Pēc biznesa plāna apstiprināšanas un īstenošanas uzsākšanas atbilstīgā kooperatīvā sabiedrība Lauku atbalsta dienesta lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu noteiktajā termiņā Lauku atbalsta dienestā iesniedz:
35.1.
atbilstīgā kooperatīvā sabiedrība mežsaimniecības nozarē pēc katra biznesa plāna īstenošanas gada beigām iesniedz:
35.1.1.
pārskatu par biznesa plāna īstenošanu (tostarp informāciju par izmaksām), kā arī plānoto sasniedzamo rādītāju un mērķu izpildi;
35.1.2.
uzskaites veidlapu par atbilstīgās mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības viena vienota uzņēmuma līmenī saņemto de minimis atbalstu;
35.1.3.
kārtējā gada maksājuma pieprasījumu par faktiskajām izmaksām atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gada plānošanas periodā;
35.1.4.
atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības biedru sarakstu pēc stāvokļa pēdējā noslēgtā finanšu gada beigās atbilstoši šo noteikumu 5. pielikuma 2. tabulai;
35.2.
atbilstīgā kooperatīvā sabiedrība lauksaimniecības nozarē, kas uzsākusi biznesa plāna īstenošanu 2021. gadā, iesniedz:
35.2.1.
ikgadēju pārskatu par biznesa plāna izpildi un sasniedzamajiem rādītājiem saskaņā ar šo noteikumu 2.1 pielikumu;
35.2.2.
maksājuma pieprasījumu par faktiskajām izmaksām atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gada plānošanas periodā;
35.2.3.
atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības biedru sarakstu pēc stāvokļa pēdējā noslēgtā finanšu gada beigās atbilstoši šo noteikumu 5. pielikuma 2. tabulai.
35.3.
atbilstīgā kooperatīvā sabiedrība lauksaimniecības nozarē, kas uzsākusi biznesa plāna īstenošanu 2022. gadā, iesniedz:
35.3.1.
ikgadēju pārskatu par biznesa plāna izpildi un sasniedzamajiem rādītājiem saskaņā ar šo noteikumu 2.2 pielikumu (kā arī informāciju par izmaksām);
35.3.2.
kārtējā gada maksājuma pieprasījumu par faktiskajām izmaksām atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gada plānošanas periodā;
35.3.3.
atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības biedru sarakstu pēc stāvokļa pēdējā noslēgtā finanšu gada beigās atbilstoši šo noteikumu 5. pielikuma 2. tabulai.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
36.
Atbalsta pretendents ir tiesīgs iesniegt Lauku atbalsta dienestā grozījumus biznesa plānā, ja tie pēc būtības nemaina plānotos mērķus un nepasliktina plānoto sasniedzamo rādītāju iznākumu salīdzinājumā ar situāciju, kad pirmo reizi tika apstiprināta biznesa plāna īstenošana.
37.
Ja kārtējā gada beigās plānotais budžets ir izpildīts mazāk nekā par 30 procentiem un neizpildīšanas iemesls nav nepārvarama vara vai cits no atbalsta pretendenta gribas neatkarīgs iemesls, Lauku atbalsta dienests, izvērtējot pārskatu par biznesa plāna īstenošanu, pieņem lēmumu samazināt atbalsta pretendentam plānoto atbalsta summu par neizpildīto daļu.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
38.
Atbalsta pretendents ir tiesīgs uzsākt biznesa plāna grozījumos paredzēto pasākumu īstenošanu pēc to apstiprināšanas Lauku atbalsta dienestā.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
VI1.Atbalsts atbilstīgajām lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām
(Nodaļa MK 29.09.2015. noteikumu Nr. 556 redakcijā)
38.1
Atbalstu atbilstīgajām lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām piešķir kā vienreizēju maksājumu līdz 4270 euro apmērā katru gadu, bet ne ilgāk kā piecus gadus, ja pirmajā iesnieguma iesniegšanas gadā lauksaimniecības preču un pakalpojumu apgrozījums vidēji starp sabiedrību un vienu tās biedru iepriekšējā gadā nepārsniedz 30 000 euro, bet mežsaimniecības preču un pakalpojumu apgrozījums – 40 000 euro (rēķinot atbilstoši biedru skaitam, kuriem ir bijis preču un pakalpojumu apgrozījums ar sabiedrību). Atbalstu piešķir:
38.11.
ražošanas (tai skaitā noliktavu) un biroja telpu īrei, remontam un mēbeļu iegādei;
38.12.
biroja tehnikas, programmatūras un aprīkojuma iegādei;
38.13.
ražošanas iekārtu, specializēto transportlīdzekļu aprīkojuma un laboratoriju aprīkojuma iegādei;
38.14.
laboratorisko izmeklējumu izmaksām;
38.15.
transporta un sakaru izmaksām (izņemot transportlīdzekļu iegādi).
(MK 23.02.2016. noteikumu Nr. 115 redakcijā)
38.2
Šo noteikumu 38.1 punktā minēto atbalstu piešķir, ievērojot nosacījumu, ka atbalsta apmērs vienam vienotam uzņēmumam attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados kopā nepārsniedz regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteiktos ierobežojumus. Viens vienots uzņēmums atbilst regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punktā noteiktajai viena vienota uzņēmuma definīcijai.
38.3
Ievērojot regulas Nr. 1407/2013 5. panta 1. un 2. punktu, šo noteikumu 38.1 punktā minēto de minimis atbalstu drīkst kumulēt gan ar citu de minimis atbalstu līdz regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā vai citās de minimis atbalsta regulās noteiktajiem attiecīgajiem robežlielumiem, gan ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja ar šo kumulāciju netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kas noteikta citā valsts atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā.
38.4
Atbilstīgā lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība nevar pretendēt uz atbalstu, ja:
38.41.
tai ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process vai ar tiesas spriedumu tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, vai ar tiesas lēmumu tiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, vai tai ir uzsākta bankrota procedūra, piemērota sanācija vai mierizlīgums, tās saimnieciskā darbība ir izbeigta, vai tā atbilst valsts tiesību aktos noteiktiem kritērijiem, lai tai pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru;
38.42.
saskaņā ar regulu Nr. 1407/2013 tās saimnieciskā darbība ir saistīta ar nozarēm un darbībām, kas minētas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punktā. Ja pretendents darbojas arī nozarēs, kas minētas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punkta "a", "b" vai "c" apakšpunktā, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu no tām darbībām, kurām piešķirts de minimis atbalsts saskaņā ar regulu Nr. 1407/2013;
38.43.
(svītrots ar MK 24.04.2018. noteikumiem Nr. 241);
38.44.
kārtējā gadā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību pasākumam "Ražotāju grupas" tā ir iesniegusi attiecīgu iesniegumu un Lauku atbalsta dienests ir pieņēmis lēmumu par atbalsta piešķiršanu Latvijas Lauku attīstības programmas 2007.–2013. gadam pasākumā "Ražotāju grupas"";
38.45.
tā ir reģistrēta Uzņēmumu reģistrā pēc 2012. gada 1. janvāra.
(Grozīts ar MK 24.04.2018. noteikumiem Nr. 241)
38.5
Lai saņemtu šo noteikumu 38.1 punktā minēto atbalstu, atbilstīgā lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība līdz kārtējā gada 1. jūnijam Lauku atbalsta dienestā iesniedz:
38.51.
iesniegumu (6. pielikums). Iesniegumam pievieno kooperatīva valdē apstiprinātu šo noteikumu 38.1 punktā minēto atbalsta pasākumu izdevumu tāmi;
38.52.
ar Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas valdi saskaņotu biznesa plānu nākamajiem pieciem gadiem;
38.53.
informāciju par lauksaimniecības vai mežsaimniecības preču un pakalpojumu apgrozījumu starp sabiedrību un tās biedriem iepriekšējā taksācijas gadā (7. pielikums);
38.54.
uzskaites veidlapu par saņemto de minimis atbalstu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
(Grozīts ar MK 23.02.2016. noteikumiem Nr. 115)
38.6
Lauku atbalsta dienests izvērtē šo noteikumu 38.5 punktā minētajos dokumentos norādīto informāciju un mēneša laikā pēc iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu vai par atteikumu piešķirt atbalstu kārtējā gadā. Lēmumā par atbalsta piešķiršanu paredz priekšapmaksu 90 procentu apmērā no plānotās atbalsta maksājumu summas.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
38.7
Par šo noteikumu 38.1 punktā saņemto atbalstu atbilstīgā lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība, sākot ar nākamo gadu pēc biznesa plāna uzsākšanas, katru gadu līdz nākamā gada 30. aprīlim Lauku atbalsta dienestā iesniedz samaksu apliecinošu dokumentu kopijas saskaņā ar iesniegto izdevumu tāmi un biznesa plānu.
(Grozīts ar MK 23.02.2016. noteikumiem Nr. 115)
38.8
Par atbilstīgās lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības biznesa plāna uzraudzību tā īstenošanas laikā ir atbildīga Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas valde. Valdei ir pienākums informēt Lauku atbalsta dienestu par attiecīgā biznesa plāna īstenošanas neatbilstību plānotajiem mērķiem.
38.9
Ja atbilstīgā lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība kādā biznesa plāna īstenošanas gadā neiegūst atbilstības statusu, pārtrauc biznesa plāna īstenošanu vai tā īstenošana neatbilst plānotajiem mērķiem, tā atmaksā šo noteikumu 38.1 punktā minēto atbalstu pilnā apmērā par katru gadu, kurā tā pieteikusies, un Lauku atbalsta dienestam ir tiesības pieņemt lēmumu par kooperatīvās sabiedrības izslēgšanu no šī pasākuma atbalsta saņēmēju loka.
(MK 23.02.2016. noteikumu Nr. 115 redakcijā)
38.10
Ja atbilstīgā lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība ir saņēmusi šo noteikumu 38.1 punktā minēto atbalstu un uzsākusi šo noteikumu 38.5 2. apakšpunktā minētā biznesa plāna īstenošanu, pirms tā ir saņēmusi Lauku atbalsta dienesta lēmumu par šo noteikumu 3.1. un 3.2. apakšpunktā minētā atbalsta piešķiršanu, tā turpina īstenot biznesa plānu un plānotos mērķus par saviem finanšu līdzekļiem, nepretendējot uz šo noteikumu 38.1 punktā minēto atbalstu. Šo noteikumu 7.4. un 38.5 2. apakšpunktā minēto biznesa plānu mērķi ir atšķirīgi.
(MK 23.02.2016. noteikumu Nr. 115 redakcijā)
38.11
Lauku atbalsta dienests pēc šo noteikumu 38.7 punktā minēto dokumentu saņemšanas un izdevumu atbilstības pārbaudes veic gala norēķinu.
(MK 23.02.2016. noteikumu Nr. 115 redakcijā)
VI2.Atbalsts lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām
(Nodaļa MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
38.12
Atbalstu lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām piešķir kā vienreizēju maksājumu līdz 4270 euro katru gadu, bet ne ilgāk kā piecus gadus, ja:
38.121.
lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība apvieno vismaz 10 šādus biedrus:
38.121.1.
vismaz 20 procentus no kopējā biedru skaita – produktu ražotājus, kas Pārtikas un veterinārajā dienestā reģistrējuši ražošanu mājas apstākļos (mājražotāji) un kas produkcijas ražošanai pārsvarā izmanto savā saimniecībā saražotos lauksaimniecības produktus vai produktus, kas iepirkti no citiem lauksaimniecības produkcijas ražotājiem, kuri atrodas ne tālāk par 300 kilometriem no produkcijas ražotāja;
38.121.2.
vismaz 25 procentus no kopējā biedru skaita – Pārtikas un veterinārajā dienestā reģistrētus vai atzītus pārtikas uzņēmumus, kas produkcijas ražošanā pārsvarā izmanto savā saimniecībā saražotos lauksaimniecības produktus;
38.121.3.
Alkoholisko dzērienu aprites likumā noteiktās mazās alkoholisko dzērienu darītavas, kas produkcijas ražošanā izmanto produktus no savā īpašumā vai valdījumā esošajiem dārziem, dravām vai no savvaļā esošajiem augiem;
38.121.4.
alus ražotājus, kam normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piešķirts patstāvīgās mazās alus darītavas statuss un kas produkcijas ražošanā izmanto produktus no savā īpašumā vai valdījumā esošajiem dārziem, dravām vai no savvaļā esošajiem augiem;
38.121.5.
lauksaimniecības produktu ražotājus;
38.121.6.
amatniekus;
38.122.
lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība realizē biedru saražotos pārtikas produktus, alkoholiskos dzērienus, alu un lauksaimniecības produktus, ievērojot pārtikas apritei saistošo normatīvo aktu prasības, kā arī amatniecības izstrādājumus;
38.123.
lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības minimālais preču un pakalpojumu apgrozījums iepriekšējā taksācijas gadā starp sabiedrību un tās biedriem ir vismaz 10 000 euro. Minimālā preču un pakalpojumu apgrozījumā neiekļauj darījumu vērtību, ko veido iepirktie amatniecības izstrādājumi, kā arī biedriem pārdotās preces un sniegtie pakalpojumi, kuri nepieciešami šīs produkcijas izgatavošanai;
38.124.
preču un pakalpojumu apgrozījums starp sabiedrību un tās biedriem nav mazāks par 65 procentiem no lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības preču un pakalpojumu kopējā apgrozījuma iepriekšējā taksācijas gadā. Apgrozījumā starp sabiedrību un tās biedriem neiekļauj darījumu vērtību, ko veido iepirktie amatniecības izstrādājumi, kā arī biedriem pārdotās preces un sniegtie pakalpojumi, kuri nepieciešami šīs produkcijas izgatavošanai;
38.125.
preču un pakalpojumu apgrozījums ar vienu biedru nepārsniedz 40 procentus no lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības preču un pakalpojumu kopējā apgrozījuma iepriekšējā taksācijas gadā;
38.126.
iesnieguma iesniegšanas dienā lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības nodokļu parāda kopsumma nepārsniedz 150 euro.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
38.13
Lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības preču un pakalpojumu kopējo apgrozījumu veido:
38.131.
ieņēmumi no precēm, kas pārdotas lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības biedriem un personām, kuras nav lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības biedri, un kas nepieciešamas produkcijas ražošanai;
38.132.
ieņēmumi no pakalpojumiem, kas sniegti lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības biedriem un personām, kuras nav lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības biedri, un kas nepieciešami produkcijas ražošanai un laišanai tirgū;
38.133.
no sabiedrības biedriem un personām, kuras nav sabiedrības biedri, realizācijai iepirktās saražotās produkcijas iepirkuma cena.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
38.14
Pakalpojums starp lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību un tās biedriem ir produkcijas ražošanai un kopīgai laišanai tirgū nepieciešams pakalpojums (izņemot finanšu un juridisko pakalpojumu), ko sabiedrība sniedz saviem biedriem.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
38.15
Atbalstu piešķir lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajai sabiedrībai biroja darbības nodrošināšanai:
38.151.
darba algām, tajā skaitā nodokļu samaksai;
38.152.
biroja telpu īrei, remontam un mēbeļu iegādei;
38.153.
biroja tehnikas, programmatūras un aprīkojuma iegādei;
38.154.
ražošanas iekārtu un laboratoriju aprīkojuma iegādei;
38.155.
transporta un sakaru izmaksām, izņemot transportlīdzekļu iegādi.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
38.16
Šo noteikumu 38.15 punktā minētais atbalsta apmērs vienam vienotam uzņēmumam attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados kopā nedrīkst pārsniegt regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteikto ierobežojumu. Viens vienots uzņēmums atbilst regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punktā noteiktajai viena vienota uzņēmuma definīcijai.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
38.17
Ievērojot regulas Nr. 1407/2013 5. panta 1. un 2. punktu, šo noteikumu 38.12 punktā minēto de minimis atbalstu drīkst kumulēt gan ar citu de minimis atbalstu līdz regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā vai citās de minimis atbalsta regulās noteiktajiem attiecīgajiem robežlielumiem, gan ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kas noteikta citā valsts atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
38.18
Atbalstu lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajai sabiedrībai nepiešķir, ja tai ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, ar tiesas lēmumu tiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, uzsākta bankrota procedūra, piemērota sanācija vai mierizlīgums, tās saimnieciskā darbība ir izbeigta, vai tā atbilst normatīvajos aktos noteiktiem kritērijiem, lai pēc kreditoru pieprasījuma tai piemērotu maksātnespējas procedūru.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
38.19
Ja lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība vienlaikus darbojas vienā vai vairākās nozarēs vai veic citas darbības, kas neietilpst regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punkta "a", "b" vai "c" apakšpunktā noteiktajās jomās, tā nodrošina šo nozaru, darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar regulas Nr. 1407/2013 1. panta 2. punktu.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
38.20
Lai saņemtu šo noteikumu 38.15 punktā minēto atbalstu, lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība līdz kārtējā gada 1. jūnijam Lauku atbalsta dienestā iesniedz:
38.201.
iesniegumu (8. pielikums);
38.202.
Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas valdes atzinumu par atbilstību šajā nodaļā noteiktajiem kritērijiem;
38.203.
ar Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas valdi saskaņotu:
38.203.1.
biznesa plānu nākamajiem pieciem gadiem;
38.203.2.
lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības valdē apstiprinātu šo noteikumu 38.15 punktā minētā atbalsta pasākumu izdevumu tāmi;
38.204.
uzskaites veidlapu par saņemto de minimis atbalstu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
38.21
Lai saņemtu atzinumu par atbilstību šajā nodaļā noteiktajiem kritērijiem un saskaņotu biznesa plānu un atbalsta pasākumu izdevumu tāmi, lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība līdz kārtējā gada 15. maijam Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijā iesniedz iesniegumu. Iesniegumam pievieno:
38.211.
biznesa plānu;
38.212.
lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības valdē apstiprinātu šo noteikumu 38.15 punktā minētā atbalsta pasākuma izdevumu tāmi;
38.213.
informāciju par lauksaimniecības preču un pakalpojumu apgrozījumu starp lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību un tās biedriem un personām, kas nav sabiedrības biedri, iepriekšējā taksācijas gadā (9. pielikums);
38.214.
biedru sarakstu;
38.215.
informāciju par ražošanai iepirktās produkcijas ražotāju, tās veidu un daudzumu, kā arī apliecinājumu par produkcijas izcelsmi, ja lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība realizē biedru ražoto pārtikas produkciju, kuras ražošanai papildus iepirkta produkcija no cita lauksaimniecības produkcijas ražotāja.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
38.22
Lauku atbalsta dienests izvērtē šo noteikumu 38.20 punktā minētajā iesniegumā un dokumentos norādīto informāciju un mēneša laikā pēc iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu vai par atteikumu piešķirt atbalstu kārtējā gadā. Lēmumā par atbalsta piešķiršanu paredz priekšapmaksu 90 procentu apmērā no plānotās atbalsta maksājumu summas.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
38.23
Par šo noteikumu 38.15 punktā saņemto atbalstu lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība, sākot ar nākamo gadu pēc biznesa plāna uzsākšanas, katru gadu līdz nākamā gada 30. aprīlim Lauku atbalsta dienestā iesniedz darījumu un samaksu apliecinošu dokumentu kopijas saskaņā ar apstiprināto izdevumu tāmi un biznesa plānu.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
38.24
Par lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības ikgadējo atbilstības izvērtēšanu šajā nodaļā noteiktajiem kritērijiem un biznesa plāna uzraudzību tā īstenošanas laikā ir atbildīga Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas valde. Valdei ir pienākums informēt Lauku atbalsta dienestu par attiecīgā biznesa plāna īstenošanas neatbilstību plānotajiem mērķiem. Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijai ir tiesības pieprasīt papildu dokumentus un informāciju, kas nepieciešama lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības ikgadējās atbilstības izvērtēšanai un atzinuma sniegšanai, kā arī biznesa plāna apstiprināšanai un uzraudzībai.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
38.25
Ja lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība:
38.251.
pārtrauc biznesa plāna īstenošanu vai tā īstenošana neatbilst plānotajiem mērķiem, tā atmaksā šo noteikumu 38.12 punktā minēto atbalstu pilnā apmērā par katru gadu, kad tas piešķirts, un Lauku atbalsta dienests pieņem lēmumu par lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības izslēgšanu no šā pasākuma atbalsta saņēmēju loka;
38.252.
kārtējā gadā ir pieteikusies šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajam atbalstam un Lauku atbalsta dienests ir pieņēmis lēmumu par atbalsta piešķiršanu, tai ir tiesības pārtraukt biznesa plāna īstenošanu un tā atmaksā tikai kārtējā gadā saņemto šo noteikumu 38.12 punktā minēto atbalstu.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.26
Lauku atbalsta dienests pēc šo noteikumu 38.23 punktā minēto dokumentu saņemšanas un izdevumu atbilstības pārbaudes veic gala norēķinu.
(MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
VI3.Atbalsts mazo un vidējo kooperatīvo sabiedrību attīstībai
(Nodaļa MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.27
Atbalsta mērķis ir nodrošināt sadarbības formu attīstību, lai stiprinātu mazo un vidējo lauksaimniecības un mežsaimniecības kooperatīvo sabiedrību tirgus varu, administratīvo un ekonomisko kapacitāti.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.28
Atbalstu ir tiesīga saņemt atbilstīgā kooperatīvā sabiedrība, kura 2021. gadā ir ieguvusi atbilstības statusu un kurai 2020. gadā lauksaimniecības vai mežsaimniecības preču un pakalpojumu apgrozījums starp sabiedrību un vienu tās biedru nepārsniedza vidēji 60 000 euro, rēķinot atbilstoši biedru skaitam, ar kuriem sabiedrībai 2020. gadā bija preču un pakalpojumu apgrozījums.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.29
Atbalsta kopējais finansējums 2021. gadā ir 680 000 euro.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.30
Atbalstu piešķir kā vienreizēju maksājumu līdz 20 000 euro apmērā biznesa plāna 2021.–2025. gadam kvantitatīvo un kvalitatīvo attīstības rādītāju izpildei (turpmāk – 2021.–2025. gada biznesa plāns).
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.31
2021.–2025. gada biznesa plānā iekļauj:
38.311.
šādus kvantitatīvos attīstības rādītājus:
38.311.1.
ne vēlāk kā biznesa plāna īstenošanas piektajā gadā biedru skaits, ar kuriem atbilstīgajai kooperatīvajai sabiedrībai ir preču vai pakalpojumu apgrozījums, salīdzinājumā ar to skaitu gadā pirms biznesa plāna īstenošanas ir palielinājies par:
38.311.1.1.
10 procentiem, bet ne mazāk kā par vienu biedru, ja atbilstīgajai kooperatīvajai sabiedrībai gadā pirms biznesa plāna īstenošanas biedru skaits, ar kuriem tai ir bijis preču vai pakalpojumu apgrozījums, nav pārsniedzis 50;
38.311.1.2.
pieciem procentiem, ja atbilstīgajai kooperatīvajai sabiedrībai gadā pirms biznesa plāna īstenošanas biedru skaits, ar kuriem tai ir bijis preču vai pakalpojumu apgrozījums, bijis no 51 līdz 150 biedriem;
38.311.1.3.
trim procentiem, ja atbilstīgajai kooperatīvajai sabiedrībai gadā pirms biznesa plāna īstenošanas biedru skaits, ar kuriem tai ir bijis preču vai pakalpojumu apgrozījums, ir pārsniedzis 151;
38.311.2.
ne vēlāk kā biznesa plāna īstenošanas piektajā gadā neto apgrozījumu palielina vismaz par pieciem procentiem salīdzinājumā ar neto apgrozījumu gadā pirms biznesa plāna īstenošanas;
38.311.3.
ne vēlāk kā biznesa plāna īstenošanas piektajā gadā realizētās produkcijas apjomu palielina vismaz par pieciem procentiem salīdzinājumā ar realizētās produkcijas apjomu gadā pirms biznesa plāna īstenošanas;
38.311.4.
ne vēlāk kā biznesa plāna īstenošanas piektajā gadā biedri ar sabiedrības starpniecību realizē vismaz 75 procentus no savā saimniecībā saražotās lauksaimniecības produkcijas;
38.311.5.
ne vēlāk kā biznesa plāna īstenošanas piektajā gadā vidējo preču un pakalpojumu apgrozījumu ar biedru palielina vismaz par trim procentiem salīdzinājumā ar vidējo preču un pakalpojumu apgrozījumu ar biedru gadā pirms biznesa plāna īstenošanas;
38.311.6.
ne vēlāk kā biznesa plāna īstenošanas piektajā gadā pārstrādātās produkcijas apjoms vai apmērs ir palielinājies vismaz par pieciem procentiem salīdzinājumā ar pārstrādātās produkcijas apjomu vai apmēru gadā pirms biznesa plāna īstenošanas;
38.312.
šādus kvalitatīvos attīstības rādītājus:
38.312.1.
jaunu pakalpojumu ieviešanu biedriem;
38.312.2.
sabiedrības vadītāja un darbinieku kvalifikācijas paaugstināšanu vismaz reizi gadā;
38.312.3.
sabiedrības biedru izglītošanas veicināšanu, reizi gadā organizējot vismaz vienu apmācības grupu;
38.312.4.
jaunu digitālo risinājumu ieviešanu atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības darbības un efektivitātes uzlabošanai;
38.312.5.
jaunu realizācijas tirgu apgūšanu;
38.312.6.
produkcijas pārstrādes uzsākšanu.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.32
Atbalsta attiecināmās izmaksas ir:
38.321.
programmatūras un aprīkojuma iegādes izmaksas digitālo risinājumu ieviešanai;
38.322.
ražošanas iekārtu, specializēto transportlīdzekļu aprīkojuma un laboratoriju aprīkojuma iegādes izmaksas;
38.323.
laboratorisko izmeklējumu izmaksas;
38.324.
kooperatīva darbinieku un kooperatīva biedru izglītošanas un kvalifikācijas celšanas izmaksas;
38.325.
darba samaksa (tai skaitā darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) biroja darbiniekiem;
38.326.
mārketinga, noieta veicināšanas un tirgvedības (tai skaitā patērētāju informētības) izdevumi.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.33
Atbalsta attiecināmās izmaksas ir pamatotas un tieši saistītas ar 2021.–2025. gada biznesa plānā noteikto kvantitatīvo un kvalitatīvo attīstības rādītāju sasniegšanu.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.34
Atbalsta attiecināmajās izmaksās neiekļauj pievienotās vērtības nodokli, ja tas ir atgūstams no valsts saskaņā ar pievienotās vērtības nodokli reglamentējošiem tiesību aktiem.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.35
Šo noteikumu 38.30 punktā minētā atbalsta apmērs vienam vienotam uzņēmumam kārtējā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados kopā nepārsniedz regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteiktos ierobežojumus. Viens vienots uzņēmums atbilst regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punktā noteiktajai viena vienota uzņēmuma definīcijai.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.36
Ievērojot regulas Nr. 1407/2013 5. panta 1. un 2. punktu, šo noteikumu 38.1 punktā minēto de minimis atbalstu drīkst kumulēt gan ar citu de minimis atbalstu līdz regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā vai citās de minimis atbalsta regulās noteiktajiem attiecīgajiem robežlielumiem, gan ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja ar šo kumulāciju netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kas noteikta citā valsts atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā. Ja atbalstu kumulē ar citu plānoto un piešķirto valsts atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, atbilstīgā kooperatīvā sabiedrība iesniedz Lauku atbalsta dienestā informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.37
Atbilstīgā kooperatīvā sabiedrība nevar pretendēt uz atbalstu, ja:
38.371.
saskaņā ar regulu Nr. 1407/2013 tās saimnieciskā darbība ir saistīta ar nozarēm un darbībām, kas minētas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punktā. Ja pretendents darbojas arī nozarēs, kas minētas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punkta "a", "b" vai "c" apakšpunktā, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu no tām darbībām, kurām piešķirts de minimis atbalsts saskaņā ar regulu Nr. 1407/2013;
38.372.
kārtējā gadā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību pasākumam "Ražotāju grupu un organizāciju izveide" tai ir piešķirts atbalsts Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam pārejas perioda pasākumā "Ražotāju grupu un organizāciju izveide".
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.38
Lai saņemtu šo noteikumu 38.30 punktā minēto atbalstu, atbilstīgā kooperatīvā sabiedrība sagatavo un apstiprina uzskaites veidlapu par saņemto de minimis atbalstu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem, kā arī līdz 2021. gada 20. septembrim Lauku atbalsta dienestā iesniedz:
38.381.
iesniegumu (10. pielikums);
38.382.
atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības valdē apstiprinātu un ar Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas valdi saskaņotu 2021.–2025. gada biznesa plānu un izdevumu tāmi par plānotajām atbalsta attiecināmajām izmaksām;
38.383.
informāciju par lauksaimniecības vai mežsaimniecības preču un pakalpojumu vidējo apgrozījumu starp sabiedrību un vienu tās biedru 2020. gadā.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.39
Lauku atbalsta dienests mēneša laikā pēc iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām izvērtē atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības atbilstību šo noteikumu VI3 nodaļā minētajām prasībām un pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu atbilstoši šo noteikumu 11. pielikumā minētajai atbalsta summai vai par atteikumu piešķirt atbalstu. Ja pieprasītais finansējums pārsniedz šo noteikumu 38.30 punktā minēto atbalsta kopējo finansējumu, Lauku atbalsta dienests proporcionāli samazina atbilstīgajai kooperatīvajai sabiedrībai izmaksājamo atbalsta summu.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.40
Atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības 2021.–2025. gada biznesa plāna īstenošanas uzraudzību nodrošina Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas valde.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.41
Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas valde informē Lauku atbalsta dienestu par 2021.–2025. gada biznesa plāna īstenošanas neatbilstību plānotajiem mērķiem.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.42
Atbilstīgā kooperatīvā sabiedrība katru gadu līdz 1. jūlijam Lauku atbalsta dienestā iesniedz:
38.421.
Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas valdes apstiprinātu pārskatu par 2021.–2025. gada biznesa plāna izpildes gaitu (12. pielikums);
38.422.
atbalsta izlietojuma izdevumu tāmi, samaksu apliecinošu dokumentu kopsavilkumu un to kopijas.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.43
Atbilstīgā kooperatīvā sabiedrība līdz 2026. gada 1. jūlijam Lauku atbalsta dienestā iesniedz:
38.431.
Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas valdes apstiprinātu gala pārskatu par 2021.–2025. gada biznesa plāna izpildi (12. pielikums);
38.432.
atbalsta izlietojuma izdevumu tāmi, samaksu apliecinošu dokumentu kopsavilkumu un to kopijas.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.44
Ja atbilstīgā kooperatīvā sabiedrība 2021.–2025. gada biznesa plāna īstenošanas piektajā gadā nav sasniegusi minētajā plānā iekļautos kvantitatīvos un kvalitatīvos rādītājus un neizpildīšanas iemesls nav nepārvarama vara vai cits no atbalsta pretendenta gribas neatkarīgs iemesls, Lauku atbalsta dienests pārrēķina atbalstu, ņemot vērā faktiski izpildītos kvantitatīvos un kvalitatīvos rādītājus, un atgūst neatbilstoši saņemto atbalsta summu.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.45
Ja atbilstīgā kooperatīvā sabiedrība kādā 2021.–2025. gada biznesa plāna īstenošanas gadā neiegūst atbilstības statusu vai pārtrauc minētā plāna īstenošanu vai 2021.–2025. gada biznesa plāna īstenošanas piektajā gadā nav sasniegusi nevienu no minētajā plānā iekļautajiem kvantitatīvajiem un kvalitatīvajiem rādītājiem, tā atmaksā visu saņemto atbalstu.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.46
Atbilstīgā kooperatīvā sabiedrība ir tiesīga iesniegt Lauku atbalsta dienestā Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas valdes apstiprinātus grozījumus 2021.–2025. gada biznesa plānā, ja nemainās plānoto kvantitatīvo un kvalitatīvo sasniedzamo rādītāju skaits. Iesniedzot minētos grozījumus, pievieno precizētu izdevumu tāmi.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
38.47
Atbalsta pretendents ir tiesīgs uzsākt 2021.–2025. gada biznesa plāna grozījumos paredzēto kvantitatīvo un kvalitatīvo rādītāju sasniegšanas īstenošanu pēc grozījumu apstiprināšanas Lauku atbalsta dienestā.
(MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
VII.Noslēguma jautājumi
(Nodaļas nosaukums MK 29.09.2015. noteikumu Nr. 556 redakcijā)
39.
Atbalsta iesniegumu iesniegšanu izsludina oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" mēnesi pirms attiecīgās kārtas uzsākšanas. 2015. gadā iesniegumu iesniegšanas termiņš nav īsāks par septiņām kalendāra dienām.
40.
Lai pieteiktos uz šo noteikumu 3.3. apakšpunktā minēto atbalstu 2015. gadā, atbalsta pretendents šo noteikumu 38.5 punktā minētos dokumentus iesniedz Lauku atbalsta dienestā līdz 2015. gada 30. oktobrim.
(MK 29.09.2015. noteikumu Nr. 556 redakcijā)
41.
Šo noteikumu 38.5. apakšpunktā noteikto prasību piemēro atbalsta pretendentam, kas uz šo noteikumu 38.punktā minēto atbalstu pirmo reizi piesakās pēc 2018. gada 1. maija.
(MK 12.06.2018. noteikumu Nr. 330 redakcijā)
42.
Šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minēto atbalstu piešķir līdz 2022. gadam. Lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām, kas saņēmušas šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minēto atbalstu, ir tiesības pārtraukt biznesa plāna īstenošanu, neatmaksājot iepriekšējos gados saņemto atbalstu.
1.
pielikums
Ministru kabineta
2015.gada 3.februāra
noteikumiem Nr.
60
Atlases kritēriji LAP 2014.–2020.gadam pasākumā "Ražotāju grupu un organizāciju izveide"
(Pielikums grozīts ar MK 24.08.2021. noteikumiem Nr. 579)
2.
pielikums
Ministru kabineta
2015.gada 3.februāra
noteikumiem Nr.
60
Pārskats par atbalsta saņēmēja sasniedzamajiem rādītājiem projekta īstenošanas laikā Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) pasākumā "Ražotāju grupu un organizāciju izveide"
(Pielikums MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
2.1
pielikums
Ministru kabineta
2015. gada 3. februāra
noteikumiem Nr.
60
Pārskats par biznesa plāna izpildi un sasniedzamajiem rādītājiem pasākumā "Ražotāju grupu un organizāciju izveide" atbilstīgām kooperatīvajām sabiedrībām lauksaimniecības nozarē un kooperatīvu apvienībām
(Pielikums MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
2.2
pielikums
Ministru kabineta
2015. gada 3. februāra
noteikumiem Nr.
60
Pārskats par biznesa plāna izpildi un sasniedzamajiem rādītājiem pasākumā "Ražotāju grupu un organizāciju izveide"
3.
pielikums
Ministru kabineta
2015.gada 3.februāra
noteikumiem Nr.
60
Eiropas Savienības Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam pasākuma "Ražotāju grupu un organizāciju izveide" atbalsta iesniegums
(Pielikums MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
4.
pielikums
Ministru kabineta
2015.gada 3.februāra
noteikumiem Nr.
60
Eiropas Savienības Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam pasākuma "Ražotāju grupu un organizāciju izveide" biznesa plāna satura paraugs
5.
pielikums
Ministru kabineta
2015.gada 3.februāra
noteikumiem Nr.
60
Sabiedrības biedru pārdotās produkcijas vērtība pēdējos piecos gados un sabiedrības biedru saraksts
6.
pielikums
Ministru kabineta
2015. gada 3. februāra
noteikumiem Nr.
60
Iesniegums atbalsta saņemšanai atbilstīgām lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām
(Pielikums MK 29.09.2015. noteikumu Nr. 556 redakcijā, kas grozīta ar MK 23.02.2016. noteikumiem Nr. 115)
7.
pielikums
Ministru kabineta
2015. gada 3. februāra
noteikumiem Nr.
60
Sabiedrības biedru saraksts un lauksaimniecības vai mežsaimniecības preču un pakalpojumu apgrozījums starp sabiedrību un sabiedrības biedriem
(Pielikums MK 29.09.2015. noteikumu Nr. 556 redakcijā, kas grozīta ar MK 23.02.2016. noteikumiem Nr. 115)
8.
pielikums
Ministru kabineta
2015. gada 3. februāra
noteikumiem Nr.
60
Lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības iesniegums atbalsta saņemšanai
(Pielikums MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
9.
pielikums
Ministru kabineta
2015. gada 3. februāra
noteikumiem Nr.
60
Informācija par lauksaimniecības preču un pakalpojumu apgrozījumu
(Pielikums MK 24.04.2018. noteikumu Nr. 241 redakcijā)
10.
pielikums
Ministru kabineta
2015. gada 3. februāra
noteikumiem Nr.
60
Iesniegums atbalsta saņemšanai lauksaimniecības un mežsaimniecības kooperatīvajām sabiedrībām
(Pielikums MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
11.
pielikums
Ministru kabineta
2015. gada 3. februāra
noteikumiem Nr.
60
Atbalsta apmēra vērtēšanas kritēriji
(Pielikums MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)
12.
pielikums
Ministru kabineta
2015. gada 3. februāra
noteikumiem Nr.
60
Pārskats par atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības biznesa plāna 2021.–2025. gadam kvantitatīvo un kvalitatīvo attīstības rādītāju izpildes gaitu un izpildi
(Pielikums MK 24.08.2021. noteikumu Nr. 579 redakcijā)