Beramkravu kuģis, kas piestāj Latvijas Republikas termināļos, lai veiktu beramkravu iekraušanu vai izkraušanu, atbilst šādām prasībām:
1. Ietilpīgas kravas tilpnes ar pietiekami lielām lūku atverēm, kuru konstrukcija ļauj pienācīgi iekraut, izvietot, izlīdzināt un izkraut beramkravu.
2. Kravas tilpņu lūkas ir marķētas ar identifikācijas numuriem, kas atbilst numuriem iekraušanas vai izkraušanas plānā. Šo numuru izvietojums, izmērs un krāsa ir tāda, lai termināļa iekraušanas vai izkraušanas iekārtas operators tos varētu viegli saskatīt un atpazīt.
3. Kravas lūkas, lūku vadības sistēmas un drošības ierīces ir darba kārtībā, un tās izmanto tikai paredzētiem mērķiem.
4. No kuģa klāja redzamo kuģa sānsveres indikatoru, ja tāds ir, pārbauda pirms iekraušanas vai izkraušanas un pārliecinās, ka tas darbojas.
5. Ja uz kuģa ir paredzēts iekraušanas aprēķinu instruments, lai veiktu slodzes aprēķinus iekraušanas vai izkraušanas laikā, tas ir sertificēts un darba kārtībā.
6. Galvenie piedziņas mehānismi un palīgmehānismi ir darba kārtībā.
7. Klāja tauvošanas aprīkojums ir darba kārtībā un labā darba stāvoklī.
1. Terminālis pieņem tikai tādus beramkravu kuģus beramkravu iekraušanai vai izkraušanai, kas var droši pietauvoties pie iekraušanas vai izkraušanas iekārtas, ņemot vērā ūdens dziļumu pie piestātnes, maksimāli pieļaujamos kuģa izmērus, pietauvošanas paņēmienus, fenderus, drošu piekļuvi un visus iespējamos traucējumus iekraušanas vai izkraušanas operāciju veikšanai.
2. Termināļa iekraušanas vai izkraušanas iekārtas ir sertificētas un uzturētas darba kārtībā. Tās apkalpo tikai kvalificēts un atbilstoši sertificēts personāls.
3. Termināļa personāls atbilstoši kompetencei ir apmācīts, kā droši iekraut un izkraut beramkravu kuģus. Apmācības mērķis ir informēt personālu par risku, kas pastāv, iekraujot un izkraujot beramkravas, un par to, kā nepareizi veiktas iekraušanas vai izkraušanas operācijas var kaitēt kuģa drošībai.
4. Termināļa personālu, kas piedalās iekraušanas vai izkraušanas operācijās, nodrošina ar obligāti izmantojamiem individuālajiem aizsarglīdzekļiem, kā arī garantē atpūtu, lai nepieļautu nelaimes gadījumus noguruma dēļ.
1. Lai varētu operatīvi izplānot kuģa apkalpošanu ostā saskaņā ar kuģa iekraušanas vai izkraušanas plānu, kuģa pārstāvis terminālim paziņo kuģa plānoto ierašanās laiku (ETA) ostā (ja nepieciešams, informāciju precizē).
2. Kuģa pārstāvis, paziņojot kuģa plānoto ierašanās laiku (ETA), vienlaikus sniedz šādu informāciju:
2.1. kuģa vārdu, izsaukuma signālu, IMO numuru, karogu, pieraksta ostu;
2.2. iekraušanas vai izkraušanas plānu, norādot kravas daudzumu, sadalījumu pa lūkām, iekraušanas vai izkraušanas secību un daudzumu, kas iekraujams vai izkraujams vienā paņēmienā;
2.3. ierašanās iegrimi un aiziešanas paredzamo iegrimi;
2.4. laiku, kas nepieciešams balasta regulēšanai;
2.5. kuģa garumu, platumu un kravas nodalījuma garumu no vistuvāk priekšgalam esošās lūkas priekšgala apmales līdz vistuvāk pakaļgalam esošās lūkas pakaļgala apmalei, caur kurām jāiekrauj vai jāizkrauj krava;
2.6. attālumu starp ūdenslīniju un pirmo lūku, caur kuru paredzēts veikt iekraušanu vai izkraušanu, un attālumu no kuģa malas līdz lūkas atverei;
2.7. kuģa trapa atrašanās vietu;
2.8. virsūdens maksimālo augstumu;
2.9. kuģa kravas iekārtu (ja ir) parametrus un jaudu;
2.10. pietauvošanās tauvu skaitu un tipu;
2.11. īpašas prasības (piemēram, kravas izlīdzināšana vai nepārtraukti ūdens satura mērījumi tajā);
2.12. tādu nepieciešamo remontdarbu detalizētu aprakstu, kas var aizkavēt pietauvošanos, iekraušanas vai izkraušanas uzsākšanu vai aizkavēt kuģa aiziešanu pēc iekraušanas vai izkraušanas;
2.13. citas ziņas par kuģi, ko pieprasa terminālis.
Kuģa pārstāvis nodrošina, ka:
1) kravas iekraušanu vai izkraušanu un balasta regulēšanu uzrauga atbildīgais kuģa virsnieks;
2) kravas un balasta ūdeņu izvietojumu pārrauga visā iekraušanas vai izkraušanas gaitā, lai novērstu kuģa konstrukciju pārslodzi;
3) kuģim nav sānsveres vai, ja tehnisku iemeslu dēļ sānsvere ir nepieciešama, tā ir pēc iespējas mazāka;
4) kuģis ir droši pietauvots, ievērojot vietējos laikapstākļus un laika prognozi;
5) uz kuģa uzturas nepieciešamais virsnieku un apkalpes locekļu skaits, lai nodrošinātu tauvu pieregulēšanu, kā arī nepieciešamo rīcību jebkurā situācijā, ņemot vērā apkalpei nepieciešamo atpūtas laiku;
6) termināļa pārstāvis ir informēts par kravas izlīdzināšanas prasībām saskaņā ar procedūrām, kas ir noteiktas IMO 2004. gada 3. decembra rezolūcijā MSC.193(79) "Beramkravu drošas prakses kodekss" (BC kodekss);
7) termināļa pārstāvis ir informēts par prasībām, kā tiek saskaņota kuģa balastēšana un kraušana un jebkura novirze no balastēšanas plāna, kā arī par visiem citiem jautājumiem, kas ietekmē kravas iekraušanu vai izkraušanu;
8) balasta ūdens tiek izvadīts atbilstoši saskaņotajam kraušanas plānam, kā arī lai netiktu nopludināta piestātne vai blakus esošie kuģi (ja balasta ūdens izliešana pilnā apjomā pirms izlīdzināšanas stadijas kraušanas gaitā ir nelietderīga, kuģa pārstāvis vienojas ar termināļa pārstāvi par laiku, kad iekraušana būtu jāpārtrauc, un tās ilgumu);
9) pastāv vienprātība ar termināļa pārstāvi par rīcību lietus gadījumā vai mainoties laikapstākļiem, ja kravas īpašību dēļ šādas izmaiņas varētu radīt briesmas;
10) kuģim atrodoties piestātnē, uz klāja vai kuģa tuvumā netiek veikti karstapstrādes darbi, izņemot gadījumu, ja ir saņemta termināļa pārstāvja atļauja. Minētos darbus veic saskaņā ar karstapstrādes darbu veikšanu regulējošiem normatīvajiem aktiem;
11) iekraušanas vai izkraušanas beigu posmā iekraušanas un izkraušanas operācijas un kuģis tiek pastiprināti uzraudzīti;
12) termināļa pārstāvis tiek nekavējoties brīdināts, ja iekraušanas vai izkraušanas process ir radījis bojājumus, bīstamu situāciju vai pastāv šāda varbūtība;
13) termināļa pārstāvis ir informēts par to, kad sākas kravas izlīdzināšana, lai varētu atbrīvot transportiera iekārtu no kravas;
14) vienas tilpnes izkraušana pie kreisā borta norit vienmērīgi ar tās izkraušanu pie labā borta, lai nepieļautu kuģa konstrukciju vērpi;
15) balasta regulēšanas laikā, pirms ir dota atļauja veikt karstapstrādes darbus tilpņu tuvumā vai virs tām, ir veikti attiecīgi drošības pasākumi, ņemot vērā, ka no tilpnēm var izplūst uzliesmojoši tvaiki.
1. Piestātnes nosaukums, kurā notiks iekraušana vai izkraušana, paredzamais pietauvošanās laiks un iekraušanas vai izkraušanas pabeigšanas laiks.
2. Iekraušanas vai izkraušanas iekārtu parametri, ieskaitot termināļa nominālo iekraušanas vai izkraušanas jaudu un izmantojamo iekraušanas vai izkraušanas iekārtu skaitu, kā arī paredzamo laiku, kas nepieciešams katra iekraušanas vai izkraušanas posma pabeigšanai.
3. Piestātnes vai muliņa īpatnības, kas jāzina kuģa pārstāvim, ieskaitot stacionārus un pārvietojamus šķēršļus, fenderus, polerus un pietauvošanas paņēmienus.
4. Minimālais ūdens dziļums pie piestātnes un kuģu kanālā.
5. Ūdens blīvums pie piestātnes.
6. Maksimālais attālums no ūdens līnijas līdz kravas lūku vākiem vai apmalei atkarībā no tā, kuram izmēram ir nozīme, veicot iekraušanas vai izkraušanas operācijas, un maksimālais virsūdens augstums.
7. Aizborta trapu un piekļuves ceļu izvietojums.
8. Kuģa borts, kuram ir jābūt pie piestātnes.
9. Maksimāli pieļaujamais ātrums, ar kādu drīkst tuvoties muliņam, velkoņu pieejamība, to veids un jauda.
10. Dažādu kravas partiju iekraušanas secība un citi ierobežojumi, ja kuģis nevar uzņemt kravu jebkādā secībā un jebkurā tilpnē.
11. Iekraujamās kravas īpatnības, kuras var radīt briesmas, ja to novieto kopā ar kuģī esošo kravu vai tās atlikumu.
12. Informācija par paredzamajām iekraušanas vai izkraušanas operācijām un izmaiņām esošajā iekraušanas vai izkraušanas plānā.
13. Vai iekraušanas un izkraušanas iekārtas terminālī ir stacionāras un vai to pārvietošana ir ierobežota.
14. Nepieciešamās pietauvošanās tauvas.
15. Brīdinājums par neparastiem pietauvošanas paņēmieniem.
16. Balasta operāciju ierobežojumi.
17. Kuģa maksimāli pieļaujamā iegrime, kādu ir noteikusi ostas pārvalde.
18. Cita informācija par termināli, ko pieprasījis kuģa pārstāvis.
Piezīme. Šī pielikuma 1. un 4. punktā minēto informāciju par paredzamo pietauvošanās un aizbraukšanas laiku un minimālo ūdens dziļumu pie piestātnes sistemātiski precizē un nosūta kuģa pārstāvim pēc kārtējā paziņojuma par gaidāmo ierašanās laiku (ETA) saņemšanas. Atkarībā no apstākļiem informāciju par minimālo ūdens dziļumu kuģu kanālā sniedz terminālis vai ostas pārvalde.
Pirms iekraušanas vai izkraušanas operācijām un to laikā termināļa pārstāvis:
1) rakstiski (piemēram, izmantojot faksu, internetu, aģenta starpniecību) paziņo kuģa pārstāvim to termināļa darbinieku vārdus vai kravas nosūtītāja pārstāvja vārdu, kuri būs atbildīgi par iekraušanas vai izkraušanas operāciju un ar kuriem kuģa pārstāvim būs jāsazinās, kā arī procedūras, kā ar viņiem sazināties;
2) veic visus drošības pasākumus, lai nepieļautu kuģa bojājumus ar iekraušanas vai izkraušanas iekārtām, un informē kuģa pārstāvi, ja bojājumi ir radušies;
3) nodrošina, ka kuģim nav sānsveres vai, ja tehnisku iemeslu dēļ sānsvere ir nepieciešama, tā ir pēc iespējas mazāka;
4) nodrošina vienmērīgu vienas tilpnes izkraušanu pie kreisā borta ar tās izkraušanu pie labā borta, lai nepieļautu kuģa konstrukciju vērpi;
5) ja kravai ir liels blīvums vai atsevišķi kravas greifera tvērieni ir īpaši apjomīgi, brīdina kuģa pārstāvi par stipru, koncentrētu triecienu iespējamību pret kuģa konstrukciju, līdz dubultdibena segums nav pilnībā pārklāts ar kravu (jo sevišķi gadījumos, ja ir atļauts liels kravas brīvā kritiena augstums un ir jāievēro sevišķa piesardzība, uzsākot iekraušanas operāciju katrā kravas tilpnē);
6) nodrošina, lai kuģa pārstāvim un termināļa pārstāvim visu sadarbības laiku un par visiem iekraušanas vai izkraušanas procesiem ir savstarpēja saskaņotība un kuģa pārstāvis ir informēts par jebkurām tempa izmaiņām (kas saistītas ar iekraušanu) un par iekrautās kravas svaru katra iekraušanas posma beigās;
7) reģistrē iekrautās vai izkrautās kravas svaru un izvietojumu un pārliecinās par to, ka kravas svars tilpnēs atbilst saskaņotajam iekraušanas vai izkraušanas plānam;
8) nodrošina, ka iekraušanas vai izkraušanas laikā krava ir izlīdzināta saskaņā ar kuģa pārstāvja prasībām;
9) nodrošina, ka kravas daudzums, kas nepieciešams aiziešanas iegrimes un izlīdzināšanas sasniegšanai, ir aprēķināts tā, lai pēc kraušanas beigām visas termināļa transportieru iekārtas ir brīvas (šim nolūkam termināļa pārstāvis rakstiski paziņo kuģa pārstāvim termināļa transportieru iekārtu nominālo ietilpību tonnās un visas prasības par transportieru iekārtu tīrību pēc iekraušanas pabeigšanas);
10) izkraušanas laikā nekavējoties mutiski brīdina kuģa pārstāvi par paredzamo izkraušanas mehānismu skaita palielināšanu vai samazināšanu, kā arī ziņo kuģa pārstāvim, kad izkraušana attiecīgā tilpnē ir uzskatāma par pabeigtu;
11) nodrošina, ka uz klāja vai kuģa tuvumā neveic nekādus karstapstrādes darbus, kamēr kuģis atrodas pie piestātnes, izņemot gadījumu, ja ir saņemta kuģa pārstāvja atļauja;
12) nodrošina, ka kuģa kapteinis pirms iekraušanas vai izkraušanas darbu uzsākšanas pret parakstu tiek iepazīstināts ar instrukciju par rīcību ārkārtējos gadījumos saskaņā ar SOLAS konvencijas prasībām.
Latvijas Jūras administrācija
Kuģošanas drošības inspekcija
Apliecinu, ka pēc ________________________________________________ ostas beramkravu termināļa/
(ostas nosaukums)
piestātnes _____________________________________________________ vispārējā stāvokļa pārbaudes
(termināļa/piestātnes nosaukums vai numurs)
konstatēts, ka tā/tās vispārējais stāvoklis un operatīvā darbība atbilst Ministru kabineta 2006. gada 14. februāra noteikumu Nr. 143 ''Beramkravu kuģu drošas kraušanas noteikumi'' prasībām.
Ņemot vērā pārbaudes rezultātus (sk. 20___.gada ____. ___________________________
termināļa pārbaudes aktu Nr. _____________) un pamatojoties uz Ministru kabineta 2006. gada 14. februāra noteikumiem Nr. 143 ''Beramkravu kuģu drošas kraušanas noteikumi'',
______________________________________________________________________
(termināļa/piestātnes nosaukums vai numurs)
atļauts veikt ar beramkravu pārkraušanu saistītu darbību.
Atļauja derīga līdz _____________________________________
(datums)
Atļauja ir derīga ar nosacījumu, ka tā tiek periodiski apstiprināta.
Nākamās apstiprināšanas termiņš __________________________
(datums)
Z.v.
Izdota
(vieta) (datums)
Nr. ___________
Pilnvarotā persona _____________________________________
(amats, paraksts un tā atšifrējums)
Periodiskā apstiprināšana
Atļauja tiek apstiprināta, pamatojoties uz periodisko pārbaudi
Pārbaudes akts Nr. ____________________
Nākamās apskates termiņš: _______________
Vieta ____________ Datums _____________
Zīmogs vai spiedogs
Pilnvarotās personas paraksts, uzvārds
_________________________________________________
Atļauja tiek apstiprināta, pamatojoties uz periodisko pārbaudi
Pārbaudes akts Nr. ____________________
Nākamās apskates termiņš: _______________
Vieta ____________ Datums _____________
Zīmogs vai spiedogs
Pilnvarotās personas paraksts, uzvārds
_________________________________________________
Atļauja tiek apstiprināta, pamatojoties uz periodisko pārbaudi
Pārbaudes akts Nr. ____________________
Nākamās apskates termiņš: _______________
Vieta ____________ Datums _____________
Zīmogs vai spiedogs
Pilnvarotās personas paraksts, uzvārds
_________________________________________________
Atļauja tiek apstiprināta, pamatojoties uz periodisko pārbaudi
Pārbaudes akts Nr. ____________________
Nākamās apskates termiņš: _______________
Vieta ____________ Datums _____________
Zīmogs vai spiedogs
Pilnvarotās personas paraksts, uzvārds
_________________________________________________
Atļauja tiek apstiprināta, pamatojoties uz periodisko pārbaudi
Pārbaudes akts Nr. ____________________
Nākamās apskates termiņš: _______________
Vieta ____________ Datums _____________
Zīmogs vai spiedogs
Pilnvarotās personas paraksts, uzvārds
_________________________________________________
Atļauja tiek apstiprināta, pamatojoties uz periodisko pārbaudi
Pārbaudes akts Nr. ____________________
Nākamās apskates termiņš: _______________
Vieta ____________ Datums _____________
Zīmogs vai spiedogs
Pilnvarotās personas paraksts, uzvārds
_________________________________________________
Atļauja tiek apstiprināta, pamatojoties uz periodisko pārbaudi
Pārbaudes akts Nr. ____________________
Nākamās apskates termiņš: _______________
Vieta ____________ Datums _____________
Zīmogs vai spiedogs
Pilnvarotās personas paraksts, uzvārds
_________________________________________________
Atļauja tiek apstiprināta, pamatojoties uz periodisko pārbaudi
Pārbaudes akts Nr. ____________________
Nākamās apskates termiņš: _______________
Vieta ____________ Datums _____________
Zīmogs vai spiedogs
Pilnvarotās personas paraksts, uzvārds
_________________________________________________
Atļauja tiek apstiprināta, pamatojoties uz periodisko pārbaudi
Pārbaudes akts Nr. ____________________
Nākamās apskates termiņš: _______________
Vieta ____________ Datums _____________
Zīmogs vai spiedogs
Pilnvarotās personas paraksts, uzvārds