Noteikumu projekts

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
24-TA-375
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 3.1.prioritātes "Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra”  3.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru” 3.1.1.6.pasākuma “Lielo ostu publiskās infrastruktūras attīstība” īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19.panta 13.punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 3.1.prioritātes “Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra”  3.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru” 3.1.1.6.pasākumu “Lielo ostu publiskās infrastruktūras attīstība” (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi un mērķa grupu;
1.3.
pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Eiropas Savienības kohēzijas politikas projekta  (turpmāk- projekts) iesniedzējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus.
2.
Pasākuma mērķis ir  attīstīt videi draudzīgu ostu infrastruktūru, mazinot ostu ietekmi uz pilsētvidi, klimatu un uzlabojot ostu drošību.
3.
Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzams šāds specifiskais iznākuma rādītājs: "Ostu skaits, kurās veiktas investīcijas videi draudzīgas ostu publiskās infrastruktūras attīstībā – divas ostas".
4.
Pasākuma mērķa grupa ir ostu infrastruktūras lietotāji.
5.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
6.
Kohēzijas fonda finansējumu pasākuma ietvaros piešķir granta veidā. Maksimālais attiecināmais Kohēzijas  fonda finansējuma apmērs ir līdz 85 procentiem no projektā plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
 
7.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Satiksmes ministrija kā Eiropas Savienības fondu atbildīgā iestāde (turpmāk – atbildīgā iestāde).
8.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republika
II.Pasākumam pieejamais finansējums
9.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums ir ne mazāks kā 9 545 882  euro, tai skaitā Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums   8 113 999  euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms –  1 282 414 euro) un privātais finansējums – ne mazāks kā 1 431 883   euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms   226 308  euro).
10.
Pasākuma īstenošanai kopējais attiecināmais finansējums līdz 2025. gada 31. decembrim, lai slēgtu līgumus par projekta īstenošanu, ir ne mazāks kā 8 037 160 euro, tai skaitā Eiropas Kohēzijas fonda finansējums 6 831 585 euro un privātais finansējums – ne mazāks kā  1 205 575 euro.
11.
Pēc 2026. gada 1. janvāra atbildīgā iestāde atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumam par vidusposma pārskatu var ierosināt sadarbības iestādei palielināt projektam pieejamo Kohēzijas fonda finansējumu līdz šo noteikumu 9. punktā minētajam apmēram, nepārsniedzot 6. punktā  noteikto maksimālo Kohēzijas fonda līdzfinansējuma apmēru.
12.
Pasākuma ietvaros paredzēts īstenot divus projektus, nodrošinot tiem vienlīdzīgu pasākumam pieejamā Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējuma sadalījumu. Viens projekta iesniedzējs īsteno vienu projektu.
13.
Ja atbalstu plānots sniegt saimnieciskās darbības veikšanai un tas ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, atbalstu sniedz saskaņā ar Eiropas Komisijas lēmumu par atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu vai Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr.  651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Regula Nr.  651/2014), 56."b" pantu.
14.
Ja atbalsts projektam nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu, maksimālais attiecināmais Kohēzijas fonda finansējuma apmērs ir 85 % no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma. Ja atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Regulas Nr.  651/2014 nosacījumiem, publiskais finansējums, tai skaitā maksimālais attiecināmais Kohēzijas fonda finansējums, kopā nepārsniedz starpību starp attiecināmajām izmaksām un pamatdarbības peļņu, kuru atskaita no attiecināmajām izmaksām saskaņā ar pamatotām prognozēm vai izmanto atgūšanas mehānismu, vienlaikus ievērojot Regulas Nr.  651/2014 56."b" panta 5. un 6. punktā noteikto atbalsta intensitātes ierobežojumu. Ja plānotais atbalsts, piemērojot Regulas Nr.  651/2014 nosacījumus, nepārsniedz 5 miljonus euro, atbalsta maksimālo summu var noteikt 80 % apmērā no attiecināmajām izmaksām. Ja atbalsts projektam tiek sniegts saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, maksimālais publiskais finansējums nepārsniedz Eiropas Komisijas lēmumā noteikto.
III.Prasības projekta iesnieguma iesniedzējam un finansējuma saņēmējam
15.
Projektu iesniedzēji ir Ventspils brīvostas pārvalde un Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde.
16.
Projekta iesniedzējs nevar pretendēt uz finansējumu, ja tas atbilst grūtībās nonākuša komersanta statusam un uz to attiecas vismaz viens no Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punktā minētajiem kritērijiem.
17.
Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz projekta iesniegumu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā 2021.–2027. gadam saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nolikuma prasībām, pievienojot projektam veikto izmaksu un ieguvumu analīzi un projekta iesniedzēja sagatavotu izvērtējumu par komercdarbības atbalstu projektā. Projekta iesniedzējam, veicot izmaksu un ieguvumu analīzi (finanšu analīzi un ekonomisko analīzi), jāievēro, ka projekta ekonomiskā ienesīguma norma ir lielāka par sociālo diskonta likmi un projekta ekonomiskā neto pašreizējā vērtība ir lielāka par nulli. Projekta pārskata periodu (projekta dzīves ciklu) nosaka atbilstoši Komisijas 2014. gada 3. marta Deleģētās regulas (ES) Nr. 480/2014, ar kuru papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr.  1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 13. maijs, Nr. L 138) (turpmāk – Regula Nr. 480/2014), 1. pielikumam.
18.
Ja valsts atbalstu komercdarbībai sniedz saskaņā ar Regulas Nr.  651/2014 56."b" pantu un ja attiecīgajā projektā vai projekta daļā projekta pārskata periodā (projekta dzīves cikla laikā) ir radusies lielāka peļņa no pamatdarbības, nekā projektā plānots, finansējuma saņēmējs projekta pārskata perioda (projekta dzīves cikla) beigās veic šo noteikumu 17. punktā minētās izmaksu un ieguvumu analīzes pārrēķinu un sadarbības iestādei atmaksā starpību starp faktisko un plānoto peļņu no pamatdarbības.
IV.Atbalstāmās darbības un izmaksas
19.
Pasākuma īstenošanā ir atbalstāmas  šādas darbības:
19.1.
krasta elektroapgādes punkta/-u jūras kuģiem izveide;
19.2.
drošu kuģošanas apstākļu nodrošināšanas pasākumi.
20.
Projektā neiekļauj darbības, kas nav vērstas uz šo noteikumu 2. punktā  noteiktā mērķa sasniegšanu.
21.
Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas projekta tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai:
21.1.
projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas), tai skaitā izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādes izmaksas un tehniski ekonomiskā priekšizpētes un pamatojuma izstrāde;
21.2.
būvuzraudzības kā arī apvienotās būvprojekta izstrādes un būvdarbu veikšanas procesa neatkarīgas uzraudzības pakalpojuma izmaksas, autoruzraudzības izmaksas un normatīvajos aktos noteiktās attiecīgo būvspeciālistu obligātās apdrošināšanas izmaksas;
21.3.
būvdarbu ieceres dokumentācijas, būvprojekta minimālā sastāvā, apliecinājumu kartes vai paskaidrojuma raksta izstrāde visām projektā paredzētajām darbībām un ar to saistīto būvekspertīžu, izpētes, slēdzienu un ekspertīzes izmaksas, ja to veikšana ir priekšnosacījums būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas vai būvprojekta minimālā sastāvā izstrādei;
21.4.
Krasta elektroapgādes jūras kuģiem izveidošanas izmaksas, tai skaitā:
21.4.1.
elektroapgādes iekārtu iegādes, piegādes, montāžas un būvdarbu izmaksas;
21.4.2.
elektrotīkla pieslēguma izmaksas, tai skaitā jaudas palielināšana, lai nodrošinātu elektroapgādes iekārtu darbību;
21.4.3.
elektroapgādes iekārtu darbībai nepieciešamās programmatūras iegādes un uzstādīšanas izmaksas, ja attiecināms;
21.4.4.
elektroapgādes infrastruktūras drošības sistēmu iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
21.5.
ostas naftas un citu atkritumu, tai skaitā izplūdes gāzu attīrīšanas sistēmu atlikumu, pieņemšanas iekārtu iegāde un uzstādīšana vides prasību ievērošanai;
21.6.
drošu kuģošanas apstākļu nodrošināšanas izmaksas, tai skaitā:
21.6.1.
kuģu satiksmes vadības centra modernizēšanas izmaksas, tai skaitā:
21.6.1.1.
programmnodrošinājuma iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
21.6.1.2.
tehniskā aprīkojuma iegādes, piegādes, montāžas un būvdarbu izmaksas;
21.6.1.3.
infrastruktūras izveides izmaksas (piemēram, elektroenerģijas padeves, datu pārvades infrastruktūra);
21.6.1.4.
telpu atjaunošanas vai pārbūves izmaksas;
21.6.2.
ostas informācijas sistēmas programmnodrošinājuma iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
21.6.3.
navigācijas zīmju iegādes, piegādes, montāžas un būvdarbu izmaksas (piemēram, stacionārās, peldošās navigācijas zīmes);
21.7.
izmaksas vides aizsardzības prasību nodrošināšanai, ciktāl to paredz normatīvo aktu prasības.
21.8.
ar obligāto ugunsdrošības un citu drošības prasību ievērošanu saistītās izmaksas;
21.9.
izmaksas komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu nodrošināšanai.
22.
 Šo noteikumu 21.1. apakšpunktā, 21.2. apakšpunktā ​​​​​​​un 21.3. apakšpunktā   minētās izmaksas kopā nepārsniedz 10% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
23.
Neparedzētie izdevumi nepārsniedz 5 % no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām.
24.
Izmaksas ir attiecināmas no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas. Būvdarbu līgumu slēdz un ar ieguldījumiem saistītus būvdarbus uzsāk pēc projekta iesnieguma iesniegšanas, izņemot projekta pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, kas ir attiecināmas, ja tās veiktas pēc 2024. gada 1. janvāra.
25.
Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta.
26.
Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir attiecināmās izmaksas, ja tos nevar atgūt atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli.
27.
Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem.
V.Projekta īstenošanas nosacījumi
28.
Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
 
29.
Īstenojot projektu finansējuma saņēmējs:
 
29.1.
uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu rādītājiem (ja attiecināms) un ievēro:
 
29.1.1.
 horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana"
29.1.2.
horizontālo principu "Klimatdrošināšana";
 
29.1.3.
horizontālo principu "Energoefektivitāte pirmajā vietā";
29.1.4.
horizontālo principu "Nenodarīt būtisku kaitējumu".
29.2.
nodrošina, ka projektā plānotās attiecināmās izmaksas netiek finansētas vai līdzfinansētas, kā arī tās nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
29.3.
nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas;
 
29.4.
glabā projekta dokumentāciju un nodrošina tās pieejamību visā projekta īstenošanas laikā un uzraudzības periodā, kas nepārsniedz piecus gadus pēc pēdējā noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējam;
 
29.5.
nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
29.6.
projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāms ir zaļais publiskais iepirkums (vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos) un sociāli atbildīgs iepirkums;
29.7.
nodrošina interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. pantu un publiskos iepirkumus regulējošo normatīvo aktu prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu.
30.
Sadarbības iestāde pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas un rakstiska avansa pieprasījuma saņemšanas var piešķirt avansu, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, izvērtējot plānotā avansa apmēru un nepieciešamības pamatojumu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā, ka plānotā avansa apmērs un tā pamatojums atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros. Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 30 procentiem no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds