Noteikumu projekts

23-TA-612
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 3.1.prioritātes "Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra”  3.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru” 3.1.1.1.pasākuma “Dzelzceļa transporta attīstība un energoefektivitātes uzlabošana sabiedriskajos pasažieru pārvadājumos” un 3.1.1.3.pasākuma “Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība” īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19.panta 13.punktu 
 
I.Vispārīgie jautājumi
1.
 Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 3.1.prioritātes “Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra”  3.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru” 3.1.1.1.pasākumu “Dzelzceļa transporta attīstība un energoefektivitātes uzlabošana sabiedriskajos pasažieru pārvadājumos” (turpmāk – 3.1.1.1. pasākums) un 3.1.1.3.pasākuma “Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība” (turpmāk – 3.1.1.3.pasākums) ietvaros;
1.2.
pasākumu mērķi;
1.3.
pasākumiem pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Eiropas Savienības kohēzijas politikas projekta  (turpmāk- projekts) iesniedzējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākumus īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
3.
Kohēzijas fonda finansējumu pasākuma ietvaros piešķir granta veidā. Maksimālais attiecināmais Kohēzijas  fonda finansējuma apmērs ir līdz 85 procentiem no projektā plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
4.
Pasākumu ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Satiksmes ministrija kā Eiropas Savienības fondu atbildīgā iestāde (turpmāk – atbildīgā iestāde).
5.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.
II.Pasākumu mērķis 
6.
 Pasākumu mērķis ir modernizēt dzelzceļa esošo elektrificēto tīklu, paplašināt elektrificēto zonu un paaugstināt pasažieru un vilcienu kustības drošību, pasažieru apkalpošanas kvalitāti un komfortu.
7.
Pasākumu mērķa grupa ir dzelzceļa infrastruktūras lietotāji un ar tiem saistītie citu transporta veidu satiksmes dalībnieki.
8.
Pasākumu ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
8.1.
3.1.1.1.pasākuma ietvaros- iznākuma rādītājs “Jaunu vai modernizētu dzelzceļa sliežu garums – TEN-T” – 130 km;
8.2.
3.1.1.3.pasākuma ietvaros- iznākuma rādītājs “Jaunas vai modernizētas dzelzceļa stacijas un pieturas” – 40 stacijas vai pieturas;
8.3.
3.1.1.1.pasākuma un 3.1.1.3.pasākumu ietvaros kopā sasniedzamais rezultāta rādītājs=  “Laika ietaupījums no uzlabotas dzelzceļa infrastruktūras- 5 dienas gadā" .
9.
Šo noteikumu 8.1. apakšpunktā un 8.2. apakšpunktā noteiktais iznākuma rādītājs ir sasniegts, kad tiek pabeigti projektā paredzētie būvdarbi, kas tiek pamatoti ar iesniegtiem būvdarbu pabeigšanu pamatojošiem dokumentiem saskaņā ar būvniecības jomu reglamentējošajos normatīvajos aktos noteikto kārtību un objekti ir nodoti ekspluatācijā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, un projekts ir pabeigts.
10.
Šo noteikumu 8.3. apakšpunktā  noteiktais rezultāta rādītājs ir sasniegts, kad finansējuma saņēmējs iesniedz sadarbības iestādē un sadarbības iestāde apstiprina noslēguma maksājuma pieprasījumu, kurā pamatota rādītāju sasniegšana. Rezultāta rādītāja vērtība ir attiecināma, ja tā radusies viena kalendāra gada laikā pēc projekta noslēguma maksājuma veikšanas, nepārsniedzot šo noteikumu 35. punktā  minēto termiņu. Ja finansējuma saņēmējs rezultāta rādītāja vērtību sasniedz, sadarbības iestāde turpmāko projekta rezultāta rādītāja izpildes kontroli neveic.
III.Pasākumiem pieejamais finansējums
11.
3.1.1.1.pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums ir ne mazāks kā 264 920 522 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms –  41 870 573  euro), tai skaitā Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums   225 182 443 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms –  35 589 987 euro) un nacionālais finansējums – ne mazāks kā 39 738 079  euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms   6 280 586 euro).
12.
3.1.1.3 pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums ir ne mazāks kā 94 117 648 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms – 14 875 254 euro), tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums 80 000 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms – 12 643 966 euro) un nacionālais finansējums – ne mazāks kā 14 117 648 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms  2 231 288 euro).
13.
3.1.1.1.pasākuma īstenošanai kopējais attiecināmais finansējums līdz 2025. gada 31. decembrim, lai slēgtu vienošanās par projekta īstenošanu, ir ne mazāks kā 223  049 949  euro, tai skaitā Eiropas Kohēzijas fonda finansējumu 189 592 456 euro un nacionālo finansējumu – ne mazāks kā 33 457 493 euro.
14.
3.1.1.3.pasākuma īstenošanai kopējais attiecināmais finansējums līdz 2025. gada 31. decembrim, lai slēgtu vienošanās par projekta īstenošanu, ir ne mazāks kā 79 242 394 euro, tai skaitā Eiropas Kohēzijas fonda finansējumu 67 356 034 euro un nacionālo finansējumu – ne mazāks kā  11 886 360 euro.
15.
Pēc 2026. gada 1. janvāra atbildīgā iestāde atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumam par vidusposma pārskatu var ierosināt sadarbības iestādei palielināt projektam pieejamo Kohēzijas fonda finansējumu līdz šo noteikumu 11. punktā un 12. punktā minētajam apmēram, nepārsniedzot 3. punktā  noteikto maksimālo Kohēzijas fonda finansējuma apmēru.
16.
Nacionālais  finansējums projektā nepārsniedz 15 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām. 
IV.Prasības projekta iesnieguma iesniedzējam un finansējuma saņēmējam
17.
Projekta iesniedzējs ir valsts akciju sabiedrība "Latvijas dzelzceļš". Projekta iesniedzējs pēc projekta apstiprināšanas uzskatāms par finansējuma saņēmēju.
18.
Projekta iesniedzējs nevar pretendēt uz finansējumu, ja tas atbilst grūtībās nonākuša komersanta statusam un uz to attiecas vismaz viens no Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punktā minētajiem kritērijiem.
19.
Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz projekta iesniegumu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā 2021.–2027. gadam saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nolikuma prasībām, pievienojot šādu informāciju:
19.1.
izmaksu un ieguvumu analīzi;
19.2.
apliecinājumu, ka pēc projekta īstenošanas projekta ietvaros radītā infrastruktūra būs vienlīdzīgi un bez diskriminācijas pieejama visiem potenciālajiem lietotājiem un par piekļuvi šai infrastruktūrai tiks noteikta adekvāta samaksa.
V.Atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumi
20.
3.1.1.1.pasākuma un 3.1.1.3.pasākumu ietvaros atbalstāmās darbības ir dzelzceļa infrastruktūras būvniecība,  pārbūve un atjaunošana, kas nodrošina pilnvērtīgu integrēšanos TEN-T tīklā un energoefektivitātes uzlabošanu sabiedriskajos pasažieru pārvadājumos,  tai skaitā Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras modernizācija un jaunas izveide, vienotas satiksmes vadības sistēmu ieviešana, dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija un drošības pasākumu īstenošana.
21.
Projektos neiekļauj darbības, kas nav vērstas uz šo noteikumu 6. punktā  noteiktā mērķa sasniegšanu.
22.
3.1.1.1.pasākuma un 3.1.1.3.pasākumu ietvaros ir attiecināmas šādas projekta tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai:
22.1.
projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas), tai skaitā izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādes izmaksas un tehniski ekonomiskā pamatojuma izstrāde;
22.2.
projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas, kas radušās uz darba līguma vai uzņēmuma (pakalpojuma) līguma pamata, tai skaitā tiesību aktos noteiktās piemaksas un nodokļus, ņemot vērā, ka:
22.2.1.
tās nepārsniedz 84 787 euro kalendārajā gadā, ja projekta tiešās attiecināmās izmaksas ir 5 000 000 euro vai lielākas;
22.2.2.
attiecināma ir ne mazāka kā 30 % noslodze, personāla iesaisti projektā nodrošinot saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu (attiecināms, ja izmaksas radušās uz darba līguma pamata).
22.3.
būvuzraudzības, kā arī apvienotās būvprojekta izstrādes un būvdarbu veikšanas procesa neatkarīgas uzraudzības pakalpojuma izmaksas, autoruzraudzības izmaksas un normatīvajos aktos noteiktās attiecīgo būvspeciālistu obligātās apdrošināšanas izmaksas;
22.4.
būvdarbu ieceres dokumentācijas, būvprojekta minimālā sastāvā, apliecinājumu kartes vai paskaidrojuma raksta izstrāde visām projektā paredzētajām darbībām un ar to saistīto būvekspertīžu, izpētes, slēdzienu un ekspertīzes izmaksas, ja to veikšana ir priekšnosacījums būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas vai būvprojekta minimālā sastāvā izstrādei;
22.5.
dzelzceļa infrastruktūras izbūves un pārbūves izmaksas, tai skaitā:
22.5.1.
elektrotīkla izbūves un pieslēguma un citas saistītās izmaksas, tai skaitā jaudas palielināšana, lai nodrošinātu vilces jaudas apakšstaciju darbību;
22.5.2.
inženiertīklu infrastruktūras pārbūves izmaksas, ja ir sertificēta būvinženiera ekspertīzes atzinums, kurā konstatēts, ka, projekta ietvaros veicot ieguldījumus noteiktās teritorijās, nav iespējams izvairīties no minētās infrastruktūras bojāšanas vai pārbūves, bet ne vairāk kā 15 % no projekta attiecināmo izmaksu kopsummas;
22.5.3.
telekomunikāciju līniju un sistēmu būvniecība, vidēja sprieguma un augstsprieguma līniju kabeļu un krustojumu pārbūve un nomaiņa;
22.5.4.
jaunas vilces jaudas apakšstaciju, kontakttīkla un to infrastruktūras izbūves un ierīkošanas izmaksas;
22.5.5.
esošo vilcienu kustības sistēmu un signalizācijas sistēmu izbūve un pārbūve;
22.5.6.
sliežu ceļu pārbūve un izbūve;
22.5.7.
pasažieru infrastruktūras pārbūve un izbūve un ar to saistītās izmaksas, tai skaitā videonovērošanas un apziņošanas sistēmas ierīkošanas  izmaksas;
22.5.8.
dzelzceļa infrastruktūras modernizācijas, pārbūves un izbūves izmaksas, kas rodas  būvprojekta verificēšanas procesā atbilstoši normatīvajiem aktiem par Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību;
22.6.
labiekārtošanas izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam;
22.7.
 ar obligāto ugunsdrošības un citu drošības prasību ievērošanu saistītās izmaksas;
22.8.
obligāto vides aizsardzības prasību nodrošināšanai paredzēto pasākumu izmaksas, ciktāl to paredz normatīvie akti vides aizsardzības prasību jomā, tostarp ietekmes uz vidi novērtējuma izmaksas.
22.9.
 projekta īstenošanai nepieciešamās zemes un cita nekustamā īpašuma iegādes izmaksas;
22.10.
darba samaksa finansējuma saņēmēja darbiniekiem šo noteikumu 22.5. apakšpunktā  minēto  būvniecības darbu veikšanai, ja tie atbilst Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 10. panta nosacījumiem un šo darbu veikšanai netiek piesaistīti apakšuzņēmēji, papildus neizslēdzot iepirkumu veikšanu visu pārējo būvdarbu izpildei.
 
23.
Projekta netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 22.2. apakšpunktā minētajām izmaksām, kas radušās uz darba līguma pamata.
24.
Neparedzētie izdevumi nepārsniedz 5 % no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām.
25.
Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, uzskatāmi par attiecināmām izmaksām saskaņā ar regulas Nr.2021/1060 64.panta 1.punkta “c” apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem.  
26.
Izmaksas ir attiecināmas no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas. Būvdarbu līgumu slēdz un ar ieguldījumiem saistītus būvdarbus uzsāk pēc projekta iesnieguma iesniegšanas, izņemot projekta pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, kas ir attiecināmas, ja tās veiktas pēc 2021. gada 1. janvāra.
27.
Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta.
28.
Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem.
29.
Projekta iesniedzējs izpilda nepieciešamās prasības un nodrošina, ka projekts atbilst principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanai un atbilst Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam noteiktajiem Eiropas Savienības un nacionālajiem normatīvajiem aktiem vides jomā.
30.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāma vides prasību integrācija būvdarbu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums).
31.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas vides un informācijas pieejamības nodrošināšanas izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam.
32.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas personu ar invaliditāti intereses pārstāvošo nevalstisko organizāciju ekspertu konsultācijas, tās paredzot projektēšanas vai būvdarbu līguma izmaksu ietvaros.
33.
Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros radušās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām finansēšanai no Kohēzijas fonda, ja tās atbilst šo noteikumu 20. punktā   minētajām atbalstāmajām darbībām, šo noteikumu 22. punktā  minētajām attiecināmajām izmaksām un   atbilst šo noteikumu  22.6. apakšpunktā un 24. punktā minētajiem izmaksu apjoma ierobežojumiem un ir radušās ne agrāk kā 2021. gada 1. janvārī.
34.
Pasākuma neattiecināmās izmaksas, kuras finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem, ir:
34.1.
 izmaksas, kas pārsniedz šo noteikumu 22.6. apakšpunktā  un 24. punktā  minētos izmaksu apjoma ierobežojumus;
34.2.
izmaksas, kas nav noteiktas šo noteikumu 22. punktā  un nav tieši saistītas ar šo noteikumu 20. punktā   minētajām atbalstāmajām darbībām, bet ir nepieciešamas sekmīgai projekta īstenošanai atbilstoši būvprojektā paredzētajam.
VI.Pasākumu īstenošanas nosacījumi
35.
Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgtajā vienošanās par projekta īstenošanu noteikto termiņu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
36.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
36.1.
uzkrāj datus par projektā sasniegto šo noteikumu 8.3. apakšpunktā minēto rādītāju;
36.2.
uzkrāj datus par laika ietaupījumu (dienas/gadā) no uzlabotas dzelzceļa infrastruktūras;
36.3.
uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu rādītājiem (ja attiecināms) un ievēro principus:
36.3.1.
vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana;
36.3.2.
 klimatdrošināšana;
36.3.3.
nenodarīt būtisku kaitējumu.
36.4.
sniedz sadarbības iestādei informāciju par šo noteikumu 36.3. apakšpunktā minētajiem horizontālo principu rādītājiem vienlaikus ar informāciju par šo noteikumu 8. punktā  minēto rādītāju vērtību sasniegšanu.
36.5.
nodrošina, ka projektā plānotie darbi netiek finansēti vai līdzfinansēti, kā arī nav plānots tos finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
36.6.
nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju piecus gadus pēc projekta pabeigšanas;
36.7.
nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar regulas Nr.2021/1060 47. pantu un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
37.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos, kā arī vides pieejamības un izmantojamības nodrošināšana (zaļais publiskais iepirkums), kur tā ir attiecināma un atbilstoša ieguldījumu specifikai, lai īstenotu sociāli atbildīgu iepirkumu.
38.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekts un atbalstāmās darbības tiek īstenotas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu  (turpmāk – regula Nr. 2021/241) 2. panta 6. punktu, ievērojot principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" prasības:
38.1.
bezemisiju dzelzceļa infrastruktūras (elektrifikācijas) un dzelzceļa infrastruktūras attīstība neizraisa tūlītēju vai nākotnē iespējamu negatīvu klimata ietekmi uz  projektu, cilvēkiem, dabu vai aktīviem (tai skaitā infrastruktūru), kā arī nerada negatīvu ietekmi uz pielāgošanos klimata pārmaiņu mērķu sasniegšanai;
38.2.
jau projektēšanas stadijā tiek ņemti vērā ar klimata pārmaiņām saistītie riski un tiek noteikti arī ar būvniecību, uzturēšanu un ekspluatāciju saistītie riski.
39.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos, kā arī vides pieejamības un izmantojamības nodrošināšana (zaļais publiskais iepirkums), kur tā ir attiecināma un atbilstoša ieguldījumu specifikai, lai īstenotu sociāli atbildīgu iepirkumu.
40.
Sadarbības iestāde, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu un izvērtējot plānotā avansa apmēru, tā pamatojumu un spēju to izlietot deviņu mēnešu laikā (piemēram, projekta iesniedzējam ir pabeigts būvdarbu iepirkums vai noslēgts būvdarbu līgums), var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas, ievērojot, ka avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma  kopsummas.
41.
Sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtā līguma par projekta īstenošanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
41.1.
finansējuma saņēmējs nepilda līguma nosacījumus, tostarp projekta īstenošana nenotiek atbilstoši projektā noteiktajam laika grafikam vai ir iestājušies citi apstākļi, kas ietekmē vai var ietekmēt pasākuma mērķi, pasākuma iznākuma rādītāju vai uzraudzības rādītāju sasniegšanu;
41.2.
citos gadījumos, kas noteikti līgumā par projekta īstenošanu.
42.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka pēc projekta īstenošanas projekta ietvaros radītā infrastruktūra būs vienlīdzīgi un bez diskriminācijas pieejama visiem potenciālajiem lietotājiem un par piekļuvi šai infrastruktūrai tiks noteikta samaksa atbilstoši Dzelzceļa likuma nosacījumiem.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds