43.2 panta astoto un devīto daļu, 43.3 panta otro daļu,
43.4 panta trešo daļu, 43.5 panta ceturto un
septiņpadsmito daļu un likuma
"Par atbilstības novērtēšanu"
7. panta pirmo un otro daļu
100.51. paredzētie darbi var nelabvēlīgi ietekmēt attiecīgās stacionārās iekārtas vispārējo drošības līmeni;
100.52. tas prasīts attiecīgajās savstarpējās izmantojamības tehniskajās specifikācijās;
100.53. tas prasīts savstarpējās izmantojamības tehnisko specifikāciju ieviešanas plānos;
100.54. ir veiktas izmaiņas parametru vērtībās, uz kurām pamatojoties stacionārā iekārta ir nodota ekspluatācijā."
100.81. identificē stacionārajai iekārtai piemērojamās prasības:
100.81.1. šo noteikumu 1. pielikumā noteiktās pamatprasības;
100.81.2. savstarpējās izmantojamības tehnisko specifikāciju prasības;
100.81.3. jebkuru citu normatīvo aktu un tieši piemērojamo Eiropas Savienības tiesību aktu prasības;
100.81.4. prasības stacionārās iekārtas tehniskai savietojamībai ar dzelzceļa sistēmu, kurā tā tiek iekļauta;
100.81.5. prasības stacionārās iekārtas drošai integrācijai dzelzceļa sistēmā;
100.82. organizē stacionārās iekārtas atbilstības novērtēšanu atbilstoši šo noteikumu V nodaļas prasībām;
100.83. organizē riska novērtēšanu atbilstoši regulas (ES) Nr. 402/2013 prasībām;
100.84. organizē riska pārvaldības plānošanu, veicot stacionāras iekārtas testēšanu un izmantošanu pirms ekspluatācijas atļaujas saņemšanas, izmantojot dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja drošības pārvaldības sistēmu."
100.91. izvērtē stacionārās iekārtas izmantošanas pieļaujamību tās izveides, atjaunošanas vai modernizācijas laikā;
100.92. izstrādā stacionāras iekārtas pagaidu ekspluatācijas plānu, kas aptver visas veicamās darbības, tostarp praktiskās pārbaudes un testēšanu;
100.93. veic stacionāras iekārtas pagaidu ekspluatācijas riska novērtēšanu atbilstoši regulas (ES) Nr. 402/2013 prasībām. Lai nodrošinātu drošu stacionāras iekārtas pagaidu ekspluatāciju, riska novērtējumu veic attiecībā uz izmaiņām dzelzceļa sistēmā, pagaidu ekspluatāciju, tostarp praktiskām pārbaudēm un testēšanu, un to ietekmi uz drošību;
100.94. saņem no inspekcijas atļauju stacionāras iekārtas pagaidu ekspluatācijai."
100.101. detalizētu stacionārās iekārtas identifikāciju un informāciju par stacionāras iekārtas tehniskajiem parametriem;
100.102. dokumentāciju, kas apliecina stacionārās iekārtas tehnisko atbilstību pagaidu ekspluatācijas laikā (piemēram, izdotos apakšsistēmas starpposma verifikācijas apliecinājumus, izdotos verifikācijas sertifikātus savstarpējās izmantojamības komponentiem vai citu atbilstības novērtēšanas dokumentāciju, kas apliecina stacionāras iekārtas atbilstību pagaidu atļaujas pieprasījuma brīdī);
100.103. stacionāras iekārtas pagaidu ekspluatācijas plānu un stacionāras iekārtas pagaidu ekspluatācijas riska novērtēšanas dokumentāciju atbilstoši regulas (ES) Nr. 402/2013 prasībām;
100.104. ja praktiskajās pārbaudēs vai testēšanā tiek izmantoti ritekļi, – vienotā drošības sertifikāta vai drošības apliecības turētāja rakstisku apliecinājumu par iesaisti pārbaudēs vai testēšanā;
100.105. informāciju par plānoto pagaidu atļaujas darbības laikposmu."
100.111. pasūtītāju;
100.112. stacionāras iekārtas identifikāciju;
100.113. dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju;
100.114. paziņoto institūciju;
100.115. nacionālo prasību novērtēšanas institūciju;
100.116. institūciju, kas novērtē risku atbilstoši regulas (ES) Nr. 402/2013 prasībām;
100.117. vienotā drošības sertifikāta vai drošības apliecības turētāju, kurš nodrošinās ritekļus praktisko pārbaužu vai testēšanas gadījumā;
100.118. stacionāras iekārtas izmantošanas nosacījumus un ierobežojumus;
100.119. drošības pasākumus;
100.1110. pagaidu atļaujas darbības laiku."
101.1. šo noteikumu V nodaļā minētās "EK" verifikācijas deklarācijas kopā ar saistīto tehnisko dokumentāciju;
101.2. dokumentus, kas pierāda apakšsistēmu tehnisko savietojamību ar dzelzceļa sistēmu, kurā tās tiek iekļautas, pamatojoties uz attiecīgajām savstarpējas izmantojamības tehniskajām specifikācijām, nacionālajām prasībām un reģistriem;
101.3. dokumentus, kas pierāda apakšsistēmu drošu integrāciju, pamatojoties uz attiecīgajām savstarpējas izmantojamības tehniskajām specifikācijām, nacionālajām prasībām un Dzelzceļa likumā minētajām kopīgajām drošības metodēm;
101.4. attiecībā uz vilcienu vadības un signalizācijas stacionārajām lauka apakšsistēmām, kurās izmanto Eiropas vilcienu kontroles sistēmu (ETCS) un (vai) dzelzceļa globālās mobilo komunikāciju sistēmas (GSMR) aprīkojumu:
101.4.1. Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras pozitīvu lēmumu, kas sniegts saskaņā ar šo noteikumu 102. punktu un regulas (ES) 2016/796 22. pantu;
101.4.2. dokumentus, kas apliecina atbilstību šo noteikumu 106. punktā un regulas (ES) 2016/796 30. panta 2. punktā minētās procedūras rezultātam, ja pēc Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras pozitīvā lēmuma saņemšanas ir mainīts publiskā iepirkuma specifikāciju projekts vai paredzēto tehnisko risinājumu apraksts."
"2. pielikums
Ministru kabineta
2020. gada 9. jūnija
noteikumiem Nr. 374
Apakšsistēmu elementi
1. Infrastruktūra – sliežu ceļi, pārmijas, dzelzceļa pārbrauktuves, inženierbūves (tilti, tuneļi u. c.), ar dzelzceļu saistīti staciju elementi (tostarp ieejas, peroni, piekļuves zonas, apkalpošanas vietas, tualetes un informācijas sistēmas, kā arī to pieejamības aspekti attiecībā uz personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām), drošības līdzekļi un aizsarglīdzekļi.
2. Energoapgāde – elektrifikācijas sistēma, tostarp gaisvadu kontakttīkla līnijas un elektroenerģijas patēriņa mērīšanas un maksas iekasēšanas sistēmas stacionārās lauka iekārtas.
3. Vilcienu vadības un signalizācijas stacionārās lauka iekārtas – visas stacionārās lauka iekārtas, kas nepieciešamas, lai nodrošinātu vilcienu satiksmes drošību un kontrolētu to vilcienu kustību, kuriem atļauts izmantot attiecīgo tīklu.
4. Vilcienu vadības un signalizācijas borta iekārtas – visas borta iekārtas, kas nepieciešamas, lai nodrošinātu vilcienu satiksmes drošību un kontrolētu to vilcienu kustību, kuriem atļauts izmantot attiecīgo tīklu.
5. Satiksmes nodrošināšana un vadība:
5.1. darba paņēmieni un attiecīgais aprīkojums, kas pieļauj dažādu strukturālo apakšsistēmu saskaņotu darbību gan parastā, gan traucētā režīmā, jo īpaši ietverot vilcienu sastāvu veidošanu un vilcienu vadīšanu, satiksmes plānošanu un vadību;
5.2. profesionālā kvalifikācija, kas var būt nepieciešama jebkādām dzelzceļa darbībām.
6. Telemātikas lietojumprogrammas:
6.1. lietojumprogrammas pasažieru pārvadājumiem, kuras ietver sistēmas, kas nodrošina pasažierus ar informāciju pirms brauciena un tā laikā, rezervēšanas un maksāšanas sistēmas, bagāžas pārvaldības un vilcienu satiksmes savienojumu un savienojumu ar citiem transporta veidiem pārvaldība;
6.2. lietojumprogrammas kravu pārvadājumiem, kuras ietver informācijas sistēmas (kravas un vilcienu reālā laika uzraudzība), vilcienu šķirošanas un iedalīšanas sistēmas, rezervēšanas, maksāšanas un rēķinu sagatavošanas sistēmas, savienojumu vadību ar citiem transporta veidiem un elektronisku pavaddokumentu sagatavošanu.
7. Ritošais sastāvs – virsbūves konstrukcija, jebkura vilcienu aprīkojuma vadības nodrošināšanas sistēma, strāvas padeves ierīces, vilces un enerģijas pārveides ierīces, borta iekārtas elektroenerģijas patēriņa mērīšanai un maksas iekasēšanai, bremžu un sakabes mehānisms, ritošā daļa (piemēram, ratiņi un asis), piekare, durvis, cilvēka un mašīnas saskarnes (vilces līdzekļa vadītāji (mašīnisti), vilciena personāls un pasažieri, t. sk. pieejamība personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām), pasīvās vai aktīvās aizsardzības līdzekļi un piederumi pasažieru un vilciena personāla veselībai.
8. Tehniskā apkope – darba paņēmieni, izmantojamais aprīkojums, loģistikas centri apkopes veikšanai un rezerves, kas ļauj veikt obligātos remontdarbus un obligāto profilaktisko apkopi, lai nodrošinātu Eiropas Savienības dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību un vajadzīgo darbību."
"4. pielikums
Ministru kabineta
2020. gada 9. jūnija
noteikumiem Nr. 374
Kontrolējamie pamatparametri
1. Vispārējā dokumentācija.
Vispārējā dokumentācija (ritošā sastāva ekspluatācijas rokasgrāmata, kurā ir norādīta šāda informācija – ritošā sastāva tehniskais apraksts; ritošā sastāva lietojums un vispārīgs raksturojums; ritošā sastāva pamatparametri, kuri norādīti šo noteikumu 5. pielikumā, tostarp pneimatiskās shēmas, hidrauliskās shēmas, elektriskās shēmas, iekārtu raksturojums un to darbības un izvietojuma apraksts; ritošā sastāva ekspluatācijas prasību apraksts, tostarp drošības tehnikas prasības, ritošā sastāva ekspluatācijas kārtība, informācija par raksturīgiem ritošā sastāva bojājumiem un to novēršanas metodēm, bojāta ritošā sastāva pārsūtīšanas kārtība; ritošā sastāva tehniskās apkopes programma, tostarp remonta un apkopes veikšanas periodiskums, remontā un apkopē veicamie darbi un to apjoms, raksturlielumu robežvērtības).
2. Konstrukcija un mehāniskās daļas.
Ritošā sastāva mehāniskā integritāte un saskarnes (ieskaitot tā iekārtas un sakabes ierīces, pārejas tiltiņus), ritošā sastāva konstrukcijas un aprīkojuma (piemēram, sēdekļu) stiprība, pieļaujamā slodze, pasīvā drošība (ieskaitot iekšējo un ārējo drošumu, notiekot negadījumam).
3. Savstarpējā mijiedarbība ar sliežu ceļu un gabarītu noteikšana.
Mehāniskā saskarsme ar infrastruktūru (ieskaitot statiskās un dinamiskās īpašības, klīrensus un gabarītus, sliežu ceļa platumu, gaitas daļu).
4. Bremžu iekārta.
Bremžu iekārtas darbība (ieskaitot izslīdēšanas aizsardzību, bremzēšanas ierīces un bremzēšanu dienesta bremzēšanas režīmā, pēkšņās bremzēšanas režīmā un bremzēšanas režīmā stāvot).
5. Pasažieriem paredzētais aprīkojums.
Pasažieriem un pasažieru ērtībām paredzētais aprīkojums (piemēram, pasažieriem paredzētie logi un durvis, vajadzības personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām).
6. Vides apstākļi un aerodinamiskie efekti.
Vides ietekme uz ritošo sastāvu un ritošā sastāva ietekme uz vidi (ieskaitot aerodinamiskos apstākļus, ritošā sastāva saskarni ar dzelzceļa sistēmas sliežu ceļu lauku iekārtām un saskarni ar ārējo vidi).
7. Prasības ārējām brīdinājuma ierīcēm, uzrakstiem, programmatūras funkcijām un integritātei.
Ārējās brīdinājuma ierīces, uzraksti, programmatūras funkcijas un integritāte (piemēram, ar drošību saistītas funkcijas, kurām ir ietekme uz vilciena un vilciena vagona kustību).
8. Borta spēka un vadības iekārtas.
Borta vilces, elektriskās un vadības sistēmas, ritošā sastāva saskarne ar energoapgādes apakšsistēmu un visi ar elektromagnētisko savietojamību saistītie aspekti.
9. Personālam paredzētais aprīkojums, saskarnes un vide.
Personālam paredzētās borta iekārtas, saskarnes, darba apstākļi un vide (ieskaitot vadītāja kabīni, vadītāja un mašīnas saskarni).
10. Ugunsdrošība un evakuācija.
11. Ekipēšana.
Ekipēšanai paredzētās borta iekārtas un saskarnes.
12. Borta kontroles, vadības un signalizācijas iekārtas.
Visas borta iekārtas, kas ietekmē kustības drošību, kā arī iekārtas to vilcienu kustības vadībai, kuriem atļauts izmantot konkrēto dzelzceļa tīklu, un to ietekme uz vilcienu vadības un signalizācijas stacionāro lauku iekārtu apakšsistēmu.
13. Īpašas ekspluatācijas prasības.
Īpašas ekspluatācijas prasības ritošajam sastāvam (piemēram, avārijas ekspluatācija, ritošā sastāva darba spējas atjaunošana).
14. Kravu pārvadājumu aprīkojums.
Īpašas prasības kravu pārvadājumiem un vides aizsardzībai (ieskaitot īpašas iekārtas bīstamo kravu pārvadāšanai)."