Noteikumi

24-TA-3094
Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 644 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi"
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu, Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma 7. panta trešo daļu un Zinātniskās darbības likuma 13. panta otrās daļas 32 punktu.
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 644 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 225. nr.; 2024, 40., 169. nr.) šādus grozījumus:
1.
Izteikt tiesību akta izdošanas pamatojuma norādi šādā redakcijā:
"Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu, Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma 7. panta trešo daļu un Zinātniskās darbības likuma 13. panta otrās daļas 32 punktu."
2.
Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1. eksperimentālā izstrāde – izstrāde, kas atbilst Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), 2. panta 86. punktam;
2.2. gala labuma guvējs – Latvijas Republikas komercreģistrā reģistrēts komersants, kas atbilst sīkā (mikro), mazā un vidējā komersanta statusam saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 2. punktu, mazas vidējas kapitalizācijas sabiedrības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. jūnija Regulas (ES) 2015/1017 par Eiropas Stratēģisko investīciju fondu, Eiropas Investīciju konsultāciju centru un Eiropas Investīciju projektu portālu, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1291/2013 un (ES) Nr. 1316/2013 – Eiropas Stratēģisko investīciju fonds (turpmāk – regula Nr. 2015/1017), 2. pantu, kā arī vidējas kapitalizācijas sabiedrības saskaņā ar regulas Nr. 2015/1017 2. pantu un komersanti, kas atbilst lielā komersanta statusam saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 24. punktu ar nosacījumu, ka tie sadarbojas ar sīkajiem (mikro), mazajiem vai vidējiem komersantiem pētniecības un inovācijas aktivitātēs, vai pētniecības organizācija;
2.3. inovāciju vaučera projekts – gala labuma guvēja projekta pieteikums inovācijas aktivitāšu veikšanai jaunu vai būtiski uzlabotu produktu vai tehnoloģiju attīstībai;
2.4. jauns produkts – komersanta līmenī pilnīgi jaunas vai būtiski uzlabotas preces vai pakalpojumi, kurus komersants plāno ieviest tirgū. Būtiski uzlabojumi ir, piemēram, jaunu funkciju pievienošana, funkcionālo īpašību un lietojuma uzlabošana, tai skaitā kvalitātes paaugstināšana, finansiālā pieejamība, lietojamības un ērtuma uzlabošana, ekonomiskāka izmantošana, izturības palielināšana, produkta dzīves ilguma pagarināšana. Nav nepieciešami visu produkta funkciju vai darbības specifikāciju būtiski uzlabojumi. Būtisks uzlabojums var pastāvēt vienlaikus ar preces vai pakalpojuma citas īpašības pasliktinājumu vai pilnīgu izslēgšanu;
2.5. jauna tehnoloģija – izmaiņas tehnoloģijā, iekārtās un programmatūrā, kas uzlabo ražošanas vai pakalpojumu sniegšanas procesu vai metodes, kas ir jaunas vai uzlabotas komersanta līmenī un, kuru komersants plāno ieviest tirgū vai ar šīs tehnoloģijas palīdzību ieviest jaunu produktu tirgū;
2.6. pētniecības organizācija – zinātniskā institūcija, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punktam;
2.7. produkta rūpnieciskā dizaina izstrāde – produkta estētiskā, funkcionālā un ilgtspējīgā risinājuma izstrāde, vienlaikus uzlabojot vai radot inženiertehnisko, lietošanas, ergonomikas un zīmola attīstības risinājumu. Produkta rūpnieciskais dizains ir būtiski uzlabots salīdzinājumā ar gala labuma guvēja esošā produkta dizainu un rada konkurētspējas priekšrocības;
2.8. (Svītrots)
2.9. rūpnieciskie pētījumi – pētījumi vai izpētes darbs, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 85. punktam;
2.10. tehniski ekonomiskā priekšizpēte – priekšizpēte atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 87. punktam;
2.11. viens vienots uzņēmums – komersants, kas atbilst Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) 2. panta 2. punktam;
2.12. inovācijas partnerības procedūra – iepirkuma procedūra, kas atbilst Publisko iepirkumu likuma 1. panta 12. punktam;
2.13. jaunuzņēmums – komersants atbilstoši Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma 1. panta 5. punktam;
2.14. efektīva sadarbība – sadarbība atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 90. punktā noteiktajai definīcijai;
2.15. komercializācijas piedāvājums – konkrēta izstrādātā produkta vai tehnoloģijas apraksts (satur informāciju par šīs tehnoloģijas noieta tirgu un tirgus apmēru, produkta vai tehnoloģijas aizsardzību, rūpnieciskā īpašuma aizsardzības statusu, produkta vai tehnoloģijas priekšrocībām starp citiem konkurējošiem produktiem vai tehnoloģijām, mārketinga stratēģiju), kura mērķis ir sniegt pietiekamu informāciju potenciālajam licenciātam vai investoram, lai tas varētu pieņemt pozitīvu lēmumu par tehnoloģiju tiesību vai lietošanas tiesību iegādi vai investīcijām piedāvātajā produktā vai tehnoloģijā;
2.16. komercializācijas stratēģija – konkrēta produkta vai tehnoloģijas apraksts, kurā tiek atainoti secīgi soļi produkta vai tehnoloģijas attīstīšanai no koncepcijas līdz ieviešanai tirgū, kā arī izvēle starp tehnoloģiju tiesību atsavināšanu vai lietošanas tiesību piešķiršanu, vai jauna komersanta veidošanu uz zinātniskās izstrādnes bāzes, kā arī ieteikts, kāda informācija jāsagatavo, kā iegūt potenciālo licenciātu vai investīciju fondu uzmanību un piedāvāt tiem izstrādni vai tehnoloģiju;
2.17. pētniecības komercializācijas projekts vai biznesa plāns - gala labuma guvēja projekta pieteikums, kura ietvaros tiek attīstīts jauns produkts vai tehnoloģija, un tiek virzīts komercializācijas piedāvājums atbilstoši izstrādātajai komercializācijas stratēģijai;
2.18. zinātniski ietilpīgs jaunuzņēmums – komersants, kas pieteikuma iesniegšanas dienā nav vecāks par pieciem gadiem un kas attīsta produktu vai tehnoloģiju, ko izstrādājusi Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrēta pētniecības organizācija, un kurš atbilst vismaz vienam no šādiem nosacījumiem:
2.18.1. komersantam ir nodotas vai piešķirtas tiesības pētniecības organizācijas produkta vai tehnoloģijas izmantošanai;
2.18.2. komersanta kapitāldaļu turētājs tehnoloģijas izstrādāšanas brīdī ir bijis pētniecības organizācijas pētnieks vai zinātnieks, kuram pieder tiesības uz produkta vai tehnoloģijas intelektuālo īpašumu."
3.
Izteikt 5. punktu šādā redakcijā:
"5. Pasākuma mērķa grupa ir komersanti un pētniecības organizācijas."
4.
Izteikt 7. punktu šādā redakcijā:
"7. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 23 307 116 euro (tostarp elastības finansējums 2 630 207 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 19 811 048 euro (tostarp elastības finansējums 2 235 676 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 3 496 068 euro (tostarp elastības finansējums 394 531 euro)."
5.
Izteikt 12.2.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"12.2.1. atbalstīto komersantu skaits (tai skaitā mikrouzņēmumi, mazi, vidēji un lieli uzņēmumi) – 197;".
6.
Izteikt 12.2.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"12.2.2. ar grantiem atbalstīto komersantu skaits – 197;".
7.
Izteikt 12.2.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"12.2.3. komersantu skaits, kas sadarbojas ar pētniecības organizācijām, – 39."
8.
Izteikt 20.10. apakšpunktu šādā redakcijā:
"20.10. datu un informācijas uzkrāšana šo noteikumu 20.4., 20.8., 20.9., 20.12., 20.13. un 20.14. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros;".
9.
Izteikt 20.12. apakšpunktu šādā redakcijā:
"20.12. jaunuzņēmumu darbības atbalstam noteiktās administrējošās iestādes funkciju veikšana augsti kvalificētu darba ņēmēju piesaistei;".
10.
Papildināt ar 20.13. apakšpunktu šādā redakcijā:
"20.13. komercializācijas atbalsta pakalpojumu nodrošināšana gala labuma guvējiem;".
11.
Papildināt ar 20.14. apakšpunktu šādā redakcijā:
"20.14. granta atbalsta nodrošināšana zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem."
12.
Izteikt 32.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"32.2. augsti kvalificētu darba ņēmēju skaitu;".
13.
Izteikt 32.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"32.4. atbalstu saņēmušo komersantu produktivitātes apjomu, vienlaikus informējot, vai produktivitātes apjoms atbalstītajos komersantos sasniedz vismaz 10 % piecu gadu laikā no gala labuma guvēju noslēguma pārskata iesniegšanas dienas;".
14.
Papildināt ar 32.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"32.5. atbalstīto komercializācijas projektu skaitu. "
15.
Izteikt IV nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
"IV. Inovāciju vaučeru atbalsta nodrošināšana komersantiem un atbalsta nodrošināšana augsti kvalificētu darba ņēmēju piesaistei jaunuzņēmumiem".
16.
Izteikt 36.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"36.5. rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšana - darbības, kas saistītas ar rūpnieciskā īpašuma objekta reģistrācijas procedūru, izņemot darbības, kas saistītas ar licencēšanu, tiesību nodošanu citām personām un strīdu izskatīšanu. Rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšana paredzēta šādiem rūpnieciskā īpašuma objektiem – patents, dizainparaugs un pusvadītāju izstrādājumu topogrāfija, preču zīme, kā arī papildu aizsardzības sertifikāts zālēm un augu aizsardzības līdzekļiem;".
17.
Izteikt 36.7. apakšpunktu šādā redakcijā:
"36.7. augsti kvalificētu darba ņēmēju piesaiste konkrētu pētniecisku aktivitāšu, tehnoloģisku problēmu risināšanai vai jaunu vai būtiski uzlabotu produktu vai tehnoloģiju izstrādei;".
18.
Izteikt 39.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"39.1. komersants var piesaistīt ne vairāk kā trīs augstas kvalifikācijas darba ņēmējus, kuri atbilst vismaz vienai no šādām pazīmēm:
39.1.1. darba ņēmējam ir atbilstoša augstākā izglītība – vismaz maģistra grāds vai tam pielīdzināma (tai skaitā ārvalstīs iegūta) izglītība dabaszinātnēs, matemātikā, informācijas tehnoloģijās, inženierzinātnēs un tehnoloģijās, ražošanā un pārstrādē, kā arī dizainā atbilstoši normatīvajiem aktiem par Latvijas izglītības klasifikāciju;
39.1.2. darba ņēmējam ir vismaz triju gadu profesionālā pieredze specialitātē vai jomā, kurā attiecīgo darba ņēmēju plāno nodarbināt;".
19.
Svītrot 39.2. apakšpunktu.
20.
Izteikt 39.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"39.3. piesaistītajam darba ņēmējam tiek nodrošināta darba alga, kas ir lielāka nekā vidējā darba alga valstī (salīdzinājumā ar iepriekšējo pārskata gadu);".
21.
Izteikt 39.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"39.4. piesaistītais darba ņēmējs nav tiešās valsts pārvaldes iestādes vai pašvaldības iestādes darba ņēmējs;".
22.
Izteikt 39.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"39.5. piesaistītais darba ņēmējs nav valsts civildienesta ierēdnis;".
23.
Izteikt 39.6. apakšpunktu šādā redakcijā:
"39.6. piesaistītais darba ņēmējs pēdējos divus gadus nav strādājis pie komersanta un tā saistīto personu grupā."
24.
Izteikt 40.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"40.1. komersants var piesaistīt augstas kvalifikācijas darba ņēmējus, kuri atbilst vismaz vienai no šādām pazīmēm:
40.1.1. darba ņēmējam ir atbilstoša augstākā izglītība – vismaz maģistra grāds vai tam pielīdzināma (tai skaitā ārvalstīs iegūta) izglītība dabaszinātnēs, matemātikā, informācijas tehnoloģijās, inženierzinātnēs un tehnoloģijās, ražošanā un pārstrādē, kā arī dizainā atbilstoši normatīvajiem aktiem par Latvijas izglītības klasifikāciju;
40.1.2. darba ņēmējam ir vismaz triju gadu profesionālā pieredze specialitātē vai jomā, kurā attiecīgo darba ņēmēju plāno nodarbināt;".
25.
Izteikt 40.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"40.2. piesaistītajam darba ņēmējam tiek nodrošināta darba alga, kas ir lielāka nekā vidējā darba alga valstī (salīdzinājumā ar iepriekšējo pārskata gadu);".
26.
Izteikt 40.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"40.3. komersants vai cits komersants par piesaistīto darba ņēmēju atbalsta periodā vienlaikus nesaņem Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likumā minēto atbalstu."
27.
Izteikt 41.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"41.1. pētniecības organizācija ir Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrēts zinātniskais institūts, augstskola, komercsabiedrība, kā arī cita institūcija;".
28.
Svītrot 41.3. apakšpunktu.
29.
Izteikt 42.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"42.1. reģistrētas institūcijas, kuru kompetencē ietilpst šo noteikumu 36.5. apakšpunktā minēto rūpnieciskā īpašuma tiesību objektu reģistrācija;".
30.
Izteikt 45.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"45.1. nepārsniedz 10 000 euro šo noteikumu 36.1., 36.2., 36.3. un 36.4. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai, ja finansējums tiek piešķirts kā vienreizējs atbalsta pasākums;".
31.
Izteikt 47.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"47.2. šo noteikumu 36.7. apakšpunktā minētajai darbībai inovāciju vaučera projekta ietvaros ir 12 mēneši no dienas, kad ir pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu vai sniegts atzinums par nosacījumu izpildi;".
32.
Svītrot 52. punktu.
33.
Izteikt 55. punktu šādā redakcijā:
"55. Šajos noteikumos minētās inovāciju vaučera projektu izmaksas un izmaksas augsti kvalificētu darba ņēmēju piesaistei jaunuzņēmumiem ir attiecināmas, ja šo darbību rezultāti (auditējamās vērtības) dienā, kad gala labuma guvējs iesniedz noslēguma pārskatu, ir komersanta īpašumā."
34.
Izteikt 57.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"57.2. produkta vai tehnoloģijas sertificēšanas un testēšanas pakalpojumi;".
35.
Papildināt ar 57.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"57.3. jau radītu inovācijas rezultātu, pasūtītājam iegādājoties produktu vai tehnoloģiju, kas tirgū ir jauns, atbilstoši pasūtītāja vajadzībām;".
36.
Papildināt ar 57.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"57.4. izmēģinājuma projektu (pilotprojektu) izveide un aprobācija."
37.
Izteikt 58. punktu šādā redakcijā:
"58. Komersants var saņemt atbalstu šo noteikumu 57. punktā minēto darbību īstenošanai, ja tas ar pasūtītāju, kas atbilst Publisko iepirkumu likuma 1. panta 19. punktam, ir noslēdzis līgumu par iepirkuma līguma priekšmetu un par to ir publicēts paziņojums Iepirkumu uzraudzības biroja tīmekļvietnē. Iepirkums, kurā piedalījies komersants, ticis organizēts kā inovāciju procedūra atbilstoši Publisko iepirkumu likuma 8. panta pirmās daļas 5. punktam, ievērojot Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumu Nr. 107 "Iepirkuma procedūru un metu konkursu norises kārtība"."
38.
Papildināt ar 58.1 punktu šādā redakcijā:
"58.1 Iepirkumu uzraudzības birojs veic šo noteikumu 58. punktā minētā iepirkuma dokumentācijas un iepirkuma procedūru norises pirmspārbaudi un sniedz finansējuma saņēmējam rekomendējošus atzinumus."
39.
Papildināt ar V1 nodaļu šādā redakcijā:
"V1. Pētniecības rezultātu komercializācijas atbalsta pakalpojumu nodrošināšana publiskajām pētniecību organizācijām un komersantiem
61.1 Uz atbalstu šo noteikumu 20.13. apakšpunktā minētā atbalsta pakalpojuma ietvaros var pretendēt:
61.11. pētniecības organizācijas, kuras ir Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētas augstskolas, šo augstskolu aģentūras un augstskolu struktūrvienības, kā arī zinātniskie institūti;
61.12. komersanti, kas atbilst šo noteikumu 2.2. apakšpunktā noteiktajai definīcijai un kas vienlaicīgi neīsteno inovāciju vaučeru projektu saskaņā ar šo noteikumu IV nodaļu.
61.2 Finansējuma apjoms vienam pētniecības komercializācijas projektam ir līdz 300 000 euro, kas tiek sniegts granta veidā ar maksimālo atbalsta intensitāti: 
61.21. šo noteikumu 61.11. apakšpunktā minētajām pētniecības organizācijām 50%;
61.22. noteikumu 61.12. apakšpunktā minētajiem komersantiem atbilstoši šo noteikumu 81.5. apakšpunktā minētajam.
61.3 Šo noteikumu 61.5 punktā minēto atbalstu var saņemt šo noteikumu 61.11. apakšpunktā minētās pētniecības organizācijas, lai turpinātu tehnoloģiju pārneses un pētniecības projektus, kuri atbilst visiem šiem nosacījumiem:
61.31. tehnoloģiju pārneses un ar saimniecisko darbību nesaistīta pētniecības pieteikuma pamatā ir iepriekš veiktu pētniecības projektu rezultāti, kuri saistīti ar neatkarīgu pētniecību un izstrādi, lai iegūtu vairāk zināšanu un labāku izpratni, tostarp efektīvā sadarbībā veikta kopīga pētniecība un izstrāde. Ja rezultāti iegūti efektīvā sadarbībā, pētniecības organizācija uzrāda līgumisku apliecinājumu no pētījuma partneriem par tās tiesībām uz šo intelektuālo īpašumu un tiesībām to izmantot tālāku pētījumu veikšanai, kā arī atsavināt šo intelektuālo īpašumu;
61.32. pētniecības organizācijas pamatdarbība neietilpst Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā noteiktajā darbības jomā, un pētniecības organizācijas pamatdarbības izpausmes veidi ir šādi:
61.32.1. publiskā izglītība, kuru nodrošina valsts izglītības sistēmas ietvaros un kuru galvenokārt vai pilnībā finansē un uzrauga valsts, un kuru var atzīt par izglītību, kuras mērķis ir vairot un uzlabot cilvēkresursu prasmes;
61.32.2. neatkarīga pētniecība un izstrāde, lai iegūtu vairāk zināšanu un labāku izpratni, tostarp kopīga pētniecība un izstrāde, pētniecības organizācijai iesaistoties efektīvā sadarbībā;
61.32.3. pētniecības rezultātu izplatīšana bez ekskluzivitātes un diskriminēšanas, tai skaitā izmantojot mācīšanu, brīvas piekļuves datubāzes, atklātas publikācijas vai atklātā pirmkoda programmatūru;
61.32.4. zināšanu un tehnoloģiju pārneses darbības, ja tās veic pētniecības organizācijas nodaļa vai pētniecības organizācijas meitas uzņēmums (tāda komercsabiedrība, kurā mātes uzņēmuma līdzdalības daļa pārsniedz 50 % vai kurā mātes uzņēmumam ir balsu vairākums un kura atbilst šo noteikumu 2.6. apakšpunktā minētajai pētniecības organizācijas definīcijai), vai pētniecības organizācija kopīgi ar citām pētniecības organizācijām, vai pētniecības organizācija ar trešajām pusēm, atklātā konkursā slēdzot līgumus par noteiktiem pakalpojumiem, un visi ienākumi no šādas darbības tiek atkal ieguldīti pētniecības organizācijas pamatdarbībās;
61.33. pētniecības organizācija, komercializējot pētniecības rezultātus, par visām licenciātam nodotajām ekonomiskajām priekšrocībām saņem tādu atlīdzību, kas ir līdzvērtīga tirgus cenai par intelektuālā īpašuma tiesībām. Atlīdzība ir uzskatāma par līdzvērtīgu tirgus cenai, ja to dokumentēti var pierādīt vienā no šādiem veidiem:
61.33.1. atlīdzības summa ir noteikta, izmantojot atklātu, pārredzamu un nediskriminējošu, uz konkurenci balstītu pārdošanas procedūru, piemēram, publisku izsoli;
61.33.2. pētniecības organizācija vai pētniecības infrastruktūra, kā pārdevēja var pierādīt, ka tā ir vienojusies par kompensāciju godīgas konkurences apstākļos, lai iegūtu maksimālu saimniecisko labumu tajā brīdī, kad tiek noslēgts līgums, izņemot projektus, kas paredz efektīvu sadarbību, kad sadarbības nolīgums sadarbības komersantam dod pirmpirkuma tiesības attiecībā uz intelektuālā īpašuma tiesībām. Maksimāla saimnieciska labuma gūšanu var pamatot, veicot efektīvas pārrunas, piesaistot neatkarīgu ekspertu tirgus cenas noteikšanai vai ar aprēķiniem pamatojot izvēli atsavināt intelektuālo īpašumu;
61.34. ienākumi, ko pētniecības organizācija gūst par tādu projektu komercializāciju, kuri līdzfinansēti no šo noteikumu 20.13. apakšpunktā minētās darbības, ir atkārtoti jāiegulda pētniecības organizācijas pamatdarbībā pētniecībā un attīstībā;
61.35. pētniecības organizācija nodrošina tehnoloģiju pārneses un ar saimniecisko darbību nesaistīta pētniecības pieteikuma īstenošanas finanšu plūsmas skaidru nodalīšanu no citām pētniecības organizācijas darbības finanšu plūsmām projekta īstenošanas laikā un piecus gadus pēc projekta īstenošanas;
61.36. īstenojot tehnoloģiju pārneses un ar saimniecisko darbību nesaistītu pētniecības pieteikumu, ir nodrošināta atsevišķa ar projekta īstenošanu saistīto saimniecisko darījumu ieņēmumu un izdevumu grāmatvedības uzskaite, kā arī darbību un ar to īstenošanu saistīto finanšu plūsmu nodalīšana atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā finanšu pārskatos atspoguļojams valsts, pašvaldību, ārvalstu, Eiropas Savienības, citu starptautisko organizāciju un institūciju finansiālais atbalsts (finanšu palīdzība), ziedojumi un dāvinājumi naudā vai natūrā;
61.37. ja pētniecības rezultātu komercializēšanai pētniecības organizācija dibina komersantu, tai skaitā meitas uzņēmumu vai jaunuzņēmumu, pētniecības organizācija par šim komersantam nodotajām ekonomiskajām priekšrocībām saņem atlīdzību atbilstoši šo noteikumu 61.33. apakšpunktam un visus ienākumus no tehnoloģiju tiesību komercializācijas atkal iegulda pētniecības organizācijas pamatdarbībās. Pētniecības organizācija komersanta dibināšanā iegulda tikai tādus līdzekļus, kas gūti no tās saimnieciskās darbības.
61.4 Šo noteikumu 61.5 punktā minēto atbalstu var saņemt 61.12. apakšpunktā  minētie komersanti, lai īstenotu tehnoloģiju pārneses un pētniecības projektus.
61.5 Šo noteikumu 20.13. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros ir atbalstāmas šādas gala labuma guvēja darbības, kas sniedz ieguldījumu RIS3 stratēģijas mērķu sasniegšanā:
61.51. komercializācijas stratēģijas izstrāde, iekļaujot projekta ekonomisko pamatojumu;
61.52. tehniski ekonomiskā priekšizpēte;
61.53. rūpnieciskie pētījumi;
61.54. eksperimentālā izstrādne;
61.55. rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšana – patentu, dizainparaugu un pusvadītāju izstrādājumu topogrāfiju pieteikumu sagatavošana, papildu aizsardzības sertifikātu sagatavošana zālēm un augu aizsardzības līdzekļiem, kā arī to reģistrācija un uzturēšana spēkā līdz četriem gadiem pēc tiesību piešķiršanas, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim;
61.56. produkta rūpnieciskā dizaina izstrāde;
61.57. produkta vai tehnoloģijas sertificēšanas un testēšanas pakalpojumi;
61.58. komercializācijas piedāvājuma sagatavošana, tai skaitā ekspertu izdevumi komercializācijas piedāvājuma virzīšanai tirgū izstrādāšanai (ja to paredz komercializācijas stratēģija);
61.59. licencēšanas pakalpojumi, tai skaitā ekspertu izdevumi licences līgumu un intelektuālā īpašuma tiesību nodošanas līgumu sagatavošanai;
61.510. dalība starptautiskajās izstādēs, kontaktbiržās, konferencēs (semināros) ārvalstīs, individuālās vizītēs (ja individuālo vizīti paredz komercializācijas stratēģija) un dalība Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras organizētajos nacionālajos stendos un tirdzniecības misijās to izstrādāto tehnoloģiju un intelektuālā īpašuma komercializācijas nolūkos.
61.6 Finansējuma saņēmējs izstrādā pētniecības komercializācijas projektu vērtēšanas komisijas nolikumu, pieteikumu vērtēšanas kritērijus un metodiku, kā izvērtēt atbalstu pretendentu un pētniecības komercializācijas projektu atbilstību atbalsta pakalpojuma nosacījumiem, tajā skaitā paredzot izvērtēšanas nosacījumus, kas nodrošinātu , ka atbalsts 61.11. apakšpunktā minētajai pētniecības organizācijai netiek sniegts kā komercdarbības atbalsts. 
61.7 Šo noteikumu 61.6 punktā minētajā vērtēšanas komisijā piedalās vismaz viens pārstāvis no finansējuma saņēmēja, atbildīgās iestādes, Latvijas Zinātnes padomes. Pārstāvim ir viena balss no katras organizācijas.
61.8 Finansējuma saņēmējs pētniecības projektu vērtēšanai var piesaistīt Eiropas Komisijas ekspertu datubāzē vai citā zinātnisko ekspertu datu bāzē iekļautu ekspertu ar atbilstošu izglītību, profesionālo pieredzi un kompetenci. Papildus iesaistītajiem nozaru ekspertiem, komersantu organizācijām un pārējiem dalībniekiem ir novērotāju tiesības.
61.9 Šo noteikumu  ietvaros īstenojamā pētniecības komercializācijas projekta pārtraukšana pirms termiņa beigām ir atbalstāma, ja tā īstenošanas gaitā konstatēts, ka nebūs iespējams sasniegt pētniecības projekta izvirzīto mērķi."
40.
Papildināt ar V2 nodaļu šādā redakcijā:
"V2. Finansējuma nodrošināšana zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem
61.10 Šīs nodaļas ietvaros atbalsts pieejams zinātniski ietilpīgi jaunuzņēmumu veidošanai ārpus zinātniskajām institūcijām, nodrošinot inkubācijas vai pirmsakselerācijas aktivitāšu secīgu finansēšanu, lai veicinātu komandu un uzņēmumu izveidi, kā arī to spēju komercializēt zinātniskajās institūcijās izstrādātus pētniecības rezultātus, vienlaikus nodrošinot tehnoloģiju pārneses nepārtrauktību.
61.11 Uz atbalstu šo noteikumu 20.14. apakšpunktā minētā atbalsta pakalpojuma ietvaros var pretendēt šo noteikumu 2.18. apakšpunktā minētie zinātniski ietilpīgie jaunuzņēmumi, kuri atbilst šādiem nosacījumiem: 
61.111. ir izstrādāts jaunā produkta vai jaunās tehnoloģijas izstrādes, attīstības un komercializācijas plāns (problēma, risinājums, mērķa klienti, biznesa modelis, tirgus, konkurenti, resursi u.c.), tajā skaitā pamatots pieprasītais finansējums;
61.112. atbalsta pieteikumā norādītās tehnoloģijas gatavības līmenis ir sākot no TRL4 līdz TRL6;
61.113. izstrādātais tehnoloģiskais risinājums atbilst RIS3 stratēģijas noteiktajiem mērķiem;
61.114. plānotais atbalsta izmantošanas ilgums nav mazāks kā 6 un garāks kā 24 mēneši no finansējuma saņēmēja lēmuma par komercdarbības atbalsta piešķiršanu;
61.115. ir saņēmis no publiskiem līdzekļiem brīvas investīcijas vismaz 30 000 euro apmērā no investora, ar kuru noslēgts investīciju līgums, vai jāuzrāda savs finansiālais ieguldījums
61.116. jaunuzņēmums var apliecināt gala klienta iesaisti, nodrošinot informāciju rekomendācijas vēstules, atzinuma vai citā formātā.
61.12 Finansējuma apjoms vienam zinātniski ietilpīga jaunuzņēmuma projekta pieteikumam ir līdz 150 000 euro.
61.13 Lai nodrošinātu atbalstu šo noteikumu ​61.10 punktā noteiktajām aktivitātēm, attiecināmas ir šādas izmaksas: 
61.131. darba ņēmēju alga un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas projekta īstenošanas personālam, ja attiecīgās izmaksas ir pamatotas projekta pieteikumā un tieši saistītas ar jauna produkta vai tehnoloģijas izstrādi, par kuriem jaunuzņēmumam atbalsta periodā nav piešķirts Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likumā vai šo noteikumu 36.7. apakšpunktā minētais atbalsts;
61.132. ārpakalpojumu izmaksas - inženiertehniskie, mārketinga, un citi pakalpojumi atbilstoši zinātniski ietilpīgā jaunuzņēmuma darbības specifikai un jaunā produkta vai tehnoloģijas izstrādes un komercializācijas vajadzībām;
61.133. komponenšu un materiālu iegāde prototipēšanas vajadzībām;
61.134. dalībai starptautiskajās izstādēs, kontaktbiržās, konferencēs (semināros) ārvalstīs, individuālās vizītēs un dalībai Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras organizētajos nacionālajos stendos un tirdzniecības misijās to izstrādāto tehnoloģiju komercializācijas nolūkos;
61.135. netiešās attiecināmās izmaksas, kuras jaunuzņēmums plāno kā vienu izmaksu pozīciju (telpu noma, komunālie maksājumi u.c.), piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 % apmērā no šo noteikumu 61.131. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām.
61.14 Projekta īstenošanas laikā jaunuzņēmums var saņemt avansa maksājumu, kas nepārsniedz 35 % no projekta kopējā finansējuma, ja jaunuzņēmums finansējuma saņēmējam iesniedz parakstītu investīciju līgumu. "
41.
Papildināt ar 63.1 punktu šādā redakcijā:
"63.1 Lēmumu par finansējuma piešķiršanu gala labuma guvējiem finansējuma saņēmējs pieņem saskaņā ar finansējuma saņēmēja izstrādātu finansējuma piešķiršanas kārtību un vērtēšanas kritērijiem, kas saskaņoti ar atbildīgo iestādi. "
42.
Izteikt 72. punktu šādā redakcijā:
"72. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra regulas Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk – Regula Nr. 2024/2509) 61. panta prasībām un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, kā arī paraksta objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesības apliecinājumu (1. pielikums​​​​​​)."
43.
Papildināt ar 72.1 punktu šādā redakcijā:
"72.1 Finansējuma saņēmējs izvērtē pētniecības projekta rezultātus un to atbilstību pētniecības projekta mērķim un plānotajām aktivitātēm. Piecu darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par pētniecības projekta pārtraukšanu finansējuma saņēmējs iesniedz sadarbības iestādē lēmuma kopiju par pārtraukto pētījumu. Aktivitāšu izmaksas ir attiecināmas, ievērojot saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principus Regulas Nr. 2024/2509 33. panta izpratnē, ja darbība ir pilnībā pabeigta atbilstoši pētniecības projekta pieteikumam un noslēgtā līguma nosacījumiem. Izmaksas var tikt attiecinātas un iekļautas maksājuma pieprasījumā tikai par pabeigtajām aktivitātēm pētījuma pārtraukšanas brīdī."
44.
Izteikt 73. punktu šādā redakcijā:
"73. Gala labuma guvēju pieteikumu izvērtēšanas procesā iesaistītie vērtēšanas komisijas locekļi, eksperti, novērotāji un finansējuma saņēmēja darbinieki paraksta objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesības apliecinājumu (1. pielikums), ka interešu konflikta situācijā nepiedalīsies gala labuma guvēju pieteikumu izvērtēšanā. Apliecinājumu paraksta pirms gala labuma guvēju pieteikumu izskatīšanas un vērtēšanas. Finansējuma saņēmējs apliecinājumu glabā atbilstoši Regulas Nr. 2024/2509 133. pantam un šo noteikumu 87. punktam."
45.
Izteikt 74.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"74.1. pasākumus interešu konflikta riska kontrolei atbalsta piešķiršanas procedūrā un publiskajos iepirkumos (preventīvus pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska kontrolei, tai skaitā paziņošanas procedūru, labošanas pasākumus) un informāciju par interešu konflikta novēršanu saskaņā ar Regulas Nr. 2024/2509 61. pantu;".
46.
Izteikt 75.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"75.1. finansējuma piešķiršanas brīdī uz to ir attiecināms kāds no Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā, izņemot tā pirmās daļas 5. punktā minētajiem, noteiktajiem projekta iesniedzēju izslēgšanas nosacījumiem;".
47.
Izteikt 77.1 punktu šādā redakcijā:
"77.1 Gala labuma guvējs līdz ar projekta pieteikuma iesniegšanu apliecina, ka saņemtais atbalsts tiks vērsts uz eksporta apjoma un produktivitātes kāpināšanu gala labuma guvēja līmenī, ja attiecināms, piecu gadu laikā pēc gala labuma guvēja noslēguma pārskata iesniegšanas."
48.
Izteikt 77.2 punktu šādā redakcijā:
"77.2 Finansējuma saņēmējs pēc gala labuma guvēja noslēguma pārskata saņemšanas un piecus gadus pēc tam pārbauda gala labuma guvēja eksporta apjoma un produktivitātes pieaugumu, ja attiecināms."
49.
Izteikt 77.5 punktu šādā redakcijā:
"77.5 Lai finansējuma saņēmējs izskatītu gala labuma guvēja pieteikumu par šo noteikumu 36.7. apakšpunktā minētā projekta īstenošanu un ar to saistītās dokumentācijas un projekta īstenošanas dokumentācijas atbilstību šo noteikumu 39.4. un 39.6. apakšpunkta prasībām, un, lai varētu izvērtēt, ka šo noteikumu 61.131. apakšpunktā minētajiem darba ņēmējiem atbalsta periodā nav piešķirts Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likumā vai šo noteikumu 36.7. apakšpunktā minētais atbalsts,Valsts ieņēmumu dienests saskaņā ar starpresoru vienošanos starp finansējuma saņēmēju un Valsts ieņēmumu dienestu nodrošina finansējuma saņēmējam šādus Valsts ieņēmumu dienestam pieejamus datus par darba ņēmēja nodarbinātību:
77.51. darba devēja nosaukumu;
77.52. nodokļu maksātāja reģistrācijas kodu;
77.53. nodarbinātības periodus."
50.
Izteikt 78. punktu šādā redakcijā:
"78. Finansējumu šo noteikumu 35., 61.1  punktā minētajiem gala labuma guvējiem šo noteikumu 36., 61.5 punktā minētajām darbībām,  finansējumu šo noteikumu 56., 61.11 punktā minētajiem gala labuma guvējiem šo noteikumu 57., 61.13 punktā minētajām darbībām piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību, kā arī ņemot vērā šo noteikumu 61. un 63.1 punktu."
51.
Izteikt 81.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"81.2. šo noteikumu 36. punktā (izņemot 36.7. apakšpunktu) minētajām darbībām ir 85 % no ārpakalpojumu izmaksām;".
52.
Izteikt 81.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"81.4. šo noteikumu 36.7. apakšpunktā minētajai darbībai ir 45 %;".
53.
Papildināt ar 81.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"81.5. šo noteikumu 61.5 un 61.13 punktā minētajām darbībām ir 50 %."
54.
Izteikt 86. punktu šādā redakcijā:
"86. Finansējuma saņēmējs pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai gala labuma guvējam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos vai attiecībā uz kuriem ir spēkā vienošanās līgums saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 41. pantu. Ja gala labuma guvējs neatbilst minētajam nosacījumam, finansējuma saņēmējs atbalstu nepiešķir."
55.
Izteikt 1. pielikumu jaunā redakcijā (1. pielikums).
56.
Izteikt 2. pielikumu jaunā redakcijā (2. pielikums).
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
1.
pielikums
Ministru kabineta
[24-TA-3094 Dt]
noteikumiem Nr.
[24-TA-3094 Nr]

"1. pielikums

Ministru kabineta

2023. gada 7. novembra

noteikumiem Nr. 644


Objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesības apliecinājums


Es, (vārds, uzvārds), apliecinu, ka piekrītu piedalīties Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" gala labuma guvēju pieteikumu vērtēšanā.

 

Apliecinu, ka neesmu saistīts(-a) ar gala labuma guvēju likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" izpratnē un Regulas Nr. 2024/2509 61. panta izpratnē un neesmu piedalījies(-usies) vērtējamo gala labuma guvēju pieteikumu sagatavošanā, kā arī nav tādu apstākļu, kuru dēļ es varētu pārkāpt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam vadībā, īstenošanā un uzraudzībā iesaistītajai personai normatīvajos aktos noteiktos ierobežojumus un kuru dēļ ir pamats uzskatīt, ka esmu ieinteresēts(-a) konkrēta gala labuma guvēja pieteikuma apstiprināšanā vai noraidīšanā. Ar parakstu apliecinu interešu konflikta neesību.

 

Nav tādu iemeslu, tai skaitā tādu, kas saistīti ar ģimeni, emocionālām saitēm, politisko vai nacionālo piederību, ekonomiskām interesēm vai jebkādām citām tiešām vai netiešām personīgām interesēm, kas varētu apšaubīt manu neatkarību un objektivitāti lēmuma pieņemšanas procesā.

 

Nekavējoties informēšu gala labuma guvēju pieteikumu komisijas priekšsēdētāju vai priekšsēdētāja vietnieku, ja radīsies apstākļi, kas varētu apšaubīt manu objektivitāti un neatkarību lēmuma pieņemšanas procesā.

 

Izskatot saņemtos gala labuma guvēju pieteikumus, savus pienākumus veikšu atbildīgi un profesionāli, kā arī sniegšu objektīvus atzinumus.

 

Apņemos neizpaust trešajām personām jebkādu informāciju, kas man kļuvusi zināma vai pieejama, vērtējot gala labuma guvēju pieteikumus, kā arī apņemos lietot pieejamo informāciju un dokumentus tikai projektu vērtēšanai un lēmuma pieņemšanai par tiem. Apņemos nepaturēt un nenodot trešajām personām jebkādu rakstisku vai elektronisku informāciju par gala labuma guvēja pieteikumu un tā vērtējumu.

 

Es pilnībā apzinos, ka, neievērojot šajā apliecinājumā minēto, tikšu izslēgts(-a) no vērtēšanas komisijas sastāva un tikšu saukts(-a) pie normatīvajos aktos noteiktās atbildības.

 

 

 

Datums                                                Paraksts                               Vārds, uzvārds"

2.
pielikums
Ministru kabineta
[24-TA-3094 Dt]
noteikumiem Nr.
[24-TA-3094 Nr]

"2. pielikums

Ministru kabineta

2023. gada 7. novembra

noteikumiem Nr. 644


Nozares un darbības, kurām nav paredzēts atbalsts


1. līdz 2024. gada 31. decembrim: 

1.1 Tirdzniecības nozarē – saskaņā ar NACE 2. red. G sadaļu "Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība; automobiļu un motociklu remonts", izņemot grupu 45.2 "Automobiļu apkope un remonts";

1.2. Finanšu starpniecības nozarē – saskaņā ar NACE 2. red. K sadaļu "Finanšu un apdrošināšanas darbības";

1.3. Komercpakalpojumu nozarē – saskaņā ar NACE 2. red. L sadaļu "Operācijas ar nekustamo īpašumu" un 77. nodaļu "Iznomāšana un ekspluatācijas līzings";

1.4. Azartspēļu nozarē – saskaņā ar NACE 2. red. R sadaļu "Māksla, izklaide un atpūta" un 92. nodaļu "Azartspēles un derības".

 

2. no 2025. gada 1. janvāra: 

2.1. Tirdzniecības nozarē – saskaņā ar NACE 2.1 red. G sadaļu "Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība; automobiļu un motociklu remonts";

2.2. Finanšu starpniecības nozarē – saskaņā ar NACE 2.1 red. L sadaļu "Finanšu un apdrošināšanas darbības", izņemot finanšu tehnoloģiju uzņēmumus jeb tādus uzņēmumus, kas attīsta jaunus biznesa modeļus, iedzīvina inovācijas, veido jaunus finanšu produktus un pakalpojumus, pilnveido pakalpojumu sniegšanas veidus un biznesa modeļus;

2.3. Komercpakalpojumu nozarē – saskaņā ar NACE 2.1 red. M sadaļu "Operācijas ar nekustamo īpašumu" un 77. nodaļu "Iznomāšana un ekspluatācijas līzings";

2.4. Azartspēļu nozarē – saskaņā ar NACE 2.1 red. S sadaļas "Māksla, sports un atpūta" 92. nodaļu "Azartspēles un derības"."