24-TA-1521
Atbalsta programma uzņēmējdarbības zaļināšanai, atjaunojamo energoresursu izmantošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. un 14. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada 2.1.1.specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.2. pasākuma "AER īstenošanas un energoefektivitātes paaugstināšana rūpniecībā un komersantos" (turpmāk - 2.1.1.2. pasākums) un 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku samazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.4. pasākuma "Uzņēmējdarbības "zaļināšanas un energoefektīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumos" (turpmāk - 6.1.1.4.pasākums) (turpmāk abi kopā - pasākumi);
1.2.
pasākumu mērķi;
1.3.
pasākumiem plānoto un pieejamo finansējumu;
1.4.
atbalsta piešķiršanas nosacījumus;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus, tai skaitā komercdarbības atbalsta nosacījumus;
1.6.
atbalsta uzskaiti, neatbalstāmās nozares un darbības.
2.
Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1.
cits finansētājs - kredītiestāde, tās filiāle vai tās meitas sabiedrība vai ieguldījumu fonds, kas ir tiesīgi sniegt finanšu pakalpojumus Latvijas Republikā, starptautiska finanšu institūcija, piemēram, Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības banka, Eiropas Investīciju banka, Ziemeļu Investīciju banka, Eiropas Padomes Attīstības banka;
2.2.
kapitāla atlaide – sabiedrības "Altum" aizdevuma pamatsummas vai sabiedrības "Altum" paralēlā aizdevuma pamatsummas pilnīgs vai daļējs samazinājums, kas tiek piemērots, ja tiek izpildīti konkrēti nosacījumi vai kritēriju kopa;
2.3.
saistītās personas – saimnieciskās darbības veicēji, kas atbilst Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014) 1. pielikuma 3. panta 3. punktā noteiktajai saistīto uzņēmumu definīcijai;
2.4.
viens vienots uzņēmums – sniedzot atbalstu saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula 2023/2831), attiecas uz komersantu un ietver visus ar to saistītos uzņēmumus, kuru starpā pastāv vismaz vienas no attiecībām, kas minētas Komisijas regulas 2023/2831 2. panta 2. punktā;
2.5.
atbalsta piešķiršanas brīdis - brīdis, kad sabiedrība "Altum" pieņem lēmumu par aizdevuma vai paralēlā aizdevuma piešķiršanu, kurā ir noteikts atbalsta maksimālais apjoms, atbalsta intensitāte un maksimālā pieejamā kapitāla atlaide.
3.
2.1.1.2. pasākuma mērķis ir veicināt ieguldījumus energoefektivitātes uzlabošanā, viedas energovadības un atjaunojamo energoresursu izmantošanā rūpniecībā un komersantos.
4.
6.1.1.4. pasākuma mērķis ir nodrošināt pāreju uz klimatneitrālu ekonomiku visvairāk skarto reģionu komersantos, un tā mērķa grupa ir komersanti visvairāk skartos reģionos.
5.
Pasākumu mērķa grupa un gala labuma guvējs ir komersants.
6.
Pasākumiem pieejamais un plānotais kopējais attiecināmais finansējums un pasākumu ietvaros sasniedzamie rādītāji līdz 2029. gada 31. decembrim ir noteikti saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgos īstenošanas noteikumus.
7.
Šo noteikumu 6. punktā minēto finansējumu sabiedrība “Altum” izmanto:
7.1.
atbalsta sniegšanai;
7.2.
sabiedrības "Altum" aprēķināto sagaidāmo kredītriska zaudējumu segšanai. Zaudējumus, kas pārsniedz sabiedrības "Altum", saskaņā ar Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta trešajā daļā minētos aprēķinātos sagaidāmos kredītriska zaudējumus, sedz no sabiedrības "Altum" pašu finansējuma. Sabiedrībai "Altum" ir tiesības atteikties no turpmākās aizdevumu piešķiršanas, ja faktiskie un prognozētie zaudējumi pārsniedz pieejamo publisko finansējumu zaudējumu segšanai;
7.3.
pārvaldības maksai, kas aprēķināta atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgos īstenošanas noteikumos.
8.
Pēc šo noteikumu 6. punktā minētā pieejamā finansējuma izlietojuma sabiedrība "Altum" var izmantot pasākumu ietvaros atmaksāto finansējumu (klientu maksājumus un pamatsummas atmaksas) šādiem mērķiem:
8.1.
atbalsta sniegšanas turpināšanai pasākumu ietvaros, tai skaitā kredītriska zaudējumu segšanai, kas tiek izmantots sākotnēji sagaidāmo zaudējumu segšanai no neatgūtajiem aizdevumiem, un kapitāla atlaides segšanai saskaņā ar šiem noteikumiem;
8.2.
pēc 2029.gada 31.decembra pasākumu pārvaldības maksas segšanai.
9.
Pasākumos atbalstu nodrošina un piešķir sabiedrība “Altum” kombinēta finanšu instrumenta veidā ar kapitāla atlaidi pamatsummas pilnīgam vai daļējam samazinājumam, kas tiek piemērots, ja tiek izpildīti visi noteiktie nosacījumi vai kritēriju kopa.
10.
Atbalstu veido:
10.1.
sabiedrības ''Altum'' aizdevums ar kapitāla atlaidi, ja projekta finansēšanā nav iesaistīts cits finansētājs;
10.2.
sabiedrības "Altum" garantija ar kapitāla atlaidi, ja projektu finansē cits finansētājs. Kapitāla atlaidi piemēro cita finansētāja izsniegtajam aizdevumam, kam piesaistīta sabiedrības "Altum" garantija.
11.
Atbalsts pasākumu ietvaros tiek sniegts kā de minimis atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831 vai kā atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014.
11.1.
38.pantu šo noteikumu 26. punktā noteikto energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu, kas nav ēkās, izmaksu gadījumā;
11.2.
38.a pantu šo noteikumu 23. punktā noteikto ēku energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu izmaksu gadījumā;
11.3.
41.pantu šo noteikumu 30. punktā noteikto jaunu atjaunojamās enerģijas jaudu uzstādīšanas izmaksu gadījumā.
12.
Atbalsts tiek sniegts tikai kā de minimis atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831:
12.1.
6.1.1.4. pasākuma ietvaros šo noteikumu 34. punktā noteikto jauna produkta vai tehnoloģijas izstrādes un ieviešanas izmaksu gadījumā;
12.2.
sniedzot atbalstu komersantiem, kas ir energoefektivitātes pakalpojuma sniedzēji.
13.
Lai nodrošinātu finansējumu aizdevuma piešķiršanai, sabiedrība “Altum” var piesaistīt valsts aizdevumu kredītlīnijas veidā vai piesaistīt finansējumu tirgū, tai skaitā aizņemoties finansējumu no starptautiskajām finanšu institūcijām. Valsts aizdevumam nepiemēro riska likmi un to nodrošina ar komercķīlu, sabiedrībai "Altum" ieķīlājot prasījuma tiesības un to nākamās sastāvdaļas kā lietu kopību, kas izrietēs no sabiedrības "Altum" izsniegtajiem aizdevumiem.
14.
Pasākumos komersantam (izņemot komersantu, kas ir pasūtītājs Publisko iepirkumu likuma izpratnē vai sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma izpratnē) nepiemēro normatīvos aktus piegādātāju atlases jomā.
15.
Sabiedrībai "Altum" ir tiesības bez maksas pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās, datubāzēs un reģistros tādā apjomā, kāds nepieciešams atbalsta programmas īstenošanai un atbalsta sniegšanai komersantam atbilstoši šiem noteikumiem.
II.Prasības atbalsta saņēmējam
16.
Šo noteikumu ietvaros noteikto atbalstu var saņemt jebkuras darbības nozares (izņemot šo noteikumu 17. punktu minētās nozares) sīkais (mikro), mazais vai vidējais komersants, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. pielikumā noteiktajai definīcijai, vai lielais komersants, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 24. punkta nosacījumiem.
17.
Atbalstu nepiešķir šādām darbībām, nozarēm:
17.1.
tabakas izstrādājumu ražošanai (NACE 2. red. 12. nodaļa "Tabakas izstrādājumu ražošana");
17.2.
azartspēlēm un derībām (NACE 2. red. 92. nodaļa "Azartspēles un derības");
17.3.
zivsaimniecībai un akvakultūrai atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punkta "a" apakšpunktam;
17.4.
lauksaimniecības nozarei, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 9. punktā noteiktajai definīcijai;
17.5.
transporta nozarei, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 45. punktā noteiktajai definīcijai;
17.6.
Komisijas regulas 2023/2831 1. panta a), b), c) un d) apakšpunktā noteiktajās nozarēs, ja atbalstu piešķir kā de minimis atbalstu;
17.7.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu (turpmāk – regula Nr. 2021/1058) 7. panta 1. punktā noteiktajās nozarēs.
18.
Ja komersants vienlaikus darbojas šo noteikumu 17. punktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt, ja tiek nodalītas nozares darbības un finanšu plūsmas, nodrošinot, ka darbības šo noteikumu 17.punktā minētajās nozarēs negūst labumu no piešķirtā atbalsta.
19.
Atbalsta saņēmējam atbalsta piešķiršanas brīdī jāatbilst šādiem nosacījumiem:
19.1.
atbilst aizdevuma pieteikuma iesniedzēja statusam atbilstoši šo noteikumu 16. punktam;
19.2.
ir reģistrēts Latvijas Republikas Komercreģistrā;
19.3.
tam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē publiski pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos;
19.4.
atbilst šādiem nosacījumiem, ja atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38., 38.a vai 41. pantu:
19.4.1.
tas nav uzskatāms par grūtībās nonākušu uzņēmumu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktu, izņemot Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "c" apakšpunktā minēto izņēmumu. Atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 1.panta 4.punkta un 2.panta 18.punkta nosacījumiem nosacījums tiek piemērots uzņēmuma grupas līmenī;
19.4.2.
uz to neattiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "a" apakšpunktu. Atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 1.panta 4.punkta un 2.panta 18.punkta nosacījumiem nosacījums tiek piemērots uzņēmuma grupas līmenī.
20.
De minimis atbalstu nepiešķir, ja komersants ir de minimis atbalsta saņēmējs un tam ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process, ir ierosināts vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai kurš atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, uz kuriem pamatojoties kreditors var pieprasīt maksātnespējas procedūru, kā arī lielajam komersantam, kura kredītreitings ir zemāks par "B–" atbilstoši Komisijas regulas 2023/2831 4. panta 6. punkta "a" apakšpunktam.
III.Atbalstāmās un neatbalstāmās darbības
21.
Atbalstu piešķir šādām darbībām:
21.1.
nedzīvojamu ēku (kompleksu) energoefektivitāti paaugstinošu darbu veikšanai;
21.2.
energoefektivitātes paaugstināšanai esošajās iekārtās;
21.3.
energoefektīvāku iekārtu, tai skaitā ražošanu nodrošinošas blakusprocesu iekārtu, vai tehnikas iegādei, kas aizstāj esošās iekārtas vai tehniku;
21.4.
komercteritorijas inženiersistēmu atjaunošanai, pārbūvei vai izveidei;
21.5.
atjaunojamo enerģijas avotu, tai skaitā enerģijas akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtu ieviešanai;
21.6.
jauna produkta vai tehnoloģijas izstrādei un ieviešanai, lai nodrošinātu videi nekaitīgus ražošanas procesus vai resursu efektivitāti.
22.
Atbalstu nepiešķir šādām darbībām:
22.1.
kas noteiktas Regulas Nr. 2021/1058 7. panta 1. punktā;
22.2.
ja atbalstu sniedz saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38., 38.a vai 41. pantu:
22.2.1.
Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" apakšpunktā noteiktajām darbībām, kas saistītas ar eksportu uz trešajām valstīm vai dalībvalstīm, tas ir, atbalstam, kas tieši saistīts ar eksportētajiem daudzumiem, izplatīšanas tīkla izveidi un darbību vai citiem kārtējiem izdevumiem, kuri saistīti ar eksporta darbībām;
22.2.2.
Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "d" apakšpunktā noteiktajam atbalstam, ko piešķir ar nosacījumu, ka importa preču vietā tiek izmantotas vietējās preces;
22.3.
darbībām, kas noteiktas Komisijas regulas 2023/2831 1. pantā, ja atbalstu piešķir kā de minimis atbalstu;
22.4.
kodolenerģijas ražošanai;
22.5.
darbībām, kuras uzskatāmas par faktiski pabeigtām vai pilnībā īstenotām, pirms ir iesniegts pieteikums atbalsta programmas finansējuma saņemšanai, ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr. 2021/1060) 63. panta 6. punktu;
22.6.
Eiropas Savienības fondu projektu līdzfinansēšanai, kā arī priekšfinansēšanai saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 58. panta 7. punktu;
22.7.
esošu vai jaunu saistību dzēšanai, tai skaitā parāda procentiem saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "a" apakšpunktu;
22.8.
darbībām, kas noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas Nr. 2021/1056, ar ko izveido Taisnīgas pārkārtošanās fondu 9.pantā, ja projekts tiek īstenots 6.1.1.4. pasākuma ietvaros.
IV.Attiecināmās izmaksas
23.
Pasākumu ietvaros ēku energoefektivitātes jomā attiecināmas ir šādas izmaksas:
23.1.
būvdarbu veikšanas nedzīvojamās ēkas (saskaņā ar būvju klasifikācijas noteikumiem) norobežojošās konstrukcijās izmaksas;
23.2.
nedzīvojamās ēkas (saskaņā ar būvju klasifikācijas noteikumiem) inženiersistēmu atjaunošanas, pārbūves vai izveides, tai skaitā energoefektīvas centralizētās siltumapgādes vai centralizētas aukstumapgādes sistēmas vai kombinētas centralizētās siltumapgādes un aukstumapgādes sistēmas un ar to saistītā aprīkojuma pieslēgšanas, pieslēguma izveidošanas centralizētajai siltumapgādes sistēmai un siltummezgla izveides izmaksas;
23.3.
energoefektīva apgaismojuma uzstādīšanas izmaksas;
23.4.
iekšējo un ārējo individuālo un lokālo siltumtīklu un aukstumtīklu, kā arī siltumapgādes un aukstumapgādes sistēmu pārbūves izmaksas;
23.5.
izmaksas, ja tās ir nepieciešamas energoefektivitātes paaugstināšanai un sasniegto rezultātu ilgtspējai, vienlaikus ar vienu vai vairākiem šo noteikumu 23.1 - 23.4. apakšpunktā minētajām izmaksām:
23.5.1.
tāda integrēta aprīkojuma uzstādīšana objektā, kas no atjaunīgajiem energoresursiem ražo elektroenerģiju, nodrošina siltumapgādi vai aukstumapgādi, tostarp, bet ne tikai fotoelementu paneļiem un siltumsūkņiem;
23.5.2.
aprīkojuma uzstādīšana atjaunīgās enerģijas ražošanas iekārtu objektā saražotās enerģijas akumulēšanai. Akumulēšanas aprīkojums vismaz 75 procentus no gada griezumā akumulētās enerģijas akumulē no tieši pieslēgtas atjaunīgās enerģijas ražošanas iekārtas;
23.5.3.
energoefektīvas centralizētās siltumapgādes vai centralizētas aukstumapgādes sistēmas vai kombinētas centralizētās siltumapgādes un aukstumapgādes sistēmas un ar to saistītā aprīkojuma pieslēgšana;
23.5.4.
ēkas lietotāju vajadzībām paredzētas automašīnu uzlādes infrastruktūras un ar to saistītās infrastruktūras, piemēram, kabeļu kanālu, izbūve un uzstādīšana vietā, kur autostāvvieta atrodas, – vai nu ēkas iekšienē, vai fiziski blakus ēkai;
23.5.5.
aprīkojuma uzstādīšana ēkas digitalizācijai, jo īpaši nolūkā palielināt tās viedgatavību, tostarp pasīvo iekšējo instalāciju ierīkošanai vai strukturēto kabeļu ievilkšanai datu tīklu vajadzībām un platjoslas infrastruktūras palīgdaļai īpašumā, uz kura atrodas attiecīgā ēka, izņemot instalāciju ierīkošanu vai kabeļu ievilkšanu datu tīklu vajadzībām ārpus minētā īpašuma;
23.5.6.
ieguldījumi zaļajos jumtos un aprīkojumā lietusūdens uzkrāšanai un izmantošanai;
23.5.7.
ārējās noēnošanas ierīces.
24.
Šo noteikumu 23. punktā noteiktās izmaksas ir attiecināmas, ja ēkas, kurās tiek veiktas šo noteikumu 21.1. apakšpunktā noteiktās darbības, ir komersanta īpašumā vai komersantam ir īpašuma ilgtermiņa nomas vai apbūves tiesības tiesības uz nekustamo īpašumu, kurā tiks veiktas projektā paredzētās darbības. Atbalstu piešķir, ja īpašuma vai apbūves tiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā līdz brīdim, kad iesniegts pirmais pieprasījums naudas līdzekļu izsniegšanai.
25.
Ja šo noteikumu 23.punktā noteiktās izmaksas finansē saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38.a pantu, papildus ievēro šādus nosacījumus:
25.1.
attiecināmās izmaksas ir kopējās ieguldījumu izmaksas;
25.2.
atbalstu nepiešķir ieguldījumiem, kas norādīti Komisijas regulas Nr. 651/2014 38.a panta 2. un 4. punktā, kā arī ņem vērā atbalsta sniegšanas ierobežojumus, kas noteikti Komisijas regulas Nr. 651/2014 38.a panta 10. punktā.
26.
Pasākumu ietvaros energoefektivitātes jomā, kas nav ēkās, attiecināmas ir šādas izmaksas:
26.1.
jaunu energoefektīvāku iekārtu vai tehnikas iegādes un uzstādīšanas izmaksas, ja aizstāj esošās komersanta īpašumā esošās iekārtas vai tehniku;
26.2.
skaidri nosakāma ieguldījuma esošajās iekārtās vai procesos, kura vienīgais mērķis ir uzlabot energoefektivitāti, izmaksas;
26.3.
komercteritorijas inženiersistēmu atjaunošanas, pārbūves vai izveides, tai skaitā energoefektīvas centralizētās siltumapgādes vai centralizētas aukstumapgādes sistēmas vai kombinētas centralizētās siltumapgādes un aukstumapgādes sistēmas un ar to saistītā aprīkojuma pieslēgšanas, pieslēguma izveidošanas centralizētajai siltumapgādes sistēmai un siltummezgla izveides izmaksas;
26.4.
esošo siltuma vai elektroenerģijas ražošanas iekārtu nomaiņa uz šādu jaunu atjaunojamās enerģijas ražošanas iekārtu uzstādīšanas izmaksas:
26.4.1.
atjaunīgā ūdeņraža ražošanas tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
26.4.2.
biogāzes ražošanas tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas, kas nodrošina biogāzes iegūšanu no izejvielām, kuras norādītas Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumu Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem" 4. pielikumā, izmaksas, ja minēto izejvielu īpatsvars kopējā izejvielu apjomā ir vismaz 60 procenti;
26.4.3.
biodegvielas, bioloģiskā šķidrā kurināmā, biometāna un biomasas kurināmā vai degvielas ražošanas tehnoloģiju iegādei un uzstādīšanai izmaksas;
26.4.4.
saules enerģiju izmantojošu elektroenerģijas ražošanas tehnoloģiju iegādei un uzstādīšanai izmaksas;
26.4.5.
vēja enerģiju izmantojošu elektroenerģijas ražošanas tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
26.4.6.
atjaunojamos energoresursus izmantojošu siltumenerģijas ražošanas avotu iegādei un uzstādīšanai, tai skaitā siltumsūkņu (gaiss, ūdens, zeme) un cietās biomasas tehnoloģiju ieviešanai (tai skaitā gaisu piesārņojošo vielu emisiju attīrīšanas iekārtu iegāde un uzstādīšana) izmaksas, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. panta 2. un 3. punktā noteiktos ierobežojumus;
26.4.7.
saražotās enerģijas akumulēšanai vai uzglabāšanas iekārtu iegādes un uzstādīšanas izmaksas, ja enerģijas akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtas kombinē kopā ar atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju iegādi un uzstādīšanu vai ja akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtas savieno jau ar esošo atjaunīgo energoresursu ražošanas iekārtu. Akumulēšanas aprīkojums vismaz 75 procentus no gada griezumā akumulētās enerģijas akumulē no tieši pieslēgtas atjaunīgās enerģijas ražošanas iekārtas;
26.4.8.
sistēmas pieslēguma ierīkošanas vai pārbūves izmaksas, kas nepieciešamas elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēgšanai elektroenerģijas sistēmai.
27.
Šo noteikumu 26.4. apakšpunktā noteiktās izmaksas ir attiecināmas, ja vismaz 80 procenti no saražotās enerģijas tiek izmantoti komersanta pašpatēriņam gada griezumā attiecīgajā sistēmas pieslēgumā vai visos komersanta objektos kopā, ja komersants ir neto norēķinu sistēmas dalībnieks. Šis nosacījums nav attiecināms uz projektu, kura ietvaros tiek veikti ieguldījumi siltumenerģijas ražošanā.
28.
Ja šo noteikumu 26.punktā noteiktās izmaksas finansē saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. pantu, papildus ievēro to, ka tās izmanto tādām papildu ieguldījumu izmaksām, kas nepieciešamas, lai sasniegtu augstāku energoefektivitātes līmeni, un ko nosaka, salīdzinot ieguldījuma izmaksas ar izmaksām teorētiskajā scenārijā, kas rastos, ja atbalsts netiktu sniegts.
29.
Ar šo noteikumu 26.1.apakšpunktā noteiktajām izmaksām nefinansē N1, M1, N2, M2 kategorijas transportlīdzekļus, atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Regulas (ES) 2018/858 par mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju, kā arī tādiem transportlīdzekļiem paredzētu sistēmu, sastāvdaļu un atsevišķu tehnisku vienību apstiprināšanu un tirgus uzraudzību un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 715/2007 un (EK) Nr. 595/2009 un atceļ Direktīvu 2007/46/EK, 4. pantam.
30.
6.1.1.4. pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas, lai nodrošinātu jaunu atjaunojamās enerģijas jaudu uzstādīšanu:
30.1.
atjaunīgā ūdeņraža ražošanas tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
30.2.
biogāzes ražošanas tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas izmaksas, nodrošinot biogāzes iegūšanu no izejvielām, kuras norādītas Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumu Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem" 4. pielikumā, ja minēto izejvielu īpatsvars kopējā izejvielu apjomā ir vismaz 60 procenti;
30.3.
biodegvielas, bioloģiskā šķidrā kurināmā, biometāna un biomasas kurināmā vai degvielas ražošanas tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
30.4.
augstas efektivitātes koģenerācijas tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
30.5.
saules enerģiju izmantojošu elektroenerģijas ražošanas tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
30.6.
vēja enerģiju izmantojošu elektroenerģijas ražošanas tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
30.7.
atjaunojamos energoresursus izmantojošu siltumenerģijas ražošanas avotu iegādes un uzstādīšanas, tai skaitā siltumsūkņu (gaiss, ūdens, zeme) un cietās biomasas tehnoloģiju ieviešanas (tai skaitā gaisu piesārņojošo vielu emisiju attīrīšanas iekārtu iegāde un uzstādīšana) izmaksas, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. panta 2. un 3. punktā noteiktos ierobežojumus;
30.8.
saražotās enerģijas akumulēšanai vai uzglabāšanas iekārtu iegādes un uzstādīšanas izmaksas, ja enerģijas akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtas kombinē kopā ar atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju iegādi un uzstādīšanu vai ja akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtas savieno jau ar esošo atjaunīgo energoresursu ražošanas iekārtu. Akumulēšanas aprīkojums vismaz 75 procentus no gada griezumā akumulētās enerģijas akumulē no tieši pieslēgtas atjaunīgās enerģijas ražošanas iekārtas;
30.9.
sistēmas pieslēguma ierīkošanas vai pārbūves izmaksas, kas nepieciešamas elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēgšanai elektroenerģijas sistēmai.
31.
Šo noteikumu 30.1. - 30.6. apakšpunktā noteiktās izmaksas ir attiecināmas, ja vismaz 80 procenti no saražotās enerģijas tiek izmantoti komersanta pašpatēriņam gada griezumā attiecīgajā sistēmas pieslēgumā vai visos komersanta objektos kopā, ja komersants ir neto norēķinu sistēmas dalībnieks. Šis nosacījums nav attiecināms uz projektu, kura ietvaros tiek veikti ieguldījumi siltumenerģijas ražošanā.
32.
Ja šo noteikumu 29.punktā noteiktās izmaksas finansē saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. pantu, papildus ievēro, ka:
32.1.
attiecināmās izmaksas ir kopējās ieguldījumu izmaksas;
32.2.
atbalstu nepiešķir elektroenerģijas ražošanai no atjaunīgā ūdeņraža;
32.3.
pēc iekārtas ekspluatācijas uzsākšanas atbalstu neizmaksā;
32.4.
sniedzot atbalstu, ir jāievēro Komisijas regulas Nr. 651/2014 2., 3., 4., 4.a punktu nosacījumi.
33.
Šo noteikumu 30.4. apakšpunktā noteiktās izmaksas ir attiecināmas, ja biomasas tehnoloģiju ieviešanas gadījumā projekts atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījumu kritērijiem un no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem, ja biomasas tehnoloģiju kopējā nominālā ievadītā siltumjauda cietajai biomasai ir lielāka par 20 MW, ievērojot Komisijas 2018. gada 19. decembra Īstenošanas regulas (ES) Nr. 2018/2066 par siltumnīcefekta gāzu emisiju monitoringu un ziņošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK un ar ko groza Komisijas Regulu (ES) Nr. 601/2012, 38. panta 6. punkta nosacījumus, vai biogāzei ir lielāka par 2 MW.
34.
6.1.1.4. pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas, lai nodrošinātu jauna produkta vai tehnoloģijas izstrādi un ieviešanu, lai nodrošinātu videi nekaitīgus ražošanas procesus vai resursu efektivitāti:
34.1.
jaunu iekārtu vai iekārtu komplektējošo daļu iegādes, piegādes, uzstādīšanas un apkalpojošā personāla instruktāžas izmaksas;
34.2.
programmatūras izmaksas (ja iesniegts iekārtas ražotāja apliecinājums, ka programmatūra nodrošina projektā paredzamās tehnoloģijas darbību);
34.3.
licenču un patentu iegādes izmaksas;
34.4.
materiālu un līdzīgu produktu izmaksas, ieskaitot piegādes izmaksas, jauna produkta vai tehnoloģijas izstrādei;
34.5.
ārējo pakalpojumu izmaksas jaunā produkta vai tehnoloģijas testēšanai un sertificēšanai.
35.
Papildus šo noteikumu 23., 26. un 30. punktā noteiktajām attiecināmajām izmaksām attiecināmas ir arī šādas izmaksas:
35.1.
autoruzraudzības un būvuzraudzības izmaksas;
35.2.
būvlaukuma teritorijas sakārtošanas izmaksas.
36.
Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
V.Pasākumu ietvaros īstenojamo projektu nosacījumi
37.
Īstenojot projektu 2.1.1.2. pasākuma ietvaros komersants ievēro šādus nosacījumus:
37.1.
projekta īstenošanas vieta ir Rīgas reģionā, saskaņā ar 2022. gada 25. novembrī spēkā esošo Statistiski teritoriālo vienību nomenklatūras 3. līmeņa (NUTS 3.līmenis) klasifikāciju;
37.2.
projekta ietvaros atbalsts tiek sniegts, lai finansētu šo noteikumu 23., 26. un 35.punktā noteiktās izmaksas;
37.3.
projekts paredz, ka tiek nodrošināts primārās enerģijas ietaupījums vismaz 30 procentu apmērā. Ja projekta ietvaros vienlaikus tiek veiktas šo noteikumu 23. un 26. punktā minētās izmaksas, projekts paredz, ka pēc šo noteikumu 23. punktā minēto izmaksu veikšanas tiek sasniegts primārās enerģijas ietaupījums vismaz 20 procentu apmērā.
37.4.
Atbalsta projekta ietvaros ievēro principus "energoefektivitāte pirmajā vietā" un "klimatdrošināšana", kā arī principu "nenodarīt būtisku kaitējumu", kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza regulu (ES) 2019/2088 (turpmāk – Eiropas Parlamenta un Padomes regula Nr. 2020/852), 18. pantam un normatīvajiem aktiem vides jomā, t.sk.:
37.4.1.
veicot ēkas atjaunošanu, paredz lietus notekūdens sistēmu risinājumu un hidroizolācijas ieviešanu saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 30. jūnija noteikumiem Nr. 327 “Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 223-15 "Kanalizācijas būves"”Latvijas būvnormatīvu LBN 223-15 "Kanalizācijas būvesun Ministru kabineta 2021. gada 19. oktobra noteikumiem Nr. 693 “Būvju vispārīgo prasību būvnormatīvs LBN 200-21”;
37.4.2.
70 procenti no radītājiem būvniecības (ne bīstamajiem) vai demontāžas atkritumiem nodod attiecīgā atkritumu veida pārstrādātājiem;
37.4.3.
azbestu un azbestu saturošu izstrādājumu apstrādi un pārvadāšanu veic atbilstoši noteikumiem par azbesta un azbesta izstrādājumu ražošanas radīto vides piesārņojumu un azbesta atkritumu apsaimniekošanu
37.4.4.
veic trokšņa, putekļu un piesārņotāju emisiju samazināšanas pasākumus būvniecības procesa laikā;
37.4.5.
paredz gaisu piesārņojošo vielu emisiju samazināšanas pasākumus un emisiju attīrīšanas iekārtu iegādi, atjaunošanu vai nomaiņu (piemēram, elektrostatisko filtru uzstādīšana) saskaņā ar noteikumiem par gaisa piesārņojuma ierobežošanu no sadedzināšanas iekārtām.
38.
Īstenojot projektu 6.1.1.4. pasākuma ietvaros komersants ievēro šādus nosacījumus:
38.1.
projekta īstenošanas vieta ir Kurzemes, Latgales, Vidzemes un Zemgales statistiskais reģions saskaņā ar NUTS 3.līmeņa klasifikāciju;
38.2.
projekta ietvaros atbalsts tiek sniegts, lai finansētu šo noteikumu 23., 26., 30., 34. un 35. punktā noteiktās izmaksas;
38.3.
Projekts paredz, ka tiek:
38.3.1.
nodrošināts primārās enerģijas ietaupījums vismaz 20 procentu apmērā, ja projekta ietvaros tiek sniegts atbalsts šo noteikumu 23. un 26.punktā noteiktās izmaksas;
38.3.2.
saražota enerģija no atjaunojamiem energoresursiem, ja projekta ietvaros tiek sniegts atbalsts šo noteikumu 30.punktā noteiktās izmaksas;
38.3.3.
nodrošināts siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījums, ja projekta ietvaros tiek sniegts atbalsts šo noteikumu 23., 26., 30. un 34. punktā noteiktās izmaksas
38.4.
Atbalsta projekta ietvaros ievēro principus "energoefektivitāte pirmajā vietā" un "klimatdrošināšana", kā arī principu "nenodarīt būtisku kaitējumu", kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes regulas Nr. 2020/852 , 18. pantam un normatīvajiem aktiem vides jomā, t.sk.:
38.4.1.
70 procenti no radītājiem būvniecības (ne bīstamajiem) vai demontāžas atkritumiem nodod attiecīgā atkritumu veida pārstrādātājiem;
38.4.2.
azbestu un azbestu saturošu izstrādājumu apstrādi un pārvadāšanu veic atbilstoši noteikumiem par azbesta un azbesta izstrādājumu ražošanas radīto vides piesārņojumu un azbesta atkritumu apsaimniekošanu;
38.4.3.
veic trokšņa, putekļu un piesārņotāju emisiju samazināšanas pasākumus būvniecības procesa laikā;
38.4.4.
paredz gaisu piesārņojošo vielu emisiju samazināšanas pasākumus un emisiju attīrīšanas iekārtu iegādi, atjaunošanu vai nomaiņu (piemēram, elektrostatisko filtru uzstādīšana) saskaņā ar noteikumiem par gaisa piesārņojuma ierobežošanu no sadedzināšanas iekārtām.
39.
Projekta ietvaros sasniedzamos rādītājus sabiedrība “Altum” nosaka pamatojoties uz vienu no šiem dokumentiem:
39.1.
ēkas energosertifikātu vai pagaidu energosertifikātu ar pielikumu - pārskatu par ekonomiski pamatotiem ēkas norobežojošo konstrukciju un inženiersistēmu energoefektivitāti uzlabojošām aktivitātēm;
39.2.
energoaudita ziņojumu iekārtu nomaiņai;
39.3.
uzņēmuma energoauditu;
39.4.
elektroenerģijas ražošanas un uzkrāšanas iekārtu ražības simulāciju;
39.5.
produkta vides deklarāciju vai tai līdzvērtīgu dokumentu.
40.
Šo noteikumu 39.punktā noteiktos dokumentus sagatavo un paraksta konkrētajā jomā sertificēti speciālisti.
41.
Pēc projektā noteikto atbalstāmo darbību īstenošanas tiek veikta objektā saražotā un patērētā elektroenerģijas un siltumenerģijas apjoma precīza datu uzskaite. Ja projekta ietvaros tiek veikta iekārtas, tehnikas nomaiņa, saražotās un patērētās elektroenerģijas un siltumenerģijas apjoma uzskaiti nodrošina uzstādītajai iekārtai, tehnikai.
42.
Kapitāla atlaidi piemēro, ja komersants pēc projekta pabeigšanas iegūst īpašumtiesības uz iekārtām, kuras projekta ietvaros uzstādītas.
43.
Ja atbalsts tiek sniegts komersantam, kas ir energoefektivitātes pakalpojuma sniedzējs, tas šo noteikumu 37. - 42. punktā noteikto nosacījumu ievērošanu nodrošina katram energoefektivitātes pakalpojuma saņēmējam atsevišķi.
VI.Garantijas piešķiršanas nosacījumi
44.
Cits finansētājs sabiedrībā "Altum" iesniedz garantijas pieteikumu.
45.
Garantiju piešķir cita finansētāja aizdevumam, ar kuru sedz šajos noteikumos noteiktās attiecināmās izmaksas.
46.
Garantijas gada prēmijas likme tiek noteikta atbilstoši programmas rādītāju novērtējumam, kas ir veikts saskaņā ar Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta trešo daļu.
47.
Garantijas termiņš nepārsniedz 20 gadus.
48.
Garantija sedz līdz 80 procentu no cita finansētāja aizdevuma apmēra attiecināmajām izmaksām projekta īstenošanai. Pēc kapitāla atlaides piemērošanas tiek atbilstoši samazināts garantijas apjoms.
49.
Sabiedrība “Altum”:
49.1.
garantiju piešķir, ja saimnieciskā darbība ir ekonomiski dzīvotspējīga, tai skaitā izvērtējot komersanta biznesa idejas potenciālu un ilgtspēju, projekta īstenošanai nepieciešamo līdzfinansējumu un likviditāti, saimnieciskās darbības veicēja esošo un nākotnes finanšu situāciju, zināšanu un pieredzes atbilstību, kā arī analizējot identificētos uzņēmējdarbības riskus un citus garantijas kvalitātes noteikšanai;
49.2.
pieņem lēmumu par garantijas piešķiršanu pamatojoties uz šajos noteikumos noteiktiem nosacījumiem, kā arī sabiedrības "Altum" kā finansētāja riska politikai. Sabiedrības "Altum" lēmums par garantijas piešķiršanu un kapitāla atlaides piemērošanu nav uzskatāms par lēmumu, kas pieņemts publisko tiesību jomā.
50.
Vienam sīkajam (mikro), mazajam un vidējam saimnieciskās darbības veicējam un ar to saistīto personu grupai (atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punkta definīcijai) garantijas summa nepārsniedz:
50.1.
ja bruto subsīdijas ekvivalents tiek aprēķināts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "c" apakšpunktu, – 5 000 000 euro vai 7 000 000 euro, ja garantija tiek sniegta pasākumu ietvaros un garantijas sākotnējais termiņš nepārsniedz 10 gadus;
50.2.
ja bruto subsīdijas ekvivalents tiek aprēķināts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunktu, – Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunktā noteiktās garantijas summas un termiņus.
51.
Lielajam saimnieciskās darbības veicējam piemēro šo noteikumu 50.2. apakšpunktu.
52.
Garantiju izsniegšanas kārtību, kompensāciju izmaksas un zaudējumu samazināšanas nosacījumus nosaka saskaņā ar civiltiesiskajiem līgumiem, kas noslēgti starp sabiedrību "Altum" un citu finansētāju.
53.
Lielie saimnieciskās darbības veicēji garantiju var saņemt, ja garantijas kredīta kvalitāte nav mazāka par šo noteikumu pielikumā minēto kredīta kvalitātes klasi "Maksātspēju varētu mazināt nelabvēlīgi apstākļi" atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "a" apakšpunktam.
54.
Atbalsts tiek piešķirts ar dienu, kad pieņemts lēmums par garantijas piešķiršanu.
VII.Aizdevuma piešķiršana nosacījumi
55.
Komersants iesniedz sabiedrībā "Altum" aizdevuma pieteikumu.
56.
Sabiedrības "Altum" maksimālā aizdevuma summa komersantam ir 10 000 000 euro.
57.
Sabiedrības "Altum" aizdevuma, tai skaitā tā pagarinājuma (ja attiecināms), termiņš nepārsniedz 20 gadus.
58.
Sabiedrība "Altum":
58.1.
finansē tikai tādas darbības, kuras ir atzinusi par ekonomiski dzīvotspējīgām, tai skaitā izvērtē komersanta investīciju projekta ilgtspēju, projekta īstenošanai nepieciešamo līdzfinansējumu, nodrošinājuma pietiekamību, komersanta esošo un nākotnes finanšu situāciju, zināšanu un pieredzes atbilstību projektā paredzēto darbību veiksmīgai īstenošanai, kā arī analizē identificētos uzņēmējdarbības riskus un citus faktorus aizdevuma kvalitātes noteikšanai;
58.2.
pieņem lēmumu par aizdevuma piešķiršanu pamatojoties uz šajos noteikumos noteiktiem nosacījumiem, kā arī sabiedrības "Altum" kā finansētāja riska politikai. Sabiedrības "Altum" lēmums par aizdevuma piešķiršanu nav uzskatāms par lēmumu, kas pieņemts publisko tiesību jomā.
59.
Ja atbalstu sniedz kā de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831, komersants papildus šo noteikumu 57.punktā noteiktajam pieteikumam sabiedrībā "Altum" iesniedz informāciju par iepriekš saņemto de minimis atbalstu, ievērojot normatīvos aktus par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Komersants informē par de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās un iesniegtās veidlapas identifikācijas numuru.
60.
Sabiedrības "Altum" aizdevuma termiņa pagarinājums ir iespējams, nepārsniedzot šo noteikumu 57. punktā minēto maksimālo aizdevuma termiņu:
60.1.
un šis termiņa pagarinājums nerada sākotnēji piešķirtā valsts atbalsta summas un intensitātes pārsniegumu, nodrošinot Komisijas regulas Nr. 651/2014 5. pantā vai Komisijas regulas 2023/2831 4. pantā noteiktos atbalsta pārredzamības nosacījumus, tas ir, netiek piešķirts jauns atbalsts;
60.2.
un tas tiek piešķirts kā jauns de minimis atbalsts, ko sākotnēji sniedz kā de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831, ja atbalstu arī sākotnēji sniedz saskaņā ar šo regulu. Ja komersants atbilst Komisijas regulas 2023/2831 valsts atbalsta saņemšanas prasībām, atbalstu piešķir brīdī, kad sabiedrība "Altum" pieņem jaunu lēmumu, kurā ir noteikts atbalsta maksimālais apmērs.
61.
Atbalsts tiek piešķirts ar dienu, kad pieņemts lēmums par aizdevuma piešķiršanu.
VIII.Kapitāla atlaides piešķiršanas un piemērošanas nosacījumi
62.
Lēmumu par kapitāla atlaides piešķiršanu sabiedrība "Altum" pieņem vienlaikus ar lēmumu par aizdevuma vai garantijas piešķiršanu pamatojoties uz šajos noteikumos noteiktiem nosacījumiem, kā arī sabiedrības "Altum" kā finansētāja riska politikai. Sabiedrības "Altum" lēmums par kapitāla atlaides piemērošanu nav uzskatāms par lēmumu, kas pieņemts publisko tiesību jomā.
63.
Kapitāla atlaide, ko piešķir sabiedrības "Altum" aizdevuma vai cita finansētāja pamatsummas pilnīgam vai daļējam samazinājumam, ir ne vairāk kā 3 000 000 euro, nepārsniedzot šajos noteikumos minēto pieļaujamo atbalsta intensitāti vienam vienotam uzņēmumam pieejamo vai de minimis limita apmēru, bet ne vairāk kā:
63.1.
30 procenti no aizdevuma vai cita finansētāja aizdevuma apmēra, kas piešķirts projekta attiecināmo izmaksu segšanai 2.1.1.2. pasākuma ievaros;
63.2.
25 procenti no aizdevuma vai cita finansētāja aizdevuma apmēra, kas piešķirts projekta attiecināmo izmaksu segšanai 6.1.1.4. pasākuma ievaros.
64.
Komersants pēc projekta pabeigšanas un projekta rādītāju sasniegšanas ne vēlāk kā līdz 2029.gada 31.martam iesniedz sabiedrībā “Altum” kapitāla atlaides piemērošanas pieteikumu un pārskatu par projekta ietvaros sasniegtajiem rezultātiem.
65.
Sabiedrība "Altum" kapitāla atlaidi piemēro pēc projekta pabeigšanas, ja komersants izmantojis aizdevumu vai cita finansētāja aizdevumu noteiktajam mērķim un sabiedrības "Altum" noteiktajos termiņos komersants ir iesniedzis dokumentus, kas apliecina projekta ietvaros sasniegtos rezultātus.
66.
Ja sabiedrība "Altum" secina, ka projekta rādītāji nav sasniegti vai pārskats netiek iesniegts sabiedrībā "Altum" šo noteikumu 65.punktā noteiktajā termiņā, tad kapitāla atlaide netiek piemērota.
67.
Ja līdz brīdim, kad tiek piemērota kapitāla atlaide, aizdevuma pamatsumma vai cita finansētāja aizdevuma pamatsumma ir atmaksāta tādā apmērā, ka tās atlikums ir mazāks par piemērojamo kapitāla atlaidi, tad piemērojamās kapitāla atlaides apmēru samazina līdz faktiskajam aizdevuma vai cita finansētāja aizdevuma pamatsummas atlikuma apmēram.
68.
Ja komersants projekta īstenošanai piesaista cita finansētāja aizdevumu un sabiedrības "Altum" garantiju, sabiedrība "Altum" kapitāla atlaidi projekta īstenošanai ieskaita cita finansētāja atvērtajā kontā kā aizdevuma pamatsummas daļēju atmaksu saskaņā ar sadarbības līgumu, kas noslēgts starp sabiedrību "Altum" un citu finansētāju. Sabiedrībai "Altum" ir tiesības pārbaudīt cita finansētāja aizdevuma izlietojuma atbilstību šajos noteikumos noteiktajām attiecināmajām izmaksām.
69.
Ja komersants projekta īstenošanai piesaista sabiedrības "Altum" aizdevumu, sabiedrība "Altum" kapitāla atlaidi piemēro piešķirtās kapitāla atlaides apmērā, samazinot atmaksājamo aizdevuma pamatsummu.
IX.Ar valsts atbalstu saistītie jautājumi
70.
Ja atbalsts tiek sniegts saskaņā ar saskaņā ar Komisijas regula Nr. 651/2014, saskaņā ar šīs regulas 38.a panta 11., 14. un 15.punku, 38. panta 4., 5. un 6. punktu un 41.panta 7. un 8.punktu kopējā atbalsta intensitāte nepārsniedz:
70.1.
45 procenti lielajam komersantiem;
70.2.
55 procenti vidējam komersantam;
70.3.
65 procenti sīkajam (mikro) un mazajam komersantam.
71.
Ja atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 41.pantu šo noteikumu 30.8.apakšpunktā noteiktajām izmaksām, kopējā atbalsta intensitāte nepārsniedz:
71.1.
30 procenti lielajiem komersantam;
71.2.
40 procenti vidējam komersantam;
71.3.
50 procenti sīkajam (mikro) un mazajam komersantam.
72.
Ja atbalstu sniedz kā de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831, ievēro šādus nosacījumus:
72.1.
plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējo triju gadu periodā, skaitot no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā minēto limitu, ievērojot Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 8. punkta nosacījumus uzņēmumu apvienošanās vai iegādes gadījumā un Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 9. punkta nosacījumus uzņēmuma sadalīšanas gadījumā;
72.2.
kapitāla atlaides apmērs un sabiedrības "Altum" aizdevums kopā nepārsniedz šo noteikumu 56. punktā minēto limitu, vienlaikus ievērojot šo noteikumu 59. punktā minētos nosacījumu.
72.3.
Sabiedrības "Altum" aizdevumam subsīdijas ekvivalentu aprēķina, summējot kapitāla atlaides un aizdevuma subsīdijas ekvivalenta daļas:
72.3.1.
sabiedrības "Altum" aizdevuma daļai, kas ir vienāda ar piešķirto kapitāla atlaidi, subsīdijas ekvivalents ir vienāds ar komersantam piešķirto kapitāla atlaides apmēru;
72.3.2.
sabiedrības "Altum" aizdevuma daļai, kas pārsniedz piešķirtās kapitāla atlaides apjomu, subsīdijas ekvivalentu aprēķina kopā par visu atbalsta periodu, faktiski piemērojamo procentu summu atskaitot no procentu summas, kura jāmaksā saskaņā ar Eiropas Komisijas konkrētajam periodam noteikto bāzes likmi (bāzes un risku likmes publicētas Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta tīmekļvietnē), kā arī riska likmi, kuras procentuālais apmērs tiek noteikts atbilstoši sabiedrības "Altum" izsniegtajam aizdevuma saņēmēja reitingam un piedāvātajam nodrošinājumam.
73.
Sabiedrības "Altum" garantijai un kapitāla atlaidei subsīdijas ekvivalentu aprēķina summējot kapitāla atlaides un garantijas subsīdijas ekvivalenta daļas:
73.1.
kapitāla atlaidei subsīdijas ekvivalents ir vienāds ar komersantam piešķirto kapitāla atlaides apmēru;
73.2.
garantijai subsīdijas ekvivalents:
73.2.1.
sīkajam (mikro), mazajam un vidējam saimnieciskās darbības veicējam aprēķina kā starpību starp atbilstošās kredīta kvalitātes klases gada drošās zonas prēmijas likmi (pielikums) un piemēroto gada prēmijas likmi naudas izteiksmē vai piemērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunkta nosacījumus. Ja garantijas ilgums pārsniedz gadu, starpība starp likmēm tiek diskontēta, izmantojot atsauces likmi, kas aprēķināma saskaņā ar Eiropas Komisijas Latvijai apstiprināto atsauces likmi;
73.2.2.
subsīdijas ekvivalentu lielajam saimnieciskās darbības veicējam aprēķina, piemērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunkta nosacījumus.
74.
Ievērojot Komisijas regulas 2023/2831 5. panta 1. un 2. punktā minētos nosacījumus, piešķirto de minimis atbalstu vienam vienotam uzņēmumam drīkst apvienot ar citu de minimis atbalstu līdz Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam robežlielumam, kā arī drīkst apvienot ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, tai skaitā šīs programmas ietvaros, vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma aktivitātēm, ja šīs apvienošanas rezultātā netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta valsts atbalsta programmā, atbalsta projektā vai Eiropas Komisijas lēmumā.
75.
Šo noteikumu ietvaros piešķirto finansējumu nedrīkst apvienot ar citu valsts atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja izmaksas tiek finansētas no Eiropas Savienības fondu saņemtā finansējuma.
76.
Lai saņemtu atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, komersants ņem vērā, ka sniegtajam atbalstam ir stimulējoša ietekme atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā minētajām pazīmēm:
76.1.
aizdevuma pieteikums atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā ietvertajām prasībām par pieteikumā iekļaujamo informāciju un ir iesniegts pirms darbu sākšanas projektā, saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktu;
76.2.
ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek sniegts atbalsts vairāku valsts atbalsta programmu ietvaros, komersants darbus projektā var uzsākt tikai pēc tam, kad visās valsts iestādēs, kurās šim pašam projektam komersants ir pieteicies vai plāno pieteikties, ir saņemts projekta iesniegums par projekta īstenošanu, kurā sniegta visa informācija par plānoto un piešķirto atbalstu tam pašam projektam (tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām), norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta sniedzēju, atbalsta darbības un plānoto vai piešķirto atbalsta summu un intensitāti.
77.
Sabiedrība "Altum" un komersants ievēro Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. un 7. punktā minētos nosacījumus.
78.
Sabiedrība "Altum" informāciju par atbalstu, kas izsniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, publicē atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. un 4. punktam.
79.
Komersants nodrošina, ka:
79.1.
tiek veikta informācijas uzskaite par sniegto finansējumu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 12. pantam un glabā to 10 gadus no dienas, kad piešķirts atbalsts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38., 38.a vai 41. pantu, un informāciju pēc pieprasījuma iesniedz Ekonomikas ministrijai, Finanšu ministrijai kā revīzijas iestādei un Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda un noturības mehānisma plāna koordinatoram, Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai vai Eiropas Komisijai un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīgumā minētajām iestādēm;
79.2.
ja atbalsts piešķirts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38., 38.a vai 41. pantu, aizdevuma pieteikumā pamato un projekta īstenošanas laikā nodrošina darbību vai izmaksu nošķiršanu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktu, ja tas vienlaikus darbojas saskaņā ar šiem noteikumiem atbalstāmajās un neatbalstāmajās nozarēs un darbībās;
79.3.
informāciju par de minimis atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831, glabā 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas.
80.
Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, komersantam ir pienākums atmaksāt sabiedrībai "Altum" visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
81.
Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas 2023/2831 nosacījumi, komersantam ir pienākums atmaksāt sabiedrībai "Altum" projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
Pielikums
Ministru kabineta
[24-TA-1521 Dt]
noteikumiem Nr.[24-TA-1521 Nr]
Gada drošās zonas prēmijas likmes