Noteikumu projekts

23-TA-1537
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.—2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku” 4.3.3.5.pasākuma “Ilgāka un labāka darba mūža veicināšana” īstenošanas noteikumi
 
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.—2027. gadam (turpmāk – programma) 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.5. pasākumu "Ilgāka un labāka darba mūža veicināšana" (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Eiropas Sociālā fonda Plus projekta iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem;
1.5.
pasākuma atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību;
1.7.
komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus.
2.
Pasākuma mērķis ir uzlabot nodarbināto, jo īpaši darbspēju zaudēšanas riskam pakļauto un gados vecāko nodarbināto personu, darba vidi un darba apstākļus, veicināt to iesaisti veselības veicināšanas un uzlabošanas pasākumos, kā arī sniegt atbalstu darba devējiem darbinieku ilgtspējīgai nodarbinātībai un veselības veicināšanas pārvaldībai.
3.
Pasākuma mērķa grupa ir:
3.1.
nodarbinātie, tostarp nodarbinātie vecumā no 45 gadiem, ja personai ir konstatēta arodslimība, tās pazīmes vai obligātajā veselības pārbaudē arodslimību ārsts vai arodveselības un arodslimību ārsts ir rekomendējis veselību veicinošus vai veselību uzlabojušus pasākumus (turpmāk – nodarbinātie vecumā no 45 gadiem);
3.2.
darba devēji;
3.3.
darba aizsardzības speciālisti un arodslimību ārsti vai arodveselības un arodslimību ārsti (turpmāk – darba aizsardzības jomas speciālisti);
3.4.
profesionālās izglītības iestādēs studējošie.
4.
Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
4.1.
programmas iznākuma rādītājs – nodarbinātas personas, tostarp pašnodarbinātas personas – 2477;
4.2.
nacionālais rādītājs – informatīvo un izglītojošo aktivitāšu skaits darba devējiem, nodarbinātajiem un potenciālajiem nodarbinātajiem – 1320.
5.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
6.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Labklājības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
7.
Pasākuma ietvaros plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 12 852 385 euro, tostarp Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 10 924 527 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 927 858 euro.
8.
Maksimālais attiecināmais Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no pasākumam pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma. Valsts budžeta līdzfinansējums nav mazāks par 15 procentiem no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
9.
Pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un tās ir radušās no 2024. gada 1. janvāra.
10.
Pasākuma atbalsta veids ir grants.
II.Prasības projekta iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem
11.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir iestāde, kas saskaņā ar Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumu īsteno valsts politiku bezdarba samazināšanas un bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu atbalsta jomā – Nodarbinātības valsts aģentūra.
12.
Projekta iesniedzējs, kura projekta iesniegums ir apstiprināts, ir finansējuma saņēmējs.
13.
Finansējuma saņēmēja sadarbības partneri ir:
13.1.
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība šo noteikumu 16.1.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā;
13.2.
Latvijas Darba devēju konfederācija šo noteikumu 16.1.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā;
13.3.
Rīgas Stradiņa universitātes aģentūra "Darba drošības un vides veselības institūts" šo noteikumu 16.1.1. un 16.1.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā.
14.
Finansējuma saņēmējs ar sadarbības partneriem slēdz sadarbības līgumu, kurā iekļauj informāciju saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.— 2027. gada plānošanas periodā.
15.
Ja uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi šo noteikumu 14. punktā minētais sadarbības līgums nav noslēgts, projekta iesniegumam pievieno starp projekta iesniedzēju un sadarbības partneri noslēgto nodomu protokolu, kurā iekļauj vismaz šādu informāciju:
15.1.
pušu apņemšanos sadarboties šo noteikumu 13. punktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros, tostarp noslēgt sadarbības līgumu pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas;
15.2.
norādi par sadarbības partnera veicamajiem pienākumiem projekta īstenošanā;
15.3.
dokumentu aprites un uzglabāšanas kārtību.
III.Atbalstāmās darbības un izmaksas
16.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
16.1.
atbalsts drošai darba videi un darba vietām:
16.1.1.
izstrādājot un aktualizējot metodiku par darba vides ergonomisko un psihoemocionālo risku padziļinātu novērtēšanu, katalogu par kolektīvajiem un individuālajiem aizsardzības līdzekļiem šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajiem nodarbinātajiem vecumā no 45 gadiem un katalogu par veselības veicināšanas un uzlabošanas pasākumiem šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajiem nodarbinātajiem;
16.1.2.
īstenojot izglītojošus un konsultatīvus pasākumus par darba vides un apstākļu uzlabošanu šo noteikumu 3. punktā minētajai mērķa grupai;
16.1.3.
veicot obligātās veselības pārbaudes un atbilstoši šo noteikumu 16.1.1. apakšpunktā minētajā katalogā par veselības veicināšanas un uzlabošanas pasākumiem noteiktajam iesaistot veselības uzlabošanas pasākumos šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētos nodarbinātos vecumā no 45 gadiem;
16.1.4.
pielāgojot darba vietas šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajiem nodarbinātajiem vecumā no 45 gadiem;
16.1.5.
atbilstoši šo noteikumu 16.1.1. apakšpunktā minētajos katalogos noteiktajam uzlabojot darba procesus un īstenojot veselības veicināšanas pasākumus šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajiem nodarbinātajiem;
16.2.
sabiedrības izpratnes veidošanas pasākumi par ilgāka un labāka darba mūža jautājumiem un darbspēju saglabāšanu;
16.3.
komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi;
16.4.
projekta vadība un tā īstenošanas nodrošināšana.
17.
Pasākuma ietvaros plāno šādas attiecināmās izmaksas:
17.1.
tiešās attiecināmās izmaksas;
17.2.
netiešās attiecināmās izmaksas.
18.
Šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
18.1.
personāla izmaksas:
18.1.1.
līdz brīdim, kad apstiprinās ar vadošo iestādi saskaņoto atbildīgās iestādes izstrādāto personāla izmaksu vienotās likmes un tās piemērošanas metodiku (turpmāk – personāla izmaksu metodika) – finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas, saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu un sadarbības partneru projekta īstenošanas personāla izmaksas, izņemot virsstundas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika izmaksu attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;
18.1.2.
pēc personāla izmaksu metodikas apstiprināšanas – finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla un sadarbības partnera projekta īstenošanas personāla izmaksas, piemērojot personāla izmaksu metodikā noteikto likmi no šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām, kas nav tiešās attiecināmās personāla izmaksas. Minētās tiešās attiecināmās personāla izmaksas projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju;
18.2.
pārējās projekta īstenošanas izmaksas:
18.2.1.
iepirkuma līgumu izmaksas šo noteikumu 16.1.2., 16.1.4., 16.1.5., 16.2., 16.3. un 16.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
18.2.2.
iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam un sadarbības partneru īstenošanas personālam šo noteikumu 16. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai. Iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksām piemēro vadošās iestādes metodikas par vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķinu un piemērošanu 1 km izmaksām un iekšzemes komandējumu izmaksām;
18.2.3.
normatīvajos aktos, kas nosaka kārtību, kādā veicama obligātā veselības pārbaude, paredzēto veselības pārbaužu izmaksas finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam un sadarbības partneru projekta īstenošanas personālam, ja tās nav iekļautas veselības apdrošināšanas izmaksās;
18.2.4.
dotācija šo noteikumu 3.2. apakšpunktā minētajai mērķa grupai:
18.2.4.1.
darba vietas pielāgošanai, tai skaitā darba vietas aprīkojuma piegādei un uzstādīšanai, nepārsniedzot 1000 euro par vienu darba vietu šo noteikumu 16.1.4. apakšpunktā atbalstāmās darbības īstenošanai;
18.2.4.2.
darba procesu uzlabošanai, nepārsniedzot 3000 euro vienam darba devējam šo noteikumu 16.1.5. apakšpunktā atbalstāmās darbības īstenošanai;
18.2.4.3.
kompensācija obligāto veselības pārbaužu veikšanai šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajiem nodarbinātajiem vecumā no 45 gadiem, nepārsniedzot 50 euro vienai personai;
18.2.5.
kompensācija šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajiem nodarbinātajiem vecumā no 45 gadiem dalībai veselības uzlabošanas pasākumos, nepārsniedzot 500 euro vienai personai.
19.
Šo noteikumu 18.2.1. apakšpunktā minēto iepirkumu līgumu ietvaros ņem vērā, ka:
19.1.
darba vietas aprīkojuma iegādei vai nomai, tostarp aprīkojuma uzturēšanai un remontam, finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam un sadarbības partneru projekta īstenošanas personālam jaunu darba vietu radīšanai vai, gadījumā, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un to noraksta, var paredzēt ne vairāk kā 3000 euro apmērā vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam un nodarbinātā iesaistes periodam projektā;
19.2.
transporta pakalpojumu iegādi (transportlīdzekļa noma un transportlīdzekļa pakalpojuma pirkšana) var paredzēt finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam šo noteikumu 16. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
19.3.
izmaksas ergonomikas klases iekārtošanai, tostarp darba vietu aprīkojuma paraugu izveidošanai var plānot šo noteikumu 16.1.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai atbilstoši šo noteikumu 22.3. apakšpunktā noteiktajam;
19.4.
izmaksas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanai var plānot šo noteikumu 16. punktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai, tostarp surdotulka, vieglās valodas tulkošanas, reāllaika transkripcijas, subtitru, bērnu uzraudzības pakalpojuma nodrošināšanai.
20.
Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060) 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
21.
Šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri plāno kā vienu izmaksu pozīciju septiņu procentu apmērā no šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām.
IV.Pasākuma īstenošanas nosacījumi
22.
Īstenojot šo noteikumu 16.1.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību:
22.1.
šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētais sadarbības partneris sniedz šo noteikumu 3.1. apakšpunktā  minētajai mērķa grupai konsultācijas par nediskriminācijas, ilgāka un labāka darba mūža veicināšanas, darba aizsardzības un darba tiesību, tostarp darba strīdu praktisku risināšanas, jautājumiem, kā arī īsteno izglītojošus pasākumus šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētajai mērķa grupai;
22.2.
šo noteikumu 13.2. apakšpunktā minētais sadarbības partneris sniedz šo noteikumu 3.2. apakšpunktā minētajai mērķa grupai konsultācijas par darba aizsardzības, darba tiesību, nediskriminācijas, ilgāka un labāka darba mūža veicināšanas jautājumiem un īsteno tai pieredzes apmaiņas pasākumus labās prakses iepazīšanai uzņēmumos;
22.3.
šo noteikumu 13.3. apakšpunktā minētais sadarbības partneris iekārto ergonomikas klasi un izveido darba vietu aprīkojuma paraugus mērķa grupas praktiskajām mācībām un īsteno šo noteikumu 3.1., 3.2. un ​​​​​​​3.3. apakšpunktā ​​​​​​​minētajai mērķa grupai izglītojošus un konsultatīvus pasākumus  par atbilstošām darba metodēm, ergonomiskas darba vietas iekārtošanu un šo noteikumu 16.1.1. apakšpunktā minētās metodikas un katalogu piemērošanu.
23.
Šo noteikumu 16.1.3. apakšpunktā minētajā atbalstāmajā darbībā iesaista šo noteikumu 24. punktā minēto darba devēju nodarbinātās mērķa grupas personas. Lai saņemtu veselības stāvokļa uzlabošanas pasākuma izmaksu kompensāciju, mērķa grupas persona izvēlas tādu veselības uzlabošanas pakalpojuma sniedzēju, kas ir reģistrēts ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu vai ārstniecības iestāžu reģistrā, un pēc pakalpojuma saņemšanas iesniedz finansējuma saņēmējam maksājumu apliecinošus dokumentus.
24.
Īstenojot šo noteikumu 16.1.4. un 16.1.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību:
24.1.
finansējuma saņēmējs izstrādā un saskaņo ar Labklājības ministriju šo noteikumu 3.2. apakšpunktā minēto darba devēju atlases kārtību dalībai atbalstāmajā darbībā, ievērojot šādus principus:
24.1.1.
darba devēji nodarbina personas vecumā no 45 gadiem;
24.1.2.
darba devējus iesaista no nacionālas nozīmes attīstības centriem (valstspilsētām), reģionālas nozīmes attīstības centriem un pašvaldībām, kas neietilpst reģionālas nozīmes attīstības centros;
24.1.3.
iesaista dažāda lieluma komersantus, tai skaitā mikrouzņēmumus, mazos un vidējos uzņēmumus;
24.2.
finansējuma saņēmējs slēdz līgumu ar šo noteikumu 24.1. apakšpunktā minētajā kārtībā atlasītajiem darba devējiem, kuri ir veikuši padziļināto darba vides risku novērtēšanu;
24.3.
darba vietas pielāgošanu nenodrošina tām šo noteikumu 16.1.4. apakšpunktā minētajām personām, kurām esošā darba vieta ir pielāgota darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.—2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.2. pasākuma "Nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku un ekonomiski neaktīvo iedzīvotāju iekļaušanās darba tirgū sekmēšana" ietvaros.
25.
Šo noteikumu 16.1.5. apakšpunktā minētos veselības veicināšanas pasākumus īsteno finansējuma saņēmēja izvēlēts pakalpojuma sniedzējs, kurš:
25.1.
organizē veselības veicināšanas pasākumus klātienē vai tiešsaistē;
25.2.
izstrādā veselības veicināšanas pasākumu mācību moduļus, kas elektroniskā formātā ir pieejami jebkuram interesentam.
26.
Īstenojot šo noteikumu 16.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību, finansējuma saņēmējs piesaista pakalpojumu sniedzēju un sadarbojas ar šo noteikumu 13. punktā minētajiem sadarbības partneriem.
27.
Šo noteikumu 16. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanas un maksājuma pieprasījumu sagatavošanas nolūkā finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri veic šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētās mērķa grupas personu identificēšanu un uzskaiti, norādot vārdu, uzvārdu, personas kodu, personas atbilstību konkrētai mērķa grupai un citu personas datus nesaturošu informāciju, kas nepieciešama maksājuma pieprasījuma sagatavošanai un iesniegšanai sadarbības iestādē.
28.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri:
28.1.
nodibina civildienesta vai darba tiesiskās attiecības ar projekta īstenošanas personālu un vadības personālu vai piesaista pakalpojuma sniedzēju šo noteikumu 28.5. apakšpunktā minētajā kārtībā. Paredzot projekta īstenošanas personālam un vadības personālam atlīdzības izmaksas, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri nodrošina, ka minēto personālu nodarbina normālu vai nepilnu darba laiku, tostarp atlīdzībai var piemērot daļlaika izmaksu attiecināmības principu, veicot personāla darba laika uzskaiti par nostrādāto laiku un veiktajām funkcijām;
28.2.
nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus, kas noteikti regulas 2021/1060 47. un 50. pantā un atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.—2027. gada plānošanas periodā;
28.3.
savā tīmekļa vietnē un sociālajos tīklos ievieto informāciju par projekta īstenošanu un aktualizē to, tiklīdz pieejama jaunākā informācija;
28.4.
nodrošina dubultā finansējuma riska novēršanu, tostarp, ka projektā sniegto atbalstu šo noteikumu 3. punktā minētajai mērķa grupai nefinansē vai nelīdzfinansē, kā arī to nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
28.5.
pakalpojuma sniedzēja un piegādātāja piesaistīšanai iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, atklātu, nediskriminējošu konkursa procedūru un, kur tas ir attiecināms un atbilstošs projekta darbības specifikai, īsteno sociāli atbildīgus un inovatīvus iepirkumus;
28.6.
šo noteikumu 18.2.1. apakšpunktā minētajos iepirkuma līgumos avansa maksājumus paredz ne vairāk kā 20 procentu apmērā no attiecīgā līguma summas;
28.7.
uzkrāj, uzskaita un iesniedz sadarbības iestādē apkopotus datus par kopējiem tūlītējiem rādītājiem atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 (turpmāk – regula 2021/1057) 1. pielikumam un Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumu Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.—2027. gada plānošanas periodā" 1. pielikumam.
29.
Finansējuma saņēmējs līdz projekta iesnieguma iesniegšanai izstrādā iekšējās kontroles sistēmu korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā atbilstoši normatīvajos aktos par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā noteiktajām prasībām, nosakot vismaz:
29.1.
pasākumus interešu konflikta riska kontrolei atbalsta piešķiršanas procedūrā un publiskajos iepirkumos – preventīvus pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska kontrolei, tai skaitā paziņošanas procedūru, labošanas pasākumus, ietverot informāciju par interešu konflikta novēršanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 61. pantu;
29.2.
krāpšanas un korupcijas risku novēršanas mehānismus;
29.3.
iekšējās informācijas aprites un komunikācijas pasākumus interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas riska novēršanai;
29.4.
ētikas kodeksu vai ētikas pamatprincipus;
29.5.
kārtību, kādā nodarbinātajiem jārīkojas, ja tie vēlas ziņot par iespējamiem pārkāpumiem (tai skaitā par iespējamām koruptīvām darbībām), ietverot pasākumus ziņotāja anonimitātes un aizsardzības nodrošināšanai;
29.6.
pasākumus aizliegto vienošanos riska kontrolei;
29.7.
mehānismu dubultā finansējuma novēršanai ar citiem finansēšanas avotiem, tai skaitā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.—2027. gadam, Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.—2020. gada plānošanas perioda darbības programmu "Izaugsme un nodarbinātība" un citiem ārvalstu finanšu instrumentiem;
29.8.
trauksmes celšanas sistēmu;
29.9.
procedūru disciplināratbildības piemērošanai;
29.10.
ziņošanas mehānismu kompetentajām iestādēm par potenciāliem administratīviem vai kriminālpārkāpumiem.
30.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
30.1.
ir tiesīgs pieprasīt un bez maksas saņemt no fiziskajām un juridiskajām personām, kā arī valsts un pašvaldību institūcijām projekta īstenošanai nepieciešamo informāciju, ja citos ārējos normatīvajos aktos nav noteikts citādi;
30.2.
uzkrāj, uzskaita un iesniedz sadarbības iestādē informāciju par atbalstu saņēmušām šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajām personām atbilstoši regulas 2021/1057 1. pielikumam un Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumu Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.—2027. gada plānošanas periodā" 1. pielikumam;
30.3.
uzkrāj datus par šādiem horizontālā principa  "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītājiem:
30.3.1.
mediju kampaņu, semināru, konferenču un komunikācijas pasākumu skaits, kuros sabiedrības informēšana ir nodrošināta cilvēkiem ar dažāda veida funkcionāliem traucējumiem piekļūstamā formātā, piemēram, tulkošana zīmju valodā, subtitrēšana, reāllaika transkripcija, raidījumu un pasākumu ieraksti;
30.3.2.
konsultatīva rakstura pasākumu skaits par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās un citas piederības un pamattiesību jautājumiem, tostarp par tiesiskajiem un praktiskajiem aspektiem;
30.3.3.
personu, kuras ir sasniegušas 50 gadu vecumu, skaits atbalsta saņēmēju vidū;
30.4.
projekta īstenošanas un maksājuma pieprasījumu sagatavošanas nolūkā veic projekta īstenošanā iesaistīto personu datu apstrādi, identificēšanu un uzskaiti.
31.
Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
32.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
V.Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
33.
Finanšu atbalstu (turpmāk – de minimis atbalsts) šo noteikumu 3.2. apakšpunktā minētajai mērķa grupai, kas ir saimnieciskās darbības veicēji (turpmāk – atbalsta saņēmējs), par šo noteikumu 18.2.4. apakšpunktā minētajām izmaksām finansējuma saņēmējs (turpmāk – atbalsta sniedzējs) sniedz saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par ES darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (ES Oficiālais Vēstnesis, 2023. gada 15. decembris, Nr. L 2023/2831) (turpmāk – regula 2023/2831), Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regulu (EK) Nr. 717/2014 par Līguma par ES darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (ES Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 28. jūnijs, Nr. L 190) (turpmāk – regula 717/2014) attiecībā uz zivsaimniecības uzņēmumiem, kas darbojas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 11. decembra Regulu (ES) Nr. 1379/2013 par zvejas un akvakultūras produktu tirgu kopīgo organizāciju un ar ko groza Padomes Regulas (EK) Nr. 1184/2006 un (EK) Nr. 1224/2009 un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 104/2000 (ES Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 28. decembris, Nr. L 354) (turpmāk – regula 1379/2013) un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
34.
Pieņemot lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu, atbalsta sniedzējs un atbalsta saņēmējs ievēro šādus nosacījumus:
34.1.
de minimis atbalstu piešķir, ievērojot regulas 2023/2831 1. panta 1. punktā un regulas 717/2014 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbības ierobežojumus;
34.2.
pieteikumam de minimis atbalsta saņemšanai atbalsta saņēmējs pievieno de minimis veidlapas izdruku vai norāda de minimis atbalsta sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem;
34.3.
pirms de minimis atbalsta piešķiršanas atbalsta sniedzējs pārbauda:
34.3.1.
vai jebkurā triju fiskālo gadu periodā de minimis atbalsta kopējais apmērs nepārsniedz regulas 717/2014 3. panta 2.a punktā (saimnieciskās darbības veicējiem, kuri darbojas zvejniecības un akvakultūras nozarē saskaņā ar regulu 1379/2013) noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru un vai  plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru, ja de minimis atbalstu piešķir saskaņā ar regulu 717/2014;
34.3.2.
vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru, ja de minimis atbalstu piešķir saskaņā ar regulu 2023/2831;
34.3.3.
de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī. Vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst regulas 2023/2831 2. panta 2. punktā vai regulas 717/2014 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem;
34.4.
de minimis atbalstu nepiešķir, ja atbalsta saņēmējam ar tiesas spriedumu ir pasludināts saimnieciskās darbības veicēja maksātnespējas process, ir ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta vai ir uzsākts tiesiskās aizsardzības process, ir apturēta vai pārtraukta saimnieciskā darbība, vai ir uzsākta saimnieciskās darbības veicēja likvidācija;
34.5.
atbalsta saņēmējam piešķirto de minimis atbalstu nekumulē ar citu de minimis atbalstu un citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam.
35.
De minimis atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem. Atbalsta saņēmējs dokumentus par piešķirto atbalstu shēmas ietvaros glabā 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas. Atbalsta sniedzējs datus par de minimis atbalsta shēmu glabā 10 gadus, sākot no dienas, kad saskaņā ar šo shēmu piešķirts pēdējais individuālais atbalsts.
36.
Atbalsta saņēmējs, kuram piešķir de minimis atbalstu:
36.1.
saskaņā ar regulu 2023/2831 un kas darbojas arī nozarēs, kuras minētas regulas 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" vai "d" apakšpunktā, nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar regulas 2023/2831 1. panta 2. punktā noteikto;
36.2.
saskaņā ar regulu 717/2014 un kas darbojas arī nozarēs, kuras minētas regulas 717/2014 1. panta 1. punktā, nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar regulas 717/2014 1. panta 2. punktā noteikto;
37.
Lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu var pieņemt saskaņā ar regulas 2023/2831 7. panta 3. punktā un 8. pantā un regulas 717/2014 7. panta 4. punktā un 8. pantā noteikto atbilstoši šo regulu darbības termiņam.
38.
Par de minimis atbalsta piešķiršanas brīdi šo noteikumu 3.2. apakšpunktā minētajai mērķa grupai, kura piedalās šo noteikumu 16.1.3.16.1.4. un 16.1.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā, uzskata šo noteikumu 24.2. apakšpunktā minētā līguma spēkā stāšanās dienu.
39.
Konstatējot regulā 2023/2831 un regulā 717/2014 noteikto nosacījumu pārkāpumu, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds