un Autoceļu lietošanas nodevas likuma 8. panta pirmo daļu
1. Uzņēmuma pārkāpumu punktu skaitu nosaka, izmantojot šādu formulu:
P = | (VSI × LVSI + SI × LSI + MI × LMI ) × T, kur |
P – uzņēmuma pārkāpumu punktu skaits;
VSI – ļoti nopietnu pārkāpumu skaits;
SI – nopietnu pārkāpumu skaits;
MI – nelielu pārkāpumu skaits.
Pārkāpumu iedalījumam pēc smaguma atbilstošie punkti:
LVSI – ļoti nopietna pārkāpuma koeficients, vienāds ar 40;
LSI – nopietna pārkāpuma koeficients, vienāds ar 10;
LMI – neliela pārkāpuma koeficients, vienāds ar 1;
T – laika faktors (kārtējam gadam T=3, iepriekšējam gadam T=2, gadam pirms iepriekšējā gada T=1).
2. Uzņēmuma vispārējā riska skaitli nosaka, izmantojot šādu formulu:
RV = | PY1 + PY2 + PY3 | , kur |
SY1 + SY2 + SY3 |
RV – uzņēmuma vispārējā riska skaitlis;;
PY1 – uzņēmuma pārkāpumu punktu skaits kārtējā gadā;
PY2 – uzņēmuma pārkāpumu punktu skaits iepriekšējā gadā;
PY3 – uzņēmuma pārkāpumu punktu skaits gadā pirms iepriekšējā gada;
SY1 – pārbaužu skaits kārtējā gadā;
SY2 – pārbaužu skaits iepriekšējā gadā;
SY3 – pārbaužu skaits gadā pirms iepriekšējā gada.
Piezīme. Pārbaudot uzņēmumu, pārbaužu skaitu iegūst, pārbaudīto dienu skaitu dalot ar 28, kas ir līdzvērtīgi uz ceļa pārbaudīto dienu skaitam vienas pārbaudes ietvaros.
3. Uzņēmuma riska pakāpi nosaka, izmantojot šādus kritērijus:
3.1. augsta riska pakāpe, ja RV ≥ 20;
3.2. vidēja riska pakāpe, ja 10 ≤ RV < 20;
3.3. zema riska pakāpe, ja 0,1 ≤ RV < 10;
3.4. riska pakāpe netiek piešķirta, ja RV < 0.
1. Riska novērtēšana ir pamats tādu transportlīdzekļu mērķtiecīgai atlasei, kurus ekspluatē uzņēmumi ar sliktiem rādītājiem transportlīdzekļu tehniskās apkopes un valsts tehniskās apskates prasību izpildē. Riska novērtēšanā ņem vērā gan valsts tehniskajās apskatēs, gan transportlīdzekļu tehniskajās kontrolēs uz ceļiem konstatētos rezultātus.
2. Lai novērtētu uzņēmuma risku, ņem vērā šādus rādītājus:
2.1. konstatēto trūkumu vai bojājumu skaits;
2.2. konstatēto trūkumu vai bojājumu smaguma pakāpe;
2.3. transportlīdzeklim veikto tehnisko kontroļu uz ceļiem vai valsts tehnisko apskašu skaits;
2.4. laika faktors.
3. Trūkumu vai bojājumu svērumu atbilstoši to smaguma pakāpei nosaka, izmantojot šādus smaguma koeficientus:
3.1. bīstams trūkums vai bojājums – koeficients 40;
3.2. būtisks trūkums vai bojājums – koeficients 10;
3.3. sīks trūkums vai bojājums – koeficients 1.
4. Uzņēmuma (transportlīdzekļa) stāvokļa izmaiņas pa gadiem atspoguļo, izmantojot šādus koeficientus (piemēro tikai vispārējā riska novērtējuma aprēķināšanai):
4.1. 1. gads (iepriekšējie 12 mēneši) – koeficients 3;
4.2. 2. gads (iepriekšējie 13–24 mēneši) – koeficients 2;
4.3. 3. gads (iepriekšējie 25–36 mēneši) – koeficients 1.
5. Riska novērtējumu aprēķina, izmantojot šādas formulas:
5.1. vispārējā riska novērtējums:
, kur
RR – vispārējā riska novērtējuma pakāpe;
DYi – trūkumu vai bojājumu kopējais skaits 1., 2. un 3. gadā;
DY1 – 1. gadā;
# – skaits;
DD – bīstami trūkumi vai bojājumi;
MaD – būtiski trūkumi vai bojājumi;
MiD – sīki trūkumi vai bojājumi;
C – pārbaudes (transportlīdzekļu tehniskās kontroles uz ceļiem vai valsts tehniskās apskates) 1., 2. un 3. gadā;
5.2. gada riska novērtējums:
, kur
AR – gada riska novērtējuma pakāpe;
# – skaits;
DD – bīstami trūkumi vai bojājumi;
MaD – būtiski trūkumi vai bojājumi;
MiD – sīki trūkumi vai bojājumi;
C – pārbaudes (transportlīdzekļu tehniskās kontroles uz ceļiem vai valsts tehniskās apskates).
6. Gada riska novērtējuma pakāpi izmanto, lai novērtētu uzņēmuma attīstību pa gadiem.
7. Vispārējā riska novērtējuma pakāpi izmanto, lai klasificētu uzņēmumus (transportlīdzekļus), panākot šādu uzskaitē esošo uzņēmumu (transportlīdzekļu) sadalījumu:
7.1. < 30 % zems risks;
7.2. 30–80 % vidējs risks;
7.3. > 80 % augsts risks.