Noteikumu (grozījumu) projekts

23-TA-2402
Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumos Nr. 374 "Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi"
Izdoti saskaņā ar Dzelzceļa likuma 3.1 panta ceturto daļu,
43.2 panta astoto un devīto daļu, 43.3 panta otro daļu,
43.4 panta trešo daļu, 43.5 panta ceturto un
septiņpadsmito daļu un likuma
"Par atbilstības novērtēšanu"
7. panta pirmo un otro daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumos Nr. 374 "Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi" (Latvijas Vēstnesis, 2020, 112. nr.) šādus grozījumus:
1.
Svītrot 100. punktu.
2.
Papildināt ar 100.1 punktu šādā redakcijā:
"100.1 Pirms jaunas stacionārās iekārtas būves vai ekspluatācijā esošas stacionāras iekārtas atjaunošanas vai modernizācijas pasūtītājs, ievērojot plānoto darbu un finanšu apjomu, it īpaši, ja šim mērķim finansējums ir paredzēts no valsts, pašvaldību vai Eiropas Savienības finanšu līdzekļiem, plāno stacionārās iekārtas jaunbūves, modernizācijas vai atjaunošanas stratēģiju, nosaka atļaujas nodot ekspluatācijā stacionāro iekārtu tvērumu (stacionāras iekārtas vai to daļas apraksts, uz kuru attiecināma atļauja to nodot ekspluatācijā) un plānotos būves, modernizācijas vai atjaunošanas darbus.
 ".
3.
Papildināt ar 100.2 punktu šādā redakcijā:
"100.2 Pirms jaunas stacionārās iekārtas būves vai ekspluatācijā esošas stacionāras iekārtas atjaunošanas vai modernizācijas uzsākšanas, bet jebkurā gadījumā pirms būvniecības ierosināšanas Būvniecības likuma izpratnē, pasūtītājs iesniedz inspekcijā projekta dokumentāciju, kurā norāda stacionāras iekārtas, uz kuru attiecināma atļauja nodot ekspluatācijā stacionāro iekārtu, tvēruma aprakstu, mērķi un darbības jomu un plānotos būves, modernizācijas vai atjaunošanas darbus. Ja tiks veikta stacionārās iekārtas atjaunošana vai modernizācija, pasūtītājs norāda plānotos darbus un izmaiņas apakšsistēmas veiktspējas parametros.
 ".
4.
Papildināt ar 100.3 punktu šādā redakcijā:
"100.3 Inspekcija informē pasūtītāju, ka dokumentācija ir pilnīga, vai lūdz papildu informāciju, nosakot samērīgu termiņu tās iesniegšanai."
5.
Papildināt ar 100.4 punktu šādā redakcijā:
"100.4 Inspekcija (attiecībā uz Eiropas Dzelzceļa satiksmes vadības sistēmas (ERTMS) stacionāro lauka iekārtu projektiem – inspekcija sadarbībā ar Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūru) izskata šo noteikumu 100.2 punktā minēto dokumentāciju un pieņem lēmumu par atļaujas nodot ekspluatācijā stacionāro iekārtu procesu piemērošanu, ja:
 
100.41. stacionārā iekārta tiek izveidota no jauna;
100.42. paredzētie darbi var nelabvēlīgi ietekmēt attiecīgās stacionārās iekārtas vispārējo drošības līmeni;
 
100.43. tas prasīts attiecīgajās savstarpējas izmantojamības tehniskajās specifikācijās;
 
100.44. tas prasīts savstarpējās izmantojamības tehnisko specifikāciju ieviešanas plānos;
 
100.45. ir veiktas izmaiņas parametru vērtībās, uz kurām pamatojoties stacionārā iekārta ir nodota ekspluatācijā.
 ".
6.
Papildināt ar 100.5 punktu šādā redakcijā:
"100.5 Inspekcija lēmumā par atļaujas nodot ekspluatācijā stacionāro iekārtu procesu piemērošanu norāda plānotās atļaujas tvērumu un pasūtītāja pienākumu izstrādāt un īstenot atļaujas nodot ekspluatācijā stacionāro iekārtu procesu piemērošanas īstenošanas plānu
(turpmāk – īstenošanas plāns). Ja paredzētie atjaunošanas vai modernizācijas darbi neietekmē 100.4 punktā minētos kritērijus, inspekcija pieņem lēmumu, kurā norāda to, ka jauna atļauja nodot ekspluatācijā stacionāro iekārtu nav nepieciešama.
 ".
7.
Papildināt ar 100.6 punktu šādā redakcijā:
"100.6 Pasūtītājs īstenošanas plānā iekļauj:
100.61. stacionārajai iekārtai piemērojamo prasību apzināšanu. Pasūtītājs identificē apakšsistēmām šo noteikumu 1. pielikumā noteiktās pamatprasības un savstarpējās izmantojamības tehnisko specifikāciju prasības, stacionārajai iekārtai piemērojamās normatīvo aktu un tieši piemērojamo Eiropas Savienības tiesību aktu prasības, kā arī prasības stacionārās iekārtas tehniskai savietojamībai ar dzelzceļa sistēmu, kurā tā tiek iekļauta, un tās drošai integrācijai dzelzceļa sistēmā;
100.62. stacionārās iekārtas atbilstības novērtēšanas atbilstoši šo noteikumu V. nodaļas prasībām plānošanu;
 
100.63. riska novērtēšanas atbilstoši regulas (ES) Nr. 402/2013 prasībām plānošanu;
100.64. riska pārvaldības plānošanu, veicot stacionāras iekārtas testēšanu un pirmsekspluatācijas izmantošanu, izmantojot dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja drošības pārvaldības sistēmu, it īpaši ņemot vērā to, ka atļauja nodot ekspluatācijā stacionāro iekārtu var aptvert vairākus dzelzceļa infrastruktūras objektus;
 
100.65. Būvniecības likuma prasību izpildes plānošanu attiecībā uz plānotajām būvatļaujām un paskaidrojuma rakstiem;
 
100.66. darbību īstenošanas laika grafiku, kā arī grafika atskaites punktus, kādos pasūtītājs informēs inspekciju par konkrētu īstenošanas plāna uzdevumu izpildi."
8.
Papildināt ar 100.7 punktu šādā redakcijā:
"100.7 Pasūtītājs iesniedz inspekcijā īstenošanas plānu. Ja īstenošanas plāns atbilst šo noteikumu prasībām, inspekcija akceptē īstenošanas plānu, un pasūtītājs savās turpmākajās darbībās nodrošina īstenošanas plāna izpildi."
9.
Papildināt ar 100.8 punktu šādā redakcijā:
"100.8 Ja stacionāras iekārtas būves, modernizācijas vai atjaunošanas īstenošanas posmā jāveic izmaiņas darba procesos, kuras var ietekmēt īstenošanas plāna realizāciju, pasūtītājs pirms procesa, kur paredzētas izmaiņas, veikšanas īstenošanas plānu groza un informē inspekciju par šiem grozījumiem."
10.
Svītrot 109. punktu.
11.
Svītrot 110. punktu.
12.
Izteikt 2. pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
Pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-2402 Dt]
noteikumiem Nr.
[23-TA-2402 Nr]

"2. pielikums

Ministru kabineta

2020. gada 9. jūnija

noteikumiem Nr. 374


Apakšsistēmu elementi


1. Infrastruktūra – sliežu ceļi, pārmijas, dzelzceļa pārbrauktuves, inženierbūves (tilti, tuneļi u. c.), ar dzelzceļu saistīti staciju elementi (tostarp ieejas, peroni, piekļuves zonas, apkalpošanas vietas, tualetes un informācijas sistēmas, kā arī to pieejamības aspekti attiecībā uz personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām), drošības līdzekļi un aizsarglīdzekļi.

2. Energoapgāde – elektrifikācijas sistēma, tostarp gaisvadu kontakttīkla līnijas un elektroenerģijas patēriņa mērīšanas un maksas iekasēšanas sistēmas stacionārās lauka iekārtas.

3. Vilcienu vadības un signalizācijas stacionārās lauka iekārtas – visas stacionārās lauka iekārtas, kas nepieciešamas, lai nodrošinātu vilcienu satiksmes drošību un kontrolētu to vilcienu kustību, kuriem atļauts izmantot attiecīgo tīklu.

4. Vilcienu vadības un signalizācijas borta iekārtas – visas borta iekārtas, kas nepieciešamas, lai nodrošinātu vilcienu satiksmes drošību un kontrolētu to vilcienu kustību, kuriem atļauts izmantot attiecīgo tīklu.

5. Satiksmes nodrošināšana un vadība:

5.1. darba paņēmieni un attiecīgais aprīkojums, kas pieļauj dažādu strukturālo apakšsistēmu saskaņotu darbību gan parastā, gan traucētā režīmā, jo īpaši ietverot vilcienu sastāvu veidošanu un vilcienu vadīšanu, satiksmes plānošanu un vadību;

5.2. profesionālā kvalifikācija, kas var būt nepieciešama jebkādām dzelzceļa darbībām.

6. Telemātikas lietojumprogrammas:

6.1. lietojumprogrammas pasažieru pārvadājumiem, kuras ietver sistēmas, kas nodrošina pasažierus ar informāciju pirms brauciena un tā laikā, rezervēšanas un maksāšanas sistēmas, bagāžas pārvaldības un vilcienu satiksmes savienojumu un savienojumu ar citiem transporta veidiem pārvaldība;

6.2. lietojumprogrammas kravu pārvadājumiem, kuras ietver informācijas sistēmas (kravas un vilcienu reālā laika uzraudzība), vilcienu šķirošanas un iedalīšanas sistēmas, rezervēšanas, maksāšanas un rēķinu sagatavošanas sistēmas, savienojumu vadību ar citiem transporta veidiem un elektronisku pavaddokumentu sagatavošanu.

7. Ritošais sastāvs – virsbūves konstrukcija, jebkura vilcienu aprīkojuma vadības nodrošināšanas sistēma, strāvas padeves ierīces, vilces un enerģijas pārveides ierīces, borta iekārtas elektroenerģijas patēriņa mērīšanai un maksas iekasēšanai, bremžu un sakabes mehānisms, ritošā daļa (piemēram, ratiņi un asis), piekare, durvis, cilvēka un mašīnas saskarnes (vilces līdzekļa vadītāji (mašīnisti), vilciena personāls un pasažieri, t. sk. pieejamība personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām), pasīvās vai aktīvās aizsardzības līdzekļi un piederumi pasažieru un vilciena personāla veselībai.

8. Tehniskā apkope – darba paņēmieni, izmantojamais aprīkojums, loģistikas centri apkopes veikšanai un rezerves, kas ļauj veikt obligātos remontdarbus un obligāto profilaktisko apkopi, lai nodrošinātu Eiropas Savienības dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību un vajadzīgo darbību."