22-TA-216
Kārtība, kādā nodrošina Eiropas Savienības fondu ieguldījumu uzraudzību un izvērtēšanu, kā arī izstrādā un uztur Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 11. un 12. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā:
1.1.
Eiropas Savienības Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda Plus, Kohēzijas fonda vai Taisnīgas pārkārtošanās fonda (turpmāk – Eiropas Savienības fondi) vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina Eiropas Savienības fondu ieguldījumu uzraudzību un izvērtēšanu;
1.2.
izstrādā un uztur Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu, tai skaitā elektroniskās datu apmaiņas sistēmu (turpmāk – vadības informācijas sistēma).
2.
Eiropas Savienības fondu ieguldījumu uzraudzības un izvērtēšanas mērķis ir nodrošināt lietderīgas, efektīvas un Eiropas Savienības fondu plānošanas dokumentos noteiktajiem mērķiem atbilstošas Eiropas Savienības fondu investīcijas Latvijā.
3.
Eiropas Savienības fondu ieguldījumu uzraudzības un izvērtēšanas pamatavots ir vadības informācijas sistēmā pieejamā informācija un dati.
4.
Lai nodrošinātu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam (turpmāk – programma) īstenošanas un uzraudzības ietvaru, vadošā iestāde sadarbībā ar atbildīgajām iestādēm un sadarbības iestādi sagatavo informāciju par programmas specifisko atbalsta mērķu saturu, tai skaitā finansējuma saņēmēju, atlases un ieviešanas veidu, mērķa grupu un atbalstāmajām darbībām, plānoto laika grafiku u.c. saistošo informāciju.
5.
Lai atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060) 69. panta 4. punktam nodrošinātu kvalitatīvus un ticamus datus par ES fondu ieguldījumiem un šo datu ziņošanu Eiropas Komisijai atbilstoši minētās regulas 42. pantam, vadošā iestāde izstrādā un publicē Eiropas Savienības fondu tīmekļa vietnē (www.esfondi.lv) vienotus principus sadarbībai un nepieciešamās informācijas apmaiņai ar atbildīgo iestādi un sadarbības iestādi.
II.Eiropas Savienības fondu izvērtēšanas kārtība
6.
Eiropas Savienības fondu izvērtēšana atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 44.panta 1.punktam ir darbību kopums, lai novērtētu Eiropas Savienības fondu ieguldījumu efektivitāti, lietderību un ietekmi uz Latvijas tautsaimniecību un sabiedrību, tādējādi nodrošinot nepieciešamo pierādījumu bāzi turpmākiem uzlabojumiem Eiropas Savienības fondu ieguldījumu plānošanā, īstenošanā un uzraudzībā.
7.
Eiropas Savienības fondu izvērtēšana ietver izvērtēšanas plānošanu, organizēšanu, veikšanu un kvalitātes uzraudzību, izvērtējumu ieteikumu ieviešanu, rezultātu publicēšanu un informēšanu par izvērtēšanas jautājumiem.
8.
Vadošā iestāde izstrādā Eiropas Savienības fondu izvērtēšanas ietvardokumentu – Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda izvērtēšanas plānu (turpmāk – izvērtēšanas plāns), kurā norāda plānoto izvērtējumu sarakstu un to tvērumu, kā arī izvērtēšanas plānošanā, organizēšanā, veikšanā, kvalitātes uzraudzībā, izvērtējumu ieteikumu ieviešanā, rezultātu publicēšanā un informēšanā iesaistītās institūcijas un kārtību.
9.
Izvērtēšanas plāna izstrādē vadošā iestāde iesaista Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas un partnerus.
10.
Izvērtēšanas plānu apstiprina Uzraudzības komiteja un pēc apstiprināšanas vadošā iestāde to publisko Eiropas Savienības fondu tīmekļa vietnē (www.esfondi.lv).
11.
Atbildīgās iestādes, sadarbības iestāde un citas ES fondu vadībā iesaistītās institūcijas pēc vadošās iestādes pieprasījuma nodrošina šo iestāžu rīcībā esošās informācijas un datu, kas nepieciešami izvērtēšanai iesniegšanu vadošajā iestādē, ja nepieciešamā informācija un dati ir šo iestāžu rīcībā, bet nav pieejami vadības informācijas sistēmā.
12.
Izvērtēšanas rezultāti (analīze, secinājumi un ieteikumi) tiek apkopoti izvērtēšanas ziņojumos. Izvērtēšanas ziņojumus vadošā iestāde publicē Eiropas Savienības fondu tīmekļa vietnē (www.esfondi.lv) un Pārresoru koordinācijas centra uzturētajā pētījumu un publikāciju datubāzē.
13.
Vadošā iestāde sagatavo priekšlikumus izvērtēšanas ziņojumā iekļauto ieteikumu ieviešanai. Sagatavotos priekšlikums izskata Uzraudzības komitejas tematiskā apakškomiteja, vienojoties par veicamajām darbībām, atbildīgo izpildītāju ieteikuma ieviešanā, ieviešanas termiņu un sasniedzamo rezultātu.
14.
Vadošā iestāde sagatavo informāciju par kalendāra gadā veiktajiem izvērtējumiem un ieteikumu ieviešanas plānā iekļautajiem ieteikumiem un to ieviešanu un iesniedz minēto informāciju Uzraudzības komitejai tās reglamentā noteiktajos termiņos un kārtībā.
III.Vadības informācijas sistēmas izstrādes un uzturēšanas kārtība
15.
Vadības informācijas sistēma ir valsts informācijas sistēma, un tā nodrošina Eiropas Savienības fondu īstenošanai un vadībai nepieciešamo datu uzkrāšanu un pieejamību, kā arī informācijas apmaiņu.
16.
Vadības informācijas sistēma atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 69. panta 8 punkta pirmo daļu izveidota, lai nodrošinātu informācijas apmaiņu un uzkrātu datus, tai skaitā Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 I. un II. pielikumā noteiktos datus, kas nepieciešami uzraudzībai, izvērtēšanai, finanšu pārvaldībai, pārbaudei un revīzijai.
17.
Vadošā iestāde saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 42. pantu vadības informācijas sistēmā uzkrātos datus iesniedz Eiropas Komisijā.
18.
Vadības informācijas sistēmas uzdevums ir:
18.1.
uzkrāt un uzglabāt informāciju par Eiropas Savienības fondu plānošanas dokumentiem, projektu iesniegumiem un projektiem, kas nepieciešama Eiropas Savienības fondu vadībai, programmas īstenošanas uzraudzībai un izvērtēšanai;
18.2.
uzkrāt datus par projektu iesniedzējiem, finansējuma saņēmējiem, dalībniekiem Eiropas Sociālā fonda projektos un gala saņēmējiem (tai skaitā fiziskām personām), projektu partneriem, iznākuma un rezultāta rādītājiem, horizontālo principu rādītājiem un izvērtēšanai nepieciešamos datus un rādītājus;
18.3.
nodrošināt iespējas sagatavot Eiropas Komisijā iesniedzamos maksājuma pieteikumus un kontu slēgumu;
18.4.
nodrošināt datu apmaiņu starp finansējuma saņēmējiem un Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajām institūcijām, ievērojot regulas Nr. 2021/1060 69. panta 8. punktā noteikto;
18.5.
nodrošināt iespējas vadības informācijas sistēmā iekļautos datus analizēt un apkopot statistikas vajadzībām un nodot tos apstrādei citām valsts informācijas sistēmām normatīvajos aktos noteikto funkciju vai uzdevumu veikšanai;
18.6.
uzkrāt un uzglabāt informāciju par programmu pārvaldības un kontroles sistēmas revīzijām.
19.
Vadības informācijas sistēma uzkrāj šādus personas datus un īpašu kategoriju personas datus (turpmāk – personas dati):
19.1.
vārds un uzvārds;
19.2.
personas kods;
19.3.
dzimšanas datums;
19.4.
vecums;
19.5.
dzimums;
19.6.
kontaktinformācija;
19.7.
informācija par invaliditāti;
19.8.
personas statuss Latvijā – ārzemnieks, repatriants, bēglis, persona, kurai piešķirts alternatīvais statuss, vai patvēruma meklētājs;
19.9.
piederība nacionālajai minoritātei;
19.10.
informācija par ārvalstu izcelsmi;
19.11.
informācija par statusu darba tirgū;
19.12.
citi personas dati, kuri nepieciešami uzraudzībai, izvērtēšanai, revīzijai un grāmatvedības prasību izpildei.
20.
Vadības informācijas sistēmas lietotāji ir:
20.1.
projektu iesniedzēji, kuriem piešķirtas vadības informācijas sistēmas lietotāju tiesības;
20.2.
finansējuma saņēmēji un to pilnvarotas personas, kuriem piešķirtas vadības informācijas sistēmas lietotāju tiesības;
20.3.
Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistīto institūciju darbinieki vai valsts civildienesta ierēdņi, kam piekļuve vadības informācijas sistēmā iekļautajai informācijai nepieciešama tiešo darba (amata) pienākumu veikšanai, normatīvajos aktos noteikto funkciju veikšanai vai to paredz starpresoru vienošanās;
20.4.
Iepirkumu uzraudzības biroja un Valsts ieņēmumu dienesta darbinieki vai valsts civildienesta ierēdņi, kam regulāra piekļuve vadības informācijas sistēmā iekļautajai informācijai nepieciešama normatīvajos aktos noteikto funkciju vai uzdevumu veikšanai;
20.5.
ārvalstu un nacionālie eksperti, kam piekļuve vadības informācijas sistēmā iekļautajai informācijai nepieciešama, lai izvērtētu projektu iesniegumu un sniegtu atzinumu sadarbības iestādei;
20.6.
fiziskas vai juridiskas personas un valsts vai pašvaldību institūcijas, kurām ir tiesības saņemt vadības informācijas sistēmā iekļauto informāciju citos gadījumos Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk – aģentūra) noteiktajā apjomā.
21.
Fiziskas vai juridiskas personas un valsts vai pašvaldību institūcijas var saņemt vadības informācijas sistēmā iekļauto vispārpieejamo informāciju Informācijas atklātības likumā noteiktajā kārtībā.
22.
Vadības informācijas sistēmas lietotāji sistēmā var autentificēties, izmantojot vienu no šādiem autentifikācijas veidiem:
22.1.
vienotā valsts un pašvaldību pakalpojumu portāla www.latvija.lv sniegtos autentifikācijas pakalpojumus;
22.2.
aģentūras izsniegto lietotājvārdu un paroli (attiecas uz šo noteikumu 20.5. apakšpunktā minētajiem lietotājiem, kas neizmanto šo noteikumu 22.1. apakšpunktā minēto autentifikācijas veidu).
23.
Šo noteikumu 20.3. , 20.4. un 20.5. apakšpunktā minētie vadības informācijas sistēmas lietotāji, pieprasot vadības informācijas sistēmas lietotāja tiesības, nodrošina, ka tiem saskaņā ar amata aprakstu ir tiesības apstrādāt personas datus vai ka lietotāja darbavietā ir lietotāja parakstīts apliecinājums par fizisko personu datu apstrādi un aizsardzību atbilstoši normatīvo aktu prasībām, veicot darba pienākumus.
24.
Vadības informācijas sistēmas pārzinis un turētājs ir aģentūra. Aģentūra organizē un vada vadības informācijas sistēmas darbību.
25.
Aģentūrai ir pienākums nodrošināt, ka vadības informācijas sistēmas lietotājiem ir ierobežota piekļuve personas datiem.
26.
Vadības informācijas sistēmas datus iegūst, izmantojot valsts informācijas sistēmu savietotāju, kura pārzinis un atbildīgā institūcija ir Valsts reģionālās attīstības aģentūra, vai tai tiešsaistē datus sniedz:
26.1.
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde – Iedzīvotāju reģistra datus;
26.2.
Valsts zemes dienests – Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datus, kas strukturēti informācijas blokos, telpiskos datus par Latvijas teritoriju un Valsts adrešu reģistra informācijas sistēmas datus;
26.3.
Uzņēmumu reģistrs – datus par juridiskajām personām;
26.4.
Valsts ieņēmumu dienests – datus par nodokļu maksātājiem;
26.5.
Veselības darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija – datus par individuālajiem Eiropas Sociālā fonda dalībniekiem;
26.6.
Valsts vienotā datorizētā zemesgrāmata – zemesgrāmatu informāciju;
26.7.
Latvijas Republikas pašvaldības – datus par personas nodokļu samaksas statusu valsts un pašvaldību nodokļu administrācijās;
26.8.
Būvniecības valsts kontroles birojs - Būvniecības informācijas sistēmas datus;
26.9.
Valsts reģionālās attīstības aģentūra – Elektronisko iepirkumu sistēmas datus;
26.10.
Nodarbinātības valsts aģentūra - Bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmas (BURVIS) datus par bezdarbnieku statusu un nodarbinātību;
26.11.
Izglītības un zinātnes ministrija - Valsts izglītības informācijas sistēmas datus par izglītības līmeni;
26.12.
citas valsts informācijas sistēmas un reģistri to rīcībā esošos datus, kas nepieciešami Eiropas Savienības fondu ieguldījumu uzraudzībai, izvērtēšanai un revīzijai.
27.
Finansējuma saņēmējs, veicot personas datu apstrādi projekta ietvaros, ir datu pārzinis.
28.
Aģentūra, veicot personas datu apstrādi Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likumā noteikto funkciju ietvaros, ir datu pārzinis.
29.
Finansējuma saņēmējs apstrādā personas datus tādā apjomā, kas nepieciešams, lai īstenotu projektu, kā arī sagatavotu un iesniegtu sadarbības iestādē maksājuma pieprasījumu un pārskatu par projekta dalībniekiem, kā arī tos pamatojošos dokumentus.
30.
Aģentūra personas datus apstrādā un uzkrāj vadības informācijas sistēmā šo noteikumu 19. punktā minētajā apjomā.
31.
Vadības informācijas sistēmā uzkrāto informāciju glabā līdz 2039. gada 31. decembrim. Pēc minētā termiņa beigām informāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko datu arhivēšanu nodod glabāšanā valsts arhīvam.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds