Noteikumu projekts

23-TA-2619
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās” 2.3.1.3. pasākuma  “Veloinfrastruktūras attīstība” īstenošanas noteikumi
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam prioritārā virziena “Ilgtspējīga mobilitāte” 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās” 2.3.1.3. pasākumu “Veloinfrastruktūras attīstība” (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi un mērķa grupu;
1.3.
pasākumam pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākuma mērķis ir attīstīt nepārtrauktu velosipēdu ceļu, tostarp kopīgu gājēju un velosipēdu ceļu, infrastruktūras izveidi gar autoceļiem un dzelzceļiem, veicinot nemotorizēto mobilitāti.
3.
Pasākuma mērķa grupa ir satiksmes dalībnieki un iedzīvotāji.
4.
Pasākumam plānotais kopējais finansējums ir 26 461 636 EUR (tai skaitā elastības finansējums 4 173 671 EUR), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 22 492 390 EUR (tai skaitā elastības finansējums 3 547 620 EUR) un nacionālais finansējums (valsts budžeta finansējums) 3 969 246 EUR (tai skaitā elastības finansējums 626 051 EUR).
5.
Pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums līdz 2025. gada 31. decembrim ir 22 287 965 EUR, tai skaitā ERAF finansējums 18 944 770 EUR un nacionālais finansējums (valsts budžeta finansējums) 3 343 195 EUR.
6.
Maksimālais attiecināmais ERAF finansējuma apmērs ir 85 % no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma. Nacionālais līdzfinansējums (valsts budžeta finansējums) nav mazāks par 15 % no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
7.
No 2026. gada 1. janvāra atbildīgā iestāde atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumam par vidusposma pārskatu var ierosināt sadarbības iestādei palielināt projektam pieejamo ERAF finansējumu līdz šo noteikumu 4.punktā minētajam apmēram, nepārsniedzot šo noteikumu 6.punktā noteikto maksimālo ERAF finansējuma intensitāti.
8.
Pasākumu īsteno līdz 2029. gada 31. decembrim, sasniedzot šādus rādītājus:
8.1.
iznākuma rādītājs – atdalītas jaunizbūvētas vai būtiski uzlabotas veloceļu infrastruktūras garums ir 60 km;
8.2.
rezultāta rādītājs – atdalītas riteņbraukšanas infrastruktūras lietotāju skaits gadā ir 5 820 lietotāji.
9.
Pasākuma ietvaros ERAF finansējumu piešķir granta veidā, ievērojot, ka:
9.1.
paredzētajā termiņā ir sasniegts projektā paredzētais iznākuma rādītājs;
9.2.
projektā nedrīkst būt iekļautas darbības, kas ir pabeigtas līdz projekta iesnieguma iesniegšanas dienai.
10.
Iznākuma rādītājs ir sasniegts, kad saistībā ar šo noteikumu 8.1. apakšpunktā minēto veloceļu infrastruktūru ir izbūvētas visas projektā paredzētas būves, tās ir nodotas ekspluatācijā normatīvajos aktos būvniecības jomā noteiktajā kārtībā, un projekts ir pabeigts.
11.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
12.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Satiksmes ministrija.
13.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
II.Prasības projekta iesniedzējam
14.
Projekta iesniedzējs ir Satiksmes ministrija, kuras vārdā atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 7. panta trešajai daļai un Satiksmes ministrijas deleģēšanas līgumam darbojas valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi", kas veiks Satiksmes ministrijas kā Eiropas Savienības fondu projekta iesniedzēja funkcijas.
15.
Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs (turpmāk – finansējuma saņēmējs), sagatavo vienu projekta iesniegumu atbilstoši projekta iesnieguma atlases nolikumā noteiktajām prasībām ņemot vērā šo noteikumu 4. punktā plānoto kopējo finansējumu un šo noteikumu 8. punktā minētos sasniedzamos rādītājus. Projekta iesniegumu iesniedz Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, pievienojot projektam veikto izmaksu un ieguvumu analīzi.
III.Atbalstāmās darbības un izmaksas
16.
Pasākuma ietvaros atbalstāmās darbības ir investīciju veikšana velosipēdu ceļu, tostarp kopīgu gājēju un velosipēdu ceļu, infrastruktūrā gar autoceļiem un dzelzceļiem, izbūvējot, pārbūvējot un atjaunojot velosipēdu ceļu, tostarp kopīgu gājēju un velosipēdu ceļu, infrastruktūru.
17.
Projektā neiekļauj darbības, kas nav vērstas uz šo noteikumu 2. punktā noteiktā mērķa sasniegšanu.
18.
Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas:
18.1.
tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
18.2.
netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai.
19.
Šo noteikumu 18.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
19.1.
projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, tajā skaitā izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādes izmaksas un tehniski ekonomiskā pamatojuma izstrāde;
19.2.
vides aizsardzības obligāto prasību nodrošināšanas izmaksas, tai skaitā ietekmes uz vidi novērtējuma izmaksas, ciktāl to paredz normatīvie akti vides aizsardzības jomā;
19.3.
ceļu drošības audita izmaksas;
19.4.
būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas, būvprojekta minimālā sastāvā, apliecinājuma kartes (ja tā izstrādāta līdz 2021. gada 10. augustam), paskaidrojuma raksta un paziņojuma par būvniecību izstrādes izmaksas visām projektā paredzētajām darbībām un ar to saistīto būvekspertīžu un izpētes izmaksas, ja to veikšana ir priekšnosacījums būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas vai būvprojekta minimālā sastāvā izstrādei;
19.5.
jaunas būves būvniecības, esošas būves pārbūves un atjaunošanas izmaksas atbilstoši būvprojektam:
19.5.1.
būvlaukuma ierīkošanas un novākšanas izmaksas;
19.5.2.
velosipēdu ceļi, tilti, tostarp satiksmes pārvadi;
19.5.3.
velosipēdu ielas, attiecinot tikai to izmaksu daļu, kas atbilst atbalstam velosipēdu ceļu infrastruktūrai;
19.5.4.
ar velosipēdu un gājēju ceļu, tai skaitā noejas rampu, velonovietņu, velosipēdu satiksmes intensitātes automātiskās uzskaites sistēmas, video novērošanas sistēmas un pārējās ar velosipēdu ceļu infrastruktūras izbūvi saistītās izmaksas;
19.6.
teritorijas labiekārtošanas izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam, lai nodrošinātu velosipēdu ceļu, tostarp kopīgu gājēju un velosipēdu ceļu, pilnvērtīgu integrēšanu piegulošajā teritorijā;
19.7.
ceļu satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu (tai skaitā ceļa zīmes, luksofori, signālstabiņi, aizsargbarjeras, vertikālie un horizontālie ceļa apzīmējumi) uzstādīšanas un atjaunošanas izmaksas;
19.8.
transportbūvju un ielu tīklam piegulošo inženiertīklu būvniecības izmaksas. Izmaksas attiecināmas tikai tādā gadījumā, ja ir sertificēta būvinženiera ekspertīzes atzinums, kurā konstatēts, ka projekta ietvaros, veicot plānotos ieguldījumus noteiktās teritorijās, nav iespējams izvairīties no minētās infrastruktūras bojāšanas vai pārcelšanas, vienlaikus nodrošinot, ka netiek mainīti inženiertīklu tehniskie parametri un investīcijas nerada priekšrocības šo inženiertīklu īpašniekam;
19.9.
būvuzraudzības, kā arī apvienotās būvprojekta izstrādes un būvdarbu veikšanas procesa neatkarīgas uzraudzības pakalpojuma izmaksas, autoruzraudzības izmaksas un attiecīgo būvspeciālistu apdrošināšanas un normatīvajos aktos būvniecības jomā noteiktās obligātās apdrošināšanas izmaksas;
19.10.
vides un informācijas piekļūstamības nodrošināšanas izmaksas atbilstoši būvprojektam, tai skaitā vides un informācijas ekspertu  konsultāciju izmaksas;
19.11.
projekta komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā;
19.12.
nekustamā īpašuma iegādes izmaksas ne vairāk kā 10 % apmērā no attiecināmo izmaksu kopsummas, ja nekustamā īpašuma iegāde ir nepieciešama un tieši saistīta ar projektā paredzēto darbību īstenošanu.
20.
Šo noteikumu 19.1., 19.4. un 19.9. apakšpunktā minētās izmaksas kopā nepārsniedz 10 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
21.
Šo noteikumu 18.2. apakšpunktā  minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 7 % apmērā no šo noteikumu 18.1. apakšpunktā  minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām. Netiešās izmaksas ir tādas, kas nav noteiktas kā tiešās, bet ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas rezultātu sasniegšanai.
22.
Projekta ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas finansēšanai, ja:
22.1.
tās atbilst šajos noteikumos minētajam mērķim, atbalstāmajām darbībām un īstenošanas nosacījumiem;
22.2.
tās atbilst šajos noteikumos noteiktajām attiecināmajām izmaksām;
22.3.
tās nepārsniedz šo noteikumu 19.12. apakšpunktā20. un 21. punktā minētos ierobežojumus;
22.4.
tās nepārsniedz pasākuma ietvaros plānoto kopējo finansējumu saskaņā ar šo noteikumu 4. punktu;
22.5.
tās nav radušās agrāk par 2022. gada 25. novembri, izņemot šo noteikumu 19.1., 19.2. un 19.4. apakšpunktā minētās izmaksas, kas ir attiecināmas, ja tās radušās pēc 2021. gada 1. janvāra.
22.6.
tās nav radušās vēlāk par termiņu, ko nosaka līgums par projekta īstenošanu, bet ne vēlāk kā 2029. gada 31. decembrī;
22.7.
ir pieejami visi izmaksas pamatojošie dokumenti;
22.8.
ir sasniegts pasākuma iznākuma rādītājs.
IV.Projekta īstenošanas nosacījumi
24.
Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar noslēgto līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
25.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
25.1.
ņem vērā, ka atbalstāma ir atdalītas velosipēdu ceļu, tostarp kopīgu gājēju un velosipēdu ceļu, infrastruktūras izveide gar autoceļiem un dzelzceļiem atbilstoši Valsts mikromobilitātes infrastruktūras attīstības stratēģijai;
25.2.
nodrošina velosipēdu ceļu, tostarp kopīgu gājēju un velosipēdu ceļu, infrastruktūras maršrutu savienojamību – maršruti pēctecīgi turpinās un nodrošina savienojamību starp apdzīvotām teritorijām, piekļuvi sabiedriskajam transportam un mobilitātes punktiem, papildinot multimodālo savienojumu sniegtās iespējas.
25.3.
uzkrāj datus par projektā sasniegtajiem šo noteikumu 8. punktā minētajiem rādītājiem;
25.4.
ievēro horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" un uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālā principa rādītāju – objektu skaitu, kuros ERAF/KF ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas pieejamība;
25.5.
uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu rādītājiem (ja attiecināms) un ievēro principus:
25.5.1.
klimatdrošināšana;
25.5.2.
nenodarīt būtisku kaitējumu;
25.6.
sniedz sadarbības iestādei informāciju par šo noteikumu 25.4. un 25.5. apakšpunktā minētajiem horizontālo principu rādītājiem un par šo noteikumu 8. punktā minēto rādītāju vērtību sasniegšanu;
25.7.
nodrošina, ka projektā plānotās attiecināmās izmaksas netiek finansētas vai līdzfinansētas, kā arī nav plānots tās finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
25.8.
nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā nekustamie īpašumi, kuri nepieciešami projekta īstenošanai, ir finansējuma saņēmēja īpašumā vai arī būvniecība tiek veikta uz lietošanas, valdījuma vai uz zemesgrāmatā ierakstītas lietu tiesības pamata, saskaņojot būvniecības ieceri ar projekta īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu īpašniekiem atbilstoši normatīvo aktu nosacījumiem būvniecības jomā. Finansējuma saņēmēja tiesībām uz konkrēto īpašumu jābūt nostiprinātām Zemesgrāmatā;
25.11.
projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāms ir zaļais publiskais iepirkums (vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos) un sociāli atbildīgs iepirkums;
25.12.
izstrādā iekšējās kontroles sistēmu, ietverot tajā informāciju par interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas risku un dubultā finansējuma novēršanas mehānismu;
25.13.
nodrošina projekta īstenošanā radīto vērtību uzturēšanu, laikus plānojot uzturēšanas un periodiskus nodilušo konstrukciju atjaunošanas darbus un finansējumu šiem darbiem turpmākos piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas;
25.14.
nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas;
25.15.
glabā projekta dokumentāciju un nodrošina tai pieejamību visā projekta īstenošanas laikā un uzraudzības periodā, kas nepārsniedz piecus gadus pēc pēdējā noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējam.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds