Noteikumu projekts

23-TA-1986
Noteikumi par transporta enerģijas siltumnīcefekta gāzu emisiju intensitātes samazināšanu un modernizēšanu un vispārīgo ziņošanu
Izdoti saskaņā ar Transporta enerģijas likuma 15. panta 1., 2., 3., 4., 5., 6. punktu un 20. panta astoto daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
siltumnīcefekta gāzu emisiju (turpmāk - emisiju) intensitātes aprēķina kārtību un nosacījumus;
1.2.
bāzlīnijas aprēķina kārtību un nosacījumus;
1.3.
nosacījumus un kārtību, kādā degvielas piegādātājs pamato, ka patēriņam transporta sektorā realizējamā modernā biodegviela ir iegūta no šā likuma pielikumā minētajām izejvielām;
1.4.
nosacījumus un kārtību, kādā degvielas piegādātājs pamato modernās biomasas degvielas izcelsmi;
1.5.
nosacījumus un kārtību moderno biodegvielu, moderno biomasas degvielu un nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgo degvielu īpatsvara aprēķināšanai kopējā realizētajā transporta enerģijas apjomā
1.6.
emisiju intensitātes un transporta enerģijas modernizēšanas pienākuma elastības mehānismu (vienību apmaiņas mehānismu), tā dalībniekus un izmantošanas nosacījumus.
1.7.
vispārīgā ziņojuma un šā panta septītajā daļā minēto ziņojumu sagatavošanas, iesniegšanas un pārbaudes nosacījumus un kārtību.
II.Realizētās transporta enerģijas emisiju intensitātes aprēķins un emisiju intensitātes samazināšanas pienākuma izpilde
2.
Degvielas piegādātājs aprēķina ikgadējo transporta enerģijas emisiju intensitātes samazinājumu, izmantojot šādu formulu: 
, kur
SEG - konkrētā kalendārā gada kopējais ar atjaunīgo transporta enerģijas nodrošinātais transporta enerģijas emisiju intensitātes samazinājums, izteikts procentos;
EPAERE - degvielas piegādātāja pašpatēriņam transportlīdzekļos izmantotais un patēriņam transportā realizētais atjaunīgās elektroenerģijas apjoms, tai skaitā, ja degvielas piegādātājs darbojas kā elektroenerģijas tirgotājs vai uzlādes punkta operators, kā arī no cita komersanta vienību apmaiņas mehānisma ietvaros iegādātais patēriņam transportā realizētais atjaunīgās elektroenerģijas apjoms (transporta enerģijas vienību apjoms), izteikts megadžoulos;
FDKE - normatīvajos aktos par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem (turpmāk - normatīvie akti par ilgtspēju) noteiktais fosilās degvielas komparators elektroenerģijai izmantotās transporta enerģijas vienībā - 183 grami oglekļa dioksīda ekvivalenta uz megadžoulu;
EPRFNBO - degvielas piegādātāja pašpatēriņam transportlīdzekļos izmantotais un patēriņam transportā realizētais nebioloģiskās izcelsmes atjaunīgās degvielas apjoms, kā arī no cita komersanta vienību apmaiņas mehānisma ietvaros iegādātais transportlīdzekļos izmantotais vai patēriņam transportā realizētais nebioloģiskās izcelsmes atjaunīgās degvielas apjoms (transporta enerģijas vienību apjoms), izteikts megadžoulos;
SRFNBO - konkrētā nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgās degvielas veida nodrošinātais emisiju samazinājums vienā izmantotās transporta enerģijas vienībā, izteikts gramos oglekļa dioksīda ekvivalenta uz megadžoulu;
EPMB - degvielas piegādātāja pašpatēriņam izmantotais un patēriņam transportā realizētais konkrētā modernās biodegvielas un modernās biomasas degvielas veida apjoms, kā arī no cita komersanta, kas nav degvielas piegādātājs, vienību apmaiņas mehānisma ietvaros iegādātais transportlīdzekļos izmantotais vai patēriņam transportā realizētais konkrētā modernās biomasas degvielas veida apjoms (transporta enerģijas vienību apjoms), izteikts megadžoulos;
SMB - konkrētā modernās biodegvielas vai modernās biomasas degvielas veida nodrošinātais emisiju samazinājums izmantotās transporta enerģijas vienībā, izteikts gramos oglekļa dioksīda ekvivalenta uz megadžoulu;
EPPartB - degvielas piegādātāja pašpatēriņam izmantotais un transportā realizētais konkrētā no Transporta enerģijas likuma pielikuma B daļā iekļautajām izejvielām ražotā biodegvielas un biomasas degvielas veida apjoms, kā arī no cita komersanta, kas nav degvielas piegādātājs, vienību apmaiņas mehānisma ietvaros iegādātais transportlīdzekļos izmantotais vai patēriņam transportā realizētais no konkrētā biomasas degvielas veida apjoms (transporta enerģijas vienību apjoms), izteikts megadžoulos;
SPartB - konkrētā no Transporta enerģijas likuma pielikuma B daļā iekļautajām izejvielām ražotā biodegvielas un biomasas degvielas veida nodrošinātais emisiju samazinājums vienā transporta enerģijas vienībā, izteikts gramos oglekļa dioksīda ekvivalenta uz megadžoulu;
EP1P_PDB - degvielas piegādātāja pašpatēriņam izmantotais un patēriņam transportā realizētais konkrētā biodegvielas vai biomasas degvielas, kas nav modernā biodegviela vai modernā biomasas degviela un ir ražota no pārtikas un dzīvnieku barības kultūraugiem, veida apjoms, kā arī no cita komersanta, kas nav degvielas piegādātājs, vienību apmaiņas mehānisma ietvaros iegādātais transportlīdzekļos izmantotais vai patēriņam transportā realizētais konkrētā biomasas degvielas veida apjoms (transporta enerģijas vienību apjoms) izteikts megadžoulos;
S1P_PDB - konkrētā biodegvielas vai biomasas degvielas, kas nav modernā biodegviela vai modernā biomasas degviela un ir ražota no pārtikas un dzīvnieku barības kultūraugiem, veida nodrošinātais emisiju samazinājums vienā transporta enerģijas vienībā, izteikts gramos oglekļa dioksīda ekvivalenta uz megadžoulu;
EP1P - degvielas piegādātāja pašpatēriņam izmantotais un patēriņam transportā realizētais konkrētā biodegvielas vai biomasas degvielas, kas nav modernā biodegviela vai modernā biomasas degviela un nav ražota no pārtikas vai dzīvnieku barības kultūraugiem, veida apjoms, kā arī no cita komersanta, kas nav degvielas piegādātājs, vienību apmaiņas mehānisma ietvaros iegādātais transportlīdzekļos izmantotais vai patēriņam transportā realizētais konkrētā biomasas degvielas veida apjoms (transporta enerģijas vienību apjoms), izteikts megadžoulos;
S1P - konkrētā biodegvielas vai biomasas degvielas, kas nav modernā biodegviela vai modernā biomasas degviela un nav ražota no pārtikas vai dzīvnieku barības kultūraugiem, veida nodrošinātais emisiju samazinājums vienā transporta enerģijas vienībā, izteikts gramos oglekļa dioksīda ekvivalenta uz megadžoulu;
EPPOD - degvielas piegādātāja pašpatēriņam izmantotais un patēriņam transportā realizētais pārstrādātā oglekļa degvielas apjoms, kā arī no cita komersanta, kas nav degvielas piegādātājs, vienību apmaiņas mehānisma ietvaros iegādātais transportlīdzekļos izmantotais vai patēriņam transportā realizētais konkrētā pārstrādātā oglekļa degvielas veida apjoms (transporta enerģijas vienību apjoms), izteikts megadžoulos;
SPOD - konkrētā pārstrādā oglekļa degvielas veida nodrošinātais emisiju samazinājums vienā transporta enerģijas vienībā, izteikts gramos oglekļa dioksīda ekvivalenta uz megadžoulu;
BAZLINIJA - degvielas piegādātāja pašpatēriņam transportā izmantotais un patēriņam transportā realizētā transporta enerģijas apjoma emisiju intensitāte. 
3.
Par periodu līdz 2030.gada 31.decembrim šo noteikumu 2. punkta aprēķinā iekļautā degvielas piegādātāja pašpatēriņam transportā izmantotais un patēriņam transportā realizētā transporta enerģijas apjoma emisiju intensitāte (BAZLINIJA) tiek aprēķināta, izmantojot šādu formulu:
, kur
EPC - degvielas piegādātāja patēriņam ceļa transportā realizētais transporta enerģijas apjoms, izņemot elektroenerģiju, izteikts megadžoulos;
EPD - degvielas piegādātāja patēriņam dzelzceļa transportā realizētais transporta enerģijas apjoms, izņemot elektroenerģiju, izteikts megadžoulos;
EPA - degvielas piegādātāja patēriņam gaisa transportā (starptautiskais gaisa transports un iekšzemes gaisa transports) realizētais transporta enerģijas apjoms izņemot elektroenerģiju, izteikts megadžoulos;
EPK - degvielas piegādātāja patēriņam jūras transportā (ieskaitot bunkurēšanai un iekšzemes kuģošanai) realizētais transporta enerģijas apjoms, izņemot elektroenerģiju, izteikts megadžoulos;
ELEC - degvielas piegādātāja patēriņam ceļa transportā kopējais realizētais elektroenerģijas apjoms, izteikts megadžoulos;
ELED - degvielas piegādātāja patēriņam dzelzceļa transportā realizētais kopējais elektroenerģijas apjoms, izteikts megadžoulos;
ELEA - degvielas piegādātāja patēriņam gaisa transportā realizētais kopējais elektroenerģijas apjoms, izteikts megadžoulos;
ELEK - degvielas piegādātāja patēriņam jūras transportā (ieskaitot bunkurēšanai un iekšzemes kuģošanai) realizētais kopējais elektroenerģijas apjoms, izteikts megadžoulos;
FDKD - normatīvajos aktos par ilgtspēju noteiktais fosilās degvielas komparators degvielai 94 grami oglekļa dioksīda ekvivalenta attiecībā uz izmantotās transporta enerģijas vienību megadžoulos.
4.
Par periodu sākot ar 2031.gada 1.janvāri šo noteikumu 2. punkta aprēķinā iekļautā degvielas piegādātāja pašpatēriņam transportā izmantotā un patēriņam transportā realizētā transporta enerģijas apjoma emisiju intensitāte (BAZLINIJA) tiek aprēķināta, izmantojot šādu formulu:
.
5.
Šo noteikumu 2. punktā iekļautajā aprēķinā katra transporta enerģijas veida nodrošinātais emisiju samazinājums (S) tiek aprēķināts, izmantojot šādu formulu:
Sx = FDKD - Ex, kur
Sx - transporta enerģijas veida x nodrošinātais emisiju samazinājums vienā transporta enerģijas vienībā, izteikts gramos oglekļa dioksīda ekvivalenta attiecībā uz megadžoulu;
Ex - kopējās konkrētā transporta enerģijas veida x emisijas vienā transporta enerģijas vienībā, izteiktas gramos oglekļa dioksīda ekvivalenta uz megadžoulu.
6.
Katra transporta enerģijas veida emisijas vienā transporta enerģijas vienībā Ex aprēķina saskaņā ar normatīvajos aktos par ilgtspēju noteiktajiem nosacījumiem, tai skaitā, izmantojot minētajos normatīvajos aktos iekļautās emisiju aprēķina formulas, izmantojamo emisiju vērtību izvēles nosacījumus, emisiju standartvērtības un emisiju oglekļa dioksīda ekvivalences vērtības.
7.
Šo noteikumu 2. punktā iekļautajā aprēķinā ņem vērā šādus nosacījumus:
7.1.
biodegvielu vai biomasas degvielu, kas nav ražota no Transporta enerģijas likuma pielikumā minētajām izejvielām un ir ražota no pārtikas un dzīvnieku barības kultūraugiem emisiju samazināšanas pienākuma aprēķinā ņem vērā ne vairāk kā 4,2 procentu apjomā no kopējā konkrētā degvielas piegādātāja transporta sektorā realizētā transporta enerģijas apjoma;
7.2.
biodegvielu vai biomasas degvielu, kas ir ražota no Transporta enerģijas likuma pielikuma B daļā minētajām izejvielām emisiju samazināšanas pienākuma izpildei ņem vērā ne vairāk kā 1,7 procentu apjomā no kopējā konkrētā degvielas piegādātāja transporta sektorā realizētā transporta enerģijas apjoma;
7.3.
aprēķinot kopējo realizēto transporta enerģijas apjomu, jūras kuģiem piegādātās transporta enerģijas daudzumu aprēķinā ņem vērā ne vairāk kā 13 procentu apmērā no kopējā realizētā transporta enerģijas apjoma;
7.4.
transporta enerģijas apjomu pārrēķina to enerģijas saturā, izmantojot šo noteikumu pielikumā minētās vērtības vai, ja šo noteikumu pielikumā konkrētais transporta enerģijas veids nav minēts, transporta enerģijas apjomu pārrēķina to enerģijas saturā, izmantojot Būvniecības valsts kontroles biroja tīmekļa vietnē publicētos transporta enerģijas fizikālķīmiskos rādītājus;
7.5.
aprēķinā katras biodegvielas daudzumu un veidu uzskaita atsevišķi;
7.6.
atjaunīgo transporta enerģiju, kas neatbilst normatīvajos aktos par ilgtspēju noteiktajiem kritērijiem, aprēķinā ieskaita kā fosilās izcelsmes transporta enerģiju;
7.7.
patēriņam transportā realizētās atjaunīgās elektroenerģijas apjomā iekļauj elektrotransportlīdzekļos uzladēto elektroenerģija apjomu, ņemot vērā šādus nosacījumus:
7.7.1.
elektrotransportlīdzekļu uzlāde ir veikta publiski pieejamā uzlādes punktā, kas atbilst normatīvajos aktos par elektrotransportlīdzekļu uzlādes, dabasgāzes uzpildes, ūdeņraža uzpildes un krasta elektropadeves iekārtām noteiktajām prasībām, vai elektrotransportlīdzekļos uzlādētās elektroenerģijas uzskaite ir veikta ar verificētām mērierīcēm, ko apliecina elektroenerģijas uzskaites ierīču verificēšanas akts.
7.7.2.
publiski pieejamais uzlādes punkts ir iekļauts elektrotransportlīdzekļu uzlādes punktu izvietojuma sarakstā, sniedzot informāciju par publiski pieejamā uzlādes punkta ģeogrāfisko atrašanās vietu, un tam ir publiski pieejamā uzlādes punkta elektroenerģijas uzskaites ierīču verificēšanas akts;
7.7.3.
atjaunīgās elektroenerģijas daļu kopējā elektrotransportlīdzekļos uzlādētā elektroenerģijas apjomā aprēķina, izmantojot Centrālās statistikas pārvaldes tīmekļa vietnē publicēto gada atjaunīgās elektroenerģijas īpatsvaru Latvijā saražotajā elektroenerģijā gadā pirms iepriekšējā kalendārā gada  (x-2) pirms perioda par kuru tiek veikts aprēķins;
7.7.4.
ja patēriņam transportā tiek realizēta elektroenerģija no tiešā pieslēguma atjaunīgās elektroenerģijas ražošanas iekārtai, tad visu šādas elektroenerģijas apjomu uzskata par atjaunīgo elektroenerģiju;
7.7.5.
ja patēriņam transportā realizē elektroenerģiju no tiešā pieslēguma atjaunīgās elektroenerģijas ražošanas iekārtai, kura vienlaikus ir pieslēgta tīklam, tad šajā iekārtā saražoto un elektrotransportlīdzekļos uzlādēto elektroenerģiju uzskata par atjaunīgo elektroenerģiju, bet atjaunīgās elektroenerģijas daļu pārējā elektrotransportlīdzekļos uzlādētajā elektroenerģijā nosaka saskaņā ar šo noteikumu 7.7.3. apakšpunkta nosacījumiem;
7.7.6.
ja patēriņam transportā realizē elektroenerģiju no tiešā pieslēguma atjaunīgās elektroenerģijas ražošanas iekārtai, kura vienlaikus pieslēgta tīklam un kurai ir uzstādīta elektroenerģijas akumulācijas iekārta, tad šajā iekārtā saražoto, uzkrāto un elektrotransportlīdzekļos uzlādēto elektroenerģiju uzskata par atjaunīgo elektroenerģiju, bet atjaunīgās elektroenerģijas daļu pārējā elektrotransportlīdzekļos uzlādētajā elektroenerģijā nosaka saskaņā ar šo noteikumu 7.7.3. apakšpunktā nosacījumiem;
7.7.7.
solārā elektrotransportlīdzekļa (mehāniskais transportlīdzeklis ar tādu spēka pārvadu, kurā par enerģijas pārveidotāju kalpo tikai neperifēras elektriskas mašīnas ar uzlādējamu elektroenerģijas uzkrāšanas sistēmu, ko var uzlādēt ārēji, un kurš aprīkots ar transportlīdzeklī integrētiem fotoelementu paneļiem) saražoto elektroenerģiju, kas izmantota paša transportlīdzekļa patēriņam, uzskata par atjaunīgo elektroenerģiju;
7.8.
ja elektroenerģiju tiešā veidā ir izmantota nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgās degvielas ražošanā vai ir izmantota nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgās degvielas starpproduktu ražošanā, atjaunīgās enerģijas īpatsvaru nosaka, ņemot vērā šādus nosacījumus: 
7.8.1.
atjaunīgās enerģijas daļu kopējā saražotajā apjomā aprēķina, izmantojot Centrālās statistikas pārvaldes tīmekļa vietnē publicēto gada atjaunīgās elektroenerģijas īpatsvaru Latvijā saražotajā elektroenerģijā x-2 gadā pirms nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgās degvielas vai nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgās degvielas starpprodukta saražošanas, vai Eiropas Savienības Statistikas biroja "Eurostat" tīmekļa vietnē publicēto atjaunīgās elektroenerģijas īpatsvaru konkrētajā valstī, kurā ir saražota nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgā degviela vai nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgās degvielas starpprodukts,  x-2 gadā pirms to saražošanas;
7.8.2.
ja nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgā degviela vai nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgās degvielas starpprodukti ir saražoti no tiešā pieslēgumā esošas atjaunīgās elektroenerģijas ražošanas iekārtas, tad visu šādas enerģijas apjomu uzskata par atjaunīgo, ja tiek izpildīti abi šādi nosacījumi:
7.8.2.1.
atjaunīgās elektroenerģijas ražošanas iekārtas darbība nav uzsākta pirms iekārtas, kas ražo nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgo degvielu;
7.8.2.2.
iekārta nav pieslēgta tīklam vai, ja tā ir pieslēgta tīklam, ir iespējams pierādīt, ka attiecīgā elektroenerģija tiek nodrošināta, nepatērējot elektroenerģiju no tīkla;
7.8.3.
ja minētā elektroenerģija ir ņemta no elektroenerģijas pārvades vai sadales sistēmas, to uzskata par atjaunīgo elektroenerģiju, ja tā ir ražota tikai un vienīgi no atjaunojamiem energoresursiem un ja tā ir apliecināta ar elektroenerģijas izcelsmes apliecinājumiem, ievērojot Komisijas 2023.gada 10.februāra deleģēto regulu (ES) 2023/1184, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2018/2001 papildina, izveidojot Savienības metodiku, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgo šķidro un gāzveida transporta degvielu ražošanu;
7.9.
biomasas degvielas un modernās biomasas degvielas var ņemt vērā emisiju ietaupījumu aprēķinā, ja to izcelsme ir pamatota ar:
7.9.1.
gāzes izcelsmes apliecinājumiem, kas ir izdoti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par enerģētiku, ja attiecīgais atjaunīgās transporta enerģijas veids ir realizēts patēriņam transportā, izmantojot Latvijas dabasgāzes pārvades vai sadales sistēmu;
7.9.2.
ar biomasas degvielas piegādi pamatojošu dokumentu, ko degvielas piegādātājam izsniedz biomasas degvielas piegādātājs, kas degvielas piegādātājam ir piegādājis biomasas degvielu tai skaitā, sašķidrināto metānu vai saspiesto metānu, neizmantojot dabasgāzes pārvades vai sadales sistēmu.
III.Moderno biodegvielu, moderno biomasas degvielu un nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgo degvielu īpatsvara aprēķins un īpatsvara sasniegšanas pienākuma izpilde
8.
Degvielas piegādātājs moderno biodegvielu, moderno biomasas degvielu un nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgo degvielu īpatsvaru patēriņam transportā realizētajā transporta enerģijas apjomā aprēķina, izmantojot šādu formulu: 
, kur
AERMB&RFNBO - modernās biodegvielas, modernās biomasas degvielas, nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgās degvielas īpatsvars kopējā patēriņam transportā realizētajā transporta enerģijas apjomā, izteikts procentos;
EPMB(C&D) - degvielas piegādātāja pašpatēriņam ceļa un dzelzceļa transportlīdzekļos izmantotais un patēriņam ceļa un dzelzceļa transportlīdzekļiem realizētais modernās biodegvielas un modernās biomasas degvielas apjoms, kā arī no cita komersanta, kas nav degvielas piegādātājs, vienību apmaiņas mehānisma ietvaros iegādātais ceļu transporta un dzelzceļa transporta transportlīdzekļos izmantotais vai patēriņam ceļa un dzelzceļa transportlīdzekļos realizētais modernās biomasas degvielas apjoms (transporta enerģijas vienību apjoms), izteikts megadžoulos;
EPMB(A&K) - degvielas piegādātāja pašpatēriņam gaisa un ūdens transportlīdzekļos izmantotais un patēriņam aviācijas un kuģniecības transporta transportlīdzekļos realizētais modernās biodegvielas un modernās biomasas degvielas apjoms, kā arī no cita komersanta, kas nav degvielas piegādātājs, vienību apmaiņas ietvaros iegādātais aviācijas un kuģniecības transporta transportlīdzekļos izmantotais vai aviācijas un kuģniecības transporta transportlīdzekļiem realizētais modernās biomasas degvielas apjoms (transporta enerģijas vienību apjoms), izteikts megadžoulos;
EPRFNBO(C&D) - degvielas piegādātāja pašpatēriņam ceļa un dzelzceļa transportlīdzekļos izmantotais un patēriņam ceļa un dzelzceļa transportlīdzekļos realizētais nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgās degvielas apjoms, kā arī no cita komersanta, kas nav degvielas piegādātājs, vienību apmaiņas mehānisma ietvaros iegādātais ceļu transporta un dzelzceļa transporta transportlīdzekļos izmantotais un ceļu transporta un dzelzceļu transporta transportlīdzekļiem realizētais nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgās degvielas apjoms (transporta enerģijas vienību apjoms), izteikts megadžoulos;
EPRFNBO(A&K) - degvielas piegādātāja pašpatēriņam gaisa un ūdens transportlīdzekļos izmantotais un patēriņam aviācijā un kuģniecībā realizētais nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgās degvielas apjoms, kā arī no cita komersanta, kas nav degvielas piegādātājs, vienību apmaiņas mehānisma ietvaros iegādātais aviācijas un kuģniecības transporta transportlīdzekļos izmantotais vai aviācijas un kuģniecības transporta transportlīdzekļiem realizētais nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgās degvielas apjoms (transporta enerģijas vienību apjoms), izteikts megadžoulos.
9.
Degvielas piegādātājs nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgo degvielu īpatsvaru patēriņam transportā realizētajā transporta enerģijas apjomā aprēķina, izmantojot šādu formulu: 
, kur:
AERRFNBO - nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgās degvielas īpatsvars kopējā patēriņam transportā realizētajā transporta enerģijas apjomā, izteikts procentos.
10.
Šo noteikumu 8. un 9. punktā iekļautajā aprēķinā ņem vērā šādus nosacījumus:
10.1.
aprēķinot kopējo realizēto transporta enerģijas apjomu moderno biodegvielu un moderno biomasas degvielu īpatsvara aprēķinam, neņem vērā degvielas piegādātāja patēriņam transporta sektorā realizēto elektroenerģijas vai nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgās degvielas apjomu;
10.2.
aprēķinot kopējo realizēto transporta enerģijas apjomu, jūras kuģiem piegādātās transporta enerģijas daudzumu aprēķinā ņem vērā ne vairāk kā 13 procentu apmērā no kopējā realizētā transporta enerģijas apjoma;
10.3.
transporta enerģijas apjomu pārrēķina to enerģijas saturā, izmantojot šo noteikumu ​pielikumā minētās vērtības vai, ja šo noteikumu ​pielikumā konkrētais transporta enerģijas veids nav minēts, transporta enerģijas apjomu pārrēķina to enerģijas saturā, izmantojot transporta enerģijas fizikālķīmiskos rādītājus, kas ir publicēti Būvniecības valsts kontroles biroja tīmekļa vietnē (enerģijas blīvuma vērtības);
10.4.
aprēķinā katras biodegvielas daudzumu un veidu uzskaita atsevišķi;
10.5.
atjaunīgo transporta enerģiju, kas neatbilst normatīvajos aktos par ilgtspēju noteiktajiem kritērijiem, aprēķinā ieskaita kā fosilās izcelsmes transporta enerģiju;
10.6.
modernās biomasas degvielas ņem vērā, ja tā izcelsme ir pamatota ar:
10.6.1.
gāzes izcelsmes apliecinājumiem, kas ir izdoti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par enerģētiku, ja attiecīgais atjaunīgās transporta enerģijas veids ir realizēts patēriņam transportā, izmantojot Latvijas dabasgāzes pārvades vai sadales sistēmu;
10.6.2.
ar biomasas degvielas piegādi pamatojošu dokumentu, ko degvielas piegādātājam izsniedz biomasas degvielas piegādātājs, kas degvielas piegādātājam ir piegādājis biomasas degvielu tai skaitā, sašķidrināto metānu vai saspiesto metānu, neizmantojot dabasgāzes pārvades vai sadales sistēmu;
10.7.
transporta enerģijas aprēķinā netiek iekļauts tas atjaunīgās transporta enerģijas apjoms (transporta enerģijas vienību apjoms), kas ir pārdots citam degvielas piegādātājam.
IV.Emisiju intensitātes samazināšanas pienākuma un transporta enerģijas modernizēšanas pienākuma elastības mehānisms
11.
Emisiju intensitātes un transporta enerģijas modernizēšanas pienākuma elastības mehānisma (vienību apmaiņu mehānisma) ietvaros degvielas piegādātājs var:
11.1.
izmantot to atjaunīgās elektroenerģijas apjomu, ko komersants, kas nav degvielas piegādātājs, kā transporta enerģiju ir piegādājis patēriņam transporta sektorā Latvijas Republikā, ja tiek attiecīgi pamatots, ka minētā elektroenerģija ir izmantota uzlādei elektrotransportlīdzekļos;
11.2.
izmantot to biomasas degvielas vai modernās biomasas degvielas, nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgās degvielas un pārstrādātā oglekļa degvielas apjomu, ko komersants, kas nav degvielas piegādātājs, kā transporta enerģiju ir realizējis patēriņam transporta sektorā vai ir izmantojis paša vajadzībām, ja:
11.2.1.
ir attiecīgi pamatots, ka minētais transporta enerģijas apjoms ir izmantots transporta sektorā;
11.2.2.
ir attiecīgi pamatota biomasas degvielas un nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgās degvielas izcelsme;
11.2.3.
pamatots, ka minētais transporta enerģijas apjoms jau nav ticis izmantots Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas ietvaros saskaņā ar Eiropas Savienības tiesību aktiem Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas darbības jomā;
11.3.
nodot pienākuma izpildes pārsniegumu citam degvielas piegādātājam, kurš to var izmantot sava emisiju intensitātes samazināšanas pienākuma vai transporta enerģijas modernizēšanas pienākuma izpildei.
12.
Būvniecības valsts kontroles birojs energoresursu informācijas sistēmā izveido un uztur vienību apmaiņas mehānisma sistēmu.
13.
Mehānisma ietvaros konkrētā atjaunīgās transporta enerģijas veida megažouls ir uzskatāms par vienu vienību (turpmāk - transporta enerģijas vienība).
14.
Mehānisma ietvaros degvielas piegādātāja nodrošinātā emisiju intensitātes samazināšanas pienākuma saistību pārsnieguma tonna ir uzskatāma par vienu vienību (turpmāk - emisiju intensitātes samazināšanas pienākuma vienība).
15.
Mehānisma ietvaros degvielas piegādātāja nodrošinātais transporta enerģijas modernizēšanas saistību pārsnieguma gigadžouls ir uzskatāms par vienu vienību (turpmāk - modernizēšanas pienākuma vienība).
16.
Dalībai un piedāvājumam mehānisma ietvaros ir šādi nosacījumi:
16.1.
degvielas piegādātājs var piedāvāt šo noteikumu 14. un 15. punktā minēto vienību (tonnu vai gigadžoulu) apjomu, kas ir mazāks vai vienāds ar konkrētā degvielas piegādātāja pārsnieguma apjomu emisiju intensitātes samazināšanas pienākuma saistībās vai transporta enerģijas modernizēšanas pienākuma saistībās;
16.2.
elektroenerģijas tirgotājs, kas nav degvielas piegādātājs, kas patēriņam transportā realizē elektroenerģiju atbilstoši šo noteikumu 7.7.1. un 7.7.2. apakšpunktā noteiktajiem nosacījumiem, var piedāvāt transporta enerģijas vienību apjomu, kas nepārsniedz patēriņam transportā realizēto atjaunīgās elektroenerģijas apjomu, ko kalendārā gadā minētais komersants ir realizējis patēriņam visās transporta nozarēs;
16.3.
komersants, kas nav degvielas piegādātājs, var piedāvāt transporta enerģijas vienību apjomu, kas nepārsniedz biomasas degvielas vai modernās biomasas degvielas apjomu, ko kalendārā gadā minētais komersants ir izmantojis transportlīdzekļos pašpatēriņam vai ko ir realizējis patēriņam transportā, tai skaitā gaisa un jūras transportā;
16.4.
komersants, kas nav degvielas piegādātājs, var piedāvāt transporta enerģijas vienību apjomu, kas nepārsniedz nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgās degvielas apjomu, ko kalendārā gadā minētais komersants ir izmantojis transportlīdzekļos pašpatēriņam vai ko ir realizējis patēriņam transportā, tai skaitā, gaisa un jūras transportā;
16.5.
komersants, kas nav degvielas piegādātājs, var piedāvāt transporta enerģijas vienību apjomu, kas nepārsniedz pārstrādātā oglekļa degvielu apjomu, ko kalendārā gadā minētais komersants ir izmantojis transportlīdzekļos pašpatēriņam vai ko ir realizējis patēriņam visās transporta nozarēs.
17.
Komersanti vienību apmaiņas mehānisma ietvaros var savstarpēji nodot transporta enerģijas vienības, emisiju intensitātes samazināšanas pienākuma vienības vai modernizēšanas pienākuma vienības bez ierobežojumiem.
18.
Lai degvielas piegādātājs varētu piedalīties mehānismā, tam energoresursu informācijas sistēmā līdz katra kalendārā gada 31. martam ir jāapstiprina vēlme piedalīties vienību apmaiņas mehānismā. Papildus šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētajam degvielas piegādātājam jāpiedāvā  (jāreģistrē) emisiju intensitātes samazināšanas pienākuma vienību apjoms vai modernizēšanas pienākuma vienību apjoms, par kādu konkrētais degvielas piegādātājs ir pārsniedzis emisiju intensitātes samazināšanas pienākuma saistības vai transporta degvielu modernizēšanas pienākuma saistības pēc tam, kad šo noteikumu 33. punktā minētā neatkarīgā inspicēšanas institūcija energoresursu informācijas sistēmā ir apstiprinājusi šo noteikumu 31. punktā minētā vispārīgā ziņojuma atbilstību.
19.
Lai šo noteikumu 16.2. apakšpunktā minētais elektroenerģijas tirgotājs, varētu piedalīties mehānismā, tam energoresursu informācijas sistēmā līdz katra kalendārā gada 31.martam ir jāpiedāvā (jāreģistrē) uzlādes punktā elektrotransportlīdzekļos uzlādētais elektroenerģijas apjoms (kilovastundās).
20.
Lai šo noteikumu 16.3., 16.4. un 16.5. apakšpunktā minētais komersants varētu piedalīties mehānismā, tam energoresursu informācijas sistēmā līdz katra kalendārā gada 31. martam ir jāpiedāvā (jāreģistrē) attiecīgais pašpatēriņam transportlīdzekļos izmantotais un patēriņam transportā realizētais biomasas degvielas vai modernās biomasas degvielas apjoms, nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgās degvielas apjoms vai pārstrādātā oglekļa degvielas apjoms megadžoulos.
21.
Šo noteikumu 16.2., 16.3., 16.4. un 16.5. apakšpunktā minētais komersants nodrošina saskaņā ar šo noteikumu 18., 19. un 20. punktu energoresursu informācijas sistēmā reģistrētā apjoma neatkarīgu auditu, kura ietvaros cita starpā ir jāveic šādas darbības:
21.1.
pārbauda, ka elektroenerģijas daudzums ir izmantots uzlādei elektrotransportlīdzekļos, tai skaitā pārbauda informāciju par tiem uzlādes punktiem, kuros uzlādētais elektroenerģijas daudzums ir pieteikts vienību apmaiņas mehānismā;
21.2.
pārbauda, ka biomasas degviela, nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgā degviela vai pārstrādātā oglekļa degviela kā transporta enerģija ir izmantota transportlīdzekļos un ka tā nav realizēta patēriņam transportā degvielas piegādātājam noteiktā pienākuma ietvaros;
21.3.
pārbauda biomasas degvielas izcelsmes apliecinājumus, ja attiecināms, un piegādi vai pašpatēriņu pamatojošos dokumentus;
21.4.
pārbauda pamatojumus atbilstībai šo noteikumu 7.7.1. un 7.7.2. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem.
22.
Šo noteikumu 16.2. apakšpunktā minētā komersanta datu auditu veic no komersanta neatkarīgs auditors, kas ir akreditēts elektroenerģijas ražošanas vienības un augstas efektivitātes koģenerācijas datu apstiprināšanai vai no komersanta neatkarīgs uzņēmumu energoauditors, kas energoresursu informācijas sistēmā aptiprina reģistrētā apjoma atbilstību.
23.
Šo noteikumu 16.3., 16.4. un 16.5. apakšpunktā minētā komersanta šo noteikumu 21. punktā minēto auditu veic no uzņēmuma neatkarīga sertifikācijas institūcija, kas darbojas brīvprātīgās shēmas ietvaros vai no komersanta neatkarīgs uzņēmumu energoauditors, kas energoresursu informācijas sistēmā aptiprina reģistrētā apjoma atbilstību.
24.
Šo noteikumu 22. un 23. punktu minētais auditors vai institūcija energoresursu informācijas sistēmā apstiprina reģistrēto vienību apjoma atbilstību.
25.
Mehānisma ietvaros šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētais komersants, kas nodod emisiju intensitātes samazināšanas pienākuma vienības vai modernizēšanas pienākuma vienības, pēc darījuma pabeigšanas ievada datus par minēto vienību saņēmēju, norādot nodoto vienību apjomu, degvielas piegādātāja, kas to saņem, nosaukumu, reģistrācijas numuru, līguma datumu un numuru. Vienības saņemošais degvielas tirgotājs apstiprina darījuma pabeigšanu un saņemto vienību apjomu.
26.
Mehānisma ietvaros šo noteikumu 16.2., 16.3., 16.4. vai 16.5. apakšpunktā minētais komersants, kas nodod attiecīgās transporta enerģijas vienības, ievada datus par piedāvāto transporta enerģijas vienību piedāvājumu un pēc darījuma pabeigšanas ievada datus par transporta enerģijas vienību saņēmēju, norādot nodotā transporta enerģijas veida apjomu megadžoulos (vienību skaitu) un emisiju samazinājumu vienā izmantotās transporta enerģijas vienībā, degvielas piegādātāja, kas to ir saņēmis, nosaukumu, reģistrācijas numuru, līguma datumu un numuru. Attiecīgās transporta enerģijas vienību saņēmējs apstiprina darījuma pabeigšanu un saņemto vienību apjomu.
27.
Pēc šo noteikumu 25. punktā minētā darījuma pabeigšanas apstiprinājuma vienību apmaiņas mehānismā emisiju intensitātes samazināšanas pienākuma vienību vai modernizēšanas pienākuma vienību pircējam iegādātais saistību pārsnieguma apjoms tiek automātiski iekļauts saņēmēja vispārīgajā ziņojumā un svītrots no pārdevēja vispārīgā ziņojuma.
28.
Pēc šo noteikumu 26. punktā minētā darījuma pabeigšanas apstiprinājuma vienību apmaiņas mehānismā attiecīgās transporta enerģija vienību pircējam iegādātais attiecīgās transporta enerģijas vienību apjoms tiek automātiski iekļauts pircēja vispārīgajā ziņojumā.
29.
Vienību apmaiņas mehānisma ietvaros gan komersants, kas nodod transporta enerģijas vienību pārdevējs, gan transporta enerģijas vienību saņēmējs energoresursu informācijas sistēmā apliecina tajā ievadīto datu patiesumu.
30.
Vienību apmaiņas mehānisms darījumiem ar vienībām ir izmantojams līdz katra kalendārā gada 31.maijam.
V.Vispārīgā ziņojuma sagatavošana, iesniegšana, pārbaude un apstiprināšana
31.
Degvielas piegādātājs, izmantojot energoresursu informācijas sistēmu, vispārīgajā ziņojumā ziņo iepriekšējā kalendāra gadā pašpatēriņam izmantoto un patēriņam transportā Latvijā realizēto transporta enerģijas apjomu dalījumā pa transporta enerģijas veidiem, biodegvielu izejvielu veidiem un emisiju intensitātes rādītājiem.
32.
Degvielas piegādātājs nodrošina, lai ziņojumā iekļautie dati un veiktie aprēķini būtu pilnībā saskaņoti ar normatīvo aktu par transporta enerģijas kvalitātes prasībām, atbilstības novērtēšanu un tirgus uzraudzību.
33.
Degvielas piegādātājs sagatavoto vispārīgo ziņojumu energoresursu informācijas sistēmā nodod pārbaudei neatkarīgai inspicēšanas institūcijai, kas:
33.1.
pārbauda un apstiprina, ka ziņotā modernā biodegviela vai modernā biomasas degviela atbilst modernās biodegvielas vai modernās biomasas degvielas kritērijiem;
33.2.
pārbauda un apstiprina, ka elektroenerģijas daudzums ir izmantots uzlādei elektrotransportlīdzekļos, tai skaitā informācija par tiem uzlādes punktiem, kuros uzlādētais elektroenerģijas daudzums ir iekļauts vispārīgajā ziņojumā;
33.3.
pārbauda un apstiprina, ka biomasas degviela ir izmantota uzpildei transportlīdzekļos;
33.4.
pārbauda un apstiprina biodegvielas vai biomasas degvielas atbilstību normatīvajos aktos par ilgtspēju noteiktajiem ilgtspējas un emisiju ietaupījumu kritērijiem un vērtībām un pārbauda atbilstību apliecinošos dokumentus;
33.5.
pārbauda un apstiprina šo noteikumu 7.9. apakšpunktā minētos dokumenus;
33.6.
izvērtē minētā ziņojuma atbilstību šo noteikumu prasībām, kā arī tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem atjaunojamās enerģijas veicināšanas jomā.
34.
Šo noteikumu 33. punktā minētā neatkarīgā inspicēšanas institūcija energoresursu informācijas sistēmā, apstiprinot vispārīgo ziņojumu sniedz atzinumu par ziņojuma atbilstību vai neatbilstību šo noteikumu prasībām un apliecina šo noteikumu 33.1., 33.2., 33.3., 33.4. un 33.5. apakšpunktā minētās informācijas atbilstību.
35.
Šo noteikumu 33. punktā minētā institūcija ir kompetenta, neatkarīga atbilstības novērtēšanas institūcija, kas akreditēta saskaņā ar Eiropas Komisijas 2018. gada 19. decembra Īstenošanas regulu (ES) 2018/2067 par datu verifikāciju un verificētāju akreditāciju saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK un atbilstoši normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanas institūciju novērtēšanu, akreditāciju un uzraudzību, vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī akreditēta validēšanas un verificēšanas institūcija.
36.
Degvielas piegādātājs, izmantojot energoresursu informācijas sistēmu, vispārīgo ziņojumu iesniedz Būvniecības valsts kontroles birojam, kas 30 dienu laikā pēc ziņojuma saņemšanas, izmantojot energoresursu informācijas sistēmu, apstiprina vispārīgo ziņojumu, ja tajā netiek konstatētas neatbilstības.
37.
Ja, veicot izvērtējumu, vispārīgajā ziņojumā tiek konstatētas neatbilstības, Būvniecības valsts kontroles birojs 30 dienu laikā pēc ziņojuma saņemšanas energoresursu informācijas sistēmā noraida iesniegto vispārīgo ziņojumu, norādot noraidīšanas iemeslus un termiņu, kura laikā ziņojums ir jāprecizē un jānodrošina precizētā ziņojuma pārbaude atbilstoši šo noteikumu 33. un 34. punktam, un vispārīgais ziņojums atkārtoti jāiesniedz Būvniecības valsts kontroles birojam. Ja Būvniecības valsts kontroles birojā noteiktajā termiņā vispārīgais ziņojums netiek precizēts, tad tiek uzskatīts, ka vispārīgais ziņojums nav iesniegts.
38.
Būvniecības valsts kontroles birojs ir tiesīgs pieprasīt degvielas piegādātājam sniegt papildu informāciju un skaidrojumus, un degvielas piegādātājam un vienību apmaiņas mehānismā iesaistītajam komersantam ir pienākums sniegt prasīto informāciju Būvniecības valsts kontroles biroja noteiktajā termiņā.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1)
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra direktīvas (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu.
2)
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023.gada 18.oktobra direktīvas (ES) 2023/2413, ar ko attiecībā uz atjaunīgo energoresursu enerģijas izmantošanas veicināšanu groza Direktīvu (ES) 2018/2001, Regulu (ES) 2018/1999 un Direktīvu 98/70/EK un atceļ Padomes Direktīvu (ES) 2015/652.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
Pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-1986 Dt]
noteikumiem Nr.
[23-TA-1986 Nr]
Transporta enerģijas saturs (energoietilpība)

1. Transporta enerģija, ko iegūst no biomasas un/vai biomasas pārstrādes darbībām

Transporta enerģijas veids Enerģijas saturs (energoietilpība) pēc masas (zemākā siltumspēja, megadžouli uz kilogramu) Enerģijas saturs (energoietilpība) pēc tilpuma (zemākā siltumspēja, megadžouli uz kilogramu)
Biopropāns 46 24
Tīra augu eļļa (nerafinēta vai rafinēta, ķīmiski nemodificēta eļļa, ko spiežot, ekstrahējot vai ar līdzvērtīgiem paņēmieniem iegūst no eļļas augiem) 37 34
Biodīzeļdegviela — taukskābju metilesteris (no biomasas izcelsmes eļļas iegūts metilesteris) 37 33
Biodīzeļdegviela — taukskābju etilesteris (no biomasas izcelsmes eļļas iegūts etilesteris) 38 34
Biomasas degviela, ko iespējams attīrīt līdz dabasgāzes kvalitātei 50 -
Biomasas izcelsmes hidroapstrādāta (termoķīmiski apstrādāta ar ūdeņradi) eļļa, ko paredzēts izmantot dīzeļdegvielas aizstāšanai 44 34
Biomasas izcelsmes hidroapstrādāta (termoķīmiski apstrādāta ar ūdeņradi) eļļa, ko paredzēts izmantot benzīna aizstāšanai 45 30
Biomasas izcelsmes hidroapstrādāta (termoķīmiski apstrādāta ar ūdeņradi) eļļa, ko paredzēts izmantot reaktīvo dzinēju degvielas aizstāšanai 44 34
Biomasas izcelsmes hidroapstrādāta (termoķīmiski apstrādāta ar ūdeņradi) eļļa, ko paredzēts izmantot sašķidrinātās naftas gāzes aizstāšanai 46 24
Biomasas vai pirolizētas biomasas izcelsmes līdzpārstrādāta eļļa (rafinētavā pārstrādāta vienlaicīgi ar fosilo degvielu), ko paredzēts izmantot dīzeļdegvielas aizstāšanai 43 36
Biomasas vai pirolizētas biomasas izcelsmes līdzpārstrādāta eļļa (rafinētavā pārstrādāta vienlaicīgi ar fosilo degvielu), ko paredzēts izmantot benzīna aizstāšanai 44 32
Biomasas vai pirolizētas biomasas izcelsmes līdzpārstrādāta eļļa (rafinētavā pārstrādāta vienlaicīgi ar fosilo degvielu), ko paredzēts izmantot reaktīvo dzinēju degvielas aizstāšanai 43 33
Biomasas vai pirolizētas biomasas izcelsmes līdzpārstrādāta eļļa (rafinētavā pārstrādāta vienlaicīgi ar fosilo degvielu), ko paredzēts izmantot sašķidrinātās naftas gāzes aizstāšanai 46 23

 

2. Atjaunīgā transporta enerģija, ko var ražot no dažādiem atjaunīgiem energoresursiem, tai skaitā no biomasas

Transporta enerģijas veids Enerģijas saturs (energoietilpība) pēc masas (zemākā siltumspēja, megadžouli uz kilogramu) Enerģijas saturs (energoietilpība) pēc tilpuma (zemākā siltumspēja, megadžouli uz kilogramu)

No atjaunīgiem energoresursiem iegūts metanols

20 16
No atjaunīgiem energoresursiem iegūts etanols 27 21
No atjaunīgiem energoresursiem iegūts propanols 31 25
No atjaunīgiem energoresursiem iegūts butanols 33 27
Fišera–Tropša dīzeļdegviela (sintētiskais ogļūdeņradis vai sintētisko ogļūdeņražu maisījums, ko paredzēts izmantot dīzeļdegvielas aizstāšanai) 44 34
Fišera–Tropša benzīns (no biomasas iegūts sintētiskais ogļūdeņradis vai sintētisko ogļūdeņražu maisījums, ko paredzēts izmantot benzīna aizstāšanai) 44 33
Fišera–Tropša reaktīvo dzinēju degviela (no biomasas iegūts sintētiskais ogļūdeņradis vai sintētisko ogļūdeņražu maisījums, ko paredzēts izmantot reaktīvo dzinēju degvielas aizstāšanai) 44 33
Fišera–Tropša sašķidrinātā naftas gāze (sintētiskais ogļūdeņradis vai sintētisko ogļūdeņražu maisījums, ko paredzēts izmantot sašķidrinātās naftas gāzes aizstāšanai) 46 24
DME (dimetilēteris) 28 19
No atjaunīgiem energoresursiem iegūts ūdeņradis 120 -
ETBE (uz etanola bāzes iegūts etil-terc-butilēteris) 36 (no kuriem 33 % veido atjaunīgie energoresursi) 27 (no kuriem 33 % veido atjaunīgie energoresursi)
MTBE (uz metanola bāzes iegūts metil-terc-butilēteris) 35 (no kuriem 22 % veido atjaunīgie energoresursi) 26 (no kuriem 22 % veido atjaunīgie energoresursi)
TAEE (uz etanola bāzes iegūts terc-amiletilēteris) 38 (no kuriem 29 % veido atjaunīgie energoresursi) 29 (no kuriem 29 % veido atjaunīgie energoresursi)
TAME (uz etanola bāzes iegūts terc-amilmetilēteris) 36 (no kuriem 18 % veido atjaunīgie energoresursi) 28 (no kuriem 18 % veido atjaunīgie energoresursi)
THxEE (uz etanola bāzes iegūts terc-heksiletilēteris) 38 (no kuriem 25 % veido atjaunīgie energoresursi) 30 (no kuriem 25 % veido atjaunīgie energoresursi)
THxME (uz etanola bāzes iegūts terc-heksilmetilēteris) 38 (no kuriem 14 % veido atjaunīgie energoresursi) 30 (no kuriem 14 % veido atjaunīgie energoresursi)

 

3. Fosilās izcelsmes transporta enerģija

Transporta enerģijas veids Enerģijas saturs (energoietilpība) pēc masas (zemākā siltumspēja, megadžouli uz kilogramu) Enerģijas saturs (energoietilpība) pēc tilpuma (zemākā siltumspēja, megadžouli uz kilogramu)
Benzīns 43 32
Dīzeļdegviela 43 36
Reaktīvo dzinēju degviela 43 34
No energoresursiem, kas nav atjaunīgie energoresursi, iegūts ūdeņradis 120 -