Noteikumu konsolidētā versija

23-TA-1219
Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā
Izdoti saskaņā ar Informācijas atklātības likuma 10. panta 2.2 un sesto daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā iestādes ievieto informāciju internetā;
1.2.
kārtību, kādā publicē augstvērtīgo datu kopu sarakstu;
1.3.
augstvērtīgo datu un metadatu formātus un izplatīšanas kārtību;
1.4.
dinamisko datu izplatīšanas kārtību.
1.1
Šajos noteikumos lietotie termini atbilst terminiem, kas lietoti Eiropas Komisijas 2022. gada 21. decembra Īstenošanas regulas (ES) 2023/138, ar ko nosaka konkrētu augstvērtīgu datu kopu sarakstu un to publicēšanas atkalizmantošanas kārtību, 2. pantā.
2.
Šo noteikumu IV nodaļā minētās prasības, ciktāl tās neuzliek nesamērīgu slogu, attiecas uz tiešās pārvaldes iestādēm, pašvaldībām un tiešās pārvaldes iestāžu un pašvaldību padotībā esošajām institūcijām, uz biedrībām un nodibinājumiem, kas īsteno valsts pārvaldes funkcijas un uzdevumus, kā arī uz tādām privāto tiesību juridiskajām personām, kuras atbilst visiem šādiem kritērijiem:
2.1.
ir nodibinātas vai darbojas, lai apmierinātu sabiedrības vajadzības, kas nav komerciāla vai rūpnieciska rakstura;
2.2.
atrodas publiskas personas vai tās institūcijas padotībā vai izšķirošā ietekmē vai šiem kritērijiem atbilstošas privāto tiesību juridiskās personas izšķirošā ietekmē (šī ietekme izpaužas kā balsstiesību vairākums pārraudzības institūcijas vai izpildinstitūcijas locekļu ievēlēšanā vai vadības iecelšanā) vai šīs privāto tiesību juridiskās personas darbību vairāk nekā par 50 % finansē publiska persona, tās institūcija vai cita šiem kritērijiem atbilstoša privāto tiesību juridiskā persona.
II.Vispārīgās prasības informācijas ievietošanai iestādes oficiālajā tīmekļvietnē un mobilajā lietotnē
3.
Iestāde nodrošina tās kompetencē esošās informācijas pieejamību iestādes oficiālajā tīmekļvietnē vai pārraugošās iestādes oficiālajā tīmekļvietnē un mobilajā lietotnē (ja tāda izveidota), izņemot informāciju, kas ir klasificējama kā ierobežotas pieejamības informācija vai valsts noslēpums vai nav publicējama atbilstoši speciālajiem normatīvajiem aktiem.
4.
Par iestādes kompetencē esošās informācijas ievietošanu iestādes oficiālajā tīmekļvietnē un mobilajā lietotnē, kā arī par minētās informācijas saturu un aktualitāti atbild iestādes vadītājs.
5.
Iestāde nodrošina oficiālās tīmekļvietnes pieejamību gan stacionārajās ierīcēs, gan mobilajās ierīcēs, pēc iespējas nodrošinot tīmekļvietnes pielāgošanos izmantotajai ierīcei.
6.
Iestāde informāciju oficiālajā tīmekļvietnē un mobilajā lietotnē veido saturiski, strukturāli un vizuāli viegli saprotamu un uztveramu lietotājam.
7.
Ja normatīvajā aktā nosaka vispārīgu pienākumu iestādēm oficiālajās tīmekļvietnēs publicēt attiecīgu informāciju, normatīvajā aktā nosaka arī vienotu publicējamās informācijas saturu un apjomu. Spēkā esošajos normatīvajos aktos minētās prasības nodrošina, ja normatīvajā aktā tiek izdarīti būtiski grozījumi.
8.
Ja iestāde oficiālajā tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē publicē veidlapas, tās tiek veidotas vismaz datņu formātā, kas nodrošina iespēju veidlapu lejupielādēt no tīmekļvietnes, aizpildīt un saglabāt bez ierobežojumiem. Iestāde nodrošina skaidrojumu par veidlapu aizpildīšanu. 
9.
Iestāde oficiālajā tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē nodrošina lietotājam iespēju uzdot jautājumu, iesniegt priekšlikumu vai sūdzību vai sniegt atsauksmi.
10.
Oficiālās tīmekļvietnes veidošanā iestāde pēc iespējas izmanto valsts koplietošanas risinājumus.
11.
Izstrādājot oficiālās tīmekļvietnes dizainu, ievēro valsts pārvaldes iestāžu vienoto vizuālo identitāti un valsts simbolu un to lietošanu regulējošo normatīvo aktu prasības.
12.
Ja iestāde oficiālās tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes satura tulkošanai svešvalodās izmanto mašīntulkošanas risinājumu, tulkotajā teksta daļā sniedz pamanāmu norādi par mašīntulkošanas risinājuma izmantošanu.
13.
Iestāde oficiālo tīmekļvietni un mobilo lietotni veido, ievērojot lietotājorientētu projektēšanas pieeju, kurā ietvertas šādas prasības:
13.1.
projektēšanas pamatā ir precīzi formulēta izpratne par lietotājiem, uzdevumiem un vidēm;
13.2.
lietotāji ir iesaistīti projektēšanas un izstrādes procesā;
13.3.
projektēšanu virza un uzlabo uz lietotāju orientēta izvērtēšana;
13.4.
process ir iteratīvs;
13.5.
projektēšanā ir iesaistīti dažādu nozaru speciālisti.
14.
Iestādes oficiālā tīmekļvietne un mobilā lietotne ir pieejama:
14.1.
darbdienās no plkst. 8.30 līdz 17.00 – 95 % laika mēnesī;
14.2.
darbdienās no plkst. 17.00 līdz 8.30, brīvdienās un svētku dienās – 90 % laika mēnesī.
15.
Par tīmekļvietnes un mobilās lietotnes darbības pārtraukumu iestāde ievieto paziņojumu oficiālajā tīmekļvietnē un mobilajā lietotnē:
15.1.
par plānotu darbības pārtraukumu – vismaz divas darbdienas pirms plānotā pārtraukuma;
15.2.
par neplānotu darbības pārtraukumu – nekavējoties atbilstoši tehniskajām iespējām.
16.
Oficiālās tīmekļvietnes ērtai pārlūkošanai iestāde izveido tīmekļvietnes karti, pēc iespējas veidojot to mašīnlasāmā formā.
17.
Informācijas tehnoloģiju drošības prasības tīmekļvietnē nodrošina atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai.
18.
Iestāde nodrošina tīkla plūsmas šifrēšanu starp serveri un tīmekļvietnes lietotāju.
III.Iestādes oficiālās tīmekļvietnes struktūra un saturs
19.
Iestāde oficiālo tīmekļvietni veido atbilstoši lietotāju grupu vajadzībām.
20.
Oficiālajai tīmekļvietnei ir vismaz šādas sadaļas:
20.1.
sadaļā "Par mums" iekļauj:
20.1.1.
iestādes aprakstu un informāciju par iestādes darbību reglamentējošiem normatīvajiem aktiem;
20.1.2.
iestādes struktūras shematisku attēlojumu. Iestāde norāda tās padotībā esošās iestādes un tiešās saites uz to tīmekļvietnēm (ja tādas ir izveidotas);
20.1.3.
iestādes publiskos pārskatus;
20.2.
sadaļā "Kontakti" iekļauj:
20.2.1.
iestādes klientiem un citiem interesentiem nepieciešamu iestādes kontaktinformāciju (tai skaitā elektroniskā pasta adresi, kontakttālruni) un iestādes oficiālos rekvizītus;
20.2.2.
vismaz to iestādes amatpersonu un darbinieku sarakstu, kuri nodrošina iestādes pamatfunkciju izpildi. Sarakstā norāda amatpersonu vārdu, uzvārdu, oficiālo elektroniskā pasta adresi vai citu elektroniskā pasta adresi, tiešo tālruņa numuru vai citu tālruņa numuru, nodrošinot sazināšanās iespējas. Minētās prasības neattiecina uz valsts drošības iestādēm, kā arī iestāžu amatpersonām, kuras veic operatīvās darbības pasākumus un speciālās izmeklēšanas darbības;
20.2.3.
informāciju par iestādes atrašanās vietu, nokļūšanas iespējām, iestādes pieejamības nodrošinājumu personām ar īpašām vajadzībām (tai skaitā ēkas ieejas fotoattēlu), kā arī iestādes atrašanās vietas attēlojumu kartē atbilstoši tīmekļvietnes tehniskajām iespējām;
20.3.
sadaļā "Aktualitātes" lietotājiem ērti uztveramu ziņu formā iekļauj informāciju par iestādes aktualitātēm;
20.4.
sadaļā "Darbības joma" iekļauj informāciju par:
20.4.1.
nozares darbības virzieniem, iestādes funkcijām, darbību un būtiskākajiem uzdevumiem, kā arī par saistītajiem politikas plānošanas dokumentiem un institūciju vadības dokumentiem vai norādes uz tiem;
20.4.2.
iestādes kompetencē esošo nozares stratēģisko dokumentu un rīcības plānu izpildi;
20.4.3.
iestādes starptautisko sadarbību;
20.4.4.
Eiropas Savienības tiesību aktu publiskajām konsultācijām un sabiedrības līdzdalību, kā arī par Eiropas Savienības tiesību aktu projektu izstrādi un sabiedrības līdzdalību;
20.4.5.
Latvijas dalību starptautiskajās organizācijās un šo sadarbību regulējošajiem normatīvajiem aktiem;
20.5.
sadaļā "Pakalpojumi" iekļauj informāciju par:
20.5.1.
iestādes sniegtajiem valsts pārvaldes pakalpojumiem un citiem pakalpojumiem, norādot saites uz valsts pārvaldes pakalpojumu aprakstiem vai veidojot valsts pārvaldes pakalpojumu aprakstus vismaz tādā apjomā, kas noteikts normatīvajā regulējumā par valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtību;
20.5.2.
valsts un pašvaldību vienotajiem klientu apkalpošanas centriem, kuros tiek sniegti iestādes pakalpojumi (atrašanās vietas, darba laiki, pieejamie pakalpojumi un kontaktinformācija (ja attiecināms));
20.6.
sadaļā "Publikācijas un pārskati" iekļauj iestādes sagatavotās publikācijas (piemēram, pētījumus, statistisko informāciju, informatīvos materiālus) vai norādes uz tām;
20.7.
sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" iekļauj informāciju par:
20.7.1.
(zaudējis spēku ar 01.07.2021.; sk. 67. punktu);
20.7.2.
iestādes sadarbību ar nevalstiskajām organizācijām (ziņas par sadarbības partneriem, sadarbības principu īss apraksts, kontaktpersonas);
20.7.3.
iestādes atbildības jomās izveidotajām konsultatīvajām institūcijām (piemēram, darba grupām, konsultatīvajām padomēm, projektu uzraudzības padomēm, projektu konsultatīvajām grupām);
20.8.
sadaļā "Budžets" iekļauj informāciju:
20.8.1.
saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību noteikto kārtību un termiņiem;
20.8.2.
par iestādes amatpersonām un darbiniekiem noteikto atlīdzību un izmaksāto darba samaksu saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteikto kārtību;
20.9.
sadaļā "Īpašumi" iekļauj informāciju par:
20.9.1.
iestādes nomātajiem nekustamajiem īpašumiem, kā arī par nekustamajiem īpašumiem, kurus paredzēts nomāt atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai;
20.9.2.
iestādes iznomātajiem nekustamajiem īpašumiem, kā arī par nekustamajiem īpašumiem, kurus paredzēts iznomāt atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai;
20.9.3.
iestādes darbības nodrošināšanai nevajadzīgo valsts kustamo mantu atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai kārtībai, kādā atsavināma publiskas personas manta;
20.10.
sadaļā "Viegli lasīt" iekļauj īsu aprakstošu informāciju par iestādi un citu iestādes klientiem nepieciešamu informāciju vieglajā valodā.
21.
Iestāde oficiālajā tīmekļvietnē:
21.1.
var iekļaut sadaļas un informāciju, kas nav minēta šo noteikumu 20. punktā, atbilstoši iestādes darbības jomai un citiem normatīvajiem aktiem par informācijas publicēšanu;
21.2.
var neiekļaut tās šo noteikumu 20. punktā minētās sadaļas un informāciju, kas uz iestādi nav attiecināma.
IV.Tīmekļvietnes un mobilās lietotnes piekļūstamības prasības visās iestādei piederošajās tīmekļvietnēs
22.
Iestāde nodrošina tīmekļvietnes un mobilās lietotnes piekļūstamību, ievērojot šādus principus:
22.1.
uztveramība – informācija un lietotāja saskarnes sastāvdaļas tiek pasniegtas lietotājiem viegli uztveramā veidā;
22.2.
darbināmība – lietotāja saskarnes sastāvdaļas un navigācija ir darbināma;
22.3.
saprotamība – informācijai un lietotāja saskarnes izmantošanai jābūt saprotamai;
22.4.
robustums – saturs ir pietiekami robusts, lai dažādi lietotāju aģenti (tostarp atbalsta tehnoloģijas) to varētu ticami interpretēt.
23.
Piekļūstamības prasības var nepiemērot:
23.1.
šādu tīmekļvietņu un mobilo lietotņu saturam:
23.1.1.
tiešsaistes karšu un kartogrāfijas pakalpojumiem, ja informācija tiek sniegta piekļūstamā digitālā formā kartēs, kas paredzētas navigācijai;
23.1.2.
ierobežotas piekļūstamības kultūras mantojuma kolekciju priekšmetu reprodukcijām, ja piekļūstamības prasības nav savienojamas ar attiecīgā priekšmeta saglabāšanu vai reprodukcijas autentiskumu vai nav pieejami automatizēti un izmaksu ziņā lietderīgi risinājumi, ar kuriem viegli iegūt tekstu no manuskriptiem vai citiem mantojuma kolekciju priekšmetiem un pārveidot saturā, kas atbilst piekļūstamības prasībām;
23.2.
nevalstiskās organizācijas, kas neregulāri sniedz atsevišķus valsts pārvaldes pakalpojumus šaurām sabiedrības grupām, neietverot mērķgrupu – personas ar invaliditāti.
24.
Iestāde var nodrošināt daļēju šo noteikumu 22. punktā minēto prasību ievērošanu, ja tā var pamatot šo prasību pilnīgas ievērošanas nesamērīgumu. Iestāde ņem vērā:
24.1.
iestādes veikto uzdevumu vai sniegto valsts pārvaldes pakalpojumu un citu pakalpojumu (ja tādi ir) nozīmīgumu plašām sabiedrības grupām;
24.2.
iestādes finanšu un personāla resursus;
24.3.
mērķgrupu ieguvumu un iestādes izmaksu apmēra samērīgumu, lai nodrošinātu iestādes īpašumā esošo tīmekļvietņu un mobilo lietotņu atbilstību šo noteikumu 22. punktā minētajām prasībām.
25.
Iestāde nodrošina lietotāju konsultēšanu un atbalstu attiecībā uz piekļūstamību iestādes tīmekļvietnēm un mobilajām lietotnēm. Ja iestāde piekļūstamības prasības īsteno daļēji, tā nodrošina alternatīvas piekļuves iespējas tai piederošo tīmekļvietņu un mobilo lietotņu saturam.
26.
Nodrošinot piekļūstamības prasību īstenošanas uzraudzību:
26.1.
iestāde:
26.1.1.
reizi gadā līdz attiecīgā gada 22. decembrim veic izlasē iekļauto iestāžu tīmekļvietņu vienkāršoto izvērtēšanu saskaņā ar šo noteikumu 22. punktu, 26.2.1. apakšpunktu un 1. pielikumu;
26.1.2.
tai piederošajās tīmekļvietnēs un mobilajās lietotnēs publicē un uztur aktuālu piekļūstamības paziņojumu saskaņā ar šo noteikumu 2. pielikumu;
26.1.3.
pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – ministrija) pieprasījuma sniedz informāciju, kas nepieciešama šo noteikumu 26.2. apakšpunktā minēto prasību izpildei;
26.2.
ministrija:
26.2.1.
sadarbībā ar nevalstiskajām organizācijām reizi gadā līdz attiecīgā gada 31. decembrim šo noteikumu 3. pielikumā minētajā kārtībā nosaka tīmekļvietņu vienkāršotās izvērtēšanas un tīmekļvietņu un mobilo lietotņu padziļinātās izvērtēšanas izlases kopas nākamajam gadam un informē par to izlasē iekļautās iestādes;
26.2.2.
reizi gadā līdz attiecīgā gada 22. decembrim nodrošina tīmekļvietņu un mobilo lietotņu padziļinātu izvērtēšanu saskaņā ar šo noteikumu 22. punktu, 26.2.1. apakšpunktu un 4. pielikumu un informē attiecīgās iestādes par izvērtējuma rezultātiem;
26.2.3.
reizi trijos gados nodrošina ziņojuma sniegšanu Eiropas Komisijai saskaņā ar šo noteikumu 5. pielikumu.
27.
Lai nodrošinātu atbilstību šo noteikumu 13. un 22. punktā minētajām prasībām, ministrija iesaka nacionālajai standartizācijas institūcijai to standartu sarakstu, kurus var piemērot šajos noteikumos minēto prasību izpildei (turpmāk – piemērojamie standarti), un Nacionālā standartizācijas institūcija tos publicē savā tīmekļvietnē. Tīmekļvietne un mobilā lietotne, kas atbilst piemērojamos standartos vai to daļās iekļautajām prasībām, uzskatāma par atbilstošu tām šo noteikumu 13. un 22. punktā minētajām prasībām, ko aptver šie standarti vai to daļas.
V.Atvērto datu ievietošana internetā
28.
Iestāde tās rīcībā esošos atvērtos datus mašīnlasāmā formā kopā ar metadatiem vai tikai datu kopas metadatus publicē Latvijas Atvērto datu portālā (https://data.gov.lv) (turpmāk – atvērto datu portāls).
28.1
Iestāde tās rīcībā esošos dinamiskos datus dara pieejamus atkalizmantošanai, lietojot piemērotu programmsaskarni un attiecīgā gadījumā – kā lielapjoma lejupielādi.
28.2
Dinamiskos datus dara pieejamus atkalizmantošanai pēc to savākšanas. Ja tādējādi tiek pārsniegtas iestādes finansiālās un tehniskās iespējas, radot nesamērīgus pūliņus, dinamiskos datus dara pieejamus atkalizmantošanai tādā termiņā vai ar tādiem pagaidu tehniskiem ierobežojumiem, kas nepamatoti neietekmē šo datu atkalizmantošanu.
29.
Atvērto datu portāls ir valsts informācijas sistēma, kuras pārzinis ir Valsts reģionālās attīstības aģentūra.
30.
Atvērto datu portāls nodrošina datu saņemšanu un piekļuvi atvērto datu portālā pieejamajiem datiem:
30.1.
izmantojot tīmekļa pārlūkprogrammu;
30.2.
veicot manuālu datu kopu lejupielādi;
30.3.
izmantojot programmsaskarni.
31.
Ministrija izstrādā vadlīnijas datu publicēšanai atvērto datu portālā. Vadlīnijās nosaka:
31.1.
datu kopu aprakstīšanas kritērijus;
31.2.
rekomendācijas atvērto datu formāta sagatavošanai.
32.
Atvērto datu metadatus un datus atvērto datu portālā var publicēt šādos veidos:
32.1.
augšupielādēt datus atvērto datu portālā;
32.2.
automātiski saņemt datus, izmantojot programmsaskarni;
32.3.
norādīt tiešo saiti uz datiem vai datu publicēšanas pakalpēm, kas atrodas ārējās tīmekļvietnēs;
32.4.
automatizēti ievākt metadatus no citiem katalogiem, kuros publicēti atvērto datu portāla standartam atbilstoši metadati.
33.
Atvērtos ģeotelpiskos datus iestāde publicē valsts vienotajā ģeotelpiskās informācijas portālā (https://geolatvija.lv).
33.1
Iestāde tās rīcībā esošās augstvērtīgās datu kopas tematiskās kategorijas, kas noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija Direktīvā (ES) 2019/1024 par atvērtajiem datiem un publiskā sektora informācijas atkalizmantošanu, dara pieejamas bez maksas mašīnlasāmā formātā kopā ar metadatiem, izmantojot programmsaskarni (API), attiecīgā gadījumā arī ar lielapjoma lejupielādi, nodrošinot, ka metadatu aprakstā datu kopas tiek norādītas kā augstvērtīgās datu kopas.
33.2
Bibliotēkām, muzejiem un arhīviem nav pienākums to rīcībā esošās augstvērtīgās datu kopas darīt pieejamas bez maksas.
33.3
Ministrija ik pēc diviem gadiem sniedz Eiropas Komisijai ziņojumu par pasākumiem, kas veikti, lai nodrošinātu augstvērtīgo datu kopu pieejamību un atkalizmantošanu.
34.
Iestāde, publicējot datus atvērto datu portālā, ievēro minētā portāla lietošanas noteikumus.
35.
Atvērto datu portāla lietošanas noteikumi pieejami portāla sadaļā "Par portālu". Noteikumi nosaka:
35.1.
piekļuves nosacījumus atvērto datu portālam;
35.2.
atvērto datu portāla kataloga darbības principus;
35.3.
atvērto datu portāla publicētāju pienākumus.
36.
Aktualizējot atvērto datu portāla lietošanas noteikumus atbilstoši atvērto datu portāla darbības funkcionalitātes izmaiņām, ministrija ne vēlāk kā trīs mēnešus pirms šo izmaiņu ieviešanas informē visus datu publicētājus par plānotajām izmaiņām atvērto datu portāla lietošanas noteikumos.
37.
Atvērto datu portālā publicētās datu kopas tiek strukturētas vismaz šādās datu kategorijās:
37.1.
ārlietas;
37.2.
ekonomika un uzņēmējdarbība;
37.3.
enerģija;
37.4.
iedzīvotāji un sabiedrība;
37.5.
izglītība un sports;
37.6.
kultūra;
37.7.
reģioni un pašvaldības;
37.8.
tieslietas, iekšlietas un drošība;
37.9.
transports;
37.10.
valsts pārvalde;
37.11.
veselība;
37.12.
vide;
37.13.
zemkopība, pārtika un mežsaimniecība;
37.14.
zinātne un tehnoloģijas.
38.
Atvērto datu portāls uzkrāj nepersonificētu statistiku par lietotāju darbībām portālā.
39.
Ministrija var izmantot trešo pušu tehniskos risinājumus atvērto datu portāla statistikas uzkrāšanai un gala lietotāju atsauksmju iegūšanai un analīzei.
40.
Ja atvērto datu portālā publicētajos datos tiek konstatēta neatbilstība atvērto datu definīcijai vai citām normatīvo aktu prasībām, ministrija var izmantot iespēju (nedzēšot datus) padarīt nepieejamus attiecīgos datus no atvērto datu portāla publiskās vides, vienlaikus nosūtot ziņu uz metadatos norādīto saziņas e-pastu par atklāto problēmu.
41.
Iestādes pienākums ir saskaņā ar iestādes norādīto datu atjaunošanas biežuma klasifikatoru aktualizēt atvērto datu portālā ievietotos datus un nodrošināt to atbilstību metadatiem.
VI.Domēna vārdi un elektroniskā pasta adreses
42.
Tiešās pārvaldes iestāde tās īpašumā esošajām tīmekļvietnēm izmanto vienotu domēna vārdu un elektroniskā pasta adrešu veidošanas kārtību, lietojot otrā līmeņa tīmekļvietņu domēna vārdu "gov.lv". Pieļaujama esošo domēna vārdu lietošana, nodrošinot pārvirzīšanu uz vienotajā kārtībā noteiktajiem domēniem.
43.
Iestāde oficiālajai tīmekļvietnei (izņemot šo noteikumu 44. un 45. punktā minēto tīmekļvietni) izmanto šādu domēna vārdu un elektroniskā pasta adresi:
43.1.
www.iestade.gov.lv (www.strukturvieniba.iestade.gov.lv, ja tāda ir izveidota);
43.2.
vards.uzvards@iestade.gov.lv (vards.uzvards@strukturvieniba.iestade.gov.lv, ja tāda ir izveidota);
43.3.
pasts@iestade.gov.lv – lieto kā iestādes centrālo elektroniskā pasta adresi;
43.4.
apzimejums@iestade.gov.lv – lieto atsevišķu iestādes funkciju vai darbību veikšanai.
44.
Nacionālo bruņoto spēku struktūrvienības izmanto šādus domēna vārdus un elektroniskā pasta adresi:
44.1.
www.mil.lv;
44.2.
www.mrcc.lv;
44.3.
www.vieniba.mil.lv;
44.4.
vards.uzvards@mil.lv;
44.5.
info@mrcc.lv.
45.
Pašvaldības oficiālajai tīmekļvietnei izmanto šādu domēna vārdu un elektroniskā pasta adresi:
45.1.
www.pasvaldiba.lv;
45.2.
vards.uzvards@pasvaldiba.lv;
45.3.
pasts@pasvaldiba.lv – lieto kā pašvaldības centrālo elektroniskā pasta adresi;
45.4.
apzimejums@pasvaldiba.lv – lieto atsevišķu pašvaldības funkciju vai darbību veikšanai.
46.
Domēna vārdā un elektroniskā pasta adresēs lieto burtus bez diakritiskajām zīmēm. Iestāde var esošam domēna vārdam veidot papildu domēna vārdu, lietojot burtus ar diakritiskajām zīmēm.
47.
Otrā līmeņa tīmekļvietņu domēna vārda "gov.lv" lietojumu reģistrē un tā lietojumu pārrauga valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs".
VII.Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotā platforma
48.
Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotā platforma (turpmāk – platforma) ir valsts informācijas sistēma, kuru izmanto, lai nodrošinātu iestāžu tīmekļvietņu vienotu pārvaldību.
49.
Valsts kanceleja ir platformas pārzinis un nodrošina:
49.1.
vienotu principu ievērošanu satura pārvaldībā, kā arī izmaiņu un attīstības plānošanu;
49.2.
platformas izveides, funkcionalitātes un satura pārvaldības vadlīniju izstrādi un ievietošanu Valsts kancelejas tīmekļvietnē www.mk.gov.lv;
49.3.
tehnisko risinājumu atbilstību piekļūstamības prasībām.
50.
Valsts reģionālās attīstības aģentūra ir platformas turētāja un nodrošina:
50.1.
konsultatīvo un tehnoloģisko atbalstu datu importa un migrācijas veikšanai;
50.2.
lietotāju atbalstu;
50.3.
problēmu un incidentu risināšanu;
50.4.
drošības prasību uzturēšanu un izpildes uzraudzību;
50.5.
platformas administrēšanu.
51.
Kultūras informācijas sistēmu centrs nodrošina platformā integrēto valsts pārvaldes mašīntulkošanas servisu un platformas virtuālā asistenta darbību un uzturēšanu.
52.
Valsts vai pašvaldības iestāde, kura vēlas savu tīmekļvietni izvietot platformā, aizpilda attiecīgu pieteikumu (pieteikuma veidlapa pieejama Valsts kancelejas tīmekļvietnē www.mk.gov.lv) un iesniedz to Valsts kancelejā izvērtēšanai. Ja pieteikums tiek apstiprināts, to nosūta Valsts reģionālās attīstības aģentūrai un Valsts reģionālās attīstības aģentūra nodrošina piekļuvi platformai.
53.
Iestādēm, kuras pievienojušās platformai, platformas funkcionalitāte nodrošina šo noteikumu 5., 11., 13., 14., 16., 17., 18., 19., 20., 21. un 22. punktā minēto prasību izpildi.
54.
No platformas automatizēti, izmantojot lietojumprogrammu saskarnes, atvērto datu portālam tiek nodoti šādi dati:
54.1.
nepersonificēta tīmekļvietņu apmeklējuma statistika;
54.2.
virtuālā asistenta darbināšanai nepieciešamā informācija.
55.
Izmantojot lietojumprogrammu saskarnes, platforma, pamatojoties uz savstarpēju vienošanos starp datu turētāju un Valsts kanceleju, iegūst šādus datus:
55.1.
no Nodarbinātības valsts aģentūras – bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmas datus par aktuālajiem darba piedāvājumiem;
55.2.
no Valsts reģionālās attīstības aģentūras Elektronisko iepirkumu sistēmas – datus par publiskajiem iepirkumiem;
55.3.
no Valsts reģionālās attīstības aģentūras – valsts pārvaldes pakalpojumu portāla www.latvija.gov.lv pakalpojumu katalogā iekļauto pakalpojumu aprakstu datus.
56.
Valsts vai pašvaldības iestāde, kura ir pievienojusi savu tīmekļvietni platformai:
56.1.
nodrošina tās tīmekļvietnē atspoguļoto datu iegūšanas, apstrādes un glabāšanas atbilstību normatīvo aktu prasībām;
56.2.
lieto platformas saskarni atbilstoši platformas pārziņa noteiktajām lietošanas tiesībām un apstiprinātajām vadlīnijām;
56.3.
nodrošina savā tīmekļvietnē publicētā satura atbilstību piekļūstamības prasībām;
56.4.
nodrošina tīmekļvietnes darbībai nepieciešamās interneta tīkla adreses domēna vārda reģistrāciju un uzturēšanu.
VIII.Noslēguma jautājumi
57.
Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2018. gada 25. septembra noteikumus Nr. 611 "Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā" (Latvijas Vēstnesis, 2018, 191. nr.).
58.
Šo noteikumu 22. punktā minētās prasības:
58.1.
tīmekļvietnēm piemēro ar 2020. gada 23. septembri;
58.2.
mobilajām lietotnēm piemēro ar 2021. gada 23. jūniju;
58.3.
ārtīklos un iekštīklos nodrošina to būtiskas pārbūves procesā.
59.
Iestāžu tīmekļvietnēm, kuras iestāde neplāno pievienot platformai, šo noteikumu 5., 11., 20. un 21. punktā minētās prasības piemēro ar 2020. gada 31. decembri.
60.
Iestāžu tīmekļvietnēm, kuras iestāde plāno pievienot platformai, šo noteikumu 5., 11., 20. un 21. punktā minētās prasības piemēro ar 2022. gada 31. decembri.
61.
Šo noteikumu 26.2.2. apakšpunktā minētajā izvērtēšanā pirmais izvērtēšanas periods ir:
61.1.
tīmekļvietnēm – līdz 2021. gada 1. novembrim;
61.2.
mobilajām lietotnēm – no 2021. gada 23. jūnija līdz 2021. gada 1. novembrim.
62.
Šo noteikumu 26.2.1. apakšpunktā minēto izlases kopu pirmajam padziļinātās tīmekļvietņu un mobilo lietotņu izvērtēšanas periodam nosaka līdz 2020. gada 31. augustam.
63.
Šo noteikumu 26.2.3. apakšpunktā minēto ziņojumu pirmo reizi iesniedz līdz 2021. gada 23. decembrim.
64.
Šo noteikumu 26.1.1. apakšpunktā minēto izvērtēšanu veic:
64.1.
pirmajā izvērtēšanas periodā visām iestādes īpašumā esošajām tīmekļvietnēm – līdz 2020. gada 31. decembrim;
64.2.
otrajā un turpmākajos izvērtēšanas periodos, sākot no 2022. gada, –vienu reizi gadā.
65.
Šo noteikumu 26.1.2. apakšpunkts stājas spēkā:
65.1.
tīmekļvietnēm – ar 2021. gada 1. janvāri;
65.2.
mobilajām lietotnēm, kas izvērtētas atbilstoši šo noteikumu 26.2.2. apakšpunktā minētajai kārtībai, – ar 2022. gada 1. janvāri.
66.
Ja iestādei tiek mainīts nosaukums, iestāde šo noteikumu 43., 44. un 45. punktā minētās prasības izpilda triju mēnešu laikā no dienas, kad pieņemts lēmums vai stājies spēkā normatīvais akts, kas nosaka iestādes nosaukuma maiņu, saglabājot līdzšinējo oficiālās tīmekļvietnes domēnu vismaz trīs gadus.
67.
Šo noteikumu 20.7.1. apakšpunkts ir spēkā līdz 2021. gada 30. jūnijam.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 26. oktobra Direktīvas 2016/2102/ES par publiskā sektora struktūru tīmekļvietņu un mobilo lietotņu piekļūstamību.
1.
pielikums
Ministru kabineta
2020. gada 14. jūlija
noteikumiem Nr.
445
Vienkāršotās izvērtēšanas metode

1. Vienkāršoto izvērtēšanu var veikt gan automatizētā, gan neautomatizētā veidā, maksimāli aptverot šādas lietotāju piekļūstamības īpašās vajadzības:

1.1. lietot bez redzes uztveres;

1.2. lietot ar vāju redzes uztveri;

1.3. lietot bez krāsu uztveres;

1.4. lietot bez dzirdes uztveres;

1.5. lietot ar vāju dzirdes uztveri;

1.6. lietot ar balsi;

1.7. lietot, ja ir vājināta roku darbības spēja vai spēks;

1.8. minimalizēt gaismjutības lēkmju izraisītājus;

1.9. lietot, ja ir vāja izziņas spēja.

2. Lapu (šā pielikuma ietvaros ar vārdu "lapa" apzīmēta tīmekļvietnes lapa vai mobilās lietotnes ekrāns) paraugu atlase:

2.1. lai veiktu tīmekļvietnes vienkāršoto izvērtēšanu:

2.1.1. iestādes oficiālajai tīmekļvietnei, atlasa tīmekļvietnes lapas no Ministru kabineta 2020. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 445 "Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā" 20. punktā minētajām sadaļām, kuras lietotāji visvairāk apmeklējuši gada laikā;

2.1.2. citai tīmekļvietnei, atlasa tīmekļvietnes lapas, kuras lietotāji visvairāk apmeklējuši gada laikā;

2.2. lai veiktu mobilās lietotnes vienkāršoto izvērtēšanu, atlasa lapas, kuras lietotāji visvairāk apmeklējuši gada laikā.

3. Iestāde pieņem lēmumu par pieejas izvēli tīmekļvietņu un mobilo lietotņu vienkāršotās izvērtēšanas veikšanai, nodrošinot atbilstību šo noteikumu prasībām.

2.
pielikums
Ministru kabineta
2020. gada 14. jūlija
noteikumiem Nr.
445
Kārtība, kādā sagatavo un publicē piekļūstamības paziņojumu
3.
pielikums
Ministru kabineta
2020. gada 14. jūlija
noteikumiem Nr.
445
Kārtība, kādā veido izlases kopas tīmekļvietņu un mobilo lietotņu izvērtēšanai

1. Tīmekļvietņu un mobilo lietotņu izlases kopas atlase:

1.1. izlases kopas lielumu katram izvērtēšanas periodam aprēķina, ņemot vērā iedzīvotāju skaitu:

1.1.1. pirmajā un otrajā izvērtēšanas periodā tīmekļvietņu vienkāršotās izvērtēšanas izlases kopas minimālais apjoms ir divas tīmekļvietnes uz 100 000 iedzīvotājiem, pieskaitot 75 tīmekļvietnes;

1.1.2. trešajā un nākamajos izvērtēšanas periodos tīmekļvietņu vienkāršotās izvērtēšanas izlases kopas minimālais apjoms ir trīs tīmekļvietnes uz 100 000 iedzīvotājiem, pieskaitot 75 tīmekļvietnes;

1.1.3. tīmekļvietņu padziļinātās izvērtēšanas izlases kopas lielums ir vismaz 5 % no šā pielikuma 1.1.2. apakšpunktā minētā vienkāršotās izvērtēšanas izlases kopas minimālā apjoma, pieskaitot 10 tīmekļvietnes;

1.1.4. mobilo lietotņu padziļinātās izvērtēšanas izlases kopas minimālais apjoms ir viena mobilā lietotne uz 1 000 000 iedzīvotāju, pieskaitot sešas mobilās lietotnes;

1.2. ja tīmekļvietņu skaits valstī ir mazāks par izvērtēšanai nepieciešamo skaitu, izvērtēšanu veic vismaz 75 % visu tīmekļvietņu;

1.3. ja mobilo lietotņu skaits valstī ir mazāks par izvērtēšanai nepieciešamo skaitu, izvērtēšanu veic vismaz 50 % visu mobilo lietotņu.

2. Tīmekļvietņu izlases kopas atlase:

2.1. tīmekļvietņu izlases kopas atlasē tiecas panākt daudzveidīgu, reprezentatīvu un ģeogrāfiski līdzsvarotu izkliedi, iekļaujot:

2.1.1. tiešās valsts pārvaldes iestāžu un to padotībā esošo iestāžu tīmekļvietnes;

2.1.2. pašvaldību un to padotībā esošo iestāžu tīmekļvietnes;

2.1.3. tīmekļvietnes, kas iespējami plaši pārstāv valsts pārvaldes sniegto pakalpojumu daudzveidību, īpaši tādās jomās kā sociālā aizsardzība, veselības aprūpe, transports, izglītība, nodarbinātība un nodokļi, vides aizsardzība, atpūta un kultūra, namu apsaimniekošana un komunālie pakalpojumi, sabiedriskā kārtība un drošība;

2.2. ja to ļauj esošo tīmekļvietņu skaits, izlases kopā iekļauj vismaz 10 % no iepriekšējā izvērtēšanas periodā izvērtētajām tīmekļvietnēm un vismaz 50 % no iepriekšējā periodā neizvērtētajām tīmekļvietnēm.

3. Mobilo lietotņu izlases kopas atlase:

3.1. mobilo lietotņu izlases kopas atlasē tiecas panākt daudzveidīgu un reprezentatīvu izkliedi, iekļaujot:

3.1.1. mobilās lietotnes, kuras biežāk tiek lejupielādētas vai izmantotas;

3.1.2. dažādās operētājsistēmās veidotas mobilās lietotnes. Mobilās lietotnes versijas, kas izveidotas atšķirīgām operētājsistēmām, uzskata par atšķirīgām mobilajām lietotnēm;

3.1.3. jaunāko mobilās lietotnes versiju, izņemot gadījumu, ja mobilās lietotnes jaunākā versija nav saderīga ar veco, bet joprojām atbalstīto operētājsistēmu. Tādā gadījumā izlases kopā var iekļaut arī vienu no agrākajām mobilās lietotnes versijām;

3.2. ja to ļauj esošo mobilo lietotņu skaits, izlases kopā iekļauj vismaz 10 % no iepriekšējā izvērtēšanas periodā izvērtētajām mobilajām lietotnēm un vismaz 50 % no iepriekšējā periodā neizvērtētajām mobilajām lietotnēm.

4. Par tīmekļvietņu un mobilo lietotņu izlases kopas sastāvu ministrija konsultējas ar nevalstiskajām organizācijām, kas pārstāv personu ar invaliditāti un vecāku cilvēku intereses.

4.
pielikums
Ministru kabineta
2020. gada 14. jūlija
noteikumiem Nr.
445
Padziļinātās izvērtēšanas metode

1. Veicot padziļināto izvērtēšanu, ministrija:

1.1. pārbauda visus lapu paraugā iekļauto procesu posmus, ievērojot vismaz procesa izpildes standartsecību;

1.2. izvērtē vismaz mijiedarbību ar veidnēm, saskarnes vadību un dialoga lodziņiem, datu ievades apstiprinājumus, kļūdas paziņojumus un citu informāciju, kas rodas lietotāju mijiedarbības rezultātā, kad tas ir iespējams, kā arī tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes reakciju, kad tiek piemēroti atšķirīgi iestatījumi vai vēlamie parametri;

1.3. var izmantot lietojamības testus, piemēram, novērošanu un analīzi par to, kā lietotāji ar invaliditāti uztver tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes saturu un cik sarežģīti tiem ir izmantot tādus saskarnes elementus kā navigācijas izvēlnes vai veidnes;

1.4. var pilnīgi vai daļēji izmantot iestādes iesniegtos novērtēšanas rezultātus, ja izvērtēšana veikta ne vairāk kā gadu pirms izvērtēšanas un atbilst padziļinātās izvērtēšanas prasībām.

2. Lapu (šā pielikuma ietvaros ar vārdiem "lapa" un "mājaslapa" apzīmēta tīmekļvietnes lapa vai mobilās lietotnes ekrāns) paraugu atlasi veic, ar dziļās apsekošanas metodi apsekojot šādas lapas, dokumentus un informāciju (ja tāda pastāv):

2.1. mājaslapa, vietnes karte, kontaktinformācija, palīdzības un juridiskās informācijas lapas;

2.2. vismaz viena attiecīgā lapa no katra tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes sniegtā pakalpojuma veida un citiem galvenajiem paredzētās lietošanas veidiem, ieskaitot meklēšanas funkciju;

2.3. lapas, kurās ir piekļūstamības paziņojums, un lapas, kurās ir atsauksmju mehānisms;

2.4. tādu lapu piemēri, kurām ir vizuāli košs izskats vai kurās atspoguļots sarežģīts saturs;

2.5. vismaz viens lejupielādējams dokuments (ja tāds ir) no katra tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes sniegtā pakalpojuma veida un citiem galvenajiem paredzētās lietošanas veidiem;

2.6. citas lapas, ko ministrija uzskata par piemērotām;

2.7. nejauši atlasītas lapas, kas veido vismaz 10 % no noteiktā parauga.

3. Ja kādā no lapām, kas atlasītas saskaņā ar šā pielikuma 2.1. apakšpunktu, ietilpst kāda procesa posms, pārbauda visus attiecīgā procesa posmus.

5.
pielikums
Ministru kabineta
2020. gada 14. jūlija
noteikumiem Nr.
445
Kārtība, kādā sagatavo un iesniedz Eiropas Komisijai ziņojumu par piekļūstamības prasību nodrošināšanu

1. Ziņojumu Eiropas Komisijai par piekļūstamības prasību nodrošināšanu sagatavo latviešu valodā, piekļūstamā formātā.

2. Šā pielikuma 1. punktā minētajā ziņojumā iekļauj:

2.1. detalizētu aprakstu par to, kā īstenota uzraudzība;

2.2. shēmu (atbilstības tabulas veidā), kas parāda, kā piemērotās izvērtēšanas metodes ir saistītas ar Ministru kabineta 2020. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 445 "Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā" 22. punktā minētajām prasībām, kā arī informāciju par būtiskām izmaiņām izvērtēšanas metodēs (ja tādas izdarītas dažādos izvērtēšanas periodos);

2.3. izvērtējumu rezultātus (ieskaitot mērījumu datus) par katru izvērtēšanas periodu;

2.4. aprakstu par mehānismiem, kas izveidoti, lai ar nevalstiskajām organizācijām konsultētos par tīmekļvietņu un mobilo lietotņu piekļūstamību;

2.5. aprakstu par procedūrām, kas izveidotas, lai publiskotu jebkādas izmaiņas piekļūstamības politikā saistībā ar tīmekļvietnēm un mobilajām lietotnēm;

2.6. pieredzi un secinājumus, kas gūti, īstenojot norādījumus par atbilstību piekļūstamības prasībām;

2.7. informāciju par veiktajiem apmācības un informētības veicināšanas pasākumiem.