Noteikumi

22-TA-2228
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Datu vākšana un apstrāde zivsaimniecības pārvaldības un zinātniskiem mērķiem"
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu no Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda saistītajā darbības veidā "Datu vākšana un apstrāde zivsaimniecības pārvaldības un zinātniskiem mērķiem" (turpmāk – pasākums) saskaņā ar:
1.1.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regulu (ES) 2021/1139,  ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004 (turpmāk – regula 2021/1139);
1.2.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, (turpmāk – regula 2021/1060);
1.3.
Komisijas 2022. gada 19. janvāra Īstenošanas Regulu (ES) 2022/79, ar ko nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1139 piemērošanas noteikumus attiecībā uz darbības līmeņa īstenošanas datu reģistrēšanu, nosūtīšanu un izklāstu (turpmāk – regula 2022/79);
1.4.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 11. decembra Regulu (ES) 1380/2013, par kopējo zivsaimniecības politiku un ar ko groza Padomes Regulas (EK) Nr. 1954/2003 un (EK) Nr. 1224/2009 un atceļ Padomes Regulas (EK) Nr. 2371/2002 un (EK) Nr. 639/2004 un Padomes Lēmumu 2004/585/EK (turpmāk – regula 1380/2013);
1.5.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 17. maija Regulu (ES) 2017/1004, par Savienības sistēmas izveidi datu vākšanai, pārvaldībai un izmantošanai zivsaimniecības nozarē un par atbalstu zinātniskā ieteikuma izstrādei saistībā ar kopējo zivsaimniecības politiku, un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 199/2008 (turpmāk – regula 2017/1004).
2.
Pasākuma mērķis atbilstoši regulas 2021/1139 14. panta 1. punkta "d" apakšpunktam ir veicināt uzticamus datus, lai varētu pieņemt zināšanās balstītus lēmumus.
3.
Atbalstam piesakās, projektu iesniegumu vērtē un atlasa, lēmumu par projekta apstiprināšanu pieņem, projektu īsteno, publisko finansējuma pieprasa un izmaksā, projektu uzrauga un finanšu korekcijas piemēro atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā, ciktāl tie nav pretrunā ar šiem noteikumiem.
II.Atbalsta saņemšanas nosacījumi
4.
Atbalsta pretendents (turpmāk – pretendents) ir valsts zinātniskais institūts, kas īsteno zivsaimniecības nozarei, zinātniskajai darbībai un valsts monitoringa vajadzībām nepieciešamo datu vākšanas programmu izpildi zivsaimniecības jomā.
5.
Saskaņā ar Latvijas Nacionālo zivsaimniecības un akvakultūras datu vākšanas Darba plānu (turpmāk – datu vākšanas plāns) attiecīgajam gadam atbilstoši Eiropas Savienības tiesību aktiem pasākumā atbalsta:
5.1.
bioloģisko, vides, tehnisko un sociālekonomisko datu vākšanu, pārvaldību, izmantošanu un apstrādi zivsaimniecības nozarē, kā paredzēts regulas 1380/2013 25. panta 1. un 2. punktā un sīkāk noteikts regulā 2017/1004;
5.2.
zvejniecības un akvakultūras pētniecības un inovācijas programmas, kā paredzēts Regulas (ES) Nr. 1380/2013 27. pantā.
6.
Pretendents projekta iesniegumā norāda projekta īstenošanas rezultātā sasniedzamo regulas 2021/1139 1. pielikumā minēto rezultātu rādītāju CR  12 – "datu vākšanas, pārvaldības un izmantošanas" sistēmas efektivitāte.
7.
Projekts atbilst šādiem publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumiem:
7.1.
projekta mērķis atbilst pasākuma mērķim;
7.2.
projektā īstenojamās aktivitātes atbilst datu vākšanas plānam.
III.Publiskā atbalsta apmērs
8.
Publiskā atbalsta apmērs ir 100 % no attiecināmajām izmaksām.
IV.Attiecināmās un neattiecināmās izmaksas
9.
Pasākuma īstenošanai plāno šādus attiecināmo izmaksu veidus:
9.1.
tiešās attiecināmās izmaksas, kuras ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai (šai saistībai jābūt skaidri saprotamai un pierādāmai) un kuras ietver:
9.1.1.
tiešās attiecināmās personāla izmaksas – projekta īstenošanas personāla un projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas. Atlīdzība par darbu tiek noteikta samērīgi, ņemot vērā tā apjomu un specifiku un vidējo atalgojumu attiecīgajā institūcijā līdzīgos amatos nodarbinātajiem;
9.1.2.
šo noteikumu 14. punktā minētās attiecināmās izmaksas;
9.2.
netiešās attiecināmās izmaksas publiskai zinātniskai institūcijai, kuras nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet nodrošina atbalstu un atbilstošus apstākļus projekta īstenošanai un tā rezultātu sasniegšanai.
10.
Šo noteikumu 9.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā saskaņā ar regulas 2021/1060 54. panta b" apakšpunktu no šo noteikumu 9.1.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla atlīdzības izmaksām, kas paredzētas darba līgumā vai ar pakalpojuma sniedzējiem noslēgtajos līgumos.
11.
Izmaksas, kas ietvertas netiešajās izmaksās, nevar attiecināt uz tiešajām izmaksām.
12.
Projekta īstenošanas personālam un projekta vadības personālam, kas pilda vēl citus pienākumus, kuri veido darba laika slodzi, bet nav saistīti ar projektu, atlīdzības izmaksas sedz proporcionāli laikam, kurā tiek pildīti ar projektu saistītie pienākumi. Šādā gadījumā projekta vadības un īstenošanas personāla darba laiku uzskaita sadalījumā pa pildītajām funkcijām, ievērojot, ka izmaksas uzskatāmas par tiešajām attiecināmajām izmaksām, ja darbinieks projektā ir nodarbināts vismaz 30 procentus no normālā darba laika.
13.
Ja projektā saņem atlīdzību saskaņā ar darba līgumu, darbalaika uzskaites tabelēs norāda, cik stundu veltīts darbam projektā, atsevišķi norādot noslodzi, un cik stundu veltīts darbam, kas nav saistīts ar projektu. Darba laiku nosaka saskaņā ar darba tiesiskās attiecības reglamentējošiem normatīvajiem aktiem, un pamatdarbā pildāmie pienākumi nedublējas ar projektā pildāmajiem pienākumiem.
14.
Pasākumā ir noteiktas šādas datu vākšanas plāna attiecināmās izmaksas:
14.1.
darbību izmaksas, kas radušās:
14.1.1.
vācot datus paraugu vākšanas vietās;
14.1.2.
iegūstot datus no primārajiem datu avotiem;
14.1.3.
veicot komerciālas zvejas un atpūtas zvejas monitoringu, tai skaitā monitoringu attiecībā uz jūras organismu (piemēram, jūras zīdītāju un putnu) piezveju;
14.1.4.
veicot pētniecisko uzskaiti;
14.1.5.
veicot datu ievadi un drošu datu glabāšanu;
14.1.6.
veicot datu kvalitātes kontroli un validāciju;
14.1.7.
veicot datu apstrādi – no primārajiem datiem iegūstot detalizētus vai apkopotus datus;
14.1.8.
sociālekonomiskos datus transformējot metadatos;
14.1.9.
izveidojot datu kopas un izmantojot tās zinātniskajā analīzē;
14.1.10.
veicot bioloģisko parametru (piemēram, garuma, svara, vecuma, dzimuma, dzimumbrieduma, auglības) aplēses;
14.1.11.
sagatavojot datu kopas krājumu novērtēšanai, nozares ekonomiskā stāvokļa novērtēšanai un attiecīgajai zinātniskajai analīzei;
14.1.12.
sagatavojot ar datu vākšanu saistītus ziņojumus;
14.2.
izmaksas, kas saistītas ar datoru aparatūras, programmatūras, datubāzu un tīmekļa vietņu izstrādi, iegādi un uzstādīšanu zivsaimniecības datu vākšanas vajadzībām;
14.3.
izmaksas, kas saistītas ar dalību sanāksmēs, semināros un konferencēs:
14.3.1.
organizatora noteiktā reģistrācijas un dalības maksa;
14.3.2.
komandējuma (darba brauciena) izmaksas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi:
14.3.2.1.
dienas nauda;
14.3.2.2.
viesnīcas izdevumi, kas saistīti ar komandējumu (izņemot gadījumu, ja pasākums ilgst vienu dienu un dalībniekiem ir iespēja tajā pašā dienā atgriezties savā dzīvesvietā);
14.3.2.3.
transporta izmaksas līdz pasākuma norises vietai un atpakaļ (transporta noma, sabiedriskais transports un degviela, ceļa nodoklis);
14.3.2.4.
ceļojumu apdrošināšanas izmaksas;
14.4.
izmaksas, kas saistītas ar aprīkojuma un citu pamatlīdzekļu iegādi zivsaimniecības datu vākšanas vajadzībām.
15.
Publisko finansējumu par šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minēto aparatūru, programmatūrām, datubāzēm un tīmekļa vietnēm saņem tikai pēc to nodošanas lietošanā un apliecinošu dokumentu iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā.
16.
Pasākumā ir noteiktas šādas neattiecināmās izmaksas:
16.1.
procentu maksājumi, maksa par naudas pārskaitījumiem, valūtas maiņas komisijas maksājumi un valūtas kursa svārstību dēļ radušies zaudējumi;
16.2.
naudas sodi, līgumsodi un tiesas prāvu izmaksas;
16.3.
par tādu apakšlīgumu slēgšanu, kuri mākslīgi un nepamatoti palielina projekta izmaksas un kuros samaksa ir noteikta procentos no kopējām projekta izmaksām;
16.4.
izmaksas, kas saistītas ar jebkuru piegādi, pakalpojumu vai darbu, par kuru nav īstenota atbilstoša iepirkuma procedūra saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu;
16.5.
citas izmaksas vai darbības, kas nav attiecināmas saskaņā ar regulas 2021/1139 13. pantu.
17.
Izmaksas, kas pēc Lauku atbalsta dienesta novērtējuma aprēķina pārsniedz vidējās izmaksas, un nepabeigto darbu izmaksas uzskata par neattiecināmajām izmaksām.
V.Pieteikšanās kārtība un iesniedzamie dokumenti
18.
Lauku atbalsta dienests attiecīgā kalendāra gada pēdējā ceturksnī nosūta šo noteikumu 4. punktā minētajam pretendentam uzaicinājumu iesniegt projekta iesniegumu par nākamajā gadā plānotajām aktivitātēm. Uzaicinājumā norāda projekta iesnieguma iesniegšanas termiņu.
19.
Lai pieteiktos atbalstam, pretendents pēc uzaicinājuma saņemšanas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā Lauku atbalsta dienesta elektroniskajā pieteikšanās sistēmā iesniedz šādus dokumentus:
19.1.
projekta iesniegumu, kurā norāda šādu informāciju par projektu:
19.1.1.
projekta mērķi;
19.1.2.
projektā plānotajām aktivitātēm;
19.1.3.
projektā plānoto aktivitāšu aprakstu atbilstoši datu vākšanas plānā noteiktajiem uzdevumiem, izpildes termiņus un sasniedzamo rezultātu;
19.1.4.
projekta aprakstu, sagaidāmos rezultātus, īstenošanas shēmu un informāciju par sadarbību ar galvenajiem sadarbības partneriem, aprakstot projekta saistību ar pretendenta saimniecisko darbību;
19.1.5.
projekta īstenošanas riska faktorus un to novēršanas iespējas;
19.1.6.
projekta īstenošanas laiku;
19.1.7.
projekta finansējumu;
19.1.8.
projekta iesnieguma kopējās un attiecināmās izmaksas;
19.1.9.
informāciju saskaņā ar regulu 2022/79;

 
19.2.
atbalsta pretendenta deklarāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
19.3.
attiecīgās iestādes lēmumu par piedalīšanos projektā un visām saistībām, kas attiecas uz projekta īstenošanu, norādot projekta kopējās izmaksas un finansēšanas avotus.
VI.Finansējuma pieprasīšanas papildu nosacījumi
20.
Lai saņemtu atbalstu par turpmākajiem kalendāra gada ceturkšņiem, atbalsta saņēmējs katra kalendāra gada ceturkšņa pirmo desmit darbdienu laikā papildus iesniedz Lauku atbalsta dienestā pārskatu par īstenotajām aktivitātēm un izlietoto finansējumu iepriekšējā ceturksnī, tostarp īstenotajām aktivitātēm saskaņā ar datu vākšanas plānu attiecīgajam gadam. Pārskatam, izņemot par šo noteikumu 9.2. apakšpunktā minētajām netiešajām attiecināmajām izmaksām, pievieno:
20.1.
attiecināmos izdevumus apliecinošus maksājumu un darījumu dokumentus (kopijas);
20.2.
ar pakalpojumu sniedzējiem noslēgtos līgumus (kopijas). Līgumos norāda sniedzamo pakalpojumu (veicamo uzdevumu, laikposmu un līguma summu);
20.3.
darbu nodošanas un pieņemšanas aktus (kopijas);
20.4.
darba laika uzskaites tabulu;
20.5.
ja īstenota dalība sanāksmēs:
20.5.1.
darba kārtību;
20.5.2.
sabiedriskā transporta, lidmašīnas biļeti;
20.5.3.
viesnīcas (naktsmītnes) rēķinu, ja ar trešajām personām nav noslēgts līgums par šo darbu veikšanu;
20.6.
citus dokumentus, kas pierāda projektā veiktās darbības;
20.7.
iepirkuma procedūru apliecinošus dokumentus.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds