Noteikumu projekts

23-TA-1822
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, “zaļo” infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu” 2.2.3.7. pasākuma “Gaisa piesārņojošo vielu emisiju samazināšana pašvaldību siltumapgādē” īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13.punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, “zaļo” infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu” 2.2.3.7.pasākumu “Gaisa piesārņojošo vielu emisiju samazināšana pašvaldību siltumapgādē” (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma atbalsta mērķi;
1.3.
pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības pasākuma projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus.
II.Pasākuma sasniedzamie mērķi un plānotais finansējums
2.
Pasākuma mērķis ir samazināt gaisa piesārņojuma radīto negatīvo ietekmi uz vidi un cilvēku veselību, uzlabojot sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju centralizētajā siltumapgādē izmantoto sadedzināšanas iekārtu darbību, ieviešot tehniskos risinājumus, kas samazina putekļu (daļiņu) emisijas gaisa vidē.
3.
Pasākuma mērķa grupa ir valstspilsētu un novadu pilsētu iedzīvotāji, un sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji centralizētās siltumapgādes jomā.
4.
Pasākuma mērķteritorija ir Latvijas Republikas valstspilsētu un novadu pilsētu teritorijas.
5.
Sasniedzamie rezultāta rādītāji:
5.1.
līdz 2027. gada 31. decembrim nodrošināts iedzīvotāju, kas gūst labumu no gaisa kvalitātes pasākumiem, skaits – vismaz 76 552 iedzīvotāji;
5.2.
līdz 2027. gada 31. decembrim nodrošināts nacionālais rādītājs putekļu daļiņu emisiju ietaupījumam gadā.
6.
Šo noteikumu 5.1. apakšpunktā minēto rezultāta rādītāja vērtību nosaka atbilstošās apdzīvotās vietas reģistrēto iedzīvotāju blīvumu (iedzīvotāji/kvadrātkilometru), reizinot ar 6,28 kvadrātkilometriem. Vērtību uzskata par sasniegtu pēc projekta noslēguma maksājuma veikšanas, pamatojoties uz projekta noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas dienas datiem, ņemot vērā demogrāfisko izmaiņu ietekmi uz vērtības izmaiņām. Rezultāta rādītāja vērtība valstspilsētā un novada pilsētā nepārsniedz konkrētās valstspilsētas vai novada pilsētas iedzīvotāju skaitu.
7.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
8.
Pasākumu īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumam.
9.
Pasākuma ietvaros pieejamais finansējums ir 5 644 346 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 2 822 173 euro un privātais līdzfinansējums – vismaz 2 822 173 euro.
10.
Ja atlases ietvaros pieejamais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums netiek izlietots, atlikušo Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu novirza nākamo projektu atlases kārtu projektu finansēšanai.
11.
Atlases kārtas sadarbības iestāde organizē, ja viss pieejamais finansējums netiek izmantots, par atlases kārtas organizēšanas nosacījumiem vienojoties ar atbildīgo iestādi.
12.
Finansējumu pasākuma ietvaros izmaksā granta veidā.
13.
Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums pasākuma ietvaros nepārsniedz 50 procentus no kopējām attiecināmajām izmaksām.
14.
Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs projektā nepārsniedz 36 euro uz vienu šo noteikumu 5.1. apakšpunktā minēto rezultāta rādītāja vienību.
III.Prasības projekta iesniedzējam
15.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas kļūst par finansējuma saņēmēju, ir sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs centralizētās siltumapgādes nozarē – kapitālsabiedrība, kurai ar pašvaldību noslēgts pakalpojumu līgums par vismaz sabiedrisko siltumenerģijas ražošanas pakalpojumu sniegšanu.
16.
Līgumā norāda:
16.1.
konkrētus sniedzamos sabiedriskos pakalpojumus siltumapgādes nozarē;
16.2.
prasību sabiedrisko siltumapgādes pakalpojumu sniedzējam uzturēt un atjaunot nepieciešamo tehnisko aprīkojumu, lai nodrošinātu šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minēto pakalpojumu izpildi atbilstoši katram konkrētajam pakalpojumam izvirzītajām prasībām;
16.3.
sabiedrisko siltumapgādes pakalpojumu sniegšanas periodu, kas nav mazāks par pieciem gadiem un nepārsniedz 10 gadus;
16.4.
sabiedrisko siltumapgādes pakalpojumu sniegšanas teritoriju;
16.5.
sabiedrisko siltumapgādes pakalpojumu sniedzējam piešķirtās ekskluzīvās vai īpašās tiesības;
16.6.
informāciju par iespēju saņemt atlīdzības jeb kompensācijas maksājumus – investīcijas sabiedrisko siltumapgādes pakalpojumu sniegšanas infrastruktūrā – un atlīdzības (kompensācijas) maksājumu aprēķināšanas, kontroles un pārskatīšanas, kā arī minēto maksājumu pārmaksas novēršanas un atmaksāšanas nosacījumus;
16.7.
atsauci uz Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu Nr. 2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (turpmāk – Eiropas Komisijas lēmums Nr. 2012/21/ES).
17.
Projekta iesniedzējs neatkarīgi no projekta iesniedzēja juridiskās formas, nevar būt tāds saimnieciskās darbības veicējs, uz kuru attiecas vismaz viena no šādām pazīmēm:
17.1.
kapitālsabiedrībai ar tiesas spriedumu pasludināts maksātnespējas process, ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta vai ar tiesas spriedumu tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, tās saimnieciskā darbība ir izbeigta vai tā atbilst tiesību aktos maksātnespējas jomā noteiktajiem kritērijiem, lai tai pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru;
17.2.
ja saimnieciskās darbības veicējs ir kapitālsabiedrība, tas uz projekta iesnieguma iesniegšanas dienu uzkrāto zaudējumu dēļ ir zaudējis vairāk nekā pusi no parakstītā kapitāla (uzkrātos zaudējumus atskaitot no rezervēm un visām pārējām pozīcijām, kuras pieņemts uzskatīt par daļu no komersanta pašu kapitāla, rodas negatīvs rezultāts, kas pārsniedz pusi no parakstītā kapitāla);
17.3.
ja kāds no saimnieciskās darbības veicēja dalībniekiem, kuram ir neierobežota atbildība par komersanta parādsaistībām, uz projekta iesnieguma iesniegšanas dienu uzkrāto zaudējumu dēļ ir zaudējis vairāk nekā pusi no grāmatvedības uzskaitē uzrādītā kapitāla;
17.4.
saimnieciskās darbības veicējs ir saņēmis glābšanas atbalstu un glābšanas atbalsta ietvaros saņemto aizdevumu nav atmaksājis, vai nav atsaucis garantiju, vai ir saņēmis pārstrukturēšanas atbalstu, un uz to joprojām attiecas pārstrukturēšanas plāns;
17.5.
saimnieciskās darbības veicējs ir lielais komersants, un pēdējos divus gadus komersanta parādsaistību un pašu kapitāla bilances vērtību attiecība ir pārsniegusi 7,5 un komersanta procentu seguma attiecība, kas rēķināta pēc ieņēmumiem pirms procentu, nodokļu, nolietojuma un amortizācijas atskaitījumiem, ir bijusi mazāka par 1,0;
17.6.
uz projekta iesniedzēju attiecas neizpildīts līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Eiropas Komisijas lēmumu, ar ko atbalsts atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar iekšējo tirgu.
18.
Projekta iesniedzējs iesniedz sadarbības iestādē vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma pilnvarojuma uzlicēja apliecinājumu par atlīdzības (kompensācijas) maksājumu kontroli un pārskatīšanu, kā arī minēto maksājumu pārmaksas novēršanu un atgūšanu, ievērojot Eiropas Savienības līmenī noteikto pārbaužu regularitāti, bet ne retāk kā reizi trijos gados un pilnvarojuma akta (līguma) darbības perioda beigās.
19.
Komercdarbības atbalsta saņēmējs un vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma pilnvarojuma uzlicējs nodrošina, ka pilnvarojuma periodā un vismaz 10 gadus pēc pilnvarojuma perioda beigām tiek saglabāta un nodrošināta pieejamība visai nepieciešamajai informācijai, lai noteiktu, vai piešķirtais atbalsts ir saderīgs ar Eiropas Komisijas lēmumu Nr. 2012/21/ES.
20.
Projekta iesniegumu pasākuma ietvaros var iesniegt par esošu vidējas jaudas sadedzināšanas, tai skaitā koģenerācijas, iekārtu, atbilstoši normatīvajiem aktiem par gaisa piesārņojuma samazināšanu no sadedzināšanas iekārtām.
21.
Projekta iesniedzējs par vienu sadedzināšanas iekārtu iesniedz vienu projekta iesniegumu.
22.
Viens projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir tiesīgs iesniegt neierobežotu projekta iesniegumu skaitu.
23.
Projektu īsteno šo noteikumu 20. punktā minētajā sadedzināšanas iekārtā, kas atbilst šādiem nosacījumiem:
23.1.
siltumenerģijas ražošanai tiek izmantoti biomasas atjaunojamie energoresursi;
23.2.
sadedzināšanas iekārtā saražotā siltumenerģija (izņemot pašpatēriņu un tehnoloģisko procesu nodrošināšanai nepieciešamo siltumenerģiju) nodod Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas licencētam siltumapgādes pārvades vai sadales komersantam vai pašvaldībai, vai pašvaldības iestādei, kas sniedz centralizētās siltumapgādes pakalpojumus;
23.3.
pēdējos trīs pilnajos kalendārajos gados pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, nav pārsniegti pieļaujamie gaisu piesārņojošo vielu emisiju robežlielumi;
23.4.
darbojas centralizētās siltumapgādes sistēmā, kas atbilst efektīvai centralizētajai siltumapgādes sistēmai, atbilstoši šo noteikumu 29. punktā minētajam.
24.
Projekta iesniedzējam ir īpašuma vai valdījuma tiesības vai apbūves tiesība uz nekustamo īpašumu, tai skaitā zemi un infrastruktūru, kurā tiks veiktas projektā paredzētās darbības, uz termiņu, kas nav mazāks par pieciem gadiem pēc noslēguma maksājuma veikšanas, ievērojot šādus nosacījumus:
24.1.
nekustamā īpašuma, tai skaitā zemes, īpašuma tiesības un apbūves tiesību nostiprina zemesgrāmatā līdz pirmā maksājuma pieprasījuma iesniegšanai sadarbības iestādē;
24.2.
zeme, uz kuras atrodas siltumenerģijas pārvades un sadales sistēma, var nebūt projekta iesniedzēja īpašumā, valdījumā vai turējumā.
25.
Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz projekta iesniegumu elektroniski, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu, saskaņā ar pasākuma projektu iesniegumu atlases nolikuma prasībām.
26.
Sadarbības iestādei ir tiesības veikt pārbaudi projekta īstenošanas vietā, pirms noslēgts civiltiesiskais līgums par projekta īstenošanu, lai pārliecinātos par faktiskajiem projekta īstenošanas apstākļiem vai projekta iesniegumā sniegtās informācijas patiesumu atbilstoši Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
27.
Projekta iesniedzējs izpilda nepieciešamās prasības horizontālo principu “Nenodarīt būtisku kaitējumu” un “Klimatdrošināšana” un Eiropas Savienības un Latvijas Republikas normatīvo tiesību aktu vides aizsardzības jomā ievērošanai, tai skaitā:
27.1.
iesniedz apliecinājumu, ka būvdarbu veicējiem vai pakalpojumu sniedzējiem projekta iesniedzējs noteiks pienākumu, ka:
27.1.1.
projekta ietvaros radītie elektronisko iekārtu atkritumi un citi atkritumi tiks apsaimniekoti atbilstoši normatīvo aktu prasībām: tiks nodrošināta to savākšana, atkalizmantošana, sagatavošana pārstrādei un reģenerācijai, pārstrāde vai reģenerācija sadarbībā ar attiecīgu piesārņojošās darbības atļaujas saņēmušu komersantu;
27.1.2.
projekta ietvaros azbestu saturoši materiāli tiks apstrādāti un transportēti atbilstoši normatīvajiem aktiem par darba aizsardzības prasībām darbā ar azbestu un azbesta atkritumu apsaimniekošanu (ja attiecināms);
27.2.
projektā tiek nodrošināta atbilstība klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās klimata pārmaiņām aspektiem.
IV.Atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumi
28.
Projektā iekļauj šādas atbalstāmās darbības, sekmējot šo noteikumu 5.1. apakšpunktā minētā uzraudzības rādītāja sasniegšanu - esošas sadedzināšanas iekārtas kā centralizētās siltumapgādes ražošanas avota pārbūve vai rekonstrukcija, kuras ietvaros paredzēts:
28.1.
izveidot un aprīkot sadedzināšanas iekārtu ar putekļu (daļiņu) emisiju attīrīšanas tehnoloģiskajiem risinājumiem atbilstoši izvirzītajām emisiju prasībām pēc 2025.gada 1.janvāra;
28.2.
atjaunot vai pārbūvēt esošās putekļu (daļiņu) emisiju attīrīšanas iekārtas, lai nodrošinātu to darbību atbilstoši izvirzītajām emisiju prasībām pēc 2025.gada 1.janvāra.
29.
Šo noteikumu 28. punktā minētās darbības atbalstāmas, ja centralizētā siltumapgādes sistēma atbilst efektīvai centralizētajai siltumapgādes sistēmai atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2012/27/ES par energoefektivitāti, ar ko groza Direktīvas 2009/125/EK un 2010/30/ES un atceļ Direktīvas 2004/8/EK un 2006/32/EK 2.panta 41.punktā minētajam.
30.
Pasākuma ietvaros attiecināmās izmaksas ir:
30.1.
iekārtas, mehānismi un tehnoloģiskie risinājumi, vai to kombinācija putekļu emisiju attīrīšanai dūmgāzēs, kas nodrošina vismaz 90% efektivitāti putekļu attīrīšanai;
30.2.
tehnoloģisko iekārtu demontāžas izmaksas, ēku un būvju nojaukšanas izmaksas, ja tās tiešā veidā saistītas ar 28. punktā minēto iekārtu uzstādīšanu, nepārsniedzot 10% no 30.1. apakšpunktā minēto iekārtu izmaksām;
30.3.
dūmgāzu putekļu (daļiņu) emisiju attīrīšanai nepieciešamo tehnoloģisko risinājumu būvprojekta (tai skaitā ar būvniecības ieceri un ar būvprojektu minimālā sastāvā saistīto sagatavošanas darbu) sagatavošanas izmaksas, kā arī būvprojekta ekspertīzes izmaksas, autoruzraudzības un būvuzraudzības (tai skaitā inženiertehniskās uzraudzības) izmaksas, ja ekspertīzes vai uzraudzības veikšanu nosaka normatīvie akti. Projektēšanas, autoruzraudzības un būvuzraudzības (tai skaitā inženiertehniskās uzraudzības) izmaksas ir attiecināmas, ja tās kopā nepārsniedz 7 % no šo noteikumu 30.1. un 30.2. apakšpunktā minētajām attiecināmajām izmaksām;
30.4.
ar projekta darbībām tieši saistīto publicitātes pasākumu izmaksas, kas veiktas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanā 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošināma komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošana. Minētās izmaksas nepārsniedz 1 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;
30.5.
pievienotās vērtības nodokļa izmaksas, ja tās nav atgūstamas nodokļu politiku reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
30.6.
finanšu rezervi, kas nepārsniedz 10 % no 30.1., 30.2. un 30.3. apakšpunktā norādīto būvniecības izmaksu kopsummas.
31.
Projekta izmaksas ir attiecināmas no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas.
32.
Pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās:
32.1.
atbilst šo noteikumu 30. punktam un iekļauj finansējuma saņēmēja aktīvos kā amortizējamos ilgtermiņa ieguldījumus, tie paliek attiecīgajā reģionā un tos nenodod lietošanā trešajām personām vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas;
32.2.
ir tieši saistītas ar projekta ietvaros veiktajām darbībām un izmanto tikai finansējuma saņēmēja vajadzībām;
32.3.
ir samērīgas un pamatotas un iegādātas no trešajām personām par tirgus vērtību;
32.4.
ir radušās pēc šo noteikumu 31. punktā noteiktā termiņa;
32.5.
nav radušās uz darba līguma pamata.
33.
Pasākuma ietvaros plāno tikai attiecināmās izmaksas. Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas projektā kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta par finansējuma saņēmēja līdzekļiem.
34.
Atbalsts pasākuma ietvaros tiek sniegts saskaņā ar Eiropas Komisijas lēmumu Nr. 2012/21/ES.
35.
Finansējuma saņēmējs sedz projekta izmaksu pieaugumu par saviem līdzekļiem.
36.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projektā plānotās darbības netiek finansētas no citiem valsts, pašvaldības un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, vai citiem publiskajiem līdzekļiem.
37.
Ja tiek pārkāpti komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumi vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojumu sniegšanai, sadarbības iestāde finansējuma saņēmējam uzliek par pienākumu atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu. Atmaksu veic kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
V.Pasākuma projektu īstenošanas un uzraudzības nosacījumi
38.
Sadarbības iestāde, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, atbilstoši normatīvajam aktam par valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda projektu īstenošanai un maksājumu veikšanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, nodrošina finansējuma saņēmējam avansa maksājumu, nepārsniedzot 30 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma. Avansu var izmaksāt vairākos maksājumos.
39.
Avansa maksājuma izlietošanas laiks finansējuma saņēmējam nepārsniedz deviņus mēnešus.
40.
Ja būvprojekta izstrāde veikta atsevišķa līguma ietvaros, projekta ietvaros maksājuma pieprasījumu par būvprojekta izstrādi iesniedz sadarbības iestādē tikai pēc līguma par būvdarbu veikšanu noslēgšanas.
41.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina, ka:
41.1.
projekta īstenošanas ietvaros nepieciešamās iepirkumu procedūras tiek veiktas saskaņā ar normatīvo aktu prasībām iepirkumu procedūras jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāma ir sociālo un vides prasību integrācija preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumos (sociāli atbildīgs publiskais iepirkums un zaļais publiskais iepirkums);
41.2.
nodrošina horizontālo principu "Nenodarīt būtisku kaitējumu", "Klimatdrošināšana", un "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" ievērošanu, datu uzkrāšanu un ievadi Kohēzijas politikas fondu vienotās informācijas sistēmā projekta īstenošanas un pēcuzraudzības laikā, tai skaitā piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas katru gadu līdz 31. janvārim sadarbības iestādei tiek iesniegts pārskats par šo noteikumu 5.2. apakšpunktā minēto nacionālo rādītāja sasniegto putekļu daļiņu emisiju ietaupījumu iepriekšējā gadā;
41.3.
vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas projektā veiktās investīcijas un radītie pamatlīdzekļi tiek izmantoti projektā paredzētajam mērķim;
41.4.
vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas tiek nodrošināta veikto investīciju ilgtspēja un uzturēšana darba kārtībā;
41.5.
tiek ieviesta atsevišķa grāmatvedības uzskaite par finansējuma izlietojumu projektā, nodalot tā ietvaros veiktās darbības no citas saimnieciskās darbības;
41.6.
ka tam ir tiesības projekta īstenošanas un pēcuzraudzības laikā piekļūt zemesgabaliem, kur projekta ietvaros paredzēti būvdarbi, un veikt tajos nepieciešamos uzturēšanas darbus.
41.7.
nodrošina centralizētās siltumapgādes sistēmas un projekta rezultātu ilgtspēju:
41.7.1.
iekļaujot centralizētas siltumapgādes pakalpojumu tarifā ar siltumapgādes pakalpojumu sniegšanu saistītās izmaksas saskaņā ar projekta iesniegumam pievienoto izmaksu un ieguvumu analīzi;
41.7.2.
nodrošinot sasniegto rezultātu uzturēšanu līdz pilnvarojuma līguma beigām, bet ne mazāk par izveidotās infrastruktūras dzīves cikla periodu.
42.
Publicitātes prasību nodrošināšanai:
42.1.
īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060 47. pantu un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
42.2.
finansējuma saņēmējs nodrošina sabiedrībai skaidri redzamā vietā vismaz vienu plakātu vai plakātam līdzvērtīgu elektronisku paziņojumu juridiskās personas tīmekļa vietnē vai sociālajos tīklos, kur izklāstīta informācija par projekta darbību un uzsvērts no fondiem saņemtais atbalsts;
42.3.
savā tīmekļvietnē ne retāk kā reizi sešos mēnešos ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu.
43.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka ir saņemtas visas vides aizsardzības vai būvniecības jomu reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktās atļaujas, kas nepieciešamas, lai veiktu projektā plānotie tehnoloģisko risinājumu un iekārtu būvniecību vai uzstādīšanu.
44.
Finansējuma saņēmējs novērš interešu konflikta risku saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām.
45.
Projekta izmaksas pamatojošie dokumenti un visa ar projektu saistītā dokumentācija finansējuma saņēmējam jāglabā visu projekta īstenošanas laiku, un 10 gadus pēc projekta noslēguma maksājuma apstiprināšanas.
46.
Projekts tiek  īstenots ne ilgāk kā 24 mēnešu laikā no civiltiesiskā līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas dienas, bet ne ilgāk kā līdz 2027. gada 31. decembrim.
47.
Projekta  pēcuzraudzības termiņš ir vienāds ar projektā izveidotās infrastruktūras dzīves cikla periodu no projekta noslēguma maksājuma veikšanas dienas finansējuma saņēmējam.
48.
Sadarbības iestādei saskaņā ar civiltiesisko līgumu ir tiesības projekta īstenošanas un pēcuzraudzības laikā pārbaudīt civiltiesiskajā līgumā par projekta īstenošanu sniegto informāciju, veicot pārbaudi projekta īstenošanas vietā atbilstoši Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds