Noteikumu projekts

24-TA-2738
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa  "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.1. pasākuma "Bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu kvalifikācijas un prasmju paaugstināšana" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
 
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam (turpmāk – programma) 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku” 4.3.3.1. pasākumu “Bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu kvalifikācijas un prasmju paaugstināšana” (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF Plus) projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim;
1.5.
atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības nosacījumus, tostarp komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākuma mērķis ir veicināt bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu konkurētspēju un iekļaušanos darba tirgū.
3.
Pasākuma mērķa grupa ir bezdarbnieki, darba meklētāji un bezdarba riskam pakļautās personas (turpmāk visi kopā – mērķa grupa).
4.
Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
4.1.
programmas iznākuma rādītājs – bezdarbnieki, tostarp ilgstošie bezdarbnieki, – 34 312;
4.2.
programmas iznākuma rādītājs – nodarbinātas personas, tostarp pašnodarbinātas personas, – 3 000;
4.3.
programmas rezultāta rādītājs – dalībnieki, kuri pēc dalības pārtraukšanas ir ieguvuši kvalifikāciju, – 3 064;
4.4.
programmas rezultāta rādītājs – dalībnieki, kuri pēc dalības pārtraukšanas ir nodarbināti, tai skaitā pašnodarbinātie, – 4 692;
4.5.
nacionālais rezultāta radītājs – dalībnieki, kuri sešu mēnešu laikā pēc dalības pārtraukšanas ir nodarbināti, tai skaitā pašnodarbinātie, – 17 156.
5.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
6.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Labklājības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
7.
Pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 47 850 000 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums – 40 672 500 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 7 177 500 euro.
8.
Maksimālais attiecināmais ESF Plus finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projektam pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma. Valsts budžeta līdzfinansējums nav mazāks par 15 procentiem no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
9.
Pasākuma atbalsta veids ir grants.
10.
Pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās ne agrāk kā 2026. gada 1. janvārī.
II.Prasības projekta iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim
11.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir iestāde, kas saskaņā ar Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumu īsteno valsts politiku bezdarba samazināšanas un bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu atbalsta jomā, – Nodarbinātības valsts aģentūra.
12.
Projekta iesniedzējs, kura projekta iesniegums ir apstiprināts sadarbības iestādē, ir finansējuma saņēmējs. Finansējuma saņēmējs ir atbildīgs par projekta īstenošanu un pasākuma mērķa sasniegšanu.
13.
Projekta iesniedzējs:
13.1.
projekta iesniegumam pievieno iekšējo procedūru, kādā finansējuma saņēmējs nodrošinās de minimis atbalsta piešķiršanu;
13.2.
apliecina, ka projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī ir izstrādāta iekšējās kontroles sistēma korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumu Nr. 630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā" prasībām, nosakot vismaz:
13.2.1.
pasākumus interešu konflikta riska kontrolei atbalsta piešķiršanas procedūrā un publiskajos iepirkumos – preventīvus pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska kontrolei, tai skaitā paziņošanas procedūru, labošanas pasākumus, ietverot informāciju par interešu konflikta novēršanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – regula 2024/2509),  61. pantu;
13.2.2.
krāpšanas un korupcijas risku novēršanas mehānismus;
13.2.3.
iekšējās informācijas aprites un komunikācijas pasākumus interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas riska novēršanai;
13.2.4.
ētikas kodeksu vai ētikas pamatprincipus;
13.2.5.
kārtību, kādā nodarbinātajiem jārīkojas, ja tie vēlas ziņot par iespējamiem pārkāpumiem (tai skaitā par iespējamām koruptīvām darbībām), ietverot pasākumus ziņotāja anonimitātes un aizsardzības nodrošināšanai;
13.2.6.
pasākumus aizliegto vienošanos riska kontrolei;
13.2.7.
mehānismu dubultā finansējuma novēršanai ar citiem finansēšanas avotiem, tai skaitā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam un citiem ārvalstu finanšu instrumentiem;
13.2.8.
trauksmes celšanas sistēmu;
13.2.9.
procedūru disciplināratbildības piemērošanai;
13.2.10.
ziņošanas mehānismu kompetentajām iestādēm par potenciāliem administratīvajiem vai kriminālpārkāpumiem.
14.
Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 16.11. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā piesaista sadarbības partneri, kura kompetencē ietilpst izglītības kvalitātes monitorings un atbalsta sniegšana izglītības procesa īstenošanā – Izglītības kvalitātes valsts dienestu (turpmāk – sadarbības partneris).
15.
Finansējuma saņēmējs ar sadarbības partneri slēdz sadarbības līgumu, kurā iekļauj informāciju saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
III.Atbalstāmās darbības un izmaksas
16.
Pasākuma īstenošanai atbalstāmas šādas darbības:
16.1.
konkurētspējas paaugstināšanas pasākumu īstenošana mērķa grupas personām;
16.2.
profesionālā izglītība, pārkvalifikācija, kvalifikācijas paaugstināšana un ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšana, kas ietver:
16.2.1.
profesionālās tālākizglītības programmu, tai skaitā modulāro profesionālās tālākizglītības programmu, kas dod iespēju iegūt profesionālo kvalifikāciju vai profesionālās kvalifikācijas daļu, apguvi bezdarbniekiem;
16.2.2.
profesionālās pilnveides izglītības programmu apguvi bezdarbniekiem;
16.2.3.
otrajam, trešajam vai ceturtajam profesionālās kvalifikācijas līmenim atbilstošas ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšanu bezdarbniekiem;
16.3.
neformālās izglītības programmu apguve mērķa grupas personām;
16.4.
transportlīdzekļu un traktortehnikas vadītāju mācības mērķa grupas personām;
16.5.
augstākās izglītības iestādes studiju moduļu vai studiju kursu apguve mērķa grupas personām;
16.6.
atvērto tiešsaistes kursu platformā piedāvāto augstākās izglītības iestādes vai nozares uzņēmuma izstrādāto izglītības programmu apguve mērķa grupas personām;
16.7.
praktiskās mācības bezdarbniekiem pie darba devēja (turpmāk – praktiskās mācības);
16.8.
komercdarbības vai pašnodarbinātības uzsākšana bezdarbniekiem;
16.9.
specifiski pakalpojumi mērķa grupas personām, tostarp surdotulka pakalpojumi mērķa grupas personām ar invaliditāti un ergoterapeita pakalpojumi bezdarbniekiem ar invaliditāti;
16.10.
atbalsts bezdarbnieku reģionālajai mobilitātei;
16.11.
iestāžu uzraudzība un izglītības procesa kvalitātes kontrole šo noteikumu 16.2. un 16.3.  apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros;
16.12.
bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmas (turpmāk – informācijas sistēma BURVIS) pilnveide;
16.13.
informatīvi izglītojošo pasākumu un sabiedrības izpratnes un informētības veicināšanas pasākumu īstenošana mērķa grupas kvalifikācijas un prasmju paaugstināšanas jomā;
16.14.
pasākumi komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanai;
16.15.
projekta vadība un tā īstenošanas nodrošināšana.
17.
Pasākuma ietvaros plāno šādas attiecināmās izmaksas:
17.1.
tiešās attiecināmās izmaksas;
17.2.
netiešās attiecināmās izmaksas.
18.
Šo noteikumu 17.1.  apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
18.1.
finansējuma saņēmēja projekta vadības un projekta īstenošanas personāla izmaksas un sadarbības partnera projekta īstenošanas personāla izmaksas (turpmāk – personāla izmaksas), piemērojot vienoto likmi 20 procentu apmērā no šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minētajām pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, kas nav personāla izmaksas. Minētās personāla izmaksas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060) 55. panta 1. punktu projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju;
18.2.
mērķa grupas nodrošinājuma izmaksas:
18.2.1.
stipendijas izmaksas bezdarbniekiem, kuri piedalās šo noteikumu 16.2.1., 16.2.2., 16.3., 16.4. un 16.5. apakšpunktā minētajās atbalstāmajās darbībās;
18.2.2.
finanšu atlīdzība šo noteikumu 16.2.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšanai, ko bezdarbniekiem sedz finansējuma saņēmējs atbilstoši normatīvajiem aktiem par profesionālās izglītības iestāžu un eksaminācijas centru maksas pakalpojumu cenrādi;
18.2.3.
valsts nodevas kompensācijas izmaksas par valsts valodas prasmes pārbaudi mērķa grupas personām, kuras nav Latvijas pilsoņi, Latvijas nepilsoņi vai Eiropas Savienības dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices Konfederācijas pilsoņi un kuras piedalās šo noteikumu 16.3. apakšpunktā minētajā atbalstāmajā darbībā;
18.2.4.
obligāto veselības pārbaužu izmaksas bezdarbniekiem šo noteikumu 16.7. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
18.2.5.
dotāciju izmaksas bezdarbniekiem, kuri piedalās šo noteikumu 16.8. apakšpunktā minētajā atbalstāmajā darbībā:
18.2.5.1.
dotācija ikmēneša ienākumiem;
18.2.5.2.
vienreizēja dotācija ar biznesa plāna īstenošanu saistīto pamatlīdzekļu iegādei un citu ar to saistīto izdevumu segšanai;
18.2.5.3.
vienreizēja dotācija darba vietas pielāgošanai bezdarbniekam ar invaliditāti, kas ietver iekārtu un aprīkojuma iegādi, kā arī tehnisko palīglīdzekļu izgatavošanu un iegādi, tai skaitā piegādi un uzstādīšanu;
18.2.6.
finanšu atlīdzība šo noteikumu 16.10. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai bezdarbniekiem, kuri piedalās šo noteikumu 16.2.1., 16.2.2., 16.3., 16.4.16.5. un 16.7. apakšpunktā minētajās atbalstāmajās darbībās, piemērojot vadošās iestādes izstrādāto vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodiku 1 km izmaksām transporta izdevumu segšanai un izdevumiem par dzīvojamās telpas īri vai dienesta viesnīcu;
18.3.
pārējās projekta īstenošanas izmaksas:
18.3.1.
iepirkuma līgumu izmaksas šo noteikumu 16.1., 16.6., 16.8., 16.9., 16.12.16.13. un 16.15. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai;
18.3.2.
izmaksas šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai, tai skaitā konkurētspējas paaugstināšanas pasākumu īstenotāju piesaistei, telpu īrei un nomai;
18.3.3.
mācību izmaksas šo noteikumu 16.2.1., 16.2.2., 16.3., 16.4. un 16.5.  apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, piemērojot metodiku par vienības izmaksu standarta likmes aprēķinu un piemērošanu mācību izmaksām (turpmāk – mācību izmaksu metodika);
18.3.4.
valsts valodas prasmes noslēguma pārbaudes organizēšanas izmaksas šo noteikumu 16.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
18.3.5.
atvērto tiešsaistes kursu platformā piedāvāto augstākās izglītības iestādes vai nozares uzņēmuma izstrādāto izglītības programmu apguves un apliecinājuma dokumentu saņemšanas izmaksas mērķa grupas personai;
18.3.6.
izmaksas, kuras finansējuma saņēmējs dotācijas veidā piešķir darba devējam šo noteikumu  16.7. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai:
18.3.6.1.
ikmēneša darba algas dotācija bezdarbniekam;
18.3.6.2.
valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no algas dotācijas daļas, ko finansējuma saņēmējs līdzfinansē bezdarbniekam ar invaliditāti;
18.3.6.3.
dotācija bezdarbnieka darba vadītājam;
18.3.6.4.
darba vietas pielāgošanas izmaksas bezdarbniekam ar invaliditāti, tai skaitā iekārtu un aprīkojuma iegādes un tehnisko palīglīdzekļu izgatavošanas un iegādes izmaksas, kuras piešķir kā vienreizēju dotāciju;
18.3.6.5.
normatīvajos aktos par darba aizsardzības prasībām paredzēto individuālo aizsardzības līdzekļu izmaksas bezdarbniekam;
18.3.6.6.
teorētisko mācību izmaksas bezdarbniekam, piesaistot ekspertus un mācībspēkus ārpus praktiskās mācību vietas;
18.3.7.
izmaksas šo noteikumu 16.9. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
18.3.8.
iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas finansējuma saņēmēja projekta vadības un projekta īstenošanas personālam šo noteikumu 16.  punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, sadarbības partnera projekta īstenošanas personālam šo noteikumu 16.11. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai. Iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksām piemēro vadošās iestādes izstrādāto 1 km izmaksu metodiku un vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodiku iekšzemes komandējumu izmaksām.
19.
Šo noteikumu 18.3.1. apakšpunktā minēto iepirkuma līgumu ietvaros ņem vērā, ka:
19.1.
transporta pakalpojumu izmaksas (transportlīdzekļa noma, transportlīdzekļa  pakalpojuma pirkšana) var plānot finansējuma saņēmēja projekta vadības un projekta īstenošanas personālam šo noteikumu 16. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, sadarbības partnera īstenošanas personālam šo noteikumu 16.11. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
19.2.
izmaksas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbību īstenošanai var plānot šo noteikumu 16. punktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai;
19.3.
izmaksas izglītības programmu īstenošanai nepieciešamo licenču iegādei var plānot šo noteikumu 16.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
19.4.
personāla izmaksas šo noteikumu 16.15. apakšpunktā minētās darbības īstenošanai paredz šo noteikumu 18.1. apakšpunktā minētās vienotās likmes ietvaros, ja projekta vadības un īstenošanas personāla piesaistei slēdz iepirkuma līgumus.
19.5.
izmaksas šo noteikumu 16.12. apakšpunktā minētās  informācijas sistēmas BURVIS pielāgošanai paredz šo noteikumu 18.3.3. apakšpunktā minētās mācību izmaksu metodikas un izmaiņu normatīvajos aktos par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem piemērošanai.
20.
Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis attiecināmajām izmaksām atbilstoši regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
21.
Šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi septiņu procentu apmērā no šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām.
IV.Pasākuma īstenošanas nosacījumi
22.
Šo noteikumu 16.1., 16.2., 16.3., 16.4., 16.5., 16.6., 16.7., 16.8., 16.9., 16.10. un 16.11. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īsteno un izmaksas plāno atbilstoši normatīvajiem aktiem par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem, ciktāl šie noteikumi nenosaka citādi. Šo noteikumu 18.2.3. apakšpunktā minētās izmaksas plāno atbilstoši normatīvajos aktos par valsts valodas zināšanu apjomu, valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību un valsts nodevu par valsts valodas prasmes pārbaudi noteiktajam valsts nodevas apmēram.
23.
Īstenojot šo noteikumu 16. punktā minētās atbalstāmās darbības, finansējuma saņēmējs mērķa grupas prasmju novērtēšanai piemēro arī Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.2. reformas “Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam” 3.1.2.5.i. investīcijas “Bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto iedzīvotāju iesaiste darba tirgū” (turpmāk – 3.1.2.5.i. investīcija) ietvaros izstrādāto digitālo rīku.
24.
Šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētā atbalstāmā darbība ietver arī elektronisko mācību moduļu satura aktualizāciju un pilnveidi.
25.
Īstenojot šo noteikumu 16.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību, finansējuma saņēmējs šo noteikumu 18.3.6.4. apakšpunktā minētās izmaksas piešķir darba devējam, kurš pēdējo piecu gadu laikā nav saņēmis dotāciju konkrētā bezdarbnieka ar invaliditāti darba vietas pielāgošanai darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū” 9.1.1.1. pasākuma “Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem”, 7.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam” un 14.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Atveseļošanas pasākumi labklājības jomā”, Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku” 4.3.3.2. pasākuma “Nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku un ekonomiski neaktīvo iedzīvotāju iekļaušanās darba tirgū sekmēšana”, 4.3.3.5. pasākuma “Ilgāka un labāka darba mūža veicināšana” un 3.1.2.5.i. investīcijas ietvaros.
26.
Šo noteikumu 16. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanas un maksājuma pieprasījumu sagatavošanas nolūkā finansējuma saņēmējs vai tā piesaistīts pakalpojumu sniedzējs un sadarbības partneris veic pārbaudi attiecībā uz šo noteikumu 3. punktā minētās mērķa grupas personu atbilstību iesaistei šo noteikumu 16. punktā minētajās darbībās, kā arī veic minēto personu identificēšanu un uzskaiti, norādot vārdu, uzvārdu, personas kodu un citu maksājuma pieprasījuma sagatavošanai nepieciešamo informāciju, kas nesatur personas datus. Finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojumu sniedzējs un sadarbības partneris iesniedz finansējuma saņēmējam šajā punktā minēto informāciju, kas nepieciešama maksājuma pieprasījuma sagatavošanai, kā arī informāciju par veikto pārbaudi attiecībā uz šo noteikumu 3. punktā minēto mērķa grupu personu atbilstību iesaistei pasākumos.
27.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris:
27.1.
piesaistot šo noteikumu 16. punktā minēto atbalstāmo darbību veikšanai nepieciešamo personālu, nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, vismaz paredzot, ka projekta vadībā un īstenošanā iesaistītais personāls ir informēts par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem un krāpšanas pazīmēm, pienākumu ziņot par konstatētajām aizdomām, kā arī ir informēts par ziņotāju aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas likumam;
27.2.
nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā atbilstoši regulas 2024/2509 61. pantam un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi;
27.3.
nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus, kas noteikti regulas 2021/1060 47. un 50. pantā un normatīvajos aktos par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Savā tīmekļvietnē un sociālajos tīklos ievieto informāciju par projekta īstenošanu un aktualizē to, tiklīdz pieejama jaunākā informācija;
27.4.
nodrošina dubultā finansējuma riska novēršanu, tostarp nodrošina, ka projektā sniegto atbalstu šo noteikumu 3. punktā minētajai mērķa grupai nefinansē, kā arī to nav plānots finansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
27.5.
iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, atklātu, nediskriminējošu konkursa procedūru un, kur tas ir attiecināms un atbilstošs projekta darbības specifikai, var īstenot sociāli atbildīgus un inovatīvus iepirkumus;
27.6.
iepirkuma līgumos avansa maksājumus paredz ne vairāk kā 30 procentu apmērā no attiecīgā līguma summas.
28.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
28.1.
ir tiesīgs pieprasīt un bez maksas saņemt no fiziskajām un juridiskajām personām, kā arī valsts un pašvaldību institūcijām projekta īstenošanai nepieciešamo informāciju, ja citos ārējos normatīvajos aktos nav noteikts citādi;
28.2.
uzkrāj, uzskaita un iesniedz sadarbības iestādē informāciju par atbalstu saņēmušām šo noteikumu 3. punktā minētajām personām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, 1. pielikumam un Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumu Nr. 135 “Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā” 1. pielikumam;
28.3.
uzkrāj datus par šādu horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītāju: pasākumu, kuros  nodrošināta vides un satura piekļūstamība personām ar dažāda veida funkcionēšanas ierobežojumiem, skaits;
28.4.
šo noteikumu 16.1., 16.2., 16.3., 16.4., 16.5., 16.6.16.7. un 16.8. apakšpunktā minētajā atbalstāmajā darbībā iesaista mērķa grupu, kura nav iesaistīta citos konkurētspējas paaugstināšanas pasākumos, mācību pasākumos vai pasākumos, kas paredz darba līguma slēgšanu, atbilstoši normatīvajiem aktiem par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem;
28.5.
konkurētspējas paaugstināšanas pasākumus, kuri tiek īstenoti elektronisku mācību formā, var padarīt publiski pieejamus jebkuram interesentam;
28.6.
nodrošina ar projekta īstenošanu saistītā privātā līdzfinansējuma (t. i., izmaksu, kuras sedz darba devējs atbilstoši normatīvajiem aktiem par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem šo noteikumu 16.7. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai) uzskaiti, ja nepieciešams, nodrošinot šīs informācijas sniegšanu iestādēm, kas nodrošina Eiropas Savienības fondu vadību;
28.7.
projekta īstenošanas nolūkā veic projekta īstenošanā iesaistīto personu datu apstrādi, identificēšanu un uzskaiti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem un normatīvajiem aktiem par bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmu;
28.8.
projekta īstenošanas un maksājuma pieprasījumu sagatavošanas nolūkā saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā, veic pēcpārbaudi pakalpojuma sniedzēja un sadarbības partnera veiktajai šo noteikumu 26.  punktā minētajai pārbaudei attiecībā uz mērķa grupas personu atbilstību iesaistei pasākumos, apstrādājot pakalpojuma sniedzēja un sadarbības partnera iesniegtos šo noteikumu 26.  punktā minētos atbilstības pārbaudei nepieciešamos datus.
29.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
30.
Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
V.Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
31.
Finanšu atbalstu, ko finansējuma saņēmējs dotācijas veidā piešķir saimnieciskās darbības veicējam šo noteikumu 18.2.5. un 18.3.6. apakšpunktā paredzētajām izmaksām, sniedz saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par ES darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (ES Oficiālais Vēstnesis, 2023. gada 15. decembris, Nr. L 2023/2831) (turpmāk – regula 2023/2831) un Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regulu (EK) Nr. 717/2014 par Līguma par ES darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (ES Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 28. jūnijs, Nr. L 190) (turpmāk – regula 717/2014).
32.
Pieteikumu de minimis atbalsta saņemšanai saimnieciskās darbības veicējs iesniedz finansējuma saņēmējam. Pieteikumam saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību pievieno de minimis atbalsta sistēmā sagatavotās veidlapas izdruku vai norāda tās identifikācijas numuru.
33.
Pieņemot lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu, ko finansējuma saņēmējs dotācijas veidā piešķir saimnieciskās darbības veicējam šo noteikumu 18.2.5. un 18.3.6. apakšpunktā paredzētajām izmaksām, ievēro šādus nosacījumus:
33.1.
de minimis atbalstu piešķir:
33.1.1.
saskaņā ar regulu 2023/2831, ievērojot regulas 2023/2831 1. panta 1. punkta nosacījumus. Ja saimnieciskās darbības veicējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās regulas 2023/2831 1. panta 1. punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja saimnieciskās darbības veicējs nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar regulas 2023/2831 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem;
33.1.2.
saskaņā ar regulas 717/2014 1. panta 1. punkta nosacījumiem, ja saimnieciskās darbības veicējs nodrošina nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar regulas 717/2014 1. panta 2. un 3. punktu;  
33.2.
pirms de minimis atbalsta piešķiršanas finansējuma saņēmējs pārbauda:
33.2.1.
vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar attiecīgajā fiskālajā gadā, kā arī iepriekšējos divos fiskālajos gados piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz regulas 717/2014 3. panta 2.a  un 3. punktā  noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru, ja de minimis atbalstu piešķir saskaņā ar regulu  717/2014. Ja  atbalsts ir piešķirts saskaņā ar regulu 2023/2831, Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr.   1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (ES Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352) (turpmāk – regula 1408/2013) vai regulu 717/2014, papildus ievēro arī regulas 717/2014 5. panta 1. un 2. punktā vienam vienotam uzņēmumam noteikto maksimālo atbalsta summu;
33.2.2.
vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trijos gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz regulas  2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru, ja de minimis atbalstu piešķir saskaņā ar regulu  2023/2831. Ja  atbalsts ir piešķirts saskaņā ar regulu 2023/2831, regulu 1408/2013 vai regulu 717/2014, papildus ievēro arī regulas 2023/2831 5. panta 2. punktā vienam vienotam uzņēmumam noteikto maksimālo atbalsta summu;
33.2.3.
de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī. Viens vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst regulas 2023/2831 2. panta 2. punktā un regulas 717/2014 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem;
33.3.
de minimis atbalstu nepiešķir, ja saimnieciskās darbības veicējam ir ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, tam ir pasludināts maksātnespējas process vai tā saimnieciskā darbība ir izbeigta, vai arī tas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma uzsāktu maksātnespējas procedūru;
33.4.
saimnieciskās darbības veicējam šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst kumulēt ar komercdarbības atbalstu citu atbalsta programmu vai ad-hoc atbalsta projekta ietvaros, tai skaitā ar citu de minimis atbalstu, neatkarīgi no finansējuma avota.
34.
De minimis atbalsta uzskaiti un piešķiršanu veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Atbalsta sniedzējs (finansējuma saņēmējs) visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus glabā 10 gadus no dienas, kurā saskaņā ar šiem noteikumiem piešķirts pēdējais de minimis atbalsts, un de minimis atbalsta saņēmējs (saimnieciskās darbības veicējs) visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus glabā 10 gadus no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas.
35.
Lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu var pieņemt saskaņā ar regulas  2023/2831 7. panta 3. punktu un 8. pantu un regulas 717/2014 7. panta 4. punktu un 8. pantu atbilstoši šo regulu darbības termiņam.
36.
Par de minimis atbalsta piešķiršanas brīdi uzskata dienu, kad stājies spēkā lēmums par šo noteikumu 33. punktā minētā atbalsta piešķiršanu, un to nosaka atbilstoši normatīvajiem aktiem par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem.
37.
Ja tiek pārkāpti regulas 2023/2831 vai regulas  717/2014 nosacījumi, atbalsta saņēmējam (saimnieciskās darbības veicējam) ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam (finansējuma saņēmējam) projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds