Noteikumu projekts

21-TA-1737
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena “Energoefektivitātes uzlabošana” 1.2.1.2.i. investīcijas “Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē un pētniecības un attīstības aktivitātes (t.sk. bioekonomikā))” 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijas “Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē)” īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu un Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta ceturto daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna (turpmāk – ANM plāns) 1.2.1.2.i. investīcijas "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē un pētniecības un attīstības aktivitātes (t.sk. bioekonomikā)" 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcija “Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē)” (turpmāk – 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcija), kuru sniedz aizdevuma un kapitāla atlaides aizdevuma pamatsummas daļējai dzēšanai veidā (turpmāk – atbalsta programma), nosacījumus;
1.2.
kārtību, kādā īsteno atbalsta programmu;
1.3.
atbalsta programmai, tai skaitā kombinētā finanšu instrumentam pieejamo finansējumu;
1.4.
atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.5.
atbalsta uzskaiti, neatbalstāmās nozares un darbības.
2.
Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1.
sabiedrības "Altum"  aizdevums – akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība "Altum") izsniegts aizdevums, kas izsniegts šajos noteikumos noteiktajā kārtībā. Sabiedrības "Altum" aizdevums ir vismaz kapitāla atlaides apjomā;
2.2.
atbalsts – kombinētais finanšu instruments, kuru veido aizdevums un kapitāla atlaide aizdevuma pamatsummas daļējai dzēšanai, lai īstenotu projektu, kā arī finansējums neattiecināmo izmaksu segšanai;
2.3.
atbalsta saņēmējs:
2.3.1.
Latvijas Republikā reģistrēts sīkais (mikro), mazais vai vidējais komersants, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. pielikumā noteiktajam, vai lielais komersants, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 24. punktā noteiktajam un viena no komersanta darbības nozarēm ir apstrādes rūpniecība (Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā 2. redakcijas C sadaļa), vai
2.3.2.
ESKO – energoefektivitātes pakalpojuma sniedzējs (komersants), kas šo noteikumu 2.3.1. apakšpunktā noteiktajiem atbalsta saņēmējiem sniedz energoefektivitātes pakalpojumus saskaņā ar energoefektivitātes pakalpojuma līgumu;
2.3.3.
ir reģistrēts Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā;
2.3.4.
saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parāda, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru segšanai ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums, ir noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu vai noslēgts vienošanās līgums. Nosacījumu pārbauda līdz aizdevuma izsniegšanas uzsākšanai;
2.3.5.
kura ieguldījums atbalsta tā darbību saskaņā ar Eiropas Savienības mērķiem un Latvijas saistībām, kas attiecas uz zaļo un digitālo transformāciju, tostarp Eiropas Savienības mērķi līdz 2050. gadam panākt klimatneitralitāti;
2.4.
cits finansētājs – kredītiestāde, tās filiāle vai tās meitas sabiedrība, līzinga sabiedrība, kura ir tiesīga sniegt finanšu pakalpojumus Latvijas Republikā, ieguldījumu fonds, kas ir tiesīgs sniegts finanšu pakalpojumus Latvijas Republikā, starptautiska finanšu institūcija, piemēram, Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības banka, Eiropas Investīciju banka, Ziemeļu Investīciju banka, Eiropas Padomes attīstības banka, un, kas papildus šo noteikumu 2.1. apakšpunktā noteiktajam sabiedrības "Altum"  aizdevumam var izsniegt finansējumu projekta īstenošanai;
2.5.
kapitāla atlaide – finansējums dotācijas veidā cita finansētāja vai sabiedrības “Altum” sniegtā aizdevuma daļējai pamatsummas dzēšanai pēc energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanas, pārejas uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu darbu pabeigšanas, ja ir sasniegti šo noteikumu atbalsta saņēmējam noteiktie sasniedzami rādītāji;
2.6.
projekts – dokumentu, pakalpojumu un pasākumu kopums, kas aptver pieteikumu sabiedrībā "Altum" atbalsta rezervēšanai, pieteikumu atbalsta saņemšanai, energoefektivitātes paaugstināšanas un pārejas uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu darbus, bezemisiju transportlīdzekļu un autoelektroiekrāvēju ieviešanas pasākumus, un tiek pabeigts ar sasniedzamo rādītāju novērtējumu un kapitāla atlaides piemērošanu;
2.7.
saistītās personas – atbalsta saņēmēji, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. pielikuma 3. panta 3. punktā noteiktajai definīcijai.
3.
1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijas ietvaros sasniedzami šādi rādītāji:
3.1.
starpposma mērķi:
3.1.1.
aprēķinātais siltumnīcefekta gāzu samazinājums:
3.1.1.1.
līdz 2023. gada 31. decembrim - 2 623 CO2 ekvivalenta tonnas gadā;
3.1.1.2.
līdz 2024. gada 31. decembrim - 5 902 CO2 ekvivalenta tonnas gadā;
3.1.1.3.
līdz 2025. gada 31. decembrim - 9 837 CO2 ekvivalenta tonnas gadā;
3.1.2.
līdz 2023. gada 31. decembrim apstiprināti projekti, kuru kopsumma ir vismaz 20 000 000 euro;
3.2.
mērķi:
3.2.1.
līdz 2024. gada 31. decembrim apstiprināti projekti, kuru kopsumma ir vismaz 72 351 600 euro;
3.2.2.
līdz 2026. gada 31. augustam aprēķinātais siltumnīcefekta gāzu samazinājums -13 115 CO2 ekvivalenta tonnas gadā.
3.3.
papildus šo noteiktumu ietvaros līdz 2026. gada 31. augustam atbalstu saņēmušajos komersantos kopējie sasniedzamie rādītāji
3.3.1.
primārās enerģijas ietaupījums no energoefektivitātes pasākumiem atbalstu saņēmušiem komersantiem – 12 064 MWh/gadā;
3.3.2.
uzstādītā atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju jauda – 90 MW.
4.
1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijai pieejamais Atveseļošanās fonda finansējums ir  80 586 000 euro, tai skaitā:
4.1.
20 335 793 euro šo noteikumu 25. punktā noteikto darbību īstenošanai;
4.2.
32 838 546 euro šo noteikumu 37. punktā noteikto darbību īstenošanai;
4.3.
22 576 501 euro šo noteikumu 49. punktā noteikto darbību īstenošanai.
5.
Šo noteikumu 4. punktā minēto finansējumu sabiedrība "Altum" izmanto:
5.1.
atbalsta sniegšanai;
5.2.
1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijas administrēšanas un uzraudzības funkciju nodrošināšanai, kas nepārsniedz 6 % no 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijas kopējā finansējuma apmēra.
6.
Atveseļošanās fonda izmaksu deklarēšanas termiņš ir līdz 2026. gada 31. augustam.
7.
Par 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijas īstenošanu atbildīga Ekonomikas ministrija, kas slēdz līgumu ar sabiedrību "Altum" par šo noteikumu 4. punktā minētā finansējuma pārvaldīšanu, tā piešķiršanas, izlietošanas un uzraudzības kārtību.
8.
Sabiedrība "Altum" ievieš 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīciju un piešķir atbalstu saskaņā ar šo noteikumu nosacījumiem un līgumu, kas noslēgts ar Ekonomikas ministriju.
9.
Lai nodrošinātu papildu finansējumu 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijai, tajā skaitā šo noteikumu VII nodaļā noteikto izmaksu segšanai, sabiedrība "Altum" var piesaistīt valsts aizdevumu kredītlīnijas veidā un (vai) piesaistīt finansējumu tirgū, tai skaitā aizņemoties finansējumu no starptautiskajām finanšu institūcijām līdz 163 000 000 euro apmērā. Valsts aizdevuma atmaksas termiņš ir līdz 2049. gada 31. decembrim. Valsts aizdevumam nepiemēro riska likmi, un to nodrošina ar komercķīlu, sabiedrībai "Altum" ieķīlājot prasījuma tiesības un to nākamās sastāvdaļas kā lietu kopību, kas izrietēs no sabiedrības "Altum" izsniegtajiem aizdevumiem.
10.
Sākotnējos kredītriska zaudējumus no neatgūtajiem sabiedrības "Altum" aizdevumiem sedz no šo noteikumu 4. punktā minētā finansējuma līdz apjomam, kas noteikts procentuāli no kopējā izsniegtā atbalsta apmēra, balstoties uz sagaidāmo zaudējumu riska novērtējumu atbilstoši Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta trešajai daļai.
11.
Par atbalsta piešķiršanas dienu uzskatāma diena, kad sabiedrība “Altum” pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu, kurā ir noteikts atbalsta maksimālais apjoms.
12.
Atbalstu sabiedrība "Altum" sniedz, noslēdzot līgumu ar atbalsta saņēmēju par projekta īstenošanu. Līgumu slēdz ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim.
13.
Sabiedrība "Altum" nodrošina savlaicīgu datu ievadi Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā un šo noteikumu 3. punktā noteikto rādītāju uzskaiti.
II.Vispārīgi atbalsta piešķiršanas nosacījumi
14.
Atbalsts tiek sniegts projektu īstenošanai Latvijas Republikas teritorijā, kas:
14.1.
saistīti ar energoefektivitātes paaugstināšanu vai atjaunojamo energoresursu ieviešanu atbalsta saņēmēju pašpatēriņam, energoefektīvu iekārtu iegādi, bezemisiju transportlīdzekļu un autoelektroiekrāvēju ieviešanu, vai energoservisa pakalpojumu sniegšanu;
14.2.
nenodara būtisku kaitējumu saskaņā ar Eiropas Komisijas paziņojumu Tehniskie norādījumi par principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" piemērošanu saskaņā ar Atveseļošanas un noturības mehānisma regulu 2021/C58/01.
15.
Atbalstam ir stimulējoša ietekme un tas atbilst šādām Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā minētajām pazīmēm:
15.1.
atbalsta pieteikums sabiedrībā "Altum" ir iesniegts pirms darbu uzsākšanas projektā;
15.2.
ja projektam piesaista citu publisko finansējumu, darbu ar projektu var uzsākt tad, kad visās iestādēs, kur pretendē uz atbalstu, ir iesniegts pieteikums un ir pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu vai noslēgts līgums, ja atbalstu nepiešķir ar lēmumu, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktam.
16.
Atbalsta saņēmējs, piesakoties sabiedrības "Altum" aizdevumam, piesakās arī kapitāla atlaidei.
17.
Sabiedrības "Altum" aizdevuma projekta īstenošanai atmaksas termiņš ir līdz 20 gadiem. Maksimālais aizdevuma apmērs vienam atbalsta saņēmējam un ar to saistīto personu grupai ir 10 000 000 euro. Atmaksas uzsākšanu var atlikt līdz 18 mēnešiem.
18.
 Kapitāla atlaide vienam atbalsta saņēmējam un ar to saistīto personu grupai nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu apmēra, kuru piešķir aizdevuma pamatsummas daļējai dzēšanai, bet ne vairāk kā 2 000 000 euro.
19.
Sabiedrība "Altum" pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu, pamatojoties uz atbalsta saņēmēja iesniegtajiem dokumentiem, finansējot tikai tādas darbības, kuras sabiedrība "Altum" ir atzinusi par ekonomiski dzīvotspējīgām, tai skaitā, izvērtējot atbalsta saņēmēja projekta ilgtspēju,  nodrošinājuma pietiekamību un likviditāti, atbalsta saņēmēja esošo un nākotnes finanšu situāciju, zināšanu un pieredzes atbilstību, kā arī analizējot identificētos uzņēmējdarbības riskus.
20.
Sabiedrība "Altum" kapitāla atlaidi piemēro, pamatojoties uz sasniegtajiem rādītājiem projekta pabeigšanas rezultātā. Ja projekta ietvaros atbalsta saņēmējs nenodrošina noteikto rādītāju sasniegšanu, kapitāla atlaide netiek piemērota.
21.
Atbalstu nepiešķir Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunktā noteiktajām darbībām.
22.
Uz atbalstu nevar pretendēt komersanti, ja uz tiem attiecas kāds no Komisijas regulas Nr.  651/2014 1. panta 4. punkta nosacījumiem, tostarp projekta iesniedzējs ir grūtībās nonācis komersants atbilstoši Komisijas regulas Nr.  651/2014 2. panta 18. punkta nosacījumiem.
23.
1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijas ietvaros atbalstu nesniedz nozarēm:
23.1.
tabakas izstrādājumu ražošanai (Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā 2. redakcijas C sadaļas 12. nodaļa);
23.2.
kas noteiktas Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktā atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 8., 9., 10. un 11. punktā noteiktajām definīcijām.
24.
Atbalsta saņēmējs projekta īstenošanas laikā nodrošina vizuālās identitātes prasības Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021/241 (2021. gada 12. februāris), ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu noteiktajam, iekļaujot atsauci – "Atbalsta Eiropas Savienība – Jaunā Paaudze ES", saskaņā ar prasībām, kas ietvertas "Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda komunikācijas un dizaina vadlīnijas Eiropas Savienības fondu finansējuma saņēmējiem", kā arī atbilstoši publicitātes prasībām, kas noteiktas līgumā ar sabiedrību "Altum".
III.Atbalsts energoefektivitātes paaugstināšanai
25.
Atbalstu šo noteikumu 28. punktā noteikto izmaksu segšanai sniedz saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. pantu.
26.
Atbalstu piešķir šādām darbībām:
26.1.
rūpnieciskās ražošanas ēku un noliktavu energoefektivitāti paaugstinošu pārbūves vai atjaunošanas darbu veikšana;
26.2.
energoefektīvāku ražošanas iekārtu un ražošanas procesus nodrošinošo blakusprocesu iekārtu iegāde, lai aizstātu esošās ražošanas iekārtas un ražošanas procesus nodrošinošo blakusprocesu iekārtas;
26.3.
inženiersistēmu atjaunošana, pārbūve vai izveide ēkā, noliktavā vai ražošanas teritorijā;
26.4.
citiem energoefektivitāti paaugstinošiem pasākumiem;
26.5.
uzraudzības nodrošināšana.
27.
Atbalstu nepiešķir ieguldījumiem, kas norādīti Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. panta 2. punktā.
28.
Attiecināmās izmaksas ir šādas papildu ieguldījumu izmaksas, kas nepieciešamas, lai sasniegtu augstāku energoefektivitātes līmeni:
28.1.
būvdarbu veikšana rūpnieciskās ražošanas ēkas un noliktavas norobežojošajās konstrukcijās;
28.2.
rūpnieciskās ražošanas ēkas, noliktavas un ražošanas teritorijas inženiersistēmu atjaunošanas, pārbūves vai izveides izmaksas;
28.3.
energoefektīvāku ražošanas iekārtu iegādes izmaksas un ražošanas procesus nodrošinošo blakusprocesu iekārtu iegādes izmaksas, ja aizstāj esošās ražošanas iekārtas un ražošanas procesus nodrošinošo blakusprocesu iekārtas;
28.4.
energoefektīva apgaismojuma uzstādīšanas izmaksas;
28.5.
iekšējo un ārējo individuālo un lokālo siltumtīklu un aukstumapgādes sistēmu rekonstrukcijas izmaksas.
28.6.
projekta autoruzraudzības un būvuzraudzības izmaksas;
28.7.
būvlaukuma teritorijas sakārtošana;
28.8.
citi pasākumi, ja tie ir nepieciešami energoefektivitātes paaugstināšanai.
29.
Neattiecināmas ir šādas izmaksas:
29.1.
ēkas energosertifikāta, energoaudita, pārskata par ēkas energosertifikāta aprēķinos izmantotajām ievaddatu vērtībām sagatavošanas izmaksas;
29.2.
lietotu iekārtu iegādes izmaksas;
29.3.
līzinga maksājumi;
29.4.
nodokļu un nodevu maksājumi;
29.5.
teritorijas labiekārtošanas un apzaļumošanas izmaksas;
29.6.
jebkāda veida pārvietojamās tehnikas un transportlīdzekļu iegādes izmaksas;
29.7.
izmaksas, kas radušās, pamatojoties uz noslēgtu darba līgumu;
29.8.
projekta izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta ietvaros veiktajām darbībām, nav izmērāmas, samērīgas, pamatotas ar izdevumus apliecinošiem dokumentiem, un nav ievēroti saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principi;
29.9.
izmaksas, kas saistītas ar fosilos energoresursus izmantojošas iekārtas uzstādīšanu, modernizāciju vai nomaiņu pret citu fosilos energoresursus izmantojošu iekārtu.
30.
Kopējā atbalsta intensitāte nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. panta 4., 5. un 6. punktā noteiktās atbalsta intensitātes.
31.
Ja atbalsta saņēmējam ir īpašuma ilgtermiņa nomas vai lietojuma tiesības, vai apbūves tiesība uz nekustamo īpašumu, tai skaitā zemi, inženierbūvi, atjaunojamo ēku un noliktavu, kurā tiks veiktas projektā paredzētās darbības, tad īpašuma nomas, lietojuma tiesības vai apbūves tiesību nostiprina zemesgrāmatā līdz pirmā maksājuma pieprasījuma iesniegšanai sabiedrībā "Altum".
32.
Atbalstu drīkst piešķirt, ja atbalsta saņēmējam ir īpašumtiesības uz iekārtām, kuras projekta ietvaros plānots aizvietot ar energoefektīvākām.
33.
Īstenojot projektu, atbalsta saņēmējs nodrošina, ka:
33.1.
īstenojot šo noteikumu 26.1., 26.3 un 26.4. apakšpunktā minētās darbības, plānotais primārās enerģijas ietaupījums ir vismaz 50 %;
33.2.
īstenojot šo noteikumu 26.2. apakšpunktā minētās darbības, plānotais primārās enerģijas ietaupījums ir vismaz 25 %;
33.3.
uz katriem kapitāla atlaides 1 000 euro ir sasniegts siltumnīcefekta gāzu samazinājums gadā – 1 CO2 ekvivalenta tonnas; vai
33.4.
uz katriem kapitāla atlaides 5 000 euro ir sasniegts primārās enerģijas ietaupījums – 1 MWh/gadā;
33.5.
ir uzstādīti un darbojas elektroenerģijas un siltumenerģijas skaitītāji, lai nodrošinātu projekta rezultātu monitoringu;
33.6.
tiek uzkrāta informācija par darba vietām, kas veicina vides kvalitātes saglabāšanu vai atjaunošanu, jeb zaļajām darba vietām un preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumiem, kur integrētas prasības, kas iekļautas normatīvajā aktā par prasībām zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtību.
34.
Atbalstu var apvienot ar atbalstu vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, kas sniegts citā valsts atbalsta programmā vai projektā, tai skaitā pašvaldības atbalstu vai de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.  1407/2013, nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikta Komisijas regulas Nr.  651/2014 38. panta 4., 5. un 6. punktā, un ievērojot maksimāli pieļaujamo de minimis atbalsta apmēru, kas noteikts Komisijas regulas Nr.  1407/2013 3. panta 2. punktā. Visas attiecināmās izmaksas, kas pārsniedz Komisijas regulas Nr.  651/2014 38. panta 4., 5. un 6. punktā noteikto maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, finansējuma saņēmējs sedz no paša rīcībā esošajiem līdzekļiem, kas nav saistīti ar publisko atbalstu.
35.
Attiecināmās izmaksas var apvienot ar citu valsts atbalstu, ievērojot Komisijas regulas Nr.  651/2014 8. panta 4. punktā noteikto un nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikta Komisijas regulas Nr.  651/2014 38. panta 4., 5. un 6. punktā.
IV.Atbalsts atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju ieviešanai
36.
Atbalstu šo noteikumu 39. punktā noteikto izmaksu segšanai sniedz saskaņā ar Komisijas regulas Nr.  651/2014 41. pantu.
37.
Atbalstu piešķir šādām darbībām:
37.1.
saules elektroenerģiju ražojošo tehnoloģiju ieviešanai;
37.2.
vēja elektroenerģiju ražojošo tehnoloģiju ieviešanai;
37.3.
biomasas tehnoloģiju ieviešanai, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. panta 2. un 3. punktā noteiktos ierobežojumus.
38.
Atbalstu nepiešķir ieguldījumiem, kas norādīti Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. panta 3. un 4. punktā.
39.
Attiecināmas izmaksas ir:
39.1.
iekārtu iegāde un uzstādīšana;
39.2.
iekārtu pieslēgumu izveide;
39.3.
ar iekārtu uzstādīšanu saistītās būvniecības izmaksas.
40.
Projekta izmaksas ir attiecināmas, ja saražotā enerģija ir izmantota atbalsta saņēmēja pašpatēriņam. Šī apakšpunkta izpratnē par pašpatēriņu uzskatām vismaz 90 % no saražotās enerģijas izmantošana pašpatēriņam gada griezumā
41.
Atbalsta saņēmējam ir īpašumtiesības uz iekārtām, kuras projekta ietvaros plānots uzstādīt.
42.
Attiecināmās izmaksas ir papildu ieguldījumu izmaksas, kas nepieciešamas, lai veicinātu enerģijas ražošanu no atjaunojamiem resursiem:
42.1.
ja izmaksas ieguldījumiem enerģijas ražošanā no atjaunojamiem resursiem var izdalīt no kopējām ieguldījumu izmaksām kā atsevišķu ieguldījumu, attiecināmās izmaksas ir šīs ar atjaunojamo energoresursu enerģiju saistītās izmaksas;
42.2.
ja izmaksas ieguldījumiem enerģijas ražošanā no atjaunojamiem resursiem var izdalīt no kopējām ieguldījumu izmaksām kā atsevišķu ieguldījumu, attiecināmās izmaksas ir šīs ar atjaunojamo energoresursu enerģiju saistītās izmaksas;
42.3.
nelielām iekārtām, kurām nevar noteikt videi mazāk nekaitīgu ieguldījumu, jo ierobežota lieluma ražotņu nav, attiecināmās izmaksas ir kopējās ieguldījumu izmaksas, kas vajadzīgas, lai sasniegtu augstāku vides aizsardzības līmeni.
43.
Neattiecināmas ir šādas izmaksas:
43.1.
lietotu iekārtu iegādes izmaksas;
43.2.
līzinga maksājumi;
43.3.
nodokļu un nodevu maksājumi;
43.4.
teritorijas labiekārtošanas un apzaļumošanas izmaksas;
43.5.
jebkāda veida pārvietojamās tehnikas un transportlīdzekļu iegādes izmaksas;
43.6.
projekta izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta ietvaros veiktajām darbībām, nav izmērāmas, samērīgas, pamatotas ar izdevumus apliecinošiem dokumentiem, un nav ievēroti saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principi;
43.7.
izmaksas, kas nav tieši saistītas ar augstāka vides aizsardzības līmeņa sasniegšanu.
44.
Īstenojot projektu, atbalsta saņēmējs nodrošina, ka:
44.1.
plānotais primārās neatjaunojamās enerģijas ietaupījums ir vismaz 50 %;
44.2.
uz katriem kapitāla atlaides 5 634 euro ir sasniegts siltumnīcefekta gāzu samazinājums gadā – 1.0 CO2 ekvivalenta tonnas;
44.3.
uz katriem kapitāla atlaides 500 euro ir uzstādīta atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju jauda – 1.0 KW;
44.4.
biomasas tehnoloģiju ieviešanas gadījumā projekts atbilst 2018. gada 11. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu 29. pantā noteiktajiem kritērijiem un izmantojot šķeldu, tai jāatbilst siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījumam 80 %.
45.
Kopējā atbalsta intensitāte nepārsniedz Komisijas regulas Nr.  651/2014 41. panta 7. punktā noteiktās atbalsta intensitātes.
46.
Atbalstu var apvienot ar atbalstu vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, kas sniegts citā valsts atbalsta programmā vai projektā, tai skaitā pašvaldības atbalstu vai de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.  1407/2013, nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikta Komisijas regulas Nr.  651/2014 41. panta 7., 8. un 9. punktā, un ievērojot maksimāli pieļaujamo de minimis atbalsta apmēru, kas noteikts Komisijas regulas Nr.  1407/2013 3. panta 2. punktā. Visas attiecināmās izmaksas, kas pārsniedz Komisijas regulas Nr.  651/2014 41. panta 7., 8. un 9. punktā noteikto maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, finansējuma saņēmējs sedz no paša rīcībā esošajiem līdzekļiem, kas nav saistīti ar publisko atbalstu.
47.
Attiecināmās izmaksas var apvienot ar citu valsts atbalstu, ievērojot Komisijas regulas Nr.  651/2014 8. panta 4. punktā noteikto un nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikta Komisijas regulas Nr.  651/2014 41. panta 7., 8. un 9. punktā.
V.Atbalsts bezemisiju transportlīdzekļu un autoelektriekrāvēju iegādei
48.
Atbalstu šo noteikumu 49. punktā minēto izmaksu segšanai, kas veido projekta ietvaros radīto pamatlīdzekļu vērtību, sniedz saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 36. pantu.
49.
Atbalstu piešķir:
49.1.
jaunu transportlīdzekļu (M1 un N kategorijas atbilstoši automobiļu klasifikatoram) iegādei, kas pēc savas konstrukcijas par mehānisko dzinējspēku izmanto enerģiju no transportlīdzeklī glabātās elektroenerģijas un, kuru siltumnīcefekta gāzu emisijas ir 0 g CO2/km (turpmāk – elektromobilis);
49.2.
jaunu autoelektroiekrāvēju iegādei, kas pēc savas konstrukcijas par mehānisko dzinējspēku izmanto elektroenerģiju un, kuru siltumnīcefekta gāzu emisijas ir 0 g CO2/km (turpmāk – autoelektroiekrāvējs).
50.
Šo noteikumu izpratnē ar jaunu elektromobili saprot transportlīdzekli, kas iepriekš nav ticis reģistrēts Latvijas Republikā un, kura odometra rādījums reģistrācijas brīdī nepārsniedz 500 km.
51.
Atbalstu nepiešķir ieguldījumiem, kas norādīti Komisijas regulas Nr. 651/2014 36. panta 3. punktā.
52.
Attiecināmas ir šo noteikumu 49. punktā noteiktā elektromobiļa un autoelektroiekrāvēja iegādes izmaksas.
53.
Projekta izmaksas attiecināmas, ja atbalsta saņēmējs:
53.1.
kļūst par iegādātā elektromobiļa un autoelektroiekrāvēja īpašnieku;
53.2.
ir veicis šo noteikumu 49.1. apakšpunktā iegādātā transportlīdzekļa pastāvīgu reģistrāciju Latvijas Republikas teritorijā uz atbalsta saņēmēja vārda un atbalsta saņēmējs nodrošina, ka netiek veikti transportlīdzekļa tālāka pārdošana, mainīšana, kā rezultātā tiktu veikta īpašumtiesību maiņa četrus gadus;
53.3.
šo noteikumu 49.1. apakšpunktā noteiktās darbības īsteno Latvijas Republikas teritorijā un atbalsta gala saņēmējs nopirkto elektromobili reģistrē Latvijas Republikā.
54.
Lai pretendētu uz šo noteikumu 57. punktā noteikto atbalstu, atbalsta saņēmējs, kurš iegādājies šo noteikumu 49.1. apakšpunktā noteikto elektromobili, noraksta savā īpašumā esošu lietotu M1 un N kategorijas (atbilstoši automobiļu klasifikatoram) transportlīdzekli, kas ir vismaz pēdējos trīs gadus reģistrēts Latvijas Republikā, ar derīgu tehniskās apskates uzlīmi, nododot to apstrādes uzņēmumam.
55.
Atbalsta saņēmējs nodrošina šo noteikumu 49.1. apakšpunktā noteiktā transportlīdzekļa norakstīšanu, nododot to apstrādes uzņēmumam saskaņā ar Nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas likumu.
56.
Neattiecināmas izmaksas ir:
56.1.
līzinga maksājumi;
56.2.
nodokļu un nodevu maksājumi;
56.3.
transportlīdzekļa transportēšanas izmaksas līdz apstrādes uzņēmumam, transportlīdzekļa norakstīšanas, utilizācijas izmaksas;
56.4.
citas izmaksas, kas nav noteiktas kā attiecināmas.
57.
Maksimāli pieļaujamā kapitāla atlaide viena elektromobiļa vai autoelektroiekrāvēja iegādei ir 10 000 euro, vienlaikus ievērojot šo noteikumu 18. punktā noteiktos ierobežojumus.
58.
Kopējā atbalsta intensitāte nepārsniedz Komisijas regulas Nr.  651/2014 36. panta 6., 7. un 8. punktā noteiktās atbalsta intensitātes.
59.
Īstenojot projektu atbalsta saņēmējs nodrošina, ka uz katriem kapitāla atlaides 4 500 euro ir sasniegts siltumnīcefekta gāzu samazinājums gadā – 1.0 CO2 ekvivalenta tonnas.
VI.Atbalsts energoefektivitātes pakalpojuma (ESKO) sniegšanai
60.
Atbalstu piešķir ESKO saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. pantu vai 41. pantu.
61.
Atbalstu piešķir ieguldījumu veikšanai ESKO klientos, Latvijas Republikā reģistrētos apstrādes rūpniecības komersantos.
62.
Atbalstu piešķir šādām darbībām ESKO klientos saskaņā ar:
62.1.
Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. pantu inženiersistēmu atjaunošana, pārbūve vai izveide ēkā vai noliktavā;
62.2.
Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. pantu piešķir šādām darbībām:
62.2.1.
saules elektroenerģiju un siltumenerģijas ražojošo tehnoloģiju ieviešanai;
62.2.2.
vēja elektroenerģiju ražojošo tehnoloģiju ieviešanai;
62.2.3.
biomasas tehnoloģiju ieviešanai, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. panta 2. un 3. punktā noteiktos ierobežojumus.
63.
Attiecināmas ir šādas izmaksas saskaņā ar:
63.1.
Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. pantu:
63.1.1.
energoefektīva apgaismojuma uzstādīšanas izmaksas;
63.1.2.
energoefektīvāku iekārtu iegādes izmaksas, ja aizstāj esošās iekārtas;
63.1.3.
iekšējo un ārējo individuālo un lokālo siltumtīklu un aukstumapgādes sistēmu rekonstrukcijas izmaksas;
63.2.
Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. pantu:
63.2.1.
iekārtu iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
63.2.2.
iekārtu pieslēgumu izveides izmaksas;
63.2.3.
ar iekārtu uzstādīšanu saistītās būvniecības izmaksas.
64.
Projekta izmaksas ir attiecināmas, ja ESKO:
64.1.
ir noslēgusi energoservisa pakalpojuma līgumu;
64.2.
ir noformējusi īpašumtiesības uz iekārtām, kuras projekta ietvaros plānots uzstādīt atbilstoši energoservisa pakalpojuma līguma nosacījumiem.
65.
Attiecināmās izmaksas saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014 38. pantu ir papildu ieguldījumu izmaksas, kas nepieciešamas, lai sasniegtu augstāku energoefektivitātes līmeni. Ja izmaksas saistībā ar energoefektivitātes ieguldījumiem var izdalīt no kopējām ieguldījumu izmaksām kā atsevišķu ieguldījumu, šīs ar energoefektivitāti saistītās izmaksas ir uzskatāmas par attiecināmajām izmaksām. Visos pārējos gadījumos izmaksas saistībā ar energoefektivitātes ieguldījumiem nosaka, salīdzinot ar līdzīgu, mazāk energoefektīvu ieguldījumu, kāda īstenošana būtu ticama situācijā bez atbalsta. Attiecināmās izmaksas veido starpība starp abu ieguldījumu izmaksām, kas raksturo ar energoefektivitāti saistītās izmaksas.
66.
Attiecināmās izmaksas saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014 41. pantu ir papildu ieguldījumu izmaksas, kas nepieciešamas, lai veicinātu enerģijas ražošanu no atjaunojamiem resursiem:
66.1.
ja izmaksas ieguldījumiem enerģijas ražošanā no atjaunojamiem resursiem var izdalīt no kopējām ieguldījumu izmaksām kā atsevišķu ieguldījumu, attiecināmās izmaksas ir šīs ar atjaunojamo energoresursu enerģiju saistītās izmaksas;
66.2.
ja izmaksas ieguldījumiem enerģijas ražošanā no atjaunojamiem resursiem var izdalīt no kopējām ieguldījumu izmaksām kā atsevišķu ieguldījumu, attiecināmās izmaksas ir šīs ar atjaunojamo energoresursu enerģiju saistītās izmaksas;
66.3.
nelielām iekārtām, kurām nevar noteikt videi mazāk nekaitīgu ieguldījumu, jo ierobežota lieluma ražotņu nav, attiecināmās izmaksas ir kopējās ieguldījumu izmaksas, kas vajadzīgas, lai sasniegtu augstāku vides aizsardzības līmeni.
67.
Neattiecināmas ir šādas izmaksas:
67.1.
līzinga maksājumi;
67.2.
nodokļu un nodevu maksājumi.
68.
Šo noteikumu 63.1. apakšpunktā noteikto attiecināmo izmaksu kopējā atbalsta intensitāte nepārsniedz Komisijas regulas Nr.  651/2014 38. panta 4., 5. un 6. punktā noteiktās atbalsta intensitātes.
69.
Šo noteikumu 63.2. apakšpunktā noteikto attiecināmo izmaksu kopējā atbalsta intensitāte nepārsniedz Komisijas regulas Nr.  651/2014 41. panta 7. punktā noteiktās atbalsta intensitātes.
70.
Īstenojot projektu atbalsta saņēmējs nodrošina, ka:
70.1.
īstenojot darbības saskaņā ar šo noteikumu 62.1. apakšpunktu:
70.1.1.
plānotais primārās enerģijas ietaupījums pasākumā ir vismaz 50 %;
70.1.2.
uz katriem kapitāla atlaides 1 000 euro ir sasniegts siltumnīcefekta gāzu samazinājums gadā – 1 CO2 ekvivalenta tonnas; vai
70.1.3.
uz katriem kapitāla atlaides 5 000 euro ir sasniegts primārās enerģijas ietaupījums – 1 MWh/gadā;
70.1.4.
ir uzstādīti un darbojas elektroenerģijas un siltumenerģijas skaitītāji, lai nodrošinātu projekta rezultātu monitoringu;
70.1.5.
tiek uzkrāta informācija par darba vietām, kas veicina vides kvalitātes saglabāšanu vai atjaunošanu jeb zaļajām darba vietām un preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumiem, kur integrētas prasības, kas iekļautas normatīvajā aktā par prasībām zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtību;
70.2.
īstenojot darbības saskaņā ar šo noteikumu 63.2. apakšpunktu:
70.2.1.
plānotais primārās neatjaunojamās enerģijas ietaupījums pasākumā ir vismaz 50 %;
70.2.2.
uz katriem kapitāla atlaides 5 634 euro ir sasniegts siltumnīcefekta gāzu samazinājums gadā – 1.0 CO2 ekvivalenta tonnas;
70.2.3.
uz katriem kapitāla atlaides 500 euro ir uzstādīta atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju jauda – 1.0 KW;
70.2.4.
biomasas tehnoloģiju ieviešanas gadījumā projekts atbilst 2018. gada 11. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu 29.pantā noteiktajiem kritērijiem un izmantojot šķeldu, tai jāatbilst siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījumam 80 %.
71.
Energoefektivitātes pakalpojumu sniedzēji energoefektivitātes pasākumu īstenošanai sabiedrībā "Altum" iesniedz aprēķinus, kas pamato, ka aizdevuma atmaksa tiks veikta no energoefektivitātes pakalpojumu sniedzēju klientu maksājumiem, kas tiek veikti no ietaupītajiem finanšu resursiem, īstenojot energoefektivitātes pasākumus (ja attiecināms).
72.
Atbalstu, kas sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr.  651/2014 38. pantu, var apvienot ar atbalstu vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, kas sniegts citā valsts atbalsta programmā vai projektā, tai skaitā pašvaldības atbalstu vai de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.  1407/2013, nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikta Komisijas regulas Nr.  651/2014 38. panta 4., 5. un 6. punktā, un ievērojot maksimāli pieļaujamo de minimis atbalsta apmēru, kas noteikts Komisijas regulas Nr.  1407/2013 3. panta 2. punktā. Visas attiecināmās izmaksas, kas pārsniedz Komisijas regulas Nr.  651/2014 38. panta 4., 5. un 6. punktā noteikto maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, finansējuma saņēmējs sedz no paša rīcībā esošajiem līdzekļiem, kas nav saistīti ar publisko atbalstu.
73.
Šo noteikumu 63.1. apakšpunktā noteiktās attiecināmās izmaksas var apvienot ar citu valsts atbalstu, ievērojot Komisijas regulas Nr.  651/2014 8. panta 4. punktā noteikto un nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikta Komisijas regulas Nr.  651/2014 38. panta 4., 5. un 6. punktā.
74.
Atbalstu, kas sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr.  651/2014 41. pantu, var apvienot ar atbalstu vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, kas sniegts citā valsts atbalsta programmā vai projektā, tai skaitā pašvaldības atbalstu vai de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.  1407/2013, nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikta Komisijas regulas Nr.  651/2014 41. panta 7., 8. un 9. punktā, un ievērojot maksimāli pieļaujamo de minimis atbalsta apmēru, kas noteikts Komisijas regulas Nr.  1407/2013 3. panta 2. punktā. Visas attiecināmās izmaksas, kas pārsniedz Komisijas regulas Nr.  651/2014 41. panta 7., 8. un 9. punktā noteikto maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, finansējuma saņēmējs sedz no paša rīcībā esošajiem līdzekļiem, kas nav saistīti ar publisko atbalstu.
75.
Šo noteikumu 63.2. apakšpunktā noteiktās attiecināmās izmaksas var apvienot ar citu valsts atbalstu, ievērojot Komisijas regulas Nr.  651/2014 8. panta 4. punktā noteikto un nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikta Komisijas regulas Nr.  651/2014 41. panta 7., 8. un 9. punktā.
VII.Atbalsts neattiecināmo izmaksu segšanai
76.
Sabiedrība "Altum" šo noteikumu 9. punktā minēto finansējumu izmanto projekta īstenošanai nepieciešamo neattiecināmo izmaksu finansēšanai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulu (ES) Nr. 1300/2013 par Kohēzijas fondu un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 1080/2006, 2. panta 2. punktā, Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. un 3. punktā un Komisijas regulu Nr. 1407/2013.
77.
Atbalstu sniedz aizdevuma veidā.
78.
Atbalsts neattiecināmo izmaksu segšanai tiek piešķirts, lai finansētu projekta ietvaros radušās nodokļu un nodevu izmaksas.
79.
Finansējuma saņemšanai atbalsta saņēmējs piesakās vienlaikus ar šo noteikumu 82. punktā noteikto pieteikumu.
80.
Atbalstu nesniedz darbībām un nozarēm, kas noteiktas Komisijas regulas Nr.  1407/2013 1. panta 1. punktā.
81.
Šo noteikumu ietvaros piešķirto atbalstu:
81.1.
var apvienot ar citu de minimis saņemto atbalstu, nepārsniedzot Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo apmēru attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados – apmēru viena vienota uzņēmuma līmenī;
81.2.
par tām pašām attiecināmajām izmaksām var apvienot ar citas atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta ietvaros saņemto atbalstu, ja kopējā atbalsta intensitāte nepārsniedz Komisijas regulā Nr. 651/2014 vai Eiropas Komisijas apstiprinātajā atbalsta programmā, vai individuālajā atbalsta projektā noteikto maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti.
VIII.Atbalsta piešķiršanas, izmaksas kārtība un nosacījumi
82.
Piesakoties šo noteikumu noteiktajam atbalstam, atbalsta saņēmējs sabiedrībā "Altum" iesniedz:
82.1.
pieteikumu atbalsta rezervēšanai;
82.2.
informāciju par iepriekš saņemto atbalstu ieguldījumu projektiem un saņemto de minimis atbalstu, kā arī informāciju par citu atbalsta programmu vai individuālo atbalsta projektu ietvaros iesniegtajiem pieteikumiem atbalsta saņemšanai sākotnējiem ieguldījumiem, par kuriem atbildīgā institūcija vēl nav pieņēmusi lēmumu;
82.3.
iesniedz citu sabiedrības "Altum" pieprasīto informāciju.
83.
Plānojot īstenot šo noteikumu 26. un 37. punktā noteiktās atbalstāmās darbības, līdz ar šo noteikumu 82. punktā noteikto, sabiedrībā "Altum":
83.1.
sīkais (mikro), mazais vai vidējais komersants iesniedz:
83.1.1.
ēkas energosertifikātu (ja nav iesniegts Būvniecības informācijas sistēmā (turpmāk- BIS)), ko izstrādājis neatkarīgs eksperts ēku energoefektivitātes jomā. Energosertifikātam pievieno neatkarīga eksperta ēku energoefektivitātes jomā izstrādātu pārskatu, vai
83.1.2.
ja komersants atbilst lielā elektroenerģijas patērētājam nosacījumiem saskaņā ar Energoefektivitātes likuma 12. panta pirmās daļas nosacījumiem, iesniedz apliecinājumu par rūpnieciskā energoaudita, kurš reģistrēts BIS Energopārskatu reģistrā, vai par energopārvaldības sistēmas ieviešanu;
83.2.
lielais komersants, kas atbilst Energoefektivitātes likuma 10. panta pirmās daļas nosacījumiem, iesniedz apliecinājumu par rūpnieciskā energoaudita, kurš reģistrēts BIS Energopārskatu reģistrā, vai energopārvaldības sistēmas, vai par vides pārvaldības sistēmas ar papildinājumu ieviešanu.
84.
Plānojot īstenot šo noteikumu 49.1. apakšpunktā noteiktā transportlīdzekļa iegādi, papildus šo noteikumu 82. punktā noteiktajam, sabiedrībā "Altum" iesniedz plānoto elektromobiļu raksturojumu atbilstoši šo noteikumu 1. pielikumu.
85.
Sabiedrība "Altum" kapitāla atlaides rezervēšanai:
85.1.
izvērtē šo noteikumu 82., 83. un 84. punktā atbalsta saņēmēja iesniegtos dokumentus un pārbauda:
85.1.1.
izmaksu atbilstību 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijas attiecināmajām izmaksām;
85.1.2.
plānotā primārās enerģijas ietaupījuma atbilstību šo noteikumu 33.1. un 33.2. apakšpunktā noteiktajam (ja attiecināms);
85.1.3.
plānotā primārās neatjaunojamās enerģijas ietaupījuma atbilstību šo noteikumu 44.1. apakšpunktā noteiktajam (ja attiecināms);
85.2.
pieņem sākotnējo atzinumu par atbalsta rezervēšanu projekta īstenošanai un kapitāla atlaides iespējamo maksimālo apmēru, un informē par to atbalsta saņēmēju.
86.
Atbalsta saņēmējam ir pienākums 6 mēnešu laikā no šo noteikumu 85.2. apakšpunktā minētā lēmuma pieņemšanas dienas noslēgt līgumu ar sabiedrību "Altum" par aizdevuma saņemšanu projekta īstenošanai.
87.
Šo noteikumu 85.2. apakšpunktā minēto sākotnējo atzinumu un kapitāla atlaides  rezervāciju nevar uzskatīt par lēmumu par atbalsta piešķiršanu. Tas nedod atbalsta saņēmējam pieprasīt atbalstu no sabiedrības "Altum" un nerada pienākumu sabiedrībai "Altum" piešķirt atbalstu, ja netiek izpildīti šajos noteikumos noteiktie nosacījumi atbalsta saņemšanai.
88.
Sabiedrība "Altum" lēmumu par kapitāla atlaides attiecināšanu pieņem, ņemot vērā maksimālo kapitāla atlaides apjomu un faktisko veikto projekta attiecināmo izmaksu apjomu, un pamatojoties uz šādiem nosacījumiem:
88.1.
energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumi ir pabeigti, ēka ir nodota ekspluatācijā (ja attiecināms), iegādātas un uzstādītas šo noteikumu 26.2. apakšpunktā noteiktās iekārtas (ja attiecināms) un atbalsta saņēmējs ir iesniedzis sabiedrībā "Altum":
88.1.1.
ēkas pagaidu energosertifikātu;
88.1.2.
pārskatu par pasākuma ietvaros sasniegtajiem rādītājiem;
88.1.3.
citus nepieciešamos pamatojošos dokumentus;
88.2.
bezemisiju transportlīdzeklis vai autoelektroiekrāvējs ir iegādāts un reģistrēts uz atbalsta saņēmēju (ja attiecināms) un atbalsta saņēmējs ir iesniedzis sabiedrībā "Altum":
88.2.1.
pirkuma līgumu un transportlīdzekļa apmaksas dokumentus par šo noteikumu 49. punktā minētā elektromobiļa vai autoelektroiekrāvēja iegādi;
88.2.2.
pārskatu ar iegādātā un norakstāmā elektromobiļa raksturojumu saskaņā ar šo noteikumu 2. pielikumu;
88.2.3.
informāciju par norakstīto, nododot apstrādes uzņēmumam, transportlīdzekļu skaitu, un pievieno pamatojošo dokumentus (apstrādes uzņēmumu izsniegtos transportlīdzekļa likvidācijas sertifikātus);
88.2.4.
citus nepieciešamos pamatojošos dokumentus;
88.3.
atjaunojamo energoresursu tehnoloģijas ir uzstādītas un darbojas (ja attiecināms).
89.
Sabiedrība "Altum" kapitāla atlaidi attiecina daļai no sabiedrība "Altum" izsniegtā aizdevuma, piešķirtās kapitāla atlaides apmērā samazinot atmaksājamo aizdevuma pamatsummu.
90.
Projektu īsteno un atbalsta saņēmējs visus dokumentus, kas apliecina projekta īstenošanas pabeigšanu un visu uzņemto saistību izpildi iesniedz sabiedrībā "Altum" ne vēlāk kā līdz 2026. gada 1. jūnijam.
91.
Atbalsta saņēmējam ir pienākums ziņot sabiedrībai "Altum" par projektā norādītajiem un sasniegtajiem mērķiem arī gadījumā, ja šo noteikumu ietvaros netiek attiecināta kapitāla atlaide.
IX.Subsīdijas ekvivalenta aprēķināšana un atbalsta uzskaite
92.
Atbalstam subsīdijas ekvivalentu aprēķina un nosaka, summējot attiecīgās piešķirtā atbalsta daļas:
92.1.
sabiedrības "Altum" aizdevumam, kas ir vienāds ar kapitāla atlaidi, vai tā daļai, kas ir kapitāla atlaides apjomā, subsīdijas ekvivalents ir vienāds ar saimnieciskās darbības veicējam piešķirtā sabiedrības "Altum" aizdevuma apmēru;
92.2.
sabiedrības "Altum" aizdevumam, kas pārsniedz kapitāla atlaides apjomu, subsīdijas ekvivalentu aprēķina kopā par visu atbalsta periodu, faktiski piemērojamo procentu summu atskaitot no procentu summas, kura jāmaksā saskaņā ar Eiropas Komisijas konkrētajam periodam noteikto bāzes likmi (bāzes un risku likmes publicētas Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta tīmekļvietnē), kā arī riska likmi, kuras procentuālais apmērs tiek noteikts atbilstoši sabiedrības "Altum" izsniegtajam aizdevuma saņēmēja reitingam un piedāvātajam nodrošinājumam.
93.
Sabiedrība "Altum":
93.1.
nodrošina informācijas uzskaiti par sniegto finansējumu un glabā to 10 gadus no dienas, kad šo noteikumu ietvaros ir piešķirts pēdējais atbalsts atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 12. pantam un Komisijas regulas Nr. 1407/2013 6. panta 4. punktam, un informāciju pēc pieprasījuma iesniedz Ekonomikas ministrijai, revīzijas iestādei vai  Eiropas Komisijā;
93.2.
nodrošina komercdarbības atbalsta nosacījumu uzraudzību;
93.3.
informāciju par izsniegto atbalstu publicē atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. un 4. punktā noteiktajām publicitātes pasākumu prasībām atbilstoši normatīvajam aktam par kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības;
93.4.
publicē savā tīmekļvietnē visu to komersantu, kuri šo noteikumu ietvaros ir saņēmuši aizdevumu, sarakstu, kurā norāda komersantam sabiedrības "Altum" piešķirtā aizdevuma un kapitāla atlaides apmēru;
93.5.
pārliecinās, ka sniedzot atbalstu, saimnieciskās darbības veicējam netiek piešķirts dubultfinansējums par vienām un tām pašām attiecināmām izmaksām.
94.
Atbalsta saņēmējs:
94.1.
nodrošina informācijas uzskaiti par sniegto finansējumu un glabā to 10 gadus no dienas, kad ir piešķirts atbalsts atbilstoši Komisijas regulai Nr. 651/2014 Komisijas regulai Nr. 1407/2013, un informāciju pēc pieprasījuma iesniedz Eiropas Komisijā;
94.2.
atbalsta pieteikumā aizdevumam pamato un projekta īstenošanas laikā nodrošina darbības vai izmaksu nošķiršanu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktu, ja tas vienlaikus darbojas saskaņā ar šiem noteikumiem atbalstāmajās un neatbalstāmajās nozarēs un darbībās.
95.
Ja tiek konstatēts Komisijas regulas Nr. 1407/2013 prasību pārkāpums, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt valsts atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem, kuru likmi publicē Eiropas Komisija saskaņā ar Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (turpmāk – Komisijas regula Nr. 794/2004), 10. pantu, tiem pieskaitot 100 bāzes punktus, no dienas, kad valsts atbalsts tika izmaksāts finansējuma saņēmējam, līdz tā atgūšanas dienai, ievērojot Komisijas regulas Nr. 794/2004 11. pantā noteikto procentu likmes piemērošanas metodi.
96.
Ja tiek konstatēts Komisijas regulas Nr.  651/2014 prasību pārkāpums, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt valsts atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem, kuru likmi publicē Eiropas Komisija saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 794/2004 10. pantu, tiem pieskaitot 100 bāzes punktus, no dienas, kad valsts atbalsts tika izmaksāts finansējuma saņēmējam, līdz tā atgūšanas dienai, ievērojot Komisijas regulas Nr. 794/2004 11. pantā noteikto procentu likmes piemērošanas metodi.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
1.
pielikums
Ministru kabineta
[21-TA-1737 Dt]
noteikumiem Nr.
[21-TA-1737 Nr]
Iegādei plānoto elektromobiļu raksturojums
2.
pielikums
Ministru kabineta
[21-TA-1737 Dt]
noteikumiem Nr.
[21-TA-1737 Nr]
Iegādātā un norakstītā transportlīdzekļa raksturojums