Noteikumi

25-TA-274
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Prasmju attīstīšana viedās specializācijas,  industriālās pārejas un uzņēmējdarbības veicināšanai” 1.1.2.1. pasākuma "RIS3 industriālās prasmes" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Prasmju attīstīšana viedās specializācijas,  industriālās pārejas un uzņēmējdarbības veicināšanai” 1.1.2.1. pasākuma "RIS3 industriālās prasmes" (turpmāk – pasākums) pirmās kārtas projektu iesniegumu atlasi;
1.2.
pasākuma pirmās kārtas mērķi;
1.3.
pasākuma pirmajai kārtai plānoto un pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un projekta sadarbības partnerim;
1.5.
atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus; 
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību;
1.7.
pasākuma pirmās kārtas projekta īstenošanas nosacījumus.
2.
Noteikumos ir lietoti šādi termini:
2.1.
akadēmiskais personāls – Latvijas augstskolā akadēmiskajos amatos ievēlētas personas, kā arī akadēmiskajos amatos neievēlētas personas (viesprofesori, asociētie viesprofesori, viesdocenti vai vieslektori), kuru docētajos studiju kursos paredzētas tēmas, kas saistītas ar augsta līmeņa kiberdrošības prasmju attīstību;
2.2.
ar saimniecisko darbību nesaistīts projekts – projekts, kas atbilst šādiem kritērijiem:
2.2.1.
projektu īsteno Latvijas Republikas zinātnisko institūciju reģistrā reģistrēta zinātniskā institūcija, kas atbilst šo noteikumu 2.7. apakšpunktā minētajai pētniecības organizācijas definīcijai;
2.2.2.
projektā īsteno darbības, kurām nav saimnieciska rakstura un kas atbilst šo noteikumu 2.3. apakšpunktam;
2.3.
darbība, kurai nav saimnieciska rakstura, – pētniecības organizācijas pamatdarbība, kura neietilpst Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1.punktā noteiktajā darbības jomā un kuras izpausmes veidi ir šādi:
2.3.1.
 publiska izglītība, kuras mērķis ir vairot un uzlabot cilvēkresursu prasmes un kas tiek nodrošināta valsts izglītības sistēmas ietvaros un galvenokārt vai pilnībā ir valsts finansēta un uzraudzīta;
2.3.2.
 neatkarīga pētniecība un izstrāde ar mērķi iegūt vairāk zināšanu un labāku izpratni, tostarp īstenota kopīga pētniecība un izstrāde, pētniecības organizācijai iesaistoties efektīvā sadarbībā;
2.3.3.
 pētniecības rezultātu izplatīšana bez ekskluzivitātes un diskriminēšanas, tai skaitā izmantojot mācīšanu, brīvas piekļuves datubāzes, atklātas publikācijas vai atklātā pirmkoda programmatūru;
2.3.4.
 zinātības un tehnoloģiju pārneses darbības, ja:
2.3.4.1.
zinātības un tehnoloģiju pārneses darbības veic pētniecības organizācija, pētniecības organizācijas nodaļa vai pētniecības organizācijas meitas uzņēmums (tāda komercsabiedrība, kurā mātes uzņēmuma līdzdalības daļa pārsniedz 50 procentu vai kurā mātes uzņēmumam ir balsu vairākums un kura atbilst šo noteikumu 2.7.apakšpunktā minētajai pētniecības organizācijas definīcijai), vai pētniecības organizācija kopīgi ar citām pētniecības organizācijām, vai pētniecības organizācija kopīgi ar trešajām pusēm, atklātā konkursā noslēdzot līgumus par noteiktiem pakalpojumiem;
2.3.4.2.
 visa peļņa no šādām darbībām tiek atkal ieguldīta pētniecības organizācijas pamatdarbībās;
2.4.
 doktoranti – doktora studiju programmās studējošie un zinātnes doktora grāda pretendenti;
2.5.
doktorantūras grants – mērķēts finansējums doktoranta pētniecības veikšanai, kas saistīta ar doktorantūras studiju procesa, promocijas darba vai doktora teorētiskā pētījuma un mākslinieciskās jaunrades darba sekmīgu izstrādi;
2.6.
efektīva sadarbība – sadarbība, kas atbilst Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), 2. panta 90. punktā sniegtajai definīcijai;
2.7.
 pētniecības organizācija – pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punktā sniegtajai definīcijai;
2.8.
projekta dzīves cikls – periods, kas aptver laiku no projekta darbību uzsākšanas līdz vismaz pieciem gadiem pēc projekta noslēguma maksājuma veikšanas vai projektā iegādātā aprīkojuma lietderīgās lietošanas laikposma beigām, ja tas ir garāks par pieciem gadiem pēc projekta noslēguma maksājuma veikšanas;
2.9.
uzņēmumi – Latvijas Republikas Komercreģistrā reģistrēti saimnieciskās darbības veicēji;
2.10.
zinātnes universitāte – nacionāla līmeņa zinātnes, izglītības un kultūras institūcija, kura atbilstoši augstākās izglītības standartiem īsteno trīs augstākās izglītības līmeņu studiju programmas – bakalaura, maģistra un doktora studiju programmas.
3.
Pasākuma pirmās kārtas mērķis ir stiprināt kiberdrošības zināšanu kapacitāti valsts izglītības sistēmas ietvaros, akadēmisko un pētniecības izcilību Latvijā, lai  veicinātu augsta līmeņa digitālo prasmju īpatsvara pieaugumu valsts drošības stiprināšanai, pētniecības attīstībai un uzņēmējdarbības veicināšanai kiberdrošības jomā.
4.
Pasākuma pirmās kārtas mērķa grupa ir augstākās izglītības un zinātnes institūcijas, akadēmiskais personāls, studējošie, publiskajās iestādēs, organizācijās un uzņēmumos nodarbinātie kiberdrošības un mākslīgā intelekta tehnoloģiju jomā. 
5.
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 9 800 000 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 8 330 000 euro  un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 470 000 euro.
6.
Maksimālais attiecināmais ERAF finansējuma apmērs ir 85 procenti no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
7.
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros līdz 2029.gada 31.decembrim ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji un to vērtības:
7.1.
rezultāta rādītāji attiecībā uz mazo un vidējo uzņēmumu nodarbināto iesaisti mācībās, kas saistītas ar augsta līmeņa kiberdrošības un mākslīgā intelekta tehnoloģiju prasmju apguvi:
7.1.1.
 mazo un vidējo uzņēmumu (mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju) nodarbināto dalībnieku skaits, kuri pabeidz mācības prasmju attīstīšanai gudras specializācijas, rūpniecības pārejas un uzņēmējdarbības jomā – 390 personas;
 
7.1.2.
mazie un vidējie uzņēmumi, kas investē prasmēs pārdomātai specializācijai, industriālajai pārejai un uzņēmējdarbības veicināšanai – 128;
7.1.3.
publisko atbalstu papildinošās privātās investīcijas (tai skaitā: granti, finanšu instrumenti) – 522 495 euro;
 
7.2.
nacionālie rādītāji:
 
7.2.1.
izveidota, licencēta un akreditēta viena maģistra studiju programma ar specializāciju kiberdrošības un mākslīgā intelekta tehnoloģiju izmantošanā;
 
7.2.2.
unikālo personu skaits, kuras līdz 2029.gada 30.novembrim ir ieguvušas maģistra grādu šo noteikumu 7.2.1. apakšpunktā minētajā maģistra studiju programmā – 40 personas;
 
7.2.3.
akadēmiskais personāls, kas ir pilnveidojis kompetences un kvalifikāciju kiberdrošības un mākslīgā intelekta tehnoloģiju jomā – vismaz 12 personas;
 
7.2.4.
profesūras tenūras amata vietas kiberdrošības un mākslīgā intelekta tehnoloģiju jomā, kuru darbību zinātnes universitātes nodrošina vismaz sešus gadus no izveidošanas dienas - 4;  
7.2.5.
tenūras profesoriem piesaistīto doktorantu skaits – 12 doktoranti;
 
7.2.6.
izstrādātas profesionālās kvalifikācijas prasības atbilstošas profesionālās kvalifikācijas iegūšanai kiberdrošības un mākslīgā intelekta tehnoloģiju jomā - 1.
 
8.
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris uzkrāj šādus RIS3 rādītājus RIS3 jomā “Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas”:
 
8.1.
pētniecības un attīstības (turpmāk – P&A) izdevumu apjoms – publiskais finansējums (euro);
8.2.
iekšējais P&A personāls (skaits):
8.2.1.
doktora grāda ieguvēji;
8.2.2.
doktoranti un doktora grāda pretendenti;
8.3.
iekšējais P&A personāls (pilna laika ekvivalents):
8.3.1.
doktora grāda ieguvēji;
8.3.2.
doktoranti un doktora grāda pretendenti;
8.4.
piesaistītais ārvalstu finansējums (euro) (no starptautiskām pētniecības programmām vai no ārvalstu partneriem) pētniecībai;
8.5.
publikācijas WoS un SCOPUS (skaits).
9.
Pasākuma pirmo kārtu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
10.
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros atbalstu piešķir granta veidā.
11.
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
12.
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros tiek atbalstīts ar saimniecisku darbību nesaistīts projekts. Ja īstenojot ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu, tiek secināts, ka tas ir ar saimniecisku darbību saistīts projekts un atbalsts tam kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, projekta iesniedzējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
II.Prasības projekta iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un projekta sadarbības partnerim
13.
Projekta iesniedzējs pasākuma pirmās kārtas ietvaros ir zinātnes universitāte - Latvijas Universitāte, kas pēc tam, kad ir apstiprināts projekta iesniegums, ir finansējuma saņēmējs.
14.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanā iesaista sadarbības partneri, zinātnes universitāti  - Rīgas Tehnisko universitāti.
15.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un uzaicinājumā noteiktajā termiņā iesniedz to  sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas elektronisko vidi,  pievienojot:
15.1.
ar šo noteikumu 14.punktā  norādīto sadarbības partneri parakstītu nodomu protokolu par sadarbību projektā;
15.2.
projekta iesniedzēja un sadarbības partnera akadēmiskā personāla profesionālās kompetences un kvalifikācijas pilnveides plānu;
15.3.
profesūras tenūras amata vietu kiberdrošības un mākslīgā intelekta tehnoloģiju jomā izveides plānu projekta iesniedzēja un sadarbības partnera zinātnes universitātē;
15.4.
ar Izglītības un zinātnes ministriju saskaņotu finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera kopīgās maģistra studiju programmas izstrādes, licencēšanas, akreditācijas un īstenošanas plānu.
16.
Projekta iesniedzējs projekta iesniegumā iekļauj informāciju par:
16.1.
mācību piedāvājuma izveides un īstenošanas kārtību organizāciju un uzņēmumu nodarbinātajiem un mācību dalībnieku iesaistes risinājumu;
16.2.
projekta iekšējo vadības un kontroles sistēmu, lai nodrošinātu sekmīgu projekta īstenošanu, mērķu sasniegšanu un projektam piešķirto līdzekļu lietderīgu un efektīvu izlietošanu, tai skaitā nodalot funkcijas, kuras finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris pilda projekta īstenošanā, no iestādes pamatfunkcijām un aprakstot, kādas darbības un uzraudzības instrumenti ir plānoti vai ieviesti projekta iesniedzēja iestādē šādos procesos: 
16.2.1.
finanšu līdzekļu plūsmas plānošana un kontrole, to uzskaites nodalīšana finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera grāmatvedības uzskaitē un finanšu pārskatu ticamības nodrošināšana;
16.2.2.
iepirkumu organizēšana un sadarbības partneru līdzdalība iepirkumu organizēšanā (ja attiecināms);
16.2.3.
projekta maksājumu pieprasījumu un projekta grozījumu sagatavošana un iesniegšana, tai skaitā datu pilnīguma un atbilstības pārbaude;
16.2.4.
informācijas, dokumentu un pārskatu aprite;
16.3.
projekta maksājumu pieprasījumu un projekta grozījumu sagatavošana un iesniegšana, tai skaitā datu pilnīguma un atbilstības pārbaude;
16.4.
informācijas, dokumentu un pārskatu aprite;
16.5.
projekta saturiskās vadības un uzraudzības procesu pārskatāmība.
17.
Pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas finansējuma saņēmējs ar sadarbības partneri slēdz sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina Eiropas Savienības fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā un iekļauj arī šādus nosacījumus:
17.1.
pienākumu un atbildības sadali projekta mērķu un rezultātu sasniegšanai;
17.2.
maksājumu veikšanas kārtību šo noteikumu 19.punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai un attiecināmo izmaksu segšanai;
17.3.
nosacījumus par tiesību uz projekta rezultātiem (tai skaitā intelektuālā īpašuma tiesību) sadalījumu proporcionāli finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera ieguldījumam projekta īstenošanā atbilstoši Eiropas Komisijas 2014. gada 21. marta Regulai Nr. 316/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 101.panta 3.punkta piemērošanu tehnoloģiju nodošanas nolīgumu kategorijām;
17.4.
nosacījumus par ar projekta īstenošanu saistīto tiesību un saistību nenodošanu citai personai, izņemot gadījumu, ja sadarbības partnera tiesības un saistības tiek nodotas finansējuma saņēmējam un otrādi (ja attiecināms);
17.5.
 pienākumu uzkrāt šo noteikumu 44.punktā minētos datus;
17.6.
sadarbības partnera dokumentu, pārskatu un citas informācijas aprites un glabāšanas kārtību un termiņus.
18.
Finansējuma saņēmējs ir atbildīgs par sadarbības partnera pienākumu izpildi projekta īstenošanā un sadarbības partnera īstenotajām funkcijām projektā, tai skaitā novēršot dubultā finansējuma risku. 
III.Atbalstāmās darbības un izmaksas
19.
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
19.1.
specializētas kopīgas maģistra studiju programmas izstrāde, tai skaitā moduļu satura lietošanas tiesību iegāde (ja attiecināms), aprobācija, akreditācija un īstenošana kiberdrošības un mākslīgā intelekta tehnoloģiju izmantošanas jomā;
19.2.
akadēmiskā personāla profesionālās kompetences pilnveide kiberdrošības un mākslīgā intelekta tehnoloģiju izmantošanas jomā; 
19.3.
profesūras tenūras amata vietu kiberdrošības un mākslīgā intelekta tehnoloģiju izmantošanas jomā izveide un darbības nodrošināšana projekta iesniedzēja un sadarbības partnera zinātnes universitātē, tai skaitā, nodrošinot tenūras profesora zinātniskās grupas izveidi un darbību;
19.4.
doktorantu izglītības, pētniecības un attīstības aktivitāšu īstenošana pētniecības organizācijas ar saimniecisku darbību nesaistītas pamatdarbības ietvaros, lai attīstītu pētniecisko kapacitāti kiberdrošības un mākslīgā intelekta tehnoloģiju izmantošanas jomā finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera augstskolā vismaz 12 mēnešus projekta ietvaros, nepārsniedzot 50 procentus no pilnas darba slodzes;
19.5.
zinātnes universitāšu un uzņēmumu efektīvas sadarbības platformas izveide būtiskāko kiberrisku un kiberapdraudējumu apzināšanai, to risināšanai nepieciešamo cilvēkresursu prasmju apzināšanai un uzlabošanai valsts izglītības sistēmas ietvaros, pētnieciskās kapacitātes attīstībai ar mērķi iegūt vairāk zināšanu un labāku izpratni, tostarp kopīgas pētniecības un izstrādes plānošanai un īstenošanai un pētniecības rezultātu izplatīšanai bez ekskluzivitātes un diskriminēšanas, tai skaitā izmantojot mācīšanu, brīvas piekļuves datubāzes, atklātas publikācijas vai atklātā pirmkoda programmatūru. Atbalstāmās darbības ietvaros nodrošina arī profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādi un pilnveidošanu, lai nodrošinātu arī studiju programmas attīstību profesionālā maģistra grāda iegūšanai kiberdrošības un mākslīgā intelekta tehnoloģiju izmantošanas jomā; 
19.6.
studiju un pētniecības procesam atbilstošās mācību un testēšanas vides un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju infrastruktūras izveide un uzturēšana kiberdrošības un mākslīgā intelekta tehnoloģiju izmantošanas jomā;
19.7.
organizāciju un uzņēmumu nodarbināto zināšanu, kompetenču un prasmju novērtēšana, iegūto rezultātu analīze un konsultēšana piemērotāko mācību izvēlei;
19.8.
studiju kursu, studiju moduļu un profesionālās pilnveides izglītības programmu apguve publisko iestāžu, organizāciju un uzņēmumu nodarbinātajiem, nodrošinot iespēju apgūt darba tirgus prasībām atbilstošas profesionālās zināšanas un prasmes kiberdrošības un mākslīgā intelekta tehnoloģiju izmantošanas jomā;
19.9.
informācijas izplatīšanas un mērķkomunikācijas pasākumi specializētās kopīgās maģistra studiju programmas reflektantu piesaistei, organizāciju un uzņēmumu nodarbināto piesaistei studiju kursu, studiju moduļu un profesionālās pilnveides izglītības programmu piedāvājuma īstenošanai, pētniecības un zināšanu pārneses rezultātu izplatīšanai un zināšanu uzkrāšanai un apmaiņai par kiberdrošības un mākslīgā intelekta tehnoloģiju izmantošanu;
19.10.
komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi par projekta īstenošanu;
19.11.
atbalsts horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbību nodrošināšanai nepieciešamo pakalpojuma nodrošinājumam mērķa grupas personai ar invaliditāti  projekta atbalstāmo darbību ietvaros;
19.12.
projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana.
20.
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas:
20.1.
tiešās attiecināmās izmaksas;
20.2.
netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta darbību īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai.
21.
Šo noteikumu 20.1.apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
21.1.
finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 19.punktā minēto darbību īstenošanai, kas nepārsniedz septiņus procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;
21.2.
 finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera projekta īstenošanas personāla izmaksas;
21.3.
jaunradītu darba vietu aprīkojuma, tai skaitā biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licenču iegādes vai īres izmaksas finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas ne vairāk kā 3000 euro apmērā vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā jaunradītām darba vietām vai, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts. Ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā;
21.4.
transporta pakalpojumu izmaksas (maksa par degvielu, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu) finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam šo noteikumu 19.punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam  īstenošanai";
21.5.
transportlīdzekļu nomas vai transporta pakalpojumu, tai skaitā specializētā transporta, pirkšanas izmaksas finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas un vadības personālam šo noteikumu 19.punktā  minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
21.6.
iekšzemes komandējumu un dienesta braucienu izmaksas finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera projekta vadības un īstenošanas personālam šo noteikumu 19.punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība” īstenošanai" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";
21.7.
ārvalstu komandējumu izmaksas finansējuma saņēmēja projekta vadītājam un finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera projekta īstenošanas personālam atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi šo noteikumu 19.punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, ja tās ir skaidri saistāmas ar projekta rezultāta sasniegšanu;
21.8.
atlīdzība doktorantam par studiju vai zinātniski pētnieciskā darba veikšanu, ievērojot šo noteikumu 35.punktā minētos nosacījumus. Attiecināmais atlīdzības izmaksu apmērs tiek noteikts, ievērojot, ka atlīdzība par pilnu darba slodzi nepārsniedz 2 600 euro mēnesī, ieskaitot darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas;
21.9.
pētniecības izmaksas doktorantam šo noteikumu 19.4.apakšpunktā minētās darbības īstenošanai, tai skaitā pētniecībai nepieciešamo materiālu iegādes, tehnoloģiju tiesību aizsardzības un ārpakalpojumu izmaksas, mācību izmaksas un tīklošanas pasākumu izmaksas, tai skaitā komandējumi, konferenču dalības maksa un iesaistes izmaksas informatīvajos pasākumos. Attiecināmais pētniecības izmaksu apmērs tiek noteikts un izmaksas tiek attiecinātas atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai vienas vienības izmaksu metodikai, kas saskaņota ar vadošo iestādi;
21.10.
atlīdzības izmaksas projektā iesaistītajiem tenūras profesoriem atbilstoši zinātnes universitātes atlīdzības politikā noteiktajiem atlīdzības nosacījumiem tenūras profesoru atlīdzībai, nodrošinot šo noteikumu 19.1., 19.2., 19.3., 19.4. un 19.5.apakšpunktā noteikto atbalstāmo darbību īstenošanu;
21.11.
tenūras profesora zinātniskās grupas izveides un darbības nodrošināšanas izmaksas, nodrošinot šo noteikumu 19.3.apakšpunktā noteiktās atbalstāmās darbības īstenošanu. Šīs izmaksas projekta iesniegumā plāno kā vienu attiecināmo izmaksu pozīciju, kuras apmēru aprēķina 40 procentu apjomā no šo noteikumu 21.10.apakšpunktā norādītajām tenūras profesora atlīdzības izmaksām un kuras ietver visas Ministru kabineta 2006.gada 12.decembra noteikumu Nr.994 “Kārtība, kādā augstskolas un koledžas tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem” 202.1.2., 202.1.3., 202.1.4., 202.1.5., 202.1.6. un 202.2.apakšpunktā norādītās izmaksu pozīcijas, izņemot tenūras profesora zinātniskajā grupā iesaistīto doktorantu atlīdzības un pētniecības izmaksas, kas tiek segtas no pasākuma pirmās kārtas projekta līdzekļiem atbilstoši šo noteikumu 21.8. un 21.9.apakšpunktam;
21.12.
studiju, testēšanas un pētniecības vides un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju infrastruktūras izveides, iegādes un uzturēšanas izmaksas, t.sk. datu bāzu abonēšanas un studiju procesam nepieciešamās literatūras iegādes izmaksas, kas finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim kopā nepārsniedz 600 000 euro;
21.13.
finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera pakalpojumu izmaksas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanai, tai skaitā zīmju valodas tulku, vieglās valodas tulkošanas, reāllaika transkripcijas, subtitru nodrošināšanai semināru, konferenču un komunikācijas pasākumu dalībniekiem;
21.14.
ar semināru, diskusiju, konferenču un mācību organizēšanu un īstenošanu tai skaitā izdales materiālu sagatavošanu saistītas izmaksas finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim;
21.15.
projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumu izmaksas;
21.16.
preču un pakalpojumu izmaksas šo noteikumu 19.punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai (ja attiecināms).
22.
Personālam, kura iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze un šo noteikumu 21.3.apakšpunktā norādītās izmaksas ir attiecināmas, ņemot vērā attiecīgā darba laika proporciju. Darba vietas aprīkojuma attiecināmās izmaksas nosakāmas proporcionāli darba laika procentuālajam sadalījumam atbilstoši darbinieka iesaistes periodam projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu, ņemot vērā noteikto darbinieka darba laika proporciju vai iepriekšējā mēnesī faktiski nostrādāto darba laiku brīdī, kad darbinieks saņem darba vietas aprīkojumu lietošanā.
 
23.
Plānojot studiju vides aprīkojuma un infrastruktūras izveidi un iegādi šo noteikumu 19.6.apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros, projekta iesniegumā pamato jaunas pētniecības infrastruktūras iegādes nepieciešamību un tās papildinātību ar finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera rīcībā esošo studiju un pētniecības materiāltehnisko bāzi.
 
24.
Projekta netiešās attiecināmās izmaksas šo noteikumu 19.punktā minēto darbību veikšanai. Tās plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 21.1. un 21.2.apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām. Netiešo izmaksu vienoto likmi piemēro personāla izmaksām, kuras radušās uz darba līguma pamata.
 
IV.Ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta īstenošanas nosacījumi
25.
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris īsteno ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu, kura darbības atbilst šādiem kritērijiem:
25.1.
tiek īstenoti izglītības pasākumi, lai panāktu personāla skaita un kvalifikācijas paaugstināšanos, ievērojot to, ka publiskā izglītība, kas tiek nodrošināta valsts izglītības sistēmas ietvaros un kas galvenokārt vai pilnībā ir valsts finansēta un uzraudzīta, nav saistīta ar saimniecisku  darbību;
25.2.
tiek īstenota neatkarīga pētniecība un rezultātu izstrāde, lai gūtu vairāk zināšanu un labāku izpratni;
25.3.
tiek veikta pētniecības rezultātu izplatīšana bez ekskluzivitātes un diskriminēšanas, tai skaitā izmantojot mācīšanu, brīvas piekļuves datubāzes, atklātas publikācijas vai atklātā pirmkoda programmatūru.
26.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina, ka ieņēmumi no maksas par studiju kursu, studiju moduļu un profesionālās pilnveides programmu īstenošanu publisko iestāžu, organizāciju un uzņēmumu nodarbinātajiem nepārsniedz 50 procentus no kopējiem izdevumiem šo studiju kursu, studiju moduļu un profesionālās pilnveides programmu sagatavošanai un īstenošanai.
27.
 Lai šo noteikumu 19.6.apakšpunktā noteiktās atbalstāmās darbības ietvaros izveidotais un iegādātais studiju un pētniecības aprīkojums un infrastruktūra, kuru paredzēts izmantot tikai ar saimniecisko darbību nesaistītai darbībai, netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, šajā infrastruktūrā, kuru izmanto finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera vajadzībām, pamatlīdzekļu un ilgtermiņa ieguldījumu amortizācijas periodā ir pieļaujams veikt papildinošu saimniecisko darbību ne vairāk kā 20 procentu apmērā no infrastruktūras gada jaudas, laika vai finanšu izteiksmē. Ar papildinošu saimniecisko darbību saprot darbības, kas ir tieši saistītas ar infrastruktūras ekspluatāciju un tai nepieciešamas vai nesaraujami saistītas ar tās galveno ar saimniecisko darbību nesaistīto izmantojumu, patērējot tādu pašu resursu (piemēram, materiāli, aprīkojums, darbaspēks, pamatkapitāls) apjomu kā ar saimniecisko darbību nesaistītajām darbībām.
28.
 Sadarbības iestāde saskaņā ar atbildīgās iestādes izstrādāto papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzības metodiku nodrošina veikto investīciju atbilstības uzraudzību visā projekta dzīves ciklā saskaņā ar šo noteikumu 27.punkta nosacījumiem. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri visā projekta dzīves ciklā katru gadu sagatavo pārskatu par papildinošas saimnieciskās darbības apjomu un nodrošina šajā punktā minēto pārskatu un aprēķinus pamatojošo dokumentu pieejamību papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzībai. Ja finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris konstatē, ka ir pārsniegts šo noteikumu 27.punktā minētais 20 procentu ierobežojums no infrastruktūras gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē vai ka veiktās investīcijas tiek izmantotas citai saimnieciskai darbībai, kas nav uzskatāma par papildinošu saimniecisku darbību, tas saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā iesniedz sadarbības iestādē ziņojumu par konstatēto nosacījumu pārkāpumu. Šādā gadījumā projekta iesniedzējam vai sadarbības partnerim ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
29.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris projekta īstenošanas laikā nodrošina atsevišķu ar projekta īstenošanu saistīto darījumu ieņēmumu un izdevumu grāmatvedības uzskaiti, kā arī darbību un ar to īstenošanu saistīto finanšu plūsmu nodalīšanu atbilstoši normatīvajiem aktiem par gada pārskata sagatavošanas kārtību.
V.Projekta īstenošanas nosacījumi
30.
 Projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029.gada 30.novembrim.
31.
Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās ne agrāk kā dienā, kad ir apstiprināti noteikumi par pasākuma pirmās kārtas īstenošanu un ir paredzētas apstiprinātā projekta iesniegumā.
 
32.
Pievienotās vērtības nodoklis uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem.
33.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina, ka atklāts konkurss uz projektā paredzētajām profesūras tenūras amata vietām kiberdrošības un mākslīgā intelekta tehnoloģiju jomā un projektā iesaistīto doktorantu atlase tiek uzsākta pirmajā ceturksnī pēc tam, kad noslēgta  vienošanās par projekta īstenošanu. Maksājumu veikšanu atbalstāmo darbību un attiecināmo izdevumu ietvaros uzsāk pirmajā pusgadā pēc tam, kad noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu.
34.
Šo noteikumu 19.4.apakšpunktā minētās darbības īstenošanai finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris izsludina atklātu doktorantu atlasi un organizē to atbilstoši konkursa nolikumam, kas saskaņots zinātnes universitātes noteiktajā kārtībā.
35.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina, ka īstenojot šo noteikumu 19.4.apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību, doktorants ir iesaistīts arī citā ar promocijas darba tematiku saistītā pētniecības un attīstības darbā pie finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera vai ir nodarbināts citā ar doktorantūras studijām saistītā darbā, nodrošinot papildu darba slodzi vismaz 25 procentu apmērā no pilnas darba slodzes, ja doktorants ar papildu darba slodzi iekļaujas normālajā darba laikā.
36.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina, ka pasākuma pirmās kārtas projekta īstenošanā netiek iesaistīti doktoranti, kuri vienlaikus ir atbalsta saņēmēji Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.8. pasākumā "Doktorantūras granti"  un Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.2. reformu un investīciju virziena "Augstskolu pārvaldības modeļa maiņas nodrošināšana" 5.2.1.r. reformas "Augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reforma" 5.2.1.1.i. investīcijas "Pētniecības, attīstības un konsolidācijas granti" otrās kārtas "Konsolidācijas un pārvaldības izmaiņu ieviešanas granti" investīcijas projektos finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera augstskolā.
37.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos un pasākuma ietvaros plānotā atbalsta nepārklāšanos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem.
38.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā saskaņā ar publisko iepirkumu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem, izvērtējot iespējas īstenot sociāli atbildīgu publisko iepirkumu un inovatīvu publisko iepirkumu. Atbalstāma ir vides prasību un inovatīva risinājuma integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums un inovāciju publiskais iepirkums).
39.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumus saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
40.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris savā tīmekļvietnē ievieto informāciju par projekta īstenošanas gaitu, t.sk. sasniegtajiem rezultātiem un aktualizē to, tiklīdz pieejama jaunāka informācija, bet ne retāk kā reizi trijos mēnešos.
41.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina projekta īstenošanai nepieciešamo personu datu apstrādi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula), 5.panta 1.punkta "a" apakšpunktu – likumīgā, godprātīgā un datu subjektam pārredzamā veidā.
42.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris iegūst, apstrādā un uzkrāj Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā:
42.1.
informāciju par komersantu, kurā nodarbināts mācībās iesaistītais darbinieks (nosaukums, reģistrācijas numurs, komersanta pārstāvētā nozare saskaņā ar NACE 2. redakciju, komersanta statuss);
42.2.
datus par mācībās iesaistīto publisko institūciju, organizāciju un komersantu darbinieku skaitu dalījumā pēc dzimuma un vecuma (vārds, uzvārds, personas kods, mācību nosaukums, mācību sākuma un beigu datums, darbinieka amats);
42.3.
datus par šo noteikumu 7.2.apakšpunktā un 8.punktā minētajiem rādītājiem, kurus iesniedz arī atbildīgajā iestādē pēc tās pieprasījuma;
42.4.
datus par projekta ietekmi uz horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītājiem – “Mediju kampaņu, semināru, konferenču  un komunikācijas pasākumu skaits, kuros  sabiedrības informēšanai tika nodrošināti cilvēkiem ar dažāda veida funkcionāliem traucējumiem piekļūstami formāti” un "Sieviešu skaits atbalsta saņēmēju vidū".
43.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina:
43.1.
projekta īstenošanas finanšu plūsmas nodalīšanu no citām finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera darbības finanšu plūsmām projekta īstenošanas laikā un piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas;
43.2.
atsevišķu ar saimniecisko darbību nesaistīto darījumu ieņēmumu un izdevumu grāmatvedības uzskaiti, kā arī minēto darījumu finanšu plūsmu nodalīšanu atbilstoši normatīvajiem aktiem par gada pārskata sagatavošanas kārtību.
44.
Finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim ir pienākums iegūt un uzkrāt mācībās iesaistīto iestāžu, organizāciju un komersantu nodarbināto sniegto novērtējumu apkopojumu par mācībās iegūto prasmju un zināšanu ietekmi.
45.
Ja saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu finansējuma saņēmējam ir paredzēts avanss, to var izmaksāt pa daļām. Viens avansa maksājums nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā ERAF finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. Finansējuma saņēmējam avansa un starpposma maksājumu kopsumma var būt 100 procenti no projektam piešķirtā ERAF finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. Sadarbības iestāde var pieņemt lēmumu par nākamā avansa piešķiršanu pēc tam, kad iepriekšējais avansa maksājums ir apgūts pilnā apmērā.
46.
Ja projekta īstenošanas gaitā rodas izmaksu sadārdzinājums, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris to sedz no saviem līdzekļiem.
47.
Finansējuma saņēmējs un  sadarbības partneris projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024.gada 23.septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 61.panta prasībām un publisko iepirkumu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu.
48.
Projekta īstenošanas uzraudzībai saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likumu, tai skaitā finansējuma saņēmēja iesniegto projekta īstenošanas gaitas pārskatu izvērtēšanai, sasniegto iznākuma un rezultātu rādītāju izpildes progresa novērtējumam, projekta ieviešanas problēmu un risku identificēšanai un konstatēto risku un problēmu novēršanai, kā arī projekta īstenošanas nosacījumu pilnveidei atbildīgā iestāde pēc nepieciešamības, bet ne retāk kā reizi divos mēnešos organizē atbildīgās iestādes, finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera starpinstitūciju sanāksmes par projekta ieviešanas progresu un citiem ar projekta īstenošanu un uzraudzību saistītiem jautājumiem.
49.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina projekta ietvaros izveidoto tenūras profesoru amatu darbību attiecīgajā zinātnes universitātē visā projekta dzīves ciklā.
50.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds