23-TA-1224
Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu, kā arī valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta septīto un astoto daļu
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā 2021.–2027. gada plānošanas periodā administrē un uzrauga Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu (turpmāk – fonds) atbilstoši:
1.1.1.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulai (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060);
1.1.2.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regulai (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004 (turpmāk – regula 2021/1139);
1.2.
fonda administrēšanā 2021.–2027. gada plānošanas periodā iesaistīto iestāžu kompetenci un pienākumus;
1.3.
kārtību, kādā administrē un uzrauga valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras attīstībai atbilstoši Padomes 2015. gada 13. jūlija Regulai (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (Dokuments attiecas uz EEZ) (turpmāk – regula 2015/1589).
3.
Fonda vadošās iestādes pienākumus atbilstoši regulas 2021/1060 49. pantam un funkcijas atbilstoši regulas 2021/1060 72. pantam pilda Zemkopības ministrija.
4.
Fonda revīzijas iestādes funkcijas atbilstoši regulas 2021/1060 77. pantam pilda Zemkopības ministrija.
5.
Fonda grāmatvedības funkcijas atbilstoši regulas 2021/1060 72. panta 2. punktam un 76. pantam pilda Lauku atbalsta dienests.
6.
Šo noteikumu 2.4. apakšpunktā minētā struktūra, kas saņem maksājumus no Eiropas Komisijas, ir Valsts kase.
7.
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta zivsaimniecības attīstībai ietekmes vienotās un nepārtrauktās novērtēšanas sistēmas uzturēšanu nodrošina Agroresursu un ekonomikas institūts.
8.
Regulas 2021/1060 36. panta 1. punktā minētās darbības, kas ietver sociālo partneru spēju veidošanu, sagatavošanu, apmācību, redzamību un komunikāciju, pilda un to īstenošanu nodrošina sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs" Valsts Zivsaimniecības sadarbības tīkls.
9.
Fonda tehniskās palīdzības finansējumu saskaņā ar regulas 2021/1139 5. panta 6. punktu un regulas 2021/1060 36. panta 5. punktu saņem Zemkopības ministrija un Lauku atbalsta dienests.
10.
Lēmumu pieņemšanai par atbalstāmajām darbībām un to īstenošanai nepieciešamo līdzekļu piešķiršanu no Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam (turpmāk – Programma) finansējuma tehniskajai palīdzībai, kā arī piešķirtā finansējuma izlietojuma uzraudzībai Zemkopības ministrija izveido koleģiālu institūciju – Tehniskās palīdzības komisiju. Fonda tehniskās palīdzības finansējumu piešķir darbībām, ko īsteno no 2022. gada 1. janvāra.
11.
Programmas īstenošanas uzraudzībai Zemkopības ministrija izveido koleģiālu institūciju – Programmas uzraudzības komiteju (turpmāk – uzraudzības komiteja), kas darbojas atbilstoši tās apstiprinātajam reglamentam un regulas 2021/1060 38., 39. un 40. panta nosacījumiem.
12.
Uzraudzības komitejas sastāvā iekļauj:
12.1.
trīs vadošās iestādes pārstāvjus;
12.2.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvi;
12.3.
Finanšu ministrijas pārstāvi;
12.4.
Labklājības ministrijas pārstāvi;
12.5.
Satiksmes ministrijas pārstāvi;
12.6.
Ekonomikas ministrijas pārstāvi;
12.7.
divus Lauku atbalsta dienesta pārstāvjus;
12.8.
Valsts kancelejas pārstāvi;
12.9.
Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvi;
12.10.
Valsts vides dienesta pārstāvi;
12.11.
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta "BIOR" pārstāvi;
12.12.
katra plānošanas reģiona pārstāvi;
12.13.
Valsts Zivsaimniecības sadarbības tīkla pārstāvi;
12.14.
sešus Zivsaimniecības konsultatīvās padomes pārstāvjus;
12.15.
Vides konsultatīvās padomes pārstāvi;
12.16.
Latvijas Lauku foruma pārstāvi;
12.17.
Dabas aizsardzības pārvaldes pārstāvi.
13.
Šo noteikumu 12. punktā minētajiem uzraudzības komitejas pārstāvjiem ir balsstiesības un valsts amatpersonas statuss. Zemkopības ministrija normatīvajos aktos par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā noteiktajā kārtībā informē Valsts ieņēmumu dienestu par attiecīgajiem uzraudzības komitejas locekļiem ar balsstiesībām. Agroresursu un ekonomikas institūta pārstāvji uzraudzības komitejā piedalās ar padomdevēja tiesībām.
14.
Fonda izdevumi ir attiecināmi saskaņā ar regulas 2021/1060 63. panta 2. punktu.
15.
Publiskā finansējuma līdzekļus, ko veido fonda finansējums un valsts budžeta līdzfinansējums, valsts budžetā plāno kā dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem atsevišķā Zemkopības ministrijas budžeta programmā vai apakšprogrammā projektu un pasākumu īstenošanai un faktisko izdevumu atmaksai atbilstoši apstiprinātajai fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummai.
16.
Zemkopības ministrija plāno valsts budžeta ilgtermiņa saistības atbilstoši prognozētajai publiskā finansējuma projektu un pasākumu naudas plūsmai.
17.
Lauku atbalsta dienests, ievērojot Valsts kases noteikto paraugu un termiņu, iesniedz Valsts kasē prognozi par publiskā finansējuma finanšu līdzekļiem.
18.
Lauku atbalsta dienests atbilstoši regulas 2021/1060 91. pantam triju darbdienu laikā pēc maksājuma pieteikuma iesniegšanas Eiropas Komisijā informē Valsts kasi par iesniegtā maksājuma pieteikuma kopējo summu, pieprasīto fonda finansējuma apmēru, pieprasīšanas datumu, maksājuma pieteikumā iekļauto izdevumu periodu un iespējamo finanšu līdzekļu saņemšanas termiņu.
19.
Valsts kase saņemto fonda finansējumu ieskaita valsts budžeta ieņēmumos un triju darbdienu laikā par saņemtajiem finanšu līdzekļiem informē Lauku atbalsta dienestu un Zemkopības ministriju.
20.
Fonda finansējumu un valsts budžeta līdzfinansējumu, ja tas ir paredzēts projekta iesniegumā, Lauku atbalsta dienests pārskaita uz atbalsta saņēmēja vai viņa pilnvarota pārstāvja kontu kredītiestādē vai valsts budžeta ieņēmumos, ja atbalsta saņēmējs ir valsts budžeta iestāde.
21.
Lauku atbalsta dienests normatīvajos aktos par asignējumu piešķiršanu un izpildi noteiktajā kārtībā, kā arī tad, ja konstatēts atbalsta saņēmēja – valsts budžeta iestādes – pienākumu vai apliecinājumu pārkāpums, var pieņemt lēmumu par atbalsta saņēmēja – valsts budžeta iestādes – finansēšanas plānā paredzēto asignējumu apturēšanu, atjaunošanu vai atsaukšanu.
22.
Lauku atbalsta dienestam ir tiesības aizkavēt maksājumu atbalsta saņēmējam vai tā ieskaitīšanu valsts budžeta ieņēmumos līdz brīdim, kad ieplānota atmaksa valsts budžetā vai budžeta apropriācija pārdalīta starp programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
23.
Lauku atbalsta dienests veic atbalsta pretendentu, tostarp institūciju, kas īsteno finanšu instrumentus, iesniegumu administratīvās pārbaudes un, ja nepieciešams, iesaistīto trešo personu administratīvās pārbaudes, kā arī pārbaudes uz vietas, tostarp attālināti (neklātienē), izmantojot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, un nodrošina pārbaužu dokumentēšanu saskaņā ar regulu 2021/1060 un regulu 2021/1139.
24.
Regulas 2021/1060 83. panta "a" apakšpunktā minēto pārbaužu īstenošanai Lauku atbalsta dienests izmanto Valsts vides dienesta, Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta "BIOR", Latvijas Jūras administrācijas, Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras, Valsts ieņēmumu dienesta, Pārtikas un veterinārā dienesta, Lauksaimniecības datu centra, Dabas aizsardzības pārvaldes, Būvniecības valsts kontroles biroja, valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Sertifikācijas un testēšanas centrs" Bioloģiskās lauksaimniecības uzņēmumu sertificēšanas sektora un valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" atbildības un kompetences jomā notikušo pārbaužu rezultātus, kā arī to rīcībā esošo informāciju, kas nepieciešama fonda atbalsta administrēšanai.
25.
Lauku atbalsta dienests izvērtē atbalsta saņēmēja izdevumu atbilstību un ne vēlāk kā 12 mēnešu laikā pēc pārkāpuma konstatēšanas pieņem lēmumu par neatbilstošo izdevumu atgūšanu. Neatbilstošos izdevumus neatgūst, ja atgūstamā summa vienam projekta iesniegumam nepārsniedz 250 euro no fonda finansējuma vienā grāmatvedības gadā, neieskaitot procentus, un šo summu nav iespējams ieturēt no jebkuriem Lauku atbalsta dienesta administrētajiem nākamajiem atbalsta maksājumiem.
26.
(Svītrots)
26.1
Atbalsta saņēmēja pienākums ir šo noteikumu 25. punktā minētajā lēmumā noteiktajā termiņā atmaksāt neatbilstošos izdevumus Lauku atbalsta dienesta norādītajā kontā. Ja atbalsta saņēmējs, kas nav budžeta iestāde, Lauku atbalsta dienesta lēmumā noteiktajā termiņā neatmaksā neatbilstošos izdevumus, atbalsta saņēmējs par katru nokavējuma dienu maksā nokavējuma naudu – sešus procentus gadā no neatmaksātās summas. Lauku atbalsta dienests vispirms atgūst neatbilstošo izdevumu pamatsummu un pēc tam nokavējuma naudu. Lauku atbalsta dienests neatbilstošos izdevumus ir tiesīgs ieturēt no jebkuriem Lauku atbalsta dienesta administrētajiem nākamajiem atbalsta maksājumiem atbalsta saņēmējam.
27.
Lauku atbalsta dienestam ir tiesības atgūtos neatbilstošos izdevumus par kārtējo gadu atkārtoti izmantot fonda izmaksām citiem atbalsta saņēmējiem. Summu, kas atgūta par iepriekšējo gadu neatbilstošajiem izdevumiem, Lauku atbalsta dienests pārskaita valsts budžeta ieņēmumos.
28.
Ja Lauku atbalsta dienests nevar atgūt neatbilstošos izdevumus no atbalsta saņēmēja – budžeta iestādes, tad:
28.1.
Lauku atbalsta dienests informē Zemkopības ministriju par atbalsta saņēmēja neatbilstošajiem izdevumiem;
28.2.
Zemkopības ministrija šo noteikumu 28.1. apakšpunktā minēto informāciju nosūta atbalsta saņēmēja augstākajai iestādei, ja tāda ir, un Valsts kontrolei.
29.
Valsts vai pašvaldības institūcija izvērtē atbalsta programmas vai projekta atbilstību Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantam un Eiropas Savienības tieši piemērojamajiem normatīvajiem aktiem par valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras nozarē un iesniedz to Zemkopības ministrijā atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 9. panta otrajai daļai.
30.
Lauku atbalsta dienests nodrošina nelikumīgi izmaksātā valsts atbalsta atgūšanu saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
31.
Ja saņemts Eiropas Komisijas lēmums par valsts atbalsta atgūšanu, Lauku atbalsta dienests:
31.1.
14 dienu laikā informē Zemkopības ministriju par nelikumīgi izmaksātā valsts atbalsta saņēmēju skaitu un atbalsta apmēru;
31.2.
mēneša laikā informē valsts atbalsta saņēmēju par valsts atbalsta atmaksas kārtību, termiņiem un atmaksājamā atbalsta apmēru, ņemot vērā procentus, kas noteikti saskaņā ar regulas 2015/1589 16. panta 2. punktu.