Noteikumu projekts

24-TA-654
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu multimodālu mobilitāti, attīstot elektrotransportlīdzekļu uzlādes infrastruktūru" 2.4.1.2. pasākuma "Bezemisiju vilcienu iegāde" pirmās atlases kārtas īstenošanas noteikumi
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam prioritārā virziena "Ilgtspējīga mobilitāte" 2.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu multimodālu mobilitāti, attīstot elektrotransportlīdzekļu uzlādes infrastruktūru" 2.4.1.2. pasākuma "Bezemisiju vilcienu iegāde" pirmā projektu iesniegumu atlases kārta (turpmāk – pasākuma pirmā kārta);
1.2.
pasākuma pirmās kārtas mērķi un mērķa grupu;
1.3.
pasākuma pirmajai kārtai pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Kohēzijas fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus.
2.
Pasākuma pirmās kārtas mērķis ir attīstīt bezemisiju dzelzceļa infrastruktūru, veidojot konkurētspējīgu dzelzceļa pasažieru transportu kopējā sabiedriskā transporta sistēmā.
3.
Pasākuma pirmās kārtas mērķa grupa ir transporta infrastruktūras un sabiedriskā transporta lietotāji.
4.
Pasākuma pirmās kārtas plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 81 301 730 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums nepārsniedz 66 600 273 euro un nacionālais finansējums nav mazāks par 14 701 457 euro.
5.
Maksimālais attiecināmais Kohēzijas fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 % no projektā plānotā kopējā attiecināmā finansējuma, ņemot vērā izmaksu un ieguvumu analīzē iegūto rezultātu.
6.
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzams šāds iznākuma rādītājs – sabiedriskajā transportā izmantojamā videi draudzīgā ritošā sastāva pasažieru ietilpība ir vismaz 7 938 pasažieri.
7.
Iznākuma rādītājs ir sasniegts, kad šo noteikumu 18. punktā minētais ritošais sastāvs ir nodots ekspluatācijā.
8.
Pasākuma pirmo kārtu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
9.
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Satiksmes ministrija.
10.
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros Kohēzijas fonda finansējumu piešķir granta veidā.
11.
Pasākuma pirmās kārtas īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
II.Prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim
12.
Projekta iesniedzējs pasākuma pirmās kārtas ietvaros ir akciju sabiedrība "Pasažieru vilciens", kura sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos pa dzelzceļu un ar kuru atbilstoši Regulas Nr. 1370/2007 4. pantā un 5. panta 2. punktā minētajiem nosacījumiem ir noslēgts sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgums par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālās nozīmes maršrutos pa dzelzceļu.
13.
Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs (turpmāk – finansējuma saņēmējs), sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumam. Projekta iesniegumu iesniedz Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, pievienojot projektam veikto izmaksu un ieguvumu analīzi.
14.
Projekta iesniedzējs pasākuma pirmās kārtas ietvaros var iesniegt vairākus projekta iesniegumus.
15.
Projekta iesniedzējs nevar pretendēt uz finansējumu, ja projekta iesniedzējs ir grūtībās nonācis uzņēmums atbilstoši Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 2. panta 18. punktā minētajiem nosacījumiem.
16.
Projekta iesniedzējs var piesaistīt sadarbības partneri – valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija".
17.
Sadarbības partneris iesaistās projekta īstenošanā, pārņemot īpašumtiesības uz pamatlīdzekļiem, kas projekta ietvaros iegādāti par publiskajiem līdzekļiem, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos pa dzelzceļu līdzvērtīgā apjomā, ja akciju sabiedrībai "Pasažieru vilciens" netiks no jauna piešķirtas tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos pa dzelzceļu atbilstoši Regulas Nr. 1370/2007 5. pantā minētajiem nosacījumiem.
18.
Šo noteikumu 12. punktā minētais projekta iesniedzējs un šo noteikumu 16. punktā minētais sadarbības partneris kopā ar projekta iesniegumu iesniedz sadarbības iestādē ar sadarbības partneri noslēgtu sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Sadarbības līgumā iekļauj kārtību, kādā tiek īstenota šo noteikumu 12. punktā minētā projekta iesniedzēja un šo noteikumu 16. punktā minētā sadarbības partnera sadarbība projekta īstenošanas, projekta rezultātu uzturēšanas un projekta rezultātu ilgtspējas nodrošināšanā, kā arī kārtību, kādā tiek paredzēta projekta ietvaros par publiskajiem līdzekļiem iegādāto pamatlīdzekļu nodošana sadarbības partnerim šo noteikumu 17. punktā minētajos gadījumos.
III.Atbalstāmās darbības un izmaksas
19.
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros atbalstāmās darbības ir vērstas uz bezemisiju dzelzceļa infrastruktūras attīstību, tas ir, vismaz 15 elektrovilcienu ritošā sastāva iegāde un ar elektrovilcienu ritošā sastāva iegādi saistītās izmaksas – elektrovilcienu rezerves daļu fonds piecu gadu periodam, elektrovilcienu dokumentācija, darbinieku apmācība, velosipēdu vietu izveide elektrovilcienos un elektrovilcienu ražošanas uzraudzība.
20.
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas, ja tās ir nepieciešamas projektā noteikto mērķu sasniegšanai:
20.1.
elektrovilcienu ritošā sastāva iegādes izmaksas dzelzceļa pasažieru apkalpošanai;
20.2.
elektrovilcienu rezerves daļu fonda iegādes izmaksas piecu gadu periodam;
20.3.
tehniskās dokumentācijas izmaksas;
20.4.
projekta iesniedzēja personāla apmācības izmaksas;
20.5.
elektrovilcienu ražošanas uzraudzības izmaksas;
20.6.
velosipēdu vietu izveides elektrovilcienos izmaksas.
21.
Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir attiecināmās izmaksas, ja tos nevar atgūt atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli.
22.
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros izmaksas ir attiecināmas no 2021.gada 1.janvāra.
IV.Projekta īstenošanas nosacījumi
23.
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros projektu īsteno saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
24.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
24.1.
uzkrāj datus par projektā sasniegto šo noteikumu 6. punktā minēto rādītāju;
24.2.
ievēro horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" un uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālā principa rādītāju – objektu skaitu, kuros ir nodrošināta vides un informācijas pieejamība;
24.3.
uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu rādītājiem (ja attiecināms) un ievēro principus:
24.3.1.
klimatdrošināšana;
24.3.2.
energoefektivitāte pirmajā vietā;
24.3.3.
nenodarīt būtisku kaitējumu;
24.4.
nodrošina, ka projektā plānotās attiecināmās izmaksas netiek finansētas vai līdzfinansētas, kā arī tās nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
24.5.
nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas;
24.6.
nodrošina projekta īstenošanā radīto vērtību uzturēšanu, laikus plānojot uzturēšanas un vilcienu vagonu atjaunošanas darbus un finansējumu šiem darbiem turpmākos 20 gadus pēc projekta īstenošanas;
24.7.
nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
24.8.
izstrādā iekšējās kontroles sistēmu, ietverot tajā informāciju par interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas risku un dubultā finansējuma novēršanas mehānismu;
24.9.
glabā projekta dokumentāciju un nodrošina tās pieejamību visā projekta īstenošanas laikā un 10 gadus pēc pēdējā noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējam;
24.10.
projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāms ir zaļais publiskais iepirkums (vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos) un sociāli atbildīgs iepirkums;
24.11.
nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. pantu un publiskos iepirkumus regulējošo normatīvo aktu prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu.
25.
Finansējuma saņēmējs iesniedz sadarbības iestādē sabiedriskā pakalpojuma sniegšanas pienākuma uzlicēja apliecinājumu, ka kompensācija, lai segtu izmaksas, kas radušās, izpildot sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas saistības, ir aprēķināta tā, lai novērstu pārmērīgu kompensāciju atbilstoši Regulas Nr. 1370/2007 3. panta 2. punktam un 4. panta 1. punkta "b" apakšpunktam.
26.
Ja sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma darbības termiņš neietver šo noteikumu 24.5. apakšpunktā minēto termiņu par sasniegto rezultātu ilgtspēju pēc projekta pabeigšanas, finansējuma saņēmējs, kas ir sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējs, un valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija", kas ir tiesīga slēgt līgumu ar sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzēju, noslēdz jaunu sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumu atbilstoši Regulas Nr. 1370/2007 5. panta nosacījumiem. Ja nav iespējams noslēgt jaunu līgumu atbilstoši šajā punktā noteiktajam, finansējuma saņēmējs atbilstoši šo noteikumu 17. punktam nodod iegādātos pamatlīdzekļus valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" un valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" veic visas nepieciešamās darbības, lai nodrošinātu jauna sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma noslēgšanu ar citu pakalpojuma sniedzēju.
27.
Sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma darbības laikā finansējuma saņēmējs, kas ir sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējs, nodrošina sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību, izmantojot projekta ietvaros iegādātos pamatlīdzekļus. Ja finansējuma saņēmējs, kas ir sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējs, atbilstoši šo noteikumu 17. punktam nodod iegādātos pamatlīdzekļus valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija", valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" nodrošina sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību, izmantojot projekta ietvaros iegādātos pamatlīdzekļus.
28.
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdis ir diena, kad sadarbības iestāde pieņēmusi lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai sniegusi atzinumu par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi, ja iepriekš pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu. Projektā “Rīgas un Pierīgas pasažieru pārvadāšanai nepieciešamo elektrovilcienu iegāde” komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdis ir diena, kad sadarbības iestāde pieņēma lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu.
29.
Atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
30.
Šo noteikumu 12. punktā minētais projekta iesniedzējs pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas sedz šo noteikumu 20. punktā minētās izmaksas no valsts budžeta apakšprogrammas 31.09.00 "Dotācija jauno elektrovilcienu projektam" ietvaros saņemtā finansējuma, izņemot šo noteikumu 20.5. un 20.6. apakšpunktā minēto izmaksu daļu, kas pārsniedz valsts budžeta apakšprogrammas 31.09.00 "Dotācija jauno elektrovilcienu projektam" ietvaros plānoto finansējumu un kas tiek finansēta no Satiksmes ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 61.13.00 “Kohēzijas fonda (KF) finansētie dzelzceļa infrastruktūras projekti (2021-2027)".
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds