Anotācija

22-TA-1903: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Iekšlietu ministrijas Informācijas centra maksas pakalpojumu cenrādis" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
1. Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devītā daļa;
2. Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumi Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 333);
3. Ministru kabineta 2021. gada 24. augusta sēdē dotais uzdevums (prot. Nr.57 52.§ "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2022. gadam" izstrādes procesā" 61. punkts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Iekšlietu ministrijas Informācijas centra maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts ar mērķi noteikt Iekšlietu ministrijas Informācijas centra (turpmāk – Informācijas centrs) sniegto maksas pakalpojumu cenrādi par ziņu sniegšanu no Informācijas centra uzturētajām sistēmām, izziņu tulkošanu angļu vai krievu valodā, dokumentu nosūtīšanu, daudzvalodu standarta veidlapas par sodāmības neesamību izsniegšanu un citiem Informācijas centra sniegtajiem pakalpojumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Informācijas centra maksas pakalpojumu cenas nosaka Ministru kabineta 2013. gada 27. augusta noteikumi Nr. 656 "Iekšlietu ministrijas Informācijas centra sniegto maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk – noteikumi Nr. 656). Pakalpojumu cenas kopš noteikumu spēkā stāšanās nav pārskatītas.
Saskaņā ar noteikumu Nr. 333 16. un 18. punktu un ņemot vērā nepieciešamo izmaiņu apjomu spēkā esošajos noteikumos Nr. 656, Informācijas centrs ir sagatavojis jaunu Informācijas centra maksas pakalpojumu cenrādi, aktualizējot maksas pakalpojumus un to cenas atbilstoši faktiskajai situācijai.
Vienlaikus Sodu reģistra likuma 21. panta četri prim daļa (spēkā no 2022. gada 4. maija) paredz jaunu Informācijas centra sniegtu pakalpojumu - daudzvalodu standarta veidlapas par sodāmības neesamību (turpmāk - Daudzvalodu veidlapa) izsniegšanu. Daudzvalodu veidlapa tiek izsniegta saskaņā ar Sodu reģistra likuma 21. panta četri prim daļu pēc personas pieprasījuma un tikai tādos gadījumos, kad personai iepriekš jau tikusi izsniegta izziņa par sodāmības neesamību. Līdz ar to noteikumu projektā iekļaujams jauns Informācijas centra sniegtais maksas pakalpojums - Daudzvalodu veidlapas izsniegšana.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informācijas centrā kopš 2014. gada ir paaugstinājušās Informācijas centra maksas pakalpojumu tiešās un netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumu, kā arī ir nepieciešams paredzēt jaunus maksas pakalpojumu veidus.
Risinājuma apraksts
Pārskatot Informācijas centra sniegtos maksas pakalpojumu veidus, ir konstatēts, ka nepieciešams svītrot maksas pakalpojuma veidu "Dokumentu kopiju izgatavošana (A4 formāts)" un "Dokumentu izsniegšana aizzīmogotā aploksnē pēc personas pieprasījuma", jo šādi pakalpojumi ir zaudējuši aktualitāti un tādēļ tie turpmāk vairs netiks sniegti.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 5.1 panta otrā un trešā daļa nosaka, ka likuma subjektiem, kā arī uzraudzības un kontroles institūcijām šajā likumā noteikto pienākumu izpildei ir tiesības pieprasīt un par maksu Ministru kabineta noteiktajā apmērā saņemt ziņas no Valsts informācijas sistēmas "Sodu reģistrs" (turpmāk - Sodu reģistrs). Sodu reģistra likuma 21. panta pirmās daļas 2. punkts paredz Sodu reģistrā iekļautās ziņas sniegt tiešsaistes datu pārraides režīmā, ja tiek identificēts ziņu pieprasītājs.
Noteikumu projektā iekļautais maksas pakalpojums - ziņu sniegšana tiešsaistes režīmā no Centra uzturētajām informācijas sistēmām - nodrošina iespēju veikt nepieciešamo datu saņemšanu tiešsaistes režīmā, maksājot par informācijas sistēmas abonēšanu un katru atsevišķu elektronisko pieprasījumu.
Savukārt Sodu reģistra likuma 21. panta pirmās daļas 1. punkts paredz Sodu reģistrā iekļautās ziņas sniegt izziņas veidā, līdz ar to noteikumu projektā tiek iekļauts maksas pakalpojums - izziņu sniegšana no Informācijas centra uzturētajām informācijas sistēmām (izņemot tiešsaistes režīmu) normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos, kad ziņu saņemšana paredzēta par maksu.
Saskaņā ar grozījumiem Sodu reģistra likumā, kas stājās spēkā 2022. gada 4. maijā, paredzēts, ka no 2023. gada 1. janvāra tiks izslēgta Sodu reģistra likuma 21. panta piektā daļa, kas noteic, ka par izziņas sagatavošanu maksājama valsts nodeva - līdz ar to papildus jau šobrīd esošajām izziņām (vēstules formā), kas tiek izsniegtas par maksu normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos, no 2023. gada 1. janvāra arī tās izziņas, kas šobrīd ir valsts nodevas objekts, tiks izsniegtas saskaņā ar noteikumu projektā paredzēto maksas kārtību.
Lai neizveidotos situācija, kad tiesiskais regulējums pieļauj, ka viens un tas pats pakalpojums var būt gan valsts nodevas objekts, gan maksas pakalpojums, noteikumu projektā tiek iekļauts 3.punkts, kas paredz, ka noteikumu pielikuma 3. un 4. punkts stājas spēkā 2023. gada 1. janvārī, līdz ar to maksa par šo noteikumu pielikuma 3. un 4. punktā minētajiem pakalpojumiem (izziņas sniegšana vienas un piecu darbdienu laikā) tiks piemērota no 2023. gada 1. janvāra.  
Izpildot Ministru kabineta 2021. gada 9. novembrī doto uzdevumu (prot. Nr.74 4.§ "Likumprojekts "Grozījumi Sodu reģistra likumā"" 4. punkts), Iekšlietu ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniedza Finanšu ministrijā priekšlikumus 2023. gadā un turpmāk ik gadu samazināt ieņēmumu prognozi no valsts nodevas par izziņas no Sodu reģistra sagatavošanu 110 166 euro apmērā, Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 02.03.00 "Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība" samazināt vispārējā kārtībā sadalāmo dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus 77 831 euro apmērā un palielināt ieņēmumus no maksas pakalpojumiem un citus pašu ieņēmumus un atbilstošus izdevumus 111 606 euro apmērā. Ievērojot minēto, ieņēmumi no valsts nodevas par izziņas no Sodu reģistra sagatavošanu ir iekļauti ar noteikumu projektu plānoto no maksas pakalpojumiem kopējo ieņēmumu izmaiņās.
Jāvērš uzmanība, ka maksa par vienas izziņas sagatavošanu interpretējama kā maksa par izziņu par vienu personu. Praksē ir gadījumi, kad vienā izziņā iespējams iekļaut ziņas par vairākām personām (piemēram, kad informācija tiek pieprasīta, pamatojoties uz Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumu), taču maksa tiks piemērota par katru izziņā minēto personu atsevišķi.
Lai sekmētu virzienu uz modernu un efektīvu publisko pārvaldi, tiek radīta iespēja privātpersonām izziņas saņemt arī ārvalstīs. Cenrādī tiek paredzēts jauns maksas pakalpojums – dokumentu nosūtīšana ierakstītā vēstulē pēc personas pieprasījuma ārpus Latvijas teritorijas. Līdz ar to, ja persona uzturas ārvalstī, personai būs iespēja saņemt izziņu ne tikai Latvijas diplomātiskajā pārstāvniecībā, bet arī pašai nepastarpināti, kas potenciāli personai samazina gan izmaksas, gan izziņas saņemšanas laiku.
Svītrots pakalpojums - dokumentu izsniegšana aizzīmogotā aploksnē pēc personas pieprasījuma, kas bija attiecināms uz dokumentu iesniegšanu Amerikas Savienoto Valstu (turpmāk – ASV) vēstniecībā Latvijā vīzu noformēšanas procesa veikšanai, jo Informācijas centram ir vienošanās ar ASV vēstniecību par izziņu sūtīšanu ar speciāla elektroniskā pasta starpniecību. Vienlaikus noteikumu projektā tiek ietverts jauns maksas pakalpojums – dokumentu izsniegšana, kas tiks veikta aizzīmogotā aploksnē, to nosūtot kurjerpasta sūtījumā uz Ārlietu ministrijas Konsulāro departamentu, kas to nosūta attiecīgajai Latvijas vēstniecībai tālākai iesniegšanai ASV vēstniecībā ārvalstī. Šis maksas pakalpojums tiks sniegts, pamatojoties uz personas pieprasījumu.
Noteikumu projekts paredz arī jaunu maksas pakalpojumu - Daudzvalodu veidlapas izsniegšana. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 6. jūlija Regulas (ES) 2016/1191 par iedzīvotāju brīvas pārvietošanās veicināšanu, vienkāršojot dažu publisko dokumentu uzrādīšanas prasības Eiropas Savienībā, un grozījumiem Regulā (ES) Nr. 1024/2012 (turpmāk – regula) 1. panta 2. punktu ar šo regulu ievieš Daudzvalodu veidlapas, kas izmantojamas kā tulkošanas palīglīdzeklis, kuru pievieno publiskiem dokumentiem, tostarp, izziņām par sodāmības neesamību, kuras izsniedz Informācijas centrs. Daudzvalodu veidlapa tiks izsniegta saskaņā ar Sodu reģistra likuma 21. panta četri prim daļu pēc personas pieprasījuma un tādos gadījumos, kad personai iepriekš tika izsniegta izziņa par sodāmības neesamību.
Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3.panta astotā daļa nosaka, ka publiskas personas, kā arī privātpersonas, kuras saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu pilda tām deleģētus vai ar pilnvarojumu nodotus valsts pārvaldes uzdevumus, neuzskata par nodokļa maksātājiem attiecībā uz darbībām vai darījumiem, kuros tās iesaistās valsts pārvaldes funkciju vai uzdevumu pildīšanā. Tādēļ Informācijas centra sniegtajam maksas pakalpojumam - Daudzvalodu veidlapas izsniegšana, ko Informācijas centrs nodrošina, īstenojot regulā noteiktos uzdevumus, pievienotās vērtības nodoklis netiks piemērots.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas, kuras izmanto Informācijas centra sniegtos maksas pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Izmantojot Informācijas centra sniegtos maksas pakalpojumus, uz personām attieksies noteikumu projektā paredzētās maksas pakalpojumu izmaksas.
Juridiskās personas
  • Juridiskās personas, kuras izmanto Informācijas centra sniegtos maksas pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Izmantojot Informācijas centra sniegtos maksas pakalpojumus, uz personām attieksies noteikumu projektā paredzētās maksas pakalpojumu izmaksas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
169 830
19 890
169 830
297 015
169 830
297 015
297 015
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
169 830
19 890
169 830
297 015
169 830
297 015
297 015
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
169 830
19 890
169 830
297 015
169 830
297 015
297 015
2.1. valsts pamatbudžets
169 830
19 890
169 830
297 015
169 830
297 015
297 015
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Noteikumu projekta (cenrāža) izcenojumi izstrādāti atbilstoši noteikumu Nr. 333 prasībām. Izvērtēti maksas pakalpojumu nodrošināšanai nepieciešamie tiešie izdevumi un ņemtas vērā uz tiem attiecināmās netiešās izmaksas. Pamatojoties uz veikto aprēķinu, ir veikta maksas pakalpojumu izcenojumu pārskatīšana.
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2022. gadam" kopējā plānotā ieņēmumu no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumu summa Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 02.03.00. "Vienotās sakaru un Informācijas sistēmu uzturēšana un vadība" ir 181 608 euro, tai skaitā plānoti ieņēmumi saskaņā ar Iekšlietu ministrijas Informācijas centra maksas pakalpojumu cenrādi 169 830 euro. Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem tiks izlietoti izdevumu, kas saistīti ar maksas pakalpojumu sniegšanu, segšanai.
Papildu plānojamie ieņēmumi saistībā ar noteikumu projektu:
EKK 21399 "Citi  ieņēmumi  par maksas pakalpojumiem"
2022.gadā papildu plānojamā ieņēmumu summa  saistībā ar cenu un pakalpojumu izmaiņām vienam mēnesim sastāda 9 944,97 euro.
EKK 21399 “Citi  ieņēmumi  par maksas pakalpojumiem”
9 944,97 euro x 2 mēneši   =  19 890 euro. 
2023. gadā un turpmāk katru gadu:
297 015 euro (kopā ieņēmumi 169 830 euro + 297 015 euro = 466 845 euro).
Detalizēta informācija atspoguļota anotācijas pielikumos:
1. pielikumā "Informācija par maksas pakalpojumu cenu un plānoto ieņēmumu izmaiņām";
2. pielikumā "Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins";
3. pielikumā "Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķina kopsavilkums";
4. pielikumā "Ieņēmumu prognoze no maksas pakalpojumiem".
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
Saskaņā ar Sodu reģistra likuma grozījumiem 2023.gadā nodeva par izziņas no Sodu reģistra sagatavošanu tiek pārkvalificēta par iestādes sniegtajiem maksas pakalpojumiem un ir iekļauta maksas pakalpojumu cenrāža  "Izziņu sniegšana no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra uzturētajām informācijas sistēmām (izņemot tiešsaistes režīmu) normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos" ieņēmumos Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 02.03.00 "Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/8eac6e41-741a-4cf7-ab5c-dc64f1883758

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības procesā iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Informācija par maksas pakalpojumu cenu un plānoto ieņēmumu izmaiņām
2. pielikums
Nosaukums
Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins
3. pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķina kopsavilkums
4. pielikums
Nosaukums
Ieņēmumu prognoze no maksas pakalpojumiem