Anotācija (ex-ante)

24-TA-903: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Dalība Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā ēku, autotransporta un papildu sektoros" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Dalība Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā ēku, autotransporta un papildu sektoros” (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts saskaņā ar likumprojekta "Grozījumi likumā “Par piesārņojumu”" (910/Lp14) 26. pantā ietverto paredzēto likuma "Par piesārņojumu" 32.17 panta trīspadsmito daļu, lai pilnīgi transponētu Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 10. maija Direktīvas (ES) 2023/959, ar ko groza Direktīvu 2003/87/EK, ar kuru nosaka sistēmu siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas kvotu tirdzniecībai Savienībā, un Lēmumu (ES) 2015/1814 par Savienības siltumnīcefekta gāzu emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas tirgus stabilitātes rezerves izveidi un darbību (turpmāk – direktīva  2023/959) nosacījumus, kas nosaka Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas paplašinājumu uz ēku, autotransporta un papildu sektoriem (turpmāk – ETS2).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt tiesisko regulējumu, ar kuru nosaka degvielas un kurināmā operatora monitoringa, ziņošanas un verifikācijas pienākumus, siltumnīcefekta gāzu emisijas atļaujas (turpmāk – SEG atļauja) saņemšanas, grozīšanas un anulēšanas nosacījumus, SEG atļaujas saturu; verificētāja pienākumus attiecībā uz ETS2 ikgadējo emisijas ziņojumu verificēšanu; Valsts vides dienesta (turpmāk – dienests), Valsts ieņēmumu dienesta un Klimata un enerģētikas ministrijas pienākumus attiecībā uz ETS2 sekmīgu ieviešanu un administrēšanu Latvijā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Noteikumu projekta termiņš noteikts, lai iespējami ātrāk transponētu Direktīvas 2023/959 prasības attiecībā uz ETS2, nodrošinot, kā arī degvielas un kurināmā operatori savlaicīgi var iepazīties ar jaunajiem pienākumiem un to izpildes termiņiem.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Parlaments un Padome 2023. gada 10. maijā pieņēma direktīvu 2023/959, kas nosaka jaunus pienākumus Eiropas Savienības dalībvalstīm un degvielas un kurināmā tirgotājiem. ETS2 regulējums līdz 2024. gada 30. jūnijam bija jātransponē Latvijas tiesību aktos. Par laicīgu ETS2 normu netransponēšanu Eiropas Komisija pret Latviju ir uzsākusi pārkāpuma procedūru (INFR(2024)0195).
Direktīva 2023/959 nosaka, ka sākot ar 2025. gada 1. janvāri dalībvalstīm bija jānodrošina, ka degvielas un kurināmā operatoriem ir iegūta SEG atļauja. Lai iegūtu SEG atļauju degvielas un kurināmā operatoram ir jāizstrādā monitoringa plāns (turpmāk – MP). Bez SEG atļaujas degvielas un kurināmā operatori, nevar turpināt vai uzsākt degvielas vai kurināmā tirdzniecību. Tā kā Latvija savos tiesību aktos nebija transponējusi laicīgi direktīvas 2023/959 nosacījumus, ir jānosaka pietiekoši ilgs laiks, kurā degvielas un kurināmā operatori var sagatavot MP, saņemt SEG atļauju un sagatavot neverificētu ikgadējo emisijas ziņojumu par 2024. gada datiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Katrai Eiropas Savienības dalībvalstij ir jāpārņem Direktīvas 2023/959 prasības, tai skaitā, ETS2 ieviešana, uzturēšana un administrēšana. Direktīvas 2023/959 pamata normas tiek pārņemtas ar likumprojektu "Grozījumi likumā "Par piesārņojumu"" (910/Lp14), taču ir jānosaka detalizētāki noteikumi, kas nosaka kā degvielas un kurināmā operatoram ir jāveic monitorings, ziņošana un verifikācija, lai nodrošinātu atbilstību Eiropas Savienības vienotajam regulējumam.
Direktīvas 2023/959 ETS2 regulējuma prasību transponēšana jau būtiski kavēta (393 dienas uz 2025. gada 28. jūliju), kas rada nopietnus šķēršļus ETS2 ieviešanai Latvijā. ETS2 ieviešanas turpmāka kavēšana (papildus iespējamām sankcijām) apdraud ETS2 saistītā finansējuma saņemšanu, kā rezultātā Latvijai tiek liegta piekļuve Sociālā klimata fonda (2026. – 2032.) līdzekļiem 462 759 597 euro apmērā un netiktu iegūti ETS2 izsoļu ieņēmumi (2027. – 2032.)  provizoriski 525 milj. euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu tiek transponētas direktīvas 2023/959 normas, kuras ir izteiktas ar  1. panta 30.b panta 1.– 6. punktā, 30.f panta 4. punktā, 5. punkta 1. daļā un 8. punktā.
Noteikumu projekta 2. nodaļa nosaka degvielas un kurināmā operatora siltumnīcefekta gāzu emisijas atļaujas (SEG atļaujas) izsniegšanas, grozīšanas un atcelšanas prasības. Ar šo nodaļu nosaka, ka atbilstoši Komisijas 2018. gada 19. decembra Īstenošanas regulai (ES) 2018/2066 par siltumnīcefekta gāzu emisiju monitoringu un ziņošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK un ar ko groza Komisijas Regulu (ES) Nr. 601/2012 (turpmāk – regula Nr. 2018/2066) ir jāveic monitoringa un ziņošanas nosacījumi. Kā arī saskaņā ar Komisijas 2018. gada 19. decembra Īstenošanas regulu (ES) 2018/2067 par datu verifikāciju un verificētāju akreditāciju saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK (turpmāk – regula Nr. 2018/2067) ir jāveic verifikācijas un akreditācijas prasības.
Noteikumu projekta 4.3. apakšpunktā tiek papildus prasīts ar SEG atļaujas iesniegumu nodrošināt netehnisku kopsavilkumu par noteikumu projekta 4.1., 4.2. apakšpunktos un 1. pielikumā prasīto informāciju. Netehnisku kopsavilkumu apraksta vienkāršotā veidā, nodrošinot, ka netehniskais kopsavilkums ir kodolīgs, iekļaujot informāciju par degvielas un kurināmā operatoru; degvielu un kurināmā veidiem, kurus nodod patēriņam likumprojekta "Grozījumi likumā “Par piesārņojumu”" 2. pielikuma IV sadaļas 1. punktā noteiktajām darbībām (ETS2 tvēruma sektori) un galapatērētājiem, kuri atbilst ETS2 tvēruma sektoriem; kādi pasākumi ir plānot, lai nodrošinātu emisijas monitoringu un ziņošanu. 
Noteikumu projekta 2. nodaļa nosaka kārtību kādā izsniedz, groza un atceļ SEG atļaujas. Noteikumu projekta 9. punkts nosaka, ka degvielas un kurināmā operatoriem, kuri izmanto vienkāršotus MP nosacījumus saskaņā ar noteikumu projekta 8. punktu, ir jāveic vienkāršots riska novērtējums. Vienkāršots riska novērtējumā izvērtē kontroles darbības un kontroles darbības procedūru samērīgumu ar raksturīgajiem riskiem un apzinātiem kontroles riskiem. Raksturīgais risks tiek definēts regulas Nr. 2018/2066 3. panta 9. punktā. Raksturīgais risks norāda, cik liela ir iespējamība, ka ikgadējā emisijas ziņojuma parametrā varētu būt būtiska kļūda vai nepatiesi apgalvojumi pirms tiek ņemta vērā degvielas un kurināmā operatora iekšējie kontroles mehānismi. Kontroles risks tiek definēts regulas Nr. 2018/2066 3. panta 10. punktā. Kontroles risks nozīme iespēju, ka pastāvošā kontroles sistēma nav pietiekoši efektīva un nevar novērst, atklāt vai izlabot nepatiesus apgalvojumus ikgadējā emisijas ziņojumā.
Noteikumu projekta 10. punkts nosaka, ka zemāku pakāpju izmantošanas gadījumā, nekā tas tiek pieļauts noteikumu projekta 6.1. un 6.2. apakšpunktā, degvielas un kurināmā operatoram ir jāveic pārmērīgu izmaksu un tehniskās iespējamības novērtēšana. Degvielas un kurināmā operators pārmērīgu izmaksu noteikšanai regulas Nr. 2018/2066 75.d panta izpratnē var izmanto Eiropas Komisijas izstrādāto pārmērīgu izmaksu novērtēšanas rīku (turpmāk – pārmērīgu izmaksu novērtēšanas rīks). Pārmērīgu izmaksu novērtēšanas rīks ir Excel veidne, kurā degvielas un kurināmā operators norāda investīciju veidus, izmaksas, procentu likmes, u.c., lai aprēķinātu, vai izmaksas ir pārmērīgas, tas ir, vai izmaksas pārsniedz ieguvumus.
Noteikumu projekta 99. punktā noteikto ikgadējā emisijas ziņojumu par 2024. gada datiem, degvielas un kurināmā operators var iesniegt bez pārmērīgu izmaksu izvērtējuma un tehniskās iespējamības pamatojuma, ja tiek izmantotas zemākas pakāpes, nekā tās ir noteiktas noteikumu projekta 6.1. un 6.2. apakšpunktā.
Noteikumu projekta 3. nodaļa nosaka kārtību kādā degvielas un kurināmā operators sagatavo ikgadējo emisijas ziņojumu, kā verificētājs veic ikgadējā emisijas ziņojuma verifikāciju un kādām prasībām ir jāatbilst verificētājam. Ikgadējais emisijas ziņojums par 2024. gada datiem nav jāverificē, taču sākot ar 2026. gadu (par 2025. gada datiem) degvielas un kurināmā operatoram dienestā ir jāiesniedz verificēts ikgadējais emisijas ziņojums.
Noteikumu projekta 4. nodaļa nosaka, ka Valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" (turpmāk – centrs) kā valsts administrators emisijas vienību reģistrā izveido valsts kompetentās iestādes turējuma kontu un izveido degvielas un kurināmā operatora turējuma kontus Latvijas degvielas un kurināmā operatoriem. Emisijas vienību reģistrā valsts administratora pienākumus veic centrs. Emisijas vienību reģistrā notiek visas darbības, kuras ir saistītas ar emisijas kvotām. Degvielas un kurināmā operatoriem emisijas kvotas būs jānodod emisijas vienību reģistrā.
Noteikumu projekta 5. nodaļa nosaka normas par degvielas un kurināmā operatora pienākumu neveikšanu saskaņā ar noteikumu projektā un ar likumprojekta "Grozījumi likumā “Par piesārņojumu”" 32.17 pantā noteikto. Noteikumu projekta 6. nodaļa nosaka publicējamo informāciju dienesta tīmekļvietnē par degvielas un kurināmā operatoru, kā arī tiek risināta informācijas apmaiņa starp dienestu, Valsts ieņēmuma dienestu un Klimata un enerģētikas ministriju. Ja tiek konstatēts, ka komersants, kurš atbilst ar likumprojekta "Grozījumi likumā “Par piesārņojumu”" 2. pantu likuma "Par piesārņojumu" ietvertajam 1. panta pirmās daļas 19.3 punktam un nav saņēmis SEG atļauju, saskaņā ar noteikumu projekta 5.2. apakšnodaļā noteikto, komersants dienestam sniedz pašapliecinājumu, kura saturs ir noteikts ar noteikumu projekta 3. pielikumu, kā arī sniedz papildu informāciju, lai pamatotu pašapliecinājuma informāciju. Papildu informācija ir rēķini, līgumi vai arī citi dokumenti, kuri apstiprina pašapliecinājumā norādīto informāciju. Noteikumu projekta 6.2. apakšnodaļa nosaka informācijas apmaiņu starp dienestu, Klimata un enerģētikas ministriju un Valsts ieņēmumu dienestu. Lai nodrošinātu, ka degvielas un kurināmā operatori izpilda ETS2 prasības ir vajadzīgs nodrošināt mehānismu, kas aizliedz degvielas un kurināmā operatoram nodod patēriņam degvielu bez SEG atļaujas. Tā kā ETS2 balstās uz akcīzes nodokļa mehānismu un ir saistīts ar akcīzes nodokļa regulējumu, lai kontrolētu degvielas un kurināmā operatora SEG atļaujas esamību, Valsts ieņēmumu dienests kā kompetentā iestāde par akcīzes nodokļa regulējumu, pēc dienesta pieprasījuma, aptur komersanta izsniegto speciālo atļauju (licenci) darbības veikšanai, ko nosaka Ministru kabineta 2005. gada 30. augusta noteikumi Nr. 662 "Akcīzes preču aprites kārtība" (turpmāk – speciālā atļauja (licence) darbības veikšanai) līdz brīdim, kad komersants ir veicis vajadzīgos degvielas un kurināmā pienākumus. Attiecīgi pēc degvielas un kurināmā operatora prasību izpildīšanas dienests informē Valsts ieņēmumu dienestu par degvielas un kurināmā operatora pienākumu izpildi, Valsts ieņēmumu dienests atceļ attiecīgā degvielas un kurināmā operatora darbības aizliegumu. Taču, lai sākotnēji jau neieslēgtos šis mehānisms un netiktu apturēta komersanta darbība, uz kuru attiecas ETS2 prasības, pirmreizēji dienests konstatējot, ka komersants nav sagatavojis MP un pieprasījis SEG atļaujas saņemšanu, dienests komersantu atkārtoti informē. Ja pēc atkārtotas informēšanas komersants nav veicis vajadzīgās darbības, tikai tad dienests pieprasa Valsts ieņēmumu dienestam apturēt komersanta speciālo atļauju (licenci) darbības veikšanai.
Noteikumu projekta 6.3. apakšnodaļa nosaka emisijas kvotas tirdzniecības sistēmas (turpmāk – ETS) informācijas sistēmas izmantošanu (EU ETS Reporting), kādi soļi jāveic, lai izveidotu piekļuvi ETS informācijas sistēmai. ETS informācijas sistēma ir Eiropas Savienības uzturēta ziņošanas sistēma, kuru degvielas un kurināmā operatoriem jāizmanto, lai aizpildītu MP un ikgadējo emisijas ziņojumu. Lai izveidotu piekļuvi ETS informācijas sistēmai, degvielas un kurināmā operatoram ir jāizveido EU Login. EU Login ir Eiropas Komisijas lietotāju autentifikācijas pakalpojumus. Tas ļauj autorizētiem lietotājiem piekļūt dažādiem Komisijas tīmekļa pakalpojumiem, izmantojot vienu e-pasta adresi un paroli.
Noteikumu projekta 6. nodaļa nosaka termiņus SEG atļaujas iegūšanai un neverificēta ikgadējā emisijas ziņojuma iesniegšanai par 2024. gada datiem degvielas un kurināmā operatoriem, kuri atbilst ar likumprojekta "Grozījumi likumā “Par piesārņojumu”" 2. pantu likumā "Par piesārņojumu" ietvert paredzētajam 1. panta pirmās daļas 30. punktam un ir nodevuši patēriņam degvielu vai kurināmo no 2024. gadam līdz 2025. gadam. 
Pirms SEG atļaujas saņemšanas degvielas un kurināmā operatoram ir jāsagatavo MP, degvielas un kurināmā operatoram ir vismaz vajadzīgi 2 mēneši MP sagatavošanai, ar noteikumu projekta pārejas noteikumu 97. punktu tiek noteikts, ka MP degvielas un kurināmā operatoram ir jāiesniedz dienestam līdz 2026. gada 28. februārim. Lai nodrošinātu, ka tiek izpildītas direktīvas 2023/959 prasības par degvielas un kurināmā operatoru 2024. gada datu iesniegšanu ar noteikumu projekta pārejas noteikumu 99. punktu nosaka, ka šie dati degvielas un kurināmā operatoram ir jāiesniedz dienestā līdz 2026. gada 15. martam. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Degvielas un kurināmā operatori
  • Verificētāji
Ietekmes apraksts
Ar noteikumu projektu tiek noteiktas jaunas prasības, kuras ietekmēs degvielas un kurināmā operatorus, t.i., degvielas un kurināmā tirgotāji, kuri nodod patēriņam degvielu un kurināmo ETS2 tvēruma darbībām, kuras ir uzskaitītas likumprojekta "Grozījumi likumā “Par piesārņojumu”" 2. pielikuma IV sadaļas 1. punktā. Tas nozīmē, ka papildus jau esošajām prasībām, kuras attiecas uz degvielas ilgtspējas ziņošanu, degvielas un kurināmā operatoriem noteiks monitoringa, ziņošanas un verifikācijas prasības.  Kurināmo, degvielas un to piedevu veidus, uz kurām attiecina ETS2, nosaka akcīzes nodokļa ietvars. Sākot ar 2028. gadu degvielas un kurināmā operatoram ik gadu būs jānodod tāds kvotu apjoms, kas atbilst kopējam oglekļa dioksīda (turpmāk –CO2) emisijām, kuras ir paziņotas par iepriekšējo darbības gadu (1 tonna CO2 = 1 emisijas kvota). Degvielas un kurināmā operatoram emisijas kvotas būs jāiegādājas, lai norēķinātos par to CO2 emisiju daudzumu, kas ir radies sadedzinot degvielu/kurināmo ETS2 tvēruma sektoros. Rezultātā var veidoties degvielas un kurināmā cenu pieaugums, tā pārnesot finansiālo slogu, kas radies no emisijas kvotu iegādes, uz gala patērētāju.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Ar ETS2 sistēmas ieviešanu, atbilstoši direktīvā 2023/959 noteiktajam, iespējama ietekme var veidoties uz degvielu un kurināmā cenu pieaugumu, tā pārnesot finansiālo slogu, kas radies no emisijas kvotu iegādes un administratīvajām izmaksām, uz gala patērētāju. Šīs izmaksas degvielas un kurināmā operatori var samazināt, nododot patēriņam, piemēram, lielāku apjomu biodegvielu vai ilgtspējīgu kurināmo. Degvielas un kurināmā cenu pieaugums ETS2 atkarīgs no vairākiem faktoriem, no kuriem kā galveno var minēt emisijas kvotu cenu līmeni tirgū.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts nosaka monitoringa, ziņošanas un verifikācijas prasības, kuras ietekmēs degvielas un kurināmā operatora izmaksas. Kā arī sākot ar 2028. gadu uz degvielas un kurināmā operatoru attieksies kvotu nodošanas pienākums, kas arī ietekmēs degvielas un kurināmā operatora izmaksas. Lai degvielas un kurināmā operators samazinātu savas CO2 emisijas, degvielas un kurināmā operatoram būs jāiegulda līdzekļi, lai zaļinātu savu portfeli. 

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts nosaka konkrētus jaunus pienākumus degvielas un kurināmā operatoriem, kas palielinās administratīvo slogu un ietekmēs uzņēmuma finansiālo stāvokli.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts nosaka konkrētus pienākumus degvielas un kurināmā operatoriem, kas arī var ietekmēt mazus un vidējus uzņēmējus. ETS2 sistēmā aptvers ēku sektoru, kas ietekmēs kurināmā cenas arī mazajām siltuma ražošanas iekārtām.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Degvielas un kurināmā tirgotāji, uz kuriem attiecas ETS2 noteiktās prasības, var radīt ietekmi uz to degvielas un kurināmā cenām, ietekmējot gala patērētāja pirktspēju. 

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem ir noteikta likumprojekta "Grozījumi likumā “Par piesārņojumu”" anotācijas 3. sadaļā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023L0959
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 10. maija direktīva (ES) Nr. 2023/959, ar ko groza Direktīvu 2003/87/EK, ar kuru nosaka sistēmu siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas kvotu tirdzniecībai Savienībā, un Lēmumu (ES) 2015/1814 par Savienības siltumnīcefekta gāzu emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas tirgus stabilitātes rezerves izveidi un darbību
Apraksts
Ar šo direktīvu groza Direktīvu 2003/87/EK,  ar kuru nosaka sistēmu siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas kvotu tirdzniecībai Savienībā, un Lēmumu (ES) 2015/1814 par Savienības siltumnīcefekta gāzu emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas tirgus stabilitātes rezerves izveidi un darbību
ES tiesību akta CELEX numurs
02018R2066-20250101
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2018. gada 19. decembra Īstenošanas regula 2018/2066 par siltumnīcefekta gāzu emisiju monitoringu un ziņošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK un ar ko groza Komisijas Regulu (ES) Nr. 601/2012
Apraksts
Komisijas Īstenošanas 2018. gada 19. decembra regula (ES) 2018/2066 par datu monitoringu un ziņošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK - ietver monitoringa un ziņošanas prasības, kuras attiecas uz ETS2.
ES tiesību akta CELEX numurs
02018R2067-20210101
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2018. gada 19. decembra Īstenošanas regula (ES) 2018/2067 par datu verifikāciju un verificētāju akreditāciju saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK
Apraksts
Komisijas 2018. gada 19. decembra Īstenošanas regula (ES) 2018/2067 par datu verifikāciju un verificētāju akreditāciju saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK -  ietver ETS2 verifikācijas un akreditācijas prasības.
ES tiesību akta CELEX numurs
02019R1122-20250626
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 12. marta Deleģētās regulas (ES) 2019/1122, ar ko attiecībā uz Savienības reģistra darbību papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK
Apraksts
Deleģētā regula nosaka kārtību kādā valsts administrators uzrauga emisijas vienības reģistrā noteikošās darbības un veic pienākumus saistībā ar emisijas vienību reģistru, kā arī nosaka pienākumus degvielas un kurināmā operatoriem, kuri ir jāveic emisijas vienību reģistrā

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 10. maija direktīva (ES) Nr. 2023/959, ar ko groza Direktīvu 2003/87/EK, ar kuru nosaka sistēmu siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas kvotu tirdzniecībai Savienībā, un Lēmumu (ES) 2015/1814 par Savienības siltumnīcefekta gāzu emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas tirgus stabilitātes rezerves izveidi un darbību
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. panta 29. punktā izteiktais direktīvas 2003/87/EK 30. b panta 1. punkts
100. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
1. panta 29. punktā izteiktais direktīvas 2003/87/EK 30. b panta 2. punkts
4.3. apakšpunkts un 1. pielikums 
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
1. panta 29. punktā izteiktais direktīvas 2003/87/EK 30. b panta 3. punkts
2.1. un 2.2. apakšnodaļa
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
1. panta 29. punktā izteiktais direktīvas 2003/87/EK 30. b panta 4. punkts
2. pielikums
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
1. panta 29. punktā izteiktais direktīvas 2003/87/EK 30. b panta 5. punkts
21. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
1. panta 29. punktā izteiktais direktīvas 2003/87/EK 30. b panta 6. punkts
24. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
1. panta 29. punktā izteiktais direktīvas 2003/87/EK 30. f panta 4. punkts
101. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
1. panta 29. punktā izteiktais direktīvas 2003/87/EK 30. f panta 5. punkta 1. daļa
17. punkts un 42. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
1. panta 29. punktā izteiktais direktīvas 2003/87/EK 30. f panta 8. punkts
8. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2018. gada 19. decembra Īstenošanas regula 2018/2066 par siltumnīcefekta gāzu emisiju monitoringu un ziņošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK un ar ko groza Komisijas Regulu (ES) Nr. 601/2012
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
14. panta 2. punkts
24.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
75.m pants
5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
75.e panta 2. un 3. punkts
6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
VII.a nodaļas 2. sadaļa
7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
75.n panta 1.-6. punkts
8. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
75.c un 75.d pants
10. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
75.b pants
21. punkts un 24.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
75.q panta 1. punkts
35. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
X pielikums, X.b pielikums un 75.v pants
42. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
75.s pants
43. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
75.r pants
71. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
71. pants
78. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2018. gada 19. decembra Īstenošanas regula (ES) 2018/2067 par datu verifikāciju un verificētāju akreditāciju saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
43.u un 43.t pants
22. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
43.za pants
45.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
45. pants
54. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
52. pants
57. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
54. panta 2. un 3. punkts
58.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 12. marta Deleģētās regulas (ES) 2019/1122, ar ko attiecībā uz Savienības reģistra darbību papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
17. pants un 15.b panta 8. punkts
68. un 69.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
26.c pants
70. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek ieviests, paredzot stingrākas vai mazāk stingras prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs, Valsts ieņēmumu dienests, Valsts vides dienests, VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem

https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/c6fbf374-7df6-4a67-a34e-5059739df17f

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekta publiskās apspriedes laikā (01.08.2025.-31.08.2025.) tika saņemts viens iebildums, kurš neattiecās uz noteikumu projekta saturu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts vides dienests
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs
  • VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"
  • Klimata un enerģētikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)

Valsts vides dienestam tiek noteikti papildus pienākumi, lai nodrošinātu ETS2 darbību Latvijā. Tā kā ETS2 ir saistīts ar likuma "Par akcīzes nodokli" un tā pakārtotajiem Ministru kabineta noteikumiem, lai kontrolētu degvielas un kurināmā operatora pienākumu izpildi un nodrošinātu atbilstību ETS2, tiek izmantota Valsts ieņēmuma dienestam pieejamā informācija un kontrolē esošā sistēma.

5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekta 7.2. un 7.3. apakšadaļas ir izvērtētas likumprojekta "Grozījumi likumā “Par piesārņojumu”" anotācijas 7. sadaļā.

8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts veicinās emisijas monitoringu un ziņošanu no tām darbībām, kuras līdz šim nebija ietvertas ETS, veicinot vides saudzēšanu un piesārņojošo darbību samazināšanu.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts stiprinās esošās ETS normas. ETS2 ieviešana veicinās SEG emisijas samazinājumu tajos sektoros, kuri līdz šim nebija ietverti esošajā ETS, veicinot ēku, transporta un mazās rūpniecības nozaru ieguldījumu Latvijas klimatneitralitātes mērķa sasniegšanā.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi