Anotācija

24-TA-1109: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par valsts nodevu par migrācijas pakalpojumiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Valsts nodevu apmēri par sniegtajiem migrācijas pakalpojumiem ir noteikti Ministru kabineta 2017. gada 12. septembra noteikumos Nr. 557 “Noteikumi par valsts nodevu par vīzas, uzturēšanās atļaujas vai Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa pieprasīšanai iesniegto dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem”. Laikposmā no 2017. gada pakāpeniski palielinājušies Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes izdevumi, kas tiek novirzīti pakalpojumu sniegšanai un sekmīgai izpildei, kā arī mainījies Eiropas Savienības regulējums, kas bijis par pamatu atsevišķu likmju noteikšanai - valsts nodevai par īstermiņa vīzas pieteikuma izskatīšanu. Pieteikumu izskatīšanas procesus sarežģījusi arī ģeopolitiskā situācija, paredzot visu trešo valstu pilsoņu, bet īpaši - Krievijas Federācijas un Baltkrievijas pilsoņu pieteikumu detalizētāku pārbaudi un apjomīgu papildu dokumentu pieprasīšanu, lai varētu tikt veikta pārbaude valsts drošības iestādēs. Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei būs nepieciešams ieguldīt papildu resursus , lai nodrošinātu dažādu jauno iniciatīvu, piemēram, “zaļā koridora” sekmīgu ieviešanu (“zaļā koridora” koncepts paredz pieteikumu paātrinātu izskatīšanu uzņēmumiem, kas aicina darbaspēku no trešajām valstīm). Turpmākajā laikposmā paredzama arī jauna Eiropas Savienības normatīvā akta ieviešana, kas vienkāršos uzturēšanās režīmu trešo valstu pilsoņiem, vienlaikus paredzot dažādus papildu uzraudzības pasākumus, kas veicami kontrolējošajām iestādēm (Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2024/1233 (2024. gada 24. aprīlis) par vienotu pieteikšanās procedūru, lai trešo valstu valstspiederīgajiem izsniegtu vienoto uzturēšanās un darba atļauju dalībvalsts teritorijā, un par vienotu tiesību kopumu trešo valstu darba ņēmējiem, kuri kādā dalībvalstī uzturas likumīgi (pārstrādāta redakcija)). Ievērojot inflācijas pieaugumu no 2017. gada, valsts nodevas vairs tikai daļēji pilda savu mērķi - motivēt trešo valstu pilsoņus savlaicīgi iesniegt pieteikumus vīzu un uzturēšanās atļauju noformēšanai, kā arī, pastāvot iespējai izvēlēties pieteikuma izskatīšanas laiku, dot priekšroku pieteikuma izskatīšanai parastā kārtībā, nemaksājot paaugstinātu valsts nodevu par pieteikuma paātrinātu izskatīšanu. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Vienkāršot valsts nodevu par migrācijas pakalpojumiem iekasēšanas un aprēķināšanas mehānismu, apvienojot vairākas valsts nodevu pozīcijas. Valsts nodevu likmes pārrēķināt atbilstoši Eiropas Savienības normatīvajos dokumentos noteiktajam un, ievērojot Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes faktisko izdevumu palielinājumu sekmīgai migrācijas procesa nodrošināšanai. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.10.2024.
Pamatojums
Spēkā stāšanās datums noteikts tiesiskās skaidrības nodrošināšanai, lai personām, kas veic valsts nodevas samaksu, būtu precīzi zināma valsts nodevas likme un tās spēkā stāšanās datums.  

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašreiz spēkā esošajos Ministru kabineta 2017. gada 12. septembra noteikumos Nr.557 "Noteikumi par valsts nodevu par vīzas, uzturēšanās atļaujas vai Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa Latvijas Republikā  pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem" (turpmāk - Noteikumi Nr.557) par dažādiem migrācijas pakalpojumiem ir noteiktas 22 valsts nodevas likmes, kas kopā ar dažādajiem pieteikumu izskatīšanas termiņiem veido 56 pozīcijas ar atšķirīgām likmēm, pakalpojuma saņēmējiem un sniedzējiem apgrūtinot pareizās likmes izvēli. Vienlaikus ir noteikti vairāki atbrīvojumi no valsts nodevas samaksas, kuru aktualitāti nepieciešams izvērtēt atkārtoti. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts nodevas likme par ilgtermiņa vīzas pieteikuma izskatīšanu ir zemāka nekā par īstermiņa vīzas pieteikuma izskatīšanu.
Risinājuma apraksts
Noteikt valsts  nodevas likmi par ilgtermiņa vīzas pieteikuma izskatīšanu pēc analoģijas ar nodevu par īstermiņa vīzas pieteikuma izskatīšanu, kāda tā noteikta Komisijas deleģētajā regulā (ES) 2024/1415 (2024. gada 14. marts), ar ko Regulu (EK) Nr. 810/2009 groza attiecībā uz vīzas nodevu apmēru. Ievērojot iepriekš minēto, valsts nodevas likme par ilgtermiņa vīzas pieteikuma izskatīšanu projektā noteikta 90 euro apmērā, bet, ja vīzas pagarinājuma pieteikums iesniegts vēlāk nekā trīs dienas līdz iepriekšējās vīzas derīguma termiņa beigām - 180 euro apmērā.  
Problēmas apraksts
Pašreiz spēkā esošās, Noteikumos nr.557 paredzētās valsts nodevas likmes pamatā noteiktas 2017.gada septembrī, izņemot Noteikumu Nr.557 5.6.1 apakšpunktā noteikto likmi, kas stājusies spēkā 2022.gada 8.novembrī, bet no 2017.gada būtiski palielinājušies Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes izdevumi, kas tiek novirzīti pakalpojuma sniegšanai, kā arī pieteikumu izskatīšanas process ir sarežģījies ģeopolitiskās situācijas izmaiņu rezultātā. Šis palielinājums atbilst arī Centrālās statistikas pārvaldes aprēķinātajam patēriņa cenu pieaugumam periodā no Noteikumu Nr. 557 pieņemšanas brīža - 2017. gada septembra (https://tools.csb.gov.lv/cpi_calculator/lv/2017M09-2024M04/0/100 ). Ievērojot iepriekš minēto, valsts nodevu likmes vairs nesasniedz to mērķi - ierobežot nepamatotu pieteikumu skaitu, kā arī motivēt trešo valstu pilsoņus savlaicīgi iesniegt pieteikumus vīzu un uzturēšanās atļauju noformēšanai, kā arī, pastāvot iespējai izvēlēties pieteikuma izskatīšanas laiku, dot priekšroku pieteikuma izskatīšanai parastā kārtībā, nemaksājot paaugstinātu valsts nodevu par pieteikuma paātrinātu izskatīšanu, un tās nepieciešams pārskatīt.
Risinājuma apraksts
Projektā paredzēts visas valsts nodevu likmes par migrācijas pakalpojumiem palielināt, katram nodevas veidam projekta anotācijas 1. pielikumā iekļaujot likmes pamatotības aprēķinu. 
Problēmas apraksts
Par ielūguma un izsaukuma apstiprināšanu noteiktā valsts nodevas likme ir ietverta divos atsevišķos Noteikumu Nr.557 punktos (3. punktā un 7. punktā), lai gan procedūra un valsts nodevas likme par abiem pakalpojumiem ir identiska. 
Risinājuma apraksts
Projektā valsts nodevu likmes gan ielūguma, gan izsaukuma pieteikuma izskatīšanai apvienotas vienā punktā (3.punkts), tādējādi atvieglojot normatīvā akta piemērošanu. No projekta izslēgta zemākā valsts nodevas likme par bērna līdz 6 gadu vecumam pieteikuma izskatīšanu, jo pieteikuma noformēšanas un pārbaudes procedūra ir līdzvērtīga tai, kāda tiek piemērota personai, kura ir sasniegusi 6 gadu vecumu. 
Problēmas apraksts
Valsts nodevu likmes par uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai iesniegto dokumentu izskatīšanu ietvertas vairākos Noteikumu Nr.557 5. punkta apakšpunktos (5.1.-5.11. apakšpunkts), kā arī to apmērs ir atšķirīgs, lai gan dokumentu izskatīšanas procedūra ir vienāda visos gadījumos. 
Risinājuma apraksts
Valsts nodevu likmes par uzturēšanās atļaujas pieteikumam nepieciešamo dokumentu izskatīšanu apvienotas projekta 5.1 un 5.2.apakšpunktā, atsevišķi nodalot likmes par termiņuzturēšanās un pastāvīgās uzturēšanās atļaujas (ieskaitot Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa) pieteikuma izskatīšanu. Nav saglabāta Noteikumu Nr.557 5.5. un 5.6. apakšpunktos noteiktā atšķirīgā valsts nodevas likme par tādas personas termiņuzturēšanās atļaujas pieprasīšanu, kura veikusi ieguldījumu Latvijas tautsaimniecībā, jo arī šajā gadījumā dokumentu izvērtēšanas procedūra nav atšķirīga, turklāt šādu pieprasījumu skaits pēdējā laikposmā strauji samazinājies (2023. gadā saņemti tikai 86 investoru pieteikumi). Analoga apsvēruma dēļ no projekta izslēgtas arī pārējās atšķirīgās likmes (starptautiskās aizsardzības statusa saņēmējiem, bezvalstniekiem u.tml.), jo informācijas sistēmās veicamās pārbaudes un lēmuma sagatavošanas procedūras neatšķiras. Īpaši atbalstāmo personu kategoriju gadījumā projektā paredzēts atbrīvojums no valsts nodevas samaksas. 
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.557 9. punktā ir noteikta atsevišķa valsts nodevas likme par papildu tiesību uz nodarbinātību pieprasīšanu, tomēr šāds regulējums ir pretrunīgs, jo darba devējs par tiesību uz nodarbinātību pieprasīšanu veic valsts nodevas samaksu ielūguma vai izsaukuma pieteikuma iesniegšanas ietvaros.
Risinājuma apraksts
Projektā nav paredzēta atsevišķa valsts nodevas likme par papildu tiesību uz nodarbinātību pieprasīšanu, jo šāda valsts nodeva tiek iekasēta ielūguma vai izsaukuma pieteikuma izskatīšanas procedūras ietvaros. 
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 557 11. punktā iekļautie atbrīvojumi no valsts nodevas ir pārskatāmi, lai tie atspoguļotu šobrīd aktuālo situāciju.
Risinājuma apraksts
Projekta 8.punktā saglabāti atbrīvojumi šādos gadījumos:
1) par jebkādu migrācijas pakalpojumu saņemšanu, ja tas noteikts starptautiskajos līgumos vai saistīts ar valsts interesēm;
2) diplomātisko un dienesta vīzu saņēmējiem un vīzas pieprasītājiem - gadījumos, kas saistīti ar humāniem apsvērumiem - lai harmonizētu nosacījumus ar Šengenas vīzas pieprasītājiem noteiktajiem vienotajiem kritērijiem, kas ietverti Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 13. jūlija Regulā (EK) Nr. 810/2009, ar ko izveido Kopienas Vīzu kodeksu (Vīzu kodekss) (turpmāk - Vīzu kodekss);
3) Latvijas pilsonim - par ģimenes locekļu uzaicināšanu - lai Latvijas pilsoņu tiesības pielīdzinātu citu Savienības pilsoņu tiesībām (Savienības pilsoņi, kas izmanto savas tiesības uz brīvu personu kustību, neveic valsts nodevas samaksu). Līdzīga apsvēruma dēļ atbrīvojums saglabāts arī latvietim (līvam) vai personai, kurai vismaz viens no vecākiem ir Latvijas pilsonis - par vīzas pieteikuma izskatīšanu;
4) bērniem, kas nav sasnieguši 12 gadu vecumu - par ilgtermiņa vīzas vai pastāvīgās uzturēšanās atļaujas pieprasīšanu vai reģistrēšanu, ja šāda procedūra netiek veikta paātrinātā kārtībā. Pašreizējais regulējums paredz atbrīvojumu bērniem, kas nav sasnieguši 16 gadu vecumu, bet 12 gadu vecuma noteikšana harmonizēs tiesību aktā noteikto ar Vīzu kodeksā paredzēto vecuma slieksni. Projektā, tāpat kā šobrīd spēkā esošajā regulējumā, nav paredzēts atbrīvojums no valsts nodevas samaksas termiņuzturēšanās atļaujas pieprasīšanas vai reģistrēšanas gadījumā, jo šādos gadījumos personu vecāku vai aizbildņu integrācijas pakāpe sabiedrībā nav tik augsta, lai tiktu piešķirts atbrīvojums, savukārt gadījumos, kad galvenā iesniedzēja ieceļošana ir atbilstoša kādam citam atbrīvojuma pamatam (piemēram, pētnieks, ieceļošana saistībā ar valsts interesēm u.c.), no valsts nodevas samaksas tiks atbrīvoti visi ģimenes locekļi neatkarīgi no vecuma;
5) starptautiskās aizsardzības un pagaidu aizsardzības saņēmējiem un viņu ģimenes locekļiem, kā arī cilvēktirdzniecības upuriem, jo šīs personu grupas ir īpaši neaizsargātas; Attiecībā uz bēgļa vai alternatīvā statusa saņēmējiem atbrīvojums paredzēts, piešķirot pirmreizēju uzturēšanās atļauju. Turpmākajā periodā, personām integrējoties darba tirgū, atbrīvojums vairs nav paredzēts;
6) no valsts vai pašvaldību budžeta finansētajām valsts pārvaldes un pašvaldību iestādēm;
7) personām un/vai viņu uzaicinātājiem, ja ieceļošana saistīta ar darbību zinātniskajā vai izglītības jomā - lai veicinātu augstas kvalifikācijas personu ieceļošanu un augstākās izglītības eksportu;
8) uzaicinātājus paredzēts atbrīvot no valsts nodevas samaksas par tiesību uz nodarbinātību pieprasīšanu, ja tas saistīts ar kultūras vai izglītības jomu, kā arī gadījumos, ja trešās valsts pilsonis tiks nodarbināts īpaši atbalstāmā teritorijā - speciālajā ekonomiskajā zonā.

No projekta izslēgti Noteikumu Nr. 557 11. punktā paredzētie atbrīvojumi no valsts nodevas samaksas vairākām personu kategorijām:
1) Latvijas pilsoņa ģimenes locekļiem, ja Latvijas pilsonis ir izmantojis tiesības uz brīvu personu kustību (Noteikumu Nr. 557 11.6.apakšpunkts) - atbrīvojums izslēgts, jo Ministru kabineta 2011. gada 30. augusta noteikumi Nr. 675 "Kārtība, kādā Savienības pilsoņi un viņu ģimenes locekļi ieceļo un uzturas Latvijas Republikā" neparedz valsts nodevas samaksas iekasēšanu šādos gadījumos, līdz ar to normas nav nepieciešams dublēt;
2) repatriantiem (Noteikumu Nr. 557 11.7.apakšpunkts), jo atbilstoši Repatriācijas likumā noteiktajam, repatriācijas pieteikumu pieņemšana ir pārtraukta no 2024. gada 1. janvāra;
3) Valkā dzīvojošajiem Igaunijas nepilsoņiem - Latvijas pilsoņu vai nepilsoņu ģimenes locekļiem (Noteikumu Nr. 557 11.9.apakšpunkts). Šāds atbrīvojums pēdējo trīs gadu laikā nav ticis piemērots, līdz ar to uzskatāms par neaktuālu;
4) bēgļa vai alternatīvā statusa turētāji atbrīvoti no valsts nodevas par pirmreizēja uzturēšanās atļaujas pieteikuma izskatīšanu (Noteikumu Nr. 557 11.11.apakšpunkts). Atkārtotas termiņuzturēšanās atļaujas pieprasīšanas gadījumā vai pastāvīgās uzturēšanās atļaujas reģistrēšanas gadījumā personas ir pietiekami ilgstošu laika periodu uzturējušās valstī, līdz ar to uzskatāms, ka viņas ir integrējušās darba tirgū un spēj sevi nodrošināt;
5) ārzemniekam, kurš sniedz palīdzību Latvijas Republikas valsts vai pašvaldību institūcijām, un viņa ģimenes loceklim (Noteikumu Nr. 557 11.15.apakšpunkts)- par vīzas vai termiņuzturēšanās atļaujas pieprasīšanu. Šāds atbrīvojuma veids bija biežāk izmantots, Latvijai sākot integrēties Eiropas Savienībā, bet pēdējos trīs gados nav piemērots ne reizi, līdz ar to uzskatāms par neaktuālu;
6) pedagogam, kurš strādā privātajā izglītības iestādē "Latvijas Starptautiskā skola" (privātās izglītības iestādes "Latvijas Starptautiskā skola" darbību nodrošina Latvijas Republikas valdības un Amerikas Savienoto Valstu valdības līgums), viņa ģimenes loceklim un viņu uzaicinātājam (Noteikumu Nr. 557 11.18.apakšpunkts), jo šādu atbrīvojumu paredz atbilstošie starptautiskie līgumi, līdz ar to piemērojams projekta 8.1.apakšpunkts;
7) ārzemniekam, kurš ierodas Latvijas Republikā, lai studētu maģistra vai doktora programmā (Noteikumu Nr. 557 11.23.apakšpunkts). Ievērojot būtisko pieteikumu skaitu, kas Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei jāizvērtē, projekts paredz saglabāt atbrīvojumu no valsts nodevas samaksas tikai izglītības institūcijām, kas uzaicina studentus, tādējādi valsts budžetā nodrošinot papildu ienākumu no samaksātās valsts nodevas aptuveni 200 000 euro apmērā;
8) ārzemniekiem, kuri iestājušies klosterī (Noteikumu Nr. 557 11.20.apakšpunkts), jo atbrīvojuma noteikšana nav bijusi pamatota ar būtiskiem argumentiem.
Saistībā ar atbrīvojumu no valsts nodevas samaksas trešās valsts pilsoņa uzaicinātājam par tiesību uz nodarbinātību pieprasīšanu vai precizēšanu, atbrīvojums netiek saglabāts, noformējot ielūgumu vai izsaukumu šādām personu kategorijām:
1) vērtētājam, kurš novērtē, akreditē un uzrauga laboratorijas, sertificēšanas un inspicēšanas institūcijas (Noteikumu Nr. 557 11.21.2.apakšpunkts). Atbrīvojums tiek izmantots ļoti reti, un nav pamata tā saglabāšanai. 
2) konsultantam (ekspertam), kurš sniedz palīdzību valsts vai pašvaldības iestādei, vai personai, kura palīdz īstenot starptautisku līgumu vai projektu, kura dalībvalsts ir Latvijas Republika (Noteikumu Nr. 557 11.21.4.apakšpunkts). Atbrīvojums pēdējo gadu laikā nav ticis piemērots, turklāt nepieciešamības gadījumā ir iespējams piemērot projekta 8. 1. vai 8.2. apakšpunktā noteikto atbrīvojumu - atbilstoši starptautiskajiem līgumiem vai valsts interesēm, kā arī, ja šādu personu uzaicina valsts vai pašvaldību iestāde, atbrīvojums ir paredzēts projekta 8.11. apakšpunktā;
3) komercreģistrā reģistrētam valdes vai padomes loceklim, prokūristam, administratoram, likvidatoram vai personālsabiedrības biedram, kuram ir tiesības pārstāvēt personālsabiedrību, vai personai, kura pilnvarota pārstāvēt komersantu (ārvalsts komersantu) darbībās, kas saistītas ar filiāli (Noteikumu Nr. 557 11.21.5.apakšpunkts), jo šādā gadījumā personai netiek piešķirtas tiesības uz nodarbinātību, bet tiek veikts ieraksts izsniegtajā vīzā vai uzturēšanās atļaujā, kas dod tiesības veikt komercdarbību;
4) sporta trenerim un profesionālam sportistam pēc sporta kluba uzaicinājuma (Noteikumu Nr. 557 11.21.6. un 11.21.7. apakšpunkts), jo šāda atbrīvojuma noteikšana, radot priekšrocības salīdzinājumā ar citām nodarbināto grupām, nav pamatota. Uzaicinot valsts vienību sporta trenerus, ir iespējams piemērot projekta 8.2.apakšpunktā noteikto atbrīvojumu atbilstoši valsts interesēm.

Noteikumu Nr. 557 11.punktā iekļautās atsauces uz atbrīvojumu no Noteikumu Nr. 557 5.12.apakšpunktā paredzētās valsts nodevas par uzturēšanās atļaujas atjaunošanu tās pazaudēšanas gadījumā vai, ja jāmaina tajā iekļautie dati, projekta 8. punktā nav saglabātas. Nepieciešamība pēc atļaujas atjaunošanas šāda iemesla dēļ vairumā gadījumu rodas pašas personas nevērīgas vai apzinātas rīcības rezultātā, turklāt, lai personai atjaunotu zudušo dokumentu, jāveic procedūras, kas saistītas ar migrācijas nosacījumu spēkā esamības pārbaudi, kā arī jāpieņem lēmums par atļaujas atjaunošanu. Līdzīgu apsvērumu dēļ atbrīvojums no valsts nodevas samaksas nav noteikts arī gadījumos, ja uzaicinātājs iesniedzis kļūdainu ielūguma vai izsaukuma pieteikumu, kurā jāveic precizējumi.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Trešo valstu pilsoņi, kas pieprasa uzturēšanās atļaujas un vīzas Latvijas Republikā un viņu uzaicinātāji.
Ietekmes apraksts
Ietekmi raksturo valsts nodevu likmju izmaiņas par vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem. 
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Ietekmi raksturo valsts nodevu likmju izmaiņas par ielūgumu vai izsaukumu noformēšanu trešo valstu pilsoņiem, tos uzaicinot uzturēties darba vai studiju nolūkā. 
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Projekts attiecas uz visām nozarēm, kurās tiek nodarbināti trešo valstu pilsoņi. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
6 006 500
0
6 006 500
2 092 300
6 006 500
2 092 300
2 092 300
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
6 006 500
0
6 006 500
2 092 300
6 006 500
2 092 300
2 092 300
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
6 006 500
0
6 006 500
2 039 066
6 006 500
2 039 066
2 039 066
2.1. valsts pamatbudžets
6 006 500
0
6 006 500
2 039 066
6 006 500
2 039 066
2 039 066
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
53 234
0
53 234
53 234
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
53 234
0
53 234
53 234
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
53 234
53 234
53 234
5.1. valsts pamatbudžets
0
53 234
53 234
53 234
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” ieņēmumi no valsts nodevas par vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem ir plānoti šādā apmērā: 2024. gadā, 2025. gadā un 2026. gadā katru gadu 6 006 500 euro apmērā. Faktiskais ieņēmumu apmērs ik gadu pārsniedzis plānoto, šādai tendencei saglabājoties arī turpmākajā periodā. 2024. gada izpildes procents, lai gan pārsniedz plānoto, šobrīd ir zemāks nekā iepriekšējos gados vidēji, jo migrācijas plūsmas ir izteikti sezonālas - gada pirmajā pusgadā ieceļotāju skaits ir ievērojami zemāks nekā gada otrajā pusgadā, kad palielinās pieprasījums pēc nodarbinātajiem, kā arī ieceļo ārvalstu studenti, lai uzsāktu studijas Latvijas izglītības iestādēs. 
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                1. tabula
Informācija par faktisko valsts nodevas ieņēmumu no valsts pamatbudžetā iemaksājamās valsts nodevas par vīzas, uzturēšanās atļaujas vai Eiropas Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja statusa Latvijas Republikā pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem periodā no 2021.gada līdz 2024.gada jūnijam ( 6 mēneši)
Gads Plānotie ieņēmumi (euro) Izpilde (euro) Starpība (pieaugums, euro) Pārskata perioda ieņēmumu izpilde pret gada plānu, %
2021. 4 105 706 5 939 389 + 1 833 683 145
2022. 4 105 706 7 429 342 + 3 323 636 181
2023. 6 006 500 8 452 534 + 2 346 034 141
2024. gada janvāris-jūnijs 3 003 250 3 349 737 + 346 487 111


           Ievērojot projekta paredzamo saskaņošanas un izskatīšanas laiku, tiesību akta projekta spēkā stāšanās paredzēta no 2024. gada 1. oktobra. No 2024. gada un turpmāk plānots ieņēmumus no valsts nodevas par vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem palielināt, palielinājuma apmēram 2024. gadā sasniedzot 523 074 euro, bet 2025. gadā un 2026. gadā - 2 092 300 euro.                                                                                                                                                                                                                                                                  Izvērtējot iepriekšējo gadu ieņēmumu pieaugumu un projektā plānoto valsts nodevas likmju palielināšanu, tiek plānots valsts pamatbudžeta ieņēmumus no valsts nodevas par vīzas, uzturēšanās atļaujas vai Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa Latvijas Republikā pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem palielināt par 2 092 300 euro, katru gadu no 2025.gada plānojot ieņēmumus 8 098 800 euro apmērā.                                                                                                                                                                                                               
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   2. tabula
Plānotie  valsts pamatbudžeta ieņēmumi no valsts nodevas par vīzas, uzturēšanās atļaujas vai Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa Latvijas Republikā pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu no 2025.gada un turpmāk
 
Normatīvā akta projekta punkts Valsts nodevas veids Likme (euro) Prognozētais pieteikumu skaits Prognozētie ieņēmumi no valsts nodevas (euro)
2.1. Par ilgtermiņa vīzas pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu  90 2155 193 950
2.2. Par ilgtermiņa vīzas pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu, ja pieteikums iesniegts mazāk nekā trīs darbdienas pirms likumīgā uzturēšanās termiņa Latvijas Republikā beigām 180 300 54 000
3.1. (kopā ar 3.3. un 3.4.apakš-punktu) Par iesniegto pieprasījumu ielūguma vai izsaukuma apstiprināšanai  50 30058 1 502 900
3.2. (kopā ar 3.3. un 3.4.apakš-punktu) Par pieprasījumu ielūguma vai izsaukuma apstiprināšanai, kas iesniegts elektroniski, izmantojot valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.gov.lv pieejamo speciālo tiešsaistes formu 43 13 750 591 250
4. Par katru precizējumu ielūguma vai izsaukuma pieprasījumā iekļautajā informācijā, kas veikts saskaņā ar uzaicinātāja pieprasījumu 9 300 2700
5.1.1. Par termiņuzturēšanās atļaujas pieprasīšanai iesniegto dokumentu izskatīšanu 30 dienu laikā 140 18 000 2 520 000
5.1.2. Par termiņuzturēšanās atļaujas pieprasīšanai iesniegto dokumentu izskatīšanu 10 darbdienu laikā 280 1 500 420 000
5.1.3. Par termiņuzturēšanās atļaujas pieprasīšanai iesniegto dokumentu izskatīšanu piecu darbdienu laikā 560 950 532 000


5.1.4.
 
Par termiņuzturēšanās atļaujas pieprasīšanai iesniegto dokumentu izskatīšanu saskaņā ar Imigrācijas likuma 23. panta trešās daļas 3. punktu 210 100 21 000
5.2.1. Par pastāvīgās uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai iesniegto dokumentu izskatīšanu 30 dienu laikā 140 4070 569 800
5.2.2. Par pastāvīgās uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai iesniegto dokumentu izskatīšanu 10 darbdienu laikā 280 490 137 200
5.3. Par uzturēšanās atļaujas izsniegšanu, ja iepriekšējā uzturēšanās atļauja nozaudēta vai bojāta, vai mainījušies tajā iekļautie dati 20 900 18 000
6.1.1. Par termiņuzturēšanās atļaujas reģistrācijai iesniegto dokumentu izskatīšanu 30 dienu laikā 65 15 000 975 000
6.1.2. Par termiņuzturēšanās atļaujas reģistrācijai iesniegto dokumentu izskatīšanu 10 darbdienu laikā 130 1000 130 000
6.1.3. Par termiņuzturēšanās atļaujas reģistrācijai iesniegto dokumentu izskatīšanu piecu darbdienu laikā 260 500 130 000
6.2.1. Par pastāvīgās uzturēšanās atļaujas reģistrēšanai iesniegto dokumentu izskatīšanu 30 dienu laikā 50 5 500 275 000
6.2.2. Par pastāvīgās uzturēšanās atļaujas reģistrēšanai iesniegto dokumentu izskatīšanu 10 darbdienu laikā 130 100 13 000
6.2.3. Par pastāvīgās uzturēšanās atļaujas reģistrēšanai iesniegto dokumentu izskatīšanu piecu darbdienu laikā 260 50 13 000
  KOPĀ x x 8098800,00
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Valsts nodevas likmes detalizēts aprēķins (aprēķinos piemērotas Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes izmaksas, pakalpojuma sniegšanas procesu apraksts, 2024.gada vidējais darba stundu skaits mēnesī  (166,92 h)). Valsts nodevas likmju detalizēts aprēķins Excel datnē pievienots anotācijas 1.pielikumā un valsts nodevas veida un nodevas likmes izmaiņu salīdzinājums iekļauts anotācijas 2.pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas nav plānotas.
Cita informācija
Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts paredz Iekšlietu ministrijai 2024. gada izdevumu pārskatīšanas procesā iesniegt Finanšu ministrijā fiskāli neitrālu priekšlikumu par valsts pamatbudžeta ieņēmumu no valsts nodevas par vīzas, uzturēšanās atļaujas vai Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa Latvijas Republikā pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem 2025. gadā un turpmāk ik gadu 2 092 300 euro apmērā, kā arī dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumu palielinājumu Iekšlietu ministrijas valsts pamatbudžeta apakšprogrammā 11.01.00 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde” 2025. gadā un turpmāk ik gadu 2 039 066 euro apmērā, tai skaitā 1 911 641 euro (atlīdzība), lai nodrošinātu  atlīdzības palielinājumu migrācijas jomā nodarbinātajiem, un 127 425 euro (preces un pakalpojumi), lai nodrošinātu patvēruma procedūru.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Projekts nerada jaunas funkcijas vai uzdevumus.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Valsts nodevas likmju aprēķini
2. pielikums
Nosaukums
Valsts nodevas likmju salīdzinājums
3. pielikums
Nosaukums
Izdevumu palielinājuma sadalījums
4. pielikums
Nosaukums
Darbinieku atlīdzības aprēķins
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk