25-TA-2031: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk - MK) 2025. gada 22. septembra sēdē, izskatot informatīvo ziņojumu "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam", tika atbalstīts Labklājības ministrijas (turpmāk - LM) priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu LM prioritārajiem pasākumiem "Materiālā atbalsta (pabalstu) pilnveidošana ģimenēm ar bērniem" un “Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem” 2026. gadā un turpmāk ik gadu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā" (turpmāk - likumprojekts) izstrādes mērķis ir pārskatīt valsts sociālo pabalstu ģimenēm ar bērniem saņēmēju loku un noteiktos apmērus, lai uzlabotu atbalstu un dzīves kvalitāti ģimenēm ar bērniem, t.sk. ārpusģimenes aprūpē esošiem (aizbildnībā, audžuģimenē) un adoptētiem bērniem.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
MK 2025. gada 22. septembra sēdes protokollēmuma Nr.38 1.§ 2.punkts.
Ņemot vērā, ka LM prioritārajos pasākumos "Materiālā atbalsta (pabalstu) pilnveidošana ģimenēm ar bērniem" un “Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem” noteiktos pabalstu apmērus plānots paaugstināt sākot ar 2026. gada 1.janvāri, līdz ar likumprojektam ir jāstājas spēkā 2026. gada 1. janvāri.
Ņemot vērā, ka LM prioritārajos pasākumos "Materiālā atbalsta (pabalstu) pilnveidošana ģimenēm ar bērniem" un “Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem” noteiktos pabalstu apmērus plānots paaugstināt sākot ar 2026. gada 1.janvāri, līdz ar likumprojektam ir jāstājas spēkā 2026. gada 1. janvāri.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Līdz ar bērna ienākšanu ģimenē valsts ir paredzējusi atbalstu gan dažādu pakalpojumu, gan arī valsts sociālās apdrošināšanas un valsts sociālo pabalstu veidā. Savukārt ģimenes vai personas, kurām finanšu līdzekļi ir nepietiekami ikdienas vajadzību nodrošināšanai un kuru ienākumi ir zemāki par valstī noteikto trūcīgās personas līmeni, var vērsties pēc palīdzības pašvaldībā.
Valsts sociālie pabalsti ir valsts atbalsts naudas izmaksu veidā, kuru saņem pie noteiktām iedzīvotāju grupām piederīgas personas. Tie nav saistīti ne ar iepriekšēju iemaksu veikšanu, ne arī individuālu personas vajadzību un resursu izvērtējumu. Valsts sociālie pabalsti tiek finansēti no valsts pamatbudžeta, t.i., no vispārējiem nodokļiem, un to apmērs ir atkarīgs no valsts finansiālajām iespējām un politiski pieņemtiem lēmumiem.
Valsts sociālos pabalstus izmaksā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk – VSAA). Valsts sociālo pabalstu veidus, to personu loku, kurām ir tiesības uz valsts sociālajiem pabalstiem, šo pabalstu piešķiršanas nosacījumus, piešķiršanas un izmaksas kārtību, kā arī ar šiem pabalstiem saistīto lēmumu pārsūdzēšanas kārtību nosaka Valsts sociālo pabalstu likums (turpmāk – Likums).
Atbilstoši Likuma 15.pantam valsts sociālo pabalstu un piemaksu apmēru un to pārskatīšanas kārtību nosaka šis likums un MK. Tādējādi gandrīz visu valsts sociālo pabalstu apmēri ir noteikti ar MK noteikumiem, izņemot ģimenes valsts pabalsta un valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmērus, kurus izvēlējies noteikt pats likumdevējs.
Ņemot vērā Likumā doto deleģējumu, gandrīz visos MK noteikumos, kas nosaka konkrētā valsts sociālā pabalsta apmēru un tā piešķiršanas un izmaksas kārtību, ir noteikta arī attiecīgā pabalsta apmēra pārskatīšanas kārtība. Jāatzīmē, ka pārskatīšanas kārtība visiem pabalstiem nav vienāda, taču pārsvarā tiek izmantoti tādi kritēriji kā valsts budžeta iespējas, ekonomiskā situācija valstī, Centrālās statistikas pārvaldes noteiktais strādājošo mēneša vidējās bruto darba samaksas pieaugums, kā arī Centrālās statistikas pārvaldes noteiktais vidējais faktiskā patēriņa cenu indekss.
Latvija ir pārņēmusi Apvienoto Nāciju Organizācijas Bērnu tiesību konvencijā noteikto principu, ka bērniem, kuriem īslaicīgi vai pastāvīgi nav iespēja palikt savu vecāku ģimenē, ir tiesības uz īpašu valsts aizsardzību un palīdzību. Bez vecāku gādības palikušajiem bērniem ir jānodrošina iespēja uzaugt ģimeniskā vidē. Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likumu, šķirot bērnu no ģimenes, viņam tiek nodrošināta ārpusģimenes aprūpe pie aizbildņa, audžuģimenē vai bērnu aprūpes iestādē. Primāri bērnam tiek nodrošināta iespēja augt pie aizbildņa vai audžuģimenē, un ārpusģimenes aprūpi bērnu aprūpes iestādē nodrošina, ja aprūpe pie aizbildņa vai audžuģimenē nav piemērota konkrētam bērnam. Bērnu aprūpes iestādē bērns atrodas līdz brīdim, kad viņam tiek nodrošināta piemērota aprūpe pie aizbildņa vai audžuģimenē. Bērnam kļūstot juridiski brīvam (likumīgā spēkā stājies spriedums par aizgādības tiesību atņemšanu bērna vecākiem) un izvērtējot katru situāciju individuāli, tiek atbalstīta adopcija, tādējādi bērns iegūst jaunu un pastāvīgu ģimeni, jo adoptētāji pēc adopcijas apstiprināšanas tiesā kļūst par bērna vecākiem un pārstāv bērna likumiskās tiesības un intereses.
Valsts sociālie pabalsti ir valsts atbalsts naudas izmaksu veidā, kuru saņem pie noteiktām iedzīvotāju grupām piederīgas personas. Tie nav saistīti ne ar iepriekšēju iemaksu veikšanu, ne arī individuālu personas vajadzību un resursu izvērtējumu. Valsts sociālie pabalsti tiek finansēti no valsts pamatbudžeta, t.i., no vispārējiem nodokļiem, un to apmērs ir atkarīgs no valsts finansiālajām iespējām un politiski pieņemtiem lēmumiem.
Valsts sociālos pabalstus izmaksā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk – VSAA). Valsts sociālo pabalstu veidus, to personu loku, kurām ir tiesības uz valsts sociālajiem pabalstiem, šo pabalstu piešķiršanas nosacījumus, piešķiršanas un izmaksas kārtību, kā arī ar šiem pabalstiem saistīto lēmumu pārsūdzēšanas kārtību nosaka Valsts sociālo pabalstu likums (turpmāk – Likums).
Atbilstoši Likuma 15.pantam valsts sociālo pabalstu un piemaksu apmēru un to pārskatīšanas kārtību nosaka šis likums un MK. Tādējādi gandrīz visu valsts sociālo pabalstu apmēri ir noteikti ar MK noteikumiem, izņemot ģimenes valsts pabalsta un valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmērus, kurus izvēlējies noteikt pats likumdevējs.
Ņemot vērā Likumā doto deleģējumu, gandrīz visos MK noteikumos, kas nosaka konkrētā valsts sociālā pabalsta apmēru un tā piešķiršanas un izmaksas kārtību, ir noteikta arī attiecīgā pabalsta apmēra pārskatīšanas kārtība. Jāatzīmē, ka pārskatīšanas kārtība visiem pabalstiem nav vienāda, taču pārsvarā tiek izmantoti tādi kritēriji kā valsts budžeta iespējas, ekonomiskā situācija valstī, Centrālās statistikas pārvaldes noteiktais strādājošo mēneša vidējās bruto darba samaksas pieaugums, kā arī Centrālās statistikas pārvaldes noteiktais vidējais faktiskā patēriņa cenu indekss.
Latvija ir pārņēmusi Apvienoto Nāciju Organizācijas Bērnu tiesību konvencijā noteikto principu, ka bērniem, kuriem īslaicīgi vai pastāvīgi nav iespēja palikt savu vecāku ģimenē, ir tiesības uz īpašu valsts aizsardzību un palīdzību. Bez vecāku gādības palikušajiem bērniem ir jānodrošina iespēja uzaugt ģimeniskā vidē. Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likumu, šķirot bērnu no ģimenes, viņam tiek nodrošināta ārpusģimenes aprūpe pie aizbildņa, audžuģimenē vai bērnu aprūpes iestādē. Primāri bērnam tiek nodrošināta iespēja augt pie aizbildņa vai audžuģimenē, un ārpusģimenes aprūpi bērnu aprūpes iestādē nodrošina, ja aprūpe pie aizbildņa vai audžuģimenē nav piemērota konkrētam bērnam. Bērnu aprūpes iestādē bērns atrodas līdz brīdim, kad viņam tiek nodrošināta piemērota aprūpe pie aizbildņa vai audžuģimenē. Bērnam kļūstot juridiski brīvam (likumīgā spēkā stājies spriedums par aizgādības tiesību atņemšanu bērna vecākiem) un izvērtējot katru situāciju individuāli, tiek atbalstīta adopcija, tādējādi bērns iegūst jaunu un pastāvīgu ģimeni, jo adoptētāji pēc adopcijas apstiprināšanas tiesā kļūst par bērna vecākiem un pārstāv bērna likumiskās tiesības un intereses.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts sociālie pabalsti kopumā ir uzskatāmi par universāli izmaksājamiem pabalstiem, nevērtējot pabalsta saņēmēja (vai mājsaimniecības) ienākumu situāciju, kā tas ir, piemēram, lemjot par sociālās palīdzības piešķiršanu, taču tie ir mērķēti uz noteiktām iedzīvotāju grupām, kuras dažādu iemeslu var būt pakļautas lielākam nabadzības riskam. Tādējādi valsts sniegtajam atbalstam, nodrošinot valsts sociālos pabalstus, ir jābūt ekonomiski pamatotam, samērīgam ar visas sabiedrības interesēm un vajadzībām, kā arī balstītam uz valsts faktiskajām finansiālajām iespējām, saglabājot noteiktu iedzīvotāju grupu motivētu iesaisti darba tirgū un sekmējot iedzīvotāju spēju gūt pastāvīgus ienākumus, nodrošinot atbilstošu labklājības līmeni sev un savai ģimenei.
Ņemot vērā budžeta ierobežotās finansiālās iespējas, atsevišķi valsts sociālie pabalsti nav tikuši pārskatīti jau ilgstoši, līdz ar to nesniedzot adekvātu atbalstu ģimenēm ar bērniem, t.sk. attiecībā uz aizbildnībā un audžuģimenēs esošo bērnu un adoptēto bērnu aprūpi.
Viena no NAP2027 prioritātēm ir “Stipras ģimenes, veseli un aktīvi cilvēki”, paredzot, ka veseli un aktīvi cilvēki Latvijā kopā veido iekļaujošu sabiedrību, kurā dzimst vairāk bērnu, ir vairāk laimīgu ģimeņu, atbildīgu un par nākotni drošu bērnu vecāku. Latvijā būtiska nozīme ir gan ģimeni atbalstošai nodokļu un pabalstu sistēmai, gan arī atbalsta sistēmai kopumā, kas samazina bērnu aprūpes tiešās izmaksas un palīdz vecākiem gādāt par bērnu un ģimenes dzīves kvalitāti.
MK 2025.gada 22. jūlijā ir atbalstījis informatīvo ziņojumu “Par demogrāfiskās politikas attīstību” (turpmāk – demogrāfijas ziņojums), kas ir starpnozaru vienošanās/apņemšanās veikt demogrāfiju veicinošu rīcībpolitiku. Viens no priekšnosacījumiem, lai Latvijas demogrāfiskajai politikai būtu pozitīvs efekts, ir nabadzības vai sociālās atstumtības risku samazināšana. Īpašas pūles veltāmas tam, lai bērni tiktu pasargāti no nabadzības un sociālās atstumtības riska, jo koncentrēšanās uz bērniem ne tikai nodrošinās viņiem piekļuvi jaunām iespējām, bet arī palīdzēs pārtraukt no paaudzes paaudzē pārmantoto nabadzības ciklu un nepieļaut, ka viņi kļūst par pieaugušajiem, kam draud nabadzība vai sociālā atstumtība, tādējādi radot sistēmisku iedarbību ilgtermiņā. Demogrāfijas ziņojumā citu priekšlikumu starpā iezīmējās arī nepieciešamie pasākumi ģimeņu finansiālās stabilitātes veicināšanai – palielināti pabalsti ģimenēm ar bērniem, t.i., bērna piedzimšanas pabalsts, bērna kopšanas pabalsts par bērnu vecumā līdz pusotram gadam sasaistīts ar minimālo ienākumu mediānu, pārskatīts ģimenes valsts pabalsta apmērs un saņemšanas nosacījumi, kā arī pilnveidots atbalsts ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem.
Atbilstoši MK pieņemtā lēmuma (23.07.2025. protokola Nr. 29 64. §.) 4.punktam pieņemts zināšanai Demogrāfisko lietu padomes 2025. gada 1.jūlija sēdē nolemtais, ka, ievērojot MK 2025.gada 27. marta rīkojuma Nr. 179 “Par likumprojekta “Par valsts budžetu 2026.gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027., un 2028.gadam” sagatavošanas grafiku” 2.4. apakšpunktā noteikto, izdevumu pārskatīšanas rezultātā iegūtie līdzekļi prioritāri tiek novirzīti dažādu demogrāfijas pasākumu finansēšanai, t.sk. materiālā atbalsta pilnveidošanai ģimenēm ar bērniem (bērna kopšanas pabalsta, bērna piedzimšanas pabalsta un ģimenes valsts pabalsta pārskatīšanai) un materiālā atbalsta pilnveidošanai ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem (atbalsts bērna adopcijai, atbalsts bērnam audžuģimenē un pie aizbildņa).
Ņemot vērā budžeta ierobežotās finansiālās iespējas, atsevišķi valsts sociālie pabalsti nav tikuši pārskatīti jau ilgstoši, līdz ar to nesniedzot adekvātu atbalstu ģimenēm ar bērniem, t.sk. attiecībā uz aizbildnībā un audžuģimenēs esošo bērnu un adoptēto bērnu aprūpi.
Viena no NAP2027 prioritātēm ir “Stipras ģimenes, veseli un aktīvi cilvēki”, paredzot, ka veseli un aktīvi cilvēki Latvijā kopā veido iekļaujošu sabiedrību, kurā dzimst vairāk bērnu, ir vairāk laimīgu ģimeņu, atbildīgu un par nākotni drošu bērnu vecāku. Latvijā būtiska nozīme ir gan ģimeni atbalstošai nodokļu un pabalstu sistēmai, gan arī atbalsta sistēmai kopumā, kas samazina bērnu aprūpes tiešās izmaksas un palīdz vecākiem gādāt par bērnu un ģimenes dzīves kvalitāti.
MK 2025.gada 22. jūlijā ir atbalstījis informatīvo ziņojumu “Par demogrāfiskās politikas attīstību” (turpmāk – demogrāfijas ziņojums), kas ir starpnozaru vienošanās/apņemšanās veikt demogrāfiju veicinošu rīcībpolitiku. Viens no priekšnosacījumiem, lai Latvijas demogrāfiskajai politikai būtu pozitīvs efekts, ir nabadzības vai sociālās atstumtības risku samazināšana. Īpašas pūles veltāmas tam, lai bērni tiktu pasargāti no nabadzības un sociālās atstumtības riska, jo koncentrēšanās uz bērniem ne tikai nodrošinās viņiem piekļuvi jaunām iespējām, bet arī palīdzēs pārtraukt no paaudzes paaudzē pārmantoto nabadzības ciklu un nepieļaut, ka viņi kļūst par pieaugušajiem, kam draud nabadzība vai sociālā atstumtība, tādējādi radot sistēmisku iedarbību ilgtermiņā. Demogrāfijas ziņojumā citu priekšlikumu starpā iezīmējās arī nepieciešamie pasākumi ģimeņu finansiālās stabilitātes veicināšanai – palielināti pabalsti ģimenēm ar bērniem, t.i., bērna piedzimšanas pabalsts, bērna kopšanas pabalsts par bērnu vecumā līdz pusotram gadam sasaistīts ar minimālo ienākumu mediānu, pārskatīts ģimenes valsts pabalsta apmērs un saņemšanas nosacījumi, kā arī pilnveidots atbalsts ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem.
Atbilstoši MK pieņemtā lēmuma (23.07.2025. protokola Nr. 29 64. §.) 4.punktam pieņemts zināšanai Demogrāfisko lietu padomes 2025. gada 1.jūlija sēdē nolemtais, ka, ievērojot MK 2025.gada 27. marta rīkojuma Nr. 179 “Par likumprojekta “Par valsts budžetu 2026.gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027., un 2028.gadam” sagatavošanas grafiku” 2.4. apakšpunktā noteikto, izdevumu pārskatīšanas rezultātā iegūtie līdzekļi prioritāri tiek novirzīti dažādu demogrāfijas pasākumu finansēšanai, t.sk. materiālā atbalsta pilnveidošanai ģimenēm ar bērniem (bērna kopšanas pabalsta, bērna piedzimšanas pabalsta un ģimenes valsts pabalsta pārskatīšanai) un materiālā atbalsta pilnveidošanai ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem (atbalsts bērna adopcijai, atbalsts bērnam audžuģimenē un pie aizbildņa).
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā MK 22.09.2025. sēdē nolemto, veicami grozījumi Likumā un attiecīgajos MK noteikumos, kas nosaka konkrēto valsts sociālo pabalstu apmērus un izmaksas nosacījumus.
Ģimenes valsts pabalsts
Saskaņā ar Likuma 6.panta pirmo daļu ģimenes valsts pabalstu piešķir personai, kura audzina bērnu. Pabalsta apmērs ir atkarīgs no audzināmo bērnu skaita.
Ģimenes valsts pabalsts, kas ieviests jau 1992.gadā, šobrīd ir vienīgais universālais pabalsts, kuru regulāri saņem visas ģimenes par katru bērnu. Ģimenes valsts pabalstu maksā no bērna viena gada vecuma sasniegšanas dienas līdz 16 gadu vecumam, kā arī par bērnu vecumā no 16 līdz 20 gadu vecuma sasniegšanai, ja viņš mācās vispārējās izglītības vai profesionālās izglītības iestādē un nav stājies laulībā (Likuma 6.panta otrā daļa). Ģimenes valsts pabalstu par bērnu ar invaliditāti vecumā no viena gada līdz 18 gadiem piešķir no dienas, kad bērnam noteikta invaliditāte, un turpina izmaksāt līdz dienai, kad viņš sasniedz 20 gadu vecumu, ja viņam arī pēc 18 gadu vecuma sasniegšanas ir noteikta invaliditāte, neņemot vērā faktu, vai bērns pēc 16 gadu vecuma mācās (Likuma 6.panta 2.1 daļa).
No Profesionālās izglītības likuma 16.1 pirmās daļas 5.punkta izriet, ka atbilstoši profesionālās izglītības iestādē iegūstamajai izglītībai un profesionālajai kvalifikācijai citastarpā profesionālās izglītības iestāde ir arī koledža (grozījumi Augstskolu likumā, kas stājās spēkā 2022.gada 11.oktobrī - https://likumi.lv/ta/id/335869-grozijumi-augstskolu-likuma). Atbilstoši minētajiem likumu grozījumiem saskaņā ar Izglītības un zinātnes ministrijas skaidrojumu Valsts izglītības informācijas sistēmā šobrīd koledžas ir reģistrētas kā augstākās izglītības iestādes, un koledžā var būt abi mācību statusi - gan mācās (tiem, kas mācās profesionālās izglītības programmās), gan studē - tiem, kas studē augstākās izglītības programmās. Līdz ar to koledžas izglītību ieguvušie nav atsevišķi izdalāmi, jo jebkurā gadījumā uz viņiem attieksies nosacījums par mācībām profesionālās izglītības iestādē vai studijām augstākās izglītības iestādē, pamatojoties uz informāciju, ko Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra saņem no Izglītības un zinātnes ministrijas.
Ģimenes valsts pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību un to piešķiršanai iesniedzamos dokumentus nosaka MK 21.12.2021. noteikumi Nr. 864 “Kārtība, kādā piešķir un izmaksā ģimenes valsts pabalstu un piemaksu pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti”.
No 2022.gada 1.janvāra kā nozīmīgs valsts ieguldījums ģimeņu ar bērniem atbalsta palielināšanai tika īstenota ģimenes valsts pabalsta reforma, pabalstu turpmāk izmaksājot atkarībā no ģimenē audzināmo bērnu skaita un ievērojami palielinot pabalsta apmērus ģimenēm ar bērniem, kuras audzina divus un vairāk bērnus, turklāt ļaujot laulātajiem saņemt ģimenes valsts pabalstu par visiem kopīgi audzināmajiem bērniem, ne tikai par saviem bērniem. Saskaņā ar Likuma 6.panta 2.2 daļu ģimenes valsts pabalsta apmērs par vienu bērnu ir 25 euro mēnesī, par diviem bērniem — 100 euro mēnesī (50 euro par katru bērnu), par trim bērniem — 225 euro mēnesī (75 euro par katru bērnu), par četriem un vairāk bērniem — 100 euro mēnesī par katru bērnu.
Tā kā patlaban ģimenes valsts pabalstu par bērnu vecumā no 16 līdz 20 gadu vecuma sasniegšanai maksā, ja viņš mācās vispārējās izglītības vai profesionālās izglītības iestādē un nav stājies laulībā, nelabvēlīgākā situācijā atrodas tā paša vecuma bērni (jaunieši), kas mācās augstākās izglītības iestādē un par kuriem ģimenes valsts pabalsta izmaksa ir izbeigta.
Lai novērstu minēto nevienlīdzību un nodrošinātu visiem bērniem (jauniešiem) konkrētajā vecumā vienlīdzīgas tiesības saņemt ģimenes valsts pabalstu neatkarīgi no tā, kādā izglītības iestādē viņi mācās, un ģimenes valsts pabalstu maksātu arī par augstākās izglītības iestādēs studējošajiem līdz 20 gadu vecuma sasniegšanai, likumprojekts paredz papildināt Likuma 6.panta otrās daļas 2. punkta pirmo teikumu pēc vārdiem “izglītības iestādē” ar vārdiem “vai studē augstskolā pilna laika klātienē".
Minētais grozījums paredz, ka ģimenes valsts pabalsta izmaksa augstskolā studējošiem tiks izmaksāts ar nosacījumu, ka bērns studē pilna laika klātienē. Šāds studiju formāts objektīvi parāda to, ka studiju laikā ir apgrūtinoši pilna laika klātienes studijas apvienot ar algotu darbu, līdz ar to vecāki sniedz lielāku finansiālu atbalstu studējošā bērna ikdienas vajadzību nodrošināšanai. Lai neradītu nevienlīdzīgas attieksmes piemērošanu pret bērniem vispārējas izglītības iestādēs un profesionālās izglītības iestādēs, tad arī augstskolās studējošiem ģimenes valsts pabalsts ir izmaksājams arī par tiem bērniem, kuri atrodas akadēmiskajā atvaļinājumā, bet tiesiskās attiecības ar izglītības iestādi ir saglabātas. Lai no 2026. gada 1. janvāra saņemtu pabalstu par studējošu bērnu, vienam no vecākiem vai pašam bērnam, kurš bijis ārpusģimenes aprūpē, jāiesniedz iesniegums VSAA.
Vienlaikus likumprojekts paredz redakcionāli papildināt 6.panta pirmās daļas otro teikumu ar vārdiem "par kuriem persona saņem ģimenes valsts pabalstu", tādējādi nodrošinot skaidrāku normas piemērošanu, proti, nosakot, ka pabalsta apmērs ir atkarīgs no audzināmo bērnu skaita, par kuriem persona saņem ģimenes valsts pabalstu.
Paredzēts, ka grozījumi Likumā attiecībā uz ģimenes valsts pabalsta piešķiršanu un izmaksu stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī.
Bērna kopšanas pabalsts
Saskaņā ar Likuma 7.pantu bērna kopšanas pabalstu piešķir personai, kura kopj bērnu līdz divu gadu vecumam. Atbilstoši MK 22.12.2009. noteikumiem Nr.1609 “Noteikumi par bērna kopšanas pabalsta un piemaksas pie bērna kopšanas pabalsta un vecāku pabalsta par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta un piemaksas piešķiršanas un izmaksas kārtību” bērna kopšanas pabalsta apmērs personai, kura kopj bērnu vecumā līdz pusotram gadam, ir 171 euro mēnesī, bet personai, kura kopj bērnu vecumā no pusotra gada līdz diviem gadiem – 42,69 euro mēnesī. Ja bērna kopšanas pabalsts piešķirts par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem, par katru nākamo bērnu papildus pabalstam piešķir piemaksu tādā pašā apmērā kā pabalstu atkarībā no bērna vecuma.
Ja vecāks nav sociāli apdrošinātā persona (nestrādājošs), tad pabalstu piešķir no bērna dzimšanas dienas, pie nosacījuma, ka sakarā ar šī bērna piedzimšanu un kopšanu nav piešķirts maternitātes pabalsts, vecāku pabalsts vai bērna kopšanas pabalsts par to pašu laikposmu otram vecākam. Ja vecāks ir sociāli apdrošinātā persona (ir strādājošs), tad par viena un tā paša bērna kopšanu vienlaikus piešķir vecāku pabalstu un bērna kopšanas pabalstu (abus pabalstus vienlaikus var saņemt, ja vien sakarā ar šī bērna piedzimšanu nav piešķirts maternitātes pabalsts par to pašu laikposmu). Vecāku pabalstu un bērna kopšanas pabalstu par viena un tā paša bērna kopšanu, par vienu un to pašu laika posmu piešķir vienai personai. Tādēļ vecākiem ģimenē ir jāvienojas, kurš saņem pabalstus par bērna kopšanu, jo abus pabalstus vienlaikus piešķir vienam vecākam (vienai personai).
Bērna kopšanas pabalsts daudzu gadu laikā ir vairākkārt ticis pārskatīts, gan saīsinot tā izmaksas periodu (senāk pabalstu izmaksāja salīdzinoši ilgi - līdz bērna trīs gadu vecumam), gan mainot tā apmērus konkrētos bērna vecumposmos un izlīdzinot pabalsta apmēru līdz bērna pusotra gada vecumam (līdz 2012.gada 31.decembrim lielāks pabalsta apmērs tika izmaksāts par bērnu tikai vecumā līdz vienam gadam). Pabalsts par bērna līdz pusotra gada vecumam kopšanu pēdējo reizi tika palielināts ar 2014.gada janvāri, palielinot to no 142,29 euro uz 171 euro mēnesī, savukārt pabalsta apmērs par bērnu no pusotra līdz diviem gadiem nav mainījies kopš 2005.gada 1.janvāra.
2023.-2024.gadā, sadarbojoties uz nevalstiskā sektora pārstāvjiem un nozares ekspertiem, vairākkārt tika diskutēts par dažādiem bērna kopšanas pabalsta pārskatīšanas scenārijiem, par kuriem 2024.gadā tika diskutēts arī Saeimas atbildīgajās komisijās. Galarezultātā nolemts no 2026.gada 1.janvāra bērna kopšanas pabalsta līdz bērna pusotra gada vecumam apmēru sasaistīt ar noteiktu atvietojuma apmēru no Centrālās statistikas pārvaldes publicētās aktuālās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī (turpmāk – ienākumu mediāna). Pārskatītais bērna kopšanas pabalsta līdz bērna pusotra gada vecumam apmērs tiks noteikts, izstrādājot grozījumus MK 22.12.2009. noteikumos Nr.1609 “Noteikumi par bērna kopšanas pabalsta un piemaksas pie bērna kopšanas pabalsta un vecāku pabalsta par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta un piemaksas piešķiršanas un izmaksas kārtību”. Atbilstoši MK 2025.gada 22.septembra sēdē nolemtajam no 2026.gada 1.janvāra atbalstīta bērna kopšanas pabalsta līdz bērna pusotra gada vecumam sasaiste ar 35% no ienākumu mediānas, pabalsta apmēru pārskatot 2028. gadā un turpmāk reizi divos gados.
Kā daļēji kompensējošais pasākums, kā arī ņemot vērā, ka demogrāfijas ziņojumā paredzēts pilnveidot bērna uzraudzības pakalpojumu, padarot to elastīgāku un pieejamāku arī bērniem no viena gada vecuma, ja vecāks vēlas atgriezties ātrāk darba tirgū, kā arī pēc būtības pilnveidot bērna uzraudzības pakalpojumu pieejamību atbilstoši ģimeņu vajadzībām, lai bērnam ir pieejams viņa vajadzībām piemērots pakalpojums (aukle, pirmsskolas izglītības iestāde), likumprojekts paredz bērna kopšanas pabalsta izmaksas kopējā perioda saīsināšanu par sešiem mēnešiem, proti, nākotnē bērna kopšanas pabalsta izmaksu veikt līdz bērna pusotra gada vecuma sasniegšanai. Līdz ar to likumprojekts paredz aizstāt 7. panta 1.1 daļā vārdus "divu gadu" ar vārdiem "pusotra gada".
Vienlaikus tiek paredzēts, ka šādā gadījumā tiek ievērots tiesiskās paļāvības princips, proti, minētā norma stāsies spēkā pēc 306 dienām pēc šā likuma spēkā stāšanās dienas (atbilstoši Civillikuma 146.pantam). Tādējādi likumprojekts paredz papildināt pārejas noteikumus ar 41.punktu, nosakot, ka par bērnu, kas piedzimis līdz 2026. gada 2. novembrim, bērna kopšanas pabalstu piešķir un izmaksā līdz dienai, kad bērns sasniedz divu gadu vecumu.
Atlīdzība par adoptējamā bērna aprūpi
Saskaņā ar Likuma 6.1 pantu atlīdzību par adoptējamā bērna aprūpi piešķir vienam no adoptētājiem, kura aprūpē un uzraudzībā pirms adopcijas apstiprināšanas tiesā ar bāriņtiesas lēmumu ir nodots adoptējamais bērns.
2005.gadā atlīdzības apmērs tika noteikts 49,80 euro mēnesī, kas bija nedaudz lielākā apmērā nekā tobrīd esošais bērna kopšanas pabalsta apmērs, un to piešķīra nenodarbinātām personām. 2017. gadā tika būtiski pilnveidoti gan pabalsta piešķiršanas nosacījumi, gan pārskatīts tā apmērs, nosakot to atkarībā no adoptējamā bērna vecuma, adoptētāja nodarbinātības fakta (ir/nav darba ņēmējs vai pašnodarbinātais) un no atrašanās atvaļinājumā bez darba samaksas saglabāšanas, kas piešķirts sakarā ar nepieciešamību kopt bērnu.
Kārtību, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par adoptējamā bērna aprūpi un piemaksu par vienlaikus vairāku adoptējamo bērnu aprūpi un uzraudzību, atlīdzības un piemaksas apmēru un to pārskatīšanas kārtību, kā arī dokumentus, kādi iesniedzami, lai saņemtu atlīdzību un piemaksu, nosaka MK 12.12.2017. noteikumi Nr. 752 "Kārtība, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par adoptējamā bērna aprūpi un piemaksu par vienlaikus vairāku adoptējamo bērnu aprūpi un uzraudzību".
Atbilstoši minētajiem MK noteikumiem kopš 2018.gada sociāli apdrošinātām personām, kuras aprūpē bērnu līdz 8 gadu vecumam (un atrodas ar bērna kopšanu saistītā atvaļinājumā vai šai laikā strādā nepilnu darba laiku – līdz 20 stundām nedēļā), – atlīdzības apmērs ir 70% no valstī noteiktās vidējās apdrošināšanas iemaksu algas (956,61 euro mēnesī, ja atlīdzība piešķirta 2025.gadā). Pārējiem saņēmējiem (kas nav nodarbināti; ir nodarbināti un aprūpē bērnu vecāku par 8 gadiem; ir nodarbināti un aprūpē bērnu līdz 8 gadiem, bet neatrodas ar bērna kopšanu saistītā atvaļinājumā) atlīdzības apmērs ir vienāds ar bērna kopšanas pabalsta apmēru personai, kura kopj bērnu vecumā līdz pusotram gadam 171 euro mēnesī. Adoptētājs, kurš aprūpē bērnu vecumā līdz pusotram gadam un atrodas ar bērna kopšanu saistītā atvaļinājumā, var izvēlēties saņemt atlīdzību vai vecāku pabalstu. Ja pirmsadopcijas aprūpē un uzraudzībā ar bāriņtiesas lēmumu tiek nodoti vairāki bērni, tad par katru nākamo vienlaikus aprūpējamo bērnu piešķir piemaksu 171 euro mēnesī.
Atbilstoši LM datiem 2023.gadā Latvijā tika adoptēti 77 bērni, no kuriem 12 bērni jeb 16% bija vecā virs 8 gadiem, 2024.gadā tika adoptēti 46 bērni, no kuriem 8 bērni jeb 17% bija vecumā virs 8 gadiem, bet 2025.gada 8 mēnešos adoptēti 45 bērni, no kuriem 5 jeb 11% bija vecāki par 8 gadiem.
Ņemot vērā to, ka Latvijā tiek adoptēti salīdzinoši maz bērnu skolas vecumā un arī šiem bērniem var būt nepieciešama lielāka adoptētāja aprūpe sakarā ar bērna iejušanos ģimenē vai veselības stāvokli, kā arī lai nodrošinātu vienlīdzīgu pieeju atbalsta sniegšanā visiem adoptētājiem, ir plānots atteikties no sadrumstalotās pieejas atlīdzības noteikšanai un tā vietā atlīdzību noteikt visiem adoptētājiem 70% no valstī noteiktās vidējās apdrošināšanas iemaksu algas. Līdz ar to likumprojekts paredz izteikt 6.1 panta pirmo daļu jaunā redakcijā nosakot, ka atlīdzību par adoptējamā bērna aprūpi piešķir vienam no adoptētājiem, kura aprūpē un uzraudzībā pirms adopcijas apstiprināšanas tiesā ar bāriņtiesas lēmumu ir nodots adoptējamais bērns, savukārt MK nosaka atlīdzības apmēru.
Vienlaikus nepieciešams atrunāt situācijas, kad personai 2025.gadā ir piešķirta atlīdzība mazākajā noteiktajā apmērā (171 euro), lai nodrošinātu taisnīgāku normu ieviešanu. Tādējādi likumprojekts paredz papildināt pārejas noteikumus ar 40.punktu, nosakot, ka personai, kurai līdz 2025. gada 31. decembrim atlīdzība par adoptējamā bērna aprūpi piešķirta tādā apmērā, kas ir vienāds ar bērna kopšanas pabalsta apmēru personai, kura kopj bērnu vecumā līdz pusotram gadam, un tās izmaksa nepārtraukti turpinās pēc 2026. gada 1. janvāra, VSAA pārskata atlīdzības apmēru par periodu no 2026. gada 1. janvāra, nosakot un izmaksājot to tādā apmērā, kas ir vienāds ar 70 % no valstī noteiktās vidējās apdrošināšanas iemaksu algas 2023. gadā. Tas nozīmē, ka personai, kurai 2025.gadā atlīdzība piešķirta 171 euro apmērā un tās izmaksa turpināsies arī nākamgad, no 2026.gada 1.janvāra atlīdzības apmērs tiks pārrēķināts un izmaksāts 956,61 euro apmērā.
Ģimenes valsts pabalsts
Saskaņā ar Likuma 6.panta pirmo daļu ģimenes valsts pabalstu piešķir personai, kura audzina bērnu. Pabalsta apmērs ir atkarīgs no audzināmo bērnu skaita.
Ģimenes valsts pabalsts, kas ieviests jau 1992.gadā, šobrīd ir vienīgais universālais pabalsts, kuru regulāri saņem visas ģimenes par katru bērnu. Ģimenes valsts pabalstu maksā no bērna viena gada vecuma sasniegšanas dienas līdz 16 gadu vecumam, kā arī par bērnu vecumā no 16 līdz 20 gadu vecuma sasniegšanai, ja viņš mācās vispārējās izglītības vai profesionālās izglītības iestādē un nav stājies laulībā (Likuma 6.panta otrā daļa). Ģimenes valsts pabalstu par bērnu ar invaliditāti vecumā no viena gada līdz 18 gadiem piešķir no dienas, kad bērnam noteikta invaliditāte, un turpina izmaksāt līdz dienai, kad viņš sasniedz 20 gadu vecumu, ja viņam arī pēc 18 gadu vecuma sasniegšanas ir noteikta invaliditāte, neņemot vērā faktu, vai bērns pēc 16 gadu vecuma mācās (Likuma 6.panta 2.1 daļa).
No Profesionālās izglītības likuma 16.1 pirmās daļas 5.punkta izriet, ka atbilstoši profesionālās izglītības iestādē iegūstamajai izglītībai un profesionālajai kvalifikācijai citastarpā profesionālās izglītības iestāde ir arī koledža (grozījumi Augstskolu likumā, kas stājās spēkā 2022.gada 11.oktobrī - https://likumi.lv/ta/id/335869-grozijumi-augstskolu-likuma). Atbilstoši minētajiem likumu grozījumiem saskaņā ar Izglītības un zinātnes ministrijas skaidrojumu Valsts izglītības informācijas sistēmā šobrīd koledžas ir reģistrētas kā augstākās izglītības iestādes, un koledžā var būt abi mācību statusi - gan mācās (tiem, kas mācās profesionālās izglītības programmās), gan studē - tiem, kas studē augstākās izglītības programmās. Līdz ar to koledžas izglītību ieguvušie nav atsevišķi izdalāmi, jo jebkurā gadījumā uz viņiem attieksies nosacījums par mācībām profesionālās izglītības iestādē vai studijām augstākās izglītības iestādē, pamatojoties uz informāciju, ko Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra saņem no Izglītības un zinātnes ministrijas.
Ģimenes valsts pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību un to piešķiršanai iesniedzamos dokumentus nosaka MK 21.12.2021. noteikumi Nr. 864 “Kārtība, kādā piešķir un izmaksā ģimenes valsts pabalstu un piemaksu pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti”.
No 2022.gada 1.janvāra kā nozīmīgs valsts ieguldījums ģimeņu ar bērniem atbalsta palielināšanai tika īstenota ģimenes valsts pabalsta reforma, pabalstu turpmāk izmaksājot atkarībā no ģimenē audzināmo bērnu skaita un ievērojami palielinot pabalsta apmērus ģimenēm ar bērniem, kuras audzina divus un vairāk bērnus, turklāt ļaujot laulātajiem saņemt ģimenes valsts pabalstu par visiem kopīgi audzināmajiem bērniem, ne tikai par saviem bērniem. Saskaņā ar Likuma 6.panta 2.2 daļu ģimenes valsts pabalsta apmērs par vienu bērnu ir 25 euro mēnesī, par diviem bērniem — 100 euro mēnesī (50 euro par katru bērnu), par trim bērniem — 225 euro mēnesī (75 euro par katru bērnu), par četriem un vairāk bērniem — 100 euro mēnesī par katru bērnu.
Tā kā patlaban ģimenes valsts pabalstu par bērnu vecumā no 16 līdz 20 gadu vecuma sasniegšanai maksā, ja viņš mācās vispārējās izglītības vai profesionālās izglītības iestādē un nav stājies laulībā, nelabvēlīgākā situācijā atrodas tā paša vecuma bērni (jaunieši), kas mācās augstākās izglītības iestādē un par kuriem ģimenes valsts pabalsta izmaksa ir izbeigta.
Lai novērstu minēto nevienlīdzību un nodrošinātu visiem bērniem (jauniešiem) konkrētajā vecumā vienlīdzīgas tiesības saņemt ģimenes valsts pabalstu neatkarīgi no tā, kādā izglītības iestādē viņi mācās, un ģimenes valsts pabalstu maksātu arī par augstākās izglītības iestādēs studējošajiem līdz 20 gadu vecuma sasniegšanai, likumprojekts paredz papildināt Likuma 6.panta otrās daļas 2. punkta pirmo teikumu pēc vārdiem “izglītības iestādē” ar vārdiem “vai studē augstskolā pilna laika klātienē".
Minētais grozījums paredz, ka ģimenes valsts pabalsta izmaksa augstskolā studējošiem tiks izmaksāts ar nosacījumu, ka bērns studē pilna laika klātienē. Šāds studiju formāts objektīvi parāda to, ka studiju laikā ir apgrūtinoši pilna laika klātienes studijas apvienot ar algotu darbu, līdz ar to vecāki sniedz lielāku finansiālu atbalstu studējošā bērna ikdienas vajadzību nodrošināšanai. Lai neradītu nevienlīdzīgas attieksmes piemērošanu pret bērniem vispārējas izglītības iestādēs un profesionālās izglītības iestādēs, tad arī augstskolās studējošiem ģimenes valsts pabalsts ir izmaksājams arī par tiem bērniem, kuri atrodas akadēmiskajā atvaļinājumā, bet tiesiskās attiecības ar izglītības iestādi ir saglabātas. Lai no 2026. gada 1. janvāra saņemtu pabalstu par studējošu bērnu, vienam no vecākiem vai pašam bērnam, kurš bijis ārpusģimenes aprūpē, jāiesniedz iesniegums VSAA.
Vienlaikus likumprojekts paredz redakcionāli papildināt 6.panta pirmās daļas otro teikumu ar vārdiem "par kuriem persona saņem ģimenes valsts pabalstu", tādējādi nodrošinot skaidrāku normas piemērošanu, proti, nosakot, ka pabalsta apmērs ir atkarīgs no audzināmo bērnu skaita, par kuriem persona saņem ģimenes valsts pabalstu.
Paredzēts, ka grozījumi Likumā attiecībā uz ģimenes valsts pabalsta piešķiršanu un izmaksu stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī.
Bērna kopšanas pabalsts
Saskaņā ar Likuma 7.pantu bērna kopšanas pabalstu piešķir personai, kura kopj bērnu līdz divu gadu vecumam. Atbilstoši MK 22.12.2009. noteikumiem Nr.1609 “Noteikumi par bērna kopšanas pabalsta un piemaksas pie bērna kopšanas pabalsta un vecāku pabalsta par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta un piemaksas piešķiršanas un izmaksas kārtību” bērna kopšanas pabalsta apmērs personai, kura kopj bērnu vecumā līdz pusotram gadam, ir 171 euro mēnesī, bet personai, kura kopj bērnu vecumā no pusotra gada līdz diviem gadiem – 42,69 euro mēnesī. Ja bērna kopšanas pabalsts piešķirts par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem, par katru nākamo bērnu papildus pabalstam piešķir piemaksu tādā pašā apmērā kā pabalstu atkarībā no bērna vecuma.
Ja vecāks nav sociāli apdrošinātā persona (nestrādājošs), tad pabalstu piešķir no bērna dzimšanas dienas, pie nosacījuma, ka sakarā ar šī bērna piedzimšanu un kopšanu nav piešķirts maternitātes pabalsts, vecāku pabalsts vai bērna kopšanas pabalsts par to pašu laikposmu otram vecākam. Ja vecāks ir sociāli apdrošinātā persona (ir strādājošs), tad par viena un tā paša bērna kopšanu vienlaikus piešķir vecāku pabalstu un bērna kopšanas pabalstu (abus pabalstus vienlaikus var saņemt, ja vien sakarā ar šī bērna piedzimšanu nav piešķirts maternitātes pabalsts par to pašu laikposmu). Vecāku pabalstu un bērna kopšanas pabalstu par viena un tā paša bērna kopšanu, par vienu un to pašu laika posmu piešķir vienai personai. Tādēļ vecākiem ģimenē ir jāvienojas, kurš saņem pabalstus par bērna kopšanu, jo abus pabalstus vienlaikus piešķir vienam vecākam (vienai personai).
Bērna kopšanas pabalsts daudzu gadu laikā ir vairākkārt ticis pārskatīts, gan saīsinot tā izmaksas periodu (senāk pabalstu izmaksāja salīdzinoši ilgi - līdz bērna trīs gadu vecumam), gan mainot tā apmērus konkrētos bērna vecumposmos un izlīdzinot pabalsta apmēru līdz bērna pusotra gada vecumam (līdz 2012.gada 31.decembrim lielāks pabalsta apmērs tika izmaksāts par bērnu tikai vecumā līdz vienam gadam). Pabalsts par bērna līdz pusotra gada vecumam kopšanu pēdējo reizi tika palielināts ar 2014.gada janvāri, palielinot to no 142,29 euro uz 171 euro mēnesī, savukārt pabalsta apmērs par bērnu no pusotra līdz diviem gadiem nav mainījies kopš 2005.gada 1.janvāra.
2023.-2024.gadā, sadarbojoties uz nevalstiskā sektora pārstāvjiem un nozares ekspertiem, vairākkārt tika diskutēts par dažādiem bērna kopšanas pabalsta pārskatīšanas scenārijiem, par kuriem 2024.gadā tika diskutēts arī Saeimas atbildīgajās komisijās. Galarezultātā nolemts no 2026.gada 1.janvāra bērna kopšanas pabalsta līdz bērna pusotra gada vecumam apmēru sasaistīt ar noteiktu atvietojuma apmēru no Centrālās statistikas pārvaldes publicētās aktuālās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī (turpmāk – ienākumu mediāna). Pārskatītais bērna kopšanas pabalsta līdz bērna pusotra gada vecumam apmērs tiks noteikts, izstrādājot grozījumus MK 22.12.2009. noteikumos Nr.1609 “Noteikumi par bērna kopšanas pabalsta un piemaksas pie bērna kopšanas pabalsta un vecāku pabalsta par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta un piemaksas piešķiršanas un izmaksas kārtību”. Atbilstoši MK 2025.gada 22.septembra sēdē nolemtajam no 2026.gada 1.janvāra atbalstīta bērna kopšanas pabalsta līdz bērna pusotra gada vecumam sasaiste ar 35% no ienākumu mediānas, pabalsta apmēru pārskatot 2028. gadā un turpmāk reizi divos gados.
Kā daļēji kompensējošais pasākums, kā arī ņemot vērā, ka demogrāfijas ziņojumā paredzēts pilnveidot bērna uzraudzības pakalpojumu, padarot to elastīgāku un pieejamāku arī bērniem no viena gada vecuma, ja vecāks vēlas atgriezties ātrāk darba tirgū, kā arī pēc būtības pilnveidot bērna uzraudzības pakalpojumu pieejamību atbilstoši ģimeņu vajadzībām, lai bērnam ir pieejams viņa vajadzībām piemērots pakalpojums (aukle, pirmsskolas izglītības iestāde), likumprojekts paredz bērna kopšanas pabalsta izmaksas kopējā perioda saīsināšanu par sešiem mēnešiem, proti, nākotnē bērna kopšanas pabalsta izmaksu veikt līdz bērna pusotra gada vecuma sasniegšanai. Līdz ar to likumprojekts paredz aizstāt 7. panta 1.1 daļā vārdus "divu gadu" ar vārdiem "pusotra gada".
Vienlaikus tiek paredzēts, ka šādā gadījumā tiek ievērots tiesiskās paļāvības princips, proti, minētā norma stāsies spēkā pēc 306 dienām pēc šā likuma spēkā stāšanās dienas (atbilstoši Civillikuma 146.pantam). Tādējādi likumprojekts paredz papildināt pārejas noteikumus ar 41.punktu, nosakot, ka par bērnu, kas piedzimis līdz 2026. gada 2. novembrim, bērna kopšanas pabalstu piešķir un izmaksā līdz dienai, kad bērns sasniedz divu gadu vecumu.
Atlīdzība par adoptējamā bērna aprūpi
Saskaņā ar Likuma 6.1 pantu atlīdzību par adoptējamā bērna aprūpi piešķir vienam no adoptētājiem, kura aprūpē un uzraudzībā pirms adopcijas apstiprināšanas tiesā ar bāriņtiesas lēmumu ir nodots adoptējamais bērns.
2005.gadā atlīdzības apmērs tika noteikts 49,80 euro mēnesī, kas bija nedaudz lielākā apmērā nekā tobrīd esošais bērna kopšanas pabalsta apmērs, un to piešķīra nenodarbinātām personām. 2017. gadā tika būtiski pilnveidoti gan pabalsta piešķiršanas nosacījumi, gan pārskatīts tā apmērs, nosakot to atkarībā no adoptējamā bērna vecuma, adoptētāja nodarbinātības fakta (ir/nav darba ņēmējs vai pašnodarbinātais) un no atrašanās atvaļinājumā bez darba samaksas saglabāšanas, kas piešķirts sakarā ar nepieciešamību kopt bērnu.
Kārtību, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par adoptējamā bērna aprūpi un piemaksu par vienlaikus vairāku adoptējamo bērnu aprūpi un uzraudzību, atlīdzības un piemaksas apmēru un to pārskatīšanas kārtību, kā arī dokumentus, kādi iesniedzami, lai saņemtu atlīdzību un piemaksu, nosaka MK 12.12.2017. noteikumi Nr. 752 "Kārtība, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par adoptējamā bērna aprūpi un piemaksu par vienlaikus vairāku adoptējamo bērnu aprūpi un uzraudzību".
Atbilstoši minētajiem MK noteikumiem kopš 2018.gada sociāli apdrošinātām personām, kuras aprūpē bērnu līdz 8 gadu vecumam (un atrodas ar bērna kopšanu saistītā atvaļinājumā vai šai laikā strādā nepilnu darba laiku – līdz 20 stundām nedēļā), – atlīdzības apmērs ir 70% no valstī noteiktās vidējās apdrošināšanas iemaksu algas (956,61 euro mēnesī, ja atlīdzība piešķirta 2025.gadā). Pārējiem saņēmējiem (kas nav nodarbināti; ir nodarbināti un aprūpē bērnu vecāku par 8 gadiem; ir nodarbināti un aprūpē bērnu līdz 8 gadiem, bet neatrodas ar bērna kopšanu saistītā atvaļinājumā) atlīdzības apmērs ir vienāds ar bērna kopšanas pabalsta apmēru personai, kura kopj bērnu vecumā līdz pusotram gadam 171 euro mēnesī. Adoptētājs, kurš aprūpē bērnu vecumā līdz pusotram gadam un atrodas ar bērna kopšanu saistītā atvaļinājumā, var izvēlēties saņemt atlīdzību vai vecāku pabalstu. Ja pirmsadopcijas aprūpē un uzraudzībā ar bāriņtiesas lēmumu tiek nodoti vairāki bērni, tad par katru nākamo vienlaikus aprūpējamo bērnu piešķir piemaksu 171 euro mēnesī.
Atbilstoši LM datiem 2023.gadā Latvijā tika adoptēti 77 bērni, no kuriem 12 bērni jeb 16% bija vecā virs 8 gadiem, 2024.gadā tika adoptēti 46 bērni, no kuriem 8 bērni jeb 17% bija vecumā virs 8 gadiem, bet 2025.gada 8 mēnešos adoptēti 45 bērni, no kuriem 5 jeb 11% bija vecāki par 8 gadiem.
Ņemot vērā to, ka Latvijā tiek adoptēti salīdzinoši maz bērnu skolas vecumā un arī šiem bērniem var būt nepieciešama lielāka adoptētāja aprūpe sakarā ar bērna iejušanos ģimenē vai veselības stāvokli, kā arī lai nodrošinātu vienlīdzīgu pieeju atbalsta sniegšanā visiem adoptētājiem, ir plānots atteikties no sadrumstalotās pieejas atlīdzības noteikšanai un tā vietā atlīdzību noteikt visiem adoptētājiem 70% no valstī noteiktās vidējās apdrošināšanas iemaksu algas. Līdz ar to likumprojekts paredz izteikt 6.1 panta pirmo daļu jaunā redakcijā nosakot, ka atlīdzību par adoptējamā bērna aprūpi piešķir vienam no adoptētājiem, kura aprūpē un uzraudzībā pirms adopcijas apstiprināšanas tiesā ar bāriņtiesas lēmumu ir nodots adoptējamais bērns, savukārt MK nosaka atlīdzības apmēru.
Vienlaikus nepieciešams atrunāt situācijas, kad personai 2025.gadā ir piešķirta atlīdzība mazākajā noteiktajā apmērā (171 euro), lai nodrošinātu taisnīgāku normu ieviešanu. Tādējādi likumprojekts paredz papildināt pārejas noteikumus ar 40.punktu, nosakot, ka personai, kurai līdz 2025. gada 31. decembrim atlīdzība par adoptējamā bērna aprūpi piešķirta tādā apmērā, kas ir vienāds ar bērna kopšanas pabalsta apmēru personai, kura kopj bērnu vecumā līdz pusotram gadam, un tās izmaksa nepārtraukti turpinās pēc 2026. gada 1. janvāra, VSAA pārskata atlīdzības apmēru par periodu no 2026. gada 1. janvāra, nosakot un izmaksājot to tādā apmērā, kas ir vienāds ar 70 % no valstī noteiktās vidējās apdrošināšanas iemaksu algas 2023. gadā. Tas nozīmē, ka personai, kurai 2025.gadā atlīdzība piešķirta 171 euro apmērā un tās izmaksa turpināsies arī nākamgad, no 2026.gada 1.janvāra atlīdzības apmērs tiks pārrēķināts un izmaksāts 956,61 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Likumprojekts pozitīvi ietekmēs ģimenes, kurās aug bērni, t.sk. ārpusģimenes aprūpē esoši, , uzlabojot šo ģimeņu finansiālo situāciju.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
271 470 042
0
271 321 159
0
272 163 539
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
270 273 369
0
270 297 968
0
270 338 915
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
1 196 673
0
1 023 191
0
1 824 624
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
271 470 042
0
271 321 159
51 865 890
272 163 539
52 327 825
67 063 722
2.1. valsts pamatbudžets
270 273 369
0
270 297 968
51 679 429
270 338 915
52 327 825
67 063 722
2.2. valsts speciālais budžets
1 196 673
0
1 023 191
186 461
1 824 624
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-51 865 890
0
-52 327 825
-67 063 722
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-51 679 429
0
-52 327 825
-67 063 722
3.2. speciālais budžets
0
0
0
-186 461
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-51 865 890
-52 327 825
-67 063 722
5.1. valsts pamatbudžets
0
-51 679 429
-52 327 825
-67 063 722
5.2. speciālais budžets
0
-186 461
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēta likumprojekta ietekme uz valsts budžetu pievienota anotācijas 1. pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu palielinājuma aprēķins pievienots anotācijas 2. pielikumā.
Vienlaikus, lai realizētu izmaiņas likumprojektā un nodrošinātu ar valsts sociālo pabalstu paaugstināšanu saistītās izmaksas, VSAA informācijas sistēmu (turpmāk - IS) izmaiņām 2026.gadā nepieciešami 186 461 euro (335 c/d * 556,60 euro c/d ar PVN). Kopumā tas ietver 9 valsts sociālo pabalstu apmēru pārskatīšanu, katram pabalsta veidam veicot sistēmanalīzi, programmēšanas un testēšanas uzdevumu izpildi ārpakalpojumā. Finansējums VSAA IS izmaiņām tiks nodrošināts no Labklājības ministrijas (turpmāk - LM) pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” kā kapitālo izdevumu transferts no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta apakšprogrammu 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets".
Likumprojekta ietekmē tiek norādīts viss nepieciešamais papildu finansējums saistībā ar izmaiņām, kas ietekmē valsts sociālo pabalstus, t.sk., gan tieši ar likumprojektu saistītais finansējums, gan saistībā ar likumprojektu pakārtotajos MK noteikumos, kas nosaka valsts sociālo pabalstu apmērus (skat. anotācijas 4.2. punktā minētos MK noteikumus 1.-9.), tai skaitā:
1. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” izdevumi sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām 2026. gadā 51 679 429 euro apmērā, 2027. gadā 52 327 825 euro apmērā, 2028. gadā 67 063 722 euro apmērā un 2029. gadā 66 877 549 euro apmērā, tai skaitā:
1.1. izdevumi bērna piedzimšanas pabalstam 2026. gadā un turpmāk ik gadu 2 272 572 euro apmērā,
1.2. izdevumi bērna kopšanas pabalstam 2026. gadā 29 146 043 euro apmērā, 2027. gadā 29 146 043 euro apmērā, 2028. gadā 41 309 352 euro apmērā un 2029. gadā 41 309 352 euro apmērā,
1.3. izdevumi ģimenes valsts pabalstam 2026. gadā un turpmāk ik gadu 3 588 480 euro apmērā,
1.4. izdevumi pabalstam aizbildnim par bērna uzturēšanu 2026. gadā 6 971 952 euro apmērā, 2027. gadā 7 525 923 euro apmērā, 2028. gadā 8 077 758 euro apmērā un 2029. gadā 7 999 326 euro apmērā,
1.5. izdevumi bērna adopcijas pabalstam 2026. gadā 1 474 475 euro apmērā, 2027. gadā 1 653 354 euro apmērā, 2028. gadā 1 828 189 euro apmērā un 2029. gadā 1 843 153 euro apmērā,
1.6. izdevumi atlīdzībai par audžuģimenes pienākumu pildīšanu 2026. gadā 948 485 euro apmērā, 2027. gadā 933 605 euro apmērā, 2028. gadā 1 326 869 euro apmērā un 2029. gadā 1 291 061 euro apmērā,
1.7. izdevumi atlīdzībai par aizbildņa pienākumu pildīšanu 2026. gadā 7 159 833 euro apmērā, 2027. gadā 7 086 654 euro apmērā, 2028. gadā 8 537 331 euro apmērā un 2029. gadā 8 448 252 euro apmērā,
1.8. izdevumi atlīdzībai par adoptējamā bērna aprūpi 2026. gadā 32 738 euro apmērā, 2027. gadā 36 343 euro apmērā, 2028. gadā 38 320 euro apmērā un 2029. gadā 40 502 euro apmērā,
1.9. izdevumi atlīdzībai par bērna adopciju 2026. gadā un turpmāk ik gadu 84 851 euro apmērā;
2. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” izdevumi pamatkapitāla veidošanai 2026.gadā 186 461 euro apmērā, vienlaikus palielinot speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” saņemtos transfertus no valsts pamatbudžeta un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 2026. gadā 186 461 euro apmērā.
Līdz ar to kopējā likumprojekta ietekme uz valsts budžeta izdevumiem tiek prognozēta 2026. gadā 51 865 890 euro apmērā, 2027. gadā 52 327 825 euro apmērā, 2028. gadā 67 063 722 euro apmērā un 2029. gadā 66 877 549 euro apmērā.
Vienlaikus, lai realizētu izmaiņas likumprojektā un nodrošinātu ar valsts sociālo pabalstu paaugstināšanu saistītās izmaksas, VSAA informācijas sistēmu (turpmāk - IS) izmaiņām 2026.gadā nepieciešami 186 461 euro (335 c/d * 556,60 euro c/d ar PVN). Kopumā tas ietver 9 valsts sociālo pabalstu apmēru pārskatīšanu, katram pabalsta veidam veicot sistēmanalīzi, programmēšanas un testēšanas uzdevumu izpildi ārpakalpojumā. Finansējums VSAA IS izmaiņām tiks nodrošināts no Labklājības ministrijas (turpmāk - LM) pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” kā kapitālo izdevumu transferts no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta apakšprogrammu 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets".
Likumprojekta ietekmē tiek norādīts viss nepieciešamais papildu finansējums saistībā ar izmaiņām, kas ietekmē valsts sociālo pabalstus, t.sk., gan tieši ar likumprojektu saistītais finansējums, gan saistībā ar likumprojektu pakārtotajos MK noteikumos, kas nosaka valsts sociālo pabalstu apmērus (skat. anotācijas 4.2. punktā minētos MK noteikumus 1.-9.), tai skaitā:
1. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” izdevumi sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām 2026. gadā 51 679 429 euro apmērā, 2027. gadā 52 327 825 euro apmērā, 2028. gadā 67 063 722 euro apmērā un 2029. gadā 66 877 549 euro apmērā, tai skaitā:
1.1. izdevumi bērna piedzimšanas pabalstam 2026. gadā un turpmāk ik gadu 2 272 572 euro apmērā,
1.2. izdevumi bērna kopšanas pabalstam 2026. gadā 29 146 043 euro apmērā, 2027. gadā 29 146 043 euro apmērā, 2028. gadā 41 309 352 euro apmērā un 2029. gadā 41 309 352 euro apmērā,
1.3. izdevumi ģimenes valsts pabalstam 2026. gadā un turpmāk ik gadu 3 588 480 euro apmērā,
1.4. izdevumi pabalstam aizbildnim par bērna uzturēšanu 2026. gadā 6 971 952 euro apmērā, 2027. gadā 7 525 923 euro apmērā, 2028. gadā 8 077 758 euro apmērā un 2029. gadā 7 999 326 euro apmērā,
1.5. izdevumi bērna adopcijas pabalstam 2026. gadā 1 474 475 euro apmērā, 2027. gadā 1 653 354 euro apmērā, 2028. gadā 1 828 189 euro apmērā un 2029. gadā 1 843 153 euro apmērā,
1.6. izdevumi atlīdzībai par audžuģimenes pienākumu pildīšanu 2026. gadā 948 485 euro apmērā, 2027. gadā 933 605 euro apmērā, 2028. gadā 1 326 869 euro apmērā un 2029. gadā 1 291 061 euro apmērā,
1.7. izdevumi atlīdzībai par aizbildņa pienākumu pildīšanu 2026. gadā 7 159 833 euro apmērā, 2027. gadā 7 086 654 euro apmērā, 2028. gadā 8 537 331 euro apmērā un 2029. gadā 8 448 252 euro apmērā,
1.8. izdevumi atlīdzībai par adoptējamā bērna aprūpi 2026. gadā 32 738 euro apmērā, 2027. gadā 36 343 euro apmērā, 2028. gadā 38 320 euro apmērā un 2029. gadā 40 502 euro apmērā,
1.9. izdevumi atlīdzībai par bērna adopciju 2026. gadā un turpmāk ik gadu 84 851 euro apmērā;
2. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” izdevumi pamatkapitāla veidošanai 2026.gadā 186 461 euro apmērā, vienlaikus palielinot speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” saņemtos transfertus no valsts pamatbudžeta un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 2026. gadā 186 461 euro apmērā.
Līdz ar to kopējā likumprojekta ietekme uz valsts budžeta izdevumiem tiek prognozēta 2026. gadā 51 865 890 euro apmērā, 2027. gadā 52 327 825 euro apmērā, 2028. gadā 67 063 722 euro apmērā un 2029. gadā 66 877 549 euro apmērā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
MK 2025. gada 22. septembra sēdē tika atbalstīts LM priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu šādiem LM prioritārajiem pasākumiem:
1) “Materiālā atbalsta (pabalstu) pilnveidošana ģimenēm ar bērniem” īstenošanai. Pasākuma nodrošināšanai ir atbalstīts kopējais papildu finansējums 2026. gadā 42 028 528 euro apmērā, 2027. gadā 41 970 085 euro apmērā, 2028. gadā 57 039 208 euro apmērā un 2029. gadā 57 039 208 euro apmērā, t.sk. likumprojekta ieviešanai 2026. gadā 35 065 538 euro apmērā, 2027. gadā 35 007 095 euro apmērā, 2028. gadā 47 170 404 euro apmērā un 2029. gadā 47 170 404 euro apmērā;
2) “Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem” īstenošanai. Pasākuma nodrošināšanai ir atbalstīts kopējais papildu finansējums 2026. gadā 24 168 498 euro apmērā, 2027. gadā 26 440 801 euro apmērā, 2028. gadā 30 177 077 euro apmērā un 2029. gadā 30 173 568 euro apmērā, t.sk. likumprojekta ieviešanai 2026. gadā 16 800 352 euro apmērā, 2027. gadā 17 320 730 euro apmērā, 2028. gadā 19 893 318 euro apmērā un 2029. gadā 19 707 145 euro apmērā.
Kopējais MK atbalstītais finansējums likumprojekta ieviešanai – 2026. gadā 51 865 890 euro apmērā, 2027. gadā 52 327 825 euro apmērā, 2028. gadā 67 063 722 euro apmērā un 2029. gadā 66 877 549 euro apmērā.
Finansējums likumprojekta ieviešanai iekļauts LM maksimāli pieļaujamajā valsts pamatbudžeta un speciālā budžeta izdevumu kopējā apjomā 2026., 2027., 2028. un 2029.gadam un atbilstoši tiks iestrādāts likumprojektā “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam”.
LM nepieciešamo papildu finansējumu bērna kopšanas pabalstam, atlīdzībai par audžuģimenes pienākumu pildīšanu un atlīdzībai par aizbildņa pienākumu pildīšanu 2028. gadam un turpmāk reizi divos gados pārskatīs un iekļaus Labklājības ministrijas pamatbudžetā valsts budžeta bāzes sagatavošanas procesā atbilstoši aktualizētajai un prognozētajai minimālo ienākumu mediānai mēnesī.
1) “Materiālā atbalsta (pabalstu) pilnveidošana ģimenēm ar bērniem” īstenošanai. Pasākuma nodrošināšanai ir atbalstīts kopējais papildu finansējums 2026. gadā 42 028 528 euro apmērā, 2027. gadā 41 970 085 euro apmērā, 2028. gadā 57 039 208 euro apmērā un 2029. gadā 57 039 208 euro apmērā, t.sk. likumprojekta ieviešanai 2026. gadā 35 065 538 euro apmērā, 2027. gadā 35 007 095 euro apmērā, 2028. gadā 47 170 404 euro apmērā un 2029. gadā 47 170 404 euro apmērā;
2) “Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem” īstenošanai. Pasākuma nodrošināšanai ir atbalstīts kopējais papildu finansējums 2026. gadā 24 168 498 euro apmērā, 2027. gadā 26 440 801 euro apmērā, 2028. gadā 30 177 077 euro apmērā un 2029. gadā 30 173 568 euro apmērā, t.sk. likumprojekta ieviešanai 2026. gadā 16 800 352 euro apmērā, 2027. gadā 17 320 730 euro apmērā, 2028. gadā 19 893 318 euro apmērā un 2029. gadā 19 707 145 euro apmērā.
Kopējais MK atbalstītais finansējums likumprojekta ieviešanai – 2026. gadā 51 865 890 euro apmērā, 2027. gadā 52 327 825 euro apmērā, 2028. gadā 67 063 722 euro apmērā un 2029. gadā 66 877 549 euro apmērā.
Finansējums likumprojekta ieviešanai iekļauts LM maksimāli pieļaujamajā valsts pamatbudžeta un speciālā budžeta izdevumu kopējā apjomā 2026., 2027., 2028. un 2029.gadam un atbilstoši tiks iestrādāts likumprojektā “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam”.
LM nepieciešamo papildu finansējumu bērna kopšanas pabalstam, atlīdzībai par audžuģimenes pienākumu pildīšanu un atlīdzībai par aizbildņa pienākumu pildīšanu 2028. gadam un turpmāk reizi divos gados pārskatīs un iekļaus Labklājības ministrijas pamatbudžetā valsts budžeta bāzes sagatavošanas procesā atbilstoši aktualizētajai un prognozētajai minimālo ienākumu mediānai mēnesī.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Lkumprojekts „Par valsts budžetu 2026.gadam”
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.2. Likums “Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu”" (25-TA-2247)
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.2. Cita informācija
Pēc likumprojekta pieņemšanas Saeimā LM nodrošinās nepieciešamo grozījumu izstrādi šādos MK noteikumos:
1) MK 21.12.2021. noteikumi Nr. 864 “Kārtība, kādā piešķir un izmaksā ģimenes valsts pabalstu un piemaksu pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti”;
2) MK 22.12.2009. noteikumi Nr.1609 “Noteikumi par bērna kopšanas pabalsta un piemaksas pie bērna kopšanas pabalsta un vecāku pabalsta par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta un piemaksas piešķiršanas un izmaksas kārtību”;
3) MK 22.12.2009. noteikumi Nr.1546 “Noteikumi par bērna piedzimšanas pabalsta piešķiršanas un izmaksāšanas kārtību”;
4) MK 22.12.2009. noteikumi Nr.1643 “Kārtība, kādā piešķir un izmaksā pabalstu aizbildnībā esoša bērna uzturēšanai”;
5) MK 23.04.2019. noteikumi Nr. 177 “Kārtība, kādā piešķir un izmaksā bērna adopcijas pabalstu”;
6) MK 12.12.2017. noteikumi Nr. 752 “Kārtība, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par adoptējamā bērna aprūpi un piemaksu par vienlaikus vairāku adoptējamo bērnu aprūpi un uzraudzību”;
7) MK 22.12.2009. noteikumi Nr.1533 “Kārtība, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par bērna adopciju”;
8) MK 22.12.2009. noteikumi Nr.1549 “Kārtība, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par audžuģimenes pienākumu pildīšanu”;
9) MK 22.12.2009. noteikumi Nr.1600 “Kārtība, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par aizbildņa pienākumu pildīšanu”.
Bez tam, lai nodrošinātu pasākumu īstenošanu atbilstoši MK 22.09.2025. pieņemtajam informatīvajam ziņojumam "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam", pēc 2026.gada budžeta likumprojekta pieņemšanas Saeimā LM nodrošinās nepieciešamo grozījumu izstrādi arī šādos MK noteikumos:
1) MK 26.06.2018. noteikumi Nr. 354 “Audžuģimenes noteikumi”;
2) MK 26.06.2018. noteikumi Nr. 355 “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi”.
3) MK 05.06.2001. noteikumi Nr.230 “Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem”.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tā kā likumprojekts paredz pārskatīt valsts sociālos pabalstus ģimenēm ar bērniem atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē atbalstītajam informatīvajam ziņojumam "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam", papildus komunikācijas aktivitātes par likumprojektu nav veiktas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Pabalstu piešķiršanu mērķagrupām un apmēra pārrēķināšanu un izmaksu nodrošinās VSAA esošo funkciju ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojekts uzlabos ģimeņu ar bērniem materiālo situāciju.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojekts pozitīvi ietekmēs bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu iespējas uzaugt ģimeniskā vidē vai tikt adoptētam.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
