Anotācija

25-TA-1779: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts asinsdonoru centra maksas pakalpojumu cenrādis" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 5.panta devīto daļu, kurā noteikts, ka Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir aktualizēt “Valsts asinsdonoru centrs maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – Noteikumu projekts) atbilstoši pakalpojumu izpildes faktiskajām izmaksām. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Lai ar 01.01.2026. Valsts asinsdonoru centrs (turpmāk- VADC) varētu piemērot jaunās cenas un ietvertos jaunos maksas pakalpojuma veidus, piemēram, jaunu mācību kursu, vebināru izveidi un jaunu laboratorijas pakalpojumu piedāvājumu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Valsts asinsdonoru centrs (turpmāk – VADC) sniedz publiskos maksas pakalpojumus saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 25. oktobrī noteikumu Nr. 672 „Valsts asinsdonoru centra maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 672).
Laika posmā no MK noteikumu Nr.672 pieņemšanas ir būtiski pieaudzis medicīnas darbinieku atalgojums, kā arī zālēm, ķimikālijām, laboratorijas precēm pieaugušas cenas. Tika pārskatītas mācību programmas, samazinot lekciju stundu skaitu un praktisko nodarbību daudzumu, kā arī VADC piedāvā jaunus maksas pakalpojumus, kuri tiek iekļauti VADC maksas pakalpojumu cenrāža sadaļā “Mācību organizēšana” un "Laboratorijas pakalpojumi".
Ņemot vērā augstākminēto, ka ir būtiski mainījušās (palielinājušās vai samazinājušās) tiešās vai netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus, kā rezultātā nepieciešams aktualizēt maksas pakalpojumu cenrādi un noteikumus izteikt jaunā redakcijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā atalgojuma pieaugumu un kopējo sniegto pakalpojumu pārskatīšanu, nepieciešams izdot jaunu maksas pakalpojumu cenrādi ar faktiskajām pakalpojumu izmaksām, kas nosegtu izdevumus. Svarīgi ir aktualizēt VADC maksas pakalpojumu cenas, jo laika posmā no 2023.gada palielinājusies medicīnas darbinieku darba samaksa, kā arī pieaugušas izmaksas zālēm, ķimikālijām, laboratorijas precēm.
Aktuāli papildināt maksas pakalpojumu cenrādi ar jauniem pakalpojumu veidiem, atbilstoši mūsdienu situācijai.
Ņemot vērā, ka paredzētās izmaiņas skar vairāk nekā pusi no spēkā esošā Ministru kabineta 2022. gada 25. oktobrī noteikumu Nr. 672 "Valsts asinsdonoru centra maksas pakalpojumu cenrādis" tiesību normu apjoma, tad izstrādāts jauns VADC maksas pakalpojumu cenrādis.
Stājoties spēkā noteikumu projektam ar 2026.gada 1.janvāri, spēku zaudēs Ministru kabineta 2022. gada 25. oktobrī noteikumu Nr. 672 "Valsts asinsdonoru centra maksas pakalpojumu cenrādis".
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektu ir nepieciešams izstrādāt, lai VADC pēc iespējas ātrāk būtu tiesīgs saņemt samaksu no pakalpojumu saņēmējiem, atbilstoši VADC izlietotajiem resursiem un faktiskajām izmaksām par sniegtajiem publiskajiem pakalpojumiem.

VADC sniedz laboratorijas pakalpojumus valsts ārstniecības iestādēm. Laboratoriskie izmeklējumi nepieciešami, lai noteiktu saderību piemērotu asins komponentu pārliešanai (donors-pacients). Bez tam VADC noteikumu projekta 3.punkts nosaka, ka donoriem asins nodošanas (ziedošanas) brīdī nav tiešas nepieciešamības pēc laboratorisko izmeklējumu saņemšanas, līdz ar ko donoriem, ziedojot asinis, netiek piemērota maksa VADC noteikumu projekta pielikuma 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.punktā minētajiem laboratorijas pakalpojumiem.

Atbilstoši Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 3.punkta “a” apakšpunktam, kas saistāma ar Ministru kabineta 2013.gada 3.janvāra noteikumiem Nr.17 “Pievienotās vērtības nodokļa likuma normu piemērošanas kārtība un atsevišķas prasības pievienotās vērtības nodokļa maksāšanai un administrēšanai” 1.pielikumā 3.punktā noteiktajam, ka medicīnas pakalpojumi, kurus neapliek ar pievienotās vērtības nodokli, sevī ietver arī sniegtos "Laboratoriskās izmeklēšanas medicīniskos pakalpojumus".

Maksas pakalpojumi - kursi, vebināri, lekcijas – tiek aplikti ar PVN 21% nodokli saistībā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 5.panta 2. punktu, kas nosaka, ka ar nodokli apliekami darījumi ir pakalpojumu sniegšana par atlīdzību, jo Valsts Asinsdonoru centrs nav izglītības iestāde un nesniedz pakalpojumus vispārējās izglītības, profesionālās izglītības, augstākās izglītības un interešu izglītības jomā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Latvijas iedzīvotāji
  • ārstniecības personas
Ietekmes apraksts
VADC organizē ārstniecības personu apmācību un specializāciju transfuzioloģijas un imūnhematoloģiskās izmeklēšanas jomās. Noteikumu projekts paredz paplašināt VADC maksas pakalpojuma cenrādi ar pakalpojumiem, kas skar apmācības organizēšanu ar mērķi paplašināt iespējas ārstniecības personām apgūt minētās jomas, atbilstoši Ministru kabineta 2005.gada 27.decembra noteikumu Nr.1037 „Noteikumi par cilvēka asiņu un asins komponentu savākšanas, testēšanas, apstrādes, uzglabāšanas un izplatīšanas kvalitātes un drošības standartiem, un kompensāciju par izdevumiem zaudētā asins apjoma atjaunošanai” prasībām par apmācību transfuzioloģijā. Līdz ar noteikumu projekta pieņemšanu pakalpojuma ņēmēji (LR ārstniecības iestāžu ārstniecības personas (apmācība) un Valsts asinsdonoru centra klienti (iedzīvotāji, kas individuāli nākuši nodot analīzes) varēs saņemt atbilstošus pakalpojumus.
Juridiskās personas
  • ārstniecības iestādes
Ietekmes apraksts
Līdz ar noteikumu projekta pieņemšanu pakalpojuma ņēmēji (LR ārstniecības iestādes varēs saņemt atbilstošus pakalpojumus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
183 309
0
183 309
19 383
183 309
19 383
19 383
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
183 309
0
183 309
19 383
183 309
19 383
19 383
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
183 309
0
183 309
19 383
183 309
19 383
19 383
2.1. valsts pamatbudžets
183 309
0
183 309
19 383
183 309
19 383
19 383
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu „Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” valsts budžeta apakšprogrammas, no kuras plānots finansēt  noteikumu izpildi – 39.00.00 "Specializētā veselības aprūpes nodrošināšana" apakšprogramma 39.03.00 "Asins un asins komponentu nodrošināšana". 2025.gadā VADC plānoti ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 183 309 euro apmērā šādā sadalījumā pa izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām:
EKK 1000 (Atlīdzība) 86 719 euro
EKK 2000 (Preces un pakalpojumi) 95 863 euro
EKK 5000 (Kapitālie izdevumi) 727 euro.

2026.gadā VADC plānoti ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 183 309 euro apmērā šādā sadalījumā pa izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām:
EKK 1000 (Atlīdzība) 86 719 euro
EKK 2000 (Preces un pakalpojumi) 95 863 euro
EKK 5000 (Kapitālie izdevumi) 727 euro.

2027.gadā VADC plānoti ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 183 309 euro apmērā šādā sadalījumā pa izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām:
EKK 1000 (Atlīdzība) 86 719 euro
EKK 2000 (Preces un pakalpojumi) 95 863 euro
EKK 5000 (Kapitālie izdevumi) 727 euro.

VADC ir veicis esošā maksas pakalpojuma cenrāža aktualizēšanu faktiskajās cenās (detalizētu informāciju skatīt 2.pielikumā Ministru kabineta noteikumu projekta "Valsts asinsdonoru centra maksas pakalpojumu cenrādis").

VADC ir izvērtējis sadaļā “Mācību organizēšana” pakalpojumu pieprasījumu un izslēdzis šādus Valsts asinsdonoru centra maksas pakalpojumu cenrāža pakalpojumus, pēc kuriem nav pieprasījuma:
1.1. Kursi “Transfuzioloģija ārstiem” (30 akadēmiskās stundas);
1.2. Kursi “Transfuzioloģija medicīnas māsām” (16 akadēmiskās stundas);
1.3. Kursi “Transfuzioloģija asins dienesta māsām” (30 akadēmiskās stundas).

Savukārt saistībā ar pieprasījumu, pilnībā pārstrādājot mācību programmas, samazinot lekciju stundu skaitu un praktisko nodarbību daudzumu VADC ir papildinājis cenrādi ar jauniem pakalpojumiem:
1.1. Kursi “Transfuzioloģija Asins dienesta ārstniecības personām” (24 akadēmiskās stundas);
1.2. Kursi “Transfuzioloģijas pamati” (12 akadēmiskās stundas);
1.3. Vebinārs (16 akadēmiskās stundas).

Maksas pakalpojumu sadaļas “Mācību organizēšana” pakalpojumu no 1.4. līdz 1.12.saturs palika nemainīgs, bet pakalpojuma cenas aprēķins balstīts uz faktiskajiem izdevumiem:
1.4. Kursi “Imūnhematoloģijas pamati” (70 akadēmiskās stundas);
1.5. Kursi “Imūnhematoloģija kvalifikācijas uzturēšanai” (16 akadēmiskās stundas);
1.6. Lekcija Valsts asinsdonoru centrā (1 akadēmiskā stunda);
1.7. Lekcija Valsts asinsdonoru centrā ar vieslektoru (1 akadēmiskā stunda);
1.8. Izbraukuma kursi Rīgā “Transfuzioloģija un imūnhematoloģija” (12 akadēmiskās stundas);
1.9. Izbraukuma kursi ārpus Rīgas “Transfuzioloģija un imūnhematoloģija” (12 akadēmiskās stundas);
1.10. Vebinārs (1 akadēmiskā stunda) juridiskai personai;
1.11. Vebinārs (12 akadēmiskās stundas) juridiskai personai;
1.12. Vebinārs (12 akadēmiskās stundas) 1 dalībnieks.

VADC ir izvērtējis laboratorisko pakalpojumu pieprasījumu un cenrāža sadaļu 2. ”Laboratorijas pakalpojumi - sniegti darba laikā” un papildinājis ar jauniem laboratoriskiem izmeklējumiem:
2.33. Asins grupas apgrieztās reakcijas (netiešā reakcija) noteikšana ar NaCl enzīmu kartēm un O A1 B standarteritrocītiem (izmanto ½ NaCl enzīmu kartes);
2.34. Anti-HIV ½ un p24 Ag noteikšana;
2.35. HBsAg noteikšana (kvalitatīvi, bez apstiprināšanas);
2.36. Anti-HCV noteikšana;
2.37. Anti-Treponema pallidum antivielu IgG/IgM noteikšana;
2.38. Vīrusu HCV-RNS, HBV-DNS un HIV-RNS noteikšana ar nukleīnskābju amplikācijas testu (NAT) skrīnings;
2.39. NAT skrīnings ar atšifrēšanu;
2.40. HCV-RNS noteikšana ar nukleīnskābju amplikācijas testu (NAT);
2.41. HIV-RNS noteikšana ar nukleīnskābju amplikācijas testu (NAT);
2.42. HBV-DNS noteikšana ar nukleīnskābju amplikācijas testu (NAT.

2026.gadā un turpmāk ik gadu plānoti ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un tiem atbilstoši izdevumi – 202 692 euro (183 309 euro + 19 383 euro) atbilstoši ekonomiskajām kategorijām:
EKK 1000 (Atlīdzība) 101 153 euro;
EKK 2000 (Preces un pakalpojumi) 99 893 euro;
EKK 5000 (Kapitālie izdevumi) 1 646 euro.

Pēc MK noteikumu projekta spēkā stāšanās Veselības ministrija (turpmāk – VM) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu apropriācijas palielinājumam 19 383 euro apmērā 2026.gadam, kā arī priekšlikumu VM pamatbudžeta bāzes 2027.gadam un turpmāk ik gadu palielināšanai 19 383 euro apmērā, sagatavojot valsts pamatbudžeta bāzi 2027.-2030.gadam.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Skatīt pielikumu Nr. 2. un 3.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt pielikumu Nr. 2 un 3.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Jaunu amata vietu izveide nav nepieciešama.
Cita informācija
Ietekme uz valsts budžetu veidosies 2026.gadā un turpmāk ik gadu 19 383 euro apmērā.

2026.gadā un turpmāk ik gadu plānoti ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un tiem atbilstoši izdevumi – 202 692 euro.

Noteikumu projektā iekļauti tikai tādi pakalpojumi, kas saistīti ar VADC darbības mērķi vai arī ar VADC klientiem nepieciešamo pakalpojumu sniegšanu.

Plānoto pakalpojumu skaitu un detalizētu sadalījumu pa izdevumu pozīcijām atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumiem Nr.333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” skatīt anotācijas pielikumā “Maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins”.

VADC maksas pakalpojumu cenrāža projektā ietvertos pakalpojumus plānots sniegt Valsts asinsdonoru centra esošo amatu vietu ietvarā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Oficiāli caur TAP portālu ne priekšlikumi, ne iebildumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts asinsdonoru centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojumu cenrādis
2. pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojumu aprēķins
3. pielikums
Nosaukums
Ieņēmumu un izdevumu aprēķins